ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо вдосконалення регулювання кiнцевої бенефiцiарної власностi та структури власностi юридичних осiб
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. Частини п'яту i шосту статтi 8 Закону України "Про нотарiат" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1993 р., N 39, ст. 383 iз наступними змiнами) викласти в такiй редакцiї:
"Подання нотарiусом у встановленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", iнформацiї до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, та держателю Єдиного державного реєстра юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань не є порушенням нотарiальної таємницi.
Нотарiус не несе дисциплiнарної, адмiнiстративної, цивiльно-правової та кримiнальної вiдповiдальностi за подання до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, iнформацiї про фiнансову операцiю або держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi юридичної особи, навiть якщо такими дiями завдано шкоди юридичним або фiзичним особам, а також за iншi дiї, якщо нотарiус дiяв у межах Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
2. Частину першу статтi 62 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 5 - 6, ст. 30 iз наступними змiнами) доповнити пунктом 12 такого змiсту:
"12) держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань у випадках, передбачених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
3. Частину третю статтi 40 Закону України "Про страхування" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 7, ст. 50 iз наступними змiнами) викласти в такiй редакцiї:
"Iнформацiя щодо юридичних та фiзичних осiб, яка мiстить таємницю страхування, надається страховиком у таких випадках:
на письмовий запит або з письмового дозволу власника такої iнформацiї;
на письмову вимогу суду або за рiшенням суду;
Нацiональному антикорупцiйному бюро України, Державному бюро розслiдувань, органам прокуратури України, Служби безпеки України, Нацiональної полiцiї України, центральному органу виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидiї правопорушенням, що посягають на функцiонування економiки держави на їхню письмову вимогу щодо операцiй страхування конкретної юридичної або фiзичної особи за конкретним договором страхування у разi повiдомлення такiй особi про пiдозру у вчиненнi кримiнального правопорушення;
центральному органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань у випадках, передбачених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
4. Частини шосту i сьому статтi 22 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2013 р., N 27, ст. 282; 2014 р., N 50 - 51, ст. 2057) викласти в такiй редакцiї:
"6. Подання адвокатом у встановленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", iнформацiї до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, та держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань не є порушенням адвокатської таємницi.
7. Адвокат не несе дисциплiнарної, адмiнiстративної, цивiльно-правової та кримiнальної вiдповiдальностi за подання до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, iнформацiї про фiнансову операцiю або держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi юридичної особи, навiть якщо такими дiями завдано шкоди юридичним або фiзичним особам, а також за iншi дiї, якщо адвокат дiяв у межах Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
5. У Законi України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2016 р., N 2, ст. 17 iз наступними змiнами):
1) частини п'яту i восьму статтi 6 викласти в такiй редакцiї:
"5. Державний реєстратор пiд час проведення державної реєстрацiї припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи - пiдприємця у зв'язку iз смертю такої особи або оголошенням її померлою, а також пiд час державної реєстрацiї змiн, пов'язаних iз змiною складу засновникiв (учасникiв) юридичної особи у зв'язку iз смертю або оголошенням померлим вiдповiдного засновника (учасника), обов'язково використовує вiдомостi Державного реєстру актiв цивiльного стану громадян шляхом безпосереднього доступу до нього.
Державний реєстратор пiд час проведення реєстрацiйних дiй щодо юридичної особи (крiм державної реєстрацiї припинення) та у разi подання такою юридичною особою вiдомостей про особу, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи, обов'язково здiйснює перевiрку (верифiкацiю) вiдомостей, зазначених стосовно такої особи, з використанням вiдомостей з Державного реєстру актiв цивiльного стану громадян, Єдиного державного демографiчного реєстру, Державного реєстру фiзичних осiб - платникiв податкiв, Єдиної iнформацiйної системи Мiнiстерства внутрiшнiх справ України щодо розшуку осiб, зниклих безвiсти, та викрадених (втрачених) документiв за зверненнями громадян, крiм вiдомостей, перевiрка яких автоматично здiйснюється засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
Вiдомостi про iноземцiв та осiб без громадянства, якi є кiнцевими бенефiцiарними власниками юридичної особи, крiм осiб, якi мають реєстрацiйний номер облiкової картки платника податку, вносяться до Єдиного державного реєстру на пiдставi поданих заявником документiв без їх перевiрки за даними державних реєстрiв.
