Документ скасований: Наказ Мінфіну № 684 від 31.07.2015

МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ

НАКАЗ

24.05.2012 N 597


Про затвердження Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
1 червня 2012 р. за N 882/21194


     Вiдповiдно до частини другої статтi 363 Митного кодексу України вiд 13 березня 2012 року N 4495-VI, пiдпункту 64 пункту 4 Положення про Мiнiстерство фiнансiв України, затвердженого Указом Президента України вiд 08 квiтня 2011 року N 446, з метою пiдвищення ефективностi митного контролю наказую:

     1. Затвердити Порядок здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України, що додається.

     2. Департаменту податкової, митної полiтики та методологiї бухгалтерського облiку Мiнiстерства фiнансiв України (Чмерук М. О.) i Департаменту боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї Державної митної служби України (Попiвняк О. I.) в установленому порядку забезпечити:

     подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України;

     оприлюднення цього наказу.

     3. Державнiй митнiй службi України (Калєтнiк I. Г.) у 30-денний термiн пiсля набрання чинностi цим наказом доопрацювати вiдповiднi програмно-iнформацiйнi комплекси для забезпечення реалiзацiї вимог цього наказу.

     4. Цей наказ набирає чинностi з дня набрання чинностi Митним кодексом України вiд 13 березня 2012 року, але не ранiше дня офiцiйного опублiкування.

     5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Мiнiстра фiнансiв України Мярковського А. I. та заступника Голови Державної митної служби України Дериволкова С. Д.

Мiнiстр Ю. Колобов
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної служби України з питань регуляторної полiтики та розвитку пiдприємництва М. Бродський

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiнiстерства фiнансiв України
24.05.2012 N 597
Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
1 червня 2012 р. за N 882/21194

Порядок здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України

I. Загальнi положення

     1.1. Цей Порядок розроблено з метою пiдвищення ефективностi роботи митних органiв пiд час митного контролю та митного оформлення за рахунок упровадження методiв управлiння ризиками, у тому числi аналiзу ризикiв iз використанням iнформацiйних технологiй.

     1.2. Цей Порядок встановлює єдиний пiдхiд до здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України.

     1.3. У цьому Порядку термiни вживаються в таких значеннях:

     автоматизована система аналiзу та управлiння ризиками Державної митної служби України (далi - АСАУР) - сукупнiсть програмно-iнформацiйних комплексiв, якi забезпечують функцiонування системи управлiння ризиками Держмитслужби України (далi - СУР) пiд час контролю iз застосуванням СУР;

     випадковий вiдбiр - це спосiб вiдбору об'єктiв для митного контролю, коли кожен об'єкт основи вибiрки має однакову iмовiрнiсть бути вiдiбраним;

     виявлений ризик - ризик, щодо якого у митних органiв наявна iнформацiя про порушення законодавства України з питань державної митної справи;

     iндикатори ризику - критерiї iз заданими наперед параметрами, використання яких дає можливiсть здiйснювати вибiр об'єкта контролю, що становить ризик;

     модуль АСАУР - одна з пiдсистем АСАУР, що входить до складу модуля автоматизованої системи митного оформлення товарiв та транспортних засобiв (далi - АСМО) i забезпечує роботу АСАУР пiд час митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв;

     негативна iсторiя профiлю ризику - показник, який кiлькiсно характеризує наявнiсть у певний перiод порушень законодавства України з питань державної митної справи, описаних у профiлi ризику, i враховується при визначеннi ступеня ризику за профiлем ризику (у бiк пiдвищення ступеня ризику);

     область ризику - згрупованi об'єкти аналiзу ризику, щодо яких є потреба у застосуваннi окремих форм митного контролю або їх сукупностi, а також у пiдвищеннi ефективностi митного контролю;

     орiєнтування - iнформацiя про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань державної митної справи, а також iнформацiя про товари, що можуть бути об'єктом правопорушення, яка створена митними органами самостiйно за результатами здiйснення аналiтичної роботи або отримана митними органами;

     оцiнка ризику - визначення ймовiрностi виникнення ризику i наслiдкiв порушень законодавства України з питань державної митної справи у разi проявлення ризику;

