У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

Про невiдкладнi заходи щодо пiдвищення ефективностi справляння податку на додану вартiсть

     Останнiм часом спостерiгається стала тенденцiя до зниження ефективностi справляння податку на додану вартiсть. Зростає заборгованiсть зi сплати цього податку та заборгованiсть Державного бюджету України з вiдшкодування сум податку. Збiльшується кiлькiсть випадкiв ухилення вiд сплати податку на додану вартiсть, зокрема шляхом здiйснення псевдоекспортних операцiй, завищення митної вартостi товарiв (робiт, послуг), якi експортуються, що призводить до штучного утворення або завищення сум податкового кредиту i, як наслiдок, до незаконного одержання з Державного бюджету України вiдшкодування сум податку.

     Така ситуацiя склалася через недосконалiсть законодавства, яким визначено порядок справляння податку на додану вартiсть i вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку, податковi пiльги, а також незадовiльну взаємодiю органiв державної податкової служби з вiдповiдними фiнансовими, контролюючими та правоохоронними органами.

     З метою вдосконалення механiзму справляння податку на додану вартiсть, пiдвищення його прозоростi, прискорення погашення заборгованостi зi сплати цього податку, запобiгання її виникненню у подальшому та недопущення втрат Державного бюджету України, що виникають внаслiдок зловживань при одержаннi бюджетного вiдшкодування сум податку, постановляю:

     1. Визнати незадовiльною роботу Державної податкової адмiнiстрацiї України щодо реалiзацiї державної податкової полiтики у сферi справляння та вiдшкодування податку на додану вартiсть.

     Звернути увагу керiвникiв Мiнiстерства фiнансiв України, Державної митної служби України, Головного контрольно-ревiзiйного управлiння України, Державного казначейства України на недостатню ефективнiсть заходiв щодо протидiї ухиленню вiд сплати податку на додану вартiсть, зловживанням з одержання вiдшкодування з Державного бюджету України сум цього податку.

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України до 1 вересня 2004 року:

     1) розробити та подати на розгляд Верховної Ради України законопроекти:

     про нову редакцiю Закону України "Про податок на додану вартiсть", передбачивши, зокрема:

     - зменшення ставки податку на додану вартiсть до 15 вiдсоткiв;

     - скорочення перелiку пiльг зi сплати податку та запровадження мораторiю на надання нових пiльг;

     - удосконалення механiзму справляння податку шляхом спрощення та забезпечення прозоростi вiдповiдних процедур;

     - запровадження тимчасової реєстрацiї платникiв податку, дiяльнiсть яких не має постiйного характеру;

     удосконалення механiзму забезпечення законностi виплат бюджетного вiдшкодування сум податку, в тому числi шляхом унеможливлення одержання бюджетного вiдшкодування в разi штучного заниження (завищення) цiни, здiйснення фiктивних операцiй з продажу товарiв (робiт, послуг);

     - запровадження спецiальної системи звiтностi новостворених пiдприємств протягом першого року їх дiяльностi для запобiгання використанню цих пiдприємств для ухилення вiд сплати податку на додану вартiсть та приховування прибуткiв;

     - обмеження застосування податкових векселiв при ввезеннi (пересиланнi) в Україну товарiв (робiт, послуг);

     про внесення змiн до Закону України "Про операцiї з давальницькою сировиною у зовнiшньоекономiчних вiдносинах" щодо переходу з 1 листопада 2004 року до сплати ввiзного мита, податкiв i зборiв при здiйсненнi операцiй з давальницькою сировиною шляхом видачi векселiв, авальованих банками;

     про внесення змiн до Закону України "Про правовий режим територiї, що зазнала радiоактивного забруднення внаслiдок Чорнобильської катастрофи" та законiв України, що визначають порядок функцiонування спецiальних економiчних зон та спецiальнi режими iнвестицiйної дiяльностi на територiях прiоритетного розвитку, щодо обмеження пiльг зi сплати податку на додану вартiсть;

     2) розробити та затвердити методику прогнозування надходжень податку на додану вартiсть за результатами аналiзу обсягiв обiгу та споживання товарiв (робiт, послуг) i категорiй споживачiв з урахуванням поточних та перспективних обсягiв експортно-iмпортних операцiй, особливостей функцiонування вiдповiдних галузей економiки, пiльг з цього податку, а також сум податку, заявлених до вiдшкодування з Державного бюджету України, i заборгованостi з бюджетного вiдшкодування сум податку;

     3) вжити заходiв зi створення єдиної iнформацiйної бази даних Державної податкової адмiнiстрацiї України, Державної митної служби України, Мiнiстерства фiнансiв України, Державного казначейства України щодо сплати податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв);

