ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо забезпечення ефективного функцiонування експортно-кредитного агентства
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. У частинi четвертiй статтi 15 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради УРСР, 1991 р., N 29, ст. 377; Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 4, ст. 43) слова "Закону України "Про забезпечення масштабної експансiї експорту товарiв (робiт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту" замiнити словами "Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi".
2. У частинi чотирнадцятiй статтi 7 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 5 - 6, ст. 30 iз наступними змiнами):
у пунктi 1 слова "останнього року" замiнити словами "останнiх п'яти рокiв";
у пунктах 5 i 6 слова "останнього року" замiнити словами "останнiх трьох рокiв".
3. У Законi України "Про фiнансовi послуги та державне регулювання ринкiв фiнансових послуг" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 1, ст. 1 iз наступними змiнами):
1) пункт 1 частини першої статтi 1 викласти в такiй редакцiї:
"1) фiнансова установа - юридична особа, яка вiдповiдно до закону надає одну чи декiлька фiнансових послуг, а також iншi послуги (операцiї), пов'язанi з наданням фiнансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до вiдповiдного реєстру в установленому законом порядку. До фiнансових установ належать банки, кредитнi спiлки, ломбарди, лiзинговi компанiї, довiрчi товариства, страховi компанiї, установи накопичувального пенсiйного забезпечення, iнвестицiйнi фонди i компанiї та iншi юридичнi особи, виключним видом дiяльностi яких є надання фiнансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - iншi послуги (операцiї), пов'язанi з наданням фiнансових послуг. Експортно-кредитне агентство, утворене вiдповiдно до Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi", є фiнансовою установою iз спецiальним статусом. Не є фiнансовими установами (не мають статусу фiнансової установи) незалежнi фiнансовi посередники, що надають послуги з видачi фiнансових гарантiй у порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України";
2) абзац четвертий частини третьої статтi 2 виключити;
3) статтю 5 доповнити частиною сьомою такого змiсту:
"7. Експортно-кредитне агентство надає послуги iз страхування, перестрахування та надання гарантiй вiдповiдно до Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi".
Державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю Експортно-кредитного агентства здiйснює Нацiональний банк України з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi".
4. У Законi України "Про страхування" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 7, ст. 50 iз наступними змiнами):
1) абзац другий преамбули замiнити двома новими абзацами такого змiсту:
"Дiя цього Закону не поширюється на державне соцiальне страхування.
Державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю Експортно-кредитного агентства здiйснює Нацiональний банк України з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi". Дiяльнiсть Експортно-кредитного агентства здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi". Дiя цього Закону поширюється на дiяльнiсть Експортно-кредитного агентства в частинi укладення, виконання та припинення договорiв страхування та перестрахування, що укладаються Експортно-кредитним агентством при здiйсненнi дiяльностi iз страхування та перестрахування".
У зв'язку iз цим абзац третiй вважати абзацом четвертим;
2) частину першу статтi 2 доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
"Експортно-кредитне агентство вважається страховиком-резидентом iз спецiальним статусом".
5. Частину другу статтi 3 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2004 р., N 9, ст. 79 iз наступними змiнами) пiсля абзацу третього доповнити новим абзацом такого змiсту:
"актiв Нацiонального банку України, розроблених на реалiзацiю положень Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi".
У зв'язку з цим абзаци четвертий - вiсiмнадцятий вважати вiдповiдно абзацами п'ятим - дев'ятнадцятим.
6. В абзацi третьому частини другої статтi 3 Закону України "Про управлiння об'єктами державної власностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2006 р., N 46, ст. 456 iз наступними змiнами) слова "Законом України "Про забезпечення масштабної експансiї експорту товарiв (робiт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту" замiнити словами Законом України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi".
7. У Законi України "Про забезпечення масштабної експансiї експорту товарiв (робiт, послуг) українського походження шляхом страхування, гарантування та здешевлення кредитування експорту" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 4, ст. 43; 2018 р., N 6 - 7, ст. 38):
1) назву Закону викласти в такiй редакцiї:
"Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi";
2) частини першу i другу статтi 1 викласти в такiй редакцiї:
"1. У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:
1) iноземний покупець - суб'єкт господарювання - нерезидент, що здiйснює придбання товарiв (робiт, послуг) українського походження вiдповiдно до зовнiшньоекономiчного договору (контракту), укладеного з українським експортером;
2) роботи, послуги українського походження - роботи, послуги, що виконуються та надаються суб'єктами господарювання - резидентами України;
3) товари українського походження - товари, що повнiстю виробленi або пiдданi достатнiй переробцi в Українi вiдповiдно до критерiїв, установлених Митним кодексом України;
4) український експортер - суб'єкт господарювання - резидент України, який здiйснює експорт товарiв (робiт, послуг) українського походження.
