МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 25 листопада 2002 року | N 102/5 |
---|
Про затвердження Порядку проведення державної
реєстрацiї нормативно-правових актiв у
Мiнiстерствi юстицiї України та включення їх до
Єдиного державного реєстру нормативно-правових
актiв
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 25 листопада 2002 р. за N 915/7203 |
З метою забезпечення виконання Указiв Президента України вiд 03.10.92 N 493
"Про державну реєстрацiю нормативно-правових
актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої
влади", вiд 27.06.96 N 468 "Про Єдиний
державний реєстр нормативних актiв", вiд 13.12.96 N 1207 "Про опублiкування актiв
законодавства України в iнформацiйному бюлетенi
"Офiцiйний вiсник України", постанов
Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про
затвердження Положення про державну реєстрацiю
нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших
органiв виконавчої влади", вiд 23.04.2001 N 376
"Про затвердження Порядку ведення Єдиного
державного реєстру нормативно-правових актiв та
користування ним" та на виконання пункту 6
постанови колегiї Мiнiстерства юстицiї України вiд
14.06.2002 N 5 "Про дiяльнiсть Мiнiстерства юстицiї
України, Головного управлiння юстицiї
Мiнiстерства юстицiї України в Автономнiй
Республiцi Крим, обласних, Київського та
Севастопольського мiських управлiнь юстицiї щодо
забезпечення районними управлiннями юстицiї
виконання Указу Президента України вiд 3 жовтня
1992 року N 493" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення державної реєстрацiї нормативно-правових актiв у Мiнiстерствi юстицiї України та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв (додається).
2. Визнати такими, що втратили чиннiсть, накази Мiн'юсту вiд 26.11.97 N 74/5 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрацiї вiдомчих нормативних актiв та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативних актiв у Мiнiстерствi юстицiї України", зареєстрований у Мiн'юстi 04.12.97 за N 573/2377, вiд 03.09.2001 N 50/5 "Про внесення змiн до нормативно-правових актiв Мiнiстерства юстицiї України", зареєстрований у Мiн'юстi 04.09.2001 за N 784/5975, та вiд 11.10.2001 N 56/5 "Про внесення змiн до нормативно-правових актiв Мiнiстерства юстицiї України", зареєстрований у Мiн'юстi 23.10.2001 за N 895/6086.
3. Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв (Бутрименко В. В.) та Департаменту господарського забезпечення (Збанацька М. I.) забезпечити доведення цього наказу до вiдома територiальних управлiнь юстицiї, мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади, органiв, акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї вiдповiдно до чинного законодавства.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Горбунову Л. М.
Мiнiстр | О. В. Лавринович |
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 25 листопада 2002 р. N 102/5 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 25 листопада 2002 р. за N 915/7203 |
Порядок
проведення державної реєстрацiї
нормативно-правових актiв у Мiнiстерствi юстицiї
України та включення їх до Єдиного державного
реєстру нормативно-правових актiв
1. Загальнi положення
1.1. Цей Порядок розроблено вiдповiдно до Указiв Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади", вiд 27.06.96 N 468 "Про Єдиний державний реєстр нормативних актiв", вiд 13.12.96 N 1207 "Про опублiкування актiв законодавства України в iнформацiйному бюлетенi "Офiцiйний вiсник України", постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.96 N 1504 "Про запровадження Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв та здiйснення правової iнформатизацiї України", Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що зачiпають права, свободи й законнi iнтереси громадян або мають мiжвiдомчий характер, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 (далi - Положення), та Порядку ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв та користування ним, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23.04.2001 N 376 (далi - Порядок ведення Єдиного державного реєстру).
1.2. Порядок установлює процедуру подання до Мiнiстерства юстицiї України нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, центральних органiв державного управлiння, iнших органiв, акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї вiдповiдно до чинного законодавства, органiв господарського управлiння та контролю.
1.3. Порядок визначає також єдиний механiзм проведення правової експертизи нормативно-правових актiв, поданих на державну реєстрацiю, та здiйснення їх державної реєстрацiї Мiнiстерством юстицiї України, а також включення зареєстрованих нормативно-правових актiв до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв.