У разi подання вiдомостей про особу, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи, в електроннiй формi перевiрка вiдомостей, зазначених стосовно такої особи, здiйснюється державним реєстратором, а також автоматично засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг з використанням вiдомостей з Державного реєстру актiв цивiльного стану громадян, Єдиного державного демографiчного реєстру, Державного реєстру фiзичних осiб - платникiв податкiв, Єдиної iнформацiйної системи Мiнiстерства внутрiшнiх справ України щодо розшуку осiб, зниклих безвiсти, та викрадених (втрачених) документiв за зверненнями громадян.
Автоматична перевiрка вiдомостей засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг здiйснюється з використанням вiдомостей з Єдиного державного демографiчного реєстру, Державного реєстру фiзичних осiб - платникiв податкiв у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.
У разi встановлення за результатами проведеної автоматичної перевiрки невiдповiдностi вiдомостей про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи, зазначених у заявi про державну реєстрацiю, вiдомостям, що мiстяться в iнформацiйних системах, формування заяви за допомогою програмних засобiв Єдиного державного вебпорталу електронних послуг припиняється.
Iнформацiя з Державного реєстру актiв цивiльного стану громадян, Єдиного державного демографiчного реєстру, Державного реєстру фiзичних осiб - платникiв податкiв, Єдиного державного реєстру судових рiшень, Єдиної iнформацiйної системи Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, отримана державним реєстратором, а також автоматично сформована засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг за результатами проведеної перевiрки вiдомостей про особу, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи, поданих в електроннiй формi, залишається у вiдповiднiй реєстрацiйнiй справi";
"8. Користування Державним реєстром актiв цивiльного стану громадян, Єдиним реєстром довiреностей, Єдиним державним демографiчним реєстром, Державним реєстром фiзичних осiб - платникiв податкiв, Єдиною iнформацiйною системою Мiнiстерства внутрiшнiх справ України здiйснюється безпосередньо державним реєстратором, який проводить вiдповiдну державну реєстрацiю.
Вiдомостi, отриманi з визначених в абзацi першому цiєї частини iнформацiйних систем, залишаються у вiдповiднiй реєстрацiйнiй справi";
2) частину третю статтi 7 доповнити пунктом 61 такого змiсту:
"61) пошук взаємозв'язкiв у структурi власностi юридичної особи мiж всiма особами, якi прямо або опосередковано володiють такою юридичною особою самостiйно чи спiльно з iншими особами (всiма засновниками (учасниками) юридичної особи та кожної особи у кожному ланцюгу володiння корпоративними правами юридичної особи), вiзуалiзацiю всiх прямих та непрямих зв'язкiв";
3) у статтi 9:
частину першу доповнити пунктами 4 i 5 такого змiсту:
"4) повiдомлень про виявлення розбiжностей мiж вiдомостями про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi клiєнта, зокрема про виявлення неповноти, неточностей чи помилок в iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi, що мiстяться в Єдиному державному реєстрi;
5) iнформацiї вiд Нацiонального банку України про визнання структури власностi юридичної особи, державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю якої здiйснює Нацiональний банк України, непрозорою (прозорою)";
у частинi другiй:
пункт 9 викласти в такiй редакцiї:
"9) iнформацiя про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи, у тому числi кiнцевого бенефiцiарного власника її засновника, якщо засновник - юридична особа (крiм юридичних осiб, зазначених у частинi восьмiй статтi 51 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення"): прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi), дата народження, країна громадянства (пiдданства), а в разi, якщо кiнцевий бенефiцiарний власник - iноземець є громадянином (пiдданим) декiлькох країн, - усi країни його громадянства (пiдданства), серiя (за наявностi) та номер документа (документiв), що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство), зокрема, але не виключно, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, унiкальний номер запису в Єдиному державному демографiчному реєстрi (за наявностi), мiсце проживання, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв (за наявностi), а також повне найменування, мiсцезнаходження та iдентифiкацiйний код (для резидента) засновника юридичної особи, в якому ця особа є кiнцевим бенефiцiарним власником, характер та мiра (рiвень, ступiнь, частка) бенефiцiарного володiння (вигоди, iнтересу, впливу).
