ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо обов'язковостi використання рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у галузi транспорту
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. У Законi України "Про альтернативнi види палива" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2000 р., N 12, ст. 94 iз наступними змiнами):
1) статтю 1 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 1. Визначення термiнiв
У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:
альтернативнi види палива - тверде, рiдке та газове паливо, яке є альтернативою традицiйним видам палива i яке виробляється (видобувається) з нетрадицiйних джерел та видiв енергетичної сировини;
бiобутанол - спирт бутиловий, виготовлений з бiомаси, що використовується як бiопаливо або бiо-компонент;
бiоводень - водень, що отриманий з бiомаси i є одним з видiв бiогазу;
бiогаз - газ, отриманий з бiомаси, що використовується як паливо;
бiодизельне паливо (бiодизель) - моноалкiльнi естери вищих органiчних кислот, отриманих з рослинних олiй або тваринних жирiв, що використовуються як бiопаливо або бiокомпонент;
бiо-ДМЕ - диметиловий етер (ДМЕ), виготовлений з бiомаси, що використовується як компонент палива моторного;
бiо-ЕТАЕ - етил-трет-амiловий етер (ЕТАЕ), виготовлений iз застосуванням бiоетанолу, що використовується як компонент палива моторного;
бiо-ЕТБЕ - етил-трет-бутиловий етер (ЕТБЕ), виготовлений iз застосуванням бiоетанолу, що використовується як компонент палива моторного;
бiоетанол - спирт етиловий зневоджений, виготовлений з бiомаси або спирту етилового-сирцю, отриманого з бiомаси, що використовується як бiопаливо або бiокомпонент;
бiокомпонент - бiопаливо, що використовується як компонент iнших видiв палива;
бiологiчнi види палива (бiопаливо) - тверде, рiдке та газове паливо, виготовлене з бiологiчно вiдновлюваної сировини (бiомаси), що може використовуватися як паливо або компонент iнших видiв палива;
бiомаса - невикопна бiологiчно вiдновлювана речовина органiчного походження, здатна до бiологiчного розкладу, у виглядi продуктiв, вiдходiв та залишкiв лiсового та сiльського господарства (рослинництва i тваринництва), рибного господарства i технологiчно пов'язаних з ними галузей промисловостi, а також складова промислових або побутових вiдходiв, здатна до бiологiчного розкладу;
бiометан - бiогаз, що за своїми фiзико-хiмiчними характеристиками вiдповiдає вимогам нормативно-правових актiв до природного газу для подачi до газотранспортної або газорозподiльної системи чи для використання як палива моторного;
бiометанол - метанол, виготовлений з бiомаси, що використовується як компонент палива моторного;
бiо-МТБЕ - метил-трет-бутиловий етер (МТБЕ), виготовлений з бiометанолу, що використовується як компонент палива моторного;
виробник бiопалива - суб'єкт господарювання, що безпосередньо виробляє бiопаливо з бiомаси;
вiдходи - шлаки та вiдходи промисловостi, сiльського господарства, комунальних та iнших пiдприємств, якi можуть бути джерелом або сировиною для видобутку чи виробництва альтернативних видiв палива;
гарантiя походження бiометану (в тому числi скрапленого або стисненого) - документ, сформований за допомогою реєстру бiометану, який пiдтверджує, що бiометан вироблений з бiомаси, та мiстить iнформацiю, перелiк якої визначений Порядком функцiонування реєстру бiометану;
гiдроочищена рослинна олiя - рослинна олiя пiсля термохiмiчної обробки воднем;
добавки на основi бiоетанолу - бiокомпоненти палива моторного, отриманi шляхом синтезу iз застосуванням бiоетанолу або змiшуванням бiоетанолу з органiчними сполуками та паливом, одержаними з вуглеводневої сировини, в яких вмiст бiоетанолу вiдповiдає вимогам нормативних актiв та якi належать до бiопалива;
