ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 17 травня 2010 року | N 341 |
---|
Про затвердження Узагальнюючого податкового
роз'яснення щодо застосування апеляцiйної
процедури при адмiнiстративному оскарженнi
платниками податкiв рiшень (постанов) органiв ДПС
України
Керуючись Законами України "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами", "Про державну податкову службу в Українi", "Про звернення громадян", Кодексом України про адмiнiстративнi правопорушення та наказом ДПА України вiд 12.04.2003 N 176 "Про затвердження порядку надання роз'яснень окремих положень податкового законодавства", з метою виконання постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27 сiчня 2010 року N 86 "Про надання податкових та iнших роз'яснень" та розпорядження ДПА України вiд 02.03.2010 N 39-р "Про опрацювання податкових роз'яснень" наказую:
1. Затвердити Узагальнююче податкове роз'яснення щодо застосування апеляцiйної процедури при адмiнiстративному оскарженнi платниками податкiв рiшень (постанов) органiв ДПС України.
2. Департаменту апеляцiй (Притула Є. М.) наказ у триденний термiн вiд дня реєстрацiї надати Департаменту масово-роз'яснювальної роботи та звернень громадян для оприлюднення.
3. Департаменту масово-роз'яснювальної роботи та звернень громадян (Косарчук В. П.) забезпечити оприлюднення зазначеного наказу у встановленому порядку.
4. Головам державних податкових адмiнiстрацiй в АР Крим, областях, мм. Києвi та Севастополi довести наказ до вiдома пiдпорядкованих органiв державної податкової служби та забезпечити його врахування при проведеннi контрольно-перевiрочної роботи та винесеннi рiшень у процесi апеляцiйних узгоджень.
5. Наказ набирає чинностi вiд дня оприлюднення.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Любченка О. М.
Голова | О. О. Папаiка |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ ДПА України 17.05.2010 N 341 |
Узагальнююче податкове роз'яснення
щодо застосування апеляцiйної процедури при
адмiнiстративному оскарженнi платниками податкiв
рiшень (постанов) органiв ДПС України
Процедуру i строки оскарження податкових повiдомлень-рiшень про визначення сум податкових зобов'язань (рiшень), постанов у справах про адмiнiстративнi правопорушення визначено статтею 5 Закону України вiд 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платникiв податкiв перед бюджетами та державними цiльовими фондами" (далi - Закон N 2181), Законом України вiд 2 жовтня 1996 року N 393/96-ВР "Про звернення громадян", Кодексом України про адмiнiстративнi правопорушення та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платникiв податкiв органами державної податкової служби, затвердженим наказом ДПА України вiд 11.12.96 N 29 i зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 18.12.96 за N 723/1748, iз змiнами та доповненнями (далi - Положення про розгляд скарг).
В Узагальнюючому податковому роз'ясненнi вживаються такi скорочення:
органи державної податкової служби - органи ДПС;
державна податкова адмiнiстрацiя - ДПА;
державна податкова iнспекцiя - ДПI
1. Щодо строкiв оскарження податкових повiдомлень-рiшень у випадку подання повторної скарги
Якщо платник податкiв не згоден iз визначеною органом ДПС сумою податкового зобов'язання, то первинна скарга повинна бути подана до органу ДПС, податкове повiдомлення-рiшення якого оскаржується, протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання податкового повiдомлення-рiшення.
У разi коли орган ДПС надсилає платнику податкiв рiшення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податкiв має право звернутися протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання вiдповiдi (рiшення), з повторною скаргою до органу ДПС вищого рiвня.
Платник податкiв має право оскаржити податкове повiдомлення-рiшення, залишене без змiн за розглядом первинної скарги, до органу ДПС вищого рiвня протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання рiшення ДПI (ДПА), прийнятого за розглядом первинної скарги, а не за днем отримання податкового повiдомлення-рiшення на залишену без змiн суму податкового зобов'язання, що оскаржувалася у первиннiй скарзi.
У разi коли останнiй день строкiв, визначених Законом для подання скарги, припадає на вихiдний або святковий день, останнiм днем таких строкiв вважається перший наступний робочий день.
