ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

вiд 10.08.2004 р. N 15183/7/23-5317


     До Державної податкової адмiнiстрацiї України, у зв'язку з введенням в дiю Закону України вiд 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змiн до статтi 6 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", надходять в значнiй кiлькостi запити пiдпорядкованих податкових органiв щодо порядку вiднесення непередбачених та непереборних подiй до форс-мажорних обставин.

     Статтею 6 Закону України вiд 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" передбачено право суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi при складаннi тексту зовнiшньоекономiчного договору (контракту) використовувати вiдомi мiжнароднi звичаї, рекомендацiї мiжнародних органiв та органiзацiй, якщо це не заборонено прямо та у виключнiй формi цим та iншими Законами України.

     При цьому сторони самостiйно передбачають у форс-мажорному застереженнi пiдстави виникнення, обов'язковiсть сповiщення з визначенням строкiв дiї, наслiдки настання пiдстав для звiльнення вiд вiдповiдальностi, як це визначено формою зовнiшньоекономiчних договорiв, Положення про якi затвердженi наказом Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України вiд 06.09.2001 р. N 201.

     Проаналiзувавши визначення форс-мажорних обставин, наведених в нормативних актах, та з метою однозначного тлумачення i використання в подальшiй роботi Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає, що до форс-мажорних обставин слiд вiдносити:

     надзвичайну i непереборну за наявних умов силу, дiя якої може бути викликана винятковими погодними умовами i стихiйним лихом (ураган, буря, повiнь, нагромадження снiгу, ожеледь, землетрус, пожежа, просiдання i зсув ґрунту, замерзання моря, закриття морських проток, якi трапляються на звичайному морському шляху мiж портами вiдвантаження i вивантаження, iнше стихiйне лихо) або непередбаченими ситуацiями, що вiдбуваються незалежно вiд волi i бажання замовника або виконавця (вiйна, блокада, страйк, аварiя), що призводять до порушення умов укладених контрактiв.

     Вiдповiдно до абзацу третього статтi 1 Закону України вiд 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змiн до статтi 6 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", пiдтвердженням форс-мажорних обставин є вiдповiдна довiдка Торгово-промислової палати або iншої уповноваженої органiзацiї (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни вiдповiдно до умов договору.

     Статтею 14 Закону України "Про торгово-промисловi палати в Українi" встановлено, що Торгово-промислова палата України засвiдчує обставини форс-мажору вiдповiдно до умов зовнiшньоторговельних угод i мiжнародних договорiв України, а також торговельнi та портовi звичаї, прийнятi в Українi.

     За мiжнародною практикою питання про квалiфiкацiю тих чи iнших обставин як пiдстав звiльнення вiд вiдповiдальностi вирiшується зовнiшньоторговельним арбiтражем (наприклад, Мiжнародним комерцiйним судом при Торгово-промисловiй палатi, Арбiтражним судом Мiжнародної Торгової Палати та iнше).

     Разом з тим, офiцiйнi документи, якi свiдчать про настання форс-мажорних обставин, можуть надаватися рiзними уповноваженими органами країн вiдповiдно до їх нацiонального законодавства, i статус таких органiв також буде визначатися нацiональним законодавством цих країн.

     Враховуючи наведене, Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає, що офiцiйним пiдтвердженням виникнення форс-мажорних обставин буде оригiнал документа уповноваженого органу країни виникнення таких обставин, виконаний на фiрмовому бланку органiзацiї з вiдповiдними реквiзитами: дата, вихiдний номер, назва документа (свiдоцтво, сертифiкат, висновок, довiдка тощо), вiдповiдний текст, пiдпис посадової особи, зазначення посади особи, що пiдписала документ, вiдтиск печатки органiзацiї.

     Крiм того, з метою пiдтвердження перiоду дiї форс-мажорних обставин, Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає за необхiдне в зазначеному документi вказувати настання i закiнчення дiї непереборної сили, та як наслiдок, у разi вiдсутностi у документi дати закiнчення термiну форс-мажорних обставин зазначений документ не повинен прийматися до уваги органами державної податкової служби.

     Офiцiйне пiдтвердження виникнення форс-мажорних обставин повинно бути легалiзоване в консульськiй установi України в державi, де вiдбулися обставини непереборної сили, або засвiдчене в посольствi вiдповiдної держави в Українi та легалiзоване в Мiнiстерствi закордонних справ України.

     Разом з цим, Державна податкова адмiнiстрацiя України надсилає для використання в роботi Узагальнену iнформацiю щодо практики пiдтвердження форс-мажорних обставин, надану Мiнiстерством економiки та з питань європейської iнтеграцiї України листом вiд 29.06.2004 р. N 50-29/1102.

Заступник Голови В. Копилов

 

Додаток
до листа
вiд 10 серпня 2004 р. N 15183/7/23-5317

 

Країна Уповноважена органiзацiя Форма довiдки Iнша iнформацiя
Алжирська Народна Демократична Республiка Залежно вiд специфiки обставин, якi можуть бути визначенi як форс-мажорнi, можливим є звернення до органiв, якi мають владнi або регулюючi повноваження у вiдповiднiй сферi, включаючи, зокрема, Банк Алжиру (Центральний банк), органiв влади та мiсцевого самоврядування Установленої форми не iснує Чiтко визначеної процедури не iснує. Стаття 307 цивiльного кодексу АНДР передбачає, що зобов'язання припиняється, якщо боржник доведе, що виконання цього зобов'язання не є можливим внаслiдок незалежних вiд нього причин. Як правило, як основний документ, що визначає неможливiсть виконання зобов'язань внаслiдок форс-мажорних обставин, в практицi алжирського законодавства є лист однiєї сторони контракту на адресу iншої з викладенням обставин, що заважають виконанню її зобов'язань згiдно з укладеним контрактом. У разi заперечень iншої сторони, питання стосовно визнання обставин форс-мажорними та можливостi звiльнення вiд вiдповiдальностi внаслiдок цих обставин вирiшується в судовому порядку
Республiка Австрiя Палата економiки Австрiї - тiльки у випадку загальновiдомих стихiйних природних явищ. Усi iншi можливi варiанти можуть бути нотарiально засвiдченi австрiйськими нотарiальними конторами, полiцiєю, або видаються вiдповiднi довiдки-пiдтвердження пiдприємствами-партнерами Установленої форми не iснує -
Великобританiя Уповноваженої органiзацiї не снує Не iснує У правi Великобританiї пiд поняттям форс-мажор розумiється подiя, яку не можна передбачити, яку не можна подолати, та вона знаходиться поза межами контролю юридичної особи. Зазвичай, до форс-мажору належать природнi явища, дiї Уряду, у тому числi змiни в законодавствi (введення лiцензування, квотування тощо), загальнонацiональнi страйки, терористичнi дiї тощо). Усi подiї, якi розглядаються як форс-мажор, мають бути пiдкрiпленi вiдповiдними офiцiйними заявами Уряду
Грецька Республiка Уповноваженої органiзацiї не iснує Не iснує Законодавством не визначено конкретних органiзацiй (органiв), що уповноваженi видавати довiдки про пiдтвердження форс-мажорних обставин, якi виникли на територiї країни. Тому джерело пiдтвердження форс-мажорних обставин в кожному конкретному випадку визначається пiд час судового розгляду
Республiка Iндiя Уповноваженої органiзацiї не iснує Не iснує В Iндiї приймаються як пiдтвердження виникнення форс-мажорних обставин офiцiйнi повiдомлення засобiв масової iнформацiї, повiдомлення урядових та iнших агентств. Також приймаються довiдки закордонної сторони контракту про виникнення обставин непереборної дiї як причини невиконання (або затримки з виконанням) зовнiшньоторговельного контракту, але при цьому факти можуть бути перевiренi по своїх каналах
