ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо порядку обрання (призначення) на посади членiв Вищої ради правосуддя та дiяльностi дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1. У Кодексi адмiнiстративного судочинства України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 48, ст. 436):
1) частину четверту статтi 22 викласти в такiй редакцiї:
"4. Верховному Суду як суду першої iнстанцiї пiдсуднi справи щодо встановлення Центральною виборчою комiсiєю результатiв виборiв або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актiв, дiй чи бездiяльностi Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, рiшень, дiй чи бездiяльностi органiв, якi обирають (призначають), звiльняють членiв Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення) на посади членiв Вищої ради правосуддя, звiльнення їх з таких посад, бездiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України щодо невнесення до Верховної Ради України законопроекту на виконання (реалiзацiю) рiшення Українського народу про пiдтримку питання загальнодержавного значення на всеукраїнському референдумi за народною iнiцiативою";
2) роздiл VII "Перехiднi положення" доповнити пунктом 3 такого змiсту:
"3. Верховному Суду як суду першої iнстанцiї пiдсуднi справи щодо рiшень, дiй чи бездiяльностi органiв, якi оцiнюють членiв Вищої ради правосуддя вiдповiдно до Закону України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо порядку обрання (призначення) на посади членiв Вищої ради правосуддя та дiяльностi дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя".
2. У статтi 2081 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2010 р., NN 14 - 17, ст. 133; 2017 р., N 7 - 8, ст. 50; 2020 р., N 34, ст. 236):
частини першу - шосту викласти в такiй редакцiї:
"1. Вiдповiдно до частини другої статтi 131 Конституцiї України Верховна Рада обирає членiв Вищої ради правосуддя у порядку, передбаченому цiєю статтею, та з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про Вищу раду правосуддя".
2. Не пiзнiш як за шiсть мiсяцiв до закiнчення строку повноважень члена Вищої ради правосуддя або протягом 14 днiв з дня дострокового припинення ним повноважень Апарат Верховної Ради за поданням комiтету, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради оголошення про проведення конкурсу на посаду члена Вищої ради правосуддя.
3. Апарат Верховної Ради протягом 25 днiв з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу приймає вiд осiб, якi претендують на участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя, документи, визначенi частиною першою статтi 8 Закону України "Про Вищу раду правосуддя", та реєструє їх у хронологiчному порядку надходження. Iнформацiя про осiб, якi претендують на участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя, разом iз копiями поданих документiв, крiм документiв, визначених пунктами 4, 8, 9 частини першої статтi 8 Закону України "Про Вищу раду правосуддя", не пiзнiше наступного робочого дня оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради.
Прийом документiв завершується о 24 годинi останнього дня строку, передбаченого абзацом першим цiєї частини, якщо документи подаються в електроннiй формi та в час закiнчення робочого часу Апарату Верховної Ради, якщо документи подаються в паперовiй формi. Апарат Верховної Ради не має права вiдмовити у прийняттi документiв з iнших пiдстав, нiж закiнчення зазначеного строку.
4. Комiтет, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, розглядає поданi особами, якi претендують на участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя, документи i приймає рiшення щодо вiдповiдностi документiв установленим Законом України "Про Вищу раду правосуддя" вимогам.
Особи, якi претендують на участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя, стосовно яких комiтетом, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, на основi поданих документiв прийнято рiшення щодо невiдповiдностi встановленим Законом України "Про Вищу раду правосуддя" вимогам, або особи, якi не подали всiх необхiдних документiв, припиняють участь у конкурсi.
5. Комiтет, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, не пiзнiше наступного робочого дня пiсля прийняття рiшення щодо вiдповiдностi документiв кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя встановленим Законом України "Про Вищу раду правосуддя" вимогам передає документи такого кандидата до Апарату Верховної Ради для органiзацiї проведення спецiальної перевiрки вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання корупцiї", а також копiї таких документiв до Етичної ради, яка дiє вiдповiдно до Закону України "Про Вищу раду правосуддя", для встановлення вiдповiдностi кандидата критерiям професiйної етики та доброчесностi i надання списку кандидатiв, рекомендованих для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя.
Етична рада надає Верховнiй Радi висновок щодо вiдповiдностi кожного кандидата критерiям професiйної етики та доброчесностi, а також список кандидатiв, рекомендованих для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя. Такий список має мiстити кiлькiсть кандидатур, яка щонайменше вдвiчi перевищує кiлькiсть вакантних посад членiв Вищої ради правосуддя.
Якщо кiлькiсть рекомендованих Етичною радою кандидатiв, якi вiдповiдають критерiям професiйної етики та доброчесностi, є меншою за кiлькiсть кандидатiв, визначену абзацом другим цiєї частини, оголошується новий конкурс, що проводиться в порядку, передбаченому цiєю статтею та Законом України "Про Вищу раду правосуддя".
6. Апарат Верховної Ради у триденний строк пiсля отримання вiд центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державної служби, iнформацiї про результати спецiальної перевiрки готує i передає комiтету, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, та Етичнiй радi довiдку про результати спецiальної перевiрки стосовно кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя";
пiсля частини шостої доповнити трьома новими частинами такого змiсту:
"7. У разi встановлення за результатами спецiальної перевiрки вiдомостей про кандидата, що не вiдповiдають визначеним законодавством вимогам для зайняття посади, та/або у разi невключення кандидата до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя, такий кандидат припиняє участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя.
8. Пiсля отримання довiдки про результати спецiальної перевiрки стосовно кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя та списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя, комiтет, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, проводить попереднє обговорення кандидатiв, якi пройшли спецiальну перевiрку та включенi до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя.
За результатами попереднього обговорення комiтет, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, ухвалює рiшення стосовно кожного кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя.
Комiтет, до предмета вiдання якого належать питання судоустрою, подає на розгляд Верховної Ради стосовно кожного кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя рiшення комiтету, довiдку про результати спецiальної перевiрки, висновок Етичної ради, а також документи, поданi кандидатом.
9. Усi документи (крiм iнформацiї з обмеженим доступом), визначенi частиною восьмою цiєї статтi, надаються народним депутатам не пiзнiш як за три днi до розгляду Верховною Радою вiдповiдного питання".
У зв'язку з цим частини сьому - двадцять першу вважати вiдповiдно частинами десятою - двадцять четвертою;
у частинi чотирнадцятiй слова "частини дев'ятої" та "частини десятої" замiнити вiдповiдно словами "частини дванадцятої " та "частини тринадцятої";
частину п'ятнадцяту викласти в такiй редакцiї:
"15. Якщо Верховною Радою не прийнято рiшення про обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться вiдповiдно до процедури, визначеної цiєю статтею".