2. Термiни "перестрахування", "страхувальник", "страховий ризик", "страховий випадок", "страхова сума", "страхова виплата", "страховий тариф", "страхова премiя", "страховi резерви" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про страхування".
Термiни "дiлова репутацiя", "iстотна участь", "структура власностi", "афiлiйована особа", "спорiднена особа" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про фiнансовi послуги та державне регулювання ринкiв фiнансових послуг".
Термiн "конфлiкт iнтересiв" вживається в цьому Законi у значеннi, наведеному в Законi України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть";
3) частини першу, третю i четверту статтi 2 викласти в такiй редакцiї:
"1. Для стимулювання експорту товарiв (робiт, послуг) українського походження Кабiнет Мiнiстрiв України утворює Експортно-кредитне агентство (далi - ЕКА), що на добровiльних та комерцiйних засадах здiйснює страхування, перестрахування, надає гарантiї за договорами, якi забезпечують розвиток експорту";
"3. ЕКА утворюється у формi акцiонерного товариства та є юридичною особою приватного права, що провадить дiяльнiсть на комерцiйнiй основi. Засновником та акцiонером ЕКА, якому належить не менше 50 вiдсоткiв статутного капiталу плюс одна акцiя (мiнiмальна частка корпоративних прав держави у статутному капiталi ЕКА), є держава в особi Кабiнету Мiнiстрiв України.
Управлiння корпоративними правами, що належать державi у статутному капiталi ЕКА, здiйснює Кабiнет Мiнiстрiв України через уповноважений ним орган управлiння (далi - уповноважений орган управлiння).
Стосовно мiнiмальної частки корпоративних прав держави у статутному капiталi ЕКА не можуть вчинятися дiї, наслiдком яких може бути вiдчуження цих корпоративних прав з державної власностi.
У разi часткового набуття корпоративних прав держави iншими акцiонерами, крiм держави, такi акцiонери ЕКА зобов'язанi попередньо погодити з Нацiональним банком України у встановленому ним порядку набуття та/або збiльшення iстотної участi в ЕКА.
4. Статут ЕКА затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України за погодженням з Нацiональним банком України та має вiдповiдати вимогам законiв України з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом та нормативно-правовими актами Нацiонального банку України.
Початковий статутний капiтал ЕКА становить не менш як 2 мiльярди гривень. Статутний капiтал формується за рахунок коштiв державного бюджету, облiгацiй внутрiшньої державної позики (якщо це передбачено законом про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк). У разi часткового набуття корпоративних прав держави iншими акцiонерами, крiм держави, статутний капiтал формується також за рахунок грошових коштiв таких акцiонерiв ЕКА";
4) у статтi 3:
пункт 1 частини першої викласти в такiй редакцiї:
"1) створення системи страхування та гарантування при проведеннi експортних операцiй";
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. Основними напрямами державної пiдтримки експортної дiяльностi є:
1) впровадження програм кредитної пiдтримки українських експортерiв з державного бюджету через уповноваженi банки;
2) часткова компенсацiя вiдсоткової ставки за кредитами, наданими за зовнiшньо-економiчними договорами (контрактами), укладеними з українським експортером (далi - експортнi кредити);
3) надання державних гарантiй для забезпечення виконання боргових зобов'язань ЕКА.