У разi вiдсутностi в юридичної особи кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи, у тому числi кiнцевого бенефiцiарного власника її засновника, якщо засновник - юридична особа, вноситься вiдмiтка про зазначення у структурi власностi юридичної особи обґрунтованої причини його вiдсутностi.
У разi змiни кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи державна реєстрацiя змiн до вiдомостей про кiнцевих бенефiцiарних власникiв юридичної особи проводиться протягом 30 робочих днiв з дня виникнення таких змiн.
У випадках, встановлених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", до Єдиного державного реєстру вноситься вiдмiтка про можливу недостовiрнiсть iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi юридичної особи";
доповнити пунктом 91 такого змiсту:
"91) структура власностi та iнформацiя про структуру власностi юридичної особи (крiм юридичних осiб, зазначених у частинi восьмiй статтi 51 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення"), за формою та змiстом, визначеними вiдповiдно до законодавства";
4) частину другу статтi 13 пiсля абзацу п'ятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"Нацiонального банку України - вiдомостей про проведення такої реєстрацiйної дiї".
У зв'язку з цим абзац шостий вважати абзацом сьомим;
5) у статтi 17:
абзац перший пункту 19 частини першої викласти в такiй редакцiї:
"19) копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство) особи, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи (нотарiально засвiдчена або засвiдчена квалiфiкованим електронним пiдписом особи, уповноваженої на подання документiв для державної реєстрацiї створення юридичної особи, якщо такий документ оформлений без застосування засобiв Єдиного державного демографiчного реєстру, - для громадян України)";
абзац п'ятий частини третьої викласти в такiй редакцiї:
"4) копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство) особи, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи (нотарiально засвiдчена або засвiдчена квалiфiкованим електронним пiдписом особи, уповноваженої на подання документiв для державної реєстрацiї, якщо такий документ оформлений без застосування засобiв Єдиного державного демографiчного реєстру, - для громадян України)";
пункти 14 - 16 частини четвертої викласти в такiй редакцiї:
"14) у разi державної реєстрацiї змiн до вiдомостей про кiнцевих бенефiцiарних власникiв юридичної особи - структура власностi за формою та змiстом, визначеними вiдповiдно до законодавства;
15) у разi державної реєстрацiї змiн до вiдомостей про кiнцевих бенефiцiарних власникiв юридичної особи - витяг, виписка чи iнший документ з торговельного, банкiвського, судового реєстру тощо, що пiдтверджує реєстрацiю юридичної особи - нерезидента в країнi її мiсцезнаходження, якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент;
16) у разi державної реєстрацiї змiн до вiдомостей про кiнцевих бенефiцiарних власникiв юридичної особи - копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство) особи, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи (нотарiально засвiдчена або засвiдчена квалiфiкованим електронним пiдписом особи, уповноваженої на подання документiв для державної реєстрацiї, крiм випадкiв, якщо такий документ оформлений iз застосуванням засобiв Єдиного державного демографiчного реєстру, - для громадян України)";
у частинi п'ятiй:
абзаци дванадцятий - чотирнадцятий виключити;
пiсля абзацу чотирнадцятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"4) структура власностi за формою та змiстом, визначеними вiдповiдно до законодавства".
У зв'язку з цим абзаци п'ятнадцятий - двадцятий вважати вiдповiдно абзацами шiстнадцятим - двадцять першим;
пiсля абзацу шiстнадцятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"У випадках, встановлених цим Законом, державна реєстрацiя змiн до вiдомостей про склад учасникiв товариства, а також його кiнцевих бенефiцiарних власникiв може здiйснюватися на пiдставi повiдомлення про виявлення розбiжностей мiж отриманими суб'єктами, передбаченими законом, у результатi здiйснення належної перевiрки та розмiщеними в Єдиному державному реєстрi вiдомостями про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi клiєнта (зокрема про виявлення неповноти, неточностi чи помилок в iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi, що мiститься в Єдиному державному реєстрi)".