1.4. У цьому Порядку поняття "нормативно-правовий акт" вживається в такому значеннi:
нормативно-правовий акт - офiцiйний письмовий документ, прийнятий чи виданий уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначенiй законодавством формi та за встановленою законодавством процедурою, який спрямований на регулювання суспiльних вiдносин, мiстить нормативнi приписи (має неперсонiфiкований характер, розрахований на багаторазове застосування i дiя не вичерпується одноразовим виконанням).
2. Порядок подання нормативно-правових актiв на державну реєстрацiю
2.1. Державнiй реєстрацiї пiдлягають нормативно-правовi акти будь-якого виду, якщо в них є одна або бiльше норм, що:
зачiпають соцiально-економiчнi, полiтичнi, особистi та iншi права, свободи й законнi iнтереси громадян, проголошенi й гарантованi Конституцiєю та законами України, встановлюють новий або змiнюють, доповнюють чи скасовують iснуючий органiзацiйно-правовий механiзм їх реалiзацiї;
мають мiжвiдомчий характер, тобто є обов'язковими для мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв державного управлiння та органiв мiсцевого самоврядування, а також пiдприємств, установ i органiзацiй, що не входять до сфери управлiння органу, який видав нормативно-правовий акт.
На державну реєстрацiю подаються акти, що мiстять правовi норми (правила поведiнки), розрахованi на невизначене коло осiб, пiдприємств, установ, органiзацiй i неодноразове застосування, незалежно вiд строку їх дiї (постiйнi чи обмеженi певним часом) та характеру вiдомостей, що в них мiстяться, у тому числi з грифами "Для службового користування", "Особливої важливостi", "Цiлком таємно", "Таємно" та iншими, а також прийнятi в порядку експерименту.
2.2. На державну реєстрацiю не подаються акти:
а) персонального характеру (про склад комiсiй, призначення на посаду i звiльнення з неї, заохочення працiвникiв тощо);
б) дiя яких вичерпується одноразовим застосуванням, крiм актiв про затвердження положень, iнструкцiй та iнших, що мiстять правовi норми;
в) оперативного, органiзацiйно-розпорядчого характеру (разовi доручення) та з iнших питань, якi не мають нормативного характеру, а також тi, якi мiстять iндивiдуально-конкретнi приписи;
г) якими доводяться до вiдома пiдприємств, установ i органiзацiй рiшення вищестоящих органiв;
ґ) спрямованi на органiзацiю виконання рiшень вищестоящих органiв i власних рiшень мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв державного управлiння та органiв мiсцевого самоврядування, що не мають нових правових норм, а також внутрiшньовiдомчого характеру;
д) нормативно-технiчного характеру (державнi стандарти, будiвельнi норми i правила, тарифно-квалiфiкацiйнi довiдники, форми звiтностi та iншi).
Якщо в текстi правового акта мiстяться правовi норми й iндивiдуально-конкретнi приписи, вiн вважається нормативним i пiдлягає державнiй реєстрацiї.
2.3. Нормативно-правовi акти подаються на державну реєстрацiю не пiзнiше 5-денного термiну пiсля їх прийняття мiнiстерствами, iншими органами виконавчої влади, органами державного управлiння, iншими органами, акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї вiдповiдно до чинного законодавства, органами господарського управлiння та контролю.
2.4. Нормативно-правовий акт, що подається на державну реєстрацiю, має вiдповiдати технiко-юридичним вимогам та мовним i термiнологiчним стандартам, узгоджуватися з ранiше прийнятими актами, викладатися згiдно з правописом та мати у верхньому правому кутку пiд номером акта i грифом затвердження вiльне мiсце (6 х 10 см) для запису про державну реєстрацiю нормативно-правового акта.
Разом з нормативно-правовим актом та супровiдним листом до нього до реєструючого органу подаються вiдомостi про офiцiйне внутрiшнє погодження нормативного акта iз заiнтересованими структурними пiдроздiлами суб'єкта нормотворення, у тому числi з юридичною службою.
Нормативно-правовий акт та додатки до нього повиннi пiдписуватись керiвником структурного пiдроздiлу установи на лицьовому боцi останнього аркуша нормативно-правового акта та додаткiв.