Державна пiдтримка експортної дiяльностi шляхом часткової компенсацiї вiдсоткової ставки за експортними кредитами надається в межах обсягiв, передбачених законом про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк";
частину третю виключити;
5) у статтi 4:
назву викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 4. Мета, основнi завдання та принципи дiяльностi Експортно-кредитного агентства";
доповнити частиною третьою такого змiсту:
"3. Дiяльнiсть ЕКА базується на таких принципах:
добровiльностi - страхування, перестрахування чи отримання гарантiй в ЕКА є добровiльним та не може бути передумовою для здiйснення iнших правовiдносин, крiм здiйснення часткової компенсацiї вiдсоткової ставки за експортними кредитами;
вiдкритостi - оприлюднення iнформацiї про дiяльнiсть ЕКА, прiоритети та напрями його роботи;
конкурентностi - всi суб'єкти господарювання мають рiвний доступ до послуг, що надаються ЕКА, згiдно з цим Законом;
законностi - дотримання нацiонального законодавства та зобов'язань України, що випливають з членства в мiжнародних органiзацiях та угодах, зокрема СОТ та Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони, тощо";
6) статтi 5 i 6 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 5. Особливостi системи управлiння Експортно-кредитного агентства
1. Положення законiв України "Про управлiння об'єктами державної власностi" та "Про акцiонернi товариства" поширюються на органи управлiння ЕКА та систему внутрiшнього контролю ЕКА з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
2. Органами управлiння ЕКА є:
1) загальнi збори акцiонерiв;
2) наглядова рада;
3) правлiння.
3. Кiлькiсний склад наглядової ради ЕКА встановлюється загальними зборами акцiонерiв, але не може бути меншим п'яти членiв, включаючи незалежних членiв наглядової ради, кiлькiсть яких має становити бiльшiсть у загальному складi наглядової ради.
Вимоги щодо незалежностi незалежних членiв наглядової ради ЕКА встановлюються Законом України "Про управлiння об'єктами державної власностi". Нацiональний банк України має право визначати додатковi вимоги до незалежних членiв наглядової ради ЕКА.
До виключної компетенцiї наглядової ради належить:
1) погодження та контроль за виконанням фiнансового плану, у тому числi фiнансування виконання функцiй з управлiння ризиками, контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрiшнього аудиту;
2) забезпечення функцiонування комплексної та адекватної системи внутрiшнього контролю ЕКА, контроль за ефективнiстю її функцiонування;
3) погодження органiзацiйної структури ЕКА;
4) затвердження внутрiшнiх положень, що регламентують дiяльнiсть осiб, вiдповiдальних за виконання ключових функцiй;
5) призначення та звiльнення керiвника з управлiння ризиками (головного ризик-менеджера), керiвника з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головного комплаєнс-менеджера), головного внутрiшнього аудитора;
6) затвердження умов трудових договорiв, якi укладатимуться з керiвниками та працiвниками пiдроздiлiв з управлiння ризиками, з контролю за дотриманням норм (комплаєнс), внутрiшнього аудиту (або особами, якi виконують функцiї цих пiдроздiлiв), актуарiєм, корпоративним секретарем, встановлення розмiру їхньої винагороди, у тому числi заохочувальних та компенсацiйних виплат;
7) здiйснення контролю за дiяльнiстю керiвника з управлiння ризиками (головного ризик-менеджера), керiвника з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головного комплаєнс-менеджера), головного внутрiшнього аудитора, корпоративного секретаря;
8) визначення перелiку функцiй та/або бiзнес-процесiв ЕКА, до виконання яких можуть залучатися спецiалiзованi юридичнi та/або фiзичнi особи на договiрних умовах, а також визначення вимог до таких осiб з урахуванням вимог, встановлених Нацiональним банком України;
9) затвердження полiтик iз страхування, перестрахування та надання гарантiй;
10) затвердження положення про страховi тарифи, склад страхових резервiв, правила їх формування та використання;
11) затвердження внутрiшнiх положень ЕКА щодо системи внутрiшнього контролю: стратегiї управлiння ризиками, полiтики управлiння комплаєнс-ризиком, полiтики системи внутрiшнього контролю, iнших документiв, визначених Нацiональним банком України;
12) затвердження за погодженням з Нацiональним банком України перелiку видiв дiяльностi ЕКА;
13) здiйснення iнших повноважень, вiднесених до виключної компетенцiї наглядової ради Законом України "Про акцiонернi товариства" та статутом ЕКА.
4. Кiлькiсний склад правлiння встановлюється наглядовою радою, але не може бути меншим п'яти членiв. До складу правлiння входять голова правлiння, заступники голови правлiння та члени правлiння, якi обираються наглядовою радою у порядку, передбаченому статутом ЕКА, з урахуванням вимог, визначених цим Законом.
5. Особи, якi входять до складу наглядової ради, правлiння та головний бухгалтер ЕКА повиннi вiдповiдати квалiфiкацiйним вимогам, що встановлюються Нацiональним банком України.
