УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Стратегiю реформування системи державної служби в Українi
Вiдповiдно до статтi 2 Указу Президента України вiд 11 лютого 2000 року N 208 "Про пiдвищення ефективностi системи державної служби" постановляю:
1. Затвердити Стратегiю реформування системи державної служби в Українi (додається).
2. Кабiнету Мiнiстрiв України розробити i подати до 1 червня 2000 року на затвердження Президентовi України заходи на виконання Стратегiї реформування системи державної служби в Українi.
Президент України | Л. КУЧМА |
м. Київ
14 квiтня 2000 року
N 599/2000
ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України вiд 14 квiтня 2000 року N 599/2000 |
СТРАТЕГIЯ
реформування системи державної служби в Українi
Здiйснення економiчних та соцiальних перетворень, досягнення економiчного зростання та надання державою громадянам управлiнських послуг на високому рiвнi, просування в напрямi європейської iнтеграцiї можливо лише за умови створення ефективної системи державного управлiння, що вiдповiдає стандартам демократичної, правової держави iз соцiально орiєнтованою ринковою економiкою.
З цiєю метою в Українi проводиться широкомасштабна адмiнiстративна реформа, невiд'ємною складовою якої є реформування системи державної служби, а саме: вдосконалення кадрового потенцiалу, створення оновленого, потужного i дiєздатного державного апарату, становлення професiйної, полiтично нейтральної та авторитетної державної служби.
Основними цiлями i завданнями державної служби в Українi є сприяння незмiнностi конституцiйного ладу, створення умов для розвитку вiдкритого громадянського суспiльства, захист прав та свобод людини i громадянина, а також забезпечення результативної та стабiльної дiяльностi органiв державної влади вiдповiдно до їх завдань, повноважень i компетенцiї на конституцiйних засадах.
Удосконалення класифiкацiї посад державних службовцiв
У побудовi системи сучасної державної служби потрiбно виходити з чiткого визначення функцiй органiв державної влади i посадових осiб, створення оптимальної структури управлiння та розмежування повноважень кожного органу.
На основi класифiкацiї посад в органах державної влади за змiстом i характером дiяльностi, способами призначення та надання повноважень доцiльно законодавчо визначити такi типи посад:
полiтичнi;
адмiнiстративнi;
патронатнi.
До полiтичних посад мають бути вiднесенi посади Прем'єр-мiнiстра України, iнших членiв Кабiнету Мiнiстрiв України та деякi iншi посади, статус яких як полiтичних буде визначено законами України. Особи, якi займатимуть полiтичнi посади, повиннi зосередитися на визначеннi урядової полiтики, розв'язаннi стратегiчних проблем економiчного i соцiального розвитку суспiльства та вiдповiдної сфери управлiння i з цiєю метою мають бути звiльненими вiд щоденних адмiнiстративних справ та управлiння персоналом. Цi посади не повиннi вiдноситися до категорiй посад державних службовцiв, передбачених Законом України "Про державну службу", дiя якого має поширюватися на них у частинi, що не суперечитиме вiдповiдним законам України.
Виконання функцiй з органiзацiї та впровадження рiшень мiнiстра, прийнятих у межах законодавства, прийняття управлiнських рiшень щодо завдань, покладених на апарат мiнiстерства, а також управлiння персоналом повинен здiйснювати державний секретар мiнiстерства. Ця посада має вiдноситися до адмiнiстративних посад i бути вищою серед посад державних службовцiв мiнiстерства.
До адмiнiстративних посад мають належати також iншi посади керiвникiв, заступникiв керiвникiв та спецiалiстiв, крiм полiтичних i патронатних посад. Вони в установленому порядку вiднесенi до вiдповiдних категорiй посад державних службовцiв. Особи, якi займатимуть цi посади, мають зберiгати iнституцiйну пам'ять, органiзацiйний досвiд, забезпечувати стабiльну роботу органiв державної влади вiдповiдно до законодавства. Змiна керiвникiв, структури та пiдпорядкування органiв державної влади не може бути пiдставою для звiльнення з посад державних службовцiв, якi займають адмiнiстративнi посади в органах державної влади.
До патронатних посад вiдносяться посади радникiв, консультантiв, помiчникiв, прес-секретарiв та iншi посади, передбаченi штатним розписом для органiзацiйного та iнформацiйно-аналiтичного забезпечення дiяльностi членiв Кабiнету Мiнiстрiв України, керiвникiв органiв державної влади. На посади патронатної служби вiдповiднi керiвники мають право самостiйно добирати та приймати осiб поза конкурсом. Разом з тим посади патронатної служби в установленому порядку мають вiдноситися до вiдповiдних категорiй посад державних службовцiв. У разi необхiдностi на посади патронатної служби керiвник може призначати на умовах контракту осiб, якi не набувають статусу державних службовцiв.
Оптимiзацiя управлiння державною службою
З метою визначення шляхiв, способiв i форм реалiзацiї основних напрямiв державної полiтики у сферi державної служби, об'єднання зусиль органiв державної влади щодо пiдвищення ефективностi державної служби Указом Президента України вiд 11 лютого 2000 року N 208 при Президентовi України утворено консультативно-дорадчий орган - Координацiйну раду з питань державної служби (далi - Координацiйна рада).
Основними завданнями Координацiйної ради є вивчення i узагальнення стану додержання законодавства, розроблення пропозицiй iз його вдосконалення, а також скоординованих заходiв щодо пiдвищення ефективностi державної служби, оптимiзацiї управлiння державною службою, використання iнтелектуального та управлiнського потенцiалу держави, системи пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї кадрiв.
Головне управлiння державної служби України є центральним органом виконавчої влади iз спецiальним статусом, пiдзвiтним та пiдконтрольним Президентовi України, i входить до системи органiв виконавчої влади. Воно має проводити єдину державну полiтику в сферi державної служби, забезпечувати функцiональне управлiння державною службою, розробляти пропозицiї та здiйснювати заходи щодо пiдвищення ефективностi державної служби.
Державний секретар мiнiстерства, керiвники державних комiтетiв та iнших центральних органiв виконавчої влади повиннi бути вiдповiдальними за додержання законодавства з питань державної служби у вiдповiдному органi та його територiальних структурах. Державний секретар є також вiдповiдальним за додержання законодавства з зазначених питань у центральних органах виконавчої влади, дiяльнiсть яких спрямовується та координується Кабiнетом Мiнiстрiв України через вiдповiдного мiнiстра.
Голова Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, голови обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй повиннi вiдповiдати за проведення єдиної державної полiтики у сферi державної служби в Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, вiдповiдних адмiнiстрацiях i пiдпорядкованих їм органах.
Державнi секретарi мiнiстерств, заступники голiв державних комiтетiв, керiвникiв iнших центральних органiв виконавчої влади, заступники Голови Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, голiв обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй, якi вiдповiдають за органiзацiю роботи апарату та додержання законодавства з питань державної служби, мають призначатися на посади та звiльнятися з посад за висновками Головного управлiння державної служби України.
Суттєвих змiн потребує характер дiяльностi кадрових служб органiв виконавчої влади. Кадровi служби мають зосередитися в першу чергу на аналiтичнiй та органiзацiйнiй роботi з кадрового менеджменту, аналiзi ефективностi дiяльностi вiдповiдного органу, його структурних пiдроздiлiв, професiйної дiяльностi кожного державного службовця, прогнозуваннi розвитку персоналу, плануваннi кар'єри державних службовцiв, забезпеченнi їх навчання та монiторингу ефективностi роботи. З цiєю метою необхiдно змiцнити кадровi служби центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади.
Удосконалення дiяльностi кадрових служб має супроводжуватися впровадженням єдиної державної комп'ютерної системи "Кадри", а також Генерального реєстру контрактiв з керiвниками державних пiдприємств, установ i органiзацiй та головами правлiнь акцiонерних товариств, контрольний пакет акцiй яких належить державi.
Забезпечення конкурсностi, об'єктивностi, прозоростi i гласностi пiд час прийняття на державну службу та просування по службi
Для запобiгання рецидивам непрофесiоналiзму та некомпетентностi пiд час формування кадрового потенцiалу необхiдно залучати на державну службу висококвалiфiкованих фахiвцiв нової генерацiї. З цiєю метою необхiдно розробити бiльш досконалi, прозорi та об'єктивнi процедури прийняття на державну службу, запровадити єдиний порядок проведення вiдкритого конкурсу та стажування iз складанням iспиту.
З метою пошуку потенцiйних лiдерiв, надiленої неординарними якостями молодi доцiльно розробити порядок прийняття на державну службу перспективних випускникiв вищих навчальних закладiв, фахiвцiв пiдприємницької, банкiвської та фiнансово-економiчної сфери.
Необхiдно також розробити чiткий механiзм просування по службi на пiдставi особистих професiйних заслуг державних службовцiв. Важливо здiйснити заходи з удосконалення вiдбору фахiвцiв на посади державних службовцiв I - III категорiй, зокрема заступникiв керiвникiв центральних органiв виконавчої влади та керiвникiв структурних пiдроздiлiв цих органiв, на основi об'єктивної оцiнки їхнiх професiйних якостей. З цiєю метою необхiдно створити незалежну комiсiю з вiдбору кадрiв на зазначенi посади.