     позитивна iсторiя профiлю ризику - показник, який кiлькiсно характеризує наявнiсть у певний перiод фактiв митного оформлення, якi пiдтвердили вiдсутнiсть порушень законодавства з питань державної митної справи, i враховується при визначеннi ступеня ризику за профiлем ризику (у бiк зниження ступеня ризику);

     потенцiйний ризик - ризик, який не був виявлений, але умови для його виникнення iснують;

     профiль ризику - сукупнiсть вiдомостей про областi, iндикатори ризику та заходи, необхiднi для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв;

     регiональний профiль ризику - профiль ризику, який наповнюється митницями i застосовується в кожнiй митницi у межах визначених нею значень iндикаторiв ризику. При цьому пiд наповненням профiлю ризику розумiється визначення конкретних значень окремих iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику (перелiк вiдповiдних iндикаторiв ризику та iнших параметрiв профiлю ризику визначається у профiлi ризику);

     селективнiсть профiлю ризику - показник профiлю ризику, який кiлькiсно характеризує його вибiркову здатнiсть (числове значення вiд 0 до 100, що показує вiдсоток митних оформлень, який профiль ризику дає можливiсть вiдбирати iз загальної кiлькостi митних оформлень);

     ступiнь ризику - результат кiлькiсної оцiнки ризику;

     центральний профiль ризику - профiль ризику, який наповнюється структурним пiдроздiлом Держмитслужби України чи спецiалiзованим митним органом в межах компетенцiї i застосовується у всiх митницях.

     Iншi термiни у цьому Порядку вживаються у значеннi, наведеному в Митному кодексi України.

     1.4. Здiйснення митними органами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв, у тому числi з використанням iнформацiйних технологiй, включають систематичне:

     а) виявлення умов i факторiв, що впливають на виникнення ризикiв;

     б) визначення областей ризику;

     в) визначення iндикаторiв ризику;

     г) здiйснення оцiнки iмовiрностi виникнення ризикiв та можливої шкоди у разi їх проявлення.

     1.5. Аналiз, виявлення та оцiнка ризикiв, розроблення i реалiзацiя практичних заходiв з управлiння ризиками, аналiз результатiв та коригування вжитих заходiв здiйснюються митними органами та їх структурними пiдроздiлами в межах компетенцiї, зокрема пiдроздiлами, якi здiйснюють або органiзують, координують здiйснення:

     митного контролю та виконання митних формальностей;

     перевiрки правильностi класифiкацiї товарiв згiдно з УКТ ЗЕД;

     перевiрки правильностi визначення країни походження товарiв;

     перевiрки правильностi визначення митної вартостi товарiв;

     справляння митних платежiв, контролю правильностi обчислення, своєчасностi та повноти їх сплати;

     застосування передбачених законом заходiв митно-тарифного та нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi, здiйснення контролю за дотриманням суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi та громадянами встановлених законодавством заборон та обмежень щодо перемiщення окремих видiв товарiв через митний кордон України;

     заходiв щодо недопущення перемiщення через митний кордон України товарiв, на якi встановленi заборони та/або обмеження щодо перемiщення через митний кордон України, а також товарiв, якi не вiдповiдають вимогам якостi та безпеки;

     контролю за дотриманням правил перемiщення валютних цiнностей через митний кордон України;

     сприяння захисту прав iнтелектуальної власностi, вжиття заходiв щодо запобiгання перемiщенню через митний кордон України товарiв з порушеннями охоронюваних законом прав iнтелектуальної власностi;

     запобiгання та протидiї контрабандi, боротьби з порушеннями митних правил;

     контролю дiяльностi пiдприємств, якi надають послуги з декларування товарiв, перевезення та зберiгання товарiв, що перемiщуються через митний кордон України чи перебувають пiд митним контролем, та здiйснюють iншi операцiї з такими товарами;

     контролю за доставкою зазначених товарiв до митного органу призначення;

     документальних перевiрок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи;

     аналiзу та управлiння ризиками з метою визначення форм та обсягiв митного контролю;

     ведення митної статистики та обмiну даними митної статистики з митними органами iнших країн.