Якщо платник податкiв не звертався iз повторною скаргою на податкове повiдомлення-рiшення, залишене без змiн за розглядом первинної скарги, до органу ДПС вищого рiвня протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання рiшення ДПI (ДПА) про розгляд скарги, то вiдповiдно до пiдпункту 5.2.4 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 процедура адмiнiстративного оскарження залишеного без змiн податкового повiдомлення-рiшення закiнчується через десять календарних днiв з дня, наступного за днем отримання рiшення за розглядом первинної скарги. День закiнчення процедури адмiнiстративного оскарження вважається днем узгодження податкового зобов'язання платника податкiв.
2. Щодо строкiв оскарження податкових повiдомлень-рiшень у випадку, коли нарахована сума податкового зобов'язання збiльшується унаслiдок його адмiнiстративного оскарження
У разi коли нарахована сума податкового зобов'язання (пенi та штрафних санкцiй) збiльшується унаслiдок адмiнiстративного оскарження, наприклад, за розглядом первинної скарги, то на суму такого збiльшення надсилається окреме податкове повiдомлення-рiшення. Донарахована сума податкового зобов'язання, визначена у такому окремому податковому повiдомленнi-рiшеннi, повинна бути сплачена або може бути оскаржена платником податкiв за процедурою, передбаченою статтею 5 Закону N 2181, iз застосуванням строкiв, установлених для сплати або оскарження нового податкового зобов'язання, тобто протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання окремого податкового повiдомлення-рiшення на збiльшену суму податкового зобов'язання (пункт 6.6 статтi 6 Закону N 2181).
3. Щодо строкiв подання скарги через вiддiлення поштового зв'язку
Вiдповiдно до пiдпункту 5.2.2 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 у разi коли платник податкiв вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке iнше рiшення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межi його компетенцiї, встановленої законом, такий платник податкiв має право звернутися до контролюючого органу iз скаргою про перегляд цього рiшення, що подається у письмовiй формi та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, якi платник податкiв вважає за потрiбне надати. Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання платником податкiв податкового повiдомлення або iншого рiшення контролюючого органу, що оскаржується.
Пунктом 3 Положення про розгляд скарг передбачено, що скарга (заява) повинна бути викладена в письмовiй формi та надiслана до органу державної податкової служби поштою з повiдомленням про вручення або передана фiзичною чи юридичною особою - платником податку через представника.
Дата подання скарги (заяви) - день фактичного подання скарги (заяви) до вiдповiдного органу державної податкової служби, а у разi надсилання скарги (заяви) поштою - дата вiдправлення скарги (заяви), зазначена вiддiленням поштового зв'язку в повiдомленнi про вручення поштового вiдправлення та на конвертi.
У разi вiдсутностi повiдомлення про вручення i опису вкладення поштового вiдправлення та вiдбитка календарного штемпеля вiддiлення поштового зв'язку на поштовому вiдправленнi (конвертi, бандеролi), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання вiддiленням поштового зв'язку скарги (заяви), датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу державної податкової служби.
Вiдповiдно до абзацу другого пiдпункту 5.2.4 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 процедура адмiнiстративного оскарження закiнчується, зокрема, останнiм днем строку, передбаченого пiдпунктом 5.2.2 цього пункту, для подання заяви про перегляд рiшення контролюючого органу, у разi коли така заява не була подана у зазначений строк.
Згiдно з пунктом 7 Положення про розгляд скарг скарга (заява), подана з порушенням порядку i строкiв, визначених цим Положенням i Законом N 2181, не пiдлягає розгляду органами ДПС.
Таким чином, строк подання скарги вважається дотриманим, якщо протягом встановлених пiдпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 строкiв письмова скарга платника податкiв була подана (надiйшла) до податкового органу (у тому числi якщо платник надiслав її поштою).
4. Щодо визначення дати подання платниками податкiв скарги у разi використання послуг служби кур'єрської доставки
Пiдпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 та пунктом 4 i пiдпунктом 5.1 пункту 5 Положення про розгляд скарг передбачено, що у разi коли платник податкiв вважає, що орган ДПС невiрно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке iнше рiшення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межi його компетенцiї, встановленої законом, такий платник податкiв має право звернутися до органу ДПС, податкове повiдомлення або рiшення якого оскаржується, зi скаргою про перегляд цього рiшення, яка подається у письмовiй формi та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, що платник податкiв вважає за потрiбне надати. Скарга повинна бути подана органу ДПС протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання платником податкiв податкового повiдомлення або iншого рiшення органу ДПС, що оскаржується.
Вiдповiдно до абзацiв п'ятого, дев'ятого i десятого пункту 3 Положення про розгляд скарг скарга (заява) повинна бути викладена у письмовiй формi та надiслана до органу ДПС поштою з повiдомленням про вручення або передана фiзичною чи юридичною особою - платником податку через представника.
Дата подання скарги (заяви) - це день фактичного подання скарги (заяви) до вiдповiдного органу ДПС, а в разi надсилання скарги (заяви) поштою - дата вiдправлення скарги (заяви), зазначена вiддiленням поштового зв'язку в повiдомленнi про вручення поштового вiдправлення та на конвертi.
У разi вiдсутностi повiдомлення про вручення i опису вкладення поштового вiдправлення та вiдбитка календарного штемпеля вiддiлення поштового зв'язку на поштовому вiдправленнi (конвертi, бандеролi), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання вiддiленням поштового зв'язку скарги (заяви), датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу ДПС.
Згiдно з пунктом 46 статтi 9 Закону України "Про лiцензування певних видiв господарської дiяльностi" пересилання поштових переказiв, простих та реєстрованих листiв, поштових карток, бандеролей та посилок масою до 30 кiлограмiв пiдлягає лiцензуванню.
Вiдповiдно до Закону України "Про поштовий зв'язок" оператором поштового зв'язку є суб'єкт пiдприємницької дiяльностi, який в установленому законодавством порядку надає послуги поштового зв'язку.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 5 березня 2009 року N 270 затверджено Правила надання послуг поштового зв'язку, дiя яких поширюється на операторiв поштового зв'язку України всiх форм власностi, якi згiдно iз законодавством надають послуги поштового зв'язку.
Враховуючи зазначене, у разi якщо суб'єкт пiдприємницької дiяльностi має лiцензiю на пересилання поштових переказiв, простих та реєстрованих листiв, поштових карток, бандеролей та посилок масою до 30 кiлограмiв, датою подання (надсилання) скарги платником податкiв необхiдно вважати дату згiдно з вiдбитком календарного штемпеля, зазначену на квитанцiї (документi) про прийняття (надсилання) скарги платника податкiв.
5. Щодо подання та розгляду скарг на рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй
Рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй органу ДПС, крiм штрафних (фiнансових) санкцiй за порушення законодавства про оподаткування та за порушення законодавства у сферi зовнiшньоекономiчної дiяльностi, може бути оскаржене до державної податкової адмiнiстрацiї (iнспекцiї) вищого рiвня протягом одного року з моменту (дня) його прийняття, але не пiзнiше одного мiсяця з дня надсилання (вручення) рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй платнику податкiв, якщо iнший порядок та строки оскарження не зазначено в законодавчому актi, яким передбачено штрафнi (фiнансовi) санкцiї та їх застосування органами ДПС.
Скарга подається (надсилається поштою з повiдомленням про вручення):
1) на рiшення ДПI в районi, мiжрайонної, мiської (мiст з районними державними податковими iнспекцiями), об'єднаної або спецiалiзованої ДПI - до ДПА в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi;
2) на рiшення ДПI в районi мiста з районним подiлом, крiм мiст Києва та Севастополя, - до ДПI у мiстi;
3) на рiшення регiональних управлiнь Департаменту контролю за виробництвом та обiгом спирту, алкогольних напоїв i тютюнових виробiв ДПА України (далi - Департаменту САТ ДПА України) - до Департаменту САТ ДПА України;
4) на рiшення ДПА в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, Департаменту САТ ДПА України - до ДПА України.
Розгляд скарг на рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй i прийняття рiшень вiдбувається у тридцятиденний строк з дня надходження скарги до органiв ДПС. Прийняте рiшення за наслiдками розгляду скарги вручається або надсилається платнику податкiв, який її подав, ДПI (ДПА), регiональним управлiнням Департаменту САТ ДПА України та Департаменту САТ ДПА України, рiшення якого оскаржувалося.
