Як застосовувати нову комп’ютеризовану транзитну систему?
Оформлення «транзитних спрощень» зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження. Повноцінне запровадження спільного транзиту та системи NCTS є новою хвилею міжнародної торгівлі для України
Україна стала 36-ю країною-учасницею Конвенції про процедуру спільного транзиту, серед яких: ЄС, Великобританія, країни EFTA, Туреччина, Північна Македонія та Сербія.
Митний комітет Харківського офісу Європейської Бізнес Асоціації веде постійний моніторинг оновлень та актуальних питань з цього приводу і зазначає: так, в рамках спільного проєкту з Харківською митницею «Відповідаємо на питання бізнесу», щомісяця ретельно розбираємо питання від суб’єктів господарювання щодо втілення процесів, пов’язаних із застосуванням NCTS.
Оформлення «транзитних спрощень» зменшує вартість митних процедур та час, необхідний для їх проходження. Повноцінне запровадження спільного транзиту та системи NCTS є новою хвилею міжнародної торгівлі для України.
Надаємо відповіді від фахівців Харківської митниці на актуальні запитання:
1) Які спрощення можливо отримати митному посереднику-брокеру?
Митний представник (митний брокер) може отримати авторизації «загальна гарантія», «загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50 відсотків», «загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 70 відсотків», «звільнення від гарантії» або аналогічні транзитні спрощення.
2) Які спрощення можливо отримати перевізнику-експедитору, у якого є свої автомобілі та майданчик?
Таке підприємство може отримати авторизації «процедура випуску за місцезнаходженням», «статус авторизованого вантажоодержувача» та супутні авторизації.
3) Що відбувається з фінансовою гарантією для забезпечення сплати боргу (митного боргу), якщо товар доставлено на вказане місце доставки, але під час огляду з’ясувалося, що фактична кількість товару не відповідає кількості в документах?
Розглянемо три опції:
- коли фактична кількість товару більша за заявлену кількість у документах відправника,
- коли фактична кількість товару менша за заявлену кількість у документах відправника,
- коли відбулася пересортиця товару, але загальна кількість та вартість не змінилася,
- у які терміни в таких випадках може бути закрито Т1 та повернено (розблоковано) суму фінгарантії? Повернено буде всю суму або частину суми, яка забезпечила гарантію на фактично доставлену кількість?
Відповідно до п. 16 розділу VII Порядку реалізації положень Конвенції про процедуру спільного транзиту на території України, затвердженого наказом МФУ від 07.10.2023 №325 (далі – Порядок №325), у разі виявлення надлишкової кількості товарів або їх нестачі, або інших розбіжностей чи інших порушень, що не дозволяють завершити процедуру спільного транзиту належним чином, митниця призначення невідкладно інформує про це уповноважений підрозділ Держмитслужби для з’ясування, чи не виникла така невідповідність у місці відправлення внаслідок помилки.
Відповідно до п. 10 розділу VIII Порядку №325 Центральний офіс може надсилати запити до митних органів інших країн щодо отримання додаткової інформації, якщо вважатиме, що їх відповідь дозволить закрити процедуру спільного транзиту. Відповідно до параграфа 6 ст. 49 доповнення I до Конвенції відповідь на запити щодо отримання додаткової інформації надається протягом 40 днів.
Відповідно до п. 11 розділу VIII Порядку №325 якщо протягом одного місяця з очікуваної дати отримання відповіді від суб’єкта процедури такий суб’єкт не надав відповідної інформації або перевіркою встановлено, що надана ним інформація не дозволяє закрити процедуру спільного транзиту, центральний офіс:
- встановлює факт виникнення боргу відповідно до ст. 112 доповнення I до Конвенції;
- визначає боржників відповідно до ст. 113 доповнення I до Конвенції;
- з’ясовує місце виникнення боргу відповідно до ст. 114 доповнення I до Конвенції;
- визначає митний орган, відповідальний за повідомлення про борг, організацію та вжиття заходів, спрямованих на забезпечення його сплати.
Відповідно до п. 6 розділу VIII Порядку №325, у разі виявлення операцій спільного транзиту, за якими надійшли електронні повідомлення з результатами контролю, що свідчать про виявлені митницею призначення розбіжності чи порушення, які не дозволяють закрити процедуру спільного транзиту, уповноважений підрозділ митниці відправлення невідкладно інформує підрозділ Держмитслужби, що виконує функції центрального офісу, передбаченого статтею 16 доповнення І до Конвенції про процедуру спільного транзиту (далі – центральний офіс) з метою з’ясування обставин у межах процедури розслідування.
Згідно з п. 7 розділу VIII Порядку №325, центральний офіс здійснює подальший контроль та з’ясовує обставини щодо всіх операцій спільного транзиту, за якими виявлено розбіжності, що не дозволяють закрити процедуру спільного транзиту.
Якщо процедуру спільного транзиту не закрито, центральний офіс відповідно до параграфа 2 ст. 117 доповнення I до Конвенції протягом дев’яти місяців після завершення встановленого терміну для пред’явлення товарів у митниці призначення повідомляє гаранта про те, що процедуру не було закрито.
Згідно з параграфом 3 ст. 117 доповнення I до Конвенції, якщо гаранта було проінформовано про те, що процедуру не було закрито, а боржник не сплатив відповідної суми боргу (повністю або частково), митний орган, що відповідає за стягнення, може протягом трьох років із дати приймання транзитної декларації повідомити гаранта про те, що він має сплатити борг.
У разі невиконання боржниками обов’язку зі сплати боргу, забезпеченого гарантією, митні органи вживають заходів відповідно до ч. 4 ст. 317-1 глави 46 розділу X Кодексу. Таких заходів має бути вжито протягом 3 років із дати приймання транзитної декларації.
Відповідно до п. 17 розділу VIII Порядку №325, центральний офіс закриває процедуру спільного транзиту у разі повної сплати суми боргу, надсилаючи суб’єкту процедури електронне повідомлення, та повідомляє гаранта про закриття такої процедури.
4) Яким чином Авторизований вантажовідправник повинен з’ясувати та підтвердити, чи достатньо суми, яка буде заблокована для оформлення Т1, для забезпечення сплати боргу, який може виникнути в будь-якій з транзитних країн?
Відповідно до ст. 18 доповнення І до Конвенції про процедуру спільного транзиту індивідуальна гарантія, надана відповідно до ст. 10(2)(a), повинна покривати суму боргу, який може виникнути, розраховану на основі найвищих ставок митних платежів, що застосовують до товарів такого ж типу. Для цілей такого розрахунку товари Союзу, що перевозяться відповідно до Конвенції, повинні розглядатися як товари з-поза меж Союзу.
Відповідно до ч. 2 ст. 74 доповнення І до Конвенції про процедуру спільного транзиту референтна сума загальної гарантії повинна відповідати сумі боргу, який може підлягати сплаті у зв’язку з кожною операцією спільного транзиту, щодо якої подана гарантія, у період між поміщенням товарів під процедуру спільного транзиту та моментом закриття такої процедури.
Для цілей такого розрахунку враховуються найвищі значення боргу, розраховані для товарів такого самого типу в країні митниці гарантії, а товари Союзу, що переміщуються відповідно до Конвенції, розглядаються як товари з-поза меж Союзу.
Таким чином, сума гарантії (індивідуальної або частина загальної гарантії) розраховується виходячи з найвищих ставок імпортних податків у країні відправлення, без урахування пільг та преференцій. При цьому українські товари вважаються іноземними.