добровiльна схема сертифiкацiї - визнана Європейською Комiсiєю система пiдтвердження вiдповiдностi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, критерiям сталостi шляхом проведення незалежного аудиту;
критерiї сталостi - вимоги, яким вiдповiдають рiдкi бiопалива (бiокомпоненти) та бiогаз, призначенi для використання у галузi транспорту, зокрема показникам скорочення обсягiв викидiв парникових газiв вiд використання зазначених видiв бiопалива та заборони використання окремих земельних дiлянок для отримання сировини, необхiдної для виробництва таких видiв бiопалива;
незалежний аудит - перевiрка точностi, надiйностi поданої iнформацiї та систем, що використовуються суб'єктом господарювання для забезпечення вiдповiдностi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, критерiям сталостi, що проводиться за добровiльною схемою сертифiкацiї, визнаною Європейською Комiсiєю, з дотриманням законодавства України;
нетрадицiйнi джерела та види енергетичної сировини - сировина рослинного походження, вiдходи, твердi горючi речовини, iншi природнi i штучнi джерела та види енергетичної сировини, у тому числi нафтовi, газовi, газоконденсатнi i нафтогазоконденсатнi вичерпанi, непромислового значення та техногеннi родовища, важкi сорти нафти, природнi бiтуми, газонасиченi води, газогiдрати тощо, виробництво (видобуток) i переробка яких потребують застосування новiтнiх технологiй i якi не використовуються для виробництва (видобутку) традицiйних видiв палива;
паливо моторне - паливо, отримане з нафтової сировини або в результатi змiшування палива, одержаного з нафтової сировини, з бiокомпонентами, за умови що загальний масовий вмiст кисню у бензинах не перевищує 3,7 вiдсотка, а об'ємний вмiст моноалкiльних естерiв жирних кислот у дизельному паливi не перевищує 7 вiдсоткiв;
паливо моторне альтернативне - паливо, отримане в результатi змiшування палива, одержаного з нафтової сировини, з бiокомпонентами, або рiдке бiопаливо, за умови що загальний масовий вмiст кисню у бензинах перевищує 3,7 вiдсотка, а об'ємний вмiст моноалкiльних естерiв жирних кислот у дизельному паливi перевищує 7 вiдсоткiв;
рiдке паливо з бiомаси (рiдке бiопаливо) - бiопаливо дизельне, бiометанол, бiоетанол, бiобутанол, бiо-ЕТБЕ, бiо-МТБЕ, бiо-ЕТАЕ, гiдроочищена рослинна олiя, чиста рослинна олiя та iншi рiдкi синтетичнi палива, виготовленi з бiомаси;
сертифiкат походження бiометану (в тому числi скрапленого або стисненого) - документ, сформований за допомогою реєстру бiометану, який пiдтверджує, що бiометан вироблений з бiомаси, та мiстить iнформацiю про анулювання гарантiї походження бiометану, а також iншу iнформацiю, перелiк якої визначений Порядком функцiонування реєстру бiометану;
синтетичнi бiопалива - синтетичнi вуглеводнi та сумiшi синтетичних вуглеводнiв, виготовленi з бiомаси, у тому числi палива, отриманi за процесом Фiшера - Тропша;
споживачi альтернативних видiв палива - фiзичнi та юридичнi особи, якi використовують технiчнi засоби, у тому числi двигуни внутрiшнього згоряння, котельнi агрегати, печi, iншi енергетичнi агрегати, установки та машини, що працюють повнiстю або частково на альтернативних видах палива;
сфера альтернативних видiв палива - сфера дiяльностi, пов'язана з виробництвом (видобутком), транспортуванням, зберiганням та споживанням альтернативних видiв палива;
чиста рослинна олiя - олiя, що походить з олiйних рослин та отримується шляхом пресування, екстракцiї або подiбних способiв, неочищена або рафiнована, але без хiмiчних змiн, у випадках, коли її використання є сумiсним з типом двигуна та вiдповiдними вимогами у сферi викидiв.
