ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 03.07.2004 р. | N 12302/7/15-2117 |
---|
З метою розширення податкової
бази з ПДВ, забезпечення збiльшення загального
збору податку, проведення щоденної роботи щодо
упередження випадкiв наявностi незаконних заявок
до вiдшкодування ПДВ та декларування пiльгових
режимiв оподаткування, скорочення залишкiв
iснуючої бюджетної заборгованостi з ПДВ Державна
податкова адмiнiстрацiя України направляє
Рекомендацiї щодо нових форм i методiв
податкового менеджменту.
При цьому зобов'язую довести вказанi Рекомендацiї до вiдома пiдпорядкованих податкових органiв, забезпечити їх вивчення та використання у роботi.
Заступник Голови | С. Лекарь |
Додаток |
Рекомендацiї
щодо нових форм та методiв податкового
менеджменту в частинi податку на додану вартiсть
Менеджмент взаємодiї пiдроздiлiв органiв ДПС та налагодження партнерських стосункiв з платниками
Важливим напрямом роботи, який потребує покращання, є об'єднання зусиль усiх пiдроздiлiв податкової служби з метою запровадження єдиного процесу адмiнiстрування податку на додану вартiсть, проведення системного аналiзу щодо доцiльностi впровадження особливих режимiв оподаткування та обґрунтованостi надання податкових пiльг окремим категорiям платникiв податкiв; скорочення iснуючої бюджетної заборгованостi та недопущення її збiльшення; цiлеспрямована роз'яснювальна робота серед платникiв; органiзацiя роботи регiональних ДПА (проведення семiнарiв, надання практичної допомоги).
На усiх етапах роботи органiв державної податкової служби метою реформування є встановлення неупереджених, партнерських вiдносин з дисциплiнованими платниками, якi вчасно та в повному обсязi сплачують податки. Є нагальна потреба мiнiмiзувати втручання у господарську дiяльнiсть таких платникiв та зосередитися на введеннi принципу "неминучостi покарання" порушникiв податкового законодавства шляхом оперативного викриття i здiйснення перевiрок суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi ухиляються вiд оплати податкiв. Це сприятиме створенню рiвних умов для дiяльностi доброчесних платникiв.
Проведення аналiзу фiнансово-господарської дiяльностi та податкової звiтностi платникiв податку на додану вартiсть на регiональному рiвнi
Основними напрямами роботи зi звiтнiстю платникiв податку на додану вартiсть на регiональному рiвнi повиннi бути такi заходи:
- аналiз структурного складу платникiв, якi подають податкову звiтнiсть з податку на додану вартiсть з сумами податку, задекларованими до вiдшкодування; у разi зростання кiлькостi платникiв, якими подається така звiтнiсть, визначити причини такого зростання. Особливу увагу звернути на платникiв податку, якi декларують суми податку на додану вартiсть до вiдшкодування з бюджету i не здiйснюють продаж товарiв (робiт, послуг), що оподатковуються за нульовою ставкою, або не здiйснюють придбання та введення в експлуатацiю основних фондiв. Визначити правомiрнiсть вiднесення сум податку на додану вартiсть до вiдшкодування такими платниками податку, повноту визначення ними податкових зобов'язань;
- встановити перелiк платникiв, якi працюють у збитковому режимi, проаналiзувати їх фiнансово-господарську дiяльнiсть, встановити причини, якi призвели до збитковостi даних пiдприємств. Проаналiзувати цiнову полiтику таких пiдприємств. У разi застосування такими пiдприємствами практики продажу товарiв за цiнами нижче цiни придбання встановити, чи застосовуються такими пiдприємствами звичайнi цiни у випадках, передбачених Законом, перевiрити вiдповiднiсть застосованого рiвня звичайних цiн їх фактичному рiвню. Встановити джерела погашення збиткiв вiд реалiзацiї товарiв за цiнами нижче цiн придбання, визначити можливi випадки отримання компенсацiї вартостi таких товарiв (у будь-якiй формi) вiд третiх осiб, забезпечити включення такої компенсацiї до бази оподаткування;
- встановити перелiк пiдприємств, якi декларують вiдсутнiсть господарської дiяльностi, визначити причини вiдсутностi господарської дiяльностi, провести перевiрки таких пiдприємств щодо достовiрностi такого звiтування. Перевiрити рух коштiв на банкiвських рахунках таких пiдприємств, визначити коло пов'язаних осiб таких пiдприємств. Проаналiзувати майновий стан засновникiв таких пiдприємств, визначити джерела доходiв засновникiв таких пiдприємств та повноту декларування ними прибуткового податку з громадян. У разi невiдповiдностi майнового стану засновникiв пiдприємств, по яких декларується вiдсутнiсть господарської дiяльностi, фактично задекларованому рiвню доходiв таких засновникiв, вжити заходiв щодо застосування непрямих методiв визначення джерела таких доходiв та його зв'язку з дiяльнiстю пiдприємства, по якому декларується вiдсутнiсть господарської дiяльностi;
