КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Київ
вiд 5 липня 1994 р. | N 462 |
---|
Питання Державного комiтету по стандартизацiї,
метрологiї та сертифiкацiї
Iз змiнами, внесеними згiдно з
Постановами КМ
N 623 вiд 10.06.96
N 1113 вiд 12.09.96
N 1227 вiд 05.10.96
Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
1. Затвердити Положення про Державний комiтет України по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї (додається).
(Пункт 1 втратив чиннiсть на пiдставi Постанови КМ N 1227 вiд 05.10.96) |
2. Установити граничну чисельнiсть працiвникiв центрального апарату Державного комiтету по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї у кiлькостi 140 одиниць.
Дозволити Державному комiтетовi по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї мати трьох заступникiв голови, у тому числi одного першого, а також колегiю у кiлькостi 13 чоловiк.
(На часткову змiну пункту 2 дозволити Державному комiтету по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї мати колегiю у кiлькостi 9 чоловiк згiдно з Постановою КМ N 623 вiд 10.06.96) | |
(На часткову змiну пункту 2 дозволити Державному комiтету по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї мати колегiю у кiлькостi 11 чоловiк згiдно з Постановою КМ N 1113 вiд 12.09.96) |
3. Визнати такою, що втратила чиннiсть, постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 25 травня 1992 р. N 268 "Питання Державного комiтету України по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї" (ЗП України, 1992 р., N 6, ст.136).
Прем'єр-мiнiстр України | В.МАСОЛ |
Мiнiстр Кабiнету Мiнiстрiв України | I.ДОЦЕНКО |
Iнд.31
Затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 5 липня 1994 р. N 462 |
|
(Положення втратило чиннiсть на пiдставi Постанови КМ N 1227 вiд 05.10.96) |
ПОЛОЖЕННЯ
про Державний комiтет України по стандартизацiї,
метрологiї та сертифiкацiї
1. Державний комiтет України по стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї (Держстандарт) є центральним органом державної виконавчої влади, пiдвiдомчим Кабiнетовi Мiнiстрiв України.
Держстандарт забезпечує реалiзацiю державної полiтики в галузi стандартизацiї, єдностi вимiрювань i сертифiкацiї, спрямованої на сприяння економiчному розвитку країни, представляє її iнтереси в мiжнародних органiзацiях як нацiональний орган з стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї.
2. Держстандарт у своїй дiяльностi керується Конституцiєю ( 888-09 ) i законами України, постановами Верховної Ради України, указами i розпорядженнями Президента України, декретами, постановами i розпорядженнями Кабiнету Мiнiстрiв України, а також цим Положенням. У межах своїх повноважень Комiтет органiзує та контролює виконання актiв законодавства України.
Комiтет узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо удосконалення цього законодавства та вносить їх на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України.
3. Основними завданнями Держстандарту є:
створення i органiзацiя функцiонування державних систем стандартизацiї, забезпечення єдностi вимiрювань i сертифiкацiї у сферi розроблення i виробництва продукцiї (процесiв, робiт, послуг) (далi - продукцiя) загального та вiйськового призначення, iнших напрямiв дiяльностi суспiльства, проведення єдиної технiчної полiтики з метою захисту iнтересiв споживачiв i держави з питань безпеки продукцiї для життя, здоров'я та майна громадян, охорони навколишнього природного середовища, забезпечення взаємозамiнностi, сумiсностi, єдностi i достовiрностi вимiрювань, унiфiкацiї продукцiї та її якостi;
створення, органiзацiя зберiгання та ведення:
- Нацiонального фонду державних стандартiв i класифiкаторiв;
- державних реєстрiв: засобiв вимiрювань, допущених до застосування (в тому числi стандартних зразкiв речовин i матерiалiв), таблиць стандартних довiдкових даних про фiзичнi константи та властивостi речовин i матерiалiв;
- системи державних еталонiв одиниць фiзичних величин;
здiйснення державного нагляду за впровадженням i додержанням вимог стандартiв, норм i правил, за винятком будiвельних норм i правил, на продукцiю суб'єктами пiдприємницької дiяльностi (крiм стадiї реалiзацiї товарiв у сферi торгiвлi, випуску i реалiзацiї продукцiї на пiдприємствах громадського харчування i надання послуг громадянам як споживачам), а також державного метрологiчного нагляду;
координацiя роботи мiнiстерств i вiдомств, виконавчих комiтетiв Рад, пiдприємств, їх об'єднань, установ, органiзацiй, включаючи громадськi органiзацiї, у питаннях стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
органiзацiя iнформацiйного забезпечення в сферi стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, а також видання нормативної та довiдкової документацiї з питань, що входять до компетенцiї Держстандарту;
визначення основних напрямiв i координацiя дiяльностi мiнiстерств, вiдомств, технiчних комiтетiв стандартизацiї, науково-дослiдних установ та iнших органiзацiй України щодо мiжнародного спiвробiтництва iз стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
висвiтлення через засоби масової iнформацiї результатiв роботи у сферi стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, а також стану якостi продукцiї, що виробляється.