Квалiфiкацiйними вимогами є вимоги щодо дiлової репутацiї та професiйної придатностi, а щодо незалежних членiв наглядової ради - також вимоги до незалежностi.
Не допускається призначення особи на посаду члена наглядової ради, якщо таке призначення може призвести до конфлiкту iнтересiв.
6. ЕКА зобов'язана створити систему внутрiшнього контролю, яка складається з таких ключових функцiй:
управлiння ризиками;
контроль за дотриманням норм (комплаєнс);
внутрiшнiй аудит.
До осiб, вiдповiдальних за виконання ключових функцiй, належать:
керiвник пiдроздiлу з управлiння ризиками (головний ризик-менеджер) - з питань управлiння ризиками;
керiвник пiдроздiлу з контролю за дотриманням норм (комплаєнс) (головний комплаєнс-менеджер) - з питань контролю за дотриманням норм (комплаєнс);
керiвник пiдроздiлу з внутрiшнього аудиту (головний внутрiшнiй аудитор) - з питань внутрiшнього аудиту.
7. Вимоги до системи внутрiшнього контролю ЕКА, у тому числi вимоги до осiб, вiдповiдальних за виконання ключових функцiй, зазначенi у частинi шостiй цiєї статтi, встановлюються Нацiональним банком України.
8. ЕКА з метою здiйснення актуарних розрахункiв, складання актуарного звiту, забезпечення адекватностi та прийнятностi методологiй та моделей у розрахунку страхових резервiв, перевiрки адекватностi та прийнятностi механiзмiв та умов перестрахування, зобов'язана мати у штатi або залучити на договiрних умовах особу, яка вiдповiдає встановленим Нацiональним банком України квалiфiкацiйним вимогам до осiб, якi можуть займатися актуарними розрахунками.
Стаття 6. Види та умови дiяльностi Експортно-кредитного агентства
1. ЕКА провадить дiяльнiсть iз страхування, перестрахування та надання гарантiй вiдповiдно до цього Закону та нормативно-правових актiв, прийнятих для реалiзацiї положень цього Закону, статуту ЕКА, внутрiшнiх документiв ЕКА, що включає такi види дiяльностi:
1) страхування та перестрахування експортних кредитiв;
2) страхування та перестрахування факторингу;
3) страхування та перестрахування зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв);
4) страхування та перестрахування прямих iнвестицiй з України;
5) страхування та перестрахування акредитивiв;
6) страхування та перестрахування договiрних банкiвських гарантiй;
7) надання зустрiчних гарантiй банкам українських експортерiв;
8) участь у реалiзацiї програм часткової компенсацiї вiдсоткової ставки за експортними кредитами;
9) консультацiйна дiяльнiсть;
10) iншi види дiяльностi iз страхування та перестрахування, що не суперечать метi дiяльностi ЕКА та визначаються вiдповiдно до вимог частини другої цiєї статтi.
ЕКА не має права одночасно надавати гарантiї та укладати договори страхування щодо одних i тих самих ризикiв/об'єктiв.
2. Перелiк видiв дiяльностi ЕКА визначається статутом ЕКА згiдно з положеннями цього Закону та мiжнародними договорами України.
ЕКА має право додатково до перелiку видiв дiяльностi iз страхування та перестрахування, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, вiдповiдно до ринкових потреб українських експортерiв розширити перелiк видiв дiяльностi iз страхування та перестрахування пiсля погодження з Нацiональним банком України вiдповiдних змiн до статуту ЕКА.
3. Передача виконання окремих функцiй або бiзнес-процесiв ЕКА (крiм ключових функцiй ЕКА) спецiалiзованим юридичним та/або фiзичним особам на договiрних умовах здiйснюється за рiшенням правлiння з урахуванням обмежень, встановлених Нацiональним банком України.
4. При здiйсненнi дiяльностi iз страхування базовi страховi тарифи встановлюються ЕКА з урахуванням полiтичного ризику країни мiсцезнаходження iноземного покупця. Класифiкацiя держав за рiвнем полiтичного ризику здiйснюється з урахуванням iнформацiї, що надається Органiзацiєю економiчного спiвробiтництва та розвитку (ОЕСР) i Мiжнародним союзом страховикiв кредитiв та iнвестицiй (Бернський союз).
5. Страхова сума за договором страхування або сума коштiв грошового забезпечення (покриття) за гарантiєю ЕКА не може перевищувати 85 вiдсоткiв суми зовнiшньоекономiчного договору (контракту).
