ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1. Частину четверту статтi 22 Кодексу адмiнiстративного судочинства України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 48, ст. 436) викласти в такiй редакцiї:
"4. Верховному Суду як суду першої iнстанцiї пiдсуднi справи щодо встановлення Центральною виборчою комiсiєю результатiв виборiв або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актiв, дiй чи бездiяльностi Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, рiшень, дiй чи бездiяльностi органiв, якi обирають (призначають), звiльняють членiв Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення) на посади членiв Вищої ради правосуддя, звiльнення їх з таких посад, оскарження рiшень, дiй чи бездiяльностi суб'єктiв призначення суддiв Конституцiйного Суду України у процесi конкурсного вiдбору кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду України, а також Дорадчої групи експертiв щодо оцiнювання таких кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду України, бездiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України щодо невнесення до Верховної Ради України законопроекту на виконання (реалiзацiю) рiшення Українського народу про пiдтримку питання загальнодержавного значення на всеукраїнському референдумi за народною iнiцiативою".
2. У Регламентi Верховної Ради України, затвердженому Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2010 р., NN 14 - 17, ст. 133 iз наступними змiнами):
1) у статтi 2084:
частини четверту, п'яту, шiстнадцяту, сiмнадцяту i дев'ятнадцяту викласти в такiй редакцiї:
"4. Апарат Верховної Ради протягом 30 днiв з дня оприлюднення оголошення про початок конкурсного вiдбору приймає вiд осiб, якi претендують на участь у такому вiдборi на посаду суддi Конституцiйного Суду України, документи, визначенi частиною другою статтi 105 Закону України "Про Конституцiйний Суд України", та реєструє їх у хронологiчному порядку надходження. Iнформацiя про осiб, якi претендують на участь у конкурсному вiдборi на посаду суддi Конституцiйного Суду України, разом iз копiями поданих документiв оприлюднюється на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради з урахуванням обмежень, встановлених законом.
Особи, якi претендують на участь у конкурсному вiдборi на посаду суддi Конституцiйного Суду України, подають документи в паперовiй формi особисто або засобами поштового зв'язку.
Прийом документiв, якi подаються особисто, завершується в час закiнчення робочого часу Апарату Верховної Ради. Апарат Верховної Ради не має права вiдмовити у прийняттi документiв з iнших пiдстав, нiж закiнчення зазначеного строку.
Прийом документiв, якi подаються засобами поштового зв'язку, завершується Апаратом Верховної Ради на п'ятий день пiсля закiнчення строку для прийняття таких документiв, передбаченого абзацом першим цiєї частини.
5. Комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, протягом 20 днiв з дня завершення строку, передбаченого абзацом першим частини четвертої цiєї статтi, розглядає поданi документи вiд осiб, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України.
Комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, може звернутися до осiб, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України, iз пропозицiєю протягом 10 робочих днiв надати пояснення щодо поданих документiв, якщо їх змiст є суперечливим. Неподання таких пояснень не перешкоджає розгляду документiв.
На пiдставi поданих документiв комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, на своєму засiданнi встановлює вiдповiднiсть осiб, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України, визначеним Конституцiєю України вимогам (щодо громадянства, володiння державною мовою, вiку, освiти i стажу) та приймає обґрунтоване рiшення про допуск або недопуск кандидатiв до конкурсного вiдбору.
Особи, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України, запрошуються на засiдання комiтету, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України. Неприбуття на засiдання комiтету таких осiб не перешкоджає розгляду їх документiв.
Помилки i неточностi, виявленi в поданих особою документах, якщо їх наявнiсть не є перешкодою для розумiння змiсту зазначених вiдомостей, не є пiдставою для вiдмови у допуску до конкурсного вiдбору.
Стосовно осiб, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України, але не вiдповiдають визначеним Конституцiєю України вимогам, комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, приймає обґрунтоване рiшення про вiдмову у допуску до конкурсного вiдбору.
Якщо особа, яка виявила намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду України, вiдповiдає визначеним Конституцiєю України та законом вимогам, але не подала всi необхiднi документи, визначенi законом, чи подала їх iз помилками та неточностями, якi не є пiдставою для вiдмови у допуску до конкурсного вiдбору, комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, надає такiй особi додатковий строк для подання та виправлення вiдповiдних документiв, який не може перевищувати 10 робочих днiв. У разi неподання або невиправлення вiдповiдних документiв протягом наданого додаткового строку комiтет, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, залежно вiд характеру та змiсту таких документiв, ухвалює стосовно такої особи рiшення про допуск або вiдмову у допуску до конкурсного вiдбору.