     Держмитслужба України визначає структурний пiдроздiл Держмитслужби України або спецiалiзований митний орган, на який покладено функцiї з координацiї застосування СУР (далi - центральний пiдроздiл з питань координацiї застосування СУР).

     1.6. Розроблення i реалiзацiя практичних заходiв з управлiння ризиками здiйснюються з урахуванням:

     а) результатiв аналiзу та оцiнки ризикiв;

     б) результатiв аналiзу необхiдних ресурсiв та очiкуваних результатiв реалiзацiї запланованих заходiв.

     1.7. Управлiння ризиками в митних органах здiйснюється на стратегiчному, тактичному та оперативному рiвнях.

     1.8. На стратегiчному рiвнi управлiння ризиками Держмитслужба України за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв визначає прiоритетнi напрями реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками та затверджує Реєстр ризикiв.

     1.9. Реєстр ризикiв повинен мiстити, зокрема:

     а) прiоритетнi напрями розробки та реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками;

     б) структурнi пiдроздiли Держмитслужби України, спецiалiзованi митнi органи, митницi, вiдповiдальнi за реалiзацiю вiдповiдного напряму;

     в) орiєнтовнi показники щодо частки вiдiбраних для контролю перемiщень товарiв та транспортних засобiв.

     1.10. На тактичному рiвнi управлiння ризиками митнi органи за результатами аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв та вiдповiдно до Реєстру ризикiв розробляють заходи з управлiння ризиками. Для цього використовуються такi iнструменти:

     а) iндикатори ризику;

     б) профiлi ризику;

     в) орiєнтування;

     г) методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв за певними напрямами контролю пiд час митного контролю та оформлення;

     ґ) випадковий вiдбiр.

     1.11. На оперативному рiвнi управлiння ризиками митнi органи застосовують зазначенi у пунктi 1.10 цього роздiлу iнструменти з управлiння ризиками у конкретних випадках перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України, зокрема при здiйсненнi контролю iз застосуванням СУР, для визначення форм та обсягу митного контролю.

     1.12. Контроль iз застосуванням СУР, що здiйснюється вiдповiдно до статтi 337 Митного кодексу України, може бути реалiзований автоматизованим, неавтоматизованим та комбiнованим способами з використанням iнструментiв, зазначених у пунктi 1.10 цього роздiлу.

     1.12.1. Автоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється шляхом використання iнформацiйних технологiй, у тому числi за допомогою АСАУР.

     1.12.2. Неавтоматизований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється у випадках, коли оцiнка ризику у конкретному випадку перемiщення товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України не може бути здiйснена автоматизовано.

     1.12.3. Комбiнований контроль iз застосуванням СУР здiйснюється шляхом поєднання автоматизованого та неавтоматизованого способiв.

     1.12.4. При розробленнi заходiв з управлiння ризиками перевага надається автоматизованому способу контролю iз застосуванням СУР.

II. Профiлi ризику

     2.1. Залежно вiд можливостi автоматизацiї застосування профiлi ризику можуть бути використанi в документальному (неавтоматизований контроль) або електронному виглядi (автоматизований або комбiнований контроль).

     2.2. Профiль ризику повинен бути представлений у формах паспорта профiлю ризику i програмного коду профiлю ризику.

     2.2.1. Паспорт профiлю ризику формується для документальних та електронних профiлiв ризику i використовується для документального опису профiлю ризику.

     Примiрна форма паспорта електронного профiлю ризику наведена у додатку 1 до цього Порядку.

     Форма паспорта документального профiлю ризику повинна мiстити перелiк областей ризику, iндикаторiв ризику, заходiв, необхiдних для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форм та обсягу митного контролю), а також вiдомостi про митний орган, який затвердив профiль ризику, термiн дiї профiлю ризику.

     Паспорт профiлю ризику призначений для використання виключно митними органами i є документом для службового користування.