6. Вiдмова страхувальника (перестрахувальника, бенефiцiара за гарантiєю) вiд грошових претензiй та прав вимоги за угодами, пов'язаними з договорами страхування (перестрахування, гарантiї), без згоди ЕКА звiльняє ЕКА вiд виплати вiдшкодування.
7. Гарантiя виконання зобов'язань експортерами пiд час участi у мiжнародних тендерах надається тiльки за наявностi договору мiж ЕКА та експортером iз зобов'язанням експортера щодо вiдшкодування ним можливих збиткiв.
8. Страхування прямих iнвестицiй з України здiйснюється виключно за умови спрямування таких iнвестицiй на створення iнфраструктури, необхiдної для розвитку експорту товарiв (робiт, послуг) українського походження";
7) статтю 7 доповнити частиною другою такого змiсту:
"2. ЕКА може отримувати вiд державних та приватних iнвесторiв, а також мiжнародних органiзацiй зазначенi в абзацах третьому, четвертому та шостому частини першої цiєї статтi фiнансовi внески та допомогу у формi цiльових грантiв чи в iншiй формi на пiдставi вiдповiдного договору. ЕКА забезпечує облiк таких фiнансових внескiв та допомоги вiдповiдно до законодавства";
8) статтю 8 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 8. Сфери пiдтримки
1. Дiяльнiсть ЕКА iз страхування, перестрахування та гарантування здiйснюється виключно щодо товарiв, робiт, послуг українського походження у значеннях вiдповiдно до пунктiв 2 i 3 частини першої статтi 1 цього Закону та спрямовується на стимулювання виробництва та експорту таких товарiв, робiт, послуг.
2. ЕКА не здiйснює пiдтримку експорту товарiв, що характеризуються за такими кодами згiдно з УКТ ЗЕД:
0101 - 0106, 0201 - 0210, 0301 - 0304, 0305 (крiм 0305 10 00 00), 0306 - 0308, 0401 10 90 00, 0401 20 19 00, 0401 20 99 00, 0401 40 90 00, 0407 21 00 00, 0407 29, 0409 00 00 00, 0501 00 00 00, 0502, 0504 00 00 00, 0505, 0506, 0507, 0508 00 00 00, 0510 00 00 00, 0511, 0601 - 0604, 0701 - 0714, 0801 - 0813, 0814 00 00 00, 0901 - 0910, 1001 - 1008, 1201 - 1214, 1301, 1401, 1404, 1501 10 10 00, 1501 20 10 00, 1502 10 10, 1502 90 10 00, 1503 00, 1505 00 10 00, 1507 10, 1507 90 10 00, 1508 10, 1508 90 10 00, 1509 10 10 00, 1510 00 10 00, 1511 10, 1511 90 91 00, 1512 11, 1512 19 10 00, 1512 21, 1512 29 10 00, 1513 11, 1513 19 30 00, 1513 21, 1513 29 30 00, 1514 11, 1514 19 10 00, 1514 91, 1514 99 10 00, 1515 11 00 00, 1515 19 10 00, 1515 21, 1515 29 10 00, 1515 50 11 00, 1515 50 19 00, 1515 50 91 00, 1515 90 21 00, 1515 90 29 00, 1515 90 31 00, 1515 90 40 00, 1515 90 51 00, 1515 90 59 00, 1515 90 60 00, 1516 20 95 00, 1516 20 98 21, 1516 20 98 22, 1516 20 98 23, 1518 00 39 00, 1518 00 31 00, 1701, 2207, 2208 20 40 00, 2208 20 89 00, 2208 90 91 10, 2208 90 91 90, 2208 90 99 10, 2208 90 99 90, 2302, 2307 00, 2304 00 00 00, 2305 00 00 00, 2306, 2308 00 40 00, 2401 - 2403, 2501 00, 2502 00 00 00, 2503 00, 2504 - 2530, 2601 - 2621, 2701 - 2714, 2715 00 00, 2716 00 00 00, 2801 - 2853, 2901 - 2935, 2938, 2939, 2940 00 00 00, 2942 00 00 00, 4101 - 4107, 4112 00 00 00, 4113 - 4115, 4301, 4302, 4401 - 4409, 4501, 