КОМIТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФIНАНСIВ I БАНКIВСЬКОЇ ДIЯЛЬНОСТI
вiд 17.07.2000 р. | N 06-10/490 |
---|
Про оподаткування послуг мiжнародної
прискореної пошти
У Комiтетi Верховної Ради України з питань фiнансiв i банкiвської дiяльностi розглянуто запит, що надiйшов вiд Державного пiдприємства спецiального зв'язку, пов'язаного з проблемами, якi виникають при застосуваннi норм податкового законодавства України при оподаткуваннi послуг мiжнародної прискореної пошти.
Вiдповiдно до статтi 3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" вiд 3 квiтня 1997 року N 168/97-ВР: "Об'єктом оподаткування є операцiї платникiв податку з:
3.1.1. продажу товарiв (робiт, послуг) на митнiй територiї України, в тому числi операцiї з оплати вартостi послуг за договорами оперативної оренди (лiзингу) та операцiї з передачi прав власностi на об'єкти застави позичальнику (кредитору) для погашення кредиторської заборгованостi заставодавця;
3.1.2 ввезення (пересилання) товарiв на митну територiю України та отримання робiт (послуг), що надаються нерезидентами для їх використання, або споживання на митнiй територiї України, в тому числi операцiї з ввезення (пересилання) майна за договорами оренди (лiзингу), застави та iпотеки;
3.1.3. вивезення (пересилання) товарiв за межi митної територiї України та надання послуг (виконання робiт) для їх споживання за межами митної територiї України".
1. Державне пiдприємство спецiального зв'язку є оператором Служби мiжнародної прискореної пошти (МПП). Вiдповiдно до Резолюцiї С48 Сейльського Конгресу 1994 р. Служба МПП є найбiльш швидкою з поштових служб, її функцiонування знаходить вираз у прийманнi, пересиланнi та врученнi у дуже короткi термiни кореспонденцiї, документiв та товарiв.
Таким чином, у випадку Державного пiдприємства спецiального зв'язку як оператора Служби МПП об'єктом оподаткування є операцiї з продажу (надання) послуг мiжнародної прискореної пошти.
Вiдповiдно до статтi 1 Закону України "Про податок на додану вартiсть": "Продажем послуг (робiт) є будь-якi операцiї цивiльно-правового характеру з надання послуг (результатiв робiт), надання права на користування або розпорядження товарами, у тому числi нематерiальними активами, а також з надання будь-яких iнших, нiж товари, об'єктiв власностi за компенсацiю, а також операцiї з безоплатного надання послуг (робiт). Продаж послуг (результатiв робiт), зокрема, включає надання права на користування або розпорядження товарами у межах договорiв оренди (лiзингу), продаж, лiцензування або iншi способи передачi права на патент, авторське право, торговий знак, iншi об'єкти права iнтелектуальної, у тому числi промислової власностi".
Вищенаведене визначення вказує на необхiднiсть цивiльно-правового характеру операцiй з продажу послуг та передбачає наявнiсть компенсацiї за такi послуги. З метою урахування специфiки дiяльностi Державного пiдприємства спецiального зв'язку та включення до об'єкта оподаткування саме послуг, що стосуються мiжнародної прискореної пошти, необхiдно застосовувати визначення, наведене у Правилах користування послугами поштового зв'язку, затверджених постановою КМУ вiд 22.12.97 р. N 1446: "послугою поштового зв'язку є послуга, що надається пiдприємством поштового зв'язку з приймання, пересилання, вручення адресатам поштових вiдправлень".
Вiдповiдно до вищезазначених Правил "поштовими вiдправленнями є упакованi та оформленi вiдповiдно до вимог цих Правил предмети, якi вiдправник доручає пiдприємствам поштового зв'язку пересилати за призначенням та вручити адресату. У мiжнародному поштовому обмiнi поштовi вiдправлення подiляються на поштовi картки, листи, вiдправлення з оголошеною цiннiстю, бандеролi та спецiальнi мiшки з позначкою "M", дрiбнi пакети, поштовi посилки, вiдправлення прискореної пошти з позначкою "EMS". Отже, для квалiфiкацiї послуги мiжнародної прискореної пошти як об'єкта оподаткування необхiдна наявнiсть:
1) поштового вiдправлення та спрямованiсть послуги мiжнародної прискореної пошти на приймання, пересилання та вручення адресатам такого поштового вiдправлення;
2) вiдправника, який доручає пiдприємству поштового зв'язку переслати та вручити адресату поштове вiдправлення;
3) цивiльно-правового характеру операцiї по наданню послуги та оплати (компенсацiї) за надану послугу мiжнародної прискореної пошти;
4) повної оплати вiдправником послуги мiжнародної прискореної пошти.