2.5. Нормативно-правовi акти подаються на державну реєстрацiю у 4 примiрниках: оригiнал, три засвiдченi в установленому законодавством порядку копiї (з них двi українською мовою та одна копiя в перекладi на росiйську мову) розпорядчого документа (наказу, розпорядження, рiшення, постанови тощо), затвердженого ним нормативно-правового акта (положення, iнструкцiї, порядку тощо) та додаткiв до нього.
2.6. Спiльно прийнятий нормативно-правовий акт подається на реєстрацiю органом, пiдпис якого стоїть першим. При цьому оригiнал нормативного акта подається в кiлькостi примiрникiв, яка дорiвнює кiлькостi органiв, якi прийняли нормативний акт.
2.7. Нормативно-правовi акти подаються на державну реєстрацiю разом iз супровiдним листом, в якому обов'язково вказуються прiзвище виконавця та номер його телефону.
Крiм того, подається також дискета iз текстами нормативно-правового акта українською та росiйською мовами (разом iз розпорядчими документами та додатками до нормативно-правового акта), яка повертається органу, що видав акт, пiсля державної реєстрацiї цього акта.
Тексти актiв повиннi бути пiдготовленi, як правило, в редакторi WORD, формат RTF, з використанням одного iз шрифтiв: Times New Roman, Arial Cyr, розмiр 14.
2.8. Разом з нормативно-правовим актом та супровiдним листом до нього до реєструючого органу подаються:
а) пояснювальна записка, у якiй зазначаються пiдстава та мета розроблення нормативного акта, визначається його мiсце у вiдповiднiй сферi правового регулювання, мiститься аналiз причин, наводяться факти i цифровi данi, що обґрунтовують необхiднiсть його прийняття, вiдображаються фiнансово-економiчнi розрахунки та пропозицiї щодо джерел покриття витрат (якщо реалiзацiя акта не потребує фiнансування з державного чи мiсцевого бюджетiв, то про це окремо повiдомляється в записцi), прогнозуються очiкуванi соцiально-економiчнi результати реалiзацiї акта.
Загальний обсяг пояснювальної записки не повинен перевищувати чотирьох сторiнок. До неї може додаватися викладений в стислiй формi iнформацiйно-довiдковий матерiал (таблицi, схеми, дiаграми тощо), який є необхiдним для обґрунтування сутi нормативного акта;
б) вiдомостi про чиннi акти з питання, що належить до сфери правового регулювання виданого акта, iнформацiя про строки приведення їх у вiдповiднiсть до нормативно-правового акта, поданого на державну реєстрацiю, а також про акти, що втрачають чиннiсть у зв'язку з прийняттям цього акта;
в) вiдомостi про офiцiйне погодження акта iз заiнтересованими органами незалежно вiд того, чи є таке погодження обов'язковим згiдно з законодавством;
г) довiдка про вiдповiднiсть нормативно-правового акта основним положенням законодавства Європейського Союзу, якщо цей акт за предметом правового регулювання належить до прiоритетних сфер адаптацiї законодавства України, за формою згiдно з додатком 10 до пункту 16 роздiлу VI Тимчасового реґламенту Кабiнету Мiнiстрiв України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.06.2000 N 915, iз зазначенням вiдомостей, визначених пунктом 29 роздiлу VI цього Тимчасового реґламенту;
ґ) iнформацiйно-аналiтичнi матерiали з публiчного обговорення проектiв нормативних актiв (у разi необхiдностi).
Супровiдний лист, пояснювальна записка, довiдка про вiдповiднiсть нормативно-правового акта основним положенням законодавства Європейського Союзу, iнформацiйно-аналiтичнi матерiали з публiчного обговорення проектiв нормативних актiв пiдписуються керiвником суб'єкта нормотворення, а в разi вiдсутностi керiвника - особою, яка його замiщає.
2.9. Нормативно-правовi акти подаються до Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв (далi - Департамент) для їх попереднього розгляду. Уповноважена особа Департаменту перевiряє комплектнiсть документiв, правильнiсть оформлення документiв (наявнiсть пiдписiв, печаток, погоджень тощо), вiдповiднiсть нормативно-правового акта вимогам Примiрної iнструкцiї з дiловодства у мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади, Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.10.97 N 1153 (далi - Примiрна iнструкцiя), тощо.