4502 00 00 00, 4504, 4601 (крiм 4601 21, 4601 22, 4601 29), 4701 00, 4702 00 00 00, 4703 - 4707, 5001 00 00 00, 5002 00 00 00, 5003 00 00 00, 5004 00, 5005 00, 5006 00, 5101 - 5109, 5110 00 00 00, 5201 00, 5202 - 5207, 5301 - 5308, 5401 - 5404, 5405 00 00 00, 5501 - 5511, 5601 (крiм 5601 21, 5601 22), 5602, 5604 - 5608, 5609 00 00 00, 6701 00 00 00, 6702, 6703 00 00 00, 6801 00 00 00, 6802, 6803 00, 6805 - 6807, 6812 (крiм 6812 91 00 00), 6814, 6815, 7001 00 10 00, 7101 - 7112, 7201 - 7229, 7401 00 00 00, 7402 00 00 00, 7403 - 7410, 7501 - 7506, 7601 - 7607, 7801, 7802 00 00 00, 7804, 7901, 7902 00 00 00, 7903, 7904 00 00 00, 7905 00 00 00, 8001, 8002 00 00 00, 8003 00 00 00, 8101 (крiм 8101 99), 8102 (крiм 8102 95 00 00, 8102 99 00 00), 8103 (крiм 8103 90), 8104 (крiм 8104 90 00 00), 8105 (крiм 8105 90 00 00), 8106 00 (крiм 8106 00 90 00), 8107 (крiм 8107 90 00 00), 8108 (крiм 8108 90), 8109 (крiм 8109 90 00 00), 8110 (крiм 8110 90 00 00), 8111 00 (крiм 8111 00 90 00), 8112 (крiм 8112 19 00 00, 8112 21 90 00, 8112 29 00 00, 8112 59 00 00), 8113 00, 9701, 9702 00 00 00, 9703 00 00 00, 9704 00 00 00, 9705 00 00 00, 9706 00 00 00";
9) статтю 9 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 9. Державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю Експортно-кредитного агентства
1. ЕКА є страховиком iз спецiальним статусом, що здiйснює дiяльнiсть на пiдставi лiцензiї на здiйснення дiяльностi ЕКА (далi - лiцензiя), що включає страхування, перестрахування, надання гарантiй. Порядок видачi та анулювання лiцензiї встановлюється Нацiональним банком України за погодженням з уповноваженим органом управлiння.
2. Державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю ЕКА здiйснює Нацiональний банк України згiдно з цим Законом, законами України "Про Нацiональний банк України", "Про страхування", "Про фiнансовi послуги та державне регулювання ринкiв фiнансових послуг", а також нормативно-правовими актами, прийнятими вiдповiдно до зазначених законiв.
3. На ЕКА не поширюються вимоги Закону України "Про управлiння об'єктами державної власностi" щодо обов'язкової виплати дивiдендiв.
4. Дiяльнiсть ЕКА iз страхування, перестрахування та надання гарантiй здiйснюється вiдповiдно до:
1) полiтики страхування, яка включає, зокрема, загальнi умови страхування, порядок визначення страхових сум, страхових премiй та базових страхових тарифiв, перелiк страхових ризикiв та страхових випадкiв;
2) полiтики перестрахування, яка включає, зокрема, порядок, механiзми та умови перестрахування ризикiв ЕКА;
3) полiтики надання гарантiй, яка включає, зокрема, загальнi умови надання гарантiй.
ЕКА подає до Нацiонального банку України у визначеному ним порядку протягом п'яти робочих днiв з дня затвердження полiтики страхування, перестрахування та надання гарантiй, змiни до них.
5. Порядок надання ЕКА державних гарантiй для забезпечення виконання боргових зобов'язань ЕКА встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України вiдповiдно до бюджетного законодавства.
