НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 18.04.2022 р. | N 25-0005/28443 |
---|
Головi Ради Незалежної асоцiацiї банкiв України |
Про надання роз'яснень
Нацiональний банк України (далi - Нацiональний банк) за результатами розгляду листа Незалежної асоцiацiї банкiв України вiд 18.03.2022 N 8598-18/03 (далi - Лист) повiдомляє таке.
Стосовно питань щодо визначення резидентностi росiйської федерацiї / республiки бiлорусь (питання 1, 5 Листа)
Резидентнiсть осiб для цiлей застосування норм постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.02.2022 N 18 "Про роботу банкiвської системи в перiод запровадження воєнного стану" (далi - Постанова N 18) визначається вiдповiдно до вимог Закону України "Про валюту i валютнi операцiї" (далi - Закон про валюту).
Згiдно зi статтею 1 Закону про валюту фiзичнi особи - нерезиденти - iноземнi громадяни, громадяни України, особи без громадянства, якi мають постiйне мiсце проживання за межами України, у тому числi тi, якi тимчасово перебувають на територiї України; фiзичнi особи - резиденти - громадяни України, iноземнi громадяни, особи без громадянства, якi мають постiйне мiсце проживання на територiї України, у тому числi тi, якi тимчасово перебувають за межами України.
Таким чином, нерезиденти, визначенi як такi згiдно положень Закону про валюту, якi постiйно проживають в росiйськiй федерацiї / республiцi бiлорусь (далi - рф/рб) та тимчасово перебувають на територiї України, є резидентами рф/рб для цiлей застосування вимог Постанови N 18.
Стосовно питання 2 Листа
Вимоги пункту 15 Постанови N 18 розповсюджуються на клiєнта, стосовно якого банком за результатом здiйснення належної перевiрки прийнято рiшення про те, що реальним кiнцевим бенефiцiарним власником клiєнта є фiзична особа - резидент рф/рб.
Разом з цим наголошуємо, що вiдповiдно до частини першої статтi 15 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далi - Закон про ПВК/ФТ) банк зобов'язаний вiдмовитися вiд встановлення (пiдтримання) дiлових вiдносин, у тому числi шляхом розiрвання дiлових вiдносин, закриття рахунка у разi подання клiєнтом чи його представником недостовiрної iнформацiї або подання iнформацiї з метою введення в оману.
Отже, у разi наявностi випадкiв, наведених у пунктi 2 Листа, вважаємо за доцiльне проаналiзувати причину надання клiєнтом банку iншої iнформацiї, нiж встановив банк за результатами належної перевiрки клiєнта, переглянути ризик-профiль такого клiєнта та, за потреби, вжити щодо нього посилених заходiв належної перевiрки у порядку, визначеному в додатку 6 до Положення про здiйснення банками фiнансового монiторингу, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 19.05.2020 N 65, а також iнших заходiв, передбачених законодавством України у сферi ПВК/ФТ1.
____________
1 ПВК/ФТ - запобiгання та
протидiя легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв,
одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню
тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї
масового знищення
Стосовно питання 3 Листа
Вiдповiдно до пункту 30 частини першої статтi 1 Закону про ПВК/ФТ кiнцевим бенефiцiарним власником (далi - КБВ) юридичної особи є фiзична особа, яка безпосереднє володiє часткою у розмiрi не менше 25 вiдсоткiв статутного (складеного) капiталу / прав голосу юридичної особи або здiйснює непрямий вирiшальний вплив на дiяльнiсть юридичної особи. Банк має вжити необхiдних заходiв щодо встановлення КБВ, встановити його за наявностi або визначити вiдсутнiсть з аргументованими документованими висновками.
Стосовно питання 4 Листа
Питання врегульовано постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 04.04.2022 року N 68, якою внесенi змiни до Постанови N 18.
Актуальна редакцiя Постанови N 18 розмiщена на головнiй сторiнцi офiцiйного Iнтернет-представництва Нацiонального банку у роздiлi: Актуальнi посилання / Контрольнi примiрники постанов.
Стосовно питання 6 Листа.
Пiд час дiї воєнного стану банки вiдкривають поточнi рахунки вiйськовослужбовцям для отримання виплат грошового забезпечення на пiдставi пред'явленого вiйськового квитка без витребування документа про реєстрацiю в Державному реєстрi фiзичних осiб - платникiв податкiв.
Iнформацiю про реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв вiйськовослужбовець може надати в порядку, встановленому банком (в Анкетi-опитувальнику, договорi, тощо).
Стосовно питання 7 Листа.
Можливiсть отримання юридичною особою-резидентом валютної виручки в росiйських рублях та подальший її обмiн на мiжнародному ринку передбачений пунктом 172 Постанови N 18. Операцiї на мiжнародному ринку здiйснюються вiдповiдно до правил, якi визначаються iноземними державами. Нацiональний банк вiдповiдно до статтi 6 Закону про валюту регулює порядок та умови торгiвлi на валютному ринку України.
Стосовно питання 8 Листа.
Звертаємо увагу, що пунктом 141 Постанови N 18 визначено, що уповноваженi установи здiйснюють валютний нагляд за валютним операцiями, що дозволенi пiдпунктами 1, 21, 3, 4, 6, 7 пункту 14 цiєї постанови, в спрощеному виглядi без проведення додаткового аналiзу документiв (iнформацiї) про валютнi операцiї, джерела походження коштiв, що використовуються для їх проведення, та iнших заходiв, передбачених Положенням про порядок здiйснення уповноваженими установами аналiзу та перевiрки документiв (iнформацiї) про валютнi операцiї, затвердженим постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 02.01.2019 N 8 (зi змiнами) (далi - Положення N 8).