- проаналiзувати структурний i якiсний склад пiдприємств, що мають заборгованiсть перед бюджетом зi сплати податку на додану вартiсть. Розподiлити такi пiдприємства по групах залежно вiд розмiру заборгованостi, встановити спiввiдношення розмiру заборгованостi платника до розмiру його оподатковуваних операцiй та сум податку на додану вартiсть, що декларуються таким платником до сплати в бюджет. По заборгованостi, яка має незначний розмiр, та за умови, що термiн давностi виникнення такої заборгованостi перевищив три роки, вжити заходiв для забезпечення її списання. Визначити перелiк платникiв, якi поряд з наявнiстю заборгованостi з податку на додану вартiсть декларують вiдсутнiсть господарської дiяльностi, встановити коло осiб, якi є пов'язаними особами по вiдношенню до таких платникiв, вжити заходiв по забезпеченню погашення заборгованостi таких платникiв за участю пов'язаних осiб. Визначити перелiк платникiв, якi поряд з наявнiстю заборгованостi з податку на додану вартiсть мають у складi своїх контрагентiв платникiв, якi мають бюджетну заборгованiсть по вiдшкодуванню податку на додану вартiсть. Опрацювати можливiсть застосування постанови КМУ N 1270;
- запровадити практику постiйного монiторингу господарської дiяльностi платникiв податку на предмет виявлення нетипових видiв операцiй, що здiйснюються такими платниками податку (наприклад, ввезення сировини для власних виробничих потреб за вiдсутностi у платника бази для такої переробки (власних чи орендованих основних фондiв); придбання великих обсягiв продукцiї з коротким термiном реалiзацiї за умов вiдсутностi такої реалiзацiї чи умов для переробки такої продукцiї; операцiї з ввезення та наступного вивезення однiєї i тiєї ж продукцiї та застосування при цьому значних розходжень в цiнах). Встановити контроль за повнотою визначення податкових зобов'язань такими пiдприємствами, правомiрнiстю отримання ними податкового кредиту;
- визначити перелiк пiдприємств, якi, маючи великий обсяг оподатковуваних операцiй, декларують незначнi суми податку на додану вартiсть до сплати в бюджет або, декларуючи в одному звiтному перiодi суму податку на додану вартiсть до сплати в бюджет, в наступному звiтному перiодi декларують суми податку на додану вартiсть до вiдшкодування з бюджету. Проводити постiйний монiторинг дiяльностi таких пiдприємств на предмет вiдслiдковування можливої їх участi в операцiях по вiдмиванню коштiв;
- встановити контроль за фiнансовим станом пiдприємств, запровадити практику вiдслiдковування руху коштiв по банкiвських рахунках пiдприємств, у першу чергу тих, якi:
а) протягом трьох останнiх рокiв мали фiнансовi стосунки з "фiктивними" пiдприємствами або визнанi такими, що мають ознаки "фiктивностi"; встановити наявнiсть зв'язку пов'язаних осiб таких пiдприємств та пов'язаних осiб фiктивних пiдприємств або тих, що мають ознаки фiктивностi; встановити контроль за повнотою визначення податкових зобов'язань, правомiрнiстю формування податкового кредиту;
б) практикують здiйснювати розрахунки з постачальниками перерахуванням авансових платежiв з метою очищення поточного рахунка i, як наслiдок, не проводять розрахунки з бюджетом;
в) застосовують змiну форми розрахунку з грошової на бартерну;
- у разi виявлення "фiктивного" пiдприємства та проведення судового розгляду правомiрностi його дiяльностi чи дiяльностi посадових осiб такого пiдприємства, забезпечити правове супроводження судового процесу та встановити контроль за правовим вiдслiдковуванням його результатiв, вжити заходiв для забезпечення визнання в судовому порядку неправомiрностi державної реєстрацiї такого пiдприємства, прийняття судового рiшення про скасування перш за все його державної реєстрацiї i, як наслiдок, - реєстрацiї такого пiдприємства як платника податку на додану вартiсть.
Напрями податкового менеджменту в частинi адмiнiстрування податку на додану вартiсть до бюджету
Одним iз основних напрямкiв податкового менеджменту при забезпеченнi мобiлiзацiї ПДВ до бюджету повинен бути новий пiдхiд до вiдшкодування податку, а саме:
- вiдшкодування повинно здiйснюватись лише за умови забезпечення загального збору ПДВ з використанням усiх наявних шляхiв наповнення бюджету (стовiдсоткова сплата сум ПДВ, нарахованих по декларацiях та по актах документальних перевiрок, стовiдсоткове застосування нарахованих штрафних санкцiй та заходiв примусового стягнення);
- збереження грошових коштiв у бюджетi при здiйсненнi вiдшкодування, тобто при вiдшкодуваннi ПДВ з бюджету прiоритетними напрямками повиннi бути механiзми вiдшкодування, передбаченi постановами КМУ N 1270, N 709, вiдшкодування у рахунок сплати iнших платежiв до бюджету чи з використанням механiзму одноденного кредитування;
- щомiсячний монiторинг пiдприємств, якi заявляють до вiдшкодування ПДВ, у розрiзi галузей та видiв економiчної дiяльностi;
- монiторинг фактичної динамiки та сум здiйсненого вiдшкодування в розрiзi окремих платникiв щомiсячно з початку року;
- аналiз структури заявлених до вiдшкодування сум податку на додану вартiсть (iснуючих залишкiв невiдшкодованих сум) щодо визначення кiлькостi платникiв, якi не звiтують, знаходяться в розшуку, мають залишки невiдшкодованих сум понад 1095 днiв;
- визначення перелiку пiдприємств, що ввозять в Україну високолiквiднi та пiдакцизнi товари по завищенiй митнiй вартостi з подальшим збитковим продажем та заявляють при цьому значнi суми до вiдшкодування. Провести силами пiдроздiлiв контрольно-перевiрочної роботи та податкової мiлiцiї ряд перевiрочних заходiв по цих платниках;
- визначення перелiку пiдприємств, якi заявляють до вiдшкодування значнi суми податку на додану вартiсть на пiдставi здiйснення разових операцiй з придбання товарiв на умовах товарного кредиту, та проведення комплексних перевiрок цих пiдприємств та їх контрагентiв.
Менеджмент кабiнетного аудиту
Для досягнення ефективностi при проведеннi камеральних перевiрок декларацiй з ПДВ платникiв податку, якi застосовують спецiальнi режими оподаткування, видають контролюючим органам податковi векселi при ввезеннi товарiв на митну територiю України, та з метою розширення бази оподаткування i упередження випадкiв незаконних заявок до вiдшкодування ПДВ та декларування пiльгових режимiв ДПА України рекомендує застосовувати таку методику податкового менеджменту:
1. Кабiнетний аудит декларацiй з ПДВ платникiв податку, якi застосовують спецiальнi режими оподаткування:
а) у платникiв, якi заявляють неоподатковуванi обороти, перевiрити:
наявнiсть додаткiв з розшифровкою назви пiльги та посилання на норму закону, яким вона надається, та перевiрити її наявнiсть i вiдповiднiсть дiючому законодавству;
визначити властивiсть такої пiльги чи спецiального режиму для такого платника (наприклад, реалiзацiя лiкарських засобiв платником, який здiйснює виробництво товарiв народного вжитку) та встановити наявнiсть дозволу на таку реалiзацiю лiкарських засобiв (i таке подiбне);
визначити питому вагу оподатковуваних оборотiв у загальних обсягах продажу товарiв (робiт, послуг) та порiвняти з питомою вагою суми ПДВ, що вiднесена до складу податкового кредиту. Якщо перевагу над сумами ПДВ, що включенi до складу валових витрат, має розмiр податкового кредиту, то необхiдно з'ясувати, через якi причини це сталося (придбанi матерiальнi запаси, основнi фонди, реалiзацiя за цiнами, нижчими вiд цiни придбання, iншi причини);
суми ПДВ по векселю не можуть в повному обсязi вiдноситися до складу податкового кредиту, якщо платник одночасно з неоподатковуваною дiяльнiстю здiйснює оподатковувану;
б) у платникiв, якi зареєстрованi як технопарки, їх учасники, дочiрнi i спiльнi пiдприємства, що виконують iнвестицiйнi та iнновацiйнi проекти, перевiрити:
наявнiсть Свiдоцтва про реєстрацiю iнвестицiйного чи iнновацiйного проекту та термiн його дiї (спецiальний режим оподаткування надається з дати реєстрацiї такого проекту не бiльш нiж на 5 рокiв) та копiй контрактiв з вiдповiдними органами мiсцевого самоврядування, нотарiально завiрених копiй перелiку прiоритетних напрямкiв дiяльностi технопарку;
наявнiсть копiй договорiв про спiльну дiяльнiсть;
виконання умов договорiв, оскiльки невиконання учасниками технопаркiв їх зобов'язань тягне за собою припинення виконання договорiв та збiльшення податкових зобов'язань на суму звiльнених вiд оподаткування за весь перiод дiї договорiв;
у спецiальнiй декларацiї не можуть бути вiдображенi операцiї з податковими векселями, оскiльки для технопаркiв на операцiї з ввезення матерiалiв, устаткування, обладнання, сировини, комплектуючих та iнших товарiв вексель (крiм пiдакцизних, а на пiдакцизнi вексель взагалi не видається), дiє режим звiльнення:
цiльове використання ввезених в режимi звiльнення ресурсiв (проводити аналiз звiту про цiльове використання матерiальних ресурсiв, звiряти його з даними АРМ-митниця);
якщо в декларацiї з ПДВ заповнено рядок 8.2, то перевiрити чи заповнено рядок 25.2 "пеня за операцiї, указанi в рядку 8.2, розрахунок додається" (скорочена форма);
в) у платникiв ПДВ - сiльськогосподарських товаровиробникiв перевiрити:
наявнiсть права на застосування спецiального режиму оподаткування (визначити вiдсоток продукцiї власного виробництва та продуктiв її переробки за попереднiй звiтний (податковий) рiк вiд загальної суми валового доходу), а для новоствореного пiдприємства - вiдсоток визначається виходячи iз загальної суми валового доходу за даними звiтного перiоду поточного року;
наявнiсть довiдок про цiльове використання сум ПДВ за попереднiй звiтний перiод, данi яких при камеральнiй перевiрцi аналiзуються (подаються з декларацiєю за скороченою формою);
своєчаснiсть та повноту перерахування коштiв з поточного рахунка на спецiальний рахунок (копiя платiжного доручення);
провести звiрку не перерахованих на спецрахунок сум ПДВ;
не перерахованi в термiни для сплати ПДВ у бюджет суми ПДВ з поточного рахунка на спецрахунок вважаються нецiльовим призначенням i пiдлягають стягненню до бюджету;
формування податкового кредиту та розподiл його мiж спецiальними декларацiями та загальною декларацiєю, по якiй проводяться розрахунки з бюджетом. При ввезеннi основних фондiв, по яких на митницi було видано вексель, податковi зобов'язання (погашення векселя) вiдображають у бюджетнiй декларацiї, а в наступному звiтному перiодi податкових кредит формують та розподiляють мiж спецдекларацiєю та декларацiєю, по якiй розраховуються з бюджетом, залежно вiд частки використання;
г) у платникiв ПДВ - переробних пiдприємств перевiрити:
своєчаснiсть та повноту перерахування коштiв з поточного рахунка на спецiальний (копiя платiжного доручення);
своєчаснiсть та повноту перерахування коштiв з спецiального на рахунок сiльськогосподарського товаровиробника (копiя платiжного доручення), неперерахованi суми дотацiй вважаються такими, що використовуються переробними пiдприємствами не за призначенням;
д) у платникiв ПДВ, якi надають готельнi послуги
Готельна послуга складається з основних та додаткових послуг, що надаються споживачу при розмiщеннi та проживаннi в готелi. Основна послуга - проживання та харчування, додаткова - це та, що не належить до основних послуг готелю, а замовляється та сплачується споживачем додатково за окремим договором.
Якщо платник вiдображає в декларацiї нульову ставку ПДВ за надання послуг з туризму, то таку декларацiю негайно передати до податкового аудиту. Адже виключно за умови надання послуг на митнiй територiї України в разi їх продажу за межами України безпосередньо або при посередництвi нерезидентiв iз застосуванням безготiвкових розрахункiв може надаватися нульова ставка по послугах з туризму.
Рекомендувати податковому аудиту перевiрити:
чи має така юридична особа лiцензiю на туроператорську чи турагентську дiяльнiсть;
порядок продажу туристичного продукту: на митнiй територiї України чи за межами;
безпосередньо цим суб'єктом чи при посередництвi;
розрахунки проведено готiвкою чи вони є безготiвковими;
наявнiсть угод iз страховиками, оскiльки суб'єкт туристичної дiяльностi обов'язково забезпечує страхування туриста.
Менеджмент документального пiдтвердження сум ПДВ, заявлених до вiдшкодування
Насамперед, необхiдно змiнити вимоги до попереднього вiдбору суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi для проведення перевiрок сум, заявлених до вiдшкодування, запровадити новi критерiї вiдбору платникiв для включення до плану проведення документальних перевiрок суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi. Тобто якщо платники мають високий ступiнь ризику ухилення вiд оподаткування, вони повиннi перевiрятися першочергово (незалежно вiд планiв перевiрок пiдприємств на поточний квартал). Особливу увагу слiд звертати на пiдприємства, якi здiйснюють нетиповий (непрофiльний) експорт.
Одним iз основних, концептуально нових напрямкiв органiзацiї роботи пiдроздiлiв контрольно-перевiрочної роботи при пiдтвердженнi сум ПДВ, заявлених до вiдшкодування, повинно бути проведення комплексних перевiрок за галузевим принципом.
Галузевий принцип - це метод вiдбору пiдприємств, що мають прiоритетне значення як виробники значної частки валового внутрiшнього продукту, незалежно вiд форм власностi або господарювання, особливо це стосується великих фiнансово-господарських об'єднань (концерни, консорцiуми тощо). Одночасно з перевiркою головного пiдприємства такого платника проводяться перевiрки всiх суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi взаємодiють з такими об'єднаннями.
Концепцiя проведення перевiрок за галузевим принципом дає змогу проаналiзувати фiнансову дiяльнiсть не лише платникiв податкiв, якi перевiряються, але й пiдприємств, що здiйснюють торговельно-посередницькi операцiї з продукцiєю, виробленою пiдприємствами даної галузi. Практичний досвiд показав, що такий органiзацiйний метод значно пiдвищує результативнiсть контрольно-перевiрочної роботи.
Оформлення простроченої бюджетної заборгованостi з ПДВ облiгацiями внутрiшньої державної позики
Погашення бюджетної заборгованостi облiгацiями внутрiшньої державної позики вiдбувається повiльними темпами.
З метою виправлення такої ситуацiї пропонуємо запровадити новi форми i методи податкового менеджменту при оформленнi простроченої бюджетної заборгованостi облiгацiями внутрiшньої державної позики, а саме:
- проводити документальнi перевiрки сум бюджетної заборгованостi, яка пiддягає погашенню шляхом видачi ОВДП, першочергово (незалежно вiд планiв перевiрок пiдприємств на поточний квартал);
- створити штаби по роз'ясненню застосування положень постанови КМУ N 2014, готувати друкований, аудiо-, вiдео-, електронний iнформацiйний матерiал щодо отримання ОВДП, у якому iнформувати платникiв про порядок погашення бюджетної заборгованостi державними цiнними паперами та його переваги;
- забезпечити проведення iндивiдуальної роботи з платниками щодо можливостi отримання облiгацiй внутрiшньої державної позики.
Менеджмент податкових векселiв
Менеджмент податкових векселiв, якi видаються платниками податку на додану вартiсть при ввезеннi (пересиланнi) товарiв i предметiв на митну територiю України, визначає основнi засади органiзацiї роботи iз забезпечення контролю за веденням обiгу, облiку та погашення податкових векселiв, повнотою включення векселiв до складу податкових зобов'язань платникiв податку, правомiрнiстю включення платниками сум податку на додану вартiсть, вказаних у податкових векселях, до складу податкового кредиту, цiльовим використанням iмпортованих товарiв, в оплату податку на додану вартiсть при розмитненнi яких було видано податковий вексель.
Постiйне (щомiсячне) проведення звiрки даних про податковi векселi, що знаходяться на контролi в органах податкової служби на регiональному, мiжрегiональному та мiжвiдомчому рiвнях.
На регiональному рiвнi:
- проведення звiрки даних про виданi податковi векселi, iнформацiя про якi мiститься в рiзних iнформацiйних базах органiв податкової служби - база даних вантажних митних декларацiй (АРМ "Митниця"), Журнал облiку податкових векселiв, данi податкових декларацiй з податку на додану вартiсть (рядок 6), визначення розбiжностей мiж даними, отриманими iз зазначених джерел iнформацiї про виданi платниками податковi векселi, встановлення причин виникнення таких розбiжностей та вжиття заходiв щодо їх усунення. При цьому слiд прийняти до уваги вiдповiднiсть звiтних перiодiв при проведеннi аналiзу баз даних (наприклад, податковий вексель, виданий у квiтнi 2003 року, буде вiдображений в декларацiї за квiтень, термiн подання якої 20 травня).
На мiжрегiональному рiвнi:
- забезпечення органiзацiї роботи по здiйсненню контролю за погашенням податкових векселiв у разi переходу платника податкiв на обслуговування до iншого органу податкової служби (змiна юридичної адреси, перереєстрацiя тощо). У разi передачi iнформацiї про стан розрахункiв платника з бюджетом в обов'язковому порядку передавати iнформацiю про кiлькiсть виданих i непогашених податкових векселiв, про податковi векселi, включенi до складу податкових зобов'язань в податковiй звiтностi, за якою визначено заборгованiсть перед бюджетом;
- зняття з облiку податкових векселiв, що виданi платником, який перейшов на обслуговування до iншого органу податкової служби, за умови надання органом податкової служби, який прийняв платника на обслуговування, пiдтвердження про взяття таких податкових векселiв на облiк;
- забезпечення постiйного взаємообмiну iнформацiєю органiв податкової служби про взятi на облiк та знятi з облiку податковi векселi, виданi платниками, якi переходять на обслуговування до iншого органу податкової служби.
На мiжвiдомчому рiвнi:
- забезпечення органiзацiї роботи з проведення звiрки даних про виданi податковi векселi з митними органами (згiдно з вимогами постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 18.02.2004 р. N 178 "Про затвердження Порядку взаємодiї митних органiв i органiв державної податкової служби пiд час проведення звiряння даних щодо обiгу, облiку та погашення податкових векселiв та здiйснення контролю за цiльовим використанням iмпортованих товарiв, митне оформлення яких здiйснюється iз застосуванням податкового векселя" та з урахуванням викладеного в листi ДПА України вiд 02.04.2004 р. N 5777/7/15-2417). У разi виявлення розбiжностей при проведеннi звiрки вжити заходiв щодо виявлення та усунення причин таких розбiжностей;
- визначення (з числа виданих платниками податкових векселiв) перелiку податкових векселiв, якi погашено, i перелiку непогашених податкових векселiв.
По погашених податкових векселях:
- розподiлити погашенi податковi векселi по категорiях (податковi векселi, включенi до складу податкових зобов'язань в податковiй декларацiї; податковi векселi, погашенi шляхом дострокової оплати грошовими коштами; податковi векселi, погашенi бюджетним (експортним) вiдшкодуванням).
По податкових векселях, погашення яких здiйснювалося шляхом включення до складу податкових зобов'язань в податковiй декларацiї:
- по декларацiях, в яких задекларовано суму податку на додану вартiсть до сплати в бюджет, визначити повноту сплати податку до бюджету, визначити наявнiсть заборгованостi перед бюджетом, забезпечити органiзацiю роботи з погашення такої заборгованостi грошовими коштами;
- по декларацiях, в яких задекларовано суму податку до вiдшкодування, з бюджету, враховувати iнформацiю про включення податкового векселя до складу податкових зобов'язань при проведеннi перевiрок правомiрностi визначення суми податку на додану вартiсть, задекларованої до вiдшкодування. При вiдборi таких пiдприємств для проведення перевiрок такий критерiй вiдбору для перевiрки, як розмiр суми до вiдшкодування, визначати без урахування суми податкового векселя.
По податкових векселях, погашення яких здiйснювалося шляхом дострокової оплати грошовими коштами, та по податкових векселях, погашення яких здiйснювалося зарахуванням в рахунок їх оплати сум бюджетного (експортного) вiдшкодування, в обов'язковому порядку враховувати встановлений законом порядок щодо невключення таких векселiв до складу податкових зобов'язань у податковiй декларацiї. Забезпечити повноту i своєчаснiсть нарахування податкових зобов'язань по таких векселях за датою їх оплати в картках особових рахункiв платникiв податку в режимi "Нараховано згiдно з податковим векселем".
По непогашених податкових векселях:
- встановити перелiк непогашених податкових векселiв в розрiзi термiнiв їх погашення;
- визначити податковi векселi, термiн погашення яких настав, та причини, за яких такi векселi залишились непогашеними. Вжити заходiв щодо обов'язкового погашення таких векселiв грошовими коштами. Прийняти до уваги, що податковi векселi, погашенi грошовими коштами пiсля настання термiну сплати, повиннi бути включенi до складу податкових зобов'язань в податковiй декларацiї, а до складу податкового кредиту можуть бути включенi лише в наступному звiтному перiодi;
- вжити заходiв для забезпечення погашення непогашених податкових векселiв шляхом зарахування в рахунок їх оплати сум бюджетного (експортного) вiдшкодування. Прийняти до уваги, що пунктом 8.7 статтi 8 Закону України "Про податок на додану вартiсть" не передбачено нi отримання згоди платника податку на проведення такого погашення, нi надання ним будь-яких заяв про таке погашення. Забезпечити обов'язкове проведення перевiрок правомiрностi визначення суми податку на додану вартiсть, задекларованої до вiдшкодування.
Проведення аналiзу перелiку товарiв в оплату податку на додану вартiсть, при розмитненнi яких платниками податку видавалися податковi векселi.
Встановити порядок використання платником ввезених товарiв (використанi у виробництвi, залишенi для власного невиробничого використання, реалiзовано наступним покупцям, iнше), визначити, чи поновлювався податок на додану вартiсть на наступному етапi споживання таких товарiв (наприклад, ввезена сировина повинна бути використана у виготовленнi продукцiї, подальший продаж такої продукцiї має бути здiйснений з нарахуванням податку на додану вартiсть, податковi зобов'язання мають бути сплаченi до бюджету).
У разi виявлення випадкiв реалiзацiї готової продукцiї за цiнами нижчими, нiж придбана iмпортна сировина (податок на додану вартiсть не поновлено на наступному етапi виробництва), провести перевiрки на предмет повноти визначення податкових зобов'язань.
Проаналiзувати фiнансово-господарськi взаємовiдносини пiдприємств-векселедавцiв та їх контрагентiв (покупцiв i постачальникiв) на предмет виявлення схем мiнiмiзацiї податкових зобов'язань шляхом реалiзацiї продукцiї за цiною, нижчою за цiну придбання, придбання продукцiї за завищеною вартiстю та iнших схем. Узагальнити отриману iнформацiю та розробити заходи щодо забезпечення руйнування таких схем та недопущення подальшого їх використання.
Визначити з числа виданих платниками податкових векселiв перелiк податкових векселiв, що виданi пiдприємствами, якi, керуючись вiдповiдними рiшеннями господарських (арбiтражних) судiв (пiдприємства з iноземними iнвестицiями, зареєстрованi в зонi вiдчуження тощо), не сплачують податковi зобов'язання до бюджету, визначаючи при цьому в податковiй звiтностi i податковi зобов'язання, i податковий кредит. Забезпечити обов'язкову сплату податкових зобов'язань до бюджету такими пiдприємствами.
Кабiнетний аудит повноти облiку та погашення податкових векселiв
I. Для перевiрки своєчасностi та повноти облiку простого податкового векселя необхiдно звiрити данi, вiдображенi:
- в рядку 6 "Термiн погашення податкового векселя (вказати дату, додати перелiк)" декларацiї з ПДВ того звiтного перiоду, в якому видано податковий вексель, "Ввезення (пересилання) на митну територiю України протягом звiтного перiоду товарiв, сплату ПДВ за якi було вiдстрочено шляхом оформлення податкового векселя" та "Термiн погашення податкового векселя", з одночасним вiдображенням такої суми ПДВ в рядку 19.1 цiєї декларацiї "до зменшення: суми ПДВ, якi не пiдлягають включенню до складу податкових зобов'язань у поточному звiтному перiодi";
- в графi 5 "сума ПДВ, на оплату якої видано вексель, у гривнях" Журналу облiку податкових векселiв;
- в графi 47 "Нарахування мита та митних платежiв" з урахуваннях даних колонки "Спосiб платежу" (08, 81, 82, 83, 84, 85), наприклад,
08 - подання платником податку (за виключенням, якщо платником податку є пiдприємство з iноземними iнвестицiями) податкового векселя вiдповiдно до постанови КМУ вiд 01.10.97 р. N 1104 "Про затвердження Порядку випуску, обiгу та погашення векселiв, якi видаються на суму податку на додану вартiсть при ввезеннi (пересиланнi) товарiв на митну територiю України";
81 - подання платником податку - пiдприємством з iноземними iнвестицiями - податкового векселя вiдповiдно до постанови КМУ вiд 01.10.97 р. N 1104 "Про затвердження Порядку випуску, обiгу та погашення векселiв, якi видаються на суму податку на додану вартiсть при ввезеннi (пересиланнi) товарiв на митну територiю України";
82 - подання платником податку податкового векселя вiдповiдно до постанови КМУ вiд 20.11.2003 р. N 1808 "Про порядок випуску, обiгу i погашення податкових векселiв при ввезеннi (пересиланнi) на митну територiю України продовольчого зерна";
83 - подання платником податку податкового векселя вiдповiдно до розпорядження Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23.04.2001 р. N 140 "Про митне оформлення лiтакiв, якi тимчасово ввозяться на митну територiю України";
84 - подання платником податку податкового векселя вiдповiдно до постанови КМУ вiд 19.01.2004 р. N 47 "Про Порядок випуску, обiгу i погашення податкових векселiв при ввезеннi (пересиланнi) товарiв на митну територiю України з метою ремонту";
85 - подання платником податку податкового векселя вiдповiдно до розпорядження Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.07.2002 р. N 423-р "Про митне оформлення сiдельних тягачiв";
- у графi 5 "сума словами" Бланка простого векселя (додаток N 2 до Правил виготовлення i використання вексельних бланкiв, затверджених постановою КМУ i НБУ вiд 10 вересня 1992 р. N 528).
Чи спiвпадають визначенi строки платежу за векселем, якi: вiдображенi в графi 7 "Строк платежу за векселем" Журналу облiку податкових векселiв, рядку 6 "Термiн погашення податкового векселя (вказати дату, додати перелiк)" декларацiї з ПДВ та графi 2 "Дата складання" (з цiєї дати розраховується строк платежу по векселю) Бланка простого векселя.
Для перевiрки повноти погашення сум податку на додану вартiсть необхiдно з'ясувати:
чи вiдображена в рядку 19.2 "до збiльшення суми ПДВ, якi пiдлягають включенню до складу податкових зобов'язань у поточному звiтному перiодi (податковi векселi, термiн погашення яких припадає на поточний звiтний перiод)" декларацiї з ПДВ того звiтного перiоду, на який припадає термiн його погашення*/ з дня надання такого векселя митному органу, сума ПДВ, що значиться в податковому векселi та в рядках 6 та 19.1 декларацiї з ПДВ попереднього звiтного перiоду.
____________
*/ для погашення при застосуваннi постанови КМУ вiд 01.10.97 р. N 1104 - на
тридцятий календарний день з дня надання векселя
митному органу;
для погашення при застосуваннi постанови КМУ вiд 20.11.2003 р. N 1808 - до 180
календарних днiв з дня надання векселя митному
органу (тобто вексель може бути погашений ранiше
нiж до 180 календарних днiв, але не пiзнiше);
для погашення при застосуваннi постанови КМУ вiд 19.01.2004 р. N 47 - на 360
календарний день з дня надання векселя митному
органу;
для погашення при застосуваннi розпорядження КМУ вiд 23.04.2001 р. N 140-р -
вексель погашається на пiдставi ВМД про зворотнє
вивезення тимчасово ввезених на умовах
оперативного лiзингу лiтакiв та авiацiйного майна.
I тiльки якщо авiакомпанiя не виконає протягом 360
днiв, але не пiзнiше нiж 31 грудня вiдповiдного року,
податковий вексель пред'являється до сплати;
для погашення при застосуваннi розпорядження Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 26.07.2002 р. N 423-р - не бiльше 240 днiв для
сiдельних тягачiв, що ввозяться для власних
потреб на умовах фiнансового лiзингу;
iншi
та чи вiдображено погашений вексель в графi 9 "Вiдмiтка про погашення векселя (звiтний (податковий) перiод, в якому суму векселя включено до податкової декларацiї)" Журналу облiку податкових векселiв.
II. Для перевiрки своєчасностi та повноти облiку простого податкового векселя, дострокова оплата за яким здiйснюється шляхом перерахування грошових коштiв на вiдповiдний рахунок бюджетної класифiкацiї, необхiдно звiрити данi, вiдображенi:
- в рядку 6 "Термiн погашення податкового векселя (вказати дату, додати перелiк)" декларацiї з ПДВ того звiтного перiоду, в якому видано податковий вексель, сума ПДВ, що значиться в податковому векселi, та вказана дата погашення такого векселя, з одночасним вiдображенням такої суми ПДВ в рядку 19.1 цiєї декларацiї "до зменшення суми ПДВ, якi не пiдлягають включенню до складу податкових зобов'язань у поточному звiтному перiодi";
з даними ВМД i Журналу облiку податкових векселiв, аналогiчно вищезазначеному.
Для перевiрки повноти погашення сум податку на додану вартiсть по векселю, дострокова оплата по якому здiйснюється шляхом перерахування грошових коштiв, необхiдно з'ясувати:
чи вiдображено в картцi особового рахунка, як пiдтвердження зарахування коштiв, що надiйшли в його оплату до бюджету, звiтного перiоду, в якому вiдбулася така грошова оплата, оскiльки такий вексель нараховується як окремий документ та не включається до складу податкових зобов'язань в декларацiї з ПДВ;
та
чи вiдображено погашений вексель в графi 8 "Вiдмiтка про оплату векселя (дата списання суми векселя з рахунка платника або з рахунка банку-авалiста)" Журналу облiку податкових векселiв.
III. Для перевiрки своєчасностi та повноти облiку простого податкового векселя, погашення по якому здiйснюється шляхом зарахування сум ПДВ, зазначених у векселi, в рахунок експортного вiдшкодування по ПДВ, i податковий вексель на дату подання розрахунку експортного вiдшкодування не погашено шляхом включення до складу податкових зобов'язань декларацiї з ПДВ (рядок 19.2) i не оплачено коштами, необхiдно звiрити данi, вiдображенi:
- в рядку 6 "Термiн погашення податкового векселя (вказати дату, додати перелiк)" декларацiї з ПДВ того звiтного перiоду, в якому видано податковий вексель, сума ПДВ, що значиться в податковому векселi, та вказана дата погашення такого векселя, з одночасним вiдображенням такої суми ПДВ в рядку 19.1 цiєї декларацiї "до зменшення: суми ПДВ, якi не пiдлягають включенню до складу податкових зобов'язань у поточному звiтному перiодi";
з даними ВМД i Журналу облiку податкових векселiв, аналогiчно вищезазначеному.
Для перевiрки повноти погашення сум податку на додану вартiсть по векселю, погашення по якому здiйснюється шляхом зарахування сум ПДВ, зазначених у векселi, в рахунок експортного вiдшкодування по ПДВ, i податковий вексель на дату подання розрахунку експортного вiдшкодування не оплачено коштами.
Чи нарахований, як окремий документ в картцi особового рахунка платника, податковий вексель, по якому зараховується в рахунок його погашення сума експортного вiдшкодування того звiтного перiоду, за який проводиться таке вiдшкодування;
чи зменшено суму ПДВ, заявлену до експортного вiдшкодування, на суму, зазначену в податковому векселi, погашення якого вiдбулося в порядку, зазначеному в роздiлi III цього листа.
Ввезення (пересилання) товарiв на митну територiю України та отримання робiт (послуг), що надаються нерезидентами для їх використання або споживання на митнiй територiї України, в тому числi операцiї з ввезення майна за договорами оренди (лiзингу), застави та iпотеки вiдповiдно до п. 3.1.2 статтi 3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" є об'єктом для оподаткування, а база для такого нарахування визначена п. 4.3 статтi 4 цього Закону i вона не може бути менша митної вартостi, зазначеної у ввiзнiй ВМД. Визначення митної вартостi при iмпортi товарiв залежить вiд умов поставки.
Необхiдно проаналiзувати обґрунтованiсть надання пiд час розмитнення пiльг з ПДВ, звернувши особливу увагу на товари, що ввезенi з Росiйської Федерацiї (необхiдно розмежовувати товари походженням з Росiйської Федерацiї та товари iнших країн).
Починаючи з 1 лютого 1998 року митне оформлення товарiв, за винятком транспортних засобiв за кодами згiдно з ТН ЗЕД 8703 21, 8703 22, 8703 23 походженням з митної територiї Росiї, що пiдтверджено вiдповiдним сертифiкатом, проводиться без справляння податку на додану вартiсть незалежно вiд мети ввезення суб'єктом пiдприємницької дiяльностi. Такi обсяги з ввезення товарiв, без врахування податку на додану вартiсть, у звiтному перiодi, в якому проведено митну процедуру, повиннi бути вiдображенi в II роздiлi декларацiї з податку на додану вартiсть. При цьому слiд звернути увагу на те, що за умовно нарахованими сумами ПДВ вiдсутнє право на податковий кредит. Якщо такi товари використовуються для власних невиробничих потреб, то така передача у межах балансу для невиробничого використання є об'єктом для оподаткування.
Подальший продаж (передача) товарiв походженням з митної територiї України за договорами, якi передбачають передачу права власностi, оподатковується за повною ставкою у розмiрi 20 вiдсоткiв, а база оподаткування визначається вiдповiдно до статтi 4 вищезазначеного Закону.
Особливу увагу необхiдно звернути на оподаткування податком на додану вартiсть давальницької сировини, що ввозиться на митну територiю України iноземним замовником. Сплата цього податку здiйснюється українським виконавцем шляхом видачi державнiй податковiй службi за мiсцезнаходженням виконавця простого векселя з термiном платежу не бiльшим як 90 календарних днiв з моменту оформлення ввiзної ВМД. Погашення векселя вiдбувається шляхом вчасного вивезення за межi митної територiї України готової продукцiї, виготовленої з давальницької сировини.
Якщо вiдбувається часткове вивезення готової продукцiї, то на ту частину сировини, готову продукцiю з якої не вивезено з України, український виконавець зобов'язаний сплатити ПДВ.
У разi, коли нерезидентом оплата вартостi послуг з переробки давальницької сировини проводиться такою давальницькою сировиною або готовою продукцiєю (виготовленою iз цiєї сировини), то як по тiй частинi давальницької сировини, по якiй не було сплачено податок при її ввезеннi, так i по такiй готовiй продукцiї сплата податку на додану вартiсть проводиться аналогiчно порядку сплати, передбаченому для операцiй з продажу на митнiй територiї України;
Крiм того, значний вплив на розширення податкової бази має тимчасовий порядок оподаткування ПДВ операцiй з ввезення на митну територiю України нафти сирої (код 2709 00 000). Згiдно з Законом України вiд 02.03.2000 р. N 1521 (в редакцiї Закону України вiд 21.09.2000 р. N 1962-III) до 31 грудня 2001 року податок на додану вартiсть не справляється у момент перетину митного кордону України такої сирої нафти.
Забезпечення мiнiмiзацiї вiртуального ПДВ
З метою забезпечення мiнiмiзацiї вiртуального ПДВ необхiдно:
- пiдроздiлам адмiнiстрування облiкових показникiв та звiтностi, пiдроздiлам оподаткування юридичних та фiзичних осiб провести роботу щодо переведення таких сум заборгованостi ПДВ з термiном виникнення понад 1095 днiв до категорiї "безнадiйних" з вiдокремленням їх у облiку та звiтностi, вiдпрацювати механiзм списання заборгованостi з ПДВ по сумах, якi задекларованi в рахунок майбутнiх платежiв (щорiчно 31 грудня поточного року за останнi три календарних роки);
- пiдроздiлам контрольно-перевiрочної роботи завершити перевiрку бюджетної заборгованостi понад 1095 днiв, яка була задекларована на розрахунковий рахунок, або в рахунок iнших платежiв;
- пiдроздiлам, якi займаються адмiнiструванням податку, при проведеннi камеральних перевiрок здiйснювати спiвставлення показникiв декларацiй з ПДВ та прибутку пiдприємств, при цьому особливу увагу придiляти пiдприємствам, що ведуть торгiвельно-посередницьку дiяльнiсть, декларують збитки та заявляють до вiдшкодування значнi суми податку та постiйно (бiльше 6 разiв на рiк) надають уточненi декларацiї.
Зазначенi заходи дозволять значно скоротити залишки невiдшкодованих сум податку на додану вартiсть.