ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Київ
28.03.12 | N 191 |
---|
Про Концепцiю iнтегрування системоутворюючих
компонентiв технiчних та спецiальних засобiв
митного контролю з автоматизованою системою
митного оформлення Держмитслужби України
На виконання пункту 22 рiшення колегiї Держмитслужби України вiд 23 - 24 листопада 2011 року, уведеного в дiю наказом Держмитслужби України вiд 02.12.2011 N 1019 наказую:
1. Затвердити Концепцiю iнтегрування системоутворюючих компонентiв технiчних та спецiальних засобiв митного контролю з автоматизованою системою митного оформлення Держмитслужби України, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Служби Дороховського О.М.
Т.в.о. Голови Служби | О.М.Дороховський |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України вiд 28.03.2012 N 191 |
Концепцiя iнтегрування системоутворюючих компонентiв технiчних та спецiальних засобiв митного контролю з автоматизованою системою митного оформлення Держмитслужби України
1. ОСНОВНI ПОНЯТТЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ
Автоматизована система (далi - АС) - органiзацiйно-технiчна система, що складається iз засобiв автоматизацiї та персоналу, що здiйснює їх обслуговування.
Аналiтично-дослiдницькi структурнi пiдроздiли - структурнi пiдроздiли (монiторинговi центри, та iншi пiдроздiли, що виконують аналiтичнi та дослiдницькi функцiї), котрi дослiджують наявну iнформацiю та роблять певнi висновки за результатами аналiзу такої iнформацiї, отриманої iз центрiв оброблення даних або обчислювальних центрiв митних органiв.
Вантажний митний комплекс (далi - ВМК) - дiлянка територiї з комплексом будiвель, споруд, iнженерно-технiчних засобiв i комунiкацiй, необхiдних для здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв, транспортних засобiв (далi - ТЗ) комерцiйного призначення, що перемiщуються через митний кордон України.
Вiдомчий комплекс вiддаленого вiдеоспостереження (далi - ВКВВС) - сукупнiсть программно-технiчних засобiв обчислювальної технiки, мережного обладнання та каналiв зв'язку, призначених для оперативного збору, передачi, отримання, вiдображення та реєстрацiї вiдеоiнформацiї з вiддалених керованих вiдеокамер розташованих на територiях, у примiщеннях та будiвлях митних органiв Держмитслужби України.
Iнтегрована автоматизована система (далi - IАС) - сукупнiсть двох i бiльше взаємопов'язаних АС, в якiй функцiонування однiєї (кiлькох) з них залежить вiд результатiв функцiонування iншої (iнших) так, що цю сукупнiсть можна розглядати як єдину АС.
Митна безпека - стан захищеностi митних iнтересiв України.
Митнi iнтереси України - нацiональнi iнтереси України, забезпечення та реалiзацiя яких досягається шляхом здiйснення митної справи.
Митна iнфраструктура - ВМК, митнi лiцензiйнi склади (далi - МЛС), склади тимчасового зберiгання, стацiонарнi технiчнi та спецiальнi засоби митного контролю, митнi лабораторiї, а також адмiнiстративнi будiвлi, iнформацiйнi системи, iнформацiйно-телекомунiкацiйнi мережi, мережi зв'язку, центри оброблення даних або обчислювальнi центри митних органiв.
Митне спостереження - гласне й цiлеспрямоване аудiовiзуальне спостереження посадовими особами митних органiв за перевезенням товарiв i ТЗ, що перебувають пiд митним контролем, вчиненням iз ними вантажних та iнших операцiй, а також за об'єктами митної iнфраструктури, посадовими особами митних органiв i суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi (далi - ЗЕД) у зонi митного контролю (далi - ЗМК).
Митне спостереження може бути:
систематичним (наприклад, на територiї складу тимчасового зберiгання) або разовим (при завантаженнi товарiв, що оформляються поза мiсцями розташування митних органiв);
безпосереднiм або опосередкованим (у разi застосування спецiальних технiчних засобiв митного контролю).
Монiторинговий центр Держмитслужби України - пiдроздiл швидкого реагування Державної митної служби України, який здiйснює оперативне реагування на звернення, якi надходять вiд фiзичних та юридичних осiб.
Обчислювальний центр (далi - ОЦ) - структурний пiдроздiл та/або комплекс примiщень, призначених для розмiщення комп'ютерних систем та допомiжного обладнання, з використанням яких персонал забезпечує його функцiонування та взаємодiю з користувачами.