Для цiлей цього Закону пiд нормативно визначеною обов'язковою часткою вмiсту рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах бензинiв автомобiльних розумiється вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у всiх обсягах бензинiв автомобiльних, що вiдпускаються з мiсць оптової торгiвлi пальним, мiсць роздрiбної торгiвлi пальним, крiм бензинiв з октановим числом 98 i вище та бензинiв, що поставляються для потреб Мiнiстерства оборони України, центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державного матерiального резерву, та для створення мiнiмальних запасiв нафти та нафтопродуктiв, що становить з 1 травня 2025 року не менш як 5 вiдсоткiв об'ємних, за абсолютної похибки визначення ± 1 вiдсоток.
Термiн "пальне" вживається в цьому Законi у значеннi, наведеному в Податковому кодексi України. Термiни "мiсце виробництва пального", "мiсце оптової торгiвлi пальним", "мiсце роздрiбної торгiвлi пальним" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, спиртових дистилятiв, алкогольних напоїв, тютюнових виробiв, рiдин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального". Термiни "випробувальна лабораторiя", "випробування" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi";
2) абзаци третiй - шостий статтi 2 виключити;
3) назву роздiлу II викласти в такiй редакцiї:
"Роздiл II.
ОСОБЛИВОСТI ВIДНОСИН У СФЕРI ВИРОБНИЦТВА ТА
ВИКОРИСТАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ ВИДIВ ПАЛИВА";
4) абзац третiй статтi 4 викласти в такiй редакцiї:
"спирти (бiометанол, бiоетанол, бiобутанол) та отриманi на їх основi рiдкi синтетичнi продукти, що можуть використовуватися як паливо або компоненти палива (добавки на основi бiометанолу, бiоетанолу та бiобутанолу), олiї, iншi види рiдкого бiопалива (у тому числi бiодизель, синтетичнi палива, виготовленi з бiомаси, у тому числi палива, отриманi за процесом Фiшера - Тропша)";
5) доповнити статтею 71 такого змiсту:
"Стаття 71. Загальнi вимоги до адмiнiстрування та державного контролю
З метою оцiнки виконання положень, передбачених частиною другою статтi 1 цього Закону, центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi ефективного використання паливно-енергетичних ресурсiв, енергозбереження та альтернативних видiв палива (далi - адмiнiстратор облiку), вiдповiдно до покладених на нього завдань:
отримує вiд суб'єкта господарювання, який здiйснює дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснює оптову торгiвлю пальним, iнформацiю про фактичний вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у реалiзованих обсягах бензинiв автомобiльних за звiтний перiод та про вiдповiднiсть рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi;
створює базу даних фактичних обсягiв вмiсту рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у загальному обсязi продажу бензинiв автомобiльних на митнiй територiї України та вiдповiдностi такого рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi;
веде державний реєстр суб'єктiв господарювання, якi виробляють та/або реалiзують рiдке бiопаливо (бiокомпоненти), що вiдповiдає критерiям сталостi, та бiогаз, призначенi для використання у галузi транспорту;
здiйснює перерахунок об'ємної частки бiокомпонентiв на їх енергетичний вмiст у пальному;
iнформує Секретарiат Енергетичного Спiвтовариства щодо частки вiдновлюваної енергiї в кiнцевому споживаннi енергiї у галузi транспорту, включаючи бiопаливо, що вiдповiдає критерiям сталостi, з урахуванням принципiв та норм, визначених законодавством Європейського Союзу, iмплементацiю якого Україна здiйснює вiдповiдно до Договору про заснування Енергетичного Спiвтовариства та Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони.
Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснюють оптову торгiвлю пальним, щороку, починаючи з 2026 року, не пiзнiше 1 липня року, наступного за звiтним календарним роком, надають адмiнiстратору облiку iнформацiю про фактичний вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах бензинiв автомобiльних, вiдпущених з мiсць виробництва пального та/або оптової торгiвлi пальним, за звiтний календарний рiк та iнформацiю про вiдповiднiсть рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi, що формується на пiдставi копiй сертифiкатiв вiдповiдностi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi, якi надають виробники/постачальники рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв).
