ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
14.04.09 | N 11/7-10.20/3484-ЕП |
---|
Начальникам Бориспiльської, Вiнницької, Днiпропетровської, Запорiзької, Iвано-Франкiвської, Iзмаїльської, Київської регiональної, Криворiзької, Кримської, Луганської, Львiвської, Марiупольської, Миколаївської, Пiвденної, Рiвненської, Севастопольської, Сумської, Схiдної, Тернопiльської, Харкiвської, Хмельницької, Ужгородської, Чернiвецької митниць |
Щодо митного оформлення повiтряних суден у
митному режимi тимчасового ввезення та контролю
за дотриманням заявленого режиму
Державною митною службою України проведено узагальнення iнформацiї щодо дотримання норм чинного законодавства при митному оформленнi повiтряних суден у митному режимi тимчасового ввезення та повiдомляється.
Вiдповiдно до ст. 179 Цивiльного кодексу України рiччю є предмет матерiального свiту, щодо якого можуть виникати цивiльнi права та обов'язки. Вiдповiдно до ст. 15 Повiтряного кодексу України повiтряним судном є лiтальний апарат, що тримається в атмосферi за рахунок його взаємодiї з повiтрям, вiдмiнної вiд взаємодiї з повiтрям, вiдбитим вiд земної поверхнi, i здатний маневрувати в тривимiрному просторi.
Вiдповiдно до п. 40 ст. 1 Митного кодексу України транспортнi засоби - будь-якi засоби авiацiйного, водного, залiзничного, автомобiльного транспорту, що використовуються виключно для перевезення пасажирiв та товарiв через митний кордон України.
Вiдповiдно до ст. 119 Митного кодексу України транспортнi засоби, що використовуються для перемiщення товарiв та пасажирiв через митний кордон України можуть тимчасово ввозитись на митну територiю України без справляння податкiв та зборiв та без застосування заходiв нетарифного регулювання.
Тимчасово ввезенi на митну територiю України транспортнi засоби пiдлягають вивезенню без внесення в їх конструкцiю будь-яких змiн (без урахування природного зношення, витрати пально-мастильних матерiалiв та необхiдного ремонту).
Тимчасове ввезення транспортних засобiв на територiю України допускається за умови, що такi транспортнi засоби не використовуватимуться для внутрiшнiх перевезень на митнiй територiї України.
Одночасно з тим, Митний кодекс України не є єдиним документом, що регулює суспiльнi вiдносини в галузi митної справи при тимчасовому ввезеннi транспортних засобiв. Так, вiдповiдно до ст. 9 Конституцiї України, ст. 19 Закону України "Про мiжнароднi договори України", ст. 7 Митного кодексу України чиннi мiжнароднi договори, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, є частиною нацiонального законодавства України i застосовується у порядку, передбаченому для норм нацiонального законодавства.
Якщо мiжнародним договором України, який набрав чинностi в установленому порядку, встановлено iншi правила нiж тi, що передбаченi у вiдповiдному актi законодавства України, то застосовуються правила мiжнародного договору.
Таким чином, Конвенцiя про тимчасове ввезення (дата пiдписання: 26.06.90, дата приєднання України: 24.03.04) з 22.09.04 є невiд'ємною частиною нацiонального законодавства в галузi митної справи.
Вiдповiдно до ст. 2 цiєї Конвенцiї кожна iз Договiрних Сторiн зобов'язується надавати згоду на тимчасове ввезення товарiв (у тому числi транспортних засобiв), зазначених у Додатках до цiєї Конвенцiї.
Вiдповiдно до ч. 4 ст. 4 цiєї Конвенцiї для товарiв (у тому числi транспортних засобiв), на якi пiд час ввезення поширюються заборони чи обмеження вiдповiдно до нацiонального законодавства, може вимагатися додаткова гарантiя, вiдповiдно до положень, встановлених нацiональним законодавством.
Вiдповiдно до ст. 11 цiєї Конвенцiї товари (у тому числi транспортнi засоби), на якi поширюється режим тимчасового ввезення, можуть бути вивезенi через митну установу, iншу, нiж та, через яку їх було ввезено.
Вiдповiдно до ст. 19 цiєї Конвенцiї положення названого документа не створюють перешкод для застосування заборон та обмежень, якi випливають з нацiональних законiв та нормативних актiв i ґрунтуються на мiркуваннях неекономiчного характеру, таких, як мiркування моралi чи пiклування про громадський порядок, мiркування громадської безпеки, гiгiєни чи здоров'я населення, або мiркування ветеринарного чи фiтосанiтарного порядку, пов'язанi iз захистом диких видiв тварин i рослин, яким загрожує вимирання (знищення), або мiркування захисту авторських прав та промислової власностi.