Якщо кiлькiсть допущених до конкурсного вiдбору осiб становить менше двох на одну вакантну посаду, на таку вакантну посаду оголошується новий конкурсний вiдбiр";
"16. Для визначення рейтингу кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду України Верховна Рада проводить вiдкрито рейтингове голосування окремо стосовно кожного кандидата, який включений Дорадчою групою експертiв до списку оцiнених кандидатiв та отримав вiд Дорадчої групи експертiв 6 голосiв "за".
Якщо жоден кандидат на посаду суддi Конституцiйного Суду України не отримав таку кiлькiсть голосiв, голосування проводиться стосовно тих кандидатiв, якi отримали вiд Дорадчої групи експертiв на один голос менше.
17. Голосування за призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду України здiйснюється Верховною Радою стосовно того кандидата, який за пiдсумками рейтингового голосування отримав найбiльшу кiлькiсть голосiв народних депутатiв.
Якщо лише один кандидат отримав вiд Дорадчої групи експертiв 6 голосiв "за", Верховна Рада вiдразу проводить стосовно такого кандидата голосування за призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду України";
"19. Якщо за результатами голосування жоден кандидат, який отримав вiд Дорадчої групи експертiв 6 голосiв "за", не отримав бiльшостi голосiв народних депутатiв вiд конституцiйного складу Верховної Ради, Верховна Рада проводить голосування за процедурою, передбаченою частинами п'ятнадцятою - вiсiмнадцятою цiєї статтi, стосовно тих кандидатiв, якi отримали вiд Дорадчої групи експертiв на один голос менше, до вичерпання списку оцiнених Дорадчою групою кандидатiв";
частину двадцяту виключити;
частину двадцять першу викласти в такiй редакцiї:
"21. Якщо за результатами голосування жоден кандидат, включений до списку Дорадчої групи експертiв, не отримав бiльшостi голосiв народних депутатiв вiд конституцiйного складу Верховної Ради, оголошується новий конкурсний вiдбiр, який проводиться у порядку, визначеному Законом України "Про Конституцiйний Суд України";
2) у статтi 2085:
частини третю i четверту викласти в такiй редакцiї:
"3. Апарат Верховної Ради за поданням комiтету, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради оголошення про початок прийняття пропозицiй стосовно кандидатури до складу Дорадчої групи експертiв вiд депутатських фракцiй (депутатських груп) не пiзнiше нiж за два мiсяцi до дня закiнчення строку, на який було призначено члена Дорадчої групи експертiв.
У разi дострокового припинення повноважень члена Дорадчої групи експертiв оголошення про початок прийняття пропозицiй стосовно кандидатури до складу Дорадчої групи експертiв вiд депутатських фракцiй (депутатських груп) оприлюднюється протягом 10 днiв з дня утворення вiдповiдної вакансiї. При цьому якщо такий член Дорадчої групи експертiв мав обраного заступника i такого заступника призначено на вакантну посаду члена Дорадчої групи експертiв, таке оголошення оприлюднюється протягом 10 днiв з дня закiнчення строку повноважень цього заступника.
4. Депутатськi фракцiї (депутатськi групи) протягом 10 днiв з дня опублiкування вiдповiдного оголошення подають до комiтету, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, пропозицiї стосовно кандидатури до складу Дорадчої групи експертiв разом з документами, що пiдтверджують вiдповiднiсть таких кандидатiв вимогам статтi 102 Закону України "Про Конституцiйний Суд України", а також письмову згоду кандидата на обробку його персональних даних та оприлюднення копiй таких документiв.
Депутатська фракцiя (депутатська група) пропонує виключно одну кандидатуру до складу Дорадчої групи експертiв.
Депутатськi фракцiї (депутатськi групи) можуть узгодити спiльну пропозицiю стосовно кандидатури до складу Дорадчої групи експертiв.