     2.2.2. Програмний код профiлю ризику формується тiльки для електронних профiлiв ризику, використовується для їх програмної реалiзацiї й iмплементується до одного з таких модулiв АСАУР:

     модуль АСАУР при митному оформленнi за допомогою митної декларацiї (в тому числi електронної митної декларацiї);

     модуль АСАУР при митному оформленнi за допомогою попередньої митної декларацiї, яка мiстить всю необхiдну iнформацiю для випуску товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення вiдповiдно до заявленого митного режиму (в тому числi електронної попередньої митної декларацiї);

     модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобiльного сполучення ("Журнал пункту пропуску");

     модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобiльного сполучення ("Пасажирський пункт пропуску");

     модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для залiзничного сполучення;

     модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для морського сполучення

     та iншi.

     2.3. До профiлю ризику формується також аналiтична довiдка, форму якої наведено в додатку 2 до цього Порядку. Аналiтична довiдка формується з метою опису розглянутих у профiлi ризику областей ризику, визначення можливих заходiв для подальшої мiнiмiзацiї ризику.

     2.4. Електроннi профiлi ризику розробляються центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.

     Документальнi профiлi ризику розробляються структурними пiдроздiлами Держмитслужби України, митними органами та пiдлягають погодженню iз центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.

     2.5. Залежно вiд способу наповнення профiлiв ризику значеннями iндикаторiв ризику застосовуються центральнi та регiональнi профiлi ризику.

     2.6. Розроблення профiлю ризику передбачає:

     а) визначення iндикаторiв ризику;

     б) попередню оцiнку селективностi профiлю ризику;

     в) визначення впливу негативної та позитивної iсторiї профiлю ризику на ступiнь ризику (здiйснюється тiльки для електронних профiлiв ризику);

     г) визначення алгоритму обчислення ступеня ризику за профiлем ризику та визначення залежно вiд ступеня ризику адекватних цьому ризику заходiв, необхiдних для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форм та обсягу митного контролю).

     Для регiонального профiлю ризику також визначаються iндикатори ризику та iншi параметри профiлю ризику, якi повиннi наповнюватись митницями, та вiдповiдальнi структурнi пiдроздiли митниць.

     2.7. Рiшення про затвердження електронних профiлiв ризику, внесення змiн до них, припинення дiї електронних профiлiв ризику приймається Експертною комiсiєю iз застосування системи управлiння ризиками, яка утворюється Держмитслужбою України, крiм випадкiв, визначених пунктом 2.8 цього роздiлу.

     На пiдставi рiшень Експертної комiсiї iз застосування системи управлiння ризиками, оформлених протоколом засiдання, наказом Держмитслужби України затверджуються електроннi профiлi ризику, змiни до них.

     2.8. Рiшення про внесення змiн до електронного профiлю ризику може бути прийнято центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР, якщо такi змiни пов'язанi:

     а) з виявленням та необхiднiстю виправлення технiчних помилок у паспортi профiлю ризику;

     б) зi змiнами документiв, положення яких враховано при розробленнi профiлю ризику, та необхiднiстю актуалiзацiї значень окремих параметрiв профiлю ризику;

     в) зi змiнами даних про контактну особу за профiлем ризику.

     2.9. Рiшення про тимчасове призупинення дiї електронного профiлю ризику може бути прийнято центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР у разi:

     а) внесення змiн до документiв, положення яких враховано при розробленнi електронного профiлю ризику, коли такi змiни ведуть до необхiдностi суттєвих змiн електронного профiлю ризику;

     б) скасування, втрати чинностi документами, положення яких враховано при розробленнi електронного профiлю ризику;

     в) втрати актуальностi електронним профiлем ризику;

     г) виявлення проблемних питань пiд час застосування електронного профiлю ризику, що не можуть бути знятi шляхом внесення змiн до електронного профiлю ризику вiдповiдно по пункту 2.8 цього роздiлу.

     2.10. Прийнятi вiдповiдно до пунктiв 2.8, 2.9 цього роздiлу рiшення оформлюються у виглядi листа центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР до Експертної комiсiї iз застосування системи управлiння ризиками та до спецiалiзованого митного органу, який здiйснює iмплементацiю змiн до модуля АСАУР.