4. Держстандарт вiдповiдно до покладених на нього завдань:
1) органiзує функцiонування державних систем стандартизацiї, забезпечення єдностi вимiрювань i сертифiкацiї:
а) в галузi стандартизацiї:
органiзує роботу iз стандартизацiї продукцiї, в тому числi щодо створення технiчних комiтетiв стандартизацiї, планування розроблення, проведення експертизи та розповсюдження державних стандартiв (крiм роботи iз стандартизацiї в галузi будiвництва);
розподiляє видiленi Комiтетовi iз державного бюджету кошти мiж конкретними виконавцями робiт iз державної та мiжнародної стандартизацiї;
веде облiк i реєстрцiю нормативних документiв iз стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
органiзує розроблення основних положень системи класифiкацiї та кодування технiко-економiчної iнформацiї (СККТЕI), в тому числi з вiйськової технiки та iнших виробiв вiйськового призначення, i забезпечує її функцiонування;
органiзує проведення експертизи, а також реєстрацiю державних класифiкаторiв i затверджує їх;
забезпечує функцiонування та актуалiзацiю Нацiонального фонду державних стандартiв i класифiкаторiв СККТЕI, мiжнародних (мiждержавних) i нацiональних стандартiв зарубiжних країн, а також проводить iншу роботу, пов'язану iз забезпеченням функцiонування державної системи стандартизацiї;
б) у галузi забезпечення єдностi вимiрювань:
органiзує функцiонування державної метрологiчної служби, державної служби стандартних зразкiв речовин i матерiалiв, державної служби стандартних довiдкових даних про фiзичнi константи та властивостi речовин i матерiалiв, державної служби єдиного часу i еталонних частот;
встановлює за погодженням з Мiнекономiки тарифи на проведення метрологiчних робiт;
органiзує:
- державний метрологiчний нагляд, атестацiю метрологiчних служб, вимiрювальних, випробувальних i хiмiко-аналiтичних лабораторiй, створення державних еталонiв одиниць фiзичних величин, а також проведення державних випробувань i метрологiчної атестацiї засобiв вимiрювань;
- виконання робiт з удосконалення систем забезпечення єдностi та достовiрностi вимiрювань, збереження i пiдтримання на сучасному рiвнi еталонної бази країни;
- проведення державної повiрки засобiв вимiрювань (iз засвiдченням її результатiв), а також виконання особливо точних вимiрювань на замовлення пiдприємств, їх об'єднань, установ, органiзацiй i забезпечення їх комплексного метрологiчного обслуговування;
- розроблення та виробництво зразкових засобiв вимiрювань, пов'язаних з виконанням державних функцiй iз забезпечення єдностi вимiрювань;
- роботу служб з питань часу i частоти, стандартних зразкiв складу i властивостей речовин i матерiалiв, стандартних довiдкових даних про фiзичнi константи та властивостi речовин i матерiалiв, а також iншу роботу щодо забезпечення єдностi вимiрювань;
в) у галузi сертифiкацiї:
здiйснює органiзацiйно-методичне керiвництво державною системою сертифiкацiї;
координує роботу мiнiстерств i вiдомств, пов'язану iз сертифiкацiєю продукцiї та систем якостi;
визначає та акредитує органи сертифiкацiї, випробувальнi лабораторiї (центри) та атестує експертiв-аудиторiв;
затверджує перелiки продукцiї, що пiдлягає обов'язковiй сертифiкацiї;