3. У Законi України "Про Вищу раду правосуддя" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 7 - 8, ст. 50 iз наступними змiнами):
1) частину першу статтi 6 викласти в такiй редакцiї:
"1. На посаду члена Вищої ради правосуддя може бути обраний (призначений) громадянин України, не молодший тридцяти п'яти рокiв, який володiє державною мовою, має вищу юридичну освiту та стаж професiйної дiяльностi у сферi права не менше п'ятнадцяти рокiв, належить до правничої професiї та вiдповiдає критерiю полiтичної нейтральностi, а також критерiям професiйної компетентностi, професiйної етики та доброчесностi";
2) статтю 9 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 9. Конкурснi засади вiдбору кандидатур для обрання (призначення) члена Вищої ради правосуддя
1. Вiдбiр кандидатiв на посади члена Вищої ради правосуддя проводиться за критерiями професiйної компетентностi, професiйної етики та доброчесностi. Для обрання члена Вищої ради правосуддя з'їздом суддiв України, з'їздом адвокатiв України, з'їздом представникiв юридичних вищих навчальних закладiв та наукових установ або всеукраїнською конференцiєю прокурорiв орган, що скликає вiдповiдно з'їзд або конференцiю, не пiзнiше нiж за сорок п'ять календарних днiв повiдомляє секретарiат Вищої ради правосуддя про дату та мiсце їх проведення.
2. Не пiзнiше наступного робочого дня пiсля надходження повiдомлення про дату та мiсце проведення вiдповiдно з'їзду або конференцiї секретарiат Вищої ради правосуддя оприлюднює на її офiцiйному веб-сайтi оголошення, в якому зазначаються:
1) дата i мiсце проведення з'їзду або конференцiї;
2) iнформацiя про початок прийому документiв для участi у конкурсi на посади членiв Вищої ради правосуддя.
3. Кандидат на посаду члена Вищої ради правосуддя особисто подає документи, визначенi частиною першою статтi 8 цього Закону, до Вищої ради правосуддя або надсилає їх засобами електронного зв'язку не пiзнiше нiж за тридцять календарних днiв до дати проведення вiдповiдно з'їзду або конференцiї.
4. Секретарiат Вищої ради правосуддя приймає та реєструє документи кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя у хронологiчному порядку надходження заяв та не пiзнiше наступного робочого дня оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя iнформацiю про кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя разом iз копiями поданих документiв, крiм документiв, визначених пунктами 4, 8, 9 частини першої статтi 8 цього Закону.
5. Прийом документiв кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя завершується о 24 годинi останнього дня строку, передбаченого частиною третьою цiєї статтi, якщо документи подаються в електроннiй формi або в час закiнчення робочого часу секретарiату Вищої ради правосуддя останнього дня, передбаченого частиною третьою цiєї статтi. Секретарiат Вищої ради правосуддя не має права вiдмовити у прийняттi документiв з iнших пiдстав, нiж закiнчення зазначеного строку.
6. Не пiзнiше наступного робочого дня пiсля завершення прийому документiв секретарiат Вищої ради правосуддя формує списки кандидатiв на посади членiв Вищої ради правосуддя, якi невiдкладно оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя та надсилаються органу, який скликає вiдповiдний з'їзд або конференцiю, а також публiкуються у газетi "Голос України".
7. Секретарiат Вищої ради правосуддя забезпечує проведення спецiальної перевiрки стосовно кандидатiв на посади членiв Вищої ради правосуддя вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання корупцiї". Секретарiат Вищої ради правосуддя передає органу, який скликає вiдповiдний з'їзд або конференцiю, та Етичнiй радi висновок про результати спецiальної перевiрки кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, а також висновок про вiдповiднiсть кандидата та його документiв вимогам, встановленим цим Законом.
8. Не пiзнiше наступного робочого дня пiсля завершення прийому документiв секретарiат Вищої ради правосуддя надсилає копiї поданих кандидатами на посади членiв Вищої ради правосуддя документiв до Етичної ради для встановлення вiдповiдностi кандидатiв критерiям професiйної етики та доброчесностi.
Етична рада надає органу, який скликає вiдповiдний з'їзд або конференцiю, висновок щодо вiдповiдностi кожного кандидата критерiям професiйної етики та доброчесностi, а також список кандидатiв, рекомендованих для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя. Такий список має мiстити кiлькiсть кандидатур, яка щонайменше вдвiчi перевищує кiлькiсть вакантних посад членiв Вищої ради правосуддя.
Якщо кiлькiсть рекомендованих Етичною радою кандидатiв, якi вiдповiдають критерiям професiйної етики та доброчесностi, є меншою за кiлькiсть кандидатiв, визначену абзацом другим цiєї частини, оголошується новий конкурс, що проводиться в порядку, передбаченому цим Законом.
9. У разi встановлення за результатами спецiальної перевiрки вiдомостей про кандидата, якi не вiдповiдають встановленим законодавством вимогам для зайняття посади, та/або у разi невключення кандидата до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя, такий кандидат припиняє участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя.
10. Для здiйснення Президентом України призначення члена Вищої ради правосуддя на веб-сайтi Офiцiйного iнтернет-представництва Президента України розмiщується оголошення про проведення конкурсу на посаду члена Вищої ради правосуддя.
11. Особа, яка претендує на участь у конкурсi, подає документи, визначенi частиною першою статтi 8 цього Закону, протягом п'ятнадцяти календарних днiв з дня розмiщення оголошення на веб-сайтi Офiцiйного iнтернет-представництва Президента України про проведення конкурсу на посаду члена Вищої ради правосуддя.
12. Iнформацiя про осiб, якi претендують на участь у конкурсi, разом iз копiями поданих документiв, крiм документiв, визначених пунктами 4, 8, 9 частини першої статтi 8 цього Закону, оприлюднюються на веб-сайтi Офiцiйного iнтернет-представництва Президента України не пiзнiше наступного робочого дня з дня надходження документiв.
13. Президент України затверджує положення про проведення конкурсу з добору кандидатiв для здiйснення Президентом України призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя та утворює конкурсну комiсiю.
14. Конкурсна комiсiя розглядає визначенi частиною першою статтi 8 цього Закону документи осiб, якi претендують на участь у конкурсi з добору кандидатiв для здiйснення Президентом України призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, i приймає рiшення щодо вiдповiдностi документiв кандидатiв вимогам, установленим цим Законом.