     2.11. Електроннi профiлi ризику доводяться до митниць у виглядi поновлень АСМО.

     Електроннi регiональнi профiлi ризику доводяться до митниць також у виглядi паспорта профiлю ризику.

     2.12. Електронний регiональний профiль ризику наповнюється пiдроздiлом митного органу з вiдповiдного напряму контролю, на який спрямовується регiональний профiль ризику, або iншим структурним пiдроздiлом, визначеним вiдповiдальним за наповнення вiдповiдного регiонального профiлю ризику.

     Наповнення електронного регiонального профiлю ризику здiйснюється шляхом затвердження наказом митницi доповнень до профiлю ризику.

     2.13. Рiшення про затвердження документальних профiлiв ризику, змiн до них, припинення дiї документальних профiлiв ризику приймається митним органом, який (пiдроздiл якого) їх розробив, а саме:

     Держмитслужбою України - розробленi структурними пiдроздiлами Держмитслужби України;

     спецiалiзованим митним органом - розробленi цим органом;

     митницею - розробленi цiєю митницею.

     2.14. На пiдставi iнформацiї про результати застосування профiлю ризику, а також iнших даних, пов'язаних iз дiєю профiлю ризику, митний орган (пiдроздiл митного органу), що розробив профiль ризику, здiйснює контроль його ефективностi. До контролю ефективностi профiлю ризику залучаються також митницi та зацiкавленi структурнi пiдроздiли Держмитслужби України, спецiалiзованi митнi органи.

III. Орiєнтування

     3.1. Орiєнтування як один з iнструментiв розробки i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками використовуються для невiдкладного iнформування митниць про осiб та/або транспортнi засоби, за допомогою яких можуть бути вчиненi порушення законодавства України з питань державної митної справи, про товари, якi можуть бути об'єктом правопорушення, та про застосування форм контролю для виявлення, запобiгання та припинення таких порушень.

     3.2. Джерелом iнформацiї щодо орiєнтувань є вiдомостi, отриманi митним органом вiд iнших митних органiв, спецiалiзованих митних органiв, правоохоронних, податкових органiв, мiжнародних органiзацiй, митних та iнших уповноважених органiв iноземних держав, власнi аналiтичнi напрацювання та iншi джерела.

IV. Iндикатори ризику

     4.1. У випадках, коли розробка окремих профiлiв ризику недоцiльна, зокрема, якщо iндикатори ризику не можуть бути використанi автоматизовано, формуються перелiки iндикаторiв ризику.

     Перелiк iндикаторiв ризику як документ об'єднує кiлька альтернативних (тобто таких, що застосовуються не тiльки при одночасному їх виконаннi, а також окремо один вiд одного) iндикаторiв ризику, пов'язаних спiльними областями ризику, заходами з мiнiмiзацiї ризикiв. Перелiк iндикаторiв ризику має мiстити iндикатори ризику та заходи, необхiднi для запобiгання або мiнiмiзацiї ризикiв (форми та обсяг митного контролю).

     4.2. Перелiки iндикаторiв ризику розробляються структурними пiдроздiлами Держмитслужби України, митними органами та пiдлягають погодженню iз центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.

     4.3. Рiшення про затвердження перелiкiв iндикаторiв ризику, змiн до них, припинення їх дiї приймається митним органом, який (пiдроздiл якого) їх розробив, а саме:

     Держмитслужбою України - розробленi структурними пiдроздiлами Держмитслужби України;

     спецiалiзованим митним органом - розробленi цим органом;

     митницею - розробленi цiєю митницею.

     4.4. Затверджений Держмитслужбою України, спецiалiзованим митним органом перелiк iндикаторiв ризику застосовується на всiй митнiй територiї України, якщо iнше не визначене самим перелiком iндикаторiв ризику.

     4.5. Затверджений митницею перелiк iндикаторiв ризику застосовується у зонi дiяльностi митницi.