Iнформацiя про осiб, запропонованих депутатськими фракцiями (депутатськими групами) до складу Дорадчої групи експертiв, разом iз копiями поданих документiв, що пiдтверджують вiдповiднiсть таких кандидатiв вимогам статтi 102 Закону України "Про Конституцiйний Суд України", оприлюднюється на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради з урахуванням обмежень, встановлених законом";
доповнити частиною сiмнадцятою такого змiсту:
"17. Верховна Рада розглядає питання про обрання заступника члена Дорадчої групи експертiв за правилами та вiдповiдно до положень цiєї статтi.
Депутатська фракцiя (депутатська група) може запропонувати виключно одну кандидатуру заступника члена Дорадчої групи експертiв".
3. Статтю 28 "Прикiнцевi положення" Закону України "Про правовий режим воєнного стану" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2015 р., N 28, ст. 250; 2018 р., N 10, ст. 54) доповнити пунктом 22 такого змiсту:
"22. Установити, що тимчасово, у перiод дiї воєнного стану в Українi, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, стосовно осiб, якi претендують на зайняття посади суддi, суддi Конституцiйного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, проводиться спецiальна перевiрка вiдповiдно до закону, а також перевiрка, передбачена Законом України "Про очищення влади".
4. У Законi України "Про Конституцiйний Суд України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 35, ст. 376 iз наступними змiнами):
1) у статтi 102:
частину сiмнадцяту викласти в такiй редакцiї:
"17. Суб'єкт призначення у разi отримання вiд Дорадчої групи iнформацiї про припинення повноважень члена Дорадчої групи, якого вiн призначив, призначає до складу Дорадчої групи iншу особу за правилами цiєї статтi, крiм випадкiв, якщо такий член Дорадчої групи мав обраного заступника i такого заступника призначено на вакантну посаду члена Дорадчої групи вiдповiдно до статтi 1012 цього Закону";
абзац другий частини двадцять четвертої викласти в такiй редакцiї:
"Рiшення Дорадчої групи оформлюється протоколом та пiдлягає опублiкуванню на офiцiйному веб-сайтi Конституцiйного Суду протягом трьох днiв з дня його ухвалення, якщо iншi строки не встановлено цим Законом, iз зазначенням результатiв поiменного голосування";
частини двадцять восьму i тридцяту викласти в такiй редакцiї:
"28. Дорадча група має право в порядку, передбаченому законодавством, безоплатно отримувати iнформацiю та копiї документiв i матерiалiв (у тому числi з обмеженим доступом) стосовно кандидата на посаду суддi Конституцiйного Суду вiд будь-яких осiб, якi є власниками або розпорядниками iнформацiї (документiв, матерiалiв), що запитується";
"30. Якщо член Дорадчої групи має або мав особистi, дiловi чи iншi стосунки з кандидатом на посаду суддi Конституцiйного Суду, якi можуть вплинути на його об'єктивнiсть або неупередженiсть як члена Дорадчої групи, та/або за наявностi iншого конфлiкту iнтересiв чи обставин, якi можуть вплинути на його об'єктивнiсть або неупередженiсть як члена Дорадчої групи, вiн зобов'язаний заявити самовiдвiд протягом двох днiв з дня, коли вiн дiзнався чи повинен був дiзнатися про такi обставини, але не пiзнiше початку проведення Дорадчою групою спiвбесiд iз всiма кандидатами на посаду суддi Конституцiйного Суду вiдповiдно до частини першої статтi 108 цього Закону.
Iз цих самих пiдстав члену Дорадчої групи може бути заявлено вiдвiд кандидатом на посаду суддi Конституцiйного Суду, але не пiзнiше початку проведення Дорадчою групою спiвбесiд iз всiма кандидатами на посаду суддi Конституцiйного Суду вiдповiдно до частини першої статтi 108 цього Закону.
