ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ
02.07.2019 | N 3044/6/99-99-14-06-02-15/IПК |
---|
Державна фiскальна служба
України з урахуванням висновкiв Донецького
окружного адмiнiстративного суду та листа
Товариства повторно опрацювала звернення про
надання iндивiдуальної податкової консультацiї з
наступних питань:
- Чи свiдчить факт перетину товаром митного кордону про здiйснення поставки товару в розумiннi статтi 2 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi"?
- Що є датою iмпорту у випадку ввезення продукцiї на територiю України, якщо така продукцiя згiдно з законодавством України пiдлягає митному оформленню?
- Чи застосовуються штрафнi санкцiї, передбаченi статтею 4 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", у випадку перетину товаром митного кордону, який засвiдчується вiдбитком штампу "пiд митним контролем", але не оформленою ВМД?
ДФС розглянула лист щодо зазначених у зверненнi Товариства питань та, керуючись статтями 52 i 53 роздiлу II Податкового кодексу України (далi - ПКУ), повiдомляє.
Порядок i строки розрахункiв, вiдповiдальностi за їх порушення, здiйснення уповноваженими банками контролю за експортно-iмпортними операцiями на предмет дотримання резидентами встановлених строкiв розрахункiв, зокрема постановки i зняття з контролю експортно-iмпортних операцiй, до 07.02.2019 регулювались Законом України вiд 23 вересня 1994 року N 185/94-ВР "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" (далi - Закон N 185/94-ВР) та Iнструкцiєю про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженою постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 N 136 (далi - Iнструкцiя N 136).
Водночас зазначаємо, що з 07 лютого 2019 року введено в дiю Закон України вiд 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту i валютнi операцiї", який визначає правовi засади здiйснення валютних операцiй, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов'язки суб'єктiв валютних операцiй i уповноважених установ та встановлює вiдповiдальнiсть за порушення ними валютного законодавства. З дня введення в дiю цього Закону втрачає чиннiсть Закон N 185/94-ВР, Декрет Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19 лютого 1993 року N 15-93 "Про систему валютного регулювання i валютного контролю", виключено статтю 37 iз Закону України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" (далi - Закон N 959-XII).
Вiдповiдно до частини першої статтi 2 Закону N 185/94-ВР та пункту 3.1 Iнструкцiї N 136 iмпортнi операцiї резидентiв, якi здiйснювались на умовах вiдстрочення поставки, в разi, коли таке вiдстрочення перевищує встановлений законодавством України строк з моменту здiйснення авансового платежу, виставлення векселя на користь постачальника товару, що iмпортується, або при застосуваннi розрахункiв у формi документарного акредитива з моменту здiйснення банком платежу на користь нерезидента, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi економiчного розвитку.
Вiдлiк законодавчо встановленого строку розрахункiв банк починав з наступного календарного дня пiсля дня здiйснення операцiй, вказаних у пунктi 3.1 Iнструкцiї N 136 (пункт 3.2 цiєї Iнструкцiї).
Порушення резидентами законодавчо встановлених строкiв згiдно зi статтею 4 Закону N 185/94-ВР тягне за собою стягнення пенi за кожний день прострочення у розмiрi 0,3 вiдсотка вiд суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару) в iноземнiй валютi, перерахованiй у грошову одиницю України за курсом Нацiонального банку України на день виникнення заборгованостi.
Статтею 1 Закону N 959-XII визначено, що iмпорт (iмпорт товарiв) - це купiвля (у тому числi з оплатою в негрошовiй формi) українськими суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi в iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi товарiв з ввезенням або без ввезення цих товарiв на територiю України, включаючи купiвлю товарiв, призначених для власного споживання установами та органiзацiями України, розташованими за її межами. Моментом здiйснення експорту (iмпорту) є момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власностi на зазначений товар, що експортується чи iмпортується, вiд продавця до покупця.
При цьому згiдно iз частиною 1 статтi 74 Митного кодексу України (далi - Кодекс) iмпорт (випуск для вiльного обiгу) - це митний режим, вiдповiдно до якого iноземнi товари пiсля сплати всiх митних платежiв, встановлених законами України на iмпорт цих товарiв, та виконання усiх необхiдних митних формальностей випускаються для вiльного обiгу на митнiй територiї України.
