ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

вiд 17.07.2007 р. N 6863/6/17-0716


     Державна податкова адмiнiстрацiя України розглянула лист i в межах своєї компетенцiї повiдомляє.

     З 1 сiчня 2004 року набрав чинностi Закон України вiд 22 травня 2003 року N 889 "Про податок з доходiв фiзичних осiб" (далi - Закон), яким регулюється оподаткування доходiв фiзичних осiб i яким встановлено (п. 1.3 ст. 1), що доходом фiзичних осiб з джерел на територiї України є будь-який дохiд, нарахований (виплачений) на користь платника податку протягом звiтного оподатковуваного перiоду, до якого, зокрема, вiдноситься i благодiйна допомога (пп. "и" п. 1.3 ст. 1).

     Порядок оподаткування податком з доходiв фiзичних осiб таких доходiв встановлюється вiдповiдними статтями Закону, зокрема порядок оподаткування благодiйної, в тому числi матерiальної, допомоги, викладено у пунктi 9.7 статтi 9 Закону.

     Для цiлей оподаткування благодiйна допомога подiляється на цiльову та нецiльову благодiйну допомоги.

     Цiльовою є благодiйна допомога, яка надається пiд визначенi умови та напрямки її витрачання, а нецiльовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямкiв (пп. 9.7.1 п. 9.7 ст. 9 Закону).

     Оподаткування нецiльової благодiйної, в тому числi матерiальної, допомоги регулюється пп. 9.7.3 п. 9.7 ст. 9 Закону, вiдповiдно до якого не пiдлягає включенню до оподатковуваного доходу платника податку сума нецiльової благодiйної допомоги, у тому числi матерiальної, яка надається резидентами - юридичними або фiзичними особами на користь платника податку протягом звiтного податкового року сукупно у розмiрi, що не перевищує суми граничного рiвня доходу, визначеного згiдно з абзацом першим пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 (у 2007 роцi - 740 грн., у 2006 роцi ця сума становила 680 грн.), за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соцiальної пiльги згiдно з пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 цього Закону.

     Податкова соцiальна пiльга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звiтного податкового мiсяця як заробiтна плата (iншi прирiвнянi до неї вiдповiдно до законодавства виплати, компенсацiї та вiдшкодування), якщо його розмiр не перевищує суми, яка дорiвнює сумi мiсячного прожиткового мiнiмуму, дiючого для працездатної особи на 1 сiчня звiтного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень.

     Оскiльки встановленi цим Законом застереження щодо одержання податкової соцiальної пiльги стосуються тiльки розмiру заробiтної плати, то у непрацюючих громадян, в т. ч. зазначенiй у листi категорiї громадян, якi не одержують заробiтну плату (заробiтна плата дорiвнює 0 грн.), незалежно провадиться їм виплата нецiльової благодiйної (матерiальної) допомоги колишнiм працедавцем, чи iншою особою - не працедавцем, в т. ч. неприбутковою органiзацiєю, така допомога у визначеному у пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 Закону розмiрi сукупно на рiк (у 2007 роцi - 740 грн., у 2006 р. - 680 грн.) не пiдлягає оподаткуванню податком з доходiв фiзичних осiб у джерела виплати. Сума перевищення допомоги над вказаним розмiром пiддягає оподаткуванню у джерела виплати за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону (15 % з 01.01.2007).

     Також, згiдно iз пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону до складу загального мiсячного або рiчного оподатковуваного доходу платника податку не включаються (тобто не пiдлягають вiдображенню в його рiчнiй податковiй декларацiї) суми державної матерiальної та соцiальної допомоги у виглядi адресних виплат коштiв та надання соцiальних послуг вiдповiдно до закону, житлових та iнших субсидiй або дотацiй, компенсацiй (включаючи допомогу по вагiтностi та пологах), винагород та страхових виплат, якi отримуються платником податку вiдповiдно з бюджетiв та фондiв загальнообов'язкового державного соцiального страхування згiдно iз законом.

     Виключення, передбаченi цим пiдпунктом, не поширюються на виплати заробiтної плати; виплати, пов'язанi з тимчасовою втратою працездатностi; регреснi виплати, тому такi виплати є об'єктом оподаткування.