Самовiдвiд члена Дорадчої групи, а також заяви про вiдвiд розглядаються Дорадчою групою вiдповiдно до Положення. Своїм рiшенням Дорадча група може вiдмовити члену Дорадчої групи в задоволеннi його заяви про самовiдвiд або вiдмовити у заявi про вiдвiд, поданiй кандидатом, чи задовольнити їх. Член Дорадчої групи, який заявив самовiдвiд або якому заявлено вiдвiд кандидатом на посаду суддi Конституцiйного Суду, участi у голосуваннi не бере";
доповнити частиною тридцять другою такого змiсту:
"32. Рiшення Дорадчої групи у процесi конкурсного вiдбору кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду (про оцiнювання кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду за критерiями високих моральних якостей та визнаного рiвня компетентностi у сферi права) може бути оскаржене в судовому порядку та скасоване виключно з таких пiдстав:
1) склад Дорадчої групи, який ухвалив вiдповiдне рiшення, був неповноважним;
2) рiшення не пiдписано будь-ким iз складу членiв Дорадчої групи, якi брали участь у його ухваленнi;
3) рiшення не мiстить мотивiв, з яких Дорадча група дiйшла вiдповiдних висновкiв";
2) абзац перший частини другої статтi 105 викласти в такiй редакцiї:
"2. Особи, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду i вiдповiдають установленим Конституцiєю України та цим Законом вимогам до Суддi, протягом тридцяти днiв з дня оприлюднення оголошення про початок конкурсного вiдбору подають вiдповiдно до конкурсної комiсiї, Апарату Верховної Ради України, Ради суддiв України такi документи";
3) частину другу статтi 106 викласти в такiй редакцiї:
"2. На пiдставi поданих документiв конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України встановлює вiдповiднiсть осiб, якi виявили намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду, визначеним Конституцiєю України та цим Законом вимогам до Суддi (щодо громадянства, володiння державною мовою, вiку, освiти i стажу), пiсля чого ухвалюють рiшення про допуск або про вiдмову в допуску до конкурсного вiдбору.
Якщо особа, яка виявила намiр обiйняти посаду суддi Конституцiйного Суду, вiдповiдає визначеним Конституцiєю України та цим Законом вимогам, але не подала всi необхiднi документи, визначенi частиною другою статтi 105 цього Закону, чи подала їх iз помилками та неточностями, якi не є пiдставою для вiдмови у допуску до конкурсного вiдбору, конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України надає такiй особi додатковий строк для подання та виправлення вiдповiдних документiв, який не може перевищувати десяти робочих днiв. У разi неподання або невиправлення вiдповiдних документiв протягом наданого додаткового строку конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України, залежно вiд характеру та змiсту таких документiв, ухвалює стосовно такої особи рiшення про допуск або вiдмову у допуску до конкурсного вiдбору.
Якщо до конкурсного вiдбору допущено менше двох осiб на одну вакантну посаду, конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України невiдкладно, але не пiзнiше двадцяти днiв, оголошує новий конкурсний вiдбiр на таку вакантну посаду, який проводиться у порядку, визначеному цим Законом";
4) у статтi 108:
частину другу доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
"Дорадча група може ухвалити рiшення про проведення оцiнки вiдповiдностi кандидатiв критерiю високих моральних якостей та визнаного рiвня компетентностi у сферi права в один етап";
частини четверту - восьму викласти в такiй редакцiї:
"4. Дорадча група за результатами оцiнки високих моральних якостей кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду ухвалює вмотивоване рiшення щодо оцiнки вiдповiдностi кожного кандидата.
За критерiєм високих моральних якостей кандидати отримують оцiнку "вiдповiдає" або "не вiдповiдає".
У разi отримання вiд Дорадчої групи оцiнки "не вiдповiдає" за критерiєм високих моральних якостей кандидат вважається таким, що не пройшов вiдповiдний етап конкурсного вiдбору на посаду суддi Конституцiйного Суду з дня оприлюднення Дорадчою групою вiдповiдного рiшення. У рiшеннi стосовно такого кандидата Дорадча група зазначає, що для цiлей вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду на конкурсних засадах кандидат не вiдповiдає критерiю високих моральних якостей.
Якщо за результатами оцiнювання кiлькiсть кандидатiв, якi вiдповiдають критерiю високих моральних якостей, становить менше нiж двi особи на одну вакантну посаду суддi Конституцiйного Суду, конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України невiдкладно, але не пiзнiше двадцяти днiв, оголошують новий конкурсний вiдбiр на таку вакантну посаду, який проводиться у порядку, визначеному цим Законом.
5. Кандидати, якi отримали вiд Дорадчої групи оцiнку "вiдповiдає" за критерiєм високих моральних якостей, оцiнюються на вiдповiднiсть критерiю рiвня компетентностi у сферi права. За рiшенням Дорадчої групи з усiма такими кандидатами можуть бути проведенi додатковi спiвбесiди.
6. Дорадча група за результатами оцiнки визнаного рiвня компетентностi у сферi права кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду ухвалює вмотивоване рiшення щодо оцiнки вiдповiдностi кожного кандидата.
