МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
16.08.2019 | N 345 |
---|
Про затвердження Узагальнюючої податкової
консультацiї щодо деяких питань застосування
правил трансфертного цiноутворення
представництвами нерезидентiв в Українi
Вiдповiдно до пункту 52.6 статтi 52 глави 3 роздiлу II Податкового кодексу України та Порядку надання узагальнюючих податкових консультацiй, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 27 вересня 2017 року N 811, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 13 жовтня 2017 року за N 1266/31134, наказую:
1. Затвердити Узагальнюючу податкову консультацiю щодо деяких питань застосування правил трансфертного цiноутворення представництвами нерезидентiв в Українi, що додається.
2. Департаменту податкової полiтики та нагляду за фiскальними органами та Департаменту забезпечення комунiкацiй та органiзацiйно-аналiтичної роботи в установленому порядку забезпечити оприлюднення цього наказу на офiцiйному веб-сайтi Мiнiстерства фiнансiв України.
3. Податковi консультацiї застосовувати у частинi, що не суперечать цiй узагальнюючiй податковiй консультацiї.
4. В. о. Голови Державної фiскальної служби України Денису Гутенку довести цей наказ до вiдома вiдповiдних пiдроздiлiв Державної фiскальної служби України та територiальних органiв Державної фiскальної служби України.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на в. о. Голови Державної фiскальної служби України Дениса Гутенка.
Мiнiстр | О. Маркарова |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерства фiнансiв України 16 серпня 2019 року N 345 |
Узагальнююча податкова консультацiя щодо деяких питань застосування правил трансфертного цiноутворення представництвами нерезидентiв в Українi
Вiдносини, що виникають у сферi трансфертного цiноутворення, регулюються статтею 39 Податкового кодексу України (далi - Кодекс).
Зокрема, пiдпунктом 39.2.1.1 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу визначено перелiк господарських операцiй, якi визнаються контрольованими для цiлей трансфертного цiноутворення, до якого Законом України вiд 07 грудня 2017 року N 2245-VIII "Про внесення змiн до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актiв України щодо забезпечення збалансованостi бюджетних надходжень у 2018 роцi" внесено змiни та включено операцiї, якi здiйснюються мiж нерезидентом та його постiйним представництвом в Українi.
Питання 1.
Чи зобов'язане представництво нерезидента, яке здiйснює виключно допомiжну та пiдготовчу дiяльнiсть для такого нерезидента, подавати звiт про контрольованi операцiї у разi, якщо суми коштiв, отриманих вiд нерезидента на утримання представництва або призначенi для перерахування ним на користь резидентiв за наданi послуги (виконанi роботи) для нерезидента, перевищують 10 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за податковий (звiтний) рiк?
Вiдповiдь.
Вiдповiдно до пiдпункту 14.1.193 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу постiйне представництво - постiйне мiсце дiяльностi, через яке повнiстю або частково проводиться господарська дiяльнiсть нерезидента в Українi, зокрема: мiсце управлiння; фiлiя; офiс; фабрика; майстерня; установка або споруда для розвiдки природних ресурсiв; шахта, нафтова/газова свердловина, кар'єр чи будь-яке iнше мiсце видобутку природних ресурсiв; склад або примiщення, що використовується для доставки товарiв, сервер.
Постiйним представництвом не є використання будiвель або споруд виключно з метою зберiгання, демонстрацiї або доставки товарiв чи виробiв, що належать нерезиденту; зберiгання запасiв товарiв або виробiв, що належать нерезиденту, виключно з метою зберiгання або демонстрацiї; зберiгання запасiв товарiв або виробiв, що належать нерезиденту, виключно з метою переробки iншим пiдприємством; утримання постiйного мiсця дiяльностi виключно з метою закупiвлi товарiв чи виробiв або для збирання iнформацiї для нерезидента; направлення у розпорядження особи фiзичних осiб у межах виконання угод про послуги з надання персоналу; утримання постiйного мiсця дiяльностi виключно з метою провадження для нерезидента будь-якої iншої дiяльностi, яка має пiдготовчий або допомiжний характер.