Системоутворюючi компоненти (далi - СК) технiчних та спецiальних засобiв митного контролю - такi компоненти (окремi засоби / пiдсистеми / системи), якi складаються з комплексу технiчних та спецiальних засобiв, включаючи засоби зв'язку та телекомунiкацiї, та забезпечують продукування, збiр, накопичення, збереження, передачу тощо первинної iнформацiї необхiдної для виконання завдань митного оформлення та контролю.
Основними системоутворюючими компонентами є такi системи:
система контролю та управлiння доступом (далi - СКУД) до об'єктiв митної iнфраструктури, включаючи контроль та управлiння доступом до iнформацiйних та iнформацiйно-телекомунiкацiйних систем та мереж, мереж зв'язку, програмно-технiчних ресурсiв центрiв оброблення даних (обчислювальних центрiв) митних органiв;
система вiдеоспостереження (далi - СВС) за об'єктами митної iнфраструктури в ЗМК;
система iнтелектуального аудiовiдеоспостереження (далi - СIАВС) (складається з базової вiдеопiдсистеми та, можливо, базової аудiопiдсистеми, а також пiдсистеми вiдеоаудiоархiву та пiдсистеми вiдеоаналiтики) за об'єктами митної iнфраструктури, а також посадовими особами митних органiв i представниками суб'єктiв ЗЕД у ЗМК, головним призначенням якої є замiна недостатньо функцiональної СВС;
система зчитування номерних знакiв (далi - СЗНЗ) ТЗ, що перетинають митний кордон України та/або знаходяться в ЗМК;
система зважування транспортних засобiв (далi - СЗТЗ) складається з базової пiдсистеми динамiчного зважування, яка визначає та фiксує навантаження на кожну з вiсей ТЗ пiд час його руху; та / або базової пiдсистеми статичного зважування, яка визначає та фiксує загальну вагу ТЗ iз товаром, або без нього пiд час його зупинення на ваговiй платформi; а також iнтегрованих iз нею систем СЗНЗ та СВС або СIАВС.
Склад тимчасового зберiгання (далi - СТЗ) - спецiально визначенi й обладнанi складське примiщення, резервуар, критий та вiдкритий майданчик, що призначенi для зберiгання товарiв i ТЗ i розмiщуються в межах огородженої територiї.
Технiчнi та спецiальнi засоби митного контролю (далi - ТСЗМК) - комплекс технiчних та спецiальних засобiв та систем, що застосовуються митними органами безпосередньо в процесi оперативного митного контролю всiх видiв об'єктiв контролю, що перемiщуються через митний кордон, з метою виявлення серед них предметiв, матерiалiв i речовин, заборонених до ввезення та вивезення, або таких, що не вiдповiдають вiдомостям, зазначеним у декларацiях або iнших митних документах.
До числа технiчних та спецiальних засобiв, зокрема, вiдносяться: оглядова рентгенотелевiзiйна технiка, iнспекцiйно-доглядовi комплекси, засоби пошуку, засоби нанесення та зчитування спецiальних мiток, доглядовий iнструмент, технiчнi засоби поверхневого зондування, технiчнi засоби iдентифiкацiї, хiмiчнi засоби iдентифiкацiї, технiчнi засоби митного контролю матерiалiв, що дiляться, i радiоактивних матерiалiв, а також низка iнших технiчних засобiв.
Використовуванi митними органами технiчнi засоби повиннi бути безпечнi для життя й здоров'я людини.
Транспортно-логiстична iнфраструктура - технологiчний комплекс, призначений для органiзацiї руху товарiв i надання транспортно-логiстичних послуг (залiзничнi та внутрiшнi воднi шляхи, автомобiльнi дороги, тунелi, естакади, мости, складськi та контейнернi термiнали, ВМК, СТЗ, МЛС, а також будiвлi, споруди, пристрої й устаткування, що забезпечують функцiонування об'єктiв транспортно-логiстичної iнфраструктури).