Особи, якi претендують на участь у конкурсi з добору кандидатiв для здiйснення Президентом України призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, стосовно яких конкурсною комiсiєю на основi поданих документiв прийнято рiшення щодо невiдповiдностi вимогам, встановленим цим Законом, припиняють участь у конкурсi.
15. Органiзацiя проведення спецiальної перевiрки стосовно кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя, стосовно яких конкурсною комiсiєю прийнято рiшення щодо вiдповiдностi вимогам, встановленим цим Законом, здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання корупцiї".
Конкурсна комiсiя невiдкладно надсилає копiї документiв кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя, а також висновок про результати спецiальної перевiрки кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя до Етичної ради для встановлення вiдповiдностi кандидата критерiям професiйної етики та доброчесностi на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя.
Етична рада надає конкурснiй комiсiї висновок щодо вiдповiдностi кожного кандидата критерiям професiйної етики та доброчесностi на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя, а також список кандидатiв, рекомендованих для призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя. Такий список має мiстити кiлькiсть кандидатур, яка щонайменше вдвiчi перевищує кiлькiсть вакантних посад членiв Вищої ради правосуддя.
У разi встановлення за результатами спецiальної перевiрки вiдомостей про кандидата, якi не вiдповiдають визначеним законодавством вимогам для зайняття посади, та/або у разi невключення кандидата до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, такий кандидат припиняє участь у конкурсi на посаду члена Вищої ради правосуддя.
16. З кандидатом, який пройшов спецiальну перевiрку та включений до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, конкурсна комiсiя проводить спiвбесiду для визначення його професiйної компетентностi.
За результатами спiвбесiди конкурсна комiсiя складає список кандидатiв, рекомендованих для здiйснення Президентом України призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя.
17. Конкурсна комiсiя подає на розгляд Президентовi України список кандидатiв, рекомендованих для призначення на посаду члена Вищої ради правосуддя, разом iз довiдками про результати спецiальної перевiрки кандидатiв, висновками Етичної ради, а також документами, поданими кандидатами.
18. Для обрання Верховною Радою України члена Вищої ради правосуддя Апарат Верховної Ради України оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради України оголошення про проведення конкурсу на посаду члена Вищої ради правосуддя.
19. Iнформацiя про осiб, якi претендують на участь у конкурсi, разом iз копiями поданих документiв, крiм документiв, визначених пунктами 4, 8, 9 частини першої статтi 8 цього Закону, оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради України на наступний робочий день iз дня надходження документiв.
20. Порядок обрання Верховною Радою України членiв Вищої ради правосуддя визначається Регламентом Верховної Ради України";
3) доповнити статтею 91 такого змiсту:
"Стаття 91. Етична рада
1. Етична рада утворюється з метою сприяння органам, що обирають (призначають) членiв Вищої ради правосуддя, у встановленнi вiдповiдностi кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критерiям професiйної етики та доброчесностi.
2. Членами Етичної ради можуть бути особи, якi мають бездоганну дiлову репутацiю, високi професiйнi та моральнi якостi, суспiльний авторитет, вiдповiдають критерiям професiйної етики та доброчесностi, мають досвiд роботи не менше п'ятнадцяти рокiв iз здiйснення судочинства або адвокатської чи прокурорської дiяльностi, або наукової дiяльностi у галузi права.
Не можуть бути членами Етичної ради особи, якi не вiдповiдають зазначеним вимогам, а також вимогам, передбаченим частиною десятою статтi 6 цього Закону.
3. До складу Етичної ради входять:
1) три особи з числа суддiв або суддiв у вiдставцi, запропонованi Радою суддiв України;
2) одна особа, запропонована Радою прокурорiв України;
3) одна особа, запропонована Радою адвокатiв України;
4) одна особа, запропонована Нацiональною академiєю правових наук України в особi Президiї.
Кандидатами на посаду члена Етичної ради, якi є суддями чи суддями у вiдставцi, можуть бути суддi чи суддi у вiдставцi, якi успiшно пройшли квалiфiкацiйне оцiнювання.
4. Суб'єкт формування Етичної ради надає до Вищої ради правосуддя список кандидатiв до складу Етичної ради протягом тридцяти днiв з дня надходження звернення Голови Вищої ради правосуддя разом з iнформацiєю, що пiдтверджує вiдповiднiсть таких кандидатiв вимогам частини другої цiєї статтi. Вимагати вiд суб'єкта формування Етичної ради чи кандидата до складу Етичної ради надання iнших документiв забороняється.
5. Списки кандидатiв до складу Етичної ради, поданi суб'єктами формування Етичної ради, оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя та офiцiйному веб-порталi судової влади України на наступний робочий день iз дня їх надходження.
6. Голова Вищої ради правосуддя призначає членiв Етичної ради не пiзнiше п'яти робочих днiв пiсля закiнчення строку на подання спискiв рекомендованих кандидатiв вiд усiх суб'єктiв формування Етичної ради.
Якщо Голова Вищої ради правосуддя не призначить членiв Етичної ради у визначений строк, троє перших у списку кандидатiв, поданому Радою суддiв України, перший кандидат, запропонований Радою прокурорiв України, перший кандидат, запропонований Радою адвокатiв України, та перший кандидат, запропонований Нацiональною академiєю правових наук України в особi Президiї, вважаються призначеними.
7. Етична рада вважається повноважною у разi затвердження у її складi не менше чотирьох членiв.
8. Строк повноважень члена Етичної ради становить шiсть рокiв без права бути призначеним повторно.
9. Повноваження члена Етичної ради припиняються достроково у разi:
1) подання письмової заяви про припинення повноважень члена Етичної ради за власним бажанням;
2) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього або притягнення до адмiнiстративної вiдповiдальностi за корупцiйне правопорушення та/або адмiнiстративне правопорушення, пов'язане з корупцiєю;
3) набрання законної сили рiшенням суду про визнання його недiєздатним або обмеження його цивiльної дiєздатностi, визнання його безвiсно вiдсутнiм чи оголошення його померлим;
4) його смертi.
10. Рiшення про дострокове припинення повноважень члена Етичної ради приймається Головою Вищої ради правосуддя, який пiсля прийняття такого рiшення не пiзнiше наступного робочого дня звертається до суб'єкта формування, за iнiцiативою якого призначено такого члена Етичної ради, щодо надання кандидатури до її складу, вживає заходiв для призначення нового члена Етичної ради.