Пiдпунктом 133.2.2 пункту 133.2 статтi 133 Кодексу визначено, що платниками податку на прибуток з числа нерезидентiв є постiйнi представництва нерезидентiв, якi отримують доходи iз джерелом походження з України або виконують агентськi (представницькi) та iншi функцiї стосовно таких нерезидентiв чи їх засновникiв.
Вiдповiдно до пiдпункту 141.4.7 пункту 141.4 статтi 141 Кодексу суми прибуткiв нерезидентiв, якi провадять свою дiяльнiсть на територiї України через постiйне представництво, оподатковуються в загальному порядку. При цьому таке постiйне представництво прирiвнюється з метою оподаткування до платника податку, який провадить свою дiяльнiсть незалежно вiд такого нерезидента.
У разi якщо нерезидент провадить свою дiяльнiсть в Українi та за її межами i при цьому не визначає прибуток вiд своєї дiяльностi, що ведеться ним через постiйне представництво в Українi, сума прибутку, що пiдлягає оподаткуванню в Українi, визначається на пiдставi складення нерезидентом окремого балансу фiнансово-господарської дiяльностi, погодженого з контролюючим органом за мiсцезнаходженням постiйного представництва, з урахуванням вимог, визначених статтею 39 цього Кодексу.
У разi неможливостi визначити шляхом прямого пiдрахування прибуток, отриманий нерезидентами з джерелом його походження з України, оподатковуваний прибуток визначається контролюючим органом як рiзниця мiж доходом та витратами, визначеними шляхом застосування до суми отриманого доходу коефiцiєнта 0,7 з урахуванням вимог, визначених статтею 39 цього Кодексу.
Правила трансфертного цiноутворення визначенi статтею 39 Кодексу.
При цьому вiдповiдно до пiдпункту 39.1.4 пункту 39.1 статтi 39 Кодексу встановлення вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки" проводиться за методами, визначеними пунктом 39.3 цiєї статтi, з метою перевiрки правильностi, повноти нарахування та сплати податку на прибуток пiдприємств.
Одночасно пiдпунктом 39.2.1.4 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.1 статтi 39 Кодексу визначено, що господарською операцiєю для цiлей трансфертного цiноутворення є всi види операцiй, договорiв або домовленостей, документально пiдтверджених або непiдтверджених, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток пiдприємств платника податкiв.
Також пiдпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статтi 39 Кодексу визначено, що платники податкiв, якi у звiтному роцi здiйснювали контрольованi операцiї, зобов'язанi подавати звiт про контрольованi операцiї центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову i митну полiтику, до 1 жовтня року, що настає за звiтним, засобами електронного зв'язку в електроннiй формi з дотриманням вимог законiв України "Про електроннi документи та електронний документообiг" та "Про електроннi довiрчi послуги".
Отже, визнання господарських операцiй контрольованими здiйснюється для цiлей нарахування податку на прибуток пiдприємств та у разi, якщо вони можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток пiдприємств платника податкiв.
Разом з тим, представництво нерезидента, яке не вiдповiдає ознакам постiйного представництва, та дiяльнiсть якого має виключно пiдготовчий або допомiжний характер для такого нерезидента, не визнається платником податку на прибуток згiдно з вимогами Кодексу. Вiдповiдно, операцiї представництва iз нерезидентом у межах такої дiяльностi не можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток пiдприємств.
Таким чином, операцiї представництва нерезидента, яке не вiдповiдає ознакам постiйного, та якi здiйснювались виключно у межах дiяльностi, яка має пiдготовчий або допомiжний характер для такого нерезидента, не визнаються контрольованими для цiлей статтi 39 Кодексу. Отже, подавати щодо них звiт про контрольованi операцiї такому представництву не потрiбно.
