ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 24.04.2009 р. | N 8654/7/32-0117 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям в
Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi та
Севастополi Регiональним управлiнням Департаменту САТ ДПА України в Автономнiй Республiцi Крим, в областях, мм. Києвi та Севастополi |
Щодо роз'яснень з питань контролю за
виробництвом та обiгом спирту, алкогольних
напоїв i тютюнових виробiв
I. Питання лiцензування виробництва та обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв
Питання: Який порядок лiцензування виробництва спирту етилового, коньячного i плодового?
Вiдповiдь: Статтею 2 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва i бiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" встановлено, що виробництво спирту етилового (у тому числi як лiкарського засобу), бiоетанолу, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового може здiйснюватися лише на державних пiдприємствах за наявностi у них лiцензiй.
Виробництво спирту коньячного i плодового здiйснюється на державних пiдприємствах, а також на пiдприємствах незалежно вiд форми власностi, якi мають вiдповiдну лiцензiю, повний технологiчний цикл виробництва коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологiєю, забезпеченi спецiальною тарою для витримки спиртiв, квалiфiкованими фахiвцями i виробляють зазначенi спирти лише для потреб власного виробництва без права реалiзацiї iншим суб'єктам пiдприємницької дiяльностi.
Статтею 3 зазначеного Закону визначено, що лiцензiї на виробництво спирту етилового, коньячного i плодового, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв видаються, призупиняються та анулюються органом виконавчої влади, уповноваженим Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Лiцензiї на виробництво спирту етилового, коньячного i плодового, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового видаються суб'єктам пiдприємницької дiяльностi - юридичним особам.
Лiцензiя видається за заявою суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, до якої додаються:
- копiї засновницьких документiв та документiв, що пiдтверджують державну реєстрацiю суб'єкта пiдприємницької дiяльностi;
- дозвiл про допуск пiдприємства до виробництва продукцiї, виданий вiдповiдним органом державного пожежного нагляду;
- дозвiл на початок роботи пiдприємства, виданий територiальним управлiнням Державного комiтету України по нагляду за охороною працi;
- довiдка вiдповiдного органу державної санiтарно-епiдемiчної служби про санiтарно-технiчний стан виробництва i безпеки працi;
- атестат виробництва, виданий органами центрального органу виконавчої влади, уповноваженого вiдповiдно до законодавства;
- документ, що пiдтверджує внесення рiчної плати за лiцензiю;
- довiдки органу державної податкової служби України про взяття заявника на облiк як платника податкiв та про внесення мiсць зберiгання спирту до Єдиного реєстру (для виробникiв спирту етилового, коньячного i плодового, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового).
Вимагати представлення iнших документiв, крiм зазначених у цьому Законi, забороняється. Зазначенi в цьому Законi документи подаються в одному примiрнику в копiях, засвiдчених нотарiально або органом, який видав оригiнал документа. Заява про видачу лiцензiї та визначенi цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабiнетом Мiнiстрiв України, рекомендованим листом. У разi подання заяви про видачу лiцензiї та доданих до неї документiв особисто вони приймаються за описом, копiя якого видається заявнику з вiдмiткою про дату прийняття заяви та документiв i пiдписом особи, яка їх прийняла.
Питання: Який розмiр плати та термiн сплати за лiцензiю на виробництво спирту етилового, коньячного i плодового, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв?
Вiдповiдь: Статтею 4 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР встановлено рiчну плату за лiцензiї на виробництво спирту етилового, коньячного, плодового, спирту етилового ректифiкованого виноградного, спирту етилового ректифiкованого плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробiв, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового та для пiдприємств первинного виноробства в розмiрi 780 гривень.
Лiцензiї видаються термiном на п'ять рокiв, а плата за них справляється щорiчно.
Плата за лiцензiї справляється до початку виробництва зазначеної продукцiї органом, що видає лiцензiї, у розмiрах, встановлених цим Законом, i зараховується до державного бюджету.