Частина 1 ст. 28 цiєї Конвенцiї визначає, що для цiлей цiєї Конвенцiї Додатки, чиннi стосовно Договiрної Сторони, становлять невiд'ємну частину цiєї Конвенцiї; стосовно такої Договiрної Сторони, будь-яке посилання на Конвенцiю включає в себе також i посилання на такi Додатки.
Визначальним Додатком для даного випадку є Додаток С (Додаток щодо транспортних засобiв). Для цiлей цього Додатка були встановленi окремi термiни:
- "комерцiйне використання" означає: платне перевезення осiб або промислове чи комерцiйне платне або безоплатне перевезення вантажiв;
- "приватне використання" означає: перевезення особою виключно для особистих потреб, за винятком будь-якого комерцiйного використання;
- "внутрiшнi перевезення" означає: перевезення осiб, якi здiйснили посадку, чи товарiв, якi були завантаженi на територiї тимчасового ввезення, для здiйснення висадки чи розвантаження в межах цiєї самої територiї.
Вiдповiдно до ст. 2 цього Додатку користуються правом на тимчасове ввезення вiдповiдно до ст. 2 цiєї Конвенцiї транспортнi засоби комерцiйного чи приватного використання.
Статтею 5 Додатку визначено, що для того, щоб можна було скористатись правами на пiльги, що надаються цим Додатком:
(a) транспортнi засоби комерцiйного використання повиннi бути зареєстрованими на територiї, яка не є територiєю тимчасового ввезення, на iм'я особи, яка зареєстрована або постiйно проживає за межами територiї тимчасового ввезення, i ввозитись та використовуватись особами, якi здiйснюють свою дiяльнiсть з такої територiї;
(b) транспортнi засоби приватного використання повиннi бути зареєстрованими на територiї, яка не є територiєю тимчасового ввезення, на iм'я особи, яка зареєстрована або постiйно проживає за межами територiї тимчасового ввезення, i ввозитись та використовуватись особами, якi постiйно проживають на такiй територiї.
Одночасно з тим, згода на тимчасове ввезення транспортних засобiв надається без вимагання митного документа або гарантiї (ст. 6 Додатку).
Вiдповiдно до ст. 8 Додатку кожна Договiрна Сторона має право вiдмовити у наданнi права на тимчасове ввезення або вiдкликати його стосовно:
(a) транспортних засобiв комерцiйного використання, якi використовуються для внутрiшнiх перевезень;
(b) транспортних засобiв приватного використання, якi використовуються у комерцiйних цiлях на внутрiшнiх перевезеннях;
(c) транспортних засобiв, зданих в оренду пiсля їхнього ввезення, або, якщо вони були зданими в оренду в момент їхнього ввезення, - транспортних засобiв, повторно зданих в оренду або переданих в суборенду з метою, що не полягає в їхньому негайному вивезеннi.
Таким чином, для транспортних засобiв, тимчасово ввезених без справляння податкiв та зборiв та без застосування заходiв нетарифного регулювання, застосовуються рiзнi правовi норми в залежностi вiд їхнього використання - приватного чи комерцiйного. Дозвiл на тимчасове ввезення для транспортних засобiв комерцiйного використання може бути вiдкликано, якщо буде встановлено будь-який факт внутрiшнiх перевезень, а саме перевезення осiб, якi здiйснили посадку, чи товарiв, якi були завантаженi на територiї тимчасового ввезення, для здiйснення висадки чи розвантаження в межах цiєї самої територiї. При тому, для встановлення протиправностi такої поведiнки необхiдний прямий умисел щодо здiйснення внутрiшнього перевезення на митнiй територiї України, не як складової мiжнародного рейсу дозвiл на який був належним чином отриманий вiд Державiаадмiнiстрацiї.
Вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 02.11.06 N 1526 функцiонує Державна авiацiйна адмiнiстрацiя (Державiаадмiнiстрацiя). Державiаадмiнiстрацiя є урядовим органом державного управлiння, що дiє у складi Мiнтрансзв'язку та йому пiдпорядковується.
Основними завданнями Державiаадмiнiстрацiї є:
- здiйснення державного контролю та нагляду за безпекою цивiльної авiацiї;
- органiзацiя розроблення нормативно-правової бази для регулювання дiяльностi у галузi цивiльної авiацiї;
- сертифiкацiя та реєстрацiя об'єктiв i суб'єктiв цивiльної авiацiї та лiцензування їх дiяльностi;
- проведення розслiдування iнцидентiв з цивiльними повiтряними суднами, що сталися на територiї України, та в установленому порядку розслiдування iнцидентiв з цивiльними повiтряними суднами України, що сталися на територiї iнших держав;
- регулювання використання повiтряного простору та органiзацiя повiтряного руху;
- органiзацiя авiацiйних перевезень;
- реалiзацiя основних напрямiв економiчної, тарифної, фiнансової, кадрової, науково-технiчної, страхової, iнвестицiйної, соцiальної полiтики та здiйснення заходiв щодо забезпечення екологiчної безпеки у галузi цивiльної авiацiї;
- сприяння провадженню зовнiшньоекономiчної i мiжнародно-правової дiяльностi цивiльної авiацiї.