Функцiональнi модулi автоматизованої системи митного оформлення:
"Диспетчер зони митного контролю" функцiональний модуль (далi - ФМ ДЗМК) - складова частина автоматизованої системи митного оформлення "Iнспектор-2006" (далi - АСМО "Iнспектор-2006"), який використовується для реєстрацiї та облiку товарiв та ТЗ, що перемiщуються через митний кордон України в пунктi пропуску з використанням смуг руху "червоний коридор", отримання оперативної iнформацiї щодо їх мiсцезнаходження та часу їх перебування в ЗМК, формування реєстрiв ТЗ, що перебувають пiд митним контролем пiд час приймання-передання змiн пiдроздiлiв митного оформлення (далi - ПМО);
"Електронний журнал пасажирського пункту пропуску" функцiональний модуль (далi - ФМ ППП) - складова частина АСМО "Iнспектор-2006", який використовується для реєстрацiї та облiку ТЗ, що перемiщуються через митний кордон України в пунктi пропуску з використанням смуг руху "зелений коридор", результатiв їх митного контролю та митного оформлення, отримання оперативної iнформацiї щодо їх мiсцезнаходження та часу перебування в ЗМК, формування реєстрiв ТЗ, що перебувають пiд митним контролем пiд час приймання-передання змiн ПМО;
"Електронний журнал вантажного пункту пропуску" функцiональний модуль (далi - ФМ ВПП) - складова частина АСМО "Iнспектор-2006", який використовується для реєстрацiї та облiку ТЗ, що перемiщуються через митний кордон України в пунктi пропуску з використанням смуг руху "червоний коридор", результатiв їх митного контролю та митного оформлення, отримання оперативної iнформацiї щодо їх мiсцезнаходження та часу перебування в ЗМК, формування реєстрiв ТЗ, що перебувають пiд митним контролем пiд час приймання-передання змiн ПМО;
"Фiльтр пункту пропуску" функцiональний модуль (далi - ФМ ФПП) - визначена дiлянка пункту пропуску, обладнана комплексом ТСЗМК, засобiв теле- та вiдеоспостереження та автоматизованого контролю за перемiщенням ТЗ, результати якого автоматично заносяться до ФМ ДЗМК, ФМ ППП, ФМ ВПП, а також системою санкцiонованого доступу на смуги руху та до примiщень ПМО в пунктi пропуску.
Центр обробки даних (далi - ЦОД) - сукупнiсть спланованих певним чином територiй, майданчикiв, будiвель, примiщень зi встановленими iнженерними системами забезпечення та обслуговуючим персоналом, що утворюють загальний фiзичний простiр i технологiчне середовище для розмiщення та нормального функцiонування основних пiдсистем:
iнформацiйної iнфраструктури, що включає серверне обладнання, яке забезпечує основну функцiю - високопродуктивну обробку й зберiгання значних обсягiв iнформацiї;
телекомунiкацiйної iнфраструктури, що забезпечує взаємозв'язок внутрiшнiх елементiв iнформацiйної iнфраструктури, а також приймання та передавання даних при взаємодiї з користувачами, включаючи взаємозв'язок iз зовнiшнiми системами;
iнженерної iнфраструктури, що забезпечує кондицiювання, безперебiйне електропостачання, охоронно-пожежну сигналiзацiю й систему газового пожежогасiння, а також функцiонування робочих станцiй монiторингу та обслуговування центру з використанням комплексiв вiддаленого IP-контролю, керування живленням та контролю доступу й забезпечують в обраному режимi функцiонування заданий ступiнь вiдмовостiйкостi, доступностi та експлуатацiйної готовностi розмiщеного обладнання.
2. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ
Концепцiя визначає мету, основнi завдання та прiоритетнi заходи з iнтегрування системоутворюючих компонентiв ТСЗМК iз АС митного оформлення Держмитслужби України, а також принципи побудови такої IАС та етапи її створення, основнi положення з формування її iнформацiйно-телекомунiкацiйного та спецiального технiчного забезпечення для цiлей митного оформлення та контролю, а також створення передумов для подальшого її iнтегрування зi створюваною комплексною системою монiторингу митного оформлення та контролю Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи (далi - ЄАIС) Держмитслужби України.
Концепцiя заснована на положеннях Концепцiї створення багатофункцiональної комплексної системи "Електронна митниця", схваленої розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 вересня 2008 р. N 1236-р та iнших концептуальних документiв стратегiчного характеру, що визначають розвиток митної системи України на довгострокову перспективу.
Концепцiя слiдує основним положенням Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур вiд 18 травня 1973 р. у редакцiї Протоколу вiд 26 червня 1999 р. (Україна приєдналася згiдно iз Законом України "Про приєднання України до Протоколу про внесення змiн до Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур" вiд 5 жовтня 2006 р. N 227-V), передбачає використання попередньої iнформацiї, її передачу в електроннiй формi вiдповiдно до Рамкових стандартiв безпеки й полегшення свiтової торгiвлi (прийнятi Всесвiтньою митною органiзацiєю в червнi 2005 р.).
3. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМ, НА РОЗВ'ЯЗАННЯ ЯКИХ СПРЯМОВАНА КОНЦЕПЦIЯ
Довгi роки ТСЗМК використовувалися як допомiжнi прилади, що допомагали посадовiй особi митного органу провести митний огляд на необхiдному рiвнi забезпечення протидiї контрабандi та порушенням митних правил. Особливо це стосується системоутворюючих компонентiв ТСЗМК, основними з яких є: СВС, СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iншi.
