ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 02.07.99 р. | N 428/4/12-0110 |
---|
Щодо застосування положень ст. 22 Конвенцiї мiж
Урядом України i Урядом Республiки Польща про
уникнення подвiйного оподаткування
Державна податкова адмiнiстрацiя України розглянула запит стосовно застосування положень статтi 22 Конвенцiї мiж Урядом України i Урядом Республiки Польща про уникнення подвiйного оподаткування доходiв i майна та попередження податкових ухилень (надалi - Конвенцiя), яку було укладено 12 сiчня 1993 року, i повiдомляє наступне.
З метою уникнення подвiйного оподаткування Конвенцiя встановлює двi категорiї правил.
По-перше, стосовно рiзних видiв доходiв, як вони визначенi в статтях з 6 по 22, вiдповiднi права оподаткування держави-джерела i держави-резиденцiї. Стосовно деяких видiв доходу i майна, виключне право оподаткування надається однiй iз договiрних держав. Друга договiрна держава, таким чином, не може оподатковувати податком цi види доходiв i подвiйне оподаткування уникається. Як правило, виключне право оподаткування надається країнi резиденцiї.
У разi iнших статей доходу i майна право оподаткування не є виключним. Стосовно трьох видiв доходу (дивiденди, проценти i роялтi), незважаючи на право обох держав оподатковувати цi види доходу, сума податку, що стягується державою-джерелом, обмежена ставкою податку, визначеною Конвенцiєю.
По-друге, в мiру того, як цi положення дають державi джерела повне або обмежене право оподаткування, держава резиденцiї повинна усунути подвiйне оподаткування (стаття 24) вiдповiдно до свого законодавства.
Виходячи з вищевикладеного, доход i майно можуть бути видiленi у три групи вiдповiдно до права держави джерела їх оподатковувати:
- доход i майно, якi можуть оподатковуватись без обмеження у державi джерела;
- доход, який пiдлягає обмеженому оподаткуванню у державi джерела;
- доход i майно, якi не можуть оподатковуватись у державi джерела.
Вiдповiдно до п. 1 статтi 22 Конвенцiї фiзична особа, яка тимчасово перебуває у договiрнiй державi з метою викладання або проведення дослiдних робiт в унiверситетi, вищiй та середнiй школi, або iншому закладi освiти, яка має або безпосередньо перед цим вiзитом мала постiйне мiсце проживання в другiй договiрнiй державi, буде звiльнятися вiд оподаткування у першiй згаданiй договiрнiй державi по винагородi за викладання або проведення дослiдних робiт, якщо перiод перебування цiєї особи не перевищує двох рокiв, починаючи вiд дня її першого приїзду з цiєю метою. Тобто цей вид доходу належить до третьої вищеназваної групи доходiв, якi не можуть оподатковуватись у державi джерела i вiдповiдно оподатковуються країною резиденцiї.
Враховуючи вищевикладене, одним iз видiв доходу, який за Конвенцiєю оподатковується в Українi без будь-яких обмежень згiдно з її законодавством є, зокрема, доход резидентiв України у якостi викладачiв або науково-дослiдних працiвникiв, одержуваний за викладання або проведення дослiдних робiт в Польщi протягом перiоду, що не перевищує двох рокiв, оскiльки дворiчне звiльнення вiд оподаткування доходiв вищеназваних категорiй резидентiв України Республiкою Польща означає право України оподатковувати такi доходи.
Голова ДПА України | М. Азаров |
"Налоговый, банковский, таможенный КОНСУЛЬТАНТ", N 42, 19 жовтня 1999 р.