З огляду на зазначене, банки мають здiйснювати валютний нагляд за валютними операцiями, що передбачають переказ коштiв з України з купiвлi товарiв критичного iмпорту з урахуванням вимог Положення N 8.
При цьому слiд враховувати, що згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України (далi - КМУ) вiд 09.04.2022 N 426 "Про застосування заборони ввезення товарiв з Росiйської Федерацiї" заборонено ввезення на митну територiю України в митному режимi iмпорту товарiв з росiйської федерацiї.
Також рекомендуємо банкам пiд час здiйснення заходiв щодо iмпортних операцiй клiєнтiв ураховувати листи Нацiонального банку вiд 31.03.2022 N 25-0005/24662, вiд 05.04.2022 N 25-0005/25858.
Стосовно питання 9 Листа.
Вiдповiдно до роз'яснень, наданих у листi Нацiонального банку вiд 07.03.2022 N 57-0010/19970, подання заяви у письмовiй формi для вiдкриття рахунку в iншiй валютi (у валютi надходження коштiв) клiєнтом, який вже був iдентифiкований та верифiкований банком та має вiдкритий рахунок у цьому банку, не є обов'язковим. Зазначенi роз'яснення поширюються на всiх клiєнтiв банку - як фiзичних осiб, так i суб'єктiв господарювання.
Не зважаючи на спрощену процедуру вiдкриття поточного рахунку (без надання заяви у письмовiй формi), операцiї за таким рахунком здiйснюються з дотриманням всiх вимог валютного законодавства та законодавства у сферi ПВК/ФТ.
Також звертаємо увагу, що можливiсть спрощеного вiдкриття рахункiв згiдно з роз'ясненнями передбачено на перiод дiї воєнного стану та перед усiм з метою уникнення ситуацiй повернення коштiв грошової допомоги, що надходять в Україну з-за кордону.
Водночас, питання вiд банкiв: "Чи не буде порушенням, якщо з технiчних особливостей продукту Банку для вiдкриття рахунку у валютi платежу необхiдно додатково вiдкрити рахунок у гривнi?" потребує пояснень. Потрiбно уточнити деталi щодо конкретної ситуацiї з додатковим вiдкриттям рахунку в гривнi, оскiльки клiєнт, який вже обслуговується в банку, як правило, має вiдкритий рахунок в нацiональнiй валютi.
Стосовно питання 10 Листа.
Банк не зобов'язаний проводити окрему перевiрку iмпортної операцiї клiєнта, що передбачає ввезення в Україну товару, що мiститься в перелiку товарiв критичного iмпорту, на вiдповiднiсть критерiям визначення товарiв критичного iмпорту в умовах воєнного стану, наведеним у додатку до постанови КМУ вiд 24.02.2022 N 153 "Про перелiк товарiв критичного iмпорту". Вважаємо, що цi критерiї використовуються КМУ (Мiнекономiки) для визначення обґрунтованостi пропозицiй заявникiв щодо можливостi доповнення перелiку товарiв критичного iмпорту новими позицiями товарiв.
Вiдповiдно до статтi 11 Закону про валюту банки зобов'язанi здiйснювати валютний нагляд за проведенням резидентами валютних операцiй з метою встановлення вiдповiдностi здiйснюваних валютних операцiй валютному законодавству та можливого уникнення резидентами обмежень валютного законодавства з урахуванням ризик-орiєнтованого пiдходу.
У разi, якщо резиденти здiйснюють iмпорт продукцiї (код УКТЗЕД та опис товару, якої мiстяться в перелiку товарiв критичного iмпорту) без ввезення її на територiю України з метою подальшого її перепродажу за межами України, банку доцiльно здiйснити додатковi заходи з аналiзу цiєї операцiї, уключаючи питання її вiдповiдностi цiлям запровадження (критерiям визначення) перелiку товарiв критичного iмпорту. Як вбачається iз опису згаданих вище критерiїв КМУ, продукцiя, яка пiдпадає пiд критичний iмпорт, має бути використана, зокрема, для пiдтримки енергетичної та оборонної безпеки України, забезпечення життєдiяльностi населення та функцiонування виробничих пiдприємств України.
Враховуючи розподiл функцiй та повноважень мiж державними органами, а саме те, що визначення перелiку товарiв критичного iмпорту та їх критерiїв вiдноситься до безпосередньої компетенцiї КМУ (Мiнекономiки), вважаємо, що Незалежна асоцiацiя банкiв України може звернутися за роз'ясненням цього питання також до вiдповiдного державного органу (Мiнекономiки).
Стосовно питання 13 Листа.
Банк з урахуванням ризик-орiєнтованого пiдходу самостiйно приймає рiшення щодо порядку встановлення джерел походження коштiв клiєнтiв.
Стосовно пропозицiй щодо внесення змiн до нормативно-правових актiв Нацiонального банку (питання 11, 12).
Пропозицiї опрацьовуються профiльними пiдроздiлами Нацiонального банку. У разi прийняття рiшення про можливiсть їх урахування, вiдповiднi змiни будуть внесенi у нормативно-правовi акти Нацiонального банку.
З повагою Заступник Голови |
Ярослав МАТУЗКА |