6. Нацiональний банк України у межах компетенцiї, визначеної цим Законом:
1) за погодженням з уповноваженим органом управлiння розробляє i затверджує нормативно-правовi акти, обов'язковi для виконання ЕКА, та контролює їх виконання;
2) за погодженням з уповноваженим органом управлiння визначає порядок лiцензування ЕКА та умови провадження дiяльностi ЕКА (лiцензiйнi умови);
3) погоджує розширення видiв дiяльностi ЕКА;
4) визначає порядок здiйснення державного нагляду за дiяльнiстю ЕКА, що включає порядок здiйснення безвиїзного нагляду та проведення планових i позапланових iнспекцiйних перевiрок ЕКА, афiлiйованих осiб ЕКА, крiм Кабiнету Мiнiстрiв України, та спорiднених осiб ЕКА, крiм юридичних осiб, власником iстотної участi у яких є держава, порядок застосування до ЕКА заходiв, передбачених частиною восьмою цiєї статтi;
5) за погодженням з уповноваженим органом управлiння визначає вимоги до корпоративного управлiння ЕКА;
6) визначає вимоги до системи внутрiшнього контролю ЕКА;
7) за погодженням з уповноваженим органом управлiння визначає особливостi формування та використання страхових резервiв, iнших фондiв та резервiв;
8) за погодженням з уповноваженим органом управлiння визначає обов'язковi критерiї i нормативи достатностi капiталу та платоспроможностi, якостi активiв та ризиковостi операцiй;
9) погоджує або вiдмовляє у погодженнi набуття та/або збiльшення iстотної участi в ЕКА iнших акцiонерiв, крiм держави, визначає порядок такого погодження, встановлює вимоги щодо дiлової репутацiї та фiнансового стану таких акцiонерiв;
10) встановлює вимоги до структури власностi ЕКА та порядку її розкриття (у разi часткового набуття корпоративних прав держави iншими акцiонерами, крiм держави);
11) встановлює перелiк показникiв звiтностi, порядок, обсяги, способи i строки подання регуляторної та iншої, нiж фiнансова, звiтностi (у тому числi актуарного звiту) до Нацiонального банку України, а також обсяги та порядок розкриття iнформацiї у звiтностi ЕКА щодо дiяльностi iз страхування, перестрахування та надання гарантiй;
12) за погодженням з уповноваженим органом управлiння встановлює перелiк ознак ризикової дiяльностi ЕКА;
13) за погодженням з уповноваженим органом управлiння встановлює iншi вимоги до дiяльностi ЕКА.
7. Нацiональний банк України має право проводити плановi та позаплановi iнспекцiйнi перевiрки ЕКА та його дiяльностi, афiлiйованих осiб ЕКА, крiм Кабiнету Мiнiстрiв України, та спорiднених осiб ЕКА, крiм юридичних осiб, власником iстотної участi у яких є держава.
8. У разi порушення ЕКА вимог законодавства Нацiональний банк України у встановленому ним порядку має право:
1) тимчасово збiльшувати частоту подання фiнансової та iнших видiв звiтностi або вимагати надання додаткової iнформацiї;
2) вимагати складення або оновлення плану вiдновлення дiяльностi ЕКА. Вимоги та порядок складення плану вiдновлення дiяльностi ЕКА визначаються Нацiональним банком України;
3) вимагати реалiзацiї заходiв плану вiдновлення дiяльностi ЕКА;
4) тимчасово, у тому числi до усунення виявлених порушень, встановлювати для ЕКА обмеження щодо здiйснення окремих видiв дiяльностi;
5) встановлювати пiдвищенi вимоги до системи внутрiшнього контролю ЕКА;
6) скликати загальнi збори акцiонерiв ЕКА безпосередньо або вимагати скликання загальних зборiв акцiонерiв ЕКА органами управлiння ЕКА;
7) тимчасово вiдсторонювати вiд виконання обов'язкiв окремих осiб, якi входять до складу правлiння, наглядової ради, осiб, вiдповiдальних за виконання ключових функцiй, головного бухгалтера ЕКА;
8) застосовувати до ЕКА заходи впливу, передбаченi Законом України "Про фiнансовi послуги та державне регулювання ринкiв фiнансових послуг", з урахуванням спецiального статусу ЕКА.
У разi виявлення пiдстави для застосування заходу впливу Нацiональний банк України невiдкладно повiдомляє про це уповноважений орган управлiння.
У разi розгляду питань щодо застосування заходу впливу Нацiональний банк України запрошує у визначеному ним порядку для надання пояснень/заперечень уповноважену особу (уповноважених осiб) ЕКА або iншу особу, яка стала об'єктом перевiрки Нацiонального банку України та щодо якої має бути прийнято таке рiшення, а також представника (представникiв) уповноваженого органу управлiння.