Остання квалiфiкацiйна ознака випливає зi статтi 13 Конвенцiї Всесвiтнього поштового союзу (ВПС), яка також регламентує дiяльнiсть Служби МПП i визначає, що, "як правило, вiдправлення письмової кореспонденцiї мають бути повнiстю оплаченi вiдправником вiдповiдно до тарифiв, визначених статтею 9 Конвенцiї".
Враховуючи вищенаведене, об'єктом оподаткування у випадку Державного пiдприємства спецiального зв'язку є послуги мiжнародної прискореної пошти, якi вiдповiдають зазначеним квалiфiкацiйним вимогам, а саме, лише послуги, якi надаються вiдправнику - особi, яка такi послуги оплачує i якiй виставлено рахунок на оплату таких послуг.
2. Служба МПП побудована таким чином, що мiж операторами Служби МПП, як правило, не виникає взаєморозрахункiв. У випадках, коли такi розрахунки виникають, оператор може нести додатковi витрати при дисбалансi вiдправлених (вихiдних) та отриманих (вхiдних) вiдправлень МПП.
Порядок вiдшкодування витрат, якi виникли при дисбалансi вихiдних/вхiдних вiдправлень, регламентується двостороннiми угодами мiж операторами. Кожна угода передбачає свiй порядок вiдшкодування дисбалансу таким чином: "Кожна сторона веде облiк вхiдних/вихiдних вiдправлень. Сторона-кредитор складає через певний промiжок часу рахунок (за умови, що перевищено порiг кiлькостi вiдправлень, з якого починаються взаєморозрахунки). В цьому рахунку вказується дисбаланс вiдправлень (рiзниця мiж вхiдними та вихiдними вiдправленнями МПП), компенсацiйний тариф сторони-кредитора, передбачений у випадку дисбалансу обмiну, суму за дисбаланс обмiну в СПЗ. Сума дисбалансу може або вiдшкодовуватися, або залiковуватися у розрахунки майбутнiх перiодiв".
Враховуючи вищенаведене, об'єктом оподаткування є суми, якi перераховуються операторами для компенсацiї витрат, пов'язаних з виникненням дисбалансу вихiдних/вхiдних вiдправлень МПП. Зазначенi суми компенсують витрати на обробку та вручення адресатам вiдправлень МПП оператором Служби МПП, але сама послуга мiжнародної прискореної пошти щодо приймання, пересилання та вручення адресатам поштових вiдправлень вже була оплачена вiдправником та на яку вже були нарахованi вiдповiднi податки тим оператором, який безпосередньо надавав вiдправнику такi послуги та виставив рахунок на оплату вiдповiдно до чинного законодавства. Таким чином, компенсацiя витрат за дисбаланс вхiдних/вихiдних вiдправлень МПП не пiдпадає пiд визначення послуг поштового зв'язку i, вiдповiдно, продажу послуг (робiт) i не може розглядатися як об'єкт оподаткування.
Отже, оператори Служби МПП при взаємодiї один з одним для задоволення потреб вiдправникiв у послугах МПП не надають один одному послуги МПП.
Враховуючи все вищенаведене, Комiтет Верховної Ради України з питань фiнансiв i банкiвської дiяльностi вважає, що об'єктом оподаткування у випадку Державного пiдприємства спецiального зв'язку є лише послуги мiжнародної прискореної пошти, якi надаються вiдправнику - особi, яка такi послуги оплачує i якiй виставлено рахунок на оплату таких послуг. У той же час не можуть бути об'єктом оподаткування суми, якi вiдображаються в бухгалтерських та статистичних розрахунках мiж операторами мiжнародного електрозв'язку та якi використовуються операторами для звiрки та поточного оновлення iнформацiї, пiдготовки бухгалтерських та облiкових документiв, необхiдних для визначення та виконання взаємних зобов'язань мiж операторами Служби МПП, а також суми компенсацiї витрат операторам, якi виникли при дисбалансi вихiдних/вхiдних вiдправлень.
Надруковано: "Вiсник законодавства
України",
N 30, 21 - 27 липня 2000 р.