визнає сертифiкати або iншi документи, виданi за кордоном, якщо вони пiдтверджують вiдповiднiсть продукцiї дiючим в Українi нормативним документам, а також припиняє дiю або скасовує виданi в Українi сертифiкати у разi виявлення вiдхилень вiд норм, пiдтверджених пiд час проведення сертифiкацiї;
здiйснює iнспекцiйний контроль за додержанням правил державної системи сертифiкацiї;
органiзує реєстрацiю об'єктiв сертифiкацiї та виданих сертифiкатiв, формування i ведення Реєстру державної системи сертифiкацiї; готує iнформацiю про результати цiєї дiяльностi, а також проводить iншу роботу, пов'язану з функцiонуванням системи;
2) здiйснює державний нагляд за додержанням обов'язкових вимог стандартiв, норм i правил, iншої нормативної документацiї пiдприємствами, установами, органiзацiями незалежно вiд форм власностi i громадянами - суб'єктами пiдприємницької дiяльностi (за винятком галузi будiвництва, сфери торгiвлi, громадського харчування i послуг) пiд час розроблення та виробництва продукцiї, а також сировини, матерiалiв, напiвфабрикатiв i комплектуючих виробiв мiжгалузевого призначення, якi поставляються для виробництва вiйськової технiки та iнших виробiв вiйськового призначення, забезпечує взаємодiю з iншими уповноваженими на це органами;
3) здiйснює мiжгалузеву координацiю дiяльностi з питань стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
4) органiзує проведення роботи з мiжнародними органiзацiями, що працюють у сферi стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, включаючи ведення секретарiатiв українських комiтетiв мiжнародних органiзацiй цих напрямiв, подання пропозицiй вiд iменi України до проектiв планiв їхньої роботи, експертизу мiжнародних (мiждержавних) стандартiв, установлення правил застосування цих стандартiв на територiї України;
5) органiзує роботу з фундаментальних дослiджень у сферi стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
6) провадить видавничу дiяльнiсть з питань стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї;
7) бере в установленому порядку участь у роботi художньо-технiчних i координацiйних рад, дегустацiйних та iнших комiсiй галузей промисловостi;
8) органiзує на базi навчальних закладiв Держстандарту i за кордоном пiдготовку, перепiдготовку i пiдвищення квалiфiкацiї керiвникiв i спецiалiстiв системи Держстандарту i виробництва в сферi стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, погоджує вiдповiднi програми пiдготовки i викладання дисциплiн у навчальних закладах, акредитує експертiв-аудиторiв;
9) приймає рiшення за погодженням з Антимонопольним комiтетом про створення, реорганiзацiю, лiквiдацiю пiдприємств, установ, органiзацiй, заснованих на загальнодержавнiй власностi, затверджує їхнi статути (положення), контролює додержання вимог цих документiв i приймає рiшення у разi їх порушення; дає згоду Фондовi державного майна на створення спiльних пiдприємств будь-яких органiзацiйно-правових форм, до статутного фонду яких передається майно, що є у загальнодержавнiй власностi;
10) укладає i розриває контракти з керiвниками пiдприємств, установ, органiзацiй, що входять до сфери управлiння Держстандарту, здiйснює контроль за ефективнiстю використання i зберiгання закрiпленого за ними майна.