Порядок адмiнiстрування облiку вмiсту рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у паливi моторному та паливi моторному альтернативному та його вiдповiдностi критерiям сталостi, перелiк сировини, яка має подвiйне значення при обрахунку внеску рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi ефективного використання паливно-енергетичних ресурсiв, альтернативних видiв рiдкого та твердого палива, енергозбереження, забезпечення енергетичної ефективностi.
Державний контроль за додержанням вмiсту нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) суб'єктами господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з iмпорту пального та/або оптову торгiвлю пальним, роздрiбну торгiвлю пальним, здiйснює центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв, вiдповiдно до цього Закону";
6) у статтi 8:
включити частини третю i четверту в такiй редакцiї:
"Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснюють оптову торгiвлю пальним, мають право додавати рiдке бiопаливо (бiокомпоненти) до палива моторного та палива моторного альтернативного в обсягах, що вiдповiдають вимогам нормативних та нормативно-правових актiв.
Змiшувати паливо моторне та/або паливо моторне альтернативне з рiдким бiопаливом (бiокомпонентами) мають право суб'єкти господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснюють оптову торгiвлю пальним, на пiдставi виданих лiцензiй на право:
виробництва пального;
оптової торгiвлi пальним";
пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"Змiшування палива моторного та/або палива моторного альтернативного з рiдким бiопаливом (бiокомпонентами) здiйснюється лише на мiсцi виробництва пального та/або мiсцi оптової торгiвлi пальним, де загальна мiсткiсть розташованих ємностей (резервуарiв), що використовуються для зберiгання пального, становить не менше 1500 кубiчних метрiв, а суб'єкт господарювання, який на пiдставi вiдповiдної лiцензiї здiйснює дiяльнiсть на зазначеному мiсцi, є власником акредитованої випробувальної лабораторiї або уклав договiр з акредитованою випробувальною лабораторiєю щодо визначення показникiв якостi пального. На кожну партiю палива моторного та/або палива моторного альтернативного з вмiстом рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) за результатами випробування в акредитованiй випробувальнiй лабораторiї складається документ про якiсть такого палива (паспорт якостi)".
У зв'язку з цим частини п'яту - одинадцяту вважати вiдповiдно частинами шостою - дванадцятою;
частину сьому доповнити реченням такого змiсту: "Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють виробництво та постачання бiомаси для виготовлення рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, зобов'язанi пiдтверджувати походження бiомаси у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України";
доповнити частинами тринадцятою - шiстнадцятою такого змiсту:
"До бензинiв автомобiльних, iмпортованих на територiю України чи вироблених в Українi без вмiсту нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) або з недостатньою кiлькiстю рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв), рiдке бiопаливо (бiокомпоненти) для дотримання нормативно визначеної обов'язкової частки їх вмiсту в бензинах автомобiльних додається суб'єктами господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснюють оптову торгiвлю пальним на митнiй територiї України.
Рiдке бiопаливо (бiокомпоненти), що враховується для дотримання нормативно визначеної обов'язкової його частки в обсягах продажу бензинiв автомобiльних на митнiй територiї України, з 1 червня 2025 року має вiдповiдати критерiям сталостi.
Технiчнi характеристики рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв), палива моторного та палива моторного альтернативного мають вiдповiдати вимогам технiчних регламентiв, гармонiзованих європейських стандартiв та iнших нормативно-правових актiв.
Технiчнi вимоги щодо скорочення обсягiв викидiв парникових газiв до виробництва i використання рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, визначаються вiдповiдно до нацiонального стандарту";
7) роздiл II доповнити статтями 84 та 85 такого змiсту:
"Стаття 84. Дотримання суб'єктами господарювання критерiїв сталостi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту
Рiдке бiопаливо (бiокомпоненти) та бiогаз, призначенi для використання у галузi транспорту, незалежно вiд мiсця вирощування сировини для їх виробництва мають вiдповiдати критерiям сталостi, передбаченим цим Законом.
Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють господарську дiяльнiсть у сферi виробництва та реалiзацiї рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, зобов'язанi пiдтвердити вiдповiднiсть зазначених видiв бiопалива критерiям сталостi.