Пiдпунктом "б" пункту 61 статтi 4 Кодексу визначено, що українськi товари - це товари, ввезенi на митну територiю України та випущенi для вiльного обiгу на цiй територiї.
Згiдно зi статтею 76 Кодексу товари, помiщенi у митний режим iмпорту, набувають статусу українських товарiв. Пiдтвердженням українського статусу товарiв, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, є митна декларацiя, за якою цi товари випущено у вiльний обiг.
Випуск товарiв - це надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здiйснюється митне оформлення, вiдповiдно до заявленої мети; вiльний обiг - обiг товарiв, який здiйснюється без обмежень з боку митних органiв України (пункт 5 та 6 частини 1 статтi 4 Кодексу).
Пунктом 4 частини 4 статтi 54 Кодексу передбачено, що митний орган пiд час здiйснення контролю правильностi визначення митної вартостi товарiв зобов'язаний випускати у вiльний обiг товари, що декларуються.
Вiдповiдно до статтi 255 Кодексу, митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред'явлення митному органу товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, що пiдлягають митному оформленню, подання митної декларацiї або документа, який вiдповiдно до законодавства її замiнює, та всiх необхiдних документiв i вiдомостей, передбачених статтями 257 i 335 цього Кодексу. Митне оформлення вважається завершеним пiсля виконання всiх митних формальностей, визначених цим Кодексом вiдповiдно до заявленого митного режиму, що засвiдчується митним органом шляхом проставлення вiдповiдних митних забезпечень (у тому числi за допомогою iнформацiйних технологiй), iнших вiдмiток на митнiй декларацiї або документi, який вiдповiдно до законодавства її замiнює, а також на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах у разi їх подання на паперовому носiї.
Згiдно з Положенням про митнi декларацiї, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2012 N 450, митна декларацiя на паперовому носiї вважається оформленою за наявностi на всiх її аркушах вiдбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення.
У вiдповiдностi до пункту 3.3 Iнструкцiї банк знiмає з контролю операцiю резидента в разi iмпорту продукцiї з увезенням її на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягала митному оформленню, на пiдставi iнформацiї про цю операцiю в реєстрi митних декларацiй (далi - МД) (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-51 "Переробка на митнiй територiї", IМ-72 "Магазин безмитної торгiвлi", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування").
Тобто датою iмпорту у випадку ввезення продукцiї на територiю України є дата надходження товару, фактичного перетину ним митного кордону, що пiдтверджується проставленням вiдповiдних митних забезпечень на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах.
При цьому для цiлей валютного контролю, свiдченням завершення операцiї у разi iмпорту продукцiї, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягала митному оформленню, i, як наслiдок, зняття банком такої iмпортної операцiї з валютного контролю, є наявнiсть одного iз типiв МД, зазначеної у пунктi 3.3 Iнструкцiї.
У разi вiдсутностi iнформацiї про iмпортну операцiю в реєстрi митних декларацiй банк, вiдповiдно до роздiлу 5 Iнструкцiї, надавав податковим органам iнформацiю про виявленi у звiтному мiсяцi факти порушень щодо ненадходження в законодавчо встановленi строки (або строки, визначенi в висновках) виручки, товарiв.
Враховуючи вищевикладене та рiшення Донецького окружного адмiнiстративного суду, Державна фiскальна служба України зазначає, що, пiсля набрання законної сили вказаного рiшення, наявнiсть на момент проведення документальної перевiрки товаросупровiдних та товарно-транспортних документiв з вiдбитком штампу "пiд митним контролем", без оформленої митної декларацiї (одного iз типiв МД, зазначеної у пунктi 3.3 Iнструкцiї), виключає можливiсть застосування санкцiй, передбачених статтею Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi".
Водночас наголошуємо, що кожен конкретний випадок розрахункiв мiж резидентами та нерезидентами за зовнiшньоекономiчними договорами слiд розглядати з урахуванням усiх документiв, якi стосуються цiєї справи.
Податкову консультацiю вiд 03.12.2018 N 5081/6/99-99-14-06-02-15/IПК вважати скасованою у зв'язку з визнанням її недiйсною згiдно з рiшенням Донецького окружного адмiнiстративного суду.
Вiдповiдно до пункту 52.2 статтi 52 роздiлу II ПКУ податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватися виключно платником податкiв, якому надано таку консультацiю.