Не дозволяється сплата за весь термiн дiї лiцензiї.
Сплата чергового платежу за лiцензiї здiйснюється у розмiрах, встановлених цим Законом, i справляється за кожний наступний щорiчний термiн дiї лiцензiї.
Питання: Чи може суб'єкт господарювання - фiзична особа бути виробником алкогольних напоїв або тютюнових виробiв?
Вiдповiдь: Вiдповiдно до статтi 2 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР виробництво алкогольних напоїв та тютюнових виробiв здiйснюється суб'єктами пiдприємницької дiяльностi незалежно вiд форм власностi за умови одержання лiцензiї.
Лiцензiї на виробництво тютюнових виробiв видаються лише суб'єктам пiдприємницької дiяльностi, якi мають повний технологiчний цикл виробництва тютюнових виробiв, включаючи виготовлення тютюнової сумiшi, сигаретнi цехи. Для суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi отримали лiцензiю на виробництво тютюнових виробiв у порядку, визначеному законом, але не здiйснюють повного циклу виробництва тютюнових виробiв, лiцензiя дiйсна до кiнця її строку.
Лiцензiї на виробництво алкогольних напоїв видаються суб'єктам пiдприємницької дiяльностi, якi на момент подання заяви про видачу лiцензiї є власниками або вiдповiдно до iнших не заборонених законодавством пiдстав володiють та/або користуються примiщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологiчний цикл виробництва алкогольних напоїв, за умови, що використання таких примiщень та обладнання здiйснює тiльки один суб'єкт пiдприємницької дiяльностi.
Пiдприємства, виробничi цехи, дiльницi, лабораторiї та iншi структурнi пiдроздiли, якi здiйснюють виробництво i контроль за виробництвом алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, пiдлягають обов'язковiй атестацiї на вiдповiднiсть вимогам, що встановленi чинними законодавчими актами України щодо забезпечення життя та здоров'я людей, охорони навколишнього природного середовища, повного технологiчного циклу виробництва коньяку, алкогольних напоїв за коньячною технологiєю i тютюнових виробiв, а також вiдповiднiсть санiтарним, пожежним, екологiчним нормам i правилам.
Отже, за умови виконання всiх вище перелiчених вимог суб'єкт господарювання - фiзична особа може надати заяву на отримання лiцензiї на право виробництва алкогольних напоїв або тютюнових виробiв.
Питання: Яким чином здiйснюється торгiвля спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим?
Вiдповiдь: Статтею 14 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР встановлено, що оптова торгiвля спиртом етиловим i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим здiйснюються за наявностi лiцензiй лише державними пiдприємствами (органiзацiями), спецiально уповноваженими на це Кабiнетом Мiнiстрiв України, крiм оптової торгiвлi спиртом етиловим на медичнi та ветеринарнi цiлi, яка може здiйснюватися за наявностi лiцензiї закладами охорони здоров'я та пiдприємствами (органiзацiями) зооветеринарного постачання незалежно вiд форм власностi. Кабiнет Мiнiстрiв України веде реєстр зазначених закладiв охорони здоров'я та пiдприємств зооветеринарного постачання.
Крiм того, оптова торгiвля спиртом коньячним здiйснюється за наявностi лiцензiй спецiалiзованими коньячними пiдприємствами, якi забезпеченi дубовою тарою для витримки коньячного спирту, квалiфiкованими фахiвцями та власними виробничими потужностями з виробництва коньячного спирту i коньяку. Перелiк указаних пiдприємств затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Оптовий продаж спирту-сирцю виноградного i спирту-сирцю плодового здiйснюється їх виробниками суб'єктам пiдприємницької дiяльностi, якi одержали лiцензiю на виробництво спирту етилового ректифiкованого виноградного або спирту етилового ректифiкованого плодового.
Встановлено рiчну плату за лiцензiї на право оптової торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим у розмiрi 500000 гривень. Лiцензiї видаються органом, уповноваженим Кабiнетом Мiнiстрiв України, термiном на п'ять рокiв, а плата за лiцензiї зараховується до державного бюджету.
