МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
22.01.2021 | N 32 |
---|
Про внесення змiн до Порядку здiйснення аналiзу та
оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з
управлiння ризиками для визначення форм та
обсягiв митного контролю
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 23 березня 2021 р. за N 378/36000 |
Вiдповiдно до статтi 320
глави 47, статтi 363 глави 52 роздiлу XI
Митного кодексу України, та з урахуванням змiн,
внесених до Митного кодексу України
Законами України вiд 02 жовтня 2019 року N 141-IX
"Про внесення змiн до Митного кодексу України
щодо деяких питань функцiонування авторизованих
економiчних операторiв", вiд 14 сiчня 2020 року N 440-IX "Про внесення змiн до Митного
кодексу України та деяких iнших законодавчих
актiв України у зв'язку з проведенням
адмiнiстративної реформи", вiдповiдно до
пiдпункту 5 пункту 4 Положення про Мiнiстерство
фiнансiв України, затвердженого постановою
Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20 серпня 2014 року
N 375, пункту 13 плану заходiв з реалiзацiї
Стратегiї розвитку системи управлiння ризиками у
сферi митного контролю на перiод до 2022 року,
затвердженого розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв
України вiд 27 грудня 2017 року N 978-р, пункту 37
роздiлу VI, пункту 49 роздiлу VII плану заходiв з
реформування та розвитку системи органiв, що
реалiзують митну полiтику, затвердженого
розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13
травня 2020 року N 569-р, з метою розвитку системи
управлiння ризиками, яка застосовується для
забезпечення вибiрковостi митного контролю,
наказую:
1. Внести змiни до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 31 липня 2015 року N 684, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 21 серпня 2015 року за N 1021/27466 (далi - Порядок), виклавши його в новiй редакцiї, що додається.
2. Департаменту митної полiтики Мiнiстерства фiнансiв України в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України;
оприлюднення цього наказу.
3. Державнiй митнiй службi України забезпечити до 1 сiчня 2023 року доопрацювання iнформацiйних систем єдиної автоматизованої iнформацiйної системи митних органiв, зокрема розроблення програмних рiшень для бази даних ризикiв та реєстру профiлiв ризику, передбачених пунктом 4 роздiлу I та пунктом 17 роздiлу II Порядку.
4. Цей наказ набирає чинностi з дня його офiцiйного опублiкування.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на Голову Державної митної служби України.
Мiнiстр | Сергiй МАРЧЕНКО |
ПОГОДЖЕНО: | |
Т. в. о. Голови Державної регуляторної служби України | Олег МIРОШНIЧЕНКО |
Перший заступник Мiнiстра цифрової трансформацiї України | Олексiй ВИСКУБ |
Голова Державної митної служби України | Павло РЯБIКIН |
Голова Професiйної спiлки працiвникiв митних органiв України | Iгор ТИМОФЄЄВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерства фiнансiв України 31 липня 2015 року N 684 (у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 22 сiчня 2021 року N 32) |
ПОРЯДОК
здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i
реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для
визначення форм та обсягiв митного контролю
I. Загальнi положення
1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення вибiрковостi митного контролю шляхом застосування системи управлiння ризиками, полiпшення ефективностi роботи Держмитслужби пiд час митного контролю, прискорення митного оформлення за рахунок застосування методiв управлiння ризиками, у тому числi аналiзу ризикiв iз використанням iнформацiйних технологiй, та здiйснення таргетингу.
2. Цей Порядок встановлює єдиний пiдхiд до здiйснення митними органами (їх структурними пiдроздiлами) аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю.
3. У цьому Порядку термiни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система управлiння ризиками (далi - АСУР) - сукупнiсть програмно-iнформацiйних комплексiв, якi забезпечують функцiонування системи управлiння ризиками (далi - СУР) пiд час митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв;
база даних ризикiв - сукупнiсть даних про виявленi та потенцiйнi ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, що може використовуватись у процесi управлiння ризиками;
випадковий вiдбiр - спосiб вiдбору об'єктiв митного контролю для проведення окремих форм митного контролю або їх сукупностi, коли кожен об'єкт основи вибiрки має однакову ймовiрнiсть бути вiдiбраним;
виявлений ризик - наявна в митних органах iнформацiя про порушення законодавства України з питань митної справи;
iндикатори ризику - критерiї iз заданими наперед параметрами, використання яких дає можливiсть здiйснювати вибiр об'єкта контролю;
модуль АСУР - одна з пiдсистем АСУР, що входить до єдиної автоматизованої iнформацiйної системи митних органiв (далi - ЄАIС), у тому числi автоматизованої системи митного оформлення (далi - АСМО), i забезпечує роботу АСУР пiд час митного контролю та/або митного оформлення;
негативна iсторiя профiлю ризику - показник, що кiлькiсно характеризує наявнiсть у певний перiод iнформацiї про порушення законодавства України з питань митної справи чи виявленi за результатами митного контролю невiдповiдностi, якi описанi у профiлi ризику i враховуються пiд час визначення ступеня ризику за профiлем ризику (у бiк пiдвищення ступеня ризику), якщо такий показник передбачено профiлем ризику;
нефiскальнi ризики (ризики безпеки) - ризики, виявлення яких спрямовано на забезпечення в межах компетенцiї митних органiв захисту нацiональної безпеки, життя i здоров'я людей, тварин, рослин, довкiлля, iнтересiв споживачiв;
область ризику - згрупованi об'єкти аналiзу ризику, щодо яких iснує потреба у застосуваннi окремих форм митного контролю або їх сукупностi;
орiєнтування - iнформацiя про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань митної справи, а також iнформацiя про товари, що можуть бути об'єктом правопорушення, створена митними органами (їх структурними пiдроздiлами) самостiйно за результатами здiйснення аналiтичної роботи або отримана митними органами (їх структурними пiдроздiлами);
оцiнка ризику - визначення ймовiрностi виникнення ризику i можливих наслiдкiв недотримання вимог законодавства України з питань митної справи у разi проявлення ризику;
позитивна iсторiя профiлю ризику - показник, що кiлькiсно характеризує наявнiсть у певний перiод фактiв завершення митного контролю пiсля спрацювання профiлю ризику, якi пiдтвердили вiдсутнiсть порушень законодавства України з питань митної справи чи виявлення за результатами митного контролю невiдповiдностей, i враховується пiд час визначення ступеня ризику за профiлем ризику (у бiк зниження ступеня ризику), якщо такий показник передбачено профiлем ризику;