11. Засiдання Етичної ради проводяться вiдкрито. Iнформацiя про час i мiсце проведення засiдання, порядок денний та рiшення Етичної ради оприлюднюються на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
12. Державна судова адмiнiстрацiя України забезпечує вiдео- та аудiофiксацiю i трансляцiю засiдань Етичної ради в режимi реального часу на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
13. Член Етичної ради має право брати участь у засiданнях i ухваленнi рiшень Етичної ради дистанцiйно в режимi вiдеоконференцiї з використанням засобiв електронного зв'язку.
14. Етична рада проводить вiдбiр кандидатiв на посади члена Вищої ради правосуддя у два етапи:
1) проведення вiдбору кандидатiв за результатами розгляду поданих кандидатами документiв, результатiв спецiальної перевiрки i вiдповiдної iнформацiї з вiдкритих джерел та формування списку кандидатiв, допущених до спiвбесiди;
2) проведення спiвбесiди з вiдiбраними кандидатами та визначення списку кандидатiв для рекомендацiї органам, що обирають (призначають) членiв Вищої ради правосуддя.
Такий список має мiстити кiлькiсть кандидатур, яка щонайменше вдвiчi перевищує кiлькiсть вакантних посад членiв Вищої ради правосуддя.
15. Якщо кiлькiсть вiдiбраних Етичною радою кандидатiв, якi вiдповiдають критерiям професiйної етики та доброчесностi, на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя є меншою за кiлькiсть кандидатiв, передбачену частиною чотирнадцятою цiєї статтi, Етична рада повiдомляє суб'єкта призначення (обрання) про необхiднiсть проведення нового конкурсу.
16. Кандидат на посаду члена Вищої ради правосуддя вважається таким, що вiдповiдає критерiю професiйної етики та доброчесностi, якщо є незалежним, чесним, неупередженим, непiдкупним, сумлiнним, дотримується етичних норм та демонструє бездоганну поведiнку в професiйнiй дiяльностi та особистому життi, а також стосовно якого немає сумнiвiв щодо законностi джерел походження майна, вiдповiдностi рiвня життя кандидата або членiв його сiм'ї задекларованим доходам, вiдповiдностi способу життя кандидата його статусу.
17. Кандидат вважається таким, що вiдповiдає критерiю професiйної компетентностi, якщо володiє необхiдними знаннями для виконання повноважень члена Вищої ради правосуддя, продемонстрував аналiтичнi здiбностi, уснi та письмовi комунiкацiйнi навички, вмiння взаємодiяти з колегами та спроможнiсть наполегливо працювати.
18. Етична рада для перевiрки кандидата на вiдповiднiсть критерiям професiйної етики та доброчесностi застосовує зазначенi показники таким чином:
1) оцiнювання вiдповiдностi показникам спирається на iнформацiю без часових або територiальних обмежень;
2) кандидат не вiдповiдає показнику в разi доведення невiдповiдностi або наявностi обґрунтованих сумнiвiв у вiдповiдностi;
3) будь-який висновок чи оцiнка нацiонального або мiжнародного органу щодо професiйної етики та доброчесностi кандидата не є наперед визначальними та обов'язковими для Етичної ради.
19. Рiшення Етичної ради вважається ухваленим, якщо за нього проголосувало щонайменше чотири члени Етичної ради.
20. Етична рада для здiйснення своїх повноважень:
1) розробляє, затверджує та оприлюднює регламент роботи Етичної ради;
2) розробляє, затверджує та оприлюднює методологiю оцiнювання вiдповiдностi кандидата на зайняття посади члена Вищої ради правосуддя критерiям професiйної етики та доброчесностi, показники вiдповiдностi критерiям такого оцiнювання та засоби їх встановлення;
3) розглядає, вивчає та аналiзує документи кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, надiсланi до Етичної ради;
4) збирає, перевiряє та аналiзує iнформацiю про кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, у тому числi конфiденцiйну iнформацiю з персональними даними, отриману вiд органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, iнформацiю, отриману вiд фiзичних та юридичних осiб, iз засобiв масової iнформацiї та iнших джерел, необхiдну для здiйснення повноважень Етичної ради;
5) має право звертатися до кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, а також спецiально уповноважених суб'єктiв у сферi протидiї корупцiї, iнших органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй незалежно вiд форми власностi та пiдпорядкування, їх посадових осiб, будь-яких юридичних осiб щодо надання пояснень, документiв чи iнформацiї з метою перевiрки кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя.
Орган або особа, яка отримала запит Етичної ради, зобов'язанi протягом десяти календарних днiв з дня його отримання надати необхiднi пояснення, iнформацiю та/або вiдповiднi документи (їх копiї);
6) формує список кандидатiв для проходження спiвбесiди за результатами розгляду поданих кандидатами документiв, результатiв спецiальної перевiрки i аналiзу вiдповiдної iнформацiї з вiдкритих джерел;
7) проводить спiвбесiди з вiдiбраними кандидатами;
8) ухвалює та оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя обґрунтований висновок щодо вiдповiдностi кожного кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критерiям професiйної етики та доброчесностi, складає та оприлюднює список кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання (призначення) на посаду члена Вищої ради правосуддя;
9) надсилає органу, що обирає (призначає) члена Вищої ради правосуддя, висновок щодо кожного кандидата та список кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання (призначення) на посаду члена Вищої ради правосуддя. Зазначений список має мiстити кiлькiсть кандидатур, яка щонайменше вдвiчi перевищує кiлькiсть вакантних посад членiв Вищої ради правосуддя;
10) здiйснює iншi повноваження, визначенi законом.
Для здiйснення своїх повноважень членам Етичної ради надається право безоплатного та повного доступу до вiдкритих державних реєстрiв, суддiвських досьє (досьє кандидатiв на посаду суддi).
21. Член Етичної ради зобов'язаний:
1) брати участь у її роботi особисто, без права делегування своїх повноважень iншим особам;
2) не використовувати, не передавати та не розголошувати персональнi данi та iншу iнформацiю, яка стала йому вiдома у зв'язку iз здiйсненням повноважень члена Етичної ради, з iншою, нiж для виконання своїх обов'язкiв як члена Етичної ради, метою;
3) вiдмовитися вiд участi у збираннi iнформацiї про кандидата та розглядi питання стосовно кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя, якщо член Етичної ради має або мав особистi або дiловi стосунки з кандидатом та/або за наявностi iншого конфлiкту iнтересiв чи обставин, якi можуть вплинути на об'єктивнiсть або неупередженiсть члена Етичної ради;
4) вживати заходiв щодо захисту персональних даних та iншої iнформацiї, що стала вiдома у зв'язку iз здiйсненням повноважень члена Етичної ради.