     4.6. Структурнi пiдроздiли Держмитслужби України, спецiалiзованi митнi органи, митницi не рiдше, нiж раз на пiврiччя, в межах компетенцiї здiйснюють аналiз застосування та забезпечують актуалiзацiю перелiкiв iндикаторiв ризику, що були розробленi ними.

V. Рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв за певними напрямами контролю пiд час митного контролю та оформлення

     5.1. Структурнi пiдроздiли Держмитслужби України та спецiалiзованi митнi органи, якi координують роботу митних органiв за вiдповiдними напрямами контролю, у разi потреби розробляють методичнi рекомендацiї щодо роботи посадових осiб митних органiв з аналiзу, виявлення та оцiнки ризикiв за певними напрямами контролю пiд час митного контролю та оформлення (далi - методичнi рекомендацiї).

     5.2. Методичнi рекомендацiї можуть розроблятися, зокрема, за напрямами:

     контролю правильностi класифiкацiї товарiв згiдно з УКТ ЗЕД;

     контролю правильностi визначення країни походження товарiв;

     контролю правильностi визначення митної вартостi товарiв;

     контролю дотримання встановлених до задекларованих товарiв заходiв нетарифного регулювання, заборон та/або обмежень щодо перемiщення через митний кордон України;

     контролю дотримання законодавства з питань захисту прав iнтелектуальної власностi.

     5.3. Методичнi рекомендацiї мають мiстити детальнi iнструкцiї щодо послiдовностi дiй посадових осiб митних органiв при здiйсненнi митного контролю за визначеним напрямом, з метою оцiнки ризику та визначення форм та обсягу митного контролю, достатнiх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань державної митної справи.

     5.4. Проект методичних рекомендацiй погоджується iз центральним пiдроздiлом з питань координацiї застосування СУР.

VI. Випадковий вiдбiр

     6.1. Випадковий вiдбiр реалiзується iз застосуванням iнформацiйних технологiй, де це можливо.

     6.2. Елементи випадкового вiдбору можуть застосовуватись в рамках окремого профiлю ризику для зменшення його селективностi.

VII. Реалiзацiя заходiв з управлiння ризиками пiд час митного контролю та оформлення

     7.1. За результатами оцiнки ризику у конкретному випадку перемiщення товарiв та транспортних засобiв через митний кордон України, в тому числi за результатами контролю iз застосуванням СУР, що здiйснюється вiдповiдно до статтi 337 Митного кодексу України, митнi органи обирають форми та обсяг митного контролю. При цьому формується перелiк митних формальностей, визначених за результатами застосування зазначених у пунктi 1.10 роздiлу I цього Порядку iнструментiв з управлiння ризиками (далi - Перелiк митних формальностей за результатами застосування СУР).

     При застосуваннi АСМО для митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв Перелiк митних формальностей за результатами застосування СУР формується за допомогою iнформацiйних технологiй, за результатами автоматизованого та комбiнованого контролю iз застосуванням СУР, а також доповнюється/коригується митним органом за результатами неавтоматизованого/комбiнованого контролю iз застосуванням СУР, оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв.

     7.2. Перелiк митних формальностей за результатами застосування СУР мiстить вiдомостi про:

     а) назву митної формальностi;

     б) пiдроздiл / посадову особу - iнiцiатора включення митної формальностi до перелiку, прiзвище, iнiцiали посадової особи, яка безпосередньо доповнила перелiк;

     в) пiдстави включення митної формальностi до перелiку;

     г) вид митної формальностi (обов'язкова, обов'язкова за умови, у разi потреби);

     ґ) повiдомлення до митної формальностi.

     Вiдомостi вiдповiдно до пiдпунктiв "б", "в" цього пункту вносяться, якщо митну формальнiсть додано за результатами неавтоматизованого або комбiнованого контролю iз застосуванням СУР, оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв.

     Перелiк митних формальностей за результатами застосування СУР може також не бути сформованим взагалi або мiстити лише повiдомлення, без зазначення митної формальностi.

     7.3. Форми та обсяг контролю, визначенi в Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР, виконуються посадовими особами митних органiв при проведеннi митного контролю та митного оформлення з урахуванням виду митної формальностi та повiдомлення до митної формальностi та вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв.