потенцiйний ризик - ризик, що не був виявлений, але умови для його виникнення iснують;
профiль ризику - опис будь-якої сукупностi iндикаторiв ризику, у тому числi визначених комбiнацiй iндикаторiв ризику, що є результатом збору, аналiзу та систематизацiї iнформацiї;
ризик-правило - сукупнiсть iндикаторiв ризику в окремому профiлi ризику, у тому числi внесених шляхом доповнення до рамкового профiлю ризику, яка визначає об'єкт контролю та вiдповiдний перелiк митних формальностей;
селективнiсть профiлю ризику - показник профiлю ризику, що кiлькiсно характеризує його вибiркову здатнiсть (числове значення вiд 0 до 100, що показує вiдсоток перемiщень осiб, товарiв, транспортних засобiв через кордон або митних оформлень, який профiль ризику дає можливiсть вiдбирати);
стандартна умова аналiзу (далi - СУА) - сукупнiсть iндикаторiв ризику, яка може застосовуватись у багатьох профiлях ризику одночасно для опису окремої умови та/або алгоритму;
ступiнь ризику - результат кiлькiсної оцiнки ризику;
таргетер - посадова особа, уповноважена на здiйснення таргетингу;
таргетинг - спосiб аналiзу та оцiнки ризикiв, вiдповiдно до якого попередньо проаналiзованi iз застосуванням iнформацiйних технологiй, у тому числi АСУР, зовнiшньоекономiчнi операцiї або перемiщення через митний кордон України пiдлягають додатковiй оцiнцi щодо наявностi ризикiв iз використанням доступних митним органам (їх структурним пiдроздiлам) джерел iнформацiї з метою управлiння ризиками;
таргетинг-центр - уповноважений пiдроздiл або робоча група митного органу, основним завданням якого (якої) є здiйснення таргетингу;
фiскальнi ризики - ризики, виявлення яких спрямовано на недопущення мiнiмiзацiї сплати податкiв i зборiв, митних та iнших платежiв пiд час здiйснення зовнiшньоекономiчних операцiй або перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України.
Iншi термiни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Митному кодексi України, а також iнших нормативно-правових актах України з питань митної справи.
4. Формування iнформацiйної бази даних системи управлiння ризиками митних органiв передбачає ведення Держмитслужбою бази даних ризикiв.
База даних ризикiв формується з використанням наявної iнформацiї про виявленi та потенцiйнi ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числi отриманої вiд посадових осiб митних органiв.
З метою пiдтримки бази даних ризикiв в актуальному станi посадовi особи митних органiв вносять до неї iнформацiю про потенцiйнi ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи.
До бази даних ризикiв посадовi особи митних органiв вносять, зокрема, iнформацiю про:
можливi випадки недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, отриману вiд iншого органу державної влади, компетентного органу iншої країни або з будь-якого iншого джерела iнформацiї;
обставини, що можуть мати вплив на результати митного контролю (наприклад, виявлення порожнiх тайникiв у транспортному засобi).
База даних ризикiв є джерелом iнформацiї, яке може використовуватися митними органами (їх структурними пiдроздiлами) у процесi управлiння ризиками.
5. Здiйснення митними органами (їх структурними пiдроздiлами) аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв, у тому числi з використанням iнформацiйних технологiй, для визначення форм та обсягiв митного контролю включають:
1) виявлення умов i факторiв, що впливають на виникнення ризикiв;
2) визначення областей ризику;
3) визначення iндикаторiв ризику;
4) здiйснення оцiнки iмовiрностi виникнення ризикiв та можливої шкоди у разi їх проявлення.
6. Аналiз, виявлення та оцiнка ризикiв, розроблення i реалiзацiя практичних заходiв з управлiння ризиками, аналiз результатiв та коригування вжитих заходiв здiйснюються митними органами (їх структурними пiдроздiлами) в межах компетенцiї.
Держмитслужба визначає структурний пiдроздiл Держмитслужби, на який покладено функцiї з координацiї застосування СУР (далi - центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР).
7. Розроблення та реалiзацiя практичних заходiв з управлiння ризиками здiйснюються з урахуванням результатiв:
1) аналiзу та оцiнки ризикiв;
2) аналiзу необхiдних ресурсiв та очiкуваних результатiв реалiзацiї запланованих заходiв.
8. Управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю здiйснюється на стратегiчному, тактичному та оперативному рiвнях.
9. На стратегiчному рiвнi управлiння ризиками за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв Держмитслужба визначає прiоритетнi напрями розробки та реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками та формує реєстр ризикiв. Реєстр ризикiв розглядається та схвалюється на засiданнi Експертної комiсiї iз застосування системи управлiння ризиками, яка утворюється Держмитслужбою (далi - Експертна комiсiя).
10. Реєстр ризикiв повинен мiстити, зокрема:
1) прiоритетнi напрями розробки та реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками;
2) iнформацiю щодо митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв), вiдповiдальних за реалiзацiю вiдповiдного напряму.
11. На тактичному рiвнi управлiння ризиками митними органами (їх структурними пiдроздiлами) в межах компетенцiї за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв та вiдповiдно до реєстру ризикiв розробляються заходи з управлiння ризиками. Для цього використовуються такi iнструменти:
1) профiлi ризику;
2) орiєнтування;
3) iндикатори ризику;
4) методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митниць (митних постiв) з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв;
5) випадковий вiдбiр.
12. На оперативному рiвнi управлiння ризиками митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) застосовують зазначенi у пунктi 11 цього роздiлу iнструменти з управлiння ризиками у конкретних випадках здiйснення митного контролю товарiв, транспортних засобiв, зокрема пiд час здiйснення контролю iз застосуванням СУР, для визначення форм та обсягiв митного контролю.
13. Контроль iз застосуванням СУР, що здiйснюється вiдповiдно до статтi 337 Митного кодексу України, може бути автоматизованим, неавтоматизованим та комбiнованим.
Пiд час здiйснення контролю iз застосуванням СУР використовуються iнструменти, зазначенi у пунктi 11 цього роздiлу.
Автоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється iз використанням iнформацiйних технологiй, у тому числi АСУР.
Неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється у випадках, коли оцiнка ризику у конкретному випадку здiйснення митного контролю товарiв, транспортних засобiв не може бути здiйснена автоматизовано.
Комбiнований контроль iз застосуванням СУР полягає у поєднаннi автоматизованого та неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР.
Таргетинг належить до комбiнованого контролю iз застосуванням СУР.
Пiд час розроблення заходiв з управлiння ризиками перевага надається автоматизованому та комбiнованому контролю iз застосуванням СУР.
14. З метою забезпечення здiйснення таргетингу у Держмитслужбi на центральному та/або регiональному рiвнях можуть створюватись таргетинг-центри.
15. За результатами здiйснення контролю iз застосуванням СУР, у тому числi АСУР, у кожному конкретному випадку визначаються рiвень ризику, а також вiдповiднi йому форми та обсяги митного контролю, якi пiдлягають виконанню митними органами пiд час митного контролю, а саме:
низький рiвень, при якому за результатами застосування СУР не встановлюється необхiднiсть здiйснення митних формальностей;
середнiй рiвень, при якому встановлюється необхiднiсть здiйснення митних формальностей, не пов'язаних iз митним оглядом (переоглядом) товарiв, транспортних засобiв;
високий рiвень, при якому встановлюється необхiднiсть проведення митних формальностей, якi, зокрема, передбачають здiйснення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв.
За результатами здiйснення контролю iз застосуванням АСУР може здiйснюватися iнформування посадової особи митного органу для подальшого прийняття рiшення щодо необхiдностi проведення митних формальностей, що вiдповiдають одному iз зазначених вище рiвнiв ризику.
Митнi формальностi, зазначенi у цьому пунктi, визначаються згiдно з Класифiкатором митних формальностей, що можуть бути визначенi за результатами застосування системи управлiння ризиками, затвердженим наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 20 вересня 2012 року N 1011.
II. Профiлi ризику
1. Профiлi ризику залежно вiд можливостi автоматизацiї їх застосування можуть бути документальними (неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР) або електронними (автоматизований або комбiнований контроль iз застосуванням СУР).
2. Профiлi ризику розробляє центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР, їх застосовують у всiх митницях (митних постах) Держмитслужби, якщо iншого не визначено самим профiлем ризику.
Митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) надають пропозицiї щодо розробки профiлiв ризику, зокрема шляхом внесення iнформацiї до бази даних ризикiв.
3. Профiль ризику може бути представлений у формах паспорта профiлю ризику i програмного коду профiлю ризику.
Паспорт профiлю ризику формується для документальних та електронних профiлiв ризику i використовується для документального опису профiлю ризику.
Зразок паспорта електронного профiлю ризику наведено у додатку 1 до цього Порядку.
Зразок паспорта документального профiлю ризику наведено у додатку 2 до цього Порядку.
Змiст паспорта профiлю ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними пiдроздiлами) i є документом для службового користування.
Паспорт профiлю ризику зберiгається протягом строку дiї профiлю ризику, але не менше 3 рокiв пiсля припинення його дiї.
Облiк, зберiгання i використання паспортiв профiлiв ризику здiйснюються вiдповiдно до нормативно-правових актiв України, якi регулюють питання облiку, зберiгання та використання документiв, якi мiстять службову iнформацiю.
Програмний код профiлю ризику формується лише для електронних профiлiв ризику, використовується для їх програмної реалiзацiї й iмплементується до окремого модуля АСУР.
Модулi АСУР розробляються та впроваджуються залежно вiд потреби до ЄАIС, у тому числi АСМО, та можуть враховувати, зокрема, митнi режими, особливостi, засоби та способи перемiщення через митний кордон України окремих товарiв, транспортних засобiв тощо.
4. З метою опису пiдстав розроблення та розглянутих у профiлi ризику областей ризику до профiлю ризику формується аналiтична довiдка.
Аналiтична довiдка може формуватись iз використанням iнформацiйних технологiй, у тому числi з використанням iнформацiї з бази даних ризикiв.
5. Залежно вiд необхiдностi наповнення профiлiв ризику значеннями iндикаторiв ризику застосовуються звичайнi (не передбачають наповнення пiд час застосування) та рамковi (передбачають наповнення пiд час застосування) профiлi ризику.
При цьому пiд наповненням профiлю ризику розумiється визначення конкретних значень окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику (перелiк вiдповiдних iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику визначається у профiлi ризику).
У разi якщо профiль ризику передбачає наповнення, у паспортi профiлю ризику зазначаються iндикатори ризику та iншi параметри профiлю ризику, що пiдлягають наповненню/оновленню, вiдповiдальний за наповнення митний орган (його структурний пiдроздiл), перiодичнiсть наповнення/оновлення окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику.
Профiль ризику може мiстити одне або бiльше ризик-правил. Для рамкових профiлiв ризику кiлькiсть ризик-правил у ньому визначається кiлькiстю внесених до нього комбiнацiй конкретних значень окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику.
6. Профiлi ризику наповнюються значеннями iндикаторiв ризику, якi можуть враховувати регiональнi та мiсцевi особливостi.
7. Для забезпечення можливостi додаткового вивчення та/або уточнення областi ризику, монiторингу областi ризику та вжиття за результатами такого монiторингу заходiв оперативного реагування можуть застосовуватись фоновi профiлi ризику, якi не передбачають формування перелiку митних формальностей, визначених за результатами застосування таких профiлiв ризику.
У паспортi фонового профiлю ризику зазначаються митний орган (його структурний пiдроздiл), вiдповiдальний за монiторинг спрацювання профiлю ризику, та спосiб такого монiторингу.
8. Розроблення профiлю ризику передбачає:
1) визначення iндикаторiв ризику;
2) визначення доцiльностi застосування негативної та позитивної iсторiї у профiлi ризику (здiйснюється лише для електронних профiлiв ризику);
3) визначення алгоритму обчислення ступеня ризику за профiлем ризику та залежно вiд ступеня ризику адекватних заходiв, необхiдних для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форм та обсягiв митного контролю), якщо необхiднiсть визначення таких заходiв передбачено профiлем ризику.
9. Рiшення про схвалення та введення в дiю електронних профiлiв ризику, змiн до них, припинення дiї електронних профiлiв ризику приймає Експертна комiсiя, крiм випадкiв, визначених пунктом 10 цього роздiлу.