5. Держстандарт має право:
встановлювати єдинi органiзацiйно-технiчнi вимоги щодо створення i функцiонування державних систем стандартизацiї, забезпечення єдностi вимiрювань та сертифiкацiї;
здiйснювати функцiї розпорядника майновою частиною авторських прав стосовно державних стандартiв i класифiкаторiв України, мiждержавних стандартiв, стандартних зразкiв складу i властивостей речовин i матерiалiв, таблиць стандартних довiдкових даних про фiзичнi константи та властивостi речовин i матерiалiв, а також стандартiв, правил, директив i рекомендацiй мiжнародних органiзацiй з стандартизацiї, членом яких є Україна, якщо це передбачено її мiжнародними договорами;
здiйснювати видання (перевидання), встановлювати цiни за погодженням з Мiнекономiки та продавати державнi стандарти i класифiкатори України, мiждержавнi стандарти, правила, директиви i рекомендацiї мiжнародних органiзацiй стандартизацiї, а також укладати договори з органiзацiями стосовно делегування їм права на видання (перевидання) цих нормативних документiв (за винятком державних стандартiв та iнших нормативних документiв у галузi будiвництва);
застосовувати згiдно з чинним законодавством санкцiї до пiдприємств, установ, органiзацiй i громадян - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi (за винятком галузi будiвництва, сфери торгiвлi, громадського харчування i послуг) у разi порушення ними стандартiв, норм i правил пiд час розроблення, випуску та реалiзацiї продукцiї, а на посадових осiб у цих випадках складати протоколи про адмiнiстративнi правопорушення в сферi стандартизацiї, якостi продукцiї та метрологiї;
здiйснювати контроль за дiяльнiстю служб стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї мiнiстерств, вiдомств, пiдприємств, їх об'єднань, установ i органiзацiй незалежно вiд форм власностi, громадян - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi;
делегувати повноваження щодо здiйснення функцiй органу з сертифiкацiї в державнiй системi сертифiкацiї шляхом укладення договорiв (зi сплатою Держстандарту коштiв вiд виконання робiт згiдно з окремим положенням);
одержувати безкоштовно вiд органiв державної статистики статистичнi матерiали, а вiд мiнiстерств, вiдомств, пiдприємств, їх об'єднань, установ i органiзацiй, виконавчих комiтетiв Рад - iнформацiю, що стосується сфери дiяльностi Держстандарту;
брати безпосередню участь вiд iменi України вiдповiдно до законодавства України та мiжнародних договорiв, ратифiкованих Україною, представляти iнтереси України в мiжнародних органiзацiях з стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, укладати мiжнароднi угоди з компетентними органами i органiзацiями iнших країн з питань, що належать до компетенцiї Держстандарту;
затверджувати державнi стандарти (за винятком державних стандартiв у галузi будiвництва);
видавати лiцензiї (дозволи) на право виготовлення, ремонту, повiрки, прокату, калiбрування, продажу та iмпорту засобiв вимiрювань;
дозволяти в установленому порядку окремим пiдприємствам виготовлення продукцiї з тимчасовим вiдхиленням вiд вимог державних стандартiв для реалiзацiї в межах України.
6. Держстандарт пiд час виконання покладених на нього функцiй взаємодiє з мiнiстерствами i вiдомствами, органами Республiки Крим, виконавчими комiтетами Рад, а також з вiдповiдними органами iнших країн.
7. Держстандарт у межах своєї компетенцiї видає на пiдставi й на виконання чинного законодавства накази, органiзує та контролює їх виконання.
Комiтет у разi потреби видає разом з мiнiстерствами i вiдомствами, виконавчими комiтетами Рад та громадськими об'єднаннями спiльнi акти.
Рiшення Держстандарту з питань стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, прийнятi в межах його компетенцiї, обов'язковi для мiнiстерств i вiдомств, виконавчих комiтетiв Рад, а також пiдприємств, їх об'єднань, установ i органiзацiй незалежно вiд форм власностi, громадян - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi.