За критерiєм визнаного рiвня компетентностi у сферi права кандидати отримують оцiнку "вiдповiдає" або "не вiдповiдає".
У разi отримання вiд Дорадчої групи оцiнки "не вiдповiдає" за критерiєм визнаного рiвня компетентностi у сферi права кандидат вважається таким, що не пройшов вiдповiдний етап конкурсного вiдбору на посаду суддi Конституцiйного Суду, з дня оприлюднення Дорадчою групою вiдповiдного рiшення. У рiшеннi стосовно такого кандидата Дорадча група зазначає, що для цiлей вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду на конкурсних засадах кандидат не вiдповiдає критерiю визнаного рiвня компетентностi у сферi права.
Якщо за результатами оцiнювання кiлькiсть кандидатiв, якi вiдповiдають критерiю визнаного рiвня компетентностi у сферi права, становить менше нiж двi особи на одну вакантну посаду суддi Конституцiйного Суду, конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України невiдкладно, але не пiзнiше двадцяти днiв, оголошують новий конкурсний вiдбiр на таку вакантну посаду, який проводиться у порядку, визначеному цим Законом.
7. Стосовно кандидатiв, якi отримали оцiнку "вiдповiдає" за критерiями високих моральних якостей та визнаного рiвня компетентностi у сферi права, Дорадча група формує загальний список усiх оцiнених кандидатiв.
Пiсля формування такого списку Дорадча група проводить рейтингове голосування стосовно всiх оцiнених кандидатiв та формує їх рейтинговий список.
Кандидати у рейтинговому списку розмiщуються залежно вiд кiлькостi голосiв, отриманих вiд Дорадчої групи, вiд найвищого (6 голосiв "за") до найменшого результату (0 голосiв "за").
Результати рейтингового голосування кожного члена Дорадчої групи є вiдкритими, фiксуються поiменно та публiкуються на офiцiйному веб-сайтi Конституцiйного Суду.
Дорадча група оприлюднює списки оцiнених кандидатiв та вмотивованi рiшення стосовно кожного кандидата на посаду суддi Конституцiйного Суду на офiцiйному веб-сайтi Конституцiйного Суду та передає їх до конкурсної комiсiї, Комiтету, Ради суддiв України вiдповiдно не пiзнiше трьох днiв з дня їх складення.
Стосовно кандидатiв, якi отримали оцiнку "не вiдповiдає" за критерiями високих моральних якостей або визнаного рiвня компетентностi у сферi права, Дорадча група оприлюднює лише резолютивну частину рiшення, без наведення мотивiв, якi стали пiдставою для його ухвалення. Повний текст рiшення iз мотивуванням оприлюднюється Дорадчою групою на письмову вимогу кандидата, який отримав оцiнку "не вiдповiдає".
8. Пiсля отримання вiд Дорадчої групи списку оцiнених кандидатiв на посаду суддi Конституцiйного Суду, рiшень Дорадчої групи щодо оцiнки вiдповiдностi кожного кандидата конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України проводять спiвбесiду з кандидатами, включеними до списку оцiнених кандидатiв.
За результатами вивчення документiв та вiдомостей, наданих кандидатами, з урахуванням списку оцiнених кандидатiв, рiшень Дорадчої групи щодо оцiнки вiдповiдностi кожного кандидата та спiвбесiди з кандидатами конкурсна комiсiя, Комiтет, Рада суддiв України ухвалюють рiшення щодо рекомендацiї про призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду";
5) статтю 1011 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 1011. Порядок призначення суддi Конституцiйного Суду з'їздом суддiв України
1. З'їзд суддiв України здiйснює призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду таємним голосуванням шляхом подання бюлетенiв у два етапи:
1) рейтингове голосування;
2) голосування за призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду.
2. До бюлетеня для таємного рейтингового голосування включаються всi кандидати, якi отримали вiд Дорадчої групи оцiнку "вiдповiдає" за критерiями високих моральних якостей та визнаного рiвня компетентностi у сферi права.
3. До бюлетеня для таємного голосування за призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду включається той кандидат, який за пiдсумками рейтингового голосування отримав найбiльшу кiлькiсть голосiв обраних делегатiв з'їзду.