22. Органiзацiйно-технiчне забезпечення дiяльностi Етичної ради здiйснює Державна судова адмiнiстрацiя України.
23. На запит Етичної ради для пiдтримки її дiяльностi та роботи її членiв можуть бути залученi додатковi експерти, фахiвцi мiжнародних та iноземних органiзацiй, якi вiдповiдно до мiжнародних або мiждержавних угод протягом останнiх п'яти рокiв надають Українi мiжнародну технiчну допомогу у сферi судової реформи та/або запобiгання i протидiї корупцiї за кошти цих органiзацiй.
24. Члени Етичної ради здiйснюють свої повноваження на громадських засадах i на час роботи в Етичнiй радi звiльняються вiд виконання службових обов'язкiв за основним мiсцем роботи iз збереженням середньої заробiтної плати";
4) у статтi 10:
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Голосування проводиться виключно за кандидатiв у члени Вищої ради правосуддя, якi подали документи у порядку, встановленому цим Законом, вiдповiдають вимогам, визначеним статтею 6 цього Закону, та включенi до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя";
пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"5. Якщо з'їзд суддiв України не обрав члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться вiдповiдно до порядку, визначеного цим Законом".
У зв'язку з цим частину п'яту вважати частиною шостою;
5) у статтi 11:
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Голосування проводиться виключно за кандидатiв у члени Вищої ради правосуддя, якi подали документи у порядку, встановленому цим Законом, вiдповiдають вимогам, визначеним статтею 6 цього Закону, та включенi до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя";
пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"5. Якщо з'їзд адвокатiв України не обрав члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться вiдповiдно до порядку, визначеного цим Законом".
У зв'язку з цим частину п'яту вважати частиною шостою;
6) у статтi 12:
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Голосування проводиться виключно за кандидатiв у члени Вищої ради правосуддя, якi подали документи у порядку, встановленому цим Законом, вiдповiдають вимогам, визначеним статтею 6 цього Закону, та включенi до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя";
пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"5. Якщо всеукраїнська конференцiя прокурорiв не обрала члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться вiдповiдно до порядку, визначеного цим Законом".
У зв'язку з цим частину п'яту вважати частиною шостою;
7) у статтi 13:
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Голосування проводиться виключно за кандидатiв у члени Вищої ради правосуддя, якi подали документи у порядку, встановленому цим Законом, вiдповiдають вимогам, визначеним статтею 6 цього Закону, та включенi до списку кандидатiв, рекомендованих Етичною радою для обрання на посаду члена Вищої ради правосуддя";
пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"5. Якщо з'їзд представникiв юридичних вищих навчальних закладiв та наукових установ не обрав члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться вiдповiдно до порядку, визначеного цим Законом".
У зв'язку з цим частини п'яту - одинадцяту вважати вiдповiдно частинами шостою - дванадцятою;
8) у статтi 24:
частину другу доповнити абзацом другим такого змiсту:
"Рiшення про звiльнення члена Вищої ради правосуддя з посади з пiдстав, визначених пунктами 3 - 6 частини першої цiєї статтi, приймається органом, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, за поданням Вищої ради правосуддя. Рiшення про внесення подання про звiльнення члена Вищої ради правосуддя ухвалюється бiльшiстю вiд складу Вищої ради правосуддя. З дня внесення зазначеного подання такий член Вищої ради правосуддя вiдсторонюється вiд посади, а його повноваження зупиняються до ухвалення рiшення органом, що обрав (призначив) цього члена Вищої ради правосуддя";
частину третю виключити;
9) у статтi 27:
частину п'яту викласти в такiй редакцiї:
"5. У секретарiатi Вищої ради правосуддя дiє служба дисциплiнарних iнспекторiв як самостiйний структурний пiдроздiл, який утворюється для реалiзацiї повноважень Вищої ради правосуддя щодо здiйснення дисциплiнарного провадження стосовно суддiв та дiє за принципом функцiональної незалежностi вiд Вищої ради правосуддя.
Статус та повноваження служби дисциплiнарних iнспекторiв визначаються цим Законом. Порядок утворення, фiнансування, взаємодiї служби дисциплiнарних iнспекторiв з iншими органами Вищої ради правосуддя та процедури дiяльностi визначаються Положенням про службу дисциплiнарних iнспекторiв, що затверджується Вищою радою правосуддя";
у частинi шостiй слово "iнспекторiв" замiнити словами "дисциплiнарних iнспекторiв";
частину восьму доповнити словами "з урахуванням вимог, встановлених цим Законом";
10) статтю 28 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 28. Служба дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя
1. Служба дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя формується з числа осiб, якi мають вищу юридичну освiту, стаж професiйної дiяльностi у сферi права не менше п'ятнадцяти рокiв, з яких не менше восьми рокiв сукупного стажу роботи на посадах суддi, прокурора, адвоката.
Дисциплiнарнi iнспектори Вищої ради правосуддя призначаються на посади за результатами конкурсу у порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Рiшення про призначення на посаду дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя приймається пiсля проходження переможцем конкурсу спецiальної перевiрки вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання корупцiї", а також перевiрки на доброчеснiсть та вiдповiднiсть встановленим для суддi етичним стандартам.
У разi призначення суддi у вiдставцi дисциплiнарним iнспектором Вищої ради правосуддя за ним зберiгаються пенсiя або довiчне грошове утримання, а також iншi гарантiї, визначенi Законом України "Про судоустрiй i статус суддiв".
2. Правовий статус дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя визначається Законом України "Про державну службу" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Особливостi дiяльностi дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя визначаються Положенням про дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя, яке затверджується Вищою радою правосуддя.
3. Службу дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя очолює заступник керiвника секретарiату Вищої ради правосуддя - керiвник служби дисциплiнарних iнспекторiв, який призначається на посаду та звiльняється з посади Вищою радою правосуддя у порядку, встановленому законодавством про державну службу, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
До повноважень керiвника служби дисциплiнарних iнспекторiв належить:
1) органiзацiя роботи служби дисциплiнарних iнспекторiв;
2) координацiя дiяльностi дисциплiнарних iнспекторiв;
3) призначення заступника керiвника служби дисциплiнарних iнспекторiв;
4) погодження призначення на посади та звiльнення з посад дисциплiнарних iнспекторiв, застосування до них заходiв заохочення, дисциплiнарного впливу, порушення в установленому порядку питання про присвоєння дисциплiнарним iнспекторам рангiв державних службовцiв;
5) розподiл повноважень iз заступником керiвника служби дисциплiнарних iнспекторiв;
6) iншi повноваження, визначенi цим Законом та Положенням про дисциплiнарну iнспекцiю.
4. Дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя:
1) проводить попередню перевiрку дисциплiнарної скарги, переданої йому за результатами автоматизованого розподiлу справ;
2) аналiзує матерiали дисциплiнарних справ;
3) збирає у разi необхiдностi iнформацiю, документи, iншi матерiали;
4) готує проекти ухвал i рiшень дисциплiнарної палати та Вищої ради правосуддя у межах дисциплiнарного провадження стосовно суддi;
5) аналiзує матерiали за скаргами на рiшення у дисциплiнарних справах стосовно суддiв i прокурорiв, готує проекти висновкiв та рiшень Вищої ради правосуддя;
6) аналiзує та узагальнює практику здiйснення дисциплiнарних проваджень та ухваленi рiшення про притягнення або вiдмову у притягненнi суддi до дисциплiнарної вiдповiдальностi.
5. Дисциплiнарнi iнспектори у своїй дiяльностi та поза її межами повиннi:
1) дотримуватися норм суддiвської етики;
2) не розголошувати та не використовувати у цiлях iнших, нiж для виконання своїх обов'язкiв, iнформацiю з обмеженим доступом та iнформацiю, яка стала їм вiдома;
3) виконувати вимоги та дотримуватися обмежень, встановлених законодавством про державну службу та у сферi запобiгання корупцiї";
11) статтю 281 виключити;
12) у статтi 31:
назву викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 31. Запити Вищої ради правосуддя, її органiв, членiв Вищої ради правосуддя та дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя";
абзац перший частини першої пiсля слiв "член Вищої ради правосуддя" доповнити словами "та дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя";
друге речення частини другої викласти в такiй редакцiї: "Член Вищої ради правосуддя, дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя має право робити запити у справi, в якiй вiн є доповiдачем";
в абзацi першому частини третьої та частинi п'ятiй слова "її органу або члена Вищої ради правосуддя" замiнити словами "її органу, члена Вищої ради правосуддя або дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя";
у частинi шостiй:
у першому реченнi слова "її органу або члена Вищої ради правосуддя" замiнити словами "її органу, члена Вищої ради правосуддя або дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя";
друге речення пiсля слiв "Член Вищої ради правосуддя" доповнити словами "дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя";
у частинi сьомiй слова "її органи або член Вищої ради правосуддя" замiнити словами "її органи, член Вищої ради правосуддя або дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя";
частину восьму виключити;
у частинi десятiй слова "її органiв або члена Вищої ради правосуддя" замiнити словами "її органiв, члена Вищої ради правосуддя або дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя";
у частинi одинадцятiй:
перше речення пiсля слiв "Член Вищої ради правосуддя" доповнити словами "дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя";
друге речення пiсля слiв "членами Вищої ради правосуддя" доповнити словами "дисциплiнарними iнспекторами Вищої ради правосуддя";
13) частину першу статтi 32 викласти в такiй редакцiї:
"1. Для здiйснення розподiлу справ у Вищiй радi правосуддя, її органах дiє автоматизована система розподiлу справ (визначення члена Вищої ради правосуддя - доповiдача, дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя - доповiдача)";
14) у статтi 42:
частину першу виключити;
частину другу доповнити абзацом другим такого змiсту:
"Дисциплiнарне провадження розпочинається пiсля отримання скарги щодо дисциплiнарного проступку суддi (дисциплiнарної скарги), поданої вiдповiдно до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв", або за iнiцiативою Дисциплiнарної палати Вищої ради правосуддя чи Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України у випадках, визначених законом";
частину четверту виключити;
15) у статтi 43:
у частинi першiй:
абзац перший викласти в такiй редакцiї:
"1. Дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя, визначений автоматизованою системою розподiлу справ для попередньої перевiрки вiдповiдної дисциплiнарної скарги (дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач)";
пункт 4 викласти в такiй редакцiї:
"4) за вiдсутностi пiдстав для залишення без розгляду та повернення дисциплiнарної скарги - протягом тридцяти днiв з дня отримання такої скарги готує матерiали з пропозицiєю про вiдкриття або про вiдмову у вiдкриттi дисциплiнарної справи. Цей строк може бути продовжений дисциплiнарним iнспектором, але у разi обґрунтованої потреби додаткової перевiрки дисциплiнарної скарги не бiльш як на п'ятнадцять днiв";
у частинi другiй слово "доповiдача" замiнити словами "дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя - доповiдача";
16) у статтi 46:
частину першу викласти в такiй редакцiї:
"1. Дисциплiнарна палата протягом тридцяти днiв з дня отримання висновку дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя - доповiдача розглядає такий висновок та доданi до нього матерiали без виклику суддi та особи, яка подала дисциплiнарну скаргу, i за результатами розгляду ухвалює рiшення про вiдкриття або про вiдмову у вiдкриттi дисциплiнарної справи";
абзац перший частини третьої пiсля слiв "таким рiшенням" доповнити словами "або на вимогу дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя - доповiдача";
17) у статтi 47:
частину першу пiсля слiв "за участю" доповнити словами "дисциплiнарного iнспектора Вищої ради правосуддя - доповiдача";
доповнити частиною четвертою такого змiсту:
"4. У разi вiдсутностi суддi з поважних причин розгляд дисциплiнарної справи Дисциплiнарною палатою переноситься.
У разi повторної вiдсутностi суддi розгляд дисциплiнарної справи здiйснюється Дисциплiнарною палатою без його участi, крiм випадкiв, якщо суддя не був повiдомлений або повiдомлений з порушенням частини п'ятої статтi 48 цього Закону";
18) у статтi 48:
у частинi першiй:
в абзацi першому слово "доповiдач" замiнити словами "дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач";
доповнити абзацом другим такого змiсту:
"За результатами пiдготовки справи дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач готує висновок та не пiзнiше тридцяти днiв з дня вiдкриття дисциплiнарної справи передає його для розгляду Дисциплiнарною палатою";
у частинi третiй слово "iншим" виключити;
частину четверту виключити;
частину п'яту викласти в такiй редакцiї:
"5. Суддя та скаржник мають бути повiдомленi про засiдання Дисциплiнарної палати не пiзнiше нiж за десять днiв до дня його проведення в порядку, визначеному регламентом Вищої ради правосуддя, та шляхом розмiщення вiдповiдної iнформацiї на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя.
