ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
23.06.10 | N 11/11-10.19/6129-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць | |
Начальникам митниць |
Щодо пiдстав для застосування статтi 38 Конвенцiї
МДП
Пунктом 1 статтi 38 Митної конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП (Конвенцiї МДП) 1975 року передбачено, що кожна Договiрна сторона має право тимчасово або остаточно позбавляти права користування ухвалами цiєї Конвенцiї будь-яку особу, що винна у серйозному порушеннi митних законiв або правил, якi застосовуються при мiжнародному перевезеннi вантажiв.
Розгляд Держмитслужбою України питання про застосування цих санкцiй вiдбувається на пiдставi клопотання митного органу, який виявив порушення митного законодавства.
З метою формування однорiдного пiдходу митних органiв до застосування статтi 38 Конвенцiї МДП повiдомляємо.
В основних законодавчих актах, на якi спираються у своїй роботi митнi органи - Конвенцiї МДП, Кодексi України про адмiнiстративнi правопорушення (далi - КУпАП), Митному кодексi України (далi - МКУ) - не наведено визначення "серйозного порушення" закону.
Поруч iз цим, статтею 12 Кримiнального кодексу України (далi - ККУ) передбачено подiл злочинiв, у залежностi вiд ступеня тяжкостi, на злочини невеликої тяжкостi, середньої тяжкостi, тяжкi та особливо тяжкi. Злочини, вiдповiдальнiсть за якi передбачена статтями 201 та 305 ККУ, в залежностi вiд обставин їх вчинення, визначенi тяжкими та особливо тяжкими.
Виходячи з цього, Держмитслужба вважає, що застосування пункту 1 статтi 38 Конвенцiї МДП до осiб, визнаних винними у вчиненнi злочинiв пiд час мiжнародного перевезення вантажiв, є доцiльним у випадках, передбачених статями 201, 305 ККУ.
Щодо застосування пункту 1 статтi 38 Конвенцiї МДП до осiб, якi вчинили порушення митних правил пiд час здiйснення мiжнародних перевезень, повiдомляємо наступне.
На нашу думку, до серйозних порушень митних правил, залежно вiд обставин їх вчинення, можуть бути вiднесенi правопорушення, визначенi статтями МКУ, санкцiї яких передбачають вiдповiдальнiсть у виглядi конфiскацiї товарiв i транспортних засобiв, а також правопорушення, передбачене статтею 355 МКУ (дiї, спрямованi на неправомiрне звiльнення вiд сплати податкiв i зборiв або зменшення їх розмiру).
Крiм цього, порушення митних правил, передбаченi статтями 331, 332, 337, 338 МКУ, можуть визнаватися серйозними у кожному випадку окремо, у залежностi вiд усiх обставин вчинення порушень та з урахуванням їх систематичностi.
Також при застосуваннi заходiв, передбачених пунктом 1 статтi 38 Конвенцiї МДП, слiд ураховувати норму статтi 39 КУпАП: якщо особа, пiддана адмiнiстративному стягненню, протягом року з дня закiнчення виконання стягнення не вчинила нового адмiнiстративного правопорушення, то ця особа вважається такою, що не була пiддана адмiнiстративному стягненню.
Водночас слiд зазначити, що, крiм статтi 38 Конвенцiї МДП, iснують iншi заходи впливу, якi митнi органи можуть застосовувати до пiдприємств-порушникiв, наприклад, спецiальнi санкцiї, передбаченi статтею 37 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть", позбавлення лiцензiй, виключення з "бiлого" та "зеленого" спискiв тощо.
З огляду на викладене, при визначенi ступеню серйозностi порушення та поданнi до Держмитслужби клопотання щодо застосування статтi 38 Конвенцiї МДП до порушника законiв або митних правил пропонуємо керуватися наведеними вище рекомендацiями.
Заступник Голови Служби | В.В.Бондар |