     4) вивчити питання щодо вiднесення митних органiв до органiв, уповноважених здiйснювати заходи з погашення податкового боргу з податку на додану вартiсть (органи стягнення), та за результатами вивчення пiдготувати в разi потреби та подати на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змiн до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами";

     5) опрацювати питання щодо передачi до державного матерiального резерву сировини та продовольчих ресурсiв для забезпечення стратегiчних потреб держави за цiнами не вище їх собiвартостi в рахунок погашення заборгованостi з податку на додану вартiсть платникiв податку, що склалася за станом на 1 сiчня 2004 року, а також щодо забезпечення пiдприємств, установ та органiзацiй, якi фiнансуються з Державного бюджету України, електричною та тепловою енергiєю, природним газом та iншими енергоносiями в рахунок погашення заборгованостi з податку на додану вартiсть пiдприємств паливно-енергетичного комплексу, що склалася за станом на 1 сiчня 2004 року, та за результатами опрацювання пiдготувати в разi потреби i подати на розгляд Верховної Ради України вiдповiднi законопроекти.

     3. Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України переглянути у мiсячний строк правила податкового облiку з податку на додану вартiсть з метою вдосконалення обчислення вартiсної величини впливу пiльг з цього податку на формування доходної частини Державного бюджету України.

     4. Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Державнiй митнiй службi України, Головному контрольно-ревiзiйному управлiнню України, Мiнiстерству економiки та з питань європейської iнтеграцiї України, Мiнiстерству освiти i науки України, Мiнiстерству фiнансiв України, Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, вiдповiдним обласним, Київськiй мiськiй державним адмiнiстрацiям за участю органiв прокуратури забезпечити до кiнця 2004 року проведення перевiрок законностi одержання пiльг з податку на додану вартiсть суб'єктами господарювання, що здiйснюють дiяльнiсть у спецiальних економiчних зонах, на територiях прiоритетного розвитку, у технологiчних парках, на територiї, що зазнала радiоактивного забруднення внаслiдок Чорнобильської катастрофи.

     5. Мiнiстерству економiки та з питань європейської iнтеграцiї України, Мiнiстерству фiнансiв України, Державному комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва, Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Державнiй митнiй службi України розробити до 1 вересня 2004 року заходи з пiдвищення рiвня сплати податку на додану вартiсть пiдприємствами торгiвлi та пiдвищення ефективностi контролю у цiй сферi.

     6. Державному департаменту фiнансового монiторингу України, Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Державнiй митнiй службi України за участю Нацiонального банку України розробити та затвердити в мiсячний строк заходи щодо запобiгання та протидiї використанню механiзму бюджетного вiдшкодування сум податку на додану вартiсть для легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом.

     7. Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Мiнiстерству економiки та з питань європейської iнтеграцiї України, Державнiй митнiй службi України, Державному казначейству України, Мiнiстерству внутрiшнiх справ України, Службi безпеки України опрацювати до 1 вересня 2004 року механiзм спiльного контролю за перемiщенням товарiв, операцiї з якими найчастiше здiйснюються з ухиленням вiд сплати податку на додану вартiсть, використовуються для незаконного одержання бюджетного вiдшкодування сум податку.

     8. Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Мiнiстерству внутрiшнiх справ України, Службi безпеки України за участю Генеральної прокуратури України розробити до 1 вересня 2004 року заходи щодо пiдвищення ефективностi роботи з виявлення, розкриття i розслiдування злочинiв, пов'язаних з ухиленням вiд сплати податку на додану вартiсть та одержанням незаконного бюджетного вiдшкодування сум податку.

     9. Головному контрольно-ревiзiйному управлiнню України здiйснити до 1 грудня 2004 року перевiрки одержання вiдшкодування з Державного бюджету України сум податку на додану вартiсть у розмiрi понад 1 млн. гривень.

     Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України, Державному казначейству України, iншим органам виконавчої влади сприяти органам державної контрольно-ревiзiйної служби України у проведеннi перевiрок, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, надавати необхiдну iнформацiю та матерiали.

     10. Рекомендувати Верховному Суду України та Вищому господарському суду України узагальнити практику застосування судами Закону України "Про податок на додану вартiсть".

     11. Рекомендувати Генеральнiй прокуратурi України проаналiзувати роботу органiв прокуратури щодо реагування на факти порушень податкового законодавства i за результатами аналiзу вжити заходiв до усунення виявлених порушень та вдосконалення роботи у цiй сферi.

     12. Кабiнету Мiнiстрiв України iнформувати про хiд виконання цього Указу щоквартально.

Президент України Л.КУЧМА

м. Київ
23 червня 2004 року
N 671/2004

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.