Не дозволяється сплата за весь термiн дiї лiцензiї.
Сплата чергового платежу за лiцензiї здiйснюється у розмiрах, встановлених цим Законом, i справляється за кожний наступний щорiчний термiн дiї лiцензiй.
Пiдприємства - виробники спирту етилового проводять його реалiзацiю на експорт через державне пiдприємство, спецiально уповноважене на це Кабiнетом Мiнiстрiв України, а українським споживачам - через оптову торгiвлю.
Роздрiбна торгiвля спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим забороняється.
Питання: Якi документи необхiдно подати для отримання лiцензiй на оптову торгiвлю алкогольними напоями або тютюновими виробами?
Вiдповiдь: Згiдно статтi 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР лiцензiї на право оптової торгiвлi видаються термiном на п'ять рокiв уповноваженими Кабiнетом Мiнiстрiв України органами виконавчої влади в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi.
Лiцензiя видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається копiя свiдоцтва про державну реєстрацiю суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, засвiдчена нотарiально або органом, який видав оригiнал документа.
У заявi повинно бути зазначено вид господарської дiяльностi, на провадження якого суб'єкт пiдприємницької дiяльностi має намiр одержати лiцензiю (iмпорт, експорт, оптова, роздрiбна торгiвля алкогольними напоями або тютюновими виробами).
Вимагати представлення iнших документiв, крiм зазначених у цьому Законi, забороняється. Зазначенi документи подаються в одному примiрнику в копiях, засвiдчених нотарiально або органом, який видав оригiнал документа. Заява про видачу лiцензiї та документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разi подання заяви про видачу лiцензiї та доданих до неї документiв особисто вони приймаються за описом, копiя якого видається заявнику з вiдмiткою про дату прийняття заяви та документiв i пiдписом особи, яка їх прийняла.
Питання: В якi термiни необхiдно здiйснювати чергову сплату за лiцензiю на право оптової торгiвлi алкогольними напоями або тютюновими виробами, та в яких розмiрах?
Вiдповiдь: Плата за лiцензiї справляється органом, що видає лiцензiї, у розмiрах, встановлених цим Законом, i зараховується до державного бюджету.
Рiчна плата за лiцензiї на право оптової торгiвлi у розмiрi:
алкогольними напоями, крiм сидру та перрi (без додання спирту) - 500000 гривень;
тютюновими виробами - 500000 гривень.
Лiцензiї на право оптової торгiвлi видаються термiном на п'ять рокiв уповноваженими Кабiнетом Мiнiстрiв України органами виконавчої влади в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi.
Не дозволяється сплата за весь термiн дiї лiцензiї.
Сплата чергового платежу за лiцензiї здiйснюється у розмiрах, встановлених цим Законом, i справляється за кожний наступний щорiчний термiн дiї лiцензiй, плата за лiцензiї на право оптової торгiвлi алкогольними напоями або тютюновими виробами вноситься щорiчно, до початку наступного року.
Питання: Коли спливає термiн дiї лiцензiї на право здiйснення роздрiбної торгiвлi алкогольним напоями?
Вiдповiдь: Вiдповiдно до статтi 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються за мiсцем торгiвлi суб'єкта господарювання термiном на один рiк i пiдлягають обов'язковiй реєстрацiї в органi державної податкової служби.
Статтею 252 Цивiльного кодексу України вiд 16.01.2003 N 435-IV визначено, що строк визначається роками, мiсяцями, тижнями, днями або годинами. Термiн визначається календарною датою або вказiвкою на подiю, яка має неминуче настати. Вiдповiдно статтею 254 строк, що визначений роками, спливає у вiдповiднi мiсяць та число останнього дня строку.
Виходячи з вищенаведеного, суб'єкт господарювання має право здiйснювати торгiвлю алкогольними напоями до дати зазначеної в лiцензiї на право здiйснення роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями, при цьому останнiм днем торгiвлi буде дата, що передує датi, зазначенiй в такiй лiцензiї.
Питання: Якi документи необхiдно надавати суб'єкту господарювання для реєстрацiї лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями i тютюновими виробами в органi державної податкової служби та за якою формою подається заява на отримання лiцензiї?
Вiдповiдь: Статтею 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР визначено, що лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабiнетом Мiнiстрiв України органами виконавчої влади в мiстах, районах, районах у мiстах Києвi та Севастополi за мiсцем торгiвлi суб'єкта господарювання термiном на один рiк i пiдлягають обов'язковiй реєстрацiї в органi державної податкової служби, а у сiльськiй мiсцевостi - i в органах мiсцевого самоврядування за мiсце торгiвлi.
Лiцензiя видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається копiя свiдоцтва про державну реєстрацiю суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, засвiдчена нотарiально або органом, який видав оригiнал документа. Для отримання лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольним напоями додається довiдка податкової служби про реєстрацiю електронних контрольно-касових апаратiв (книг облiку розрахункових операцiй), що знаходяться у мiсцi торгiвлi.
У додатку до лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями суб'єктом пiдприємницької дiяльностi зазначається адреса мiсця торгiвлi i вказується перелiк електронних контрольно-касових апаратiв та iнформацiя про них: модель, модифiкацiя, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстрацiйнi номери книг облiку розрахункових операцiй, якi знаходяться у мiсцi торгiвлi.
Вимагати представлення iнших документiв, крiм зазначених у цьому Законi, забороняється. Зазначенi документи подаються в одному примiрнику в копiях, засвiдчених нотарiально або органом, який видав оригiнал документа. Заява про видачу лiцензiї та документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разi подання заяви про видачу лiцензiї та доданих до неї документiв особисто вони приймаються за описом, копiя якого видається заявнику з вiдмiткою про дату прийняття заяви та документiв i пiдписом особи, яка їх прийняла.
У заявi повинно бути зазначено вид господарської дiяльностi, на провадження якого суб'єкт пiдприємницької дiяльностi має намiр одержати лiцензiю (iмпорт, експорт, оптова, роздрiбна торгiвля алкогольними напоями або тютюновими виробами).
У заявi на видачу лiцензiї на роздрiбну торгiвлю зазначається адреса мiсця торгiвлi, а для отримання лiцензiї на право роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями додатково зазначається перелiк електронних контрольно-касових апаратiв (книг облiку розрахункових операцiй), якi знаходяться у мiсцi торгiвлi.
Питання: Якi пiдстави анулювання лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями та тютюновими виробами?
Вiдповiдь: Вiдповiдно до статтi 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР лiцензiя на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями та тютюновими виробами анулюється шляхом прийняття органом, який видав лiцензiю, вiдповiдного письмового розпорядження на пiдставi:
- заяви суб'єкта пiдприємницької дiяльностi;
- рiшення про скасування державної реєстрацiї суб'єкта пiдприємницької дiяльностi;
- несплати чергового платежу за лiцензiю протягом 30 календарних днiв вiд моменту призупинення лiцензiї;
- рiшення суду про встановлення факту незаконного використання суб'єктом пiдприємницької дiяльностi марок акцизного збору (стосовно iмпортерiв);
- рiшення суду про встановлення факту торгiвлi суб'єктом пiдприємницької дiяльностi алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного збору;
- рiшення суду про встановлення факту перемiщення суб'єктом пiдприємницької дiяльностi алкогольних напоїв або тютюнових виробiв поза митним контролем;
- порушення вимог статтi 153 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробiв особам, якi не досягли 18 рокiв або у не визначених для цього мiсцях.
Лiцензiя анулюється та вважається недiйсною з моменту одержання суб'єктом пiдприємницької дiяльностi письмового розпорядження про її анулювання.
Питання: Чи може особа, яка має лiцензiю на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями, здiйснювати продаж алкогольних напоїв на розлив?
Вiдповiдь: Роздрiбна торгiвля алкогольними напоями або тютюновими виробами може здiйснюватися суб'єктами пiдприємницької дiяльностi всiх форм власностi, у тому числi їх виробниками, за наявностi у них лiцензiй згiдно статтi 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР.
Вiдповiдно до п. 22 Правил роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями, затверджених постановою Кабiнету мiнiстрiв України вiд 30.07.96 N 854, продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на мiсцi дозволяється тiльки пiдприємствам громадського харчування та спецiалiзованим вiддiлам, що мають статус пiдприємств громадського харчування, пiдприємств з унiверсальним асортиментом товарiв.
Враховуючи викладене, здiйснювати продаж алкогольних напоїв на розлив має право виключно пiдприємство громадського харчування за умови наявностi лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями.
Питання: Скiльки лiцензiй на право роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями або тютюновими виробами необхiдно придбати суб'єкту пiдприємницької дiяльностi, який планує здiйснювати реалiзацiю даних товарiв в магазинах, що знаходяться за рiзними адресами?
Вiдповiдь: Вiдповiдно до статтi 1 Закону України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР мiсце торгiвлi - це мiсце реалiзацiї товарiв, у тому числi на розлив, в одному примiщеннi (будiвлi) за мiсцем його фактичного розташування, для алкогольних напоїв - торговельною площею не менше 20 кв. м, для тютюнових виробiв - без обмеження площi, обладнане електронними контрольно-касовими апаратами (незалежно вiд їх кiлькостi) або де є товарно-касовi книги (незалежно вiд їх кiлькостi), в яких фiксується виручка вiд продажу алкогольних напоїв або тютюнових виробiв незалежно вiд того, чи оформляється через них продаж iнших товарiв.
Згiдно статтi 15 вищезазначеного Закону роздрiбна торгiвля алкогольними напоями та тютюновими виробами може здiйснюватися суб'єктами пiдприємницької дiяльностi всiх форм власностi, у тому числi їх виробниками, за наявностi у них лiцензiй.
У заявi про видачу лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями додатково зазначаються перелiк електронних контрольно-касових апаратiв (книг облiку розрахункових операцiй), якi знаходяться у мiсцi торгiвлi, а також адреса мiсця торгiвлi.
У заявi на видачу лiцензiї на роздрiбну торгiвлю тютюновими виробами зазначається адреса мiсця торгiвлi.
У додатку до лiцензiї на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями суб'єктом пiдприємницької дiяльностi зазначається адреса мiсця торгiвлi i вказуються перелiк електронних контрольно-касових апаратiв та iнформацiя про них: модель, модифiкацiя, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстрацiйнi номери книг облiку розрахункових операцiй, якi знаходяться у мiсцi торгiвлi.
Плата за лiцензiю на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями, крiм сидру та перрi (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в лiцензiї електронний контрольно-касовий апарат (книгу облiку розрахункових операцiй), що знаходиться у мiсцi торгiвлi; на роздрiбну торгiвлю тютюновими виробами на кожне мiсце торгiвлi - 2000 гривень, а на територiї сiл i селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах територiї мiст, - 500 гривень на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями, крiм сидру та перрi (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений у лiцензiї електронний контрольно-касовий апарат (книгу облiку розрахункових операцiй), що знаходиться у мiсцi торгiвлi, i 250 гривень - на роздрiбну торгiвлю тютюновими виробами на кожне мiсце торгiвлi, на роздрiбну торгiвлю сидром та перрi (без додання спирту) - 780 гривень на кожне мiсце торгiвлi.