У разi довготривалої вiдсутностi працiвника доцiльно передбачити можливiсть прийняття фахiвцiв на його посаду для виконання необхiдної роботи на умовах строкового трудового договору.
Потрiбно домогтися суттєвого полiпшення формування кадрового резерву, вiдмовитися вiд практики складання спискiв резерву на посади керiвникiв державних органiв дiючими керiвниками цих органiв. Пропозицiї щодо резерву на посади, призначення на якi здiйснюється органами вищого рiвня, доцiльно розглядати спецiальними комiсiями, створеними при цих органах.
Необхiдно в кожному органi державної влади створити систему дiйового кадрового резерву, забезпечити постiйну роботу з працiвниками, зарахованими до резерву: складання та виконання особистих рiчних планiв, навчання, стажування, залучення до розгляду вiдповiдних питань, розроблення проектiв нормативно-правових актiв, проведення перевiрок, службових розслiдувань тощо.
Удосконалення адмiнiстративної культури державних службовцiв, посилення суспiльної довiри до них
У ходi реформування системи державної служби необхiдно здiйснити комплекс заходiв, спрямованих на пiдвищення адмiнiстративної культури державних службовцiв та вдосконалення управлiнської дiяльностi, домогтися змiни в громадськiй думцi негативного iмiджу державної служби. З цiєю метою слiд удосконалювати навчання державних службовцiв як безпосередньо на робочих мiсцях, так i в установах, що займаються пiдготовкою, перепiдготовкою та пiдвищенням квалiфiкацiї кадрiв, регулярно проводити вивчення оцiнки населення щодо якостi та ефективностi роботи органiв державної влади.
Необхiдно розробити критерiї оцiнки надання державних послуг фiзичним i юридичним особам, принципи взаємодiї органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування та їх посадових осiб з громадськiстю та громадянами, запровадити принципово новий тип взаємовiдносин мiж громадянами i державними службовцями, в основi яких були б прiоритет прав i свобод людини, повага до особистостi, висока культура спiлкування.
Важливим кроком на шляху до реалiзацiї цих завдань має стати прийняття Кодексу загальних правил поведiнки державних службовцiв та забезпечення контролю за його додержанням.
Посилення мотивацiї та стимулювання працi, заохочення державних службовцiв та їх соцiальної захищеностi
З метою пiдвищення престижу державної служби, заiнтересованостi державних службовцiв у продуктивнiй та ефективнiй роботi, запобiгання проявам корупцiї та iншим правопорушенням необхiдно продовжити роботу з удосконалення системи оплати працi. Для цього слiд пiдвищити стимулюючу роль посадових окладiв в оплатi працi, передбачити заходи щодо залучення на державну службу здiбних перспективних фахiвцiв, заiнтересованих у результатах своєї працi.
Потрiбно консолiдувати структуру зарплати та зменшити кiлькiсть її компонентiв, усунути мiжвiдомчi та мiсцевi розбiжностi в оплатi працi. Принципово умови оплати працi кожного державного службовця мають спiввiдноситися з результатами його атестацiї та оцiнкою професiйної дiяльностi. Обов'язковим має бути посилення посадової диференцiацiї умов оплати працi з урахуванням рiвня вiдповiдальностi, забезпечення її зростання протягом всього перiоду роботи.
Мають бути посиленi стабiльнi правовi гарантiї та соцiальна захищенiсть працiвникiв органiв державної влади, зокрема у разi звiльнення з посад через незалежнi вiд них причини.
Для заохочення державних службовцiв доцiльно передбачити присвоєння почесного звання "Заслужений державний службовець".
Необхiдно ввести обов'язкове державне страхування державних службовцiв, у першу чергу тих, хто працює на посадах, що пов'язанi з ризиком для здоров'я i життя.
Посилення вiдповiдальностi за неналежне виконання службових обов'язкiв та неналежну роботу щодо запобiгання проявам корупцiї
Необхiдно створити чiткий i прозорий механiзм вiдповiдальностi державних службовцiв. Державний службовець у встановленому порядку має нести вiдповiдальнiсть за допущенi ним порушення законодавства, невиконання чи неналежне виконання своїх обов'язкiв.
Потрiбно активiзувати роботу щодо запобiгання проявам корупцiї та iншим правопорушенням, запровадити перiодичну ротацiю кадрiв на окремих посадах, а також спецiальнi перевiрки щодо осiб (за їх згодою), яких пропонують на вiдповiдальнi посади.
У той же час мають бути передбаченi можливостi для захисту прав державних службовцiв. Назрiла необхiднiсть бiльш чiтко визначити процедури дисциплiнарного провадження, порядок проведення службових розслiдувань, створити апеляцiйнi комiсiї, а також порядок оскарження дiй посадових осiб.