Порядок пiдтвердження вiдповiдностi критерiям сталостi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту (далi - Порядок вiдповiдностi), затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України з урахуванням зобов'язань України вiдповiдно до Договору про заснування Енергетичного Спiвтовариства та Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони.
У Порядку вiдповiдностi визначаються вимоги до суб'єктiв господарювання, якi здiйснюють господарську дiяльнiсть у галузi виробництва та реалiзацiї бiопалива щодо змiсту та обсягу iнформацiї, що пiдтверджує факт вiдповiдностi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу критерiям сталостi, вимоги до iнформацiї та пiдтверднi документи для проведення незалежного аудиту з метою оцiнки частоти та методологiї вибiрки та надiйностi даних.
Iнформацiя про вiдповiднiсть рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi подається на розгляд незалежному аудитору у строки, передбаченi добровiльною схемою сертифiкацiї, вiдповiдно до якої набувається сертифiкат вiдповiдностi бiопалива критерiям сталостi. Iнформацiя має мiстити вiдомостi про заходи, вжитi для захисту ґрунту, води та повiтря, вiдновлення деградованих земель, уникнення надмiрного споживання води в дефiцитних районах.
Розгляд поданої суб'єктом господарювання звiтної iнформацiї незалежним аудитором здiйснюється шляхом проведення аудиту, за результатами якого надається сертифiкат вiдповiдностi бiопалива критерiям сталостi. Незалежний аудит проводиться вiдповiдно до правил застосування добровiльної схеми сертифiкацiї та рекомендацiй Європейської Комiсiї щодо застосування добровiльних схем.
Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють господарську дiяльнiсть у сферi виробництва та реалiзацiї рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв), призначеного для використання у галузi транспорту, починаючи з 1 червня 2025 року зобов'язанi надавати сертифiкат вiдповiдностi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) критерiям сталостi на кожну партiю такого палива.
Стаття 85. Критерiї сталостi рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту
Сировина для виробництва рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, не може збиратися або вирощуватися на земельних дiлянках, що мають пiдвищене значення для бiологiчного рiзноманiття, до яких належать земельнi дiлянки, що починаючи з 1 сiчня 2008 року належали до однiєї з категорiй:
земель лiсогосподарського призначення;
земель природно-заповiдного фонду та iншого природоохоронного призначення;
природних лукiв, що зберiгатимуть бiологiчне рiзноманiття за вiдсутностi втручання людини, а природний склад видiв та екологiчнi характеристики i процеси в них не порушенi;
неприродних лукiв, що втратять бiологiчне рiзноманiття за вiдсутностi втручання людини i якi є багатими на види, крiм випадкiв, якщо збiр сировини є необхiдним для збереження статусу лукiв.
Порядок визначення характеристик земельних дiлянок, що мають ознаки природних та неприродних лукiв, а також обґрунтування, що збiр сировини є необхiдним для збереження статусу лукiв або не впливає на природоохороннi функцiї об'єктiв природно-заповiдного фонду, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi охорони навколишнього природного середовища та екологiчної безпеки.
Сировина для виробництва рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, не може збиратися або вирощуватися на земельних дiлянках з високими вуглецевими запасами або на земельних дiлянках, якi станом на 1 сiчня 2008 року належали, а на день набрання чинностi цим Законом не належать до:
земельних дiлянок, що покритi або насиченi водою постiйно чи протягом значної частини року;
суцiльних лiсових дiлянок площею понад 1 гектар, що вкритi деревною рослиннiстю висотою бiльше 5 метрiв та покривом бiльше 30 вiдсоткiв площi або деревною рослиннiстю, що може досягати зазначених меж;
лiсових дiлянок площею понад 1 гектар, що вкритi деревною рослиннiстю висотою бiльше 5 метрiв та покривом вiд 10 вiдсоткiв до 30 вiдсоткiв площi або деревною рослиннiстю, що може досягати зазначених меж.