Для мiсць торгiвлi, якi розташованi за межами територiї мiст обласного пiдпорядкування i мiст Києва та Севастополя на вiдстанi до 50 км та якi мають торговельнi зали площею понад 500 кв. м, плата за лiцензiю на роздрiбну торгiвлю алкогольними напоями, крiм сидру та перрi (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в лiцензiї електронний контрольно-касовий апарат (книгу облiку розрахункових операцiй), що знаходиться у мiсцi торгiвлi, та 2000 гривень на роздрiбну торгiвлю тютюновими виробами на кожне мiсце торгiвлi, на роздрiбну торгiвлю сидром та перрi (без додання спирту) - 780 гривень на кожне мiсце торгiвлi.
II. Питання контролю за марками акцизного збору
Питання: При ввезеннi товару СПД - iмпортер тютюнової продукцiї за вимогою митного органу перерахував акцизний збiр, обрахований за адвалерною ставкою, на рахунок державної митної служби. Чи правомiрно це? Хто i яким чином повинен контролювати сплату акцизного збору за ввезенi на територiю країни тютюновi вироби?
Вiдповiдь: Вiдповiдно до п. 2 ст. 7 Закону України вiд 15.09.95 N 329 "Про акцизний збiр на алкогольнi напої та тютюновi вироби" (iз змiнами та доповненнями) наявнiсть марки акцизного збору на пачцi (упаковцi) тютюнових виробiв є однiєю з умов для ввезення на митну територiю України та реалiзацiї їх споживачам.
Забороняється ввезення тютюнових виробiв без марок акцизного збору встановленого зразка.
Пунктами 8 - 10 ст. 7 Закону N 329/92-ВР визначено, що суб'єкти пiдприємницької дiяльностi, включаючи громадян, якi займаються пiдприємницькою дiяльнiстю без створення юридичної особи й уклали контракт з iноземними виробниками на поставку в Україну тютюнових виробiв, повиннi зареєструватись у продавця марок акцизного збору як iмпортери з одержанням посвiдчення вiдповiдно до Положення про виробництво, зберiгання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробiв.
Згiдно з п. 13 Положення, затвердженого постановою КМУ вiд 23.04.2003 N 567, для одержання марок iмпортер подає продавцю марок акцизного збору заявку-розрахунок у трьох примiрниках за встановленою продавцем марок формою, платiжнi документи, що пiдтверджують внесення плати за марки та сплату акцизного збору. Один примiрник заявки-розрахунку залишається у продавця марок, другий - з вiдмiткою продавця марок про сплату акцизного збору повертається iмпортеру для передачi митним органам пiд час оформлення вантажної митної декларацiї, третiй - з вiдмiткою продавця марок залишається у покупця (iмпортера).
Звiт про використання марок, придбаний за попереднiй мiсяць за формою, затвердженою ДПА, у двох примiрниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з вiдмiткою продавця) - у iмпортера (замовника).
Суму акцизного збору платники (iмпортери) визначають самостiйно виходячи з вартостi iмпортованих тютюнових виробiв, дiючих ставок ввiзного мита, митних зборiв та встановлених ставок акцизного збору i сплачують до Державного бюджету України.
Пiсля виконання вищезазначених умов придбанi марки акцизного збору вiдповiдно до п. 11 ст. Закону N 329/95-ВР iмпортери передають iноземним виробникам для маркування iмпортованих тютюнових виробiв у процесi їх виробництва.
Таким чином, для отримання марок акцизного збору у продавця марок iмпортер тютюнової продукцiї повинен сплатити акцизний збiр до Державного бюджету на рахунки, вiдкритi органами Держказначейства України згiдно з кодами бюджетної класифiкацiї, якi контролюють податковi органи, i подати платiжнi документи разом iз заявкою на отримання марок продавцевi марок. У разi сплати коштiв iмпортером на iншi рахунки марки акцизного збору не повиннi видаватися.
Пiд час оформлення вантажної митної декларацiї iмпортер подає до митних органiв один екземпляр заявки-розрахунку з позначкою продавця марок про сплату акцизного збору, тобто акцизний збiр при цьому сплачуватися не повинен.