Якщо у тридцятиденний строк вирiшити порушенi в скарзi питання неможливо, керiвник (або його заступник) органу ДПС, Департаменту САТ ДПА України встановлює необхiдний строк для розгляду скарги, про що повiдомляється (надсилається рiшення) платнику податкiв, який подав скаргу. При цьому загальний строк розгляду скарги не може перевищувати сорока п'яти днiв. Рiшення за розглядом скарги складається i вручається (надсилається) особi, яка подала скаргу.
У разi незгоди особи з рiшенням ДПА (ДПI), прийнятим за наслiдками розгляду поданої скарги, указане рiшення може бути оскаржене в ДПА вищого рiвня, а рiшення Департаменту САТ ДПА України - ДПА України протягом одного року з моменту (дня) його прийняття, але не пiзнiше одного мiсяця з дня вручення рiшення платнику податкiв або його представнику.
Скарги, поданi з порушенням зазначеного строку, не розглядаються органами ДПС, Департаментом САТ ДПА України.
Порушений з поважної причини строк подання скарги може бути поновлений на пiдставi заяви платника податкiв керiвником (або його заступником) органу ДПС, Департаменту САТ ДПА України, уповноваженим розглядати скаргу.
Згiдно з пунктом 16 Положення про розгляд скарг на подання та розгляд скарг на рiшення про застосування штрафних (фiнансових) санкцiй, зазначенi у цьому пунктi, не поширюється дiя пунктiв 4 - 8, пiдпункту 4 абзацу першого та абзацiв четвертого - одинадцятого пункту 9 i пунктiв 11 та 12 цього Положення.
6. Щодо строкiв подання та розгляду скарг на постанови, винесенi органами ДПС, у справах про адмiнiстративнi правопорушення
Статтею 289 Кодексу України про адмiнiстративнi правопорушення та пунктом 13 Положення про розгляд скарг передбачено, що скарга на постанову у справi про адмiнiстративне правопорушення може бути подана протягом десяти днiв з дня винесення постанови. Скарга на постанову у справi про адмiнiстративне правопорушення подається до органу ДПС, посадова особа якого винесла постанову. Скарга, що надiйшла, реєструється i протягом трьох дiб надсилається разом iз справою до органу ДПС вищого рiвня (посадовiй особi, правомочнiй її розглядати).
Щодо дати подання скарги на постанову у справi про адмiнiстративне правопорушення, то необхiдно керуватися пунктом 3 Положення про розгляд скарг, яким передбачено, що дата подання скарги - день фактичного подання скарги до вiдповiдного органу ДПС, а у разi надсилання скарги поштою - дата вiдправлення скарги, зазначена вiддiленням поштового зв'язку в повiдомленнi про вручення поштового вiдправлення та на конвертi. У разi вiдсутностi повiдомлення про вручення i опису вкладення поштового вiдправлення та вiдбитка календарного штемпеля вiддiлення поштового зв'язку на поштовому вiдправленнi (конвертi, бандеролi), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання вiддiленням поштового зв'язку скарги, датою подання скарги вважається дата фактичного надходження скарги до органу ДПС.
Скарга на постанову у справi про накладення адмiнiстративного стягнення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження до органу ДПС, правомочного розглядати скаргу, i рiшення за розглядом скарги надсилається особi, яка подала скаргу, з повiдомленням про вручення або вручається примiрник рiшення особисто цiй особi.
7. Щодо розгляду скарг платникiв податкiв на податковi вимоги
Вiдповiдно до пункту 1.10 статтi 1 та пiдпункту 6.2.1 пункту 6.2 статтi 6 Закону N 2181 податкова вимога - це письмова вимога податкового органу до платника податкiв погасити суму податкового боргу, яка надсилається платнику податкiв у разi, коли вiн не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установленi строки. Податковi вимоги мають мiстити, крiм вiдомостей, передбачених пiдпунктом 6.2.3 пункту 6.2 статтi 6 зазначеного Закону, посилання на пiдстави їх виставлення; суму податкового боргу, належного до сплати, пенi та штрафних санкцiй; перелiк запропонованих заходiв iз забезпечення сплати суми податкового боргу.
Скарги платникiв податкiв на податковi вимоги подаються платниками та розглядаються податковими органами у загальному порядку вiдповiдно до вимог пiдпункту 5.2.2 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 i Положення про розгляд скарг.
8. Щодо визначення адреси платника податку, на яку необхiдно надсилати рiшення (вiдповiдь) за скаргою, якщо у скарзi (заявi) зазначено юридичну i фактичну адреси, однак не вказано адреси, на яку необхiдно надiслати рiшення за розглядом скарги
Пiдпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181, зокрема, визначено, що у разi коли платник податкiв вважає, що контролюючий орган невiрно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке iнше рiшення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межi його компетенцiї, встановленої законом, такий платник податкiв має право звернутися до контролюючого органу iз скаргою про перегляд цього рiшення, що подається у письмовiй формi та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, якi платник податкiв вважає за потрiбне надати. Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом десяти календарних днiв, наступних за днем отримання платником податкiв податкового повiдомлення або iншого рiшення контролюючого органу, що оскаржується.
Рiшення контролюючого органу за розглядом скарги та, у вiдповiдних випадках, рiшення про продовження строку розгляду скарги необхiдно надiслати на адресу платника податкiв поштою з повiдомленням про вручення або надати йому пiд розписку.
Вiдповiдно до пiдпункту 1 абзацу четвертого пункту 3 Положення про розгляд скарг у скарзi (заявi) має бути зазначено: прiзвище, iм'я, по батьковi, мiсце проживання фiзичної особи - платника податку, а для юридичної особи - платника податку - її найменування, мiсцезнаходження, а також адресу, на яку необхiдно надiслати рiшення (вiдповiдь) за скаргою (заявою).
Згiдно з пунктом 8 Положення про розгляд скарг керiвник органу ДПС (або його заступник) зобов'язаний прийняти вмотивоване рiшення та надiслати його протягом двадцяти календарних днiв вiд дня отримання скарги платника податкiв або протягом строку, продовженого за рiшенням керiвника органу ДПС (або його заступника), на адресу, зазначену платником податкiв у скарзi (заявi) як адреса, на яку необхiдно надiслати рiшення (вiдповiдь) на скаргу (заяву), поштою з повiдомленням про вручення або надати платнику пiд розписку.
Вiдповiдно до абзацу десятого пункту 10 Положення про розгляд скарг рiшення вважається надiсланим (врученим) юридичнiй особi - платнику податкiв, якщо його вручено керiвнику або уповноваженiй особi такої юридичної особи - платника податкiв пiд розписку, або надiслано поштою з повiдомленням про вручення за адресою, зазначеною юридичною особою - платником податкiв безпосередньо у скарзi (заявi) як адреса, на яку необхiдно надiслати рiшення (вiдповiдь) на скаргу (заяву).
Рiшення вважається надiсланим (врученим) фiзичнiй особi - платнику податкiв, якщо його вручено особисто такiй фiзичнiй особi або уповноваженiй нею особi чи надiслано поштою з повiдомленням про вручення за адресою, зазначеною фiзичною особою - платником податкiв у скарзi (заявi) як адреса, на яку необхiдно надiслати рiшення (вiдповiдь) на скаргу (заяву) (абзац одинадцятий пункту 10 Положення про розгляд скарг).
Виходячи iз наведеного вище, з метою дотримання вимог пункту 5.2 статтi 5 Закону N 2181 та пункту 8 Положення про розгляд скарг ДПА України вважає, що у випадку коли у скарзi (заявi) платник не вказує адресу, на яку необхiдно надiслати рiшення (вiдповiдь) на скаргу (заяву), але при цьому зазначає "юридичну" i "фактичну" адреси - орган ДПС повинен здiйснити заходи щодо з'ясування причин недотримання платником податкiв вимог пiдпункту 1 абзацу четвертого пункту 3 Положення та запропонувати йому повiдомити податковому органу адресу, на яку необхiдно надiслати рiшення за скаргою. У випадку коли здiйсненi заходи не привели до позитивного результату, рiшення про результати розгляду скарги (заяви) повинно бути надiслано органом ДПС, що розглядав скаргу, на двi адреси (юридичну та фактичну), що зазначенi у скарзi (заявi).
Усi ранiше наданi податковi роз'яснення з питань, що включенi до цього Узагальнюючого податкового роз'яснення, втрачають чиннiсть з моменту його оприлюднення.
Директор Департаменту апеляцiй | Є. М. Притула |