Республiка Казахстан Законодавчо не визначенi Установленої форми не iснує Суди РК керуються частиною другою статтi 359 Цивiльного Кодексу РК, а також ст. 65 Цивiльно-процесуального кодексу РК. При цьому згiдно зi ст. 68 ЦПК докази визнаються прийнятими, якщо вони отриманi в порядку, передбаченому цим Кодексом, а також вiдповiдають iншим вимогам доказiв та доказування (глава 7 ЦПК).
Проте анi в ЦК, анi в ЦПК Казахстану не визначено вичерпний перелiк форс-мажорних обставин, а також не зазначено, що форс-мажорнi обставини повиннi бути пiдтвердженi конкретними органами (установами)
Канада Уповноваженої органiзацiї не iснує Установленої форми не iснує У випадку виникнення необхiдностi пiдтвердження фактiв форс-мажорних обставин застосовуються загальноприйнятi в судочинствi механiзми.
Суперечки розглядаються у судовому порядку з урахуванням норм Конвенцiї ООН про контракти з мiжнародного продажу товарiв, стаття 79
Литовська Республiка Вiльнюською, Каунаською, Клайпедською, Шауляйською, Паневежиською торгово-промисловими й ремiсничими палатами вiдповiдно до району дiяльностi Оформлюється на фiрмовому бланку палати. Зазначається номер, дата, iм'я i прiзвище (або найменування) особи, що подала клопотання, її адреса, сторони договору, обставини непереборної сили, перiод їх iснування та поданi документи. Пiдписується генеральним директором або уповноваженою ним особою i завiряється печаткою Постановою Уряду Литовської Республiки вiд 13 березня 1997 р. N 222 затверджено порядок видачi довiдок, що засвiдчують обставини непереборної сили
Республiка Македонiя Економiчна палата Македонiї Лист довiльної форми Листи про пiдтвердження форс-мажорних обставин видаються у разi письмового звернення суб'єкта зовнiшньоекономiчної дiяльностi i подання ним документiв, що засвiдчують факт виникнення обставин непереборної дiї. Листи видаються тiльки тим компанiям, якi зареєстрованi в Економiчнiй палатi Республiки Македонiя
Королiвство Марокко Уповноваженої органiзацiї не iснує Не iснує -
Республiка Молдова Торгово-промислова палата "Certificat" видається на титульному листi ТПП РМ (за вимогою видається на державнiй або на iншiй мовi та пiдписується керiвництвом ТПП РМ) На основi Закону РМ вiд 13.05.99 р. N 393-XIV "О торгово-промышленной палате" затверджено Положення "О выдаче свидетельства о подтверждении наличия форс-мажорных обстоятельств" вiд 05.04.2002 р. б/н.
Королiвство Нiдерланди Нотарiус, мунiципалiтет або керiвний орган провiнцiї тощо Установленої форми не iснує У договiрнiй юридичнiй практицi Королiвства Нiдерланди надання довiдки про пiдтвердження форс-мажорних обставин не передбачено жодним нормативним чи законодавчим документом.
При виникненнi у однiєї з сторiн зовнiшньоекономiчного договору форс-мажорних обставин, вона повiдомляє про це iншу сторону. При iснуваннi розбiжностей у тлумаченнi обставин або самого факту форс-мажору одна iз сторiн учасниць може вимагати розгляду питання у судi згiдно з положеннями пiдписаного контракту
Об'єднанi Арабськi Емiрати Судовi iнстанцiї Визначається судом i здiйснюється за його рiшенням виконавчими службами -
Росiйська Федерацiя Торгово-промислова палата Сертифiкат на бланку ТПП РФ Постановою Правлiння Торгово-промислової палати РФ вiд 30.09.94 р. N 28-4 (чинна) визначений порядок засвiдчення ТПП РФ обставин форс-мажору згiдно з умовами зовнiшньоторговельних контрактiв та мiжнародних договорiв Росiйської Федерацiї. Визначення непереборної сили (форс-мажору) проводиться згiдно з принципами УНIДРУА (ст. 7.1.7), членом якої є Росiйська Федерацiя
Румунiя Торгово-промислова палата Установленої форми не iснує -