Суддя вважається належним чином повiдомленим, якщо повiдомлення направлено на адресу його мiсця проживання чи перебування або на адресу суду, в якому такий суддя обiймає посаду, а за неможливостi такого направлення - розмiщено на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя";
19) у статтi 49:
частину першу пiсля слiв "беруть участь" доповнити словами "дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач";
у частинi сьомiй:
в абзацi першому слово "доповiдач" замiнити словами "дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач";
в абзацi другому слово "Доповiдач" замiнити словами "Головуючий на засiданнi";
20) частину третю статтi 50 виключити;
21) друге речення частини восьмої статтi 51 викласти в такiй редакцiї: "У разi ухвалення вiдповiдного рiшення Вищою радою правосуддя на засiдання, на якому розглядається скарга на рiшення Дисциплiнарної палати, запрошується дисциплiнарний iнспектор Вищої ради правосуддя - доповiдач для доповiдi щодо цiєї дисциплiнарної справи";
22) у частинi четвертiй статтi 62 слова "на офiцiйному веб-порталi "Судова влада України" замiнити словами "на офiцiйному веб-порталi судової влади України";
23) роздiл III "Прикiнцевi та перехiднi положення" доповнити пунктами 231 - 233 такого змiсту:
"231. Перший склад Етичної ради формується з трьох осiб iз числа суддiв або суддiв у вiдставцi, запропонованих Радою суддiв України, та трьох осiб, запропонованих мiжнародними та iноземними органiзацiями, якi вiдповiдно до мiжнародних або мiждержавних угод протягом останнiх п'яти рокiв надають Українi мiжнародну технiчну допомогу у сферi судової реформи та/або запобiгання i протидiї корупцiї. Такi мiжнароднi та iноземнi органiзацiї погоджують пропозицiю спiльного списку кандидатiв.
Перелiк мiжнародних та iноземних органiзацiй, якi вiдповiдно до мiжнародних або мiждержавних угод протягом останнiх п'яти рокiв надають Українi мiжнародну технiчну допомогу у сферi судової реформи та/або запобiгання i протидiї корупцiї (далi - перелiк мiжнародних та iноземних органiзацiй), формується Мiнiстерством закордонних справ України та надсилається Головi Вищої ради правосуддя протягом п'яти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо порядку обрання (призначення) на посади членiв Вищої ради правосуддя та дiяльностi дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя".
Голова Вищої ради правосуддя звертається до суб'єктiв формування Етичної ради щодо подання до її складу кандидатур не пiзнiше наступного робочого дня з дня отримання перелiку мiжнародних та iноземних органiзацiй. Кандидатами на посаду члена Етичної ради можуть бути особи, якi мають бездоганну дiлову репутацiю, високi професiйнi якостi, суспiльний авторитет та вiдповiдають критерiю доброчесностi.
Кандидатами на посаду члена Етичної ради, якi є суддями чи суддями у вiдставцi, можуть бути суддi чи суддi у вiдставцi, якi успiшно пройшли квалiфiкацiйне оцiнювання.
Члени Етичної ради, визначенi мiжнародними та iноземними органiзацiями, включеними до перелiку мiжнародних та iноземних органiзацiй, повиннi мати досвiд роботи, у тому числi в iнших країнах, iз здiйснення процесуального керiвництва досудовим розслiдуванням, пiдтримання державного обвинувачення в судi чи здiйснення судочинства у справах, пов'язаних iз корупцiєю, не менше десяти рокiв.
Суб'єкт формування Етичної ради подає Головi Вищої ради правосуддя список кандидатiв до складу Етичної ради протягом тридцяти днiв з дня надходження вiдповiдного звернення Голови Вищої ради правосуддя.
Списки кандидатiв до складу Етичної ради, поданi суб'єктами її формування, оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя та на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
У разi якщо мiжнароднi та iноземнi органiзацiї, включенi до перелiку мiжнародних та iноземних органiзацiй, у строк, визначений абзацом шостим цього пункту, не запропонували кандидатiв до складу Етичної ради або запропонували кiлькiсть кандидатiв, недостатню для формування повноважного складу Етичної ради, протягом п'ятнадцяти днiв з дня отримання вiдповiдного повiдомлення Голови Вищої ради правосуддя кандидатiв до складу Етичної ради пропонують Рада прокурорiв України, Рада адвокатiв України, Нацiональна академiя правових наук України в особi Президiї.
Голова Вищої ради правосуддя призначає членiв першого складу Етичної ради не пiзнiше п'яти днiв пiсля закiнчення строку, вiдведеного для внесення спискiв рекомендованих кандидатiв вiд усiх суб'єктiв формування Етичної ради. У разi якщо Голова Вищої ради правосуддя не призначить членiв Етичної ради у визначений строк, троє перших кандидатiв iз списку Ради суддiв України i списку мiжнародних та iноземних органiзацiй вважаються призначеними.
Перший склад Етичної ради розпочинає роботу, за умови призначення щонайменше чотирьох членiв Етичної ради, в порядку, визначеному цим Законом.
Рiшення Етичної ради ухвалюється бiльшiстю голосiв вiд присутнiх членiв Етичної ради, за умови що воно пiдтримано двома голосами членiв Етичної ради, запропонованих мiжнародними та iноземними органiзацiями.
У разi однакової кiлькостi голосiв "за" i "проти" проводиться повторне голосування.
У разi однакової кiлькостi голосiв "за" i "проти" пiд час повторного голосування голоси членiв Етичної ради, з яких принаймнi двоє запропонованi мiжнародними та iноземними органiзацiями, є вирiшальними.
232. Члени Етичної ради, запропонованi мiжнародними та iноземними органiзацiями, якi постiйно не проживають у мiстi Києвi, мають право на компенсацiю витрат на проживання та переїзд за рахунок коштiв державного бюджету.
Порядок та граничнi розмiри компенсацiї таких витрат визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
233. Голова Вищої ради правосуддя звертається до суб'єктiв формування Етичної ради щодо надання кандидатур до її складу протягом п'яти днiв з дня припинення повноважень першого складу Етичної ради".
II. Прикiнцевi та перехiднi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Конкурси на посаду члена Вищої ради правосуддя, розпочатi та не завершенi на день набрання чинностi цим Законом, припиняються. Новий конкурс на посаду члена Вищої ради правосуддя проводиться у порядку, встановленому цим Законом.