У зв'язку з цим абзаци сiмнадцятий - двадцять перший вважати вiдповiдно абзацами вiсiмнадцятим - двадцять другим;
в абзацi вiсiмнадцятому слова "визначенi у пiдпунктах "а", "б", "є", "ж" та "з" цiєї частини" замiнити словами "визначенi пiдпунктами "а" i "б" цiєї частини";
пункти 3 - 5 частини сьомої виключити;
пункти 4 - 6 частини восьмої виключити;
пункти 7 - 9 частини чотирнадцятої виключити;
пункти 3 - 5 частини сiмнадцятої виключити;
пункти 2 - 4 частини вiсiмнадцятої виключити;
пункти 2 - 4 частини дев'ятнадцятої виключити;
частину двадцять першу викласти в такiй редакцiї:
"21. Засвiдчення (нотарiальне або iз застосуванням засобiв квалiфiкованого електронного пiдпису) копiї документа, що посвiдчує особу, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи, має здiйснюватися не ранiше нiж за 90 днiв до дня подання документа для проведення державної реєстрацiї";
частини двадцять другу - двадцять четверту виключити;
6) статтю 171 виключити;
7) у статтi 22:
пункти 8 - 10 частини другої викласти в такiй редакцiї:
"8) структура власностi юридичної особи, що є засновником вiдокремленого пiдроздiлу, представництва, фiлiї, за формою та змiстом, визначеними вiдповiдно до законодавства, - у разi, якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї;
9) витяг, виписка чи iнший документ з торговельного, банкiвського, судового реєстру тощо, що пiдтверджує реєстрацiю юридичної особи - нерезидента у країнi її мiсцезнаходження (якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент) - у разi якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї;
10) копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство) особи, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи (нотарiально засвiдчена або засвiдчена квалiфiкованим електронним пiдписом особи, уповноваженої на подання документiв для державної реєстрацiї, крiм випадкiв, якщо такий документ оформлений iз застосуванням засобiв Єдиного державного демографiчного реєстру, - для громадян України), - у разi, якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї";
пункти 5 - 7 частини третьої викласти в такiй редакцiї:
"5) структура власностi юридичної особи, що є засновником вiдокремленого пiдроздiлу, представництва, фiлiї, за формою та змiстом, визначеними вiдповiдно до законодавства, - у разi, якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї;
6) витяг, виписка чи iнший документ з торговельного, банкiвського, судового реєстру тощо, що пiдтверджує реєстрацiю юридичної особи - нерезидента в країнi її мiсцезнаходження (якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент) - у разi якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї;
7) копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство (пiдданство) особи, яка є кiнцевим бенефiцiарним власником юридичної особи (нотарiально засвiдчена або засвiдчена квалiфiкованим електронним пiдписом особи, уповноваженої на подання документiв для державної реєстрацiї, крiм випадкiв, якщо такий документ оформлений iз застосуванням засобiв Єдиного державного демографiчного реєстру, - для громадян України), - у разi, якщо в Єдиному державному реєстрi немає такої актуальної iнформацiї";
8) частину першу статтi 28 доповнити пунктом 13 такого змiсту:
"13) заяву про державну реєстрацiю створення юридичної особи, державну реєстрацiю включення вiдомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру, державну реєстрацiю змiн до вiдомостей про юридичну особу, що мiстяться в Єдиному державному реєстрi, подано iз зазначенням кiнцевого бенефiцiарного власника, який на день подання заяви згiдно з вiдомостями реєстрiв помер";
9) частину четверту статтi 35 викласти в такiй редакцiї:
"4. Особи, виннi у внесеннi до установчих документiв або iнших документiв, що подаються для державної реєстрацiї, завiдомо неправдивих вiдомостей, що пiдлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, а також у неподаннi або несвоєчасному поданнi державному реєстратору передбаченої цим Законом iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи або про його вiдсутнiсть, несуть вiдповiдальнiсть, у порядку, встановленому законом.
