ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
29.11.2019 | N 31643/7/99-99-18-03-02-17 |
---|
Керiвникам митниць |
Iнформуємо, що 14.11.2019 набув
чинностi Закон України вiд 17 жовтня 2019
року N 202-IX "Про внесення змiн до Митного
кодексу України щодо захисту прав
iнтелектуальної власностi пiд час перемiщення
товарiв через митний кордон України" (далi -
Закон).
Цей Закон розроблений з метою приведення положень Митного кодексу України вiд 13.03.2012 N 4495-VI (далi - Кодекс) у вiдповiднiсть до норм Регламенту (ЄС) N 608/2013 Європейського Парламенту та Ради вiд 12.06.2013 про митний контроль за дотриманням прав iнтелектуальної власностi в рамках виконання статей 84, 250 та Додатка XV до Угоди про асоцiацiю мiж Україною та ЄС.
Згiдно з прикiнцевими положеннями Закону Кабiнет Мiнiстрiв України протягом трьох мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом зобов'язаний:
розробити та затвердити нормативно-правовi акти, необхiднi для реалiзацiї Закону;
привести власнi нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз Законом;
забезпечити прийняття мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади нормативно-правових актiв, передбачених Законом, а також перегляд i скасування нормативно-правових актiв, що суперечать Закону.
До прийняття та затвердження вiдповiдних змiн та доповнень чиннi нормативно-правовi акти з питань митної справи дiють у частинi, що не суперечить нормам цього Закону.
Звертаємо увагу, що Законом розширено перелiк заходiв щодо сприяння захисту прав iнтелектуальної власностi, якi митнi органи застосовуватимуть до товарiв, що пiдозрюються у порушеннi прав iнтелектуальної власностi.
Згiдно з частиною першою статтi 397 Кодексу такi заходи тепер мають застосовуватися у разi пiдозри у порушеннi прав iнтелектуальної власностi щодо товарiв, якi:
перемiщуються громадянами на митну територiю України або за її межi;
ввозяться на митну територiю України (у тому числi з метою транзиту) або вивозяться за межi митної територiї України;
помiщуються в митнi режими iмпорту, реiмпорту, експорту, реекспорту, тимчасового ввезення, тимчасового вивезення, митного складу, вiльної митної зони, переробки на митнiй територiї, переробки за межами митної територiї.
При цьому в попереднiй редакцiї Кодексу не було визначення термiна "товари, що пiдозрюються у порушеннi прав iнтелектуальної власностi".
Також змiнено випадки, при яких митними органами не застосовуються заходи щодо сприяння захисту прав iнтелектуальної власностi. Тепер такi заходи не застосовуються, зокрема, до оригiнальних товарiв, тобто товарiв, якi були виготовленi за згодою правовласника, або товарiв, виготовлених особою, належним чином уповноваженою правовласником на виробництво певної кiлькостi товарiв, у тому числi у кiлькостi, що перевищує обумовлену мiж цiєю особою i правовласником (частина третя статтi 397 Кодексу).
Так, наприклад, якщо у разi здiйснення митного оформлення нового легкового автомобiля торговельної марки "Mercedes", яка внесена за заявою правовласника до митного реєстру об'єктiв права iнтелектуальної власностi (далi - митний реєстр), у митнiй декларацiї та товаросупровiдних документах з даними митного реєстру буде повнiстю спiвпадати виробник оригiнального товару, що буде пiдтверджено VIN-кодом автомобiля, такий автомобiль можна вважати оригiнальним та, вiдповiдно, не застосовувати визначенi Кодексом заходи з призупинення митного оформлення.
Також встановлено новi норми, що регулюють питання вiдшкодування витрат, пов'язаних iз зберiганням (частина шоста статтi 397 Кодексу), знищенням товарiв (частина п'ята статтi 401 Кодексу), що пiдозрюються у порушеннi прав iнтелектуальної власностi.
Так, у разi призупинення митного оформлення товарiв вiдшкодування витрат, пов'язаних iз зберiганням цих товарiв, здiйснюється за рахунок правовласника, а зберiгання на складi митного органу таких товарiв є платним, починаючи з наступного календарного дня за днем їх розмiщення на такому складi. При цьому такий товар пiдлягає розмiщенню на складi митного органу пiсля прийняття рiшення про призупинення митного оформлення.
Правовласник має право за запитом отримати вiд митного органу iнформацiю про розмiр очiкуваних витрат, пов'язаних зi зберiганням цих товарiв на складi митного органу, а також вимагати компенсацiю таких витрат вiд власника товарiв, що є предметом порушення його прав iнтелектуальної власностi, або iнших осiб вiдповiдно до законодавства України.
Змiнами до статтi 399 Кодексу введено норму, згiдно з якою за зверненням декларанта митним органом може бути надано дозвiл на зберiгання товарiв, митне оформлення яких призупинено, без їх розмiщення на складi цього органу. При цьому таке зберiгання товарiв, митне оформлення яких призупинено, без їх розмiщення на складi митного органу здiйснюється за рахунок власника таких товарiв.
Водночас у разi отримання митним органом iнформацiї вiд правовласника про наявнiсть ознак порушення його прав iнтелектуальної власностi, розмiщення i зберiгання товарiв, митне оформлення яких призупинено, на складi митного органу є обов'язковим.
У новiй редакцiї Кодексу окремою статтею передбачається можливiсть дострокового випуску товарiв, митне оформлення яких призупинено за пiдозрою у порушеннi прав iнтелектуальної власностi (стаття 4001 Кодексу).
Рiшення про такий випуск може прийняти керiвник митного органу якщо:
призупинено митне оформлення товарiв, якi мiстять промисловi зразки, винаходи, сорти рослин або компонування напiвпровiдникових виробiв;
у митних органах вiдсутня iнформацiя щодо рiшень державних органiв про заборону вчинення певних дiй щодо таких товарiв або застосування iнших заходiв щодо запобiгання їх використанню;
декларантом або власником товарiв надано митному органу документальне пiдтвердження досягнення згоди мiж правовласником та власником товарiв щодо їх дострокового випуску;
виконано митнi формальностi, необхiднi для випуску таких товарiв.
Крiм того, змiнено пiдходи стосовно знищення у досудовому порядку товарiв, митне оформлення яких призупинено (стаття 401 Кодексу). Якщо у попереднiй редакцiї Кодексу умовою для такого знищення була необхiднiсть помiщення товарiв у митний режим знищення або руйнування лише їх власником, то тепер, у разi вiдмови власника товарiв вiд помiщення таких товарiв у митний режим знищення або руйнування пiсля надання митному органу згоди на їх знищення або ненадання заперечення щодо їх знищення, правовласник вважається таким, що уповноважений власником товарiв на помiщення таких товарiв у митний режим знищення або руйнування.
Також окремо визначенi особливостi призупинення митного оформлення та знищення невеликих партiй товарiв, що перемiщуються (пересилаються) через митний кордон України у мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях (стаття 4011 Кодексу).
До внесення змiн до нормативно-правових актiв керiвникам митниць забезпечити виконання вимог Закону в частинi, що не суперечить вимогам чинного законодавства.
В. о. Голови | Д. Гутенко |