3. Органи, якi обирають (призначають) членiв Вищої ради правосуддя, невiдкладно, але не пiзнiше тридцяти днiв з дня набрання чинностi цим Законом, оголошують про проведення конкурсу на вакантнi, станом на день набрання чинностi цим Законом, посади членiв Вищої ради правосуддя.
4. Установити, що Етична рада протягом шести мiсяцiв з дня затвердження її персонального складу одноразово здiйснює оцiнювання вiдповiдностi членiв Вищої ради правосуддя (крiм Голови Верховного Суду), обраних (призначених) на посаду члена Вищої ради правосуддя до набрання чинностi цим Законом, критерiям професiйної етики та доброчесностi для зайняття посади члена Вищої ради правосуддя.
Порядок та черговiсть оцiнювання вiдповiдностi дiючих членiв та кандидатiв у члени Вищої ради правосуддя критерiям професiйної етики та доброчесностi визначаються Етичною радою з урахуванням можливостi здiйснення повноважень Вищою радою правосуддя вiдповiдно до Конституцiї України.
Для цiлей такого оцiнювання Етична рада дiє вiдповiдно до положень частин одинадцятої - вiсiмнадцятої, двадцятої, двадцять першої статтi 91 Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
Члену Вищої ради правосуддя гарантуються права на ознайомлення з матерiалами щодо оцiнювання його вiдповiдностi критерiям професiйної етики та доброчесностi, на надання усних чи письмових пояснень, на участь у засiданнi Етичної ради пiд час розгляду питання стосовно нього, а також на користування послугами представника.
За результатами одноразового оцiнювання Етична рада може ухвалити рiшення про внесення до вiдповiдного органу, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, мотивованої рекомендацiї про звiльнення члена Вищої ради правосуддя з пiдстав, визначених пунктами 3 - 5 частини першої статтi 24 Закону України "Про Вищу раду правосуддя".
З дня внесення Етичною радою зазначеного рiшення член Вищої ради правосуддя, стосовно якого прийнято таке рiшення, вiдсторонюється вiд посади, а його повноваження зупиняються до ухвалення рiшення органом, що обрав (призначив) цього члена Вищої ради правосуддя.
У разi внесення Етичною радою вiдповiдному органу, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, мотивованої рекомендацiї про звiльнення члена Вищої ради правосуддя цей орган повинен її розглянути протягом трьох мiсяцiв з моменту внесення такої рекомендацiї та ухвалити вiдповiдне рiшення.
За результатами розгляду мотивованої рекомендацiї про звiльнення члена Вищої ради правосуддя орган, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, може ухвалити таке рiшення:
1) про задоволення рекомендацiї та звiльнення члена Вищої ради правосуддя з посади;
2) про вiдхилення рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя.
Якщо орган, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, у встановлений абзацом сьомим цього пункту строк не ухвалив рiшення про звiльнення члена Вищої ради правосуддя з посади або про вiдхилення рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя, то пiсля спливу зазначеного строку такий член Вищої ради правосуддя вважається звiльненим з посади вiдповiдно до закону.
З'їзд суддiв України, з'їзд адвокатiв України, всеукраїнська конференцiя прокурорiв, з'їзд представникiв юридичних вищих навчальних закладiв та наукових установ щодо розгляду рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя проводиться не пiзнiше нiж через тридцять п'ять днiв з моменту отримання органом, який скликає вiдповiдний з'їзд або конференцiю, такої рекомендацiї в порядку, визначеному законом з особливостями, встановленими цим пунктом.
Рiшення з'їзду або конференцiї щодо розгляду рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя приймаються бiльшiстю голосiв вiд числа обраних делегатiв.
Пiд час розгляду рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя вiдповiдним з'їздом або конференцiєю першим ставиться на голосування рiшення про задоволення рекомендацiї Етичної ради та звiльнення члена Вищої ради правосуддя з посади. Якщо таке рiшення не отримало достатньої для ухвалення кiлькостi голосiв, наступним ставиться на голосування рiшення про вiдхилення рекомендацiї Етичної ради про звiльнення члена Вищої ради правосуддя.
Якщо жодне з рiшень не отримало достатньої для ухвалення кiлькостi голосiв делегатiв з'їзду або конференцiї, рекомендацiя Етичної ради вважається нерозглянутою. Протягом строку, встановленого абзацом сьомим цього пункту, вiдповiдний з'їзд або конференцiя можуть повторно розглянути рекомендацiю Етичної ради в порядку i черговостi, встановлених абзацами тринадцятим i чотирнадцятим цього пункту.
У разi прийняття рiшення про звiльнення члена Вищої ради правосуддя орган, що обрав (призначив) цього члена Вищої ради правосуддя, невiдкладно оголошує про проведення конкурсу на посаду члена Вищої ради правосуддя.
Рiшення Етичної ради за результатами одноразового оцiнювання вiдповiдностi членiв Вищої ради правосуддя (крiм Голови Верховного Суду), обраних (призначених) на посаду до набрання чинностi цим Законом, критерiям професiйної етики та доброчесностi оприлюднюються на офiцiйному веб-порталi судової влади України.
У разi внесення Етичною радою до вiдповiдного органу, що обрав (призначив) члена Вищої ради правосуддя, мотивованої рекомендацiї про звiльнення члена Вищої ради правосуддя з пiдстав, визначених пунктами 3 - 5 частини першої статтi 24 Закону України "Про Вищу раду правосуддя", положення абзацу другого частини другої статтi 24 Закону України "Про Вищу раду правосуддя" щодо внесення подання Вищої ради правосуддя про звiльнення члена Вищої ради правосуддя не застосовуються.
5. Установити, що всi справи, пов'язанi з оскарженням рiшень, дiй чи бездiяльностi органiв, якi обирають (призначають), проводять оцiнювання членiв Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення), оцiнювання членiв Вищої ради правосуддя пiдсуднi Верховному Суду як суду першої iнстанцiї та Великiй Палатi Верховного Суду як суду апеляцiйної iнстанцiї.
6. Конкурс на зайняття посад дисциплiнарних iнспекторiв Вищої ради правосуддя оголошується пiсля завершення оцiнювання вiдповiдностi членiв Вищої ради правосуддя (крiм Голови Верховного Суду) критерiям професiйної етики та доброчесностi, але не пiзнiше одного року з дня набрання чинностi цим Законом.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
14 липня 2021 року
N 1635-IX