Експертна комiсiя також приймає рiшення про схвалення та введення в дiю СУА, внесення до них змiн та припинення їх дiї.
Рiшення Експертної комiсiї приймаються пiд час проведення засiдань та/або шляхом застосування iнформацiйних технологiй iз використанням членами такої комiсiї квалiфiкованих електронних пiдписiв.
Рiшення Експертної комiсiї оформлюються протоколом засiдання.
Рiшення Експертної комiсiї є обов'язковими для виконання митними органами (їх структурними пiдроздiлами).
Документи, схваленi Експертною комiсiєю вiдповiдно до вимог цього пункту, якi потребують програмної реалiзацiї структурним пiдроздiлом Держмитслужби, до компетенцiї якого належить супроводження iнформацiйних технологiй (далi - структурний пiдроздiл з питань IТ), виготовляються у двох примiрниках. При цьому першi примiрники документiв надсилаються листом центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР до структурного пiдроздiлу з питань IТ для введення в дiю вiдповiдно до термiнiв, визначених у протоколi засiдання Експертної комiсiї, а другi - зберiгаються у справах центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Документи, схваленi Експертною комiсiєю вiдповiдно до вимог цього пункту, якi не потребують програмної реалiзацiї структурним пiдроздiлом з питань IТ, а реалiзуються центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР iз використанням функцiоналу ЄАIС, у тому числi АСМО, виготовляються в одному примiрнику та зберiгаються у справах центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
За потреби, якщо до наповнення чи контролю ефективностi профiлю ризику залучаються iншi митнi органи (їх структурнi пiдроздiли), можуть схвалюватись додатковi примiрники документiв або ж в установленому порядку виготовлятись їх копiї.
У разi застосування Експертною комiсiєю iнформацiйних технологiй направлення iнформацiї про прийнятi рiшення, у тому числi для їх програмної реалiзацiї, може здiйснюватись iз використанням вiдповiдних iнформацiйно-телекомунiкацiйних систем.
10. Рiшення про внесення змiн до електронного профiлю ризику може приймати центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР, якщо такi змiни пов'язанi:
1) зi змiнами документiв, положення яких враховано пiд час розроблення профiлю ризику, та необхiднiстю актуалiзацiї вiдповiдних значень окремих параметрiв профiлю ризику;
2) зi змiнами числових значень позитивної/негативної iсторiї профiлю ризику, ступеня ризику;
3) з необхiднiстю виправлення технiчних помилок у паспортi профiлю ризику.
11. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР тимчасово призупиняє дiю електронного профiлю ризику, у тому числi за поданням митного органу (його структурного пiдроздiлу), у разi:
1) внесення змiн до документiв, положення яких враховано пiд час розроблення електронного профiлю ризику, коли такi змiни ведуть до необхiдностi суттєвих змiн електронного профiлю ризику;
2) скасування, втрати чинностi документами, положення яких враховано пiд час розроблення електронного профiлю ризику;
3) втрати актуальностi електронним профiлем ризику;
4) виявлення проблемних питань пiд час застосування електронного профiлю ризику, що не можуть бути вирiшенi шляхом внесення змiн до електронного профiлю ризику вiдповiдно до пункту 10 цього роздiлу;
5) встановлення за результатами контролю застосування СУР низької ефективностi окремого профiлю ризику.
12. Прийнятi вiдповiдно до пунктiв 10, 11 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику, програмна реалiзацiя яких здiйснювалась центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР iз використанням функцiоналу ЄАIС, у тому числi АСМО, оформлюються у виглядi доповiдної записки з резолюцiєю керiвника (особи, яка виконує його обов'язки) або заступника керiвника (особи, яка виконує його обов'язки) центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР.
Прийнятi вiдповiдно до пунктiв 10, 11 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику, програмна реалiзацiя яких здiйснювалась структурним пiдроздiлом з питань IТ, оформлюються у виглядi листа центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР до структурного пiдроздiлу з питань IТ.
Вiдповiднi рiшення виносяться на обговорення на черговому засiданнi Експертної комiсiї з метою прийняття рiшення щодо необхiдностi подальшого внесення змiн, припинення дiї профiлю ризику.
Прийнятi вiдповiдно до пункту 11 цього роздiлу рiшення щодо електронних профiлiв ризику, розробка яких здiйснювалась центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР за iнiцiативою iншого митного органу (його структурного пiдроздiлу), невiдкладно доводяться до такого органу (пiдроздiлу) з метою вжиття ним заходiв щодо:
перегляду значень окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику;
вжиття iнших заходiв, спрямованих на пiдвищення ефективностi профiлю ризику.
У разi якщо iнiцiатором розроблення електронного профiлю ризику протягом мiсяця не вжито заходiв щодо перегляду значень окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику та/або iнших заходiв, спрямованих на пiдвищення ефективностi профiлю ризику, на черговому засiданнi Експертної комiсiї на розгляд виноситься питання про припинення дiї такого профiлю ризику.
13. Електроннi профiлi ризику доводяться до митниць (митних постiв) Держмитслужби програмними методами, у тому числi у виглядi поновлень АСМО.
14. Електронний рамковий профiль ризику наповнюється митним органом (його структурним пiдроздiлом), визначеним вiдповiдальним за наповнення вiдповiдного рамкового профiлю ризику.
Наповнення електронного профiлю ризику здiйснюється на пiдставi доповнень до профiлю ризику, пiдписаних керiвником (особою, яка виконує його обов'язки) або заступником керiвника (особою, яка виконує його обов'язки) такого митного органу (його структурного пiдроздiлу).
Пiдписанi вiдповiдно до вимог цього пункту доповнення надсилаються для подальшої iмплементацiї до структурного пiдроздiлу з питань IТ або самостiйно вносяться вiдповiдним митним органом (його структурним пiдроздiлом).
15. Рiшення про схвалення та введення в дiю документальних профiлiв ризику, змiн до них, припинення дiї документальних профiлiв ризику приймаються у порядку, передбаченому для електронних профiлiв ризику.
16. На пiдставi iнформацiї про результати застосування профiлю ризику, а також iнших даних, пов'язаних iз дiєю профiлю ризику, здiйснюється контроль його ефективностi.
Вiдповiдальний за контроль ефективностi профiлю ризику митний орган (його структурний пiдроздiл) та перiодичнiсть здiйснення контролю ефективностi зазначаються у паспортi профiлю ризику.