Внесення особами, уповноваженими на вчинення дiй, спрямованих на державну реєстрацiю створення юридичної особи або змiну учасникiв юридичної особи, до документiв, що подаються для такої державної реєстрацiї, завiдомо неправдивих вiдомостей про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи або про його вiдсутнiсть тягнуть за собою накладення штрафу на таку юридичну особу у розмiрi вiд однiєї тисячi до двадцяти тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
Неподання або несвоєчасне подання особами, уповноваженими дiяти вiд iменi юридичної особи, державному реєстратору iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи або про його вiдсутнiсть тягне за собою накладення штрафу на таку юридичну особу в розмiрi вiд однiєї тисячi до двадцяти тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
Ненадання юридичними особами - резидентами, якi є засновниками (учасниками) юридичних осiб, та фiзичними особами - резидентами, якi є засновниками (учасниками) юридичних осiб та/або здiйснюють вирiшальний вплив на їхню дiяльнiсть, на запит юридичних осiб iнформацiї, необхiдної для подання юридичною особою для внесення або актуалiзацiї в Єдиному державному реєстрi iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та структуру власностi юридичної особи, тягнуть за собою накладення штрафу на таку юридичну або фiзичну особу - резидента в розмiрi вiд однiєї тисячi до двадцяти тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
Притягнення осiб до вiдповiдальностi за порушення, передбаченi цiєю частиною, здiйснюється Мiнiстерством юстицiї України. Порядок притягнення юридичних осiб до вiдповiдальностi та порядок визначення розмiрiв штрафiв за такi дiї встановлюється Мiнiстерством юстицiї України".
6. Частину першу статтi 11 Закону України "Про аудит фiнансової звiтностi та аудиторську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2018 р., N 9, ст. 50; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 19 червня 2020 року N 738-IX) викласти в такiй редакцiї:
"1. Згiдно з принципом конфiденцiйностi та професiйної таємницi аудитори та суб'єкти аудиторської дiяльностi зобов'язанi зберiгати конфiденцiйнiсть iнформацiї, отриманої пiд час надання аудиторських послуг, не розголошувати вiдомостей, до яких вони мають доступ пiд час надання аудиторських послуг, i не використовувати їх у власних iнтересах або в iнтересах третiх осiб. Принцип конфiденцiйностi та професiйної таємницi не повинен перешкоджати реалiзацiї положень цього Закону. Строк зобов'язань щодо збереження конфiденцiйностi iнформацiї може визначатися договором. Не є порушенням принципу конфiденцiйностi та професiйної таємницi надання аудитором або суб'єктом аудиторської дiяльностi держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
7. У Законi України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2020 р., N 25, ст. 171 iз наступними змiнами):
1) роздiл I доповнити статтею 51 такого змiсту:
"Стаття 51. Iнформацiя про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi
1. Юридичнi особи повиннi мати iнформацiю про кiнцевого бенефiцiарного власника або його вiдсутнiсть та структуру власностi.
Юридичнi особи зобов'язанi подавати iнформацiю про кiнцевого бенефiцiарного власника або про його вiдсутнiсть та структуру власностi для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".
Юридичнi особи, якi є засновниками (учасниками) юридичних осiб, i фiзичнi особи, якi є засновниками (учасниками) юридичних осiб та/або здiйснюють вирiшальний вплив на їхню дiяльнiсть, зобов'язанi надавати на запит юридичних осiб iнформацiю, необхiдну для подання юридичною особою для внесення або актуалiзацiї в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та структуру власностi юридичної особи, а також самостiйно повiдомляти юридичних осiб про змiну кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структури власностi юридичної особи протягом 5 робочих днiв з дати виникнення такої змiни.
2. Форма та змiст структури власностi юридичної особи встановлюються положенням, яке затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, за погодженням з Мiнiстерством юстицiї України, крiм осiб, визначених абзацами другим i третiм цiєї частини.