Разом з тим, у разi, якщо документальною податковою перевiркою буде встановлено, що представництво протягом звiтного (податкового) перiоду, що перевiрявся, вiдповiдало ознакам постiйного представництва вiдповiдно до вимог пiдпункту 14.1.193 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу, господарськi операцiї такого представництва iз нерезидентом будуть визнаватись контрольованими операцiями у звiтному (податковому) перiодi їх здiйснення та у разi виконання умов, визначених пiдпунктом 39.2.1.7 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу. При цьому таке представництво буде нести вiдповiдальнiсть, визначену Кодексом, на рiвнi платника податку на прибуток, який здiйснював контрольованi операцiї протягом звiтного (податкового) перiоду, але не подавав щодо них звiт про контрольованi операцiї.
Питання 2.
Чи враховуються при визначеннi вартiсного критерiю обсягу господарських операцiй для цiлей застосування трансфертного цiноутворення суми коштiв, отриманих вiд нерезидента на утримання постiйного представництва (виплата заробiтної плати працiвникам тощо), сплати податкiв i зборiв або призначенi для перерахування ним на користь резидентiв за наданi послуги (виконанi роботи) для нерезидента?
Вiдповiдь.
Вiдповiдно до пiдпункту 39.2.1.7 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Податкового кодексу України господарськi операцiї, передбаченi пiдпунктами 39.2.1.1 (крiм операцiй, що здiйснюються мiж нерезидентом та його постiйним представництвом в Українi) i 39.2.1.5 цього пiдпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такi умови:
рiчний дохiд платника податкiв вiд будь-якої дiяльностi, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 150 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за вiдповiдний податковий (звiтний) рiк;
обсяг таких господарських операцiй платника податкiв з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 10 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за вiдповiдний податковий (звiтний) рiк.
Господарськi операцiї, що здiйснюються мiж нерезидентом та його постiйним представництвом в Українi, визнаються контрольованими, якщо обсяг таких господарських операцiй, визначений за правилами бухгалтерського облiку, перевищує 10 мiльйонiв гривень (за вирахуванням непрямих податкiв) за вiдповiдний податковий (звiтний) рiк.
Пiдпунктом 39.2.1.4 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу визначено, що господарською операцiєю для цiлей трансфертного цiноутворення є всi види операцiй, договорiв або домовленостей, документально пiдтверджених або непiдтверджених, що можуть впливати на об'єкт оподаткування податком на прибуток пiдприємств платника податкiв, зокрема, але не виключно:
а) операцiї з товарами, такими як сировина, готова продукцiя тощо;
б) операцiї з придбання (продажу) послуг;
в) операцiї з нематерiальними активами, такими як роялтi, лiцензiї, плата за використання патентiв, товарних знакiв, ноу-хау тощо, а також з будь-якими iншими об'єктами iнтелектуальної власностi;
г) фiнансовi операцiї, включаючи лiзинг, участь в iнвестицiях, кредитах, комiсiї за гарантiю тощо;
ґ) операцiї з купiвлi чи продажу корпоративних прав, акцiй або iнших iнвестицiй, купiвлi чи продажу довгострокових матерiальних i нематерiальних активiв;
д) операцiї (у тому числi внутрiшньогосподарськi розрахунки), що здiйснюються мiж нерезидентом та його постiйним представництвом в Українi.
Враховуючи вищевикладене, оскiльки кошти, отриманi вiд нерезидента на утримання постiйного представництва або призначенi для перерахування ним на користь резидентiв за наданi послуги (виконанi роботи) для нерезидента, є господарськими операцiями для цiлей трансфертного цiноутворення, то вони вiдповiдно до пiдпункту 39.2.1.7 пiдпункту 39.2.1 пункту 39.2 статтi 39 Кодексу в повному обсязi враховуються при визначеннi вартiсного критерiю обсягу господарських операцiй для цiлей застосування трансфертного цiноутворення.
В. о. директора Департаменту податкової полiтики та нагляду за фiскальними органами | Л. Максименко |