Якщо документи вiдповiдають зазначеним вимогам, уповноважена особа Департаменту робить вiдмiтку на супровiдному листi про передачу документiв до Департаменту документування та контролю i ставить свiй пiдпис. У противному разi документи повертаються виконавцю для приведення їх у вiдповiднiсть до зазначених вимог.
2.10. Департамент документування та контролю проводить реєстрацiю документiв, що надiйшли на державну реєстрацiю, вiдповiдно до вимог Примiрної iнструкцiї i передає їх на розгляд керiвництву Мiнiстерства.
Повернутi керiвництвом Мiнiстерства нормативно-правовi акти в той самий день передаються до Департаменту.
3. Проведення правової експертизи нормативних актiв
3.1. Нормативно-правовi акти, що надiйшли до Департаменту, заносяться до журналу облiку нормативних актiв, що надiйшли на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України, який ведеться в Департаментi.
3.2. Спецiалiсти Департаменту проводять правову експертизу нормативно-правових актiв, тобто перевiряють їх вiдповiднiсть чинному законодавству.
Експертиза нормативного акта провадиться з метою забезпечення якостi й обґрунтованостi нормативно-правового акта, своєчасностi його прийняття, виявлення можливих позитивних i негативних наслiдкiв його дiї.
Завданням експертизи нормативно-правового акта є: об'єктивний всебiчний розгляд нормативно-правового акта; перевiрка вiдповiдностi нормативно-правового акта вимогам i нормам чинних нормативних актiв, правилам нормотворчої технiки; прогнозування соцiально-економiчних, правових та iнших наслiдкiв реалiзацiї нормативно-правового акта; пiдготовка обґрунтованих експертних висновкiв.
3.3. Термiн проведення державної реєстрацiї нормативно-правового акта становить 10 робочих днiв, а якщо акт має великий обсяг, - 15 робочих днiв з дня, наступного пiсля надходження його до реєструючого органу.
У разi потреби (необхiднiсть проведення аналiзу нормативно-правового акта iз залученням експертiв, вивчення значної кiлькостi актiв чинного законодавства тощо) термiни можуть бути продовженi заступником Державного секретаря вiдповiдно до розподiлу обов'язкiв, але не бiльш як на 10 робочих днiв. У цьому разi працiвник Департаменту, який проводить правову експертизу нормативно-правового акта (далi - виконавець), готує доповiдну записку за пiдписом директора Департаменту, яка подається на узгодження заступнику Державного секретаря.
3.4. Про продовження термiну реєстрацiї нормативно-правового акта повiдомляється орган, який подав його на державну реєстрацiю.
3.5. Виконавець при отриманнi нормативно-правового акта для роботи передає один примiрник (копiю) редактору для перевiрки дотримання правил правопису, який опрацьовує його паралельно з проведенням правової експертизи акта в термiни, погодженi з виконавцем, але в межах установленого термiну (пункт 3.3 цього Порядку).
Зауваження редактора враховуються при пiдготовцi висновку щодо державної реєстрацiї нормативно-правового акта.
3.6. У залежностi вiд результатiв правової експертизи Департамент у межах установленого термiну виконання:
а) готує, за встановленою формою, висновок щодо державної реєстрацiї нормативно-правового акта. Висновок пiдписується виконавцем та одним iз заступникiв директора Департаменту (вiдповiдно до розподiлу обов'язкiв у Департаментi), редактором, узгоджується директором Департаменту i затверджується заступником Державного секретаря;
б) повертає нормативно-правовий акт на доопрацювання на прохання органу, що його видав. Лист про повернення акта на доопрацювання готується виконавцем, вiзується заступником директора Департаменту, директором Департаменту та пiдписується заступником Державного секретаря;
в) готує мотивовану вiдмову в державнiй реєстрацiї нормативно-правового акта (у випадках, установлених пунктом 13 Положення). Лист про вiдмову в державнiй реєстрацiї нормативно-правового акта готується виконавцем, вiзується заступником директора Департаменту та директором Департаменту i пiдписується заступником Державного секретаря. При цьому оригiнал акта повертається органу, який подав акт на державну реєстрацiю.