Загальний контроль ефективностi профiлiв ризику, у тому числi з урахуванням iнформацiї про контроль ефективностi, проведений зазначеним у паспортi профiлю ризику вiдповiдальним митним органом (його структурним пiдроздiлом), здiйснює центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР.
До контролю ефективностi профiлю ризику за iнiцiативи митного органу (його структурного пiдроздiлу), вiдповiдального за контроль ефективностi профiлю ризику, або центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР можуть також залучатись iншi заiнтересованi митнi органи (їх структурнi пiдроздiли).
17. З метою систематизацiї iнформацiї про профiлi ризику центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР iз застосуванням iнформацiйних технологiй ведеться реєстр профiлiв ризику.
III. Орiєнтування
1. Орiєнтування як один з iнструментiв розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками використовується для невiдкладного iнформування митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань митної справи, про товари, якi можуть бути об'єктом правопорушення, та про застосування форм контролю для виявлення, запобiгання та припинення таких порушень.
2. Джерелом iнформацiї щодо орiєнтувань є вiдомостi, отриманi митним органом (його структурним пiдроздiлом) вiд iнших митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв), правоохоронних органiв, iнших органiв державної влади, мiжнародних органiзацiй, митних та iнших уповноважених органiв iноземних держав, власнi аналiтичнi напрацювання та iншi джерела.
3. Для автоматизацiї виявлення об'єктiв контролю, зазначених в оформленому вiдповiдно до законодавства орiєнтуваннi, можуть використовуватись електроннi профiлi ризику та iснуючi модулi АСУР.
IV. Iндикатори ризику
1. У разi якщо розроблення окремих профiлiв ризику є недоцiльним, зокрема, якщо iндикатори ризику не можуть бути використанi автоматизовано, формуються перелiки iндикаторiв ризику.
Перелiк iндикаторiв ризику як документ об'єднує кiлька альтернативних (тобто таких, що застосовуються не лише у разi їх одночасного виконання, а також окремо один вiд одного) iндикаторiв ризику, пов'язаних спiльними областями ризику, заходами з мiнiмiзацiї ризикiв. Перелiк iндикаторiв ризику має мiстити iндикатори ризику та iнформацiю щодо заходiв, якi необхiдно вживати для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форми та обсяги митного контролю).
2. Перелiки iндикаторiв ризику розробляє центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР.
3. Розробленi вiдповiдно до пункту 2 цього роздiлу перелiки iндикаторiв ризику розглядаються та схвалюються на засiданнi Експертної комiсiї.
4. Внесення змiн або припинення дiї перелiкiв iндикаторiв ризику здiйснюється за результатами розгляду вiдповiдних пропозицiй Експертною комiсiєю шляхом схвалення оновлених перелiкiв iндикаторiв ризику у порядку, визначеному пунктом 3 цього роздiлу.
5. Схвалений перелiк iндикаторiв ризику застосовують усi митнi органи (їх структурнi пiдроздiли), якщо iншого не визначено перелiком iндикаторiв ризику.
6. Аналiз застосування та за потреби актуалiзацiю перелiкiв iндикаторiв ризику здiйснює не рiдше нiж раз на рiк центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР iз залученням за потреби iнших заiнтересованих митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв).
V. Методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митниць (митних постiв) з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв
1. Структурнi пiдроздiли Держмитслужби, якi координують роботу митниць (митних постiв) Держмитслужби щодо здiйснення митного контролю за окремими напрямами (зокрема правильностi класифiкацiї товарiв згiдно з УКТ ЗЕД, правильностi визначення країни походження товарiв, правильностi визначення митної вартостi товарiв), за потреби розробляють методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митниць (митних постiв) Держмитслужби з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв (далi - методичнi рекомендацiї).
2. Методичнi рекомендацiї мають мiстити iнструкцiї щодо послiдовностi дiй посадових осiб митниць (митних постiв) Держмитслужби пiд час здiйснення митного контролю за визначеним напрямом з метою оцiнки ризику та визначення форм i обсягiв митного контролю, достатнiх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи.
3. Проект методичних рекомендацiй погоджується з центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.
VI. Випадковий вiдбiр
1. Випадковий вiдбiр реалiзується iз застосуванням iнформацiйних технологiй, де це можливо.
2. Елементи випадкового вiдбору можуть застосовуватись у рамках окремого профiлю ризику для зменшення його селективностi.
VII. Реалiзацiя заходiв з управлiння ризиками пiд час митного контролю та/або митного оформлення
1. За результатами аналiзу та оцiнки ризикiв у конкретному випадку перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України АСУР (шляхом здiйснення автоматизованого контролю iз застосуванням СУР) та/або посадовi особи митних органiв на пiдставi результатiв застосування СУР (шляхом здiйснення комбiнованого та/або неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР) обирають форми та обсяги митного контролю. При цьому формується перелiк митних формальностей, визначених за результатами застосування зазначених у пунктi 11 роздiлу I цього Порядку iнструментiв з управлiння ризиками (далi - Перелiк митних формальностей).
Визначенi за результатами застосування АСУР форми та обсяги митного контролю з Перелiку митних формальностей можуть бути змiненi керiвником / заступником керiвника (особою, яка виконує його обов'язки) митного органу шляхом додавання митних формальностей за напрямом, щодо якого в Перелiку митних формальностей уже наявнi митнi формальностi.
На пiдставi результатiв застосування СУР посадова особа митного органу може доповнити Перелiк митних формальностей шляхом включення до нього митних формальностей за новим напрямом контролю, тобто напрямом, який не було визначено ризиковим за результатами застосування АСУР.
Пiд час застосування АСМО або iншої iнформацiйної системи ЄАIС для митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв Перелiк митних формальностей формується за допомогою iнформацiйних технологiй, за результатами автоматизованого контролю iз застосуванням СУР, а також доповнюється/змiнюється за результатами проведення комбiнованого та/або неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР шляхом оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, у тому числi за результатами аналiзу поданих для митного контролю документiв (їх копiй), вiдомостей, результатiв застосування технiчних засобiв митного контролю, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв.