Якщо за результатами таємного голосування за призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду такий кандидат не отримав бiльшостi голосiв обраних делегатiв з'їзду суддiв України, його кандидатура вважається вiдхиленою, проводиться повторне таємне голосування щодо наступного у рейтингу кандидата.
4. До бюлетеня для повторного таємного голосування про призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду включається наступний у рейтингу кандидат, до вичерпання списку всiх оцiнених Дорадчою групою кандидатiв.
5. Якщо за результатами повторних таємних голосувань жоден кандидат, включений до списку оцiнених Дорадчою групою кандидатiв, не отримав бiльшостi голосiв обраних делегатiв з'їзду суддiв України, невiдкладно оголошується новий конкурс, який проводиться у порядку, визначеному цим Законом.
6. Рiшення з'їзду суддiв України про призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду пiдписують головуючий на з'їздi та секретар.
7. Порядок скликання та порядок проведення з'їзду суддiв України визначаються Законом України "Про судоустрiй i статус суддiв";
6) главу 21 доповнити статтею 1012 такого змiсту:
"Стаття 1012. Заступник члена Дорадчої групи
1. Суб'єкт призначення одночасно з призначенням члена Дорадчої групи обирає одного заступника члена Дорадчої групи на строк його повноважень в порядку та за правилами, встановленими статтею 102 цього Закону.
Заступником члена Дорадчої групи може бути обрана особа, яка вiдповiдає вимогам до члена Дорадчої групи.
2. Про обрання заступника члена Дорадчої групи суб'єкт призначення ухвалює рiшення вiдповiдно до правил, встановлених статтею 102 цього Закону.
3. Заступник члена Дорадчої групи має право бути присутнiм як спостерiгач на всiх засiданнях Дорадчої групи та пiд час розгляду нею будь-яких питань.
На заступника поширюються обмеження щодо використання iнформацiї, передбаченi цим Законом для членiв Дорадчої групи.
4. Якщо член Дорадчої групи, який має заступника, вiдведений (самовiдведений), повноваження такого члена Дорадчої групи щодо розгляду питань та голосування за ухвалення рiшення Дорадчої групи здiйснює його заступник, який вiдведенню (самовiдведенню) не пiдлягає.
5. Якщо повноваження члена Дорадчої групи, який має заступника, достроково припинено, за рiшенням Дорадчої групи такий заступник призначається на вiдповiдну вакантну посаду члена Дорадчої групи у межах строку повноважень такого члена";
7) у роздiлi IV "Перехiднi положення":
пункти 4, 8 - 14, 16, 17 викласти в такiй редакцiї:
"4. Упродовж шести рокiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" (далi - перехiдний перiод добору) склад Дорадчої групи експертiв формується та дiє з урахуванням особливостей, визначених цим роздiлом.
З дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" усi процедури призначення кандидатур до першого складу Дорадчої групи експертiв, розпочатi та не завершенi станом на день набрання ним чинностi, вважаються припиненими без окремого рiшення суб'єктiв призначення";
"8. Президент України протягом тридцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" призначає особу до першого складу Дорадчої групи експертiв та обирає її заступника, про що видає указ.
9. Апарат Верховної Ради України за поданням комiтету Верховної Ради України, до предмета вiдання якого належать питання правового статусу Конституцiйного Суду України, протягом тридцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Верховної Ради України оголошення про початок прийняття пропозицiй стосовно кандидатури до першого складу Дорадчої групи експертiв та її заступника вiд депутатських фракцiй (депутатських груп).
10. Рада суддiв України протягом тридцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" призначає особу до першого складу Дорадчої групи експертiв та обирає її заступника, про що приймає рiшення.
11. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, протягом десяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" звертається до Європейської комiсiї "За демократiю через право" для отримання пропозицiї стосовно кандидатури члена до першого складу Дорадчої групи експертiв та його заступника, пiсля чого передає отриманi пропозицiї Кабiнету Мiнiстрiв України.
12. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, спiльно з Секретарiатом Кабiнету Мiнiстрiв України протягом п'ятнадцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" формує перелiк мiжнародних органiзацiй.
Протягом п'яти днiв з дня складення вiдповiдного перелiку центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, звертається до мiжнародних органiзацiй, включених до такого перелiку, для отримання вiд них пропозицiй стосовно кандидатур членiв до першого складу Дорадчої групи експертiв та їх заступникiв. Пропозицiї передаються Кабiнету Мiнiстрiв України.