Форма та змiст структури власностi юридичних осiб, державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю яких здiйснює Нацiональний банк України, встановлюється Нацiональним банком України.
Форма та змiст структури власностi юридичних осiб, державне регулювання та нагляд за дiяльнiстю яких здiйснює Нацiональна комiсiя з цiнних паперiв та фондового ринку, встановлюється Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Методологiя визначення юридичною особою кiнцевого бенефiцiарного власника розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, за результатами проведеного обговорення з громадськiстю, затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України та Нацiональним банком України.
Положення про форму та змiст структури власностi юридичної особи оприлюднюється на офiцiйному веб-сайтi органу, який затвердив таке положення. Методологiя визначення юридичною особою кiнцевого бенефiцiарного власника оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
3. Юридичнi особи зобов'язанi пiдтримувати вiдомостi про кiнцевого бенефiцiарного власника та структуру власностi юридичної особи в актуальному станi, повiдомляти державного реєстратора про змiни протягом 30 робочих днiв з дня їх виникнення та подавати державному реєстратору документи, що пiдтверджують зазначенi змiни, у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".
Повiдомлення про змiну iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи подається у паперовiй або електроннiй формi.
Юридичнi особи, якi порушили вимоги цiєї частини у зв'язку з неотриманням вiдповiдi на запит iнформацiї, необхiдної для подання юридичною особою для внесення або актуалiзацiї в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та структуру власностi, звiльняються вiд вiдповiдальностi за таке порушення.
4. У разi виявлення юридичною особою неповноти, неточностей чи помилок у ранiше поданих державному реєстратору вiдомостях про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи така особа зобов'язана не пiзнiше трьох робочих днiв з дня їх виявлення подати державному реєстратору виправленi вiдомостi в порядку, передбаченому Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".
5. У разi вiдсутностi в юридичної особи кiнцевого бенефiцiарного власника юридична особа зобов'язана повiдомити про це державного реєстратора пiд час проведення державної реєстрацiї створення юридичної особи, державної реєстрацiї включення вiдомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань, державної реєстрацiї змiн до вiдомостей про юридичну особу, що мiстяться в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань, у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".
6. У разi виявлення органом державної влади, правоохоронним органом, суб'єктом первинного фiнансового монiторингу, iншою особою (якщо iнформацiя стосується такої особи) розбiжностей мiж вiдомостями про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi юридичної особи (зокрема, виявлення неповноти, неточностей чи помилок в iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi такої особи, що мiститься в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань) такий орган, суб'єкт або особа протягом 10 робочих днiв з дня їх виявлення направляє повiдомлення про виявленi розбiжностi держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань.
Зазначене повiдомлення є пiдставою для направлення держателем Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вказiвки державному реєстратору про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вiдмiтки про можливу недостовiрнiсть iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи та звернення до юридичної особи з вимогою надати пояснення щодо виявленої можливої недостовiрностi iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi юридичної особи та пiдтвердити зазначенi вiдомостi. Порядок надання юридичною особою пояснень та документiв для пiдтвердження зазначених вiдомостей, а також порядок їх розгляду встановлюються Мiнiстерством юстицiї України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання i протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Перевiрка iнформацiї, наданої юридичною особою у поясненнi та документах, наданих для пiдтвердження вiдомостей про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи, розпочинається протягом 10 робочих днiв з дня отримання пояснення та здiйснюється державним реєстратором у порядку, встановленому Мiнiстерством юстицiї України за погодженням iз суб'єктами державного фiнансового монiторингу.
Для здiйснення перевiрки iнформацiї державний реєстратор має право вимагати вiд фiзичних та юридичних осiб надання iнформацiї (у тому числi пояснень), необхiдної для встановлення кiнцевого бенефiцiарного власника, надання копiй документiв, вимагати доступу до примiщень юридичної особи, здiйснювати огляд речей та документiв за мiсцем знаходження юридичних осiб.