Сировина для виробництва рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) та бiогазу, призначених для використання у галузi транспорту, не може отримуватися на земельних дiлянках, що на 1 сiчня 2008 року належали до торфовищ";
8) частину першу статтi 13 доповнити абзацами сьомим - десятим такого змiсту:
"недотримання вимог щодо вiдпуску з мiсць роздрiбної торгiвлi пальним на митнiй територiї України всiх обсягiв бензинiв автомобiльних з вмiстом нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) вiдповiдно до частини другої статтi 1 цього Закону;
недотримання вимог щодо вiдпуску з мiсць оптової торгiвлi пальним на митнiй територiї України всiх обсягiв бензинiв автомобiльних з вмiстом нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) вiдповiдно до частини другої статтi 1 цього Закону;
несвоєчасне подання iнформацiї про вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах вiдпуску на митнiй територiї України з мiсць виробництва та оптової торгiвлi пальним бензинiв автомобiльних у строк, що не перевищує семи днiв з дати, визначеної частиною другою статтi 71 цього Закону;
несвоєчасне подання iнформацiї про вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах вiдпуску на митнiй територiї України з мiсць виробництва та оптової торгiвлi пальним бензинiв автомобiльних у строк, що перевищує сiм днiв з дати, визначеної частиною другою статтi 71 цього Закону, або неподання такої iнформацiї";
9) статтю 14 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 14. Вiдповiдальнiсть за порушення законодавства про альтернативнi види палива
Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють роздрiбну торгiвлю пальним, несуть вiдповiдальнiсть за такi правопорушення:
недотримання вимог щодо вiдпуску з мiсць роздрiбної торгiвлi пальним на митнiй територiї України всiх обсягiв бензинiв автомобiльних з вмiстом нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у всiх обсягах вiдпуску бензинiв автомобiльних на митнiй територiї України вiдповiдно до частини другої статтi 1 цього Закону -
тягне за собою накладення штрафу в розмiрi семи розмiрiв прожиткових мiнiмумiв для працездатних осiб за кожнi 1000 лiтрiв одержаної для реалiзацiї партiї бензинiв автомобiльних.
Суб'єкти господарювання, якi здiйснюють дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснюють оптову торгiвлю пальним, несуть вiдповiдальнiсть за такi правопорушення:
1) недотримання вимог щодо вiдпуску з мiсць оптової торгiвлi пальним на митнiй територiї України всiх обсягiв бензинiв автомобiльних з вмiстом нормативно визначеної обов'язкової частки рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) вiдповiдно до частини другої статтi 1 цього Закону -
тягне за собою накладення штрафу в розмiрi шести розмiрiв прожиткових мiнiмумiв для працездатних осiб за кожнi 1000 лiтрiв вiдпущеної партiї бензинiв автомобiльних;
2) несвоєчасне подання iнформацiї про вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах вiдпуску на митнiй територiї України з мiсць виробництва та оптової торгiвлi пальним бензинiв автомобiльних у строк, що не перевищує семи днiв з дати, визначеної частиною другою статтi 71 цього Закону, -
тягне за собою накладення штрафу в розмiрi сiмдесяти п'яти розмiрiв прожиткових мiнiмумiв для працездатних осiб;
несвоєчасне подання iнформацiї про вмiст рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) в обсягах вiдпуску на митнiй територiї України з мiсць виробництва та оптової торгiвлi пальним бензинiв автомобiльних у строк, що перевищує сiм днiв з дати, визначеної частиною другою статтi 71 цього Закону, або неподання такої iнформацiї -
тягне за собою накладення штрафу в розмiрi ста десяти розмiрiв прожиткових мiнiмумiв для працездатних осiб.
Справи про правопорушення, передбаченi частиною першою та пунктом 1 частини другої цiєї статтi, розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв, а справи про правопорушення, передбачене пунктом 2 частини другої цiєї статтi, - центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi ефективного використання паливно-енергетичних ресурсiв, енергозбереження та альтернативних видiв палива. За результатами розгляду виноситься постанова.