     Якщо допомога, встановлена, зокрема, законами України вiд 21.03.91 N 875-XII "Про основи соцiальної захищеностi iнвалiдiв в Українi", вiд 02.10.2003 N 1220-IV "Про державну соцiальну допомогу iнвалiдам з дитинства та дiтям-iнвалiдам", вiд 09.07.2003 N 1045-IV "Про державну соцiальну допомогу малозабезпеченим сiм'ям", провадиться за рахунок коштiв бюджетiв, Пенсiйного фонду України та фондiв загальнообов'язкового державного соцiального страхування, на суми такої допомоги поширюються положення пiдпункту 4.3.1 пункту 4.3 статтi 4 Закону.

     Стосовно нецiльової благодiйної допомоги, що надається юридичною особою платникам податку в негрошовiй (натуральнiй) формi, то вона пiдлягає оподаткуванню у частинi перевищення її вартостi понад встановлений у пiдпунктi 9.7.3 пункту 9.7 статтi 9 Закону розмiр. Разом з тим, у разi коли податковий агент до або пiд час виплати доходу на користь платника податку не здiйснює нарахування, утримання або сплату (перерахування) цього податку, вiдповiдальнiсть за погашення суми податкового зобов'язання або податкового боргу, що виникає внаслiдок таких дiй, покладається на такого податкового агента. При цьому платник податку - отримувач таких доходiв звiльняється вiд обов'язкiв погашення такої суми податкових зобов'язань або податкового боргу (пп. 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Закону).

     Щодо цiльової благодiйної допомоги, то згiдно iз пп. 9.7.4 "а" п. 9.7 ст. 9 Закону, не пiдлягає включенню до оподатковуваного доходу платника податку цiльова благодiйна допомога, яка надається резидентами - юридичними (в т. ч. громадськими органiзацiями) або фiзичними особами у будь-якiй сумi (вартостi) зокрема, закладу охорони здоров'я для компенсацiї вартостi платних послуг з лiкування платника податку або члена його сiм'ї першого ступеня спорiднення. При цьому слiд мати на увазi, що до запровадження загальнообов'язкового медичного страхування норми даного пiдпункту Закону поширюються на загальну суму (вартiсть) цiльової благодiйної допомоги, отриманої платником податку (за умови додержання зазначених у цьому пiдпунктi обмежень).

     При цьому про всi випадки виплати благодiйної (матерiальної) допомоги податковий агент (в т. ч. громадська органiзацiя) повинен повiдомити податковий орган у податковому розрахунку за формою N 1-ДФ.

     Закон також встановлює (пп. 4.3.21 п. 4.3 ст. 4 Закону), що не включаються до складу загального мiсячного (рiчного) оподатковуваного доходу платника податку кошти або вартiсть майна (послуг), що надаються як допомога на поховання платника податку будь-якою фiзичною особою чи благодiйною органiзацiєю, та у подвiйному розмiрi суми мiсячного прожиткового мiнiмуму для працездатної особи, встановленого на 1 сiчня звiтного податкового року, помноженої на 1,4 - у разi надання такої допомоги працедавцем такого померлого платника податку за його останнiм мiсцем роботи (у тому числi перед виходом на пенсiю). Сума перевищення над такою сумою, за її наявностi, пiдлягає кiнцевому оподаткуванню при її виплатi за ставкою, встановленою пунктом 7.1 статтi 7 цього Закону.

     Також повiдомляємо, що податковi органи не мають законодавчих пiдстав для звiльнення платникiв вiд сплати податку з будь-яких одержаних ними доходiв.

     Разом з цим, вiдповiдно до статтi 1 Закону України вiд 25 червня 1991 року N 1251 "Про систему оподаткування" Верховна Рада Автономної Республiки Крим i сiльськi, селищнi, мiськi ради можуть встановлювати додатковi пiльги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетiв.

Заступник Голови ДПА України В. Приймак

"Податковий, банкiвський, митний КОНСУЛЬТАНТ",
N 32, 13 серпня 2007 р.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.