МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI
ПОВIДОМЛЕННЯ
про застосування попереднiх спецiальних заходiв
щодо iмпорту в Україну листового скла термiчно
полiрованого (флоат-скла) неармованого,
прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм,
але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни
походження та експорту
Мiнiстерство економiки України (далi - Мiнiстерство) вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" (далi - Закон) проводить спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну листового скла термiчно полiрованого (флоат-скла) неармованого, прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження та експорту.
25.08.2009 Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi (далi - Комiсiя) за результатами розгляду заяви ЗАТ "Лисичанський склозавод "Пролетарiй" (далi - Заявник) "Про порушення спецiального розслiдування та застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну листового скла флоат (скла термiчно полiрованого) товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження" (далi - Заява) прийняла рiшення N СП-211/2009/4402-27 "Про порушення та проведення спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну листового скла термiчно полiрованого (флоат-скла) неармованого, прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження та експорту".
27.08.2009 в газетi "Урядовий кур'єр" N 155 було опублiковано повiдомлення про порушення та проведення Розслiдування.
Опис товару, що є об'єктом Розслiдування, визначено як:
Листове скло термiчно полiроване (флоат-скло) неармоване, прозоре, безбарвне товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм" (далi - Товар), що класифiкується згiдно з УКТЗЕД за кодом 7005 29 35 00.
Комiсiя вiдповiдно до Закону розглянула матерiали мiнiстерства про хiд Розслiдування на предмет наявностi в них протягом перiоду розслiдування (друге пiврiччя 2006 року - перше пiврiччя 2009 року):
факту iмпорту в Україну Товару незалежно вiд країни походження та експорту, зростання обсягiв такого iмпорту, методiв, якi дали змогу встановити цей факт;
методiв визначення заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробниковi, її розмiрiв, загрози заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробниковi;
причинно-наслiдкового зв'язку мiж iмпортом Товару незалежно вiд країни походження та експорту i заподiянням значної шкоди нацiональному товаровиробниковi.
Зокрема, в матерiалах Мiнiстерства про хiд Розслiдування мiстилася така iнформацiя.
Щодо тенденцiй iмпорту в Україну Товару незалежно вiд країни походження та експорту.
За результатами проведеного дослiдження було встановлено, що в перiод розслiдування мало мiсце зростання обсягiв iмпорту в Україну Товару, що є об'єктом Розслiдування:
в абсолютних показниках:
- в II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 63,69 %;
- в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 68,51 %, порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. на 2,95%.
- вiдносно виробництва Товару Заявника:
- в II пiвр. 2007 р. - 1 пiвр. 2008 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 14,12%;
- у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 43,50 %, порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр, 2008 р на 25,75%;
- вiдносно споживання Товару в Українi:
- в II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 2,40%;
- у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 8,21%, порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р на 5,67%,
Щодо господарського становища Заявника:
Обсяги виробництва Товару Заявника зросли на 43,43% у II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. та на 17,43 % у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. - порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р.
Проте, в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. спостерiгається скорочення обсягiв виробництва Товару Заявником на 18,13%.
Використання виробничих потужностей Заявника в II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. та II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. були незмiнними. Проте, у II пiвр. 2008р. - I пiвр. 2009р., порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. спостерiгається скорочення використання виробничих потужностей на 31,8 %.
Обсяги продажу Товару Заявником на внутрiшньому ринку України зросли на 55,39 % у II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. та на 40,86 % у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. - порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р.
Проте, в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. обсяги продажу Товару Заявником на внутрiшньому ринку України скоротилися на 9,35%.
Загальнi обсяги залишкiв Товару на складах Заявника скоротилися на 56,21% у II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р., порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р.
Проте, в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвняно з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. зросли на 33,62%, порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. - на 205,11 %.
Кiлькiсть працюючих на пiдприємствi Заявника зросла на 20,24 % у II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. та на 2,41% у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. - порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р.
Проте, в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. кiлькiсть працюючих скоротилася на 14,83%.
Показник продуктивностi працi Заявника збiльшився на 18,88 % у II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. та на 7,33 % у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., - порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р.
Проте, в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвняно з II пiвр. 2007 р. - I пiвр. 2008 р. продуктивнiсть працi Заявника скоротилася на 9,71 %.
Коефiцiєнт лiквiдностi Заявника мав тенденцiю до падiння та був менше одиницi протягом перiоду розслiдування.