Сьогоднi фактично кожна така система (СВС, СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iншi) зi складу СК ТСЗМК вирiшує власну автономну задачу, при цьому нормативно не визначено "користувача" - одержувача, споживача та власника продукованої iнформацiї, результатiв роботи систем тощо анi на локальному рiвнi, анi на центральному рiвнi структури ЄАIС, таким чином, вiдсутня цiлiсна картина стану процесiв митного оформлення та контролю, а це не дає змоги для узагальнення iнформацiї та контролю ситуацiї в цiлому.
Однак наявний перелiк та обсяги накопиченої iнформацiї в зазначених системах дозволяють створити ефективнi розвиненi профiлi ризику автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками (далi - АСАУР), якi будуть застосовуватися не тiльки при митному оформленнi товару, але й при митному контролi пiд час перемiщення товару через митний кордон, розмiщеннi його в мiсцях тимчасового перебування, контролю за його перемiщенням територiєю країни та використанням за призначенням.
Сучаснi СIАВС (поки що недоступнi митнiй службi України) забезпечують "вiдеоаналiтику" та в цiлому пiдiймають ефективнiсть роботи з вiдеоархiвами в порiвняннi з наявними СВС на вищiй якiсний рiвень, шляхом:
автоматичного вiдстеження рiзноманiтних тривожних (пiдозрiлих) ситуацiй за рахунок використання базових та ситуацiйних вiдеодетекторiв;
реалiзацiї функцiй ситуацiйного аналiзу вiдеоархiву, тобто забезпечення швидкого пошуку вiдеозаписiв, що вiдповiдають визначеним параметрам поведiнки об'єктiв у кадрi.
У випадку iнтегрування як iнформацiї, що отримана в результатi застосування системоутворюючих компонентiв ТСЗМК, так i власне системоутворюючих компонентiв, що продукують таку iнформацiю, в АСМО та АСАУР при митному контролi та митному оформленнi буде створена унiкальна можливiсть аналiзувати не тiльки товари й ТЗ, але й дiї суб'єктiв, якi приймають участь у перемiщеннi товарiв.
Новими функцiями такої IАС буде й можливiсть в оперативному режимi контролювати дiяльнiсть посадових осiб митних органiв при митному контролi, що дозволить ужити додаткових профiлактичних заходiв iз запобiгання проявам корупцiї.
Необхiднiсть спрощення та прискорення митних процедур та процедур логiстики пiд час увезення та вивезення товарiв на (з) територiю країни, зменшення ризикiв порушення митної та економiчної безпеки вимагає створювати iнтегрованi електроннi iнформацiйнi системи митного оформлення та контролю, до складу яких мають входити системи (пiдсистеми), що забезпечуватимуть при мiнiмальному втручаннi посадової особи, яка вiдповiдає за введення певного набору даних (людський фактор), продукування, збiр, накопичення, збереження, передачу тощо первинної iнформацiї, необхiдної для виконання завдань митного оформлення та контролю. Це системоутворюючи компоненти ТСЗМК, якi складаються з СВС, СIАВС, СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iнших.
Реалiзацiя Концепцiї спрямована як на забезпечення спостережуваностi та постiйного монiторингу процесiв виконання митних процедур та власне дiй виконавцiв цих процедур, так i на зменшення iнформацiйного навантаження на виконавцiв митних процедур, пов'язаних зi значним обсягом та/або невдалим (незрозумiлим, неповним, неергономiчним тощо) поданням необхiдних вiдомостей вiд системоутворюючих компонентiв ТСЗМК.
Поточний стан оснащення та використання СВС у пунктах пропуску характеризується:
вiдсутнiстю концепцiї використання СВС (СIАВС) у Держмитслужбi України та вiдповiдних вимог до єдиної архiтектури побудови та принципiв використання з технiчної та органiзацiйно-правової точки зору;
недостатнiм рiвнем оснащеностi пунктiв пропуску сучасними продуктивними та надiйними системами;
рiзноманiтнiстю типiв такого обладнання вiд рiзних виробникiв (бiльш нiж 40 виробникiв та типiв) та рiзноманiтнiстю програмного забезпечення (понад 15 рiзновидiв);
забезпеченням в основному виключно "охоронних" функцiй та функцiй спостереження за перемiщенням ТЗ (вiддалене спостереження за зоною митного контролю, в'їздом/виїздом iз територiї пункту пропуску, тощо);
вiдсутнiстю iнтелектуальної пiдсистеми розпiзнавання та обробки (пошуку) оптичних образiв, а також вiдсутнiстю функцiй "вiдеоаналiтики" та ситуацiйного аналiзу вiдеоархiвiв;
невизначенiстю порядку, процедур збору та зберiгання виключно надвеликих обсягiв аудiовiдеоданих, а також їх подальшого використання для ситуацiйного аналiзу, пошуку i т.п.;
вiдсутнiстю аудiопiдсистеми;
безсистемнiстю розбудови систем на локальному рiвнi;
складнiстю iнтеграцiї розрiзнених СВС до ВКВВС (iз вiдображенням iнформацiї в Монiторинговому центрi).
Визначальною особливiстю використання СВС та запровадження в подальшому СIАВС є надвеликi обсяги аудiовiдеоданих, якi необхiдно накопичувати та опрацьовувати, якi, наприклад, для СВС до того ж практично не пiддаються автоматизованому опрацюванню та аналiзу (тiльки послiдовний перегляд оператором iз прокручуванням уперед/назад для пошуку необхiдної вiдеоiнформацiї), а також слабким розвиненням технологiй, якi б дозволяли встановлювати чiткий взаємозв'язок iз процесами електронного документообiгу при митному оформленнi та контролi товарiв та ТЗ.
Вiдсутнiсть у наявних СВС iнтелектуальної пiдсистеми розпiзнавання та обробки (пошуку та ситуацiйного аналiзу вiдеоданих в оперативному режимi/режимi реального часу) оптичних образiв не дозволяє ефективно використовувати такi данi в АСАУР та ефективно iнтегрувати їх до АСМО.
Пов'язаною з такою визначальною особливiстю є необхiднiсть урахування можливого типу (локальнi обчислювальнi мережi митних органiв об'єднанi каналами Вiдомчої телекомунiкацiйної мережi та/або Iнтернет) та пропускної здатностi каналiв зв'язку, якi мають забезпечувати збiр таких надвеликих обсягiв аудiовiдеоданих, що додатково ускладнюється забороною на пiдключення до глобальних мереж вiдповiдно до вимог пункту 7 Порядку пiдключення до глобальних мереж передачi даних, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 квiтня 2002 р. N 522.
Поточний стан розвитку митної iнфраструктури в частинi оснащеностi та використання таких систем (СВС, СIАВС, СЗНЗ, СКУД, СЗТЗ тощо) у пунктах пропуску до того ж у цiлому характеризується:
вiдсутнiстю необхiдного єдиного взаємопов'язаного комплексу документiв нормативно-правової бази для їх ефективного використання (порядок та регламент використання, який до того ж чiтко й однозначно регламентує порядок роботи митного органу при вiдмовi обов'язкових технiчних засобiв митного контролю, визначення "користувачiв" - одержувачiв, споживачiв та власникiв отриманої iнформацiї, результатiв роботи систем тощо та закрiплення за ними конкретних функцiональних обов'язкiв);
безсистемнiстю розбудови таких систем на локальному рiвнi та практично повною вiдсутнiстю монiторингу не тiльки стану використання, але й взагалi працездатностi встановлених систем;
вiдсутнiстю локальних ЦОД митницi / пункту пропуску / тощо пристосованих для збереження та оброблення значних обсягiв даних, та щонайважливiше, вiдсутнiстю в Держмитслужбi України головного ЦОД пристосованого для накопичення, збереження, оброблення та архiвування протягом не менше трьох рокiв накопиченої iнформацiї для проведення подальшої систематичної аналiтичної роботи фахiвцiв аналiтично-дослiдницьких структурних пiдроздiлiв.
Поточний стан розвитку об'єктiв митно-логiстичної iнфраструктури (ВМК, СТЗ, МЛС тощо) у частинi їх оснащеностi та використання ними таких систем (СВС, СIАВС, СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iншi) в цiлому характеризується:
суттєво бiльшою рiзноманiтнiстю типiв такого обладнання вiд рiзних виробникiв (наприклад, тiльки для СВС значно бiльше декiлькох десяткiв виробникiв та типiв, основних близько 10) та аналогiчною рiзноманiтнiстю програмного забезпечення (наприклад, тiльки для СЗНЗ понад 49 рiзновидiв, з яких основних 11), яке також нi ким не супроводжується;
значним ступенем безсистемностi розбудови таких систем;
i все це внаслiдок вiдсутностi єдиних вимог та принципiв використання таких систем iз технiчної та органiзацiйно-правової точки зору, а також вiдсутностi монiторингу не тiльки стану використання, але й взагалi працездатностi встановлених систем.
4. МЕТА КОНЦЕПЦIЇ
Метою Концепцiї є подальше пiдвищення рiвня митної безпеки України шляхом формування та створення IАС митного оформлення нового поколiння на базi СК ТСЗМК та iснуючої АСМО, як основної складової ЄАIС Держмитслужби України, за рахунок:
постiйного централiзованого монiторингу та оперативного контролю транспортних потокiв у пунктах пропуску через митний кордон, а також здiйснення ситуацiйного аналiзу становища в ЗМК iз використанням функцiй "вiдеоаналiтики" (шляхом запровадження СIАВС на всiх пунктах пропуску та замiни iснуючих СВС на СIАВС);
забезпечення швидкого оперативного реагування Монiторингового центру Держмитслужби України спрямованого на боротьбу з контрабандою та порушеннями митних правил, а також на запобiгання та протидiю проявам корупцiї, хабарництва та iнших службових зловживань у митнiй службi України;
прискорення проведення процедур митного оформлення та митного контролю без втрати їх ефективностi та дiєвостi за рахунок зменшення обсягiв даних, що вводяться вручну, при одночаснiй iнтеграцiї СК ТСЗМК iз АСАУР та АСМО;
автоматизацiї процесiв визначення та використання форм митного контролю на основi аналiзу ризикiв на всiх етапах перебування товарiв та ТЗ пiд митним контролем, з використанням профiлiв ризику, що будуть ґрунтуватися на значних обсягах надiйних та об'єктивних даних зiбраних засобами СК ТСЗМК та засобами АС iнших органiв державної влади (тобто даних iнтегрованої АСМО нового поколiння);
значного скорочення впливу людського фактору при проведеннi процедур митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ;
оперативного отримання та оброблення значних обсягiв об'єктивних даних, продукуємих СК ТСЗМК (СIАВС, СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iншими) в автоматичному та/або автоматизованому режимi; накопичення та ведення аналiтичної бази даних (далi - БД) щодо виконаних процедур митного контролю пов'язаних як з об'єктами митного контролю, так i iз суб'єктами митного контролю та посадовими особами митного органу, що виконували такi процедури;
створення передумов для повномасштабної реалiзацiї комплексної системи монiторингу процесiв митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ на базi Монiторингового центру (та локальних монiторингових центрiв) та ЄАIС Держмитслужби України;
поступового впровадження елементiв системи електронного документообiгу при виконаннi процедур митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ.
Таким чином, реалiзацiя Концепцiї та створення IАС митного оформлення забезпечить:
пiдвищення рiвня монiторингу як власне процесiв митного оформлення та митного контролю та їх учасникiв, так i iснуючих складових митної iнфраструктури (зазначених систем зi складу ТСЗМК тощо);
створення передумов для повномасштабної реалiзацiї комплексної системи монiторингу процесiв митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ;
досягнення певного рiвня як внутрiшньої iнформацiйної, технологiчної та технiчної iнтеграцiї ЄАIС Держмитслужби України, так i iнтеграцiї з АСО ВМК та iнформацiйно-телекомунiкацiйними системами iнших органiв державної влади;
створення несприятливого середовища для корупцiйних проявiв, порушень митних правил i контрабандних схем, що з огляду на iснуючу складну соцiально-економiчну ситуацiю в Українi становить цiлком реальну загрозу для митної та економiчної безпеки України.
Суть запропонованого пiдходу можливо визначити як створення системи визначення та використання форм митного контролю на основi аналiзу ризикiв на всiх етапах перемiщення товарiв та ТЗ та продажу товарiв, за результатами обробки iнформацiї, отриманої з рiзноманiтних джерел, зокрема, вiд СК ТСЗМК iнтегрованих у АСМО.
Визначення такого пiдходу як стратегiчного надасть можливiсть перевести митну службу України на сучаснi свiтовi технологiї та вивести її у свiтовi лiдери митної справи.
5. ОСНОВНI ЗАВДАННЯ ТА ШЛЯХИ ЇХ РЕАЛIЗАЦIЇ
1. Удосконалення нормативно-правової бази та методично-технологiчної органiзацiї щодо митного оформлення та контролю в пунктах пропуску через митний кордон України та по всiй митнiй територiї України.
Таке вдосконалення має здiйснюватися шляхом:
розробки та затвердження нормативного та органiзацiйно-технiчного документа щодо використання СIАВС iнтегрованої до АСМО та до ВКВВС (iз вiдображенням iнформацiї в Монiторинговому центрi Держмитслужби України) та вiдповiдних вимог до архiтектури IАС митного оформлення та принципiв використання з технiчної та органiзацiйно-правової точки зору;
розробки та затвердження нормативного та органiзацiйно-технiчного документа щодо використання iнших СК ТСЗМК (СКУД, СЗНЗ, СЗТЗ та iнших) iнтегрованих до АСМО та до ВКВВС (на центральному та локальному рiвнях ЄАIС) на аналогiчних засадах;
розробки та затвердження єдиного взаємопов'язаного комплексу документiв нормативно-правової та методично-технологiчної бази для впорядкування практики застосування й ефективного використання СК ТСЗМК iнтегрованих до АСМО та ВКВВС;
внесення змiн до пункту 7 Порядку пiдключення до глобальних мереж передачi даних, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 квiтня 2002 р. N 522, у частинi заборони на пiдключення до глобальних мереж;
внесення змiн до Митного кодексу України в частинi введення додаткових форм митного контролю, зокрема, митного спостереження;
внесення змiн до актiв Кабiнету Мiнiстрiв України та iнших законодавчих актiв, що стосуються здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв та ТЗ у пунктах пропуску через митний кордон для автомобiльного сполучення та iнших мiсцях митної територiї України;
внесення змiн до законодавства України в частинi застосування iнституту державно-приватного партнерства, зокрема, при можливiй побудовi єдиного ЦОД для збору, накопичення, обробки та архiвування протягом не менше трьох рокiв накопичених вiдеоаудiоданих, що зiбранi вiд ВМК, СТЗ i МЛС, для подальшого їх опрацювання та аналiзу, зокрема, i посадовими особами Держмитслужби України тощо;
розробки проектiв актiв Держмитслужби України про перерозподiл виконуваних функцiй i штатної чисельностi митних органiв, лiквiдацiї та створення нових митних органiв та їх структурних пiдроздiлiв (за потребою), зокрема, в частинi визначення пiдпорядкованостi пiдроздiлiв ТСЗМК iз огляду на виконуванi функцiї та вирiшуванi завдання.
Розв'язання цих задач створить нормативно-правову та методично-технологiчну базу органiзацiї митного оформлення та контролю товарiв та ТЗ iз використанням IАС митного оформлення для подальшого розвитку необхiдної митної iнфраструктури, здiйснення митного оформлення та митного контролю на сучасному рiвнi, а саме iз забезпеченням необхiдного рiвня митної безпеки.
2. Розвиток спiвробiтництва мiж Держмитслужбою України та митними адмiнiстрацiями iнших держав у сферi застосування Рамкових стандартiв безпеки й полегшення свiтової торгiвлi.
Розвиток та розширення такого спiвробiтництва має здiйснюватися шляхом послiдовного розвитку та нарощування двостороннього обмiну попереднiми даними щодо очiкуваного митного оформлення товарiв та ТЗ на постiйнiй основi й т.п.
Розв'язання зазначеної задачi дозволить забезпечити комплексне управлiння мiжнародним ланцюгом поставок товарiв для досягнення бiльшої визначеностi й передбачуваностi, удосконалювати системи митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ.
3. Удосконалення взаємодiї з iншими органами державної виконавчої влади, якi мають вiдношення до створення, розвитку та контролю стану транспортно-логiстичної та митної iнфраструктури.
Таке вдосконалення взаємодiї має здiйснюватися шляхом:
послiдовного розвитку та нарощування функцiональностi електронного документообiгу як попереднiми даними, так i iншими даними, необхiдними для прискорення митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ, а також забезпечення безумовного дотримання законодавства України з питань митної справи й т.п.
Розв'язання зазначеної задачi забезпечить оптимальну взаємодiю з органами державної виконавчої влади в частинi оперативного взаємного обмiну iнформацiєю, що безпосередньо або опосередковано може використовуватись для вдосконалення та розвитку транспортно-логiстичної та митної iнфраструктури, а також для вдосконалення процедур митного оформлення, обсягiв та порядку проведення митних процедур.
4. Розвиток i вдосконалення митної iнфраструктури.
Розвиток i вдосконалення митної iнфраструктури мають здiйснюватися шляхом:
упровадження в митнiй системi єдиної унiфiкованої СКУД - системи контролю та управлiння доступом до об'єктiв митної iнфраструктури, включаючи контроль та управлiння доступом до iнформацiйних та iнформацiйно-телекомунiкацiйних систем та мереж, мереж зв'язку, програмно-технiчних ресурсiв ЦОД або ОЦ митних органiв. На об'єктах митної iнфраструктури iдентифiкатори СКУД мають бути чотирьох типiв для вiдповiдних груп користувачiв, а саме:
а) для працiвникiв митного органу, що виконують дiї, пов'язанi з електронним документообiгом, електронним декларуванням i т.п., тобто виконують дiї, що потребують обов'язкового накладання електронного цифрового пiдпису. Такий iдентифiкатор має мiстити унiкальну iдентифiкацiйну ознаку, посилений сертифiкат електронного цифрового пiдпису та певний обсяг вiльної пам'ятi для спецiальних заходiв (перший тип);
б) для решти посадових осiб митного органу такий iдентифiкатор має мiстити виключно унiкальну iдентифiкацiйну ознаку (другий тип);
в) для стороннiх осiб, що є суб'єктами ЗЕД або їх представниками, такими, що тимчасово знаходяться в ЗМК. Такий iдентифiкатор має мiстити виключно унiкальну iдентифiкацiйну ознаку та може використовуватися багаторазово iншими особами (третiй тип);
г) для ТЗ (водiїв, експедиторiв i т.п., якi супроводжують товари), що перетинають митний кордон України i транспортують товари такий iдентифiкатор має мiстити унiкальну iдентифiкацiйну ознаку й певний обсяг вiльної пам'ятi для здiйснення спецiальних заходiв та може використовуватися багаторазово iншими ТЗ; (четвертий тип);
установлення нових СIАВС та модернiзацiї iснуючих систем СВС або їх замiни такими, що мiстять iнтелектуальну пiдсистему розпiзнавання та аналiтичної обробки (пошуку та ситуацiйного аналiзу) оптичних образiв, а також аудiопiдсистему, iнтегрованих до АСМО та до ВКВВС (на центральному та локальному рiвнях ЄАIС);
установлення нових та модернiзацiї iснуючих iнших систем (пiдсистем) зi складу СК ТСЗМК (СЗНЗ, СЗТЗ та СКУД), iнтегрованих до АСМО та до ВКВВС (на центральному та локальному рiвнях ЄАIС);
розробка та впровадження резервної технологiї та засобiв синхронiзацiї подiй (даних), що фiксуються засобами СК ТСЗМК, та процедур митного контролю та оформлення, виконуваних в АСМО, з використанням iдентифiкаторiв iз пам'яттю;
розгортання нових та модернiзацiї iснуючих локальних ЦОД (митницi, пункту пропуску) пристосованих для збереження та оброблення значних обсягiв даних, та щонайважливiше, створення в Держмитслужбi України головного ЦОД пристосованого для накопичення, збереження, оброблення та архiвування протягом не менше трьох рокiв накопиченої iнформацiї для проведення подальшої систематичної аналiтичної роботи фахiвцiв аналiтично-дослiдницьких структурних пiдроздiлiв Держмитслужби України;
органiзацiї додаткових та розширення iснуючих каналiв зв'язку Вiдомчої телекомунiкацiйної мережi (далi - ВТМ) та мережi Iнтернет, що здатнi забезпечувати оперативний збiр надвеликих обсягiв аудiовiдеоданих;
створення локальних монiторингових центрiв митниць;
удосконалення АСМО в частинi забезпечення:
а) однократностi введення будь-яких даних та багатократностi й полiфункцiональностi їх використання;
б) пiдвищення рiвня автоматизацiї форматно-логiчного контролю, що здiйснюється в системi, особливо при використаннi контролю з даними iз Центральної бази даних ЄАIС (далi - ЦБД ЄАIС);
в) можливостi пiдключення зовнiшнiх БД, накопичення даних у яких здiйснюється шляхом отримання даних вiд зовнiшнiх користувачiв (АС державних органiв тощо) або сформованих для внутрiшнiх потреб у результатi певної аналiтичної обробки iснуючих у системi даних, та передача даних з яких до зовнiшнiх користувачiв здiйснюється за визначеним регламентом та/або за запитом зовнiшнiх користувачiв;
ґ) рацiоналiзацiї (оптимiзацiї) структури БД системи з метою зменшення рiвня дублювання iснуючих даних та з урахуванням додавання нових даних до ФМ ДЗМК, ФМ ППП, ФМ ВПП;
г) повноти iнтеграцiї зазначених функцiональних модулiв (ФМ ДЗМК, ФМ ППП, ФМ ВПП) iз СК ТСЗМК, а також iз Монiторинговим центром Держмитслужби України та локальним монiторинговим центром митного органу;
забезпечення взаємодiї iнтегрованої АСМО, що функцiонує на базi ВТМ, iз автоматизованою системою облiку ВМК (далi - АСО ВМК) та Монiторинговим центром Держмитслужби України й локальними монiторинговими центрами, якi функцiонують на базi глобальної мережi Iнтернет;
забезпечення захисту iнформацiї iнтегрованої АСМО та iнформацiї, що отримується та/або передається до АСО ВМК та до Монiторингового центру Держмитслужби України й локальних монiторингових центрiв.
Розв'язання зазначених задач дозволить реконструювати та модернiзувати iснуючi та створити новi об'єкти митної iнфраструктури, оснащенi iнтегрованою АСМО нового поколiння та забезпечити ефективне функцiонