МIНIСТЕРСТВО IНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
вiд 19.09.2011 р. | N 7885/11/10-11 |
---|
Мiнiстерством iнфраструктури
опрацьовано лист ДПС України вiд 09.09.2011 р.
N 7/5/15-3416 щодо єдиного мiжнародного перевiзного
документа для кожного виду перевезень
(пасажирське, вантажне) та для кожного виду
транспорту (залiзничний, автомобiльний, морський,
рiчковий, авiацiйний), а також iнформування про
нормативно-правовi акти, якими врегульовано
порядок видачi та оформлення цих документiв, i в
межах компетенцiї повiдомляється таке.
1. Загальна iнформацiя щодо вантажних перевезень
Вiдповiдно до Закону України "Про транспортно-експедиторську дiяльнiсть" перевезення вантажiв супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою мiжнародного спiлкування залежно вiд обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажi перевозяться в Українi.
Такими документами можуть бути:
- авiацiйна вантажна накладна (Air Waybill);
- мiжнародна автомобiльна накладна (CMR);
- накладна СМГС (накладна УМВС) (статтi 2 та 7 УМВС);
- коносамент (Bill of Lading);
- накладна ЦIМ (СIМ);
- вантажна вiдомiсть (Cargo Manifest);
- iншi документи, визначенi законами України.
Згiдно з постановою КМУ вiд 25.12.2002 р. N 1948 "Деякi питання здiйснення митного контролю товарiв та iнших предметiв, що перемiщуються (пересилаються) через митний кордон у мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях" єдиний транспортний документ - документ, за яким здiйснюється перевезення вантажу (як єдиний транспортний документ можуть використовуватися загальнi авiа-накладнi (AWB - airwaybill, MAWB - master airwaybill), CMR, Bill of Lading (коносамент) тощо).
2. Щодо авiаперевезень
Вiдповiдно до пункту 40 частини першої статтi 1 Повiтряного кодексу України єдиний мiжнародний перевiзний документ - документ, що пiдтверджує мiжнародний характер авiацiйного перевезення у разi його виконання за межами митної територiї України. Єдиним мiжнародним перевiзним документом є Генеральна декларацiя, належним чином оформлена експлуатантом вiдповiдно до доповнення 1 до додатка 9 до Конвенцiї про мiжнародну цивiльну авiацiю.
3. Щодо автоперевезень
Вiдповiдно до статтi 1 Закону України "Про автомобiльний транспорт" мiжнароднi перевезення пасажирiв i вантажiв - перевезення пасажирiв i вантажiв автомобiльним транспортом з перетином державного кордону; мiжнароднi човниковi (маятниковi) перевезення - перевезення, що передбачають прямi та зворотнi поїздки груп пасажирiв з певного мiсця вiдправлення до певного мiсця призначення.
Статтею 1 Конвенцiї про договiр мiжнародного автомобiльного перевезення вантажiв визначено, що ця Конвенцiя "застосовується до будь-якого договору автомобiльного перевезення вантажiв транспортними засобами за винагороду, коли зазначенi в договорi мiсце прийняття вантажу для перевезення i мiсце, передбачене для доставки, знаходяться у двох рiзних країнах, з яких принаймнi одна є договiрною країною, незважаючи на мiсце проживання i громадянство сторiн".
Тобто Конвенцiя вказує на початок перевезення - мiсце прийняття вантажу для перевезення та його завершення - мiсце, передбачене для доставки.
Згiдно зi статтею 4 Конвенцiї "договiр перевезення пiдтверджується складанням вантажної накладної", яка i є мiжнародним перевiзним документом, що вiдображає шлях прямування вантажу вiд пункту його вiдправлення до пункту його призначення.
Вiдповiдно до статтi 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську дiяльнiсть" та статтi 6 Закону України "Про транзит вантажiв" перевезення вантажiв супроводжується товарно-транспортними документами, а саме мiжнародною автомобiльною накладною (CMR).
Стосовно питання єдиного мiжнародного перевiзного документа для перевезення пасажирiв Мiнiнфраструктури повiдомляє, що чинним законодавством, у тому числi мiжнародним, яке є обов'язковим для виконання на територiї України, це питання не визначаю.
4. Щодо залiзничних перевезень
Згiдно з Порядком внесення уповноваженими особами до бюджету податку на додану вартiсть з об'єктiв оподаткування, що виникають у зв'язку з постачанням пiдприємствами залiзничного транспорту послуг з їх основної дiяльностi, затвердженим постановою КМУ вiд 02.03.2011 р. N 187, пiдставою для застосування нульової ставки ПДВ у мiжнародному залiзничному сполученнi (крiм транзитних перевезень) є накладнi УМВС (СМГС), ЦIМ (СIМ) та унiфiкована накладна ЦIМ/УМВС (ЦИМ/СМГС).
Розрахунки за постачання послуг з перевезення (перемiщення) вантажiв та пасажирiв транзитом через митну територiю України, а також послуг, пов'язаних з таким перевезенням (перемiщенням), проводяться державним пiдприємством "Український державний розрахунковий центр мiжнародних перевезень", яке веде в установленому порядку податковий облiк дохiдних надходжень на пiдставi накладних УМВС (СМГС), ЦIМ (СIМ) та унiфiкованої накладної ЦIМ/УМВС (ЦИМ/СМГС) i оформляє податковi накладнi вантажовiдправникам та/або вантажоотримувачам (покупцям).