Прибуток Заявника скоротився в II пiвр. 2007 р. - 1 пiвр. 2008 р., порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. на 84,71 %, у II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р., порiвнюючи з II пiвр. 2006 р. - I пiвр. 2007 р. - на 134,84 %, порiвнюючи з II пiвр. 2007 р. - I пiвр 2008 р. - на 327,92%, при цьому в II пiвр. 2008 р. - I пiвр. 2009 р. виробництво Товару Заявником було збитковим.
Щодо впливу iмпорту Товару, що є об'єктом Розслiдування, на становище Заявника:
Розглядаючи фiнансово-економiчне становище Заявника у перiод розслiдування, встановлено, що у II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року та у II пiврiччi 2008 року - I пiврiччi 2009 року по вiдношенню до II пiврiччя 2006 року - 1 пiврiччя 2007 року спостерiгається збiльшення обсягiв продажу Товару Заявником на внутрiшньому ринку України, проте у II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року по вiдношенню до II пiврiччя 2007 року - 1 пiврiччя 2008 року спостерiгається падiння обсягiв реалiзацiї Товару виробництва Заявника.
Вiдповiдно до iнформацiї Заявника, зростання обсягiв продажу Товару в II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року та у II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року по вiдношенню до II пiврiччя 2006 року - 1 пiврiччя 2007 року, спричинено наступними факторами:
- по-перше, виробництво Товару на пiдприємствi Заявника є безперервним процесом. Даний факт пояснюється тим, що зупинка виробництва передбачає вiдключення скловарочної печi, яка здiйснює плавлення сировини для подальшого виготовлення Товару. Пiсля її вiдключення вiд газового опалення скловарочна пiч поступово охолоджується i стає непридатною для виробництва матерiалу. Повторний запуск скловарочної печi потребує значних капiталовкладень та є економiчно невигiдним;
- по-друге, характерною особливiстю Товару є те, що його не можна тривалий час зберiгати на складах, оскiльки вiн втрачає фiзико-технiчнi та якiснi характеристики. Як наслiдок, Заявнику необхiдно у якомога короткий термiн реалiзовувати свiй Товар.
Ураховуючи вищевказанi факти, Заявником було прийнято рiшення не зупиняти виробництво Товару та продовжувати здiйснювати його реалiзацiю.
Разом iз цим, протягом перiоду розслiдування обсяги iмпорту в Україну Товару систематично зростали, при цьому цiни такого iмпорту мали тенденцiю до падiння.
За таких умов, а також, з метою забезпечення безперервного процесу виробництва та подальшої реалiзацiї Товару, Заявником у II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року було прийнято рiшення не пiдвищувати цiну продажу Товару на внутрiшньому ринку України, незважаючи на зростання собiвартостi Товару в аналогiчний перiод. Разом з цим, вже у II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року Заявник прийняв рiшення знизити цiну продажу Товару на внутрiшньому ринку України до рiвня, який дозволив би реалiзовувати Товар в умовах iмпорту, що здiйснювався за низькими цiнами.
У свою чергу, в II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року та II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року цiна iмпорту в Україну Товару була нижче собiвартостi Товару, виробленого Заявником. Як наслiдок, в II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року Заявник був змушений здiйснювати реалiзацiю Товару на внутрiшньому ринку України за цiною, яка була нижчою собiвартостi виробництва Товару, що призвело до збитковостi Заявника у II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року.
Проте навiть за умови непiдвищення Заявником цiни продажу Товару у II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року та її зниження у II пiврiччi 2008 року - 1 пiврiччi 2009 року, iмпорт в Україну Товару здiйснювався в таких обсягах i на таких умовах, що поступово витiсняв Заявника з українського ринку Товару.
А саме, частка iмпорту в споживаннi Товару в Українi зросла на 2,40 % в II пiврiччi 2007 року - 1 пiврiччi 2008 року та на 8,21 % в II пiврiччi 2008 року - I пiврiччi 2009 року, - порiвнюючи з II пiврiччям 2006 року - I пiврiччям 2007 року, при цьому частка Заявника в аналогiчний перiод скоротилася.
У ходi Розслiдування до Мiнiстерства надiйшли коментарi вiд заiнтересованих сторiн Розслiдування з приводу того, що на погiршення фiнансово-господарської дiяльностi Заявника могли вплинути iншi фактори, зокрема:
1) Свiтова економiчна криза.