Забороняється (крiм випадкiв, передбачених законом) розголошення вiдомостей про особу, яка надала iнформацiю про наявнiсть розбiжностей мiж вiдомостями про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи, що мiститься в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань.
За результатами проведеної перевiрки у разi встановлення актуальностi iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи державний реєстратор за погодженням iз держателем Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань протягом п'яти робочих днiв з дня закiнчення перевiрки виключає внесену вiдмiтку про можливу недостовiрнiсть iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи, про що повiдомляє юридичну особу та особу, яка здiйснила повiдомлення.
У разi неотримання вiдповiдi на вимогу, передбачену цiєю частиною, протягом 30 робочих днiв з дня її направлення або у разi встановлення неактуальностi iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та/або структуру власностi юридичної особи, держатель Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань надає вказiвку державному реєстратору виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiю про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи, про що повiдомляє юридичну особу та особу, яка здiйснила повiдомлення.
7. У разi прийняття Нацiональним банком України рiшення про визнання структури власностi юридичної особи непрозорою (прозорою) Нацiональний банк України протягом 10 робочих днiв з дня прийняття такого рiшення направляє повiдомлення про це держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань. Таке повiдомлення є пiдставою для направлення держателем Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вказiвки державному реєстратору про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вiдмiтки про визнання Нацiональним банком України структури власностi юридичної особи непрозорою (прозорою).
8. Вимоги цiєї статтi не поширюються на полiтичнi партiї, структурнi утворення полiтичних партiй, професiйнi спiлки, їх об'єднання, органiзацiї профспiлок, передбаченi статутом профспiлок та їх об'єднань, творчi спiлки, мiсцевi осередки творчих спiлок, органiзацiї роботодавцiв, їх об'єднання, адвокатськi об'єднання, адвокатськi бюро, органiзацiї, що здiйснюють професiйне самоврядування у сферi нотарiату, державнi органи, органи мiсцевого самоврядування, їх асоцiацiї, публiчнi компанiї (юридичнi особи, створенi у формi публiчного акцiонерного товариства, акцiї яких допущенi до торгiв принаймнi на однiй фондовiй бiржi (регульованому ринку) з перелiку iноземних фондових бiрж (регульованих ринкiв), який формується в порядку визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України, на якi розповсюджуються вимоги щодо розкриття iнформацiї про кiнцевих бенефiцiарних власникiв, рiвнозначнi тим, що були прийнятi Європейським Союзом), державнi та комунальнi пiдприємства, установи, органiзацiї, торгово-промисловi палати, державнi пенсiйнi фонди, житлово-будiвельнi кооперативи, дачнi (дачно-будiвельнi) кооперативи, садiвничi та гаражнi (гаражно-будiвельнi) кооперативи (товариства), об'єднання спiввласникiв багатоквартирного будинку, асоцiацiї власникiв житлових будинкiв, внесенi до Реєстру неприбуткових установ та органiзацiй сiльськогосподарськi кооперативи, сiльськогосподарськi кооперативнi об'єднання, вiдокремленi структурнi пiдроздiли iз статусом юридичної особи (крiм вiдокремленого пiдроздiлу iноземної неурядової органiзацiї)";
2) частину п'яту статтi 7 доповнити абзацом дев'ятим такого змiсту:
"клiєнтiв, стосовно яких з Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань виключено iнформацiю про кiнцевого бенефiцiарного власника юридичної особи або внесено вiдмiтку про визнання Нацiональним банком України структури власностi юридичної особи непрозорою";
3) у частинi другiй статтi 8:
пiдпункт "г" пункту 8 виключити;
доповнити пунктом 81 такого змiсту:
"81) повiдомляти в порядку, встановленому Мiнiстерством юстицiї України, держателя Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань про виявлення розбiжностей мiж отриманими ним в результатi здiйснення належної перевiрки та розмiщеними в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вiдомостями про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi клiєнта (зокрема, про виявлення неповноти, неточностей чи помилок в iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або про структуру власностi такого клiєнта, що мiститься в Єдиному державному реєстрi юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань) - протягом 10 робочих днiв з дня виявлення розбiжностей.