У разi якщо мiжнароднi органiзацiї протягом тридцяти днiв з дня отримання вiдповiдного звернення не надали свої пропозицiї стосовно кандидатури членiв до першого складу Дорадчої групи експертiв, їх заступникiв або запропонували недостатню їх кiлькiсть, додатковi пропозицiї до першого складу Дорадчої групи експертiв може надати Європейська комiсiя "За демократiю через право".
У разi якщо мiжнароднi органiзацiї запропонували сукупно кiлькiсть кандидатiв у члени Дорадчої групи експертiв та їх заступникiв, яка є бiльшою нiж двi особи, Кабiнет Мiнiстрiв України приймає рiшення про призначення двох кандидатiв та обрання двох заступникiв iз наданих пропозицiй.
13. Кабiнет Мiнiстрiв України протягом трьох днiв з дня отримання вiдповiдних пропозицiй до першого складу Дорадчої групи експертiв вiд Європейської комiсiї "За демократiю через право" та мiжнародних органiзацiй видає розпорядження про призначення осiб до першого складу Дорадчої групи експертiв та обрання їх заступникiв. Особа набуває статусу члена Дорадчої групи експертiв з дня видання вiдповiдного розпорядження.
14. Європейська комiсiя "За демократiю через право", мiжнароднi органiзацiї одночасно iз пропозицiями до першого складу Дорадчої групи експертiв можуть надати список iз пропозицiями заступникiв членiв Дорадчої групи експертiв. До списку включається один заступник на кожну посаду члена Дорадчої групи експертiв.
Якщо член Дорадчої групи експертiв, який має заступника, вiдведений (самовiдведений), повноваження такого члена Дорадчої групи експертiв щодо розгляду питань та голосування за ухвалення рiшення Дорадчої групи здiйснює його заступник, який вiдведенню (самовiдведенню) не пiдлягає.
Якщо повноваження члена Дорадчої групи експертiв, який має заступника, достроково припинено, за рiшенням Дорадчої групи експертiв такий заступник призначається на вiдповiдну вакантну посаду члена Дорадчої групи експертiв у межах строку повноважень такого члена.
Якщо всi заступники вiдмовилися вiд членства у Дорадчiй групi експертiв, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, звертається до Європейської комiсiї "За демократiю через право", мiжнародних органiзацiй вiдповiдно для отримання додаткових пропозицiй";
"16. З дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України" усi процедури вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду на конкурсних засадах, розпочатi суб'єктами призначення та не завершенi станом на день набрання ним чинностi, вважаються припиненими без окремого рiшення суб'єктiв призначення.
Особи, якi брали участь у процедурах вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду на конкурсних засадах, але не були призначенi суб'єктами призначення на посаду суддi Конституцiйного Суду станом на день набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України", вважаються такими, що не призначенi на посаду суддi Конституцiйного Суду. Такi особи мають право взяти участь у процедурах вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду на конкурсних засадах, оголошених пiсля набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо удосконалення порядку вiдбору кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України на конкурсних засадах", на рiвних та загальних умовах.
17. Суб'єкти призначення суддiв Конституцiйного Суду невiдкладно, але не пiзнiше тридцяти днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо уточнення положень про конкурсний вiдбiр кандидатур на посаду суддi Конституцiйного Суду України", оголошують про проведення конкурсного вiдбору на всi посади суддiв Конституцiйного Суду, вакантнi станом на день набрання ним чинностi. Новi конкурснi вiдбори на посаду суддi Конституцiйного Суду проводяться вiдповiдно до цього Закону";
доповнити пунктом 20 такого змiсту:
"20. Протягом перехiдного перiоду добору Дорадча група експертiв ухвалює рiшення щонайменше чотирма голосами її членiв, з яких принаймнi двоє запропонованi мiжнародними органiзацiями чи Європейською комiсiєю "За демократiю через право".
Якщо у зв'язку з однаковою кiлькiстю голосiв "за" i "проти" Дорадча група експертiв не може ухвалити рiшення, проводиться повторне голосування.
У разi однакової кiлькостi голосiв "за" i "проти" пiд час повторного голосування голоси трьох членiв Дорадчої групи експертiв, з яких принаймнi двоє запропонованi мiжнародними органiзацiями чи Європейською комiсiєю "За демократiю через право", є вирiшальними".
II. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
27 липня 2023 року
N 3277-IX