ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 14 березня 2024 року | N 83-рш |
---|
Про розмiр облiкової ставки Нацiонального банку
України
Вiдповiдно до статей 6, 15, 25, 27, 56 Закону України "Про Нацiональний банк України", Положення про процентну полiтику Нацiонального банку України, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 21 квiтня 2016 року N 277 (у редакцiї постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 26 серпня 2021 року N 90) (зi змiнами), з метою виконання основної функцiї Нацiонального банку України Правлiння Нацiонального банку України вирiшило:
1. Установити з 15 березня 2024 року облiкову ставку в розмiрi 14,5 % рiчних.
2. Схвалити текст пресрелiзу з обґрунтуванням розмiру облiкової ставки (додається).
3. Департаменту комунiкацiй (Юлiя Євтушенко) органiзувати проведення комунiкацiйних заходiв щодо розмiру облiкової ставки. Зокрема, у день ухвалення Правлiнням Нацiонального банку України рiшення щодо облiкової ставки забезпечити:
проведення пресбрифiнгу Правлiння Нацiонального банку України з питань монетарної полiтики (далi - пресбрифiнг) з онлайн-трансляцiєю на ютуб-каналi Нацiонального банку України;
оприлюднення на сторiнках офiцiйного Iнтернет-представництва Нацiонального банку України пресрелiзу про рiшення щодо облiкової ставки;
пiсля завершення виступу Голови Нацiонального банку України пiд час пресбрифiнгу оприлюднення текстової версiї виступу Голови Нацiонального банку України.
4. Визнати таким, що втратило чиннiсть iз 15 березня 2024 року, рiшення Правлiння Нацiонального банку України вiд 25 сiчня 2024 року N 31-рш "Про розмiр облiкової ставки Нацiонального банку України".
5. Контроль за виконанням цього рiшення покласти на заступника Голови Нацiонального банку України Сергiя Нiколайчука.
6. Рiшення набирає чинностi з дня його прийняття.
Голова | Андрiй ПИШНИЙ |
Додаток до рiшення Правлiння Нацiонального банку України |
Нацiональний банк України знизив облiкову ставку до 14,5 %
Правлiння Нацiонального банку України (далi - Нацiональний банк) ухвалило рiшення знизити облiкову ставку з 15 % до 14,5 % iз 15 березня 2024 року. Подальше сповiльнення iнфляцiї, збереження стiйкої ситуацiї на валютному ринку, а також позитивнi зрушення у питаннях отримання зовнiшньої допомоги дають пiдстави ранiше вiдновити цикл пом'якшення процентної полiтики.
На початку 2024 року iнфляцiя сповiльнювалася швидше, нiж очiкував Нацiональний банк.
У лютому iнфляцiя сповiльнилася до 4,3 % у рiчному вимiрi. Цьому, зокрема, сприяли бiльша пропозицiя окремих продуктiв харчування та ефекти вiд значних минулорiчних врожаїв. Зокрема, завдяки теплiй погодi та активiзацiї продажу продукцiї зi сховищ знижувалися цiни на деякi овочi. Певний ефект на продовольчi цiни мала й переорiєнтацiя окремих виробникiв на внутрiшнiй ринок. Крiм того, iнфляцiю надалi обмежував мораторiй на пiдвищення низки тарифiв на житлово-комунальнi послуги.
Базова iнфляцiя також сповiльнилася - до 4,5 % р/р. Стiйка ситуацiя на валютному ринку, забезпечена у тому числi заходами монетарної полiтики та валютного нагляду Нацiонального банку, сприяла полiпшенню iнфляцiйних i курсових очiкувань бiльшостi груп респондентiв. Це обмежувало фундаментальний цiновий тиск. Рiзниця мiж офiцiйним та готiвковим курсом гривнi майже нiвельована, а курс гривнi помiрно коливався як в один, так i в iнший бiк, як i передбачає керована гнучкiсть обмiнного курсу.
З моменту попереднього монетарного рiшення в сiчнi ринковi ставки за гривневими iнструментами не зазнали помiтних змiн. Дохiднiсть банкiвських депозитiв та ОВДП i надалi перевищувала iнфляцiйнi очiкування бiзнесу та громадян. Це разом iз забезпеченням контрольованої ситуацiї на валютному ринку сприяло пiдтриманню iнтересу економiчних агентiв до заощаджень у нацiональнiй валютi. Зокрема, збiльшувалися вкладення українцiв в ОВДП та стабiльно зростали депозити населення на строк вiд трьох мiсяцiв.
Iнфляцiя залишатиметься помiрною, зокрема завдяки послiдовнiй монетарнiй полiтицi Нацiонального банку.
За оцiнками Нацiонального банку, iнфляцiя залишатиметься в межах цiльового дiапазону 5 % ± 1 в. п. у найближчi мiсяцi та лише помiрно пришвидшиться в другому пiврiччi. Поступове зростання доходiв українцiв i пiдвищенi витрати бiзнесу в умовах вiйни пiдживлюватимуть iнфляцiйний тиск. Водночас фiксацiя окремих житлово-комунальних тарифiв i монетарна полiтика Нацiонального банку, спрямована на пiдтримання привабливостi гривневих активiв i курсової стiйкостi, й надалi обмежуватимуть зростання споживчих цiн.
Ключовим ризиком для iнфляцiйної динамiки та економiчного розвитку залишається перебiг повномасштабної вiйни.