Держатель Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань не пiзнiше десятого робочого дня мiсяця, наступного за мiсяцем, в якому йому передано iнформацiю про виявленi розбiжностi, передає iнформацiю про такого суб'єкта первинного фiнансового монiторингу та виявленi ним розбiжностi (включаючи копiї матерiалiв, переданих держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань таким суб'єктом первинного фiнансового монiторингу) до спецiально уповноваженого органу у порядку, затвердженому Мiнiстерством юстицiї України та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання i протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення";
4) частину п'яту статтi 32 доповнити пунктом 61 такого змiсту:
"61) за неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань недостовiрної iнформацiї, передбаченої цим Законом, - у розмiрi до 20 тисяч неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян";
5) пункт 4 роздiлу X "Прикiнцевi та перехiднi положення" викласти в такiй редакцiї:
"4. Юридичнi особи, зареєстрованi до набрання чинностi нормативно-правовими актами, якими затвердженi положення про форму та змiст структури власностi i методологiя визначення юридичною особою кiнцевого бенефiцiарного власника (крiм осiб, зазначених у частинi восьмiй статтi 51 цього Закону, та юридичних осiб, якi подали вiдомостi про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi), подають iнформацiю про кiнцевого бенефiцiарного власника в обсязi, визначеному цим Законом, та структуру власностi в порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань", протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi нормативно-правовими актами, якими будуть затвердженi положення про форму та змiст структури власностi i методологiя визначення юридичною особою кiнцевого бенефiцiарного власника, але не ранiше 90 днiв з дня припинення або скасування воєнного стану в Українi.
У разi виявлення юридичною особою пiсля набрання чинностi нормативно-правовими актами, якими будуть затвердженi положення про форму та змiст структури власностi i методологiя визначення юридичною особою кiнцевого бенефiцiарного власника, неповноти, неточностей чи помилок у ранiше поданiй державному реєстратору iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника та структуру власностi юридичної особи така особа протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi такими нормативно-правовими актами повторно подає виправленi вiдомостi в порядку, передбаченому Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".
8. Частину п'яту статтi 136 Закону України "Про ринки капiталу та органiзованi товарнi ринки" вiд 19 червня 2020 року N 738-IX доповнити абзацами другим i третiм такого змiсту:
"Особи, зазначенi у пунктi 1 частини першої статтi 134 цього Закону, надають iнформацiю, що становить професiйну таємницю, держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Вимоги частини третьої статтi 135 цього Закону не застосовуються до використання держателем Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань та державним реєстратором iнформацiї, що становить професiйну таємницю, у разi здiйснення ними необхiдних дiй, встановлених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", за наслiдками отримання повiдомлення про можливу недостовiрнiсть iнформацiї про кiнцевого бенефiцiарного власника або структуру власностi".
9. Частину четверту статтi 113 Закону України "Про страхування" вiд 18 листопада 2021 року N 1909-IX доповнити пунктом 7 такого змiсту:
"7) держателю Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань у випадках, передбачених Законом України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi через три мiсяцi з дня його опублiкування, крiм абзацу другого пiдпункту 3 пункту 7 роздiлу I цього Закону, який набирає чинностi з дня набрання чинностi нормативно-правовим актом, затвердженим Мiнiстерством юстицiї України та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзацiю державної полiтики у сферi запобiгання i протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, яким встановлюється порядок передачi Держателем Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань iнформацiї про суб'єкта первинного фiнансового монiторингу, який виявив розбiжностi та виявленi ним розбiжностi до спецiально уповноваженого органу.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України забезпечити набрання чинностi пiдзаконними нормативно-правовими актами, що випливають з цього Закону, одночасно з набранням чинностi цим Законом.
3. Нацiональному банку України протягом шести мiсяцiв з дня опублiкування цього Закону вжити заходiв для приведення своїх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
4. Нацiональнiй комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку протягом шести мiсяцiв з дня опублiкування цього Закону вжити заходiв для приведення своїх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
6 вересня 2022 року
N 2571-IX