НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 25.04.2022 р. | N 40-0007/29915 |
---|
Незалежна асоцiацiя банкiв України Комiтет з питань регуляторної полiтики та комплаєнс |
Щодо окремих питань валютного регулювання
Нацiональний банк України розглянув лист Незалежної асоцiацiї банкiв України щодо окремих питань валютного регулювання у перiод запровадження воєнного стану в Українi та повiдомляє таке.
У зв'язку з введенням в Українi воєнного стану1 Нацiональним банком України вiдповiдно пункту 20 статтi 7 Закону України "Про Нацiональний банк України" визначено особливостi роботи банкiвської системи в перiод запровадження воєнного стану. Так, 24 лютого 2022 року набрала чинностi постанова Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.02.2022 року N 18 "Про роботу банкiвської системи в перiод запровадження воєнного стану" (зi змiнами) (далi - Постанова N 18).
____________
1 Укази Президента України
вiд 24.02.2022 N 64/2022 "Про введення
воєнного стану в Українi", який затверджено
Законом України вiд 24.02.2022 N 2102-IX, вiд 14.03.2022 N 133/2022 "Про продовження строку дiї
воєнного стану в Українi", який затверджено
Законом України вiд 15.03.2022 N 2119-IX.
Постановою НБУ N 18 запроваджено особливий порядок транскордонних переказiв2 валютних цiнностей (у тому числi iноземної валюти) за межi України, зокрема дозволено здiйснювати транскордонний переказ валютних цiнностей з України з метою проведення iмпортних операцiй резидентiв з купiвлi товарiв критичного iмпорту за перелiком, затвердженим Кабiнетом Мiнiстрiв України (пiдпункт 2 пункту 14).
____________
2 Вiдповiдно до пункту 13
частини першої статтi 1 Закону України
"Про валюту i валютнi операцiї"
транскордонний переказ валютних цiнностей - рух
певної суми коштiв в Україну або за її межi з метою
зарахування цих коштiв на рахунок отримувача або
видачi йому в готiвковiй формi.
При цьому, зазначаємо, що визначення термiна "товар" наведено у статтi 1 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть":
товар - будь-яка продукцiя, послуги, роботи, права iнтелектуальної власностi та iншi немайновi права, призначенi для продажу (оплатної передачi).
Перелiк товарiв критичного iмпорту затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.02.2022 N 1533, зi змiнами (далi - Перелiк товарiв критичного iмпорту), який постiйно доповнюється товарами (у тому числi послугами). Крiм цього, Кабiнет Мiнiстрiв України встановив Критерiї визначення товарiв критичного iмпорту в умовах воєнного стану, що затвердженi постановою вiд 16.03.2022 N 289 "Деякi питання товарiв критичного iмпорту".
____________
3 Зi змiнами, внесеними
постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.02.2022 N 161, вiд 28.02.2022 N 167, вiд
01.03.2022 N 173, вiд 04.03.2022 N 191,
вiд 05.03.2022 N 203, вiд 06.03.2022 N 211,
вiд 07.03.2022 N 219, вiд 08.03.2022 N 226,
вiд 10.03.2022 N 244, вiд 13.03.2022 N 266,
вiд 16.03.2022 N 289, вiд 19.03.2022 N 324,
вiд 20.03.2022 N 336, вiд 21.03.2022 N 340,
вiд 26.03.2022 N 371, вiд 12.04.2022 N 444.
Так, Перелiк товарiв критичного iмпорту мiстить, зокрема, товари (у тому числi послуги):
оплата товарiв (продукцiї, послуг, витрат), пов'язаних iз перевезенням пасажирiв, вантажiв (включаючи розрахунки за пальне, оплату аеропортових та портових зборiв, наземного обслуговування повiтряних та морських суден, оплату дорiг, морське фрахтування, ремонт транспорту та iншi, пов'язанi з цiєю дiяльнiстю продукцiю, послуги та витрати), а також послуг iнтернет-зв'язку; утримання, ремонт залiзничної iнфраструктури;
послуги iз зберiгання товару на складах за кордоном та пов'язанi з цим iншi супутнi витрати, послуги та програмне забезпечення для функцiонування операторiв процесiнгових платiжних систем, операторiв систем комунiкацiй та зв'язку, Iнтернету та/або постачальникiв електронних комунiкацiйних мереж та обладнання (включаючи оплату лiцензiй програмного забезпечення та/або програмного забезпечення / обладнання, щорiчну плату за обслуговування програмного забезпечення/обладнання, технiчну пiдтримку програмного забезпечення/обладнання), пов'язанi iз перевезенням пасажирiв, вантажiв;
перевезення вантажiв дорожнiми транспортними засобами;
перевезення вантажiв залiзничним транспортом;
послуги морського та каботажного вантажного транспорту;
послуги щодо складування та зберiгання;
послуги, сумiжнi з наземним перевезенням;
послуги, сумiжнi з водним перевезенням;
послуги щодо транспортного оброблення вантажiв;
послуги допомiжнi щодо транспортування iншi.
Враховуючи розподiл функцiй та повноважень мiж державними органами, а саме те, що визначення перелiку товарiв критичного iмпорту, у тому числi послуг, та їх критерiїв, вiдноситься до безпосередньої компетенцiї Кабiнету Мiнiстрiв України (Мiнiстерства економiки України), вважаємо, що Незалежна асоцiацiя банкiв України має звернутися за роз'ясненням цього питання до вiдповiдного державного органу (Мiнiстерства економiки України).
Що стосується пропозицiй Незалежної асоцiацiї банкiв України про внесення змiн до окремих норм Постанови N 18, слiд зазначити, що заходи, запровадженi Постановою N 18, постiйно актуалiзуються Нацiональним банком України з урахуванням пропозицiй, що висловлюються банками та їх клiєнтами, змiни ситуацiї та нагальних потреб держави у сферi нацiональної безпеки i оборони, забезпечення стабiльного функцiонування економiки та банкiвської системи України в умовах воєнного стану. У разi прийняття рiшення про можливiсть їх урахування, вiдповiднi змiни будуть внесенi у нормативно-правовi акти Нацiонального банку України.
Директор Департаменту вiдкритих ринкiв | Олексiй ЛУПIН |