     7.4. Посадовi особи митного органу, якi здiйснюють митний контроль та митне оформлення у конкретному випадку перемiщення товарiв та транспортних засобiв через митний кордон України, в обов'язковому порядку переглядають сформований за допомогою iнформацiйних технологiй Перелiк митних формальностей за результатами застосування СУР з метою визначення митних формальностей, виконання яких належить до їх компетенцiї, а також доповнюють/коригують перелiк за результатами неавтоматизованого або комбiнованого контролю iз застосуванням СУР, оцiнки ризику вiдповiдно до документальних профiлiв ризику, орiєнтувань, перелiкiв iндикаторiв ризику, методичних рекомендацiй, а також на пiдставi вимог нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв.

     Якщо в Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР наявнi митнi формальностi, виконання яких належить до компетенцiї посадових осiб або пiдроздiлiв митного органу, якi перебувають або розташованi не в мiсцi здiйснення митного контролю, то посадова особа митного органу, визначена для здiйснення митних формальностей, повiдомляє про такi митнi формальностi керiвнику, заступнику керiвника, старшому змiни пiдроздiлу митного оформлення (далi - ПМО) або особi, яка його замiщує, а також вживає заходiв для невiдкладного повiдомлення (у тому числi засобами телефонного, факсимiльного зв'язку, електронної пошти тощо) про такi митнi формальностi посадових осiб або пiдроздiлiв митного органу, до компетенцiї яких належить їх виконання.

     Пiдроздiли митного органу, до компетенцiї яких належить виконання митних формальностей, що можуть бути здiйсненi пiсля завершення митного оформлення чи вiдмови в митному оформленнi, регулярно переглядають сформованi Перелiки митних формальностей за результатами застосування СУР з використанням доступу до бази даних митного органу АСМО. Положення абзацiв першого та другого цього пункту до таких митних формальностей не застосовуються.

     7.5. Митна формальнiсть з Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР може не здiйснюватись, коли:

     а) виконання митної формальностi неможливе (залежно вiд виду чи характеристики товару, вiд наявностi вiдповiдних технiчних засобiв, вiд можливостi пред'явлення товару до митного контролю тощо);

     б) виконання митної формальностi недоцiльне (очiкуваний ефект вiд виконання митної формальностi не перевищує затрат ресурсiв митних органiв на виконання митної формальностi або виконання митної формальностi може привести до значної необґрунтованої затримки митного оформлення);

     в) вказiвки щодо виконання митної формальностi суперечать вимогам iнших нормативно-правових актiв з питань державної митної справи;

     г) можливiсть невиконання митної формальностi визначена iншими нормативно-правовими актами з питань державної митної справи, в тому числi щодо встановлення митними органами до пiдприємства рiвня довiри.

     7.6. Рiшення про невиконання митної формальностi виду "обов'язкова" з Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР приймається керiвником, заступником керiвника, старшим змiни ПМО або iншого пiдроздiлу, до компетенцiї якого належить виконання митної формальностi, або особою, яка його замiщує, а в разi вiдсутностi в митному органi окремого пiдроздiлу - вiдповiдною уповноваженою посадовою особою митного органу, крiм випадкiв, коли нормативно-правовими актами з питань державної митної справи визначено iншi вимоги.

     7.7. Рiшення щодо невиконання митної формальностi виду "у разi потреби" з Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР приймає посадова особа митного органу, до компетенцiї якої належить виконання митної формальностi, керуючись вимогами вiдповiдних нормативно-правових актiв та повiдомленням до митної формальностi.

     7.8. Митна формальнiсть виду "обов'язкова за умови" прирiвнюється до митної формальностi виду "обов'язкова", якщо виконуються умови, зазначенi в повiдомленнi до митної формальностi. В iншому разi така митна формальнiсть прирiвнюється до митної формальностi виду "у разi потреби".

     7.9. Прийняте вiдповiдно до пунктiв 7.5 - 7.8 цього роздiлу рiшення засвiдчується посадовою особою, яка його прийняла (в тому числi з використанням iнформацiйних технологiй).