Для здiйснення систематичного контролю за проходженням державної служби та професiйними досягненнями державних службовцiв варто передбачити запровадження системи оцiнок пiд час щорiчного пiдбиття пiдсумкiв виконання державними службовцями своїх обов'язкiв i завдань, а також проведення перiодичної, один раз на три роки, атестацiї державних службовцiв. Висновки атестацiйних комiсiй мають стати пiдставою для просування по службi, пiдвищення заробiтної плати, виплати премiй.
Професiйне навчання державних службовцiв та кадрового резерву
Загальнодержавну систему пiдготовки, перепiдготовки i пiдвищення квалiфiкацiї державних службовцiв має бути значно вдосконалено. В основу реформування професiйного навчання кадрiв має бути покладено змiщення акцентiв у бiк пiдготовки нацiональної управлiнської елiти.
У процесi професiйного навчання державних службовцiв особливої уваги потребує їх пiдготовка до управлiнської дiяльностi, прийняття рiшень, стратегiчного менеджменту тощо.
Основними напрямами з цих питань мають стати:
забезпечення випереджаючого характеру навчання з урахуванням перспектив розвитку держави, вдосконалення завдань i функцiй її органiв;
запровадження цiльової спрямованостi навчання на основi дотримання державних освiтнiх стандартiв, гнучкостi застосування всiх видiв, форм i методiв навчання, досягнення iнтенсифiкацiї та оптимiзацiї навчального процесу;
удосконалення пiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї кадрового резерву та новопризначених державних службовцiв;
розширення пiдготовки та перепiдготовки державних службовцiв за спецiальнiстю "Державна служба" та за спецiалiзацiями з економiки, права, а також соцiальної, гуманiтарної та кадрової полiтики;
оптимiзацiя мережi навчальних закладiв рiзних форм власностi, якi здiйснюють пiдготовку спецiалiстiв для державної служби;
запровадження дистанцiйного навчання, що дасть можливiсть розширити коло державних службовцiв, якi професiйно пiдвищують квалiфiкацiю без вiдриву вiд роботи;
забезпечення єдиного навчально-методичного управлiння та координацiя практичної дiяльностi всiх структурних елементiв системи.
Окремим перспективним напрямом роботи державної служби має стати пiдготовка нової генерацiї державних службовцiв. З цiєю метою необхiдно поширити управлiнську пiдготовку в закладах середньої, вищої та пiслядипломної освiти, здiйснити комплекс заходiв з пошуку талановитої молодi для подальшого професiйного навчання за спецiальнiстю "Державна служба".
Необхiдно здiйснити переорiєнтацiю дiяльностi Української Академiї державного управлiння при Президентовi України вiд переважно масового навчання управлiнських кадрiв до пiдготовки керiвної елiти, здатної здiйснювати суспiльнi реформи. Навчання кадрiв для державного управлiння повинно базуватися на вiдповiдних державних освiтнiх стандартах з урахуванням свiтового досвiду, у розробленнi яких провiдну роль має вiдiгравати зазначена Академiя як центральний загальнонацiональний заклад з пiдготовки керiвного персоналу.
Наукове забезпечення реформування державної служби
Предметом наукових дослiджень повиннi бути система державного управлiння, забезпечення ефективностi дiяльностi органiв державної влади, розвиток системи державної служби.
Необхiдно розробити наукову програму розвитку державного управлiння та державної служби, основними напрямами якої мають бути:
прогнозування розвитку державного управлiння та державної служби на основi довго- та середньострокових прогнозiв соцiально-економiчного розвитку держави;
ефективнiсть державного управлiння, державної служби, функцiонування органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, соцiологiчний аналiз iз цих питань;
створення системи автоматизованих засобiв наукового та адмiнiстративного супроводження державного управлiння та державної служби, iнформацiйно-органiзацiйної пiдтримки процесу пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї (на базi єдиної державної комп'ютерної системи "Кадри"), а також iнфраструктури формування та пiдтримки iнформацiйного ресурсу державного управлiння та державної служби з використанням глобальних, регiональних i локальних мереж;
наукове та методичне забезпечення системи пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї державних службовцiв;
розроблення застережних заходiв i методiв запобiгання зловживанням i проявам корупцiї серед державних службовцiв та рекомендацiй щодо створення вiдповiдного законодавчого поля.
Стратегiя реформування системи державної служби в Українi розрахована на 2000 - 2004 роки i реалiзовується вiдповiдно до щорiчних заходiв, якi розробляються на її виконання.
Правове забезпечення реалiзацiї Стратегiї реформування системи державної служби здiйснюватиметься шляхом пiдготовки та прийняття вiдповiдних законодавчих та iнших нормативно-правових актiв.
Глава Адмiнiстрацiї Президента України | В. ЛИТВИН |