Лише у разi перевищення вартостi iмпортованих алкогольних напоїв та тютюнових виробiв над вартiстю, врахованою пiд час обчислення акцизного збору на момент одержання марок, iмпортер вiдповiдно до п. 14 ст. 7 Закону N 329/95-ВР визначає i сплачує до Державного бюджету України акцизний збiр iз суми перевищення до/або пiд час митного оформлення iмпортованих тютюнових виробiв.
Питання: Яким чином регламентовано зберiгання на територiї України призначених для експорту алкогольних напоїв без українських марок акцизного збору?
Вiдповiдь: Статтею 15 Закону України вiд 19.12.95 N 481 "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" (iз змiнами та доповненнями) передбачено, що алкогольнi напої можуть зберiгатися лише в мiсцях зберiгання алкогольних напоїв, внесених до Єдиного державного реєстру мiсць зберiгання. Порядок ведення Єдиного державного реєстру мiсць зберiгання затверджено наказом ДПА України вiд 28.05.2002 N 251.
Пунктом 20 Положення, затвердженого постановою КМУ вiд 23.04.2003 N 567, визначено, що немаркованi алкогольнi напої, якi зберiгаються або транспортуються в товарних обсягах (крiм товарiв, призначених для вивезення за межi митної територiї України), вважаються такими, що призначенi для реалiзацiї на територiї України.
Згiдно з Положенням, затвердженим Указом Президента вiд 18.09.95 N 849, алкогольнi напої, виготовленi для експорту, не пiдлягають маркуванню українськими марками акцизного збору, а митне оформлення їх, проводиться лише за мiсцем їх виробництва вiдповiдними митними органами, а транспортування та зберiгання таких напоїв на територiї України повинно здiйснюватися пiд митним контролем.
Слiд звернути увагу, що алкогольнi напої, призначенi для експорту, повиннi маркуватися згiдно з умовами вiдповiдної угоди на експорт, що передбачено ст. 11 Закону України вiд 19.12.95 N 481.
При цьому необхiдно також урахувати те, чи запроваджено на алкогольнi напої марки акцизного збору та порядок їх маркування цими марками в тих країнах, куди експортуються українськi алкогольнi напої.
Питання: Якi дiють норми щодо продажу марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв, при виготовленнi яких не використовується спирт етиловий, та якi термiни сплати акцизного збору при реалiзацiї таких напоїв?
Вiдповiдь: Термiн сплати акцизного збору з реалiзацiї алкогольних напоїв передбачено частиною четвертою ст. 7 Закону N 329/95-ВР, зокрема на третiй робочий день пiсля здiйснення обороту з реалiзацiї, крiм випадкiв, передбачених частиною двадцятою ст. 7 цього Закону.
Законом N 329/95-ВР, зокрема, встановлено, що пiдприємства, якi здiйснюють виробництво:
вин виноградних з доданням спирту та мiцних (крiм марочних) та зброджених плодових i ягiдних напоїв (сидр, перрi та iншi) з доданням спирту, напоїв змiшаних, якi мiстять алкоголь, та сумiшей алкогольних напоїв з безалкогольними (крiм зброджених плодових та ягiдних напоїв (сидру, перрi та iнших) без додання спирту), сплачують акцизний збiр при придбаннi марок акцизного збору на суму, розраховану iз ставок акцизного збору на готову продукцiю, вироблену з виноматерiалiв чи сусла, при виготовленнi яких використовується спирт етиловий;
вин виноградних натуральних з вмiстом цукру не бiльш як 3 г/дм3 (сухих), вин виноградних натуральних з вмiстом цукру бiльш як 3 г/дм3 (напiвсухих, напiвсолодких), вин марочних та зброджених плодових i ягiдних напоїв (сидр, перрi та iншi) без додання спирту, сплачують акцизний збiр на третiй робочий день пiсля здiйснення обороту з реалiзацiї такої виноробної продукцiї.