У цьому контекстi слiд зазначити, що однiєю з характерних ознак економiчної кризи є звуження ринку. Проте, протягом перiоду розслiдування спостерiгається збiльшення ринку Товару в Українi i, лише у II пiврiччi 2008 року - I пiврiччi 2009 року, порiвнюючи з II пiврiччям 2007 року - I пiврiччям 2008 року вiдбувається незначне скорочення споживання, а саме на 2,59%.
2) Iнвестицiї, якi спричиняють високу собiвартiсть продукцiї та можуть вплинути на тимчасовi зниження обсягiв отриманих прибуткiв.
З цього приводу слiд вiдмiтити, що iнвестицiї у будiвництво нової лiнiї, роботу якої було розпочато у 2007 роцi, не можуть безпосередньо впливати на прибуток Заявника, оскiльки при iнвестуваннi у будiвництво грошовi активи (кошти) перетворюються у основнi засоби (капiталiзуються) та не призводять до зниження або пiдвищення прибутку. Це пояснюється тим, що усi витрати на будiвництво, без яких не можливо завантажити нову лiнiю з виробництва, а саме - вартiсть обладнання, спорудно-монтажнi роботи, отримання лiцензiй, навчання персоналу тощо капiталiзуються на основних засобах та не впливають на розмiр загального прибутку пiдприємства.
Що стосується високої собiвартостi Товару, то вiдповiдно до iнформацiї Заявника собiвартiсть Товару, виробленого Заявником у II пiврiччi 2008 р. - I пiврiччi 2009 року, порiвнюючи з II пiврiччям 2007 року - I пiврiччям 2008 року, зросла на 5,41%. Як наслiдок, збiльшення собiвартостi Товару не могло головним чином впливати на становище Заявника у перiод - II пiврiччя 2008 року - I пiврiччя 2009 року.
Разом iз цим у ходi Розслiдування Заявник звернувся до Мiнiстерства з проханням про термiнове застосування попереднiх спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну Товару. У своєму зверненнi Заявник зауважив, що значне зростання iмпорту в Україну Товару за низькою цiною призводить до вкрай негативного фiнансово-економiчного становища Заявника, а в подальшому - до повної зупинки виробництва Товару. Заявник повторно вiдзначив, що процес виробництва Товару на пiдприємствi є безперервним, а Товар, у свою чергу, втрачає свої якiснi властивостi при тривалому зберiганнi, тому Заявник змушений реалiзовувати Товар за цiною, що є нижчою за собiвартiсть виробництва.
Отже, виробництво Товару для Заявника є нерентабельним, оскiльки витрати на виробництво Товару перевищують доход Заявника вiд реалiзацiї даної продукцiї, як наслiдок - пiдприємство є збитковим.
Наостанок Заявник пiдкреслив, що зростання iмпорту Товару за низькою цiною призведе до зупинки виробництва на пiдприємствi, що потягне за собою банкрутство, фiзичну та юридичну лiквiдацiю пiдприємства, масове звiльнення тисяч працiвникiв, соцiальну напругу в регiонi.
Комiсiя розглянула звернення Заявника та матерiали Мiнiстерства i встановила таке:
1) Збiльшення iмпорту в Україну листового скла термiчно полiрованого (флоат-скла) неармованого, прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження та експорту завдало серйозної шкоди нацiональному товаровиробниковi.
2) Iснують обставини, коли зволiкання iз застосуванням попереднiх спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну листового скла термiчно полiрованого (флоат-скла) неармованого, прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження та експорту може призвести до заподiяння шкоди нацiональному товаровиробниковi, наслiдки якої буде важко усунути в подальшому.
Зважаючи на зазначене та керуючись положеннями статтi 11 Закону, Комiсiя прийняла рiшення N СП-217/2009/4402-27 "Про застосування попереднiх спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну листового скла термiчно полiрованого (флоат-скла) неармованого, прозорого, безбарвного товщиною бiльш як 3,5 мм, але не бiльше 4,5 мм незалежно вiд країни походження та експорту" (далi - Рiшення Комiсiї).
Вiдповiдно до Рiшення Комiсiї попереднi спецiальнi заходи застосовуються шляхом запровадження спецiального мита щодо iмпорту в Україну Товару незалежно вiд країни походження та експорту, розмiр ставки якого становить 31,25%.
Строк застосування попереднiх спецiальних заходiв становить 200 днiв.
Рiшення Комiсiї набирає чинностi з дня опублiкування цього повiдомлення в газетi "Урядовий кур'єр".