В той же час, стосовно транспортних засобiв приватного використання для вiдкликання дозволу на тимчасове ввезення посадовим особам митного органу необхiдно встановити наявнiсть комерцiйних цiлей при внутрiшнiх перевезеннях, а саме прямий умисел здiйснити перевезення осiб, якi здiйснили посадку, чи товарiв, що були завантаженi на територiї тимчасового ввезення, для здiйснення висадки чи розвантаження в межах цiєї самої територiї - для осiб за оплату, а для товарiв - без врахування обов'язкового факту оплатностi здiйснення перевезення.
Прямий умисел це таке психiчне ставлення до дiяння i його наслiдкiв, при якому особа усвiдомлювала суспiльний характер свого дiяння (дiї або бездiяльностi), передбачала його наслiдки i бажала їх настання. Отже, не може бути визнаним внутрiшнiм перевезення, учасники якого прагнули здiйснити мiжнародне перевезення для комерцiйного використання транспортного засобу та оплатне мiжнародне перевезення для приватного використання транспортного засобу з незалежних вiд учасникiв перевезень обставин (зокрема, але не виключно, надзвичайнi подiї, змiна погоди, змiна мети подорожi, технiчнi негаразди, тощо).
Доказуванню та встановленню пiдлягають факти, що характеризують специфiчно вiдповiдне перевезення до вiдкликання дозволу на тимчасове ввезення та до складення протоколу про порушення митних правил, зокрема, вiдповiдно до ст. 336 Митного кодексу України (здiйснення операцiй з товарами, транспортними засобами, що перебувають пiд митним контролем, а саме змiна їх стану, користування та розпорядження ними без дозволу митного органу).
Для встановлення таких фактiв службовим особам митних органiв необхiдно врахувати, окрiм наведеного вище, правовi норми Конвенцiї про мiжнародну цивiльну авiацiю 1944 р. (дата пiдписання: 07.12.44, дата приєднання України: 10.08.92), з 09.09.92 є невiд'ємною частиною нацiонального законодавства в галузi митної справи та авiацiйної безпеки.
За цiєю Конвенцiєю вiдбувається розподiл на регулярнi та нерегулярнi мiжнароднi перевезення. В той час як наявнi дiйснi обмеження для оплатних внутрiшнiх перевезень, а саме: статтею 7 Конвенцiї (Каботаж) визначено, що кожна Договiрна держава має право вiдмовляти повiтряним суднам iнших Договiрних держав у дозволi приймати на борт на її територiї пасажирiв, пошту i вантаж, що перевозяться за винагороду або за наймом i мають iнший пункт призначення в межах її територiї.
Обов'язковою пiдставою для встановлення порушення статтi 336 Митного кодексу України, окрiм iншого, буде належним чином оформлене повiдомлення Державiаадмiнiстрацiї про порушення умов повiтряного простору та органiзацiї повiтряного руху, зокрема, iноземними транспортними засобами, що зареєстрованi в iноземних державах, фiксацiю оплатностi внутрiшнього перевезення або порушення умов тимчасового ввезення.
Необхiдно звернути увагу на обов'язкове дотримання умов тимчасового ввезення повiтряних суден, повне та належне виконання зобов'язань щодо зворотного вивезення цих транспортних засобiв, що взяли на себе їх власники чи уповноваженi ними особи шляхом пiдписання вiдповiдного зобов'язання та генеральної декларацiї. Роль митних органiв полягає в обов'язковому контролi за дотриманням визначеного порядку та передбачених законами правових норм i застосуваннi санкцiй виключно вiдповiдно до своєї компетенцiї i в межах повноважень наданих законом.
При встановленнi порушень чинного законодавства при ввезеннi повiтряних суден в митному режимi тимчасового ввезення на митну територiю України без справляння податкiв та зборiв та без застосування заходiв нетарифного регулювання слiд вживати заходiв, передбачених чинним законодавством.
При цьому звертаємо увагу, що заборона на внутрiшнi перевезення встановлена ст.119 Митного кодексу України не застосовується до повiтряних суден, якi ввозяться на митну територiю України за договорами оперативного лiзингу (п.5.17 ст. 5 Закону України "Про податок на додану вартiсть").
Заступник Голови Служби | Т.Р.Козак |