ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 25.06.2011 р. | N 17571/7/16-1517-15 |
---|
Державна податкова адмiнiстрацiя
України розглянула лист <...> щодо
оподаткування податком на додану вартiсть
операцiй з надання в бербоут-чартер суден для
використання перевезень вантажiв за межами
митної територiї України та аналогiчний запит
<...> i повiдомляє.
Згiдно пункту 185.1 "б" статтi 185 Податкового кодексу України вiд 02.12.2010 р. N 2755-VI (далi - Кодекс) об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть є операцiї платникiв податку з постачання послуг, мiсце постачання яких розташоване на митнiй територiї України, вiдповiдно до статтi 186 цього Кодексу.
Вiдповiдно до пiдпункту 14.1.97 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу визначено, що лiзингова (орендна) операцiя - господарська операцiя (крiм операцiй з фрахтування (чартеру) морських суден та iнших транспортних засобiв фiзичної чи юридичної особи (орендодавця), що передбачає надання основних фондiв у користування iншим фiзичним чи юридичним особам (орендарям) за плату та на визначений строк.
Пiдпунктом 14.1.185 пункту 14.1 статтi 14 Кодексу визначено, що постачання послуг - будь-яка операцiя, що не є постачанням товарiв, чи iнша операцiя з передачi права на об'єкти права iнтелектуальної власностi та iншi нематерiальнi активи чи надання iнших майнових прав стосовно таких об'єктiв права iнтелектуальної власностi, а також надання послуг, що споживаються в процесi вчинення певної дiї або провадження певної дiяльностi.
Вiдповiдно до статтi 912 Цивiльного кодексу України за договором чартеру (фрахтування) одна сторона (фрахтiвник) зобов'язується надати другiй сторонi (фрахтувальниковi) за плату всю або частину мiсткостi в одному чи кiлькох транспортних засобах на один або кiлька рейсiв для перевезення вантажу, пасажирiв, багажу, пошти або з iншою метою, якщо це не суперечить закону та iншим нормативно-правовим актам.
Порядок укладення договору чартеру (фрахтування), а також форма цього договору встановлюються транспортними кодексами (статутами).
Статтею 203 Кодексу торговельного мореплавства України вiд 23.05.95 р. N 176/95-ВР визначено, що за договором чартеру (фрахтування) судна на певний час судновласник зобов'язується за обумовлену плату (фрахт) надати судно фрахтувальнику для перевезення пасажирiв, вантажiв та для iнших цiлей торговельного мореплавства на певний час. Надане фрахтувальнику судно може бути укомплектоване екiпажем (тайм-чартер) або не споряджене i не укомплектоване екiпажем (бербоут-чартер).
При цьому договiр передачi фрахтувальнику судна, не укомплектованого екiпажем, статтею 215 Кодексу торговельного мореплавства України квалiфiкується як договiр лiзингу судна.
Зазначене пiдтверджується також i Науково-практичним коментарем до статтi 912 Цивiльного кодексу України, в якому, зокрема, вказано, що договори фрахтування судна на певний час (тайм-чартер) (статтi 203 - 213 Кодексу торговельного мореплавства України) i договори лiзингу судна (бербоут-чартер) (статтi 215 - 221 Кодексу торговельного мореплавства України) є рiзновидом договору оренди транспортних засобiв.
Таким чином, операцiї з надання в бербоут-чартер суден, в тому числi i для використання за межами митної територiї України, слiд розглядати як операцiї з надання послуг, мiсце постачання яких знаходиться на територiї України, оскiльки вiдповiдно до пункту 186.4 статтi 186 Кодексу мiсцем постачання послуг є мiсце реєстрацiї постачальника, крiм операцiй, зазначених у пунктах 186.2 i 186.3 цiєї статтi, а згiдно з пунктом 186.3 статтi 186 Кодексу мiсцем постачання зазначених у цьому пунктi послуг вважається мiсце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або - у разi вiдсутностi такого мiсця - мiсце постiйного чи переважного його проживання. До таких послуг належить надання в оренду (лiзинг) рухомого майна, крiм транспортних засобiв та банкiвських сейфiв (пiдпункт "ґ" пункту 186.3 статтi 186 Кодексу).
Поряд з цим вiдповiдно до пiдпункту 196.1.11 пункту 196.1 статтi 196 Кодексу не є об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть операцiї з надання послуг з агентування i фрахтування морського торговельного флоту судновими агентами на користь нерезидентiв, якi надають послуги з мiжнародних перевезень пасажирiв, їхнього багажу, вантажiв чи мiжнародних вiдправлень.
Перший заступник голови комiсiї з проведення реорганiзацiї ДПА України, заступник Голови ДПС України | О. Клименко |