ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
13.07.2001 р. | N 1/20-3481-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць | |
Заступникам начальникiв регiональних митниць, митниць - начальникам вiддiлень i служб по боротьбi з контрабандою та порушеннями митних правил |
Про Закон України "Про внесення змiн до деяких
законодавчих актiв України щодо боротьби з
контрабандою та порушеннями митних правил"
Повiдомляємо, що iз 14.06.2001 набрав чинностi Закон України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил", прийнятий Верховною Радою України 17.05.2001 за N 2415-III.
Перш за все, цим Законом уведено в дiю нову редакцiю ст. 70 Кримiнального кодексу України, у зв'язку з чим звертаємо Вашу увагу на внесенi до статтi змiни та доповнення:
якщо в попереднiй редакцiї статтi перемiщення предметiв з приховуванням вiд митного контролю або поза митним контролем групою осiб було одним iз способiв учинення контрабанди незалежно вiд її розмiру, то згiдно з новою редакцiєю статтi такий спосiб учинення контрабанди, розмiр якої не є великим, вiдсутнiй. Тепер вiдповiдальнiсть за вчинення контрабанди групою осiб передбачено частиною 2 статтi як обтяжуючу вину обставину;
частиною 2 статтi як обтяжуючу вину обставину разом з учиненням контрабанди групою осiб передбачено вчинення контрабанди повторно або ранiше судимими особами;
змiнився перелiк предметiв контрабанди: замiсть "iсторичних та культурних цiнностей" - "культурнi цiнностi". При цьому слiд брати до уваги поняття "культурнi цiнностi", визначене в ст. 1 Закону України "Про вивезення, ввезення та повернення культурних цiнностей": "культурнi цiнностi - об'єкти матерiальної та духовної культури, що мають художнє, iсторичне, етнографiчне та наукове значення i пiдлягають збереженню, вiдтворенню та охоронi вiдповiдно до законодавства України", далi - за текстом Закону;
змiнилося визначення великого розмiру контрабанди: з 200 установлених мiнiмальних розмiрiв заробiтної плати до 500 i бiльше.
Також Законом унесено змiни до Митного кодексу України. Зокрема, у ст.116 уведено нову ознаку складу цього правопорушення - "перемiщення предметiв через митний кордон України поза митним контролем з незаконним звiльненням вiд митного контролю".
Звертаємо увагу, що суб'єктом вiдповiдальностi за це правопорушення виступає особа, яка незаконно перемiщувала предмети через митний кордон поза митним контролем.
У зв'язку з розширенням диспозицiї цiєї статтi слiд ураховувати, що перiод перебування товарiв та iнших предметiв пiд митним контролем визначено ст. 24 Митного кодексу України. При перемiщеннi товарiв та iнших предметiв через митний кордон України залежно вiд митного режиму такого перемiщення законодавством установлено вимоги, якi мають виконуватись громадянами та суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi. Ухилення вiд виконання будь-якої з цих вимог (подання документiв, сплати платежiв тощо) при перемiщеннi через митний кордон товарiв i предметiв може свiдчити про наявнiсть складу порушення митних правил, передбаченого ст. 116 Митного кодексу України.
Квалiфiкацiя дiй правопорушникiв за новою ознакою порушення митних правил, передбаченого ст. 116, буде правомiрною, якщо ухилення вiд митного контролю або одного з його етапiв стало наслiдком незаконних дiй посадових осiб митних органiв, що здiйснюють митний контроль i можуть прийняти рiшення про звiльнення вiд нього. Крiм того, звiльнення вiд митного контролю може стати наслiдком незаконних дiй посадових осiб iнших органiв чи служб (прикордонних вiйськ, ветеринарної служби, органiв внутрiшнiх справ, перевiзника тощо). При цьому незаконними будуть дiї посадових осiб, що порушують закон, посадовi iнструкцiї, чиннi технологiї. У протоколi про порушення митних правил, складеному щодо особи, яка перемiщувала предмети через митний кордон поза митним контролем з незаконним звiльненням вiд митного контролю, слiд зазначати, наслiдком дiй якої посадової особи це стало можливим (якщо її встановлено).
При цьому слiд брати до уваги, що в дiях такої посадової особи можуть бути наявнi ознаки посадових злочинiв. У цьому разi про факт виявлення таких злочинiв треба iнформувати компетентнi органи.
Крiм того, розгляду пiдлягає питання наявностi в дiях такої посадової особи складу порушення митних правил, передбаченого ст. 120 Митного кодексу України.
Зважаючи на те, що в ст. 116 так само, як i в ст. 115 Митного кодексу України вiдповiдно до роз'яснень Постанови Пленуму Верховного суду України вiд 26.02.99 N 2 "Про судову практику в справах про контрабанду та порушення митних правил" визначено способи незаконного перемiщення предметiв через митний кордон України, перемiщення предметiв, вартiсть яких становить великий розмiр, поза митним контролем з незаконним звiльненням вiд митного контролю слiд розцiнювати як новий спосiб учинення контрабанди.
Якщо незаконне перемiщення через митний кордон України предметiв з приховуванням вiд митного контролю з незаконним звiльненням вiд митного контролю має ознаки складу контрабанди, то дiї посадової особи митного органу, яка здiйснила незаконне звiльнення вiд митного контролю, а також дiї посадових осiб iнших органiв, якщо вони сприяли такому звiльненню, слiд розцiнювати як спiвучасть у вчиненнi контрабанди.
Надсилається для використання в практичнiй дiяльностi.
Голова Служби | Ю.П.Соловков |