Сiчневий макропрогноз Нацiонального банку ґрунтувався на припущеннi щодо суттєвого полiпшення безпекової ситуацiї з 2025 року, однак ризик затяжної агресiї росiї проти України зберiгається. Тривала вiйна гальмуватиме економiчне вiдновлення та ускладнить завдання Нацiонального банку щодо утримання iнфляцiї близько до цiлi 5 % упродовж 2025 - 2026 рокiв.
Зберiгається також ризик недостатностi мiжнародного фiнансування, проте останнiм часом спостерiгалися позитивнi зрушення в цьому питаннi. Так, наприкiнцi лютого Рада Європейського Союзу схвалила започаткування iнструменту Ukraine Facility загальним обсягом 50 млрд євро на 2024 - 2027 роки. У його межах уже в березнi Україна має отримати перехiдне фiнансування обсягом 4,5 млрд євро. Україна також досягла угоди на рiвнi персоналу щодо третього перегляду програми з Мiжнародним валютним фондом та очiкує рiшення Ради директорiв Фонду за тиждень. Загалом у березнi-квiтнi Україна може отримати бiльше 10 млрд дол. США. Активiзацiя надходжень зовнiшньої допомоги в найближчий час дасть змогу суттєво наростити обсяг мiжнародних резервiв.
Водночас актуальними залишаються такi ризики:
виникнення додаткових бюджетних потреб для пiдтримання обороноздатностi чи покриття значних квазiфiскальних дефiцитiв, зокрема в енергетичнiй сферi;
суттєвi пошкодження iнфраструктури, передусiм портової, що обмежуватиме експорт;
продовження часткового блокування кордонiв з деякими країнами ЄС для вантажних перевезень, що обмежуватиме експорт та здорожчуватиме iмпорт;
поглиблення негативних мiграцiйних тенденцiй.
З iншого боку, можуть реалiзуватися i позитивнi сценарiї. Так, суттєве розширення потужностi морського коридору може посприяти швидшому вiдновленню українського експорту, а враховуючи пiдвищення ефективностi заходiв валютного нагляду, - й збiльшенню обсягiв надходження валютної виручки.
Значний стимул економiчному вiдновленню може надати реалiзацiя масштабних проєктiв вiдбудови України. Також останнiм часом пожвавилися дискусiї щодо використання на користь України знерухомлених росiйських активiв. Реалiзацiя вiдповiдних iнiцiатив може суттєво полiпшити ключовi макроекономiчнi показники.
Ураховуючи подальше сповiльнення iнфляцiї та стале полiпшення очiкувань, стiйку ситуацiю на валютному ринку, а також часткове зниження ризикiв, пов'язаних з отриманням мiжнародної допомоги, Правлiння Нацiонального банку вирiшило знизити облiкову ставку на 0,5 в. п. - до 14,5 %.
Пом'якшення процентної полiтики пiдтримає вiдновлення економiки, не створюючи загроз для макрофiнансової стiйкостi. Новий рiвень ставок за операцiями Нацiонального банку є достатнiм для пiдтримання привабливостi гривневих активiв, курсової стiйкостi та збереження помiрної iнфляцiї.
Зокрема, для цих цiлей Нацiональний банк планує зберегти операцiї з тримiсячними депозитними сертифiкатами (далi - ДС) як дiєвий елемент операцiйного дизайну процентної полiтики, що довiв свою ефективнiсть за останнiй рiк. Водночас в умовах циклу пом'якшення процентної полiтики та стiйкого уповiльнення iнфляцiї необхiднiсть у суттєвiй рiзницi мiж ставкою за цiєю операцiєю та облiковою ставкою зменшується. З огляду на це Нацiональний банк знижує ставку за тримiсячними ДС на 1,5 в. п. - до 17,5 %. Крiм того, Нацiональний банк зменшує ставку за кредитами рефiнансування на 1,5 в. п. - до 19,5 %. Ставка за ДС овернайт i надалi вiдповiдатиме рiвню облiкової ставки.
Нацiональний банк за потреби продовжить модифiкувати параметри операцiй з тримiсячними ДС. Зокрема, з 19 квiтня для визначення лiмiту вкладень банкiв у тримiсячнi ДС прирiст гривневих депозитiв фiзичних осiб строком понад 93 днi розраховуватиметься за останнi 12 мiсяцiв (а не з 04 квiтня 2023 року, як це вiдбувається зараз). Це стимулюватиме банки нарощувати портфелi строкових гривневих депозитiв населення, що важливо для пiдтримання курсової стiйкостi та захисту мiжнародних резервiв.
Нацiональний банк продовжуватиме цикл пом'якшення процентної полiтики за умови сталого зниження ризикiв для iнфляцiї та курсової стiйкостi.
Нацiональний банк i надалi готовий динамiчно адаптувати процентну полiтику, ураховуючи змiни в балансi ризикiв для iнфляцiї та курсової стiйкостi. Збереження контрольованої ситуацiї на валютному ринку та помiрної iнфляцiї, а також активiзацiя надходжень зовнiшньої допомоги створюватимуть передумови для подальших крокiв зi зниження облiкової ставки та пом'якшення валютних обмежень, що пiдтримають розвиток кредитування та вiдновлення економiки.
Пiдсумки дискусiї членiв Комiтету з монетарної полiтики, яка передувала ухваленню Правлiнням Нацiонального банку цього рiшення, буде оприлюднено 25 березня 2024 року.
Наступне засiдання Правлiння Нацiонального банку з питань монетарної полiтики вiдбудеться 25 квiтня 2024 року вiдповiдно до затвердженого та оприлюдненого графiка