Нормативно-правовi акти, в державнiй реєстрацiї яких вiдмовлено, заносяться до спецiального журналу облiку таких актiв, що ведеться в Департаментi.
4. Державна реєстрацiя нормативних актiв
4.1. Пiсля затвердження заступником Державного секретаря висновку про вiдповiднiсть нормативно-правового акта чинному законодавству України Департамент заносить його до спецiального журналу - Державного реєстру та на трьох примiрниках нормативно-правового акта (оригiналi та двох копiях) - розпорядчому документi та першiй сторiнцi затвердженого ним акта проставляє штамп з написом про дату державної реєстрацiї та номер акта за державним реєстром у порядку, встановленому Положенням (зразки напису та Державного реєстру наведенi у додатках 1 та 2 до Положення).
4.2. Оригiнал нормативно-правового акта разом iз супровiдним листом за пiдписом директора Департаменту повертається органу, що подав акт на державну реєстрацiю, наступного дня пiсля реєстрацiї акта.
Уповноважена особа органу, що подав нормативно-правовий акт на державну реєстрацiю, ставить пiдпис у Державному реєстрi про отримання зареєстрованого акта.
4.3. Одна копiя зареєстрованого нормативно-правового акта залишається в Департаментi i зберiгається у Державному реєстрi нормативних актiв, друга - передається для включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв.
4.4. Нормативно-правовi акти, якi занесенi до Державного реєстру, набувають чинностi через 10 днiв пiсля їх реєстрацiї, якщо в них не встановлено пiзнiшого строку надання їм чинностi.
Нормативно-правовi акти, якi визначають права i обов'язки громадян та зареєстрованi у Мiнiстерствi юстицiї України, мають бути оприлюдненi у встановленому порядку.
При цьому, якщо нормативно-правовi акти зачiпають права та законнi iнтереси громадян, вони набувають чинностi через 10 днiв пiсля їх державної реєстрацiї, але не ранiше дня доведення до вiдома населення.
5. Подання зареєстрованих нормативно-правових актiв для включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв
5.1. Нормативно-правовi акти, якi зареєстрованi вiдповiдно до Указу Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" та постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади", пiдлягають включенню до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв (далi - Єдиний державний реєстр).
5.2. Вiдповiдно до Порядку ведення Єдиного державного реєстру для включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правовi акти подаються на електронних та паперових носiях.
5.3. Департамент передає до Департаменту систематизацiї законодавства та iнформатизацiї (далi - Департамент систематизацiї) наступного дня пiсля державної реєстрацiї нормативно-правового акта одну копiю зареєстрованого акта державною мовою, копiю цього акта в перекладi на росiйську мову та дискету з текстами цього акта обома мовами разом iз супровiдним листом за пiдписом директора Департаменту.
5.4. Департамент систематизацiї здiйснює перевiрку наданих дискет на вiдсутнiсть вiрусу та на вiдповiднiсть текстiв нормативно-правових актiв на паперових та електронних носiях. Замiна дискет або внесення виправлень у тексти нормативно-правових актiв, що знаходяться на дискетi, здiйснюється органом, який видав зазначений нормативно-правовий акт, до занесення цього акта до Єдиного державного реєстру.
Вiдповiдальнiсть за якiсть iнформацiї на електронних носiях несе орган, що видав нормативно-правовий акт.
5.5. Включення нормативно-правового акта до Єдиного державного реєстру провадиться протягом 5 робочих днiв з дня їх подання до Департаменту систематизацiї.
5.6. Пiсля включення нормативно-правового акта до Єдиного державного реєстру i присвоєння йому реєстрацiйного коду Департамент систематизацiї передає нормативно-правовий акт для опублiкування в "Офiцiйному вiснику України".
5.7. Департамент систематизацiї повiдомляє орган, який видав нормативно-правовий акт, про включення акта до Єдиного державного реєстру i його реєстрацiйний код.
Директор Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв | В. В. Бутрименко |