2. Перелiк митних формальностей мiстить вiдомостi про:
1) назву митної формальностi;
2) пiдроздiл / посадову особу - iнiцiатора включення митної формальностi до перелiку, прiзвище, iнiцiали посадової особи, яка безпосередньо доповнила перелiк;
3) пiдстави включення митної формальностi до перелiку з вiдповiдними обґрунтуваннями;
4) повiдомлення до митної формальностi.
Вiдомостi вiдповiдно до пiдпунктiв 2, 3 цього пункту вносяться у разi, якщо митну формальнiсть додано за результатами проведення комбiнованого та/або неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР шляхом оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, у тому числi за результатами аналiзу поданих для митного контролю документiв (їх копiй), вiдомостей, результатiв застосування технiчних засобiв митного контролю, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв.
Перелiк митних формальностей може також не бути сформованим взагалi або мiстити лише повiдомлення без зазначення митної формальностi.
Прийняття посадовою особою митного органу рiшення щодо доповнення/змiни Перелiку митних формальностей здiйснюється шляхом внесення iнформацiї про визначенi форми та обсяги митного контролю до АСУР.
3. Посадовi особи митницi (митного поста) Держмитслужби, якi здiйснюють митний контроль у конкретному випадку здiйснення митного контролю товарiв, транспортних засобiв, в обов'язковому порядку переглядають сформований за допомогою iнформацiйних технологiй Перелiк митних формальностей та доповнюють/змiнюють його за результатами проведення комбiнованого та/або неавтоматизованого контролю iз застосуванням СУР шляхом оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, у тому числi за результатами аналiзу поданих для митного контролю документiв (їх копiй), вiдомостей, результатiв застосування технiчних засобiв митного контролю, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв.
Якщо в Перелiку митних формальностей наявнi митнi формальностi, до виконання яких необхiдне залучення посадових осiб або структурних пiдроздiлiв митного органу, якi перебувають або розташованi не в мiсцi здiйснення митного контролю, посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби, визначена для здiйснення митних формальностей, повiдомляє про такi митнi формальностi керiвника (заступника керiвника) пiдроздiлу митного оформлення (далi - ПМО), або особу, яка виконує його обов'язки, а також вживає заходiв щодо невiдкладного iнформування (у тому числi засобами телефонного, факсимiльного зв'язку, електронної пошти тощо) про такi митнi формальностi визначених посадових осiб або керiвника вiдповiдного структурного пiдроздiлу митного органу.
Посадова особа або керiвник структурного пiдроздiлу митного органу у разi отримання вiдповiдної iнформацiї невiдкладно вживає заходiв щодо забезпечення участi посадових осiб у проведеннi митних формальностей.
Положення цього пункту також поширюються на дистанцiйне залучення посадових осiб митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) до проведення окремих митних формальностей, у тому числi з використанням систем вiдеоспостереження.
4. Митна формальнiсть з Перелiку митних формальностей може бути скасована, якщо:
1) виконання митної формальностi неможливе (залежно вiд виду чи характеристики товару, наявностi вiдповiдних технiчних засобiв, можливостi пред'явлення товару до митного контролю тощо);
2) завдання згiдно з повiдомленням до митної формальностi були досягнутi пiд час виконання iншої митної формальностi;
3) митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до митної формальностi стосуються iншого (вiдмiнного вiд задекларованого) товару, транспортного засобу чи особи;
4) можливiсть невиконання митної формальностi передбачено вимогами законодавства (в тому числi мiжнародно-правових актiв).
Перелiк причин скасування митних формальностей з Перелiку митних формальностей визначається Класифiкатором результатiв виконання митних формальностей, що можуть бути визначенi за результатами застосування системи управлiння ризиками, затвердженим наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 20 вересня 2012 року N 1011.
5. Рiшення про скасування митної формальностi з Перелiку митних формальностей приймає керiвник (заступник керiвника) ПМО, або особа, яка виконує його обов'язки, крiм випадкiв, коли нормативно-правовими актами з питань митної справи визначено iншi вимоги.
6. У разi застосування таргетингу рiшення про змiну Перелiку митних формальностей, скасування окремих митних формальностей може прийняти таргетер або його безпосереднiй керiвник / заступник керiвника (особа, яка виконує його обов'язки).
7. Прийняте вiдповiдно до пунктiв 5 - 7 цього роздiлу рiшення фiксує посадова особа, яка його прийняла, в ЄАIС, у тому числi АСМО, з обов'язковим внесенням обґрунтування прийнятого рiшення.
8. Пiсля виконання митних формальностей з Перелiку митних формальностей вiдомостi про результати виконання усiх митних формальностей заносяться за допомогою АСМО або iншої iнформацiйної системи ЄАIС до бази даних митного органу (крiм митних формальностей, якi можуть бути здiйсненi пiсля завершення митного оформлення).
9. Результати виконання митних формальностей, доданих до Перелiку митних формальностей посадовою особою митного органу пiсля прийняття митної декларацiї для оформлення, вносить така посадова особа митного органу або її безпосереднiй керiвник / заступник керiвника (особа, яка виконує його обов'язки).
10. Передбачається внесення вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу таких вiдомостей про результати виконання митних формальностей з Перелiку митних формальностей:
1) результат виконання митної формальностi;
2) дата фактичного виконання митної формальностi або дата прийняття рiшення про її скасування;
3) прiзвища, iнiцiали посадових осiб, якi здiйснили митну формальнiсть, або посадової особи, яка прийняла рiшення про її скасування;
4) додаткова iнформацiя про результати виконання митної формальностi, яку посадова особа вважає за доцiльне зазначити (детальнiше описати результат, вказати на проблемнi питання пiд час застосування митної формальностi тощо), - зазначається за потреби. Внесення додаткової iнформацiї є обов'язковим, якщо:
прийнято рiшення про скасування митної формальностi (у такому разi необхiдно зазначити вiдповiдне вичерпне обґрунтування);
за результатами виконання митної формальностi виявлено невiдповiдностi/ розбiжностi/правопорушення (у такому разi необхiдно зазначити детальну iнформацiю про суть виявлених невiдповiдностей/розбiжностей/правопорушень);
5) реквiзити документiв, що пiдтверджують виконання митної формальностi, - у разi, якщо такi документи складено за результатами виконання митної формальностi (акт про проведення огляду, прийняте митним органом рiшення про визначення коду товару тощо), крiм тих, що вже зазначенi у графi 44 митної декларацiї, а саме:
назва документа;
дата та номер документа;
додаткова iнформацiя про документ, яку посадова особа вважає за доцiльне зазначити (уточнена назва документа, данi про його видавця тощо), зазначається за потреби.