8. Держстандарт очолює голова, який призначається на посаду Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Голова Комiтету має заступникiв, у тому числi одного першого, якi за його поданням призначаються на посаду Кабiнетом Мiнiстрiв України. Розподiл обов'язкiв мiж заступниками провадиться головою Комiтету.
Голова Держстандарту несе персональну вiдповiдальнiсть за виконання покладених на Комiтет завдань i здiйснення ним своїх функцiй, визначає ступiнь вiдповiдальностi заступникiв голови, керiвникiв пiдроздiлiв Комiтету.
Голова Держстандарту одночасно за посадою є головним державним iнспектором України, а його заступники - заступниками головного державного iнспектора України з державного нагляду за якiстю продукцiї, додержанням стандартiв, норм i правил.
Директори пiдпорядкованих Держстандарту центрiв стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї призначаються головою Комiтету i є за посадою головними державними iнспекторами Республiки Крим, областi, мiста, а їхнi заступники - заступниками головного державного iнспектора Республiки Крим, областi, мiста з державного нагляду за якiстю продукцiї, додержанням стандартiв, норм i правил.
Начальники управлiнь, їхнi заступники, начальники вiддiлiв, спецiалiсти Держстандарту, керiвники пiдроздiлiв, їхнi заступники та спецiалiсти центрiв стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, на яких покладено здiйснення державного нагляду за додержанням стандартiв, норм i правил i державного метрологiчного нагляду, одночасно за посадою є державними iнспекторами з державного нагляду за якiстю продукцiї, додержанням стандартiв, норм i правил або державними iнспекторами з державного метрологiчного нагляду.
9. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї Держстандарту, обговорення найважливiших напрямiв дiяльностi i розвитку стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї у Держстандартi утворюється колегiя, до складу якої входять його голова (голова колегiї), заступники голови Комiтету за посадою, а також iншi керiвнi працiвники Комiтету.
Склад колегiї Держстандарту затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Рiшення колегiї проводяться в життя, як правило, наказами Держстандарту.
10. Для пiдготовки рiшень з окремих питань дiяльностi Держстандарту при ньому утворюються науково-технiчнi комiсiї з стандартизацiї, з метрологiї, та з сертифiкацiї.
У Комiтетi можуть створюватися й iншi дорадчi та консультативнi органи. Склад цих органiв i положення про них затверджуються головою Держстандарту.
11. Гранична чисельнiсть i фонд оплати працi працiвникiв центрального апарату Держстандарту затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Структура центрального апарату Комiтету затверджується Вiце-прем'єр-мiнiстром України.
Штатний розпис центрального апарату i положення про його структурнi пiдроздiли затверджуються головою Держстандарту.
12. Виконання центрами стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї робiт щодо здiйснення державного нагляду за додержанням стандартiв, норм i правил, державного метрологiчного нагляду, пiдтримання та експлуатацiї еталонiв одиниць фiзичних величин i установок найвищої точностi, проведення науково-дослiдних i дослiдно-конструкторських робiт iз стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї, розроблення мiжнародних (мiждержавних) i державних стандартiв, якi встановлюють основоположнi, загальнотехнiчнi, а також обов'язковi вимоги, здiйснення заходiв щодо прямого використання мiжнародних (мiждержавних) i нацiональних стандартiв iнших країн як державних стандартiв України, вiдповiдна науково-методична i координацiйна робота, а також дiяльнiсть навчальних закладiв Держстандарту фiнансуються за рахунок коштiв державного бюджету.
13. Держстандарт має спецiальний фонд позабюджетних коштiв цiльового призначення, який формується за рахунок вiдрахування коштiв пiдприємств i органiзацiй згiдно з чинним законодавством, а також добровiльних внескiв юридичних i фiзичних осiб у нацiональнiй та iноземнiй валютi.
Положення про порядок формування i використання спецiального фонду позабюджетних коштiв затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Держстандарту.
14. Держстандарт є юридичною особою, має самостiйний баланс, рахунки в установах банкiв, печатку iз зображенням Державного герба України i своїм найменуванням.