ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 22.10.2009 р. | N 606/2/23-7010/1034 |
---|
Державна податкова адмiнiстрацiя
України розглянула лист з питань тимчасового
обмеження здiйснення заходiв державного нагляду
(контролю), який надiйшов вiд Комiтету з питань
податкової та митної полiтики Верховної Ради
України листом вiд 09.10.2009 р. N 04-27/921, i в межах
компетенцiї повiдомляє.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2009 р. N 502 "Про тимчасовi обмеження щодо здiйснення заходiв державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi на перiод до 31 грудня 2010 року" передбачено тимчасово, до 31 грудня 2010 року, припинити проведення планових перевiрок суб'єктiв господарювання, крiм перевiрок суб'єктiв господарювання, що вiдповiдно до затверджених Кабiнетом Мiнiстрiв України критерiїв оцiнки ступеня ризику вiд провадження господарської дiяльностi вiднесенi до суб'єктiв господарювання з високим ступенем ризику, та планових заходiв державного нагляду (контролю) за додержанням санiтарного i податкового законодавства, правильнiстю обчислення, повнотою i своєчаснiстю сплати до бюджетiв, державних цiльових фондiв податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв).
Вiдповiдно до преамбули Закону України вiд 05.04.2007 р. N 877-V "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон N 877), вiн визначає правовi та органiзацiйнi засади, основнi принципи i порядок здiйснення державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi, повноваження органiв державного нагляду (контролю), їх посадових осiб i права, обов'язки та вiдповiдальнiсть суб'єктiв господарювання пiд час здiйснення державного нагляду (контролю).
Статтею 1 Закону N 877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - дiяльнiсть уповноважених законом центральних органiв виконавчої влади, їх територiальних органiв, органiв мiсцевого самоврядування, iнших органiв державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобiгання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення iнтересiв суспiльства, зокрема належної якостi продукцiї, робiт та послуг, прийнятного рiвня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згiдно зi ст. 2 Закону N 877 дiя цього Закону поширюється на вiдносини, пов'язанi зi здiйсненням державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi.
Вiдповiдно до ст. 4 Закону N 877 органи, уповноваженi здiйснювати державний нагляд (контроль) у сферi господарської дiяльностi, встановлюються виключно законами України. Орган державного нагляду (контролю) не може здiйснювати державний контроль у сферi господарської дiяльностi, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на його здiйснення у певнiй сферi господарської дiяльностi. Зi змiсту Закону N 877 випливає, що за обсягом регулювання вiн вiдноситься до категорiї загальних законодавчих актiв. Слiд також зазначити, що Законом N 877 будь-яких змiн до податкових законiв не внесено та обмежень дiяльностi податкових органiв та їх повноважень не встановлено.
Законом України вiд 25.06.91 р. N 1251-XII "Про систему оподаткування" (далi - Закон N 1251), який є системоутворюючим щодо податкового законодавства України, визначенi принципи побудови системи оподаткування в Українi, податки i збори (обов'язковi платежi), а також права, обов'язки та вiдповiдальнiсть платникiв податкiв та порядок контролю за справлянням податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв).
Разом з цим Закон України вiд 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами" (далi - Закон N 2181), який є спецiальним законом з питань оподаткування, встановлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фiзичних осiб перед бюджетами та державними цiльовими фондами з податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), нарахування i сплати пенi та штрафних санкцiй, що застосовуються до платникiв податкiв контролюючими органами.
Згiдно з нормою ст. 2 Закону N 2181 податковi органи є контролюючими органами стосовно податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), якi справляються до бюджетiв та державних цiльових фондiв, та мають право здiйснювати перевiрки своєчасностi, достовiрностi, повноти нарахування та сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв) вiдповiдно до їх компетенцiї.
Статус державної податкової служби в Українi, її основнi завдання та правовi основи дiяльностi визначено спецiальним Законом України вiд 04.12.90 р. N 509-XII "Про державну податкову службу в Українi" (далi - Закон N 509). Здiйснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильнiстю обчислення, повнотою i своєчаснiстю сплати до бюджетiв, державних цiльових фондiв податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), а також неподаткових доходiв, установлених законодавством вiдповiдно до ст. 2, 8 - 10 цього Закону, є завданням та функцiєю органiв державної податкової служби. Для виконання цих функцiй органам державної податкової служби статтею 11 Закону N 509 наданi вiдповiднi права та статтею 111 визначенi пiдстави та порядок проведення податкових перевiрок.
Крiм того, органи державної податкової служби в межах визначеної законом компетенцiї здiйснюють не лише податковий контроль, а й контроль за дотриманням валютного та iншого законодавства, зокрема за виробництвом та обiгом пiдакцизних товарiв, застосуванням реєстраторiв розрахункових операцiй, проведенням готiвкових розрахункiв, що безпосередньо пов'язано з покладеними на них завданнями та функцiями вiдповiдно до Законiв N 509 та N 2181. При цьому жодна iз зазначених функцiй податкових органiв не має прямого вiдношення до визначеної Законом N 877 сфери його застосування у контекстi приписiв Господарського кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, Державна податкова адмiнiстрацiя України вважає, що сфера дiї Закону N 877 не поширюється на здiйснення органами державної податкової служби контролю за додержанням податкового законодавства, правильнiстю обчислення, повнотою i своєчаснiстю сплати до бюджетiв, державних цiльових фондiв податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), а також здiйснення податковими органами контролю за додержанням iншого законодавства, контроль за яким покладено на податковi органи, тобто виконання ними функцiй, передбачених спецiальними законами.
Також роз'яснення з цього питання наданi Державнiй податковiй адмiнiстрацiї України листом Комiтету з питань податкової та митної полiтики Верховної Ради України вiд 15.07.2008 р. N 04-27/699.
Заступник Голови | Н. Рубан |