Внесення результатiв виконання усiх митних формальностей з Перелiку митних формальностей є обов'язковим.
11. При внесеннi вiдповiдно до пунктiв 8, 9 цього роздiлу iнформацiї про результати виконання митних формальностей застосовується такий пiдхiд:
1) у частинi самого факту виконання враховується, що така iнформацiя вноситься щодо поточної партiї товарiв з урахуванням обсягiв митного контролю, виконаних цим ПМО.
Так, якщо пiд час поточного митного оформлення у Перелiку митних формальностей наявна митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до неї, якi цей ПМО виконав ранiше (за митною декларацiєю, митного оформлення якої не було завершено у зв'язку з вiдкликанням, вiдмовою у митному оформленнi тощо), така митна формальнiсть вважається виконаною, що вiдповiдним чином фiксується в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС.
Якщо ж пiд час поточного митного оформлення у Перелiку митних формальностей наявна митна формальнiсть та вiдповiднi завдання згiдно з повiдомленням до неї, якi виконувались ранiше iншим ПМО, в тому числi в пунктi пропуску через державний кордон України, i цей ПМО не вживає додаткових заходiв щодо її виконання, така митна формальнiсть вважається невиконаною та потребує прийняття рiшення щодо скасування митної формальностi вiдповiдно до пунктiв 5, 6 цього роздiлу, що вiдповiдним чином фiксується в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС;
2) у частинi виявлення невiдповiдностей/розбiжностей/правопорушень враховується, що така iнформацiя вноситься щодо поточної партiї товарiв та поточної митної декларацiї.
12. Таргетер може визначити необхiднiсть iнформування таргетинг-центру про виконання митних формальностей шляхом проставлення вiдповiдної вiдмiтки в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС.
13. У разi виявлення некоректної роботи (помилок) АСУР, у результатi чого форми та обсяги митного контролю не можуть бути визначенi автоматизовано, посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби здiйснює неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР шляхом оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, у тому числi за результатами аналiзу поданих для митного контролю документiв (їх копiй), вiдомостей, результатiв застосування технiчних засобiв митного контролю, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, та в разi виявлення пiдстав для визначення форм та обсягiв митного контролю самостiйно формує Перелiк митних формальностей.
До сформованого посадовою особою митницi (митного поста) Держмитслужби Перелiку митних формальностей застосовуються положення цього роздiлу.
VIII. Застосування СУР у пунктах пропуску через державний кордон України та у митницях призначення
З метою прискорення митних формальностей у пунктах пропуску через державний кордон України пiд час здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв перевага надається такому пiдходу:
у пунктах пропуску через державний кордон України переважно здiйснюються аналiз та оцiнка ризикiв щодо наявностi нефiскальних ризикiв, а також ризикiв недоставки товарiв до митницi призначення або їх пiдмiни;
у митницях призначення пiд час здiйснення митного контролю та оформлення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення здiйснюються аналiз та оцiнка ризикiв щодо наявностi фiскальних та нефiскальних ризикiв.
IX. Органiзацiя контролю застосування СУР
1. З метою забезпечення повноти збереження iнформацiї щодо форм та обсягiв митного контролю посадова особа митного органу (його структурного пiдроздiлу) фiксує в АСМО або iншiй iнформацiйнiй системi ЄАIС усi митнi формальностi, визначенi за результатами застосування СУР, а також вносить iнформацiю про результати виконання митних формальностей вiдповiдно до пунктiв 8, 9 роздiлу VII цього Порядку (далi - зворотна iнформацiя про застосування СУР).
2. Структурний пiдроздiл з питань IТ забезпечує накопичення зворотної iнформацiї про застосування СУР у центральнiй базi даних Держмитслужби, у тому числi шляхом її передавання з баз даних митних органiв.
3. Митнi органи (їх структурнi пiдроздiли) використовують зворотну iнформацiю про застосування СУР для оцiнки результативностi застосування iнструментiв, зазначених у пунктi 11 роздiлу I цього Порядку, усунення недолiкiв в органiзацiї митного контролю iз застосуванням СУР, а також з метою розгляду питання доцiльностi проведення митних формальностей, що можуть бути здiйсненi пiсля завершення митного оформлення товарiв, транспортних засобiв.
4. Посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби, визначена для здiйснення митних формальностей, чи iншого пiдроздiлу митницi Держмитслужби, яка здiйснює митну формальнiсть або бере участь у її здiйсненнi, у разi потреби може внести за допомогою АСМО або iншої iнформацiйної системи ЄАIС до бази даних митного органу (у графi "Примiтки/обґрунтування") свої зауваження стосовно роботи АСУР пiд час проведення оцiнки ризику за митною декларацiєю чи щодо проведення митних формальностей для забезпечення подальшого опрацювання центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР та/або пiдроздiлом, визначеним вiдповiдальним за контроль ефективностi профiлю ризику вiдповiдно до пункту 16 роздiлу II цього Порядку.
5. Посадовi особи митних органiв надсилають, у тому числi з використанням iнформацiйних технологiй, до центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР за наявностi конкретизованi та/або узагальненi зауваження, проблемнi питання i пропозицiї з питань застосування СУР, а також iнформацiю вiдповiдно до пункту 4 роздiлу I цього Порядку.
6. Центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР та митницi Держмитслужби здiйснюють аналiз та контроль повноти виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР. Структурнi пiдроздiли iнших митних органiв також здiйснюють аналiз та контроль повноти виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР, за вiдповiдними напрямами контролю в межах компетенцiї.
X. Використання в АСУР суб'єктоорiєнтованих критерiїв
1. З метою зменшення селективностi профiлiв ризику АСУР пiд час митного контролю в режимi онлайн здiйснюється автоматизований розподiл суб'єктiв господарювання залежно вiд їхнiх характеристик.
2. Автоматизований розподiл суб'єктiв господарювання здiйснюється за результатами перевiрки на вiдповiднiсть встановленим критерiям iз використанням iнформацiйних технологiй, зокрема АСУР, при цьому використовується митна та iнша iнформацiя, отримана митними органами у встановленому законодавством порядку.