Словацька Республiка У разi виникнення форс-мажорних обставин у сiльському господарствi - Мiнiстерство сiльського господарства СР; у промисловостi - Мiнiстерство економiки СР; у iнших сферах - Словацька торговельно-промислова палата; у окремих випадках - арбiтражний суд при Словацькiй торговельно-промисловiй палатi або iншi цивiльнi суди при розглядi окремих справ Установленої форми не iснує, видається з печаткою i пiдписом уповноваженого працiвника палати чи мiнiстерства -
Сполученi Штати Америки Органи судової влади - "personal and subject matter jurisdiction" (рiшення адмiнiстративних i звичайних судiв, а також арбiтражiв (binding arbitration). Вiдповiднi державнi органи або органiзацiї (роз'яснення/довiдки) Установленої форми не iснує Якщо форс-мажорнi обставини склалися внаслiдок дiї державних органiв, в результатi чого вiдповiдне законодавство або нормативний акт зазнали змiн, в такому випадку вiдповiдний орган або органiзацiя можуть надати роз'яснення/довiдку щодо змiн. Часто потреби в подiбних роз'ясненнях немає, оскiльки вiдповiдна iнформацiя перед запровадженням змiн в дiю широко публiкується в громадських об'явах (public notices), а також у федеральному реєстрi (Federal Register) США.
Якщо довiдка про пiдтвердження форс-мажорних обставин стосується окремих дiй органiв влади, зацiкавлена сторона може подати офiцiйний запит згiдно з федеральним законом про свободу iнформацiї (The Freedom of Information Act), згiдно з яким вся iнформацiя (якщо вона несекретна) стосовно даної ситуацiї повинна бути надана.
В певних ситуацiях довiдками про пiдтвердження форс-мажорних обставин можуть служити рапорти та звiти полiцейських, пожежних, митних та iнших служб безпеки
Турецька Республiка Торгово-промисловi палати Довiдки довiльної форми У разi видання такої довiдки, наприклад, однiєю iз торгово-промислових палат України, вона повинна бути засвiдчена у МЗС України. Подальша легалiзацiя цiєї довiдки у Посольствi Туреччини на Українi не потрiбна, оскiльки Україна приєдналася до Конвенцiї про апостиль. Якщо такої угоди не укладено, то довiдка потребує легалiзацiї у вiдповiдному посольствi Туреччини за кордоном
Туркменiстан Торгово-промислова палата Сертифiкат на бланку ТПП Туркменiстану Постановою Правлiння ТПП Туркменiстану вiд 16.06.2003 р. N 31 було затверджено Положення "Про порядок свiдчення обставин форс-мажору", який i дiє на даний час
Угорська Республiка Уповноваженої органiзацiї не iснує. Виключення. Торгова Палата за мiсцем знаходження фiрми-перевiзника - у випадку настання форс-мажорних обставин при виконаннi зобов'язань перевiзниками Не iснує Документ про пiдтвердження форс-мажорних обставин може бути складений посадовою особою, представником державного органу, органу мiсцевого самоврядування чи групою осiб, якi готовi засвiдчити настання такої подiї.
При цьому в судовiй практицi беззаперечним свiдченням настання форс-мажорних обставин вважається довiдка, видана спецiальними уповноваженими експертами юстицiї. При розходженнi висновкiв експертiв суд запрошує висновок Асоцiацiї експертiв юстицiї
Чеська Республiка Торгово-промислова палата по країнах СНД Довiльна -
Швейцарська Конфедерацiя Уповноваженої органiзацiї не iснує Не iснує У Конфедерацiї не видаються довiдки про пiдтвердження форс-мажорних обставин, якi сталися на територiї країни. Наявнiсть форс-мажорних обставин визнається у разi погодження з цим фактом всiх сторiн контракту. У випадку незгоди однiєї iз сторiн проблема вирiшується у судовому порядку
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.