Вiд iменi центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв, та вiд iменi центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi ефективного використання паливно-енергетичних ресурсiв, енергозбереження та альтернативних видiв палива, розглядати справи про правопорушення i накладати стягнення мають право керiвники цих органiв або їх заступники.
Штраф може бути накладено на суб'єкта господарювання, який здiйснює роздрiбну торгiвлю пальним, протягом шести мiсяцiв з дня виявлення порушення, але не пiзнiше нiж через один рiк з дня його вчинення.
Штрафи можуть бути накладенi на суб'єкта господарювання, який здiйснює дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснює оптову торгiвлю пальним, протягом шести мiсяцiв з дня виявлення порушення, але не пiзнiше нiж через один рiк з дня його вчинення.
Пiдставою для розгляду справи про правопорушення, передбаченого частиною першою, пунктом 1 частини другої цiєї статтi, є постанова про правопорушення, що складається на пiдставi акта перевiрки.
Пiдставою для розгляду справи про правопорушення, передбаченi пунктом 2 частини другої цiєї статтi, є постанова про правопорушення, що складається на пiдставi факту неподання iнформацiї.
Протоколи про правопорушення, передбаченi частиною першою та пунктом 1 частини другої цiєї статтi, мають право складати уповноваженi посадовi особи центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику iз здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв, а протоколи про правопорушення, передбаченi пунктом 2 частини другої цiєї статтi, мають право складати уповноваженi посадовi особи центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi ефективного використання паливно-енергетичних ресурсiв, енергозбереження та альтернативних видiв палива.
Форми протоколу про правопорушення затверджуються вiдповiдними центральними органами виконавчої влади, що мають право розглядати справи про правопорушення, передбаченi частинами першою та другою цiєї статтi.
Протокол про правопорушення разом з iншими матерiалами, що стосуються справи, надається в п'ятнадцятиденний строк з дня його складення керiвникам вiдповiдних органiв, що мають право розглядати справи про правопорушення, передбаченi частинами першою та другою цiєї статтi.
Справа про правопорушення розглядається у десятиденний строк з дня отримання протоколу та iнших матерiалiв справи.
Штраф сплачується у двомiсячний строк з дня отримання суб'єктом господарювання, який здiйснює дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснює оптову або роздрiбну торгiвлю пальним, постанови про накладення штрафу.
Копiя завiреного банком платiжного документа, що засвiдчує факт сплати суми штрафу в повному обсязi, надсилається до органу, який наклав штраф.
У разi якщо штраф не сплачено у строк, встановлений цiєю статтею, примусове виконання постанови про накладення штрафу здiйснюється у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження". Сума штрафiв спрямовується до державного бюджету.
Постанова про накладення штрафу є виконавчим документом. Постанови у справах про порушення законодавства, передбачених цiєю статтею, можуть бути оскарженi суб'єктом господарювання, який здiйснює дiяльнiсть з виробництва та/або iмпорту пального та/або здiйснює оптову або роздрiбну торгiвлю пальним, до суду.
Порушення законодавства про альтернативнi види палива тягне за собою встановлену законами України дисциплiнарну, адмiнiстративну, цивiльну чи кримiнальну вiдповiдальнiсть.
Пiдприємства, установи, органiзацiї незалежно вiд форми власностi, а також громадяни зобов'язанi вiдшкодовувати шкоду, заподiяну внаслiдок порушення законодавства про альтернативнi види палива, у порядку та розмiрах, встановлених законодавством України".
2. Частину шосту статтi 2 Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2007 р., N 29, ст. 389 iз наступними змiнами) пiсля слiв "здiйснюються органами" доповнити словами "державного нагляду (контролю) у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення i охорони природних ресурсiв у частинi додержання вмiсту рiдкого бiопалива (бiокомпонентiв) у паливi моторному i паливi моторному альтернативному та/або його вiдповiдностi критерiям сталостi".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
1) протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом:
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити розроблення та затвердження технiчного регламенту щодо вимог до палив моторних альтернативних;
2) у 2025 роцi поiнформувати Верховну Раду України про стан виконання цього Закону.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
4 червня 2024 року
N 3769-IX