У разi якщо порушення вимог законодавства та його наслiдки усунутi ЕКА самостiйно до застосування заходiв впливу, Нацiональний банк України не застосовує заходи впливу за таке порушення";
10) частину третю статтi 10 викласти в такiй редакцiї:
"3. ЕКА щорiчно готує та оприлюднює на своєму офiцiйному веб-сайтi звiт про результати дiяльностi, iнформацiю та iншi документи (звiти), у тому числi обов'язковi до оприлюднення вiдповiдно до вимог законодавства";
11) у статтi 11:
частину першу викласти в такiй редакцiї:
"1. Кабiнет Мiнiстрiв України пiд час пiдготовки проекту закону про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк передбачає видатки, необхiднi для надання державної пiдтримки експортної дiяльностi за напрямами, визначеними частиною другою статтi 3 цього Закону";
пункт 5 частини другої виключити;
частину третю викласти в такiй редакцiї:
"3. Якщо страхова сума або розмiр гарантiї за договором, який укладається ЕКА, перевищує 10 вiдсоткiв вартостi активiв ЕКА за даними останньої рiчної фiнансової звiтностi, рiшення про надання згоди на укладення такого договору приймає наглядова рада ЕКА з урахуванням вимог, встановлених нормативно-правовими актами Нацiонального банку України до обов'язкових критерiїв i нормативiв достатностi капiталу та платоспроможностi, якостi активiв та ризиковостi операцiй ЕКА";
частини четверту i п'яту виключити;
частину восьму викласти в такiй редакцiї:
"8. Порядок та умови здiйснення часткової компенсацiї вiдсоткової ставки за експортними кредитами встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України. Часткова компенсацiя вiдсоткової ставки за експортними кредитами за рахунок коштiв ЕКА забороняється";
12) абзац другий пункту 4 статтi 13 "Прикiнцевi положення" викласти в такiй редакцiї:
"вжити заходiв щодо приєднання України до рамкової домовленостi з офiцiйно пiдтримуваних експортних кредитiв 1978 року i п'яти додаткiв до неї та долучення до робочої групи з експортних кредитiв та кредитних гарантiй".
8. Частину другу статтi 4 Закону України "Про приватизацiю державного i комунального майна" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2018 р., N 12, ст. 68 iз наступними змiнами) доповнити абзацом сорок сьомим такого змiсту:
"корпоративнi права, що належать державi у статутному капiталi Експортно-кредитного агентства, утвореного Кабiнетом Мiнiстрiв України вiдповiдно до Закону України "Про фiнансовi механiзми стимулювання експортної дiяльностi", в обсязi не менше нiж 50 вiдсоткiв плюс одна акцiя".
II. Прикiнцевi та перехiднi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування, та вводиться в дiю через дев'ять мiсяцiв з дня набрання ним чинностi, крiм пункту 2 i пiдпункту 8 пункту 7 роздiлу I, пунктiв 4 i 5 цього роздiлу, якi вводяться в дiю з дня, наступного за днем опублiкування цього Закону.
2. Експортно-кредитному агентству протягом шести мiсяцiв з дня введення в дiю цього Закону привести свою дiяльнiсть у вiдповiднiсть iз цим Законом та звернутися до Нацiонального банку України iз заявою про видачу лiцензiї на здiйснення дiяльностi Експортно-кредитного агентства.
У разi порушення строку, передбаченого абзацом першим цього пункту, Нацiональний банк України повiдомляє про це Кабiнет Мiнiстрiв України.
Установити, що Експортно-кредитне агентство має право здiйснювати дiяльнiсть iз страхування, перестрахування та надання гарантiй, передбачену цим Законом, без отримання лiцензiї на здiйснення дiяльностi Експортно-кредитного агентства, але не бiльше одного року з дня введення в дiю цього Закону.
3. Експортно-кредитне агентство протягом одного мiсяця з дня введення в дiю цього Закону подає до Нацiонального банку України реєстрацiйну картку для внесення вiдповiдного запису до Державного реєстру фiнансових установ. Подання iнших документiв для включення Експортно-кредитного агентства до Державного реєстру фiнансових установ не вимагається.
Нацiональний банк України забезпечує включення Експортно-кредитного агентства до Державного реєстру фiнансових установ протягом одного мiсяця з дня отримання реєстрацiйної картки, передбаченої цим пунктом.
4. Кабiнету Мiнiстрiв України у тримiсячний строк з дня набрання чинностi цим Законом:
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними i мiсцевими органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
5. Нацiональному банку України до дня введення в дiю цього Закону:
забезпечити прийняття актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом. Акти Нацiонального банку України, прийнятi для реалiзацiї цього Закону, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються без урахування вимог Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi".
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
24 березня 2022 року
N 2154-IX