3. Для суб'єктiв господарювання залежно вiд їх вiдповiдностi визначеним критерiям та їх значенням застосовуються коефiцiєнти зменшення частки визначення АСУР необхiдностi проведення митного огляду та/або додаткової перевiрки документiв.
4. Суб'єкти господарювання оцiнюються на вiдповiднiсть визначеним критерiям автоматизовано у кожному конкретному випадку на момент здiйснення митного контролю товарiв, транспортних засобiв.
5. На перелiк критерiїв, що характеризують суб'єкта господарювання, та їх значення поширюються положення цього Порядку щодо електронних профiлiв ризику, в тому числi щодо розгляду та затвердження на засiданнi Експертної комiсiї.
6. Перелiк критерiїв, за якими здiйснюється автоматизований розподiл суб'єктiв господарювання, оприлюднюється Держмитслужбою на своєму вебсайтi.
7. Результати автоматизованого розподiлу суб'єктiв господарювання не виключають можливостi випадкового вiдбору та/або таргетингу.
XI. Виконання посадовими особами митниць (митних постiв) Держмитслужби митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР
1. Пiд час здiйснення митного контролю товарiв, транспортних засобiв посадовi особи митниць (митних постiв) Держмитслужби забезпечують виконання Перелiку митних формальностей, сформованого за результатами реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками пiд час митного контролю та/або митного оформлення, передбачених роздiлом VII цього Порядку.
2. Посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби виконує митну формальнiсть з Перелiку митних формальностей з урахуванням повiдомлення до митної формальностi, а також вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та/або митного оформлення товарiв, транспортних засобiв, методичних рекомендацiй за вiдповiдним напрямом контролю тощо.
3. Митна формальнiсть з Перелiку митних формальностей, що передбачає додаткову перевiрку документiв за окремим напрямом контролю, проводиться пiд час здiйснення вiдповiдного контролю за таким напрямом у порядку, визначеному нормативно-правовими актами України з питань митної справи.
4. У разi встановлення за результатами проведення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв нових вiдомостей, якi можуть бути визначальними пiд час здiйснення контролю за окремими напрямами (зокрема, перевiрки правильностi класифiкацiї товарiв, правильностi визначення країни походження товарiв, дотримання встановлених до задекларованих товарiв заходiв нетарифного регулювання, наявностi задекларованих товарiв у митному реєстрi об'єктiв права iнтелектуальної власностi, правильностi застосування пiльг в оподаткуваннi, правильностi визначення митної вартостi товарiв), посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби забезпечує повторне проведення контролю за вiдповiдним напрямом з урахуванням таких вiдомостей.
5. У разi потреби проведення митного огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв в обсягах бiльших, нiж визначено Перелiком митних формальностей, посадова особа митницi (митного поста) Держмитслужби додає вiдповiдну митну формальнiсть до Перелiку митних формальностей.
При цьому результат виконання митної формальностi з меншим обсягом контролю фiксується з урахуванням виконання митної формальностi з бiльшим обсягом контролю.
6. Залежно вiд виявлених ризикiв митний огляд (переогляд) може проводитись щодо окремих або щодо всiх товарiв, що перемiщуються в рамках конкретної зовнiшньоекономiчної операцiї.
Митний огляд (переогляд) усiх товарiв може здiйснюватись навiть у разi зазначення у повiдомленнi до митної формальностi лише окремих товарiв (наприклад, у разi виявлення ризикiв декларування товарiв не за своїм найменуванням).
Пiд час визначення обсягiв митного огляду (переогляду) товарiв посадова особа керується повiдомленням до вiдповiдної митної формальностi.
XII. Обов'язки посадових осiб митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР
1. Посадовi особи митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР зобов'язанi:
1) дотримуватися Конституцiї України та дiяти винятково вiдповiдно до Митного кодексу України та iнших законiв України, iнших нормативних актiв та вимог цього Порядку;
2) дотримуватись вимог щодо конфiденцiйностi iнформацiї стосовно аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (крiм випадкiв, передбачених законами України);
3) забезпечувати повне та якiсне виконання митних формальностей, визначених за результатами застосування СУР;
4) достовiрно вносити iнформацiю до АСМО та/або iншої iнформацiйної системи ЄАIС, що прямо або опосередковано впливає на результати аналiзу та оцiнки ризикiв.
2. Посадовим особам митних органiв (їх структурних пiдроздiлiв) пiд час застосування СУР не дозволяється:
1) редагувати документи, вiдео-, фото- та iншi матерiали з метою викривлення iнформацiї про результати виконання митних формальностей;
2) несанкцiоновано втручатись у роботу АСУР програмними iнструментами, вiдмiнними вiд АСМО, з метою викривлення або знищення результатiв застосування СУР;
3) свiдомо зупиняти сервiси АСМО (ввiд-вивiд iнформацiї тощо), втручатись у роботу мережевого обладнання з метою забезпечення обмеженої або повної вiдсутностi спрацювання АСУР.
Директор Департаменту митної полiтики | Олександр МОСКАЛЕНКО |
Додаток 1 до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (пункт 3 роздiлу II) |
(Зразок)
ПАСПОРТ ЕЛЕКТРОННОГО ПРОФIЛЮ РИЗИКУ
ЕКСПЕРТНА КОМIСIЯ IЗ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛIННЯ РИЗИКАМИ
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПР дiє з: | СУР |
Редакцiя ПР дiє з: |
Профiль ризику N _______________________
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Форми та обсяг контролю:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Контактна особа за ПР: |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Телефон: |
Особиста поштова скринька: |
Перiодичнiсть наповнення/оновлення ПР: |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Посадова особа, яка розробила ПР: |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Додаток 2 до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками для визначення форм та обсягiв митного контролю (пункт 3 роздiлу II) |
(Зразок)
ПАСПОРТ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ПРОФIЛЮ РИЗИКУ
ЕКСПЕРТНА КОМIСIЯ IЗ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛIННЯ РИЗИКАМИ
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПР дiє з: | СУР |
Редакцiя ПР дiє з: |
Профiль ризику N _______________________
|
|||||||||||||||||||||||||
Форми та обсяг контролю:
|
Контактна особа за ПР: |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Телефон: |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Посадова особа, яка розробила ПР: |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |
Керiвник пiдроздiлу |
___________________ (посада) |
______________ (пiдпис) |
______________________________ (прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi)) |