Порядок продажу марок акцизного збору українським виробникам алкогольних напоїв визначено частиною третьою ст. 7 зазначеного Закону та проводиться на пiдставi:
довiдки про сплату суми акцизного збору, розрахованої за ставками на готову продукцiю;
заявки-розрахунку кiлькостi марок акцизного збору, яку може отримати суб'єкт пiдприємницької дiяльностi вiдповiдно до сплаченої суми акцизного збору.
Абзацом п'ятим частини третьої цiєї статтi Закону N 329/95-ВР установлено виняток щодо продажу марок акцизного збору українським виробникам алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, а саме: продаж проводиться виходячи з планових щомiсячних обсягiв реалiзацiї такої продукцiї вiдповiдно до заявки-розрахунку на потрiбну кiлькiсть марок.
Нормами Закону N 329/95-ВР також передбачено, що марки акцизного збору виготовляються, зберiгаються та продаються вiдповiдно до Положення про виробництво, зберiгання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробiв, затвердженого Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Пунктом 10 Положення N 567 передбачено надання пакету документiв, необхiдних для одержання марок вiтчизняними виробниками алкогольних напоїв, а саме:
заявка-розрахунок на придбання марок та звiт про використання марок, придбаних у попередньому мiсяцi, за формою, затвердженою ДПА України, у двох примiрниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з вiдмiткою продавця) - у виробника;
розрахунок потужностi пiдприємства-виробника з визначенням можливого обсягу виробництва та реалiзацiї алкогольних напоїв i тютюнових виробiв;
платiжний документ з вiдмiткою установи банку, який пiдтверджує внесення плати за марки;
оригiнал i копiя лiцензiї, яка пiдтверджує право пiдприємства-виробника на виробництво продукцiї;
довiдка про сплату акцизного збору з алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований;
платiжний документ з вiдмiткою установи банку, який пiдтверджує сплату акцизного збору, що сплачується пiд час придбання марок акцизного збору.
Таким чином, продаж марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв, при виготовленнi яких не використовується спирт етиловий (зокрема, вин сухих, напiвсухих, напiвсолодких, марочних та коньяку), проводиться виходячи з планових щомiсячних обсягiв реалiзацiї такої продукцiї вiдповiдно до заявки-розрахунку на потрiбну кiлькiсть марок зi сплатою акцизного збору на третiй робочий день пiсля здiйснення обороту з реалiзацiї.
Усi ранiше наданi податковi роз'яснення (крiм узагальнюючих податкових роз'яснень) з питань, що включенi до цього оглядового листа, втрачають чиннiсть з моменту його оприлюднення, у тому числi листи ДПА України та Департаменту з питань адмiнiстрування акцизного збору i контролю за виробництвом та обiгом пiдакцизних товарiв ДПА України:
лист ДПА України вiд 29.11.95 N 11-311/10-5723;
лист ДПА України вiд 07.08.96 N 14-320-3/10-5293;
лист ДПА України вiд 27.03.98 N 3338/10/16-2117;
лист ДПА України вiд 12.01.98 N 215/11/16-2216;
лист ДПА України вiд 23.07.99 N 10931/7/18-0117;
лист ДПА України вiд 17.08.2005 N 6869/Б/21-1215;
лист Департаменту з питань адмiнiстрування акцизного збору i контролю за виробництвом та обiгом пiдакцизних товарiв ДПА України вiд 03.04.2006 N 1902/21-0315;
лист Департаменту з питань адмiнiстрування акцизного збору i контролю за виробництвом та обiгом пiдакцизних товарiв ДПА України вiд 13.11.2006 N 8251/21-0315;
лист Департаменту з питань адмiнiстрування акцизного збору i контролю за виробництвом та обiгом пiдакцизних товарiв ДПА України вiд 11.01.2007 N 69/21-0315.
Всi iншi наданi податковi роз'яснення дiють у частинi, що не суперечать цьому оглядовому листу.
Зобов'язуємо довести зазначений лист до вiдома платникiв податкiв i пiдпорядкованих пiдроздiлiв для використання в роботi.
Перший заступник Голови | О. М. Буханевич |