     7.10. Пiсля виконання митних формальностей з Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР данi про результати їх виконання заносяться за допомогою АСМО до бази даних митного органу (крiм митних формальностей, якi можуть бути здiйсненi пiсля завершення митного оформлення чи вiдмови в митному оформленнi).

     7.11. Передбачається внесення з допомогою АСМО до бази даних митного органу таких вiдомостей про результати виконання митних формальностей з Перелiку митних формальностей за результатами застосування СУР:

     а) результат виконання митної формальностi;

     б) дата фактичного виконання митної формальностi або дата прийняття рiшення щодо її невиконання;

     в) прiзвища, iнiцiали посадових осiб, якi здiйснили митну формальнiсть, або посадової особи, яка прийняла рiшення про її невиконання;

     г) додаткова iнформацiя про результати виконання митної формальностi, яку посадова особа вважає за доцiльне зазначити (детальнiше описати результат, вказати на проблемнi питання при застосуваннi митної формальностi тощо), - зазначається, як правило, за потреби. Внесення вiдповiдної iнформацiї є обов'язковим, якщо прийнято рiшення щодо невиконання митної формальностi. У цьому разi необхiдно зазначити вiдповiдне обґрунтування;

     ґ) реквiзити документiв, що пiдтверджують виконання митної формальностi, - у разi якщо такi документи складено за результатами виконання митної формальностi (акт про проведення митного огляду, прийняте митним органом рiшення про визначення коду товару тощо), крiм тих, що вже зазначенi у графi 44 митної декларацiї, а саме:

     назва документа;

     дата та номер документа;

     додаткова iнформацiя про документ, яку посадова особа вважає за доцiльне зазначити (уточнити назву, данi про видавця документа тощо), - зазначається за потреби.

Директор Департаменту податкової, митної полiтики та методологiї бухгалтерського облiку М. О. Чмерук

 

Додаток 1
до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України
Примiрна форма

ПАСПОРТ ЕЛЕКТРОННОГО ПРОФIЛЮ РИЗИКУ

ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

Дата затвердження
профiлю ризику (ПР):
_________________
Дата затвердження
редакцiї ПР:
_________________

СУР

 

ПР дiє з:
____________
ПР дiє до:
____________
Редакцiя ПР дiє з:
____________
 
  

Профiль ризику N _______________________

Назва ПР:  
Спосiб наповнення ПР:  
Модуль АСАУР, до якого iмплементується ПР:  
 
Областi ризику:  
 
 
Iндикатори ризику: Назва iндикатора: Значення iндикатора:
   
   
 
   
   
 
Оцiнка ступеня ризику. Опис алгоритму обчислення. Iнструктивнi повiдомлення до митних формальностей:
 
 
 
Форми та обсяг контролю:
Код i назва митної формальностi: Вид митної формальностi: Порiг ступеня ризику:
       
       
Максимальне значення негативної iсторiї ПР:  
Максимальне значення позитивної iсторiї ПР:  
Причини незавершення митного оформлення, якi враховуються при розрахунку негативної iсторiї ПР:
Код i назва причини: Коефiцiєнт значимостi:
     
     
     
     
 
(назва центрального пiдроздiлу з питань координацiї застосування СУР, який розробив ПР)
Контактна особа:  
Телефон:  
Факс:  
Особиста поштова скринька в системi електронної пошти Держмитслужби:
 
Термiн здiйснення контролю ефективностi ПР:  

 

Додаток 2
до Порядку здiйснення аналiзу та оцiнки ризикiв, розроблення i реалiзацiї заходiв з управлiння ризиками в митнiй службi України
Форма

Аналiтична довiдка до профiлю ризику

"   "
(назва профiлю ризику)
Опис профiлю ризику:
Опис ризику. Суть проблеми:  
 
 
 
 
 
 
Документи/пiдстави розроблення профiлю ризику:  
 
 
 
 
 
Протирiччя. Причини виникнення ризику:  
 
 
 
 
 
 
Оцiнка наслiдкiв ризику:  
 
 
 
 
 
 
 
 
Пропонованi заходи мiнiмiзацiї ризику:  
 
 
 
 
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.