Залiзничнi вантажнi перевезення у мiжнародному сполученнi здiйснюються за перевiзними документами:
Назва єдиного мiжнародного перевiзного документа | Нормативно-правовi акти, якими врегульовано порядок видачi та оформлення цих документiв |
Накладна ЦIМ (СIМ, ЦИМ) | Конвенцiя про мiжнароднi залiзничнi перевезення (КОТIФ) вiд 9 травня 1980 року, ратифiкована Законом України вiд 16.11.2005 р. N 3091-IV "Про приєднання України до Протоколу вiд 03.06.99 р., що стосується змiн Конвенцiї про мiжнароднi залiзничнi перевезення (КОТIФ) вiд 09.05.80 р." |
Накладна УМВС (SMGS, СМГС) | Угода про мiжнародне залiзничне вантажне сполучення, згода на обов'язковiсть якої надана постановою КМУ вiд 03.04.93 р. N 246 "Про угоди щодо мiжнародного залiзничного вантажного та пасажирського сполучення" |
Накладна ЦIМ/УМВС (CIM/SMGS, ЦИМ/СМГС) | Додаток 22 "Керiвництво щодо накладної ЦIМ/УМВС" до Угоди про мiжнародне залiзничне вантажне сполучення, згода на обов'язковiсть якої надана постановою КМУ вiд 03.04.93 р. N 246 "Про угоди щодо мiжнародного залiзничного вантажного та пасажирського сполучення" |
Оформлення перевезення у мiжнародному сполученнi (по країнах СНД та Балтiї) здiйснюється за проїзними та перевiзними документами, затвердженими спiльним наказом Мiнiстерства транспорту України та ДПАУ вiд 24.10.2001 р. N 712/431 "Про затвердження Порядку оформлення розрахункових i звiтних документiв при здiйсненнi продажу проїзних i перевiзних документiв на залiзничному транспортi" (iз змiнами та доповненнями), зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 07.02.2002 р. за N 116/6404.
Зразки проїзних та перевiзних документiв, якi використовуються при автоматизованому та ручному продажi у мiжнародному сполученнi (по країнах СНД та Балтiї), наведено у додатках 6 - 22 зазначеного наказу, це:
- "Проїзний документ, повний, код 11";
- "Проїзний документ, дитячий, код 12";
- "Проїзний документ, пiльговий, код 21";
- "Проїзний документ, пiльговий груповий, код 22";
- "Проїзний документ/плацкарта";
- "Проїзний документ АСК "ЕКСПРЕС";
- "Комплект перевiзних документiв, форма ЛУ-12";
- "Комплект перевiзних документiв, форма ЛУ-12а";
- "Комплект перевiзних документiв, форма ЛУ-12б";
- "Комплект перевiзних документiв, форма ЛУ-12в";
- "Комплект перевiзних документiв /АСК "ЕКСПРЕС";
- "Квитанцiя, код ГУ-57";
- "Квитанцiя, код ГУ-57а";
- "Додатковий примiрник перевiзного документа на багаж, вантажобагаж, пошту АСК "ЕКСПРЕС".
Оформлення перевезення пасажирiв у мiжнародному сполученнi (по країнах Схiд - Захiд) здiйснюється за проїзними документами, передбаченими Угодою про мiжнародне пасажирське сполучення (УМПС).
Зразки проїзних та перевiзних документiв, якi використовуються при автоматизованому та ручному продажi у мiжнародному сполученнi Схiд - Захiд, наведенi в зазначенiй Угодi, до них належать:
- комбiнований проїзний документ RCT-2 EXPRTSS АСУ ПП УЗ;
- квиток-купон;
- плацкарта;
- доплатна квитанцiя.
5. Щодо морських та рiчкових перевезень
Вiдповiдно до пункту 7 статтi 1 Конвенцiї ООН про морськi перевезення вантажiв "коносамент означает документ, который подтверждает договор морской перевозки и прием или погрузку груза перевозчиком и в соответствии с которым перевозчик обязуется сдать груз против этого документа. Указание в документе о том, что груз должен быть сдан приказу поименованного лица или приказу, или предъявителю, представляет собой такое обязательство".
Конвенцiї про унiфiкацiю деяких правил про коносамент 1924 року укладено з метою встановлення єдиних правил, що стосуються коносамента.
Вiдповiдно до частин 1 та 2 статтi 10 цiєї Конвенцiї її положення застосовуються до будь-якого коносамента, що вiдноситься до перевезення вантажiв мiж портами двох рiзних держав, якщо:
a) коносамент видано в Договiрнiй державi; або
b) перевезення здiйснювалось з порту, що знаходиться у Договiрнiй державi; або
c) договiр, що мiститься в коносаментi або засвiдчений ним, передбачає, що правила цiєї Конвенцiї або законодавства, яке вводить їх у дiю до законодавства будь-якої держави, застосовуються до цього договору, яка б не була нацiональнiсть судна, перевiзника, вiдправника, отримувача або iншої заiнтересованої особи.
Кожна Договiрна держава застосовує до вказаних вище коносаментiв положення цiєї Конвенцiї.
Заступник Мiнiстра | О. Плотнiкова |