ГРОМАДСЬКА РАДА ПРИ ДЕРЖАВНIЙ МИТНIЙ СЛУЖБI УКРАЇНИ
вiд 15.01.2007 р. | N 1 |
---|
Заступнику Голови Державної митної
служби України п. Шейку О. П. |
Щодо вiдмови у митному оформленнi товарiв, якi
ввозяться на митну територiю України, з
вiдстрочкою сплати iмпортером податкового
зобов'язання шляхом видачi податкового векселя
Шановний Олександре Петровичу!
Громадська рада при Державнiй митнiй службi України висловлює Вам свою повагу та звертається з наступного питання.
У зв'язку з численними запитами вiд Громадських рад при митницях, регiональних митницях та з метою однозначного тлумачення законодавства України, повiдомляю, що з 1 сiчня 2007 року митнi органи України вiдмовляють у митному оформленнi товарiв, якi ввозяться на митну територiю України з вiдстрочкою сплати iмпортером податку на додану вартiсть шляхом видачi податкового векселя.
У картках вiдмови, як причина зазначається: "неможливiсть сплати ПДВ податковим векселем", з посиланням на положення:
- пiдпункту 7 частини третьої роздiлу II "Прикiнцевi положення" Закону України вiд 30.11.2006 року за N 398-V "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України з питань оподаткування", який встановлює, що у 2007 роцi забороняється надання вiдстрочок щодо термiнiв сплати податкових зобов'язань суб'єктiв господарювання за податками, зборами (обов'язковими платежами), крiм надання iнвестицiйного податкового кредиту з податку на прибуток";
- статтi 65 Закону України вiд 1912.2006 року N 489-V "Про Державний бюджет України на 2007 рiк", яка установлює, що у 2007 роцi заборонено надання вiдстрочок щодо термiнiв сплати податкових зобов'язань суб'єктiв господарювання за податками, зборами (обов'язковими платежами)":
- частини другої статтi 4 "Склад бюджетного законодавства" Бюджетного кодексу України N 2542-III вiд 21.06.2001 року, що при здiйсненнi бюджетного процесу в Українi положення нормативно-правових актiв застосовуються лише в частинi, в якiй вони не суперечать положенням Конституцiї України, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України".
Вiдповiдно з законом України вiд 3 квiтня 1997 року N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть", а саме пунктом 1.16, податковий вексель це не що iнше, як вiдстрочення сплати податку на додану вартiсть.
Примiтка
"Податковий вексель - це
письмове безумовне грошове зобов'язання
платника податку сплатити до бюджету вiдповiдну
суму коштiв у порядку та термiни, визначенi цим
Законом, що пiдтверджене комерцiйними банками
шляхом авалю, який видається платником на
вiдстрочення сплати податку на додану вартiсть,
що справляється при iмпортi товарiв на митну
територiю України".
Митнi органи вимагають сплати ПДВ у грошовiй формi.
Згiдно з пунктом 51 статтi 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рiк" дiя пункту 11.5 статтi 11 Закону України "Про податок на додану вартiсть" зупиняється на 2007 рiк тiльки в частинi застосування цього пункту для операцiй з ввезення на митну територiю України товарiв за товарною позицiєю 2711 згiдно УКТ ЗЕД.
Тому пункт 11.5 до решти товарiв є чинним i дiє у наступнiй редакцiї:
"11.5. З моменту набрання чинностi цим Законом платники податку при iмпортi товарiв на митну територiю України, за умови оформлення митної декларацiї (за винятком тимчасової чи неповної, перiодичної чи попередньої декларацiї), можуть за власним бажанням надавати органам митного контролю податковий вексель на суму податкового зобов'язання зi строком погашення на тридцятий календарний день з дня його поставки органу митного контролю, один примiрник якого залишається в органi митного контролю, другий надсилається органом митного контролю на адресу органу державної податкової служби за мiсцем реєстрацiї платника податку, а третiй залишається платнику податку..."
Також Указом Президента України вiд 28 грудня 2006 року N 1154/2006 введено в дiю рiшення Ради нацiональної безпеки та оборони України "Про заходи щодо попередження i нейтралiзацiї загроз нацiональнiй безпецi, пов'язаних iз нестабiльнiстю правового регулювання вiдносин у сферi адмiнiстрування податку на додану вартiсть", у вiдповiдностi з яким Кабiнету Мiнiстрiв України виходячи з прiоритетних напрямiв реформування системи адмiнiстрування податку на додану вартiсть, визначених пунктом 2 цього Рiшення, розробити та у двомiсячний строк подати на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змiн до законодавчих актiв з питань ПДВ, передбачивши:
а) внесення змiн до Закону України "Про податок на додану вартiсть", зокрема в частинi:
- застосування податкових векселiв при здiйсненнi iмпортних операцiй лише за наявностi заборгованостi з вiдшкодування ПДВ, пiдтвердженої органами державної податкової служби".
Аналогiчне питання розглядалось президiєю Вищого господарського суду України у 2005 роцi, про що були прийнятi рекомендацiї вiд 14.07.2005 р. N 04-5/218 (витяг iз тексту додається), де чiтко зазначалось, що згiдно з пунктом 11.4 статтi 11 Закону України "Про податок на додану вартiсть" змiни порядку оподаткування податком на додану вартiсть можуть здiйснюватися лише шляхом внесення змiн до цього Закону окремим законом з питань оподаткування цим податком. У разi якщо iншим законом, незалежно вiд часу його прийняття, встановлюються правила оподаткування цим податком, вiдмiннi вiд зазначених у цьому Законi, прiоритет мають норми зазначеного Закону. Це правило не поширюється на мiжнародний договiр (угоду), згода на обов'язковiсть якого (якої) надана Верховною Радою України.
Потрiбно мати на увазi, що закони про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк не можуть бути застосованi при вирiшеннi спорiв даної категорiї, оскiльки вони не є законами про оподаткування, а вiдповiднi змiни на пiдставi цих законiв до Закону України "Про податок на додану вартiсть", який є спецiальним законом про оподаткування, не вносилися.
У груднi 2006 року Україна приєдналась до Протоколу про внесення змiн до Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (ЗУ вiд 5 жовтня 2006 року N 227-V). Стандартне правило 4.15, пункту В, Роздiлу "Мита та податки", Додатка II Кiотської конвенцiї "В. Вiдстрочка сплати мит та податкiв" передбачає можливiсть вiдстрочки сплати мит та податкiв у випадках коли це передбачає нацiональне законодавство. А стандартне правило 4.17 передбачає, що вiдстрочка по сплатi мит та податкiв може складати не менше чотирнадцяти днiв. Таким чином заборона застосування вексельної форми сплати ПДВ суперечить нормам Мiжнародного права.
Враховуючи вище зазначене, просимо надати вичерпнi роз'яснення з приводу правомiрностi вiдмови митних органiв у митному оформленнi iмпортованого товару з використанням податкових векселiв.
Додаток: витяг iз тексту рекомендацiї вiд 14.07.2005 р. N 04-5/218 - на 1 аркушi.
З повагою та надiєю на
взаєморозумiння, Голова Громадської ради при Державнiй митнiй службi України |
С. I. Трусов |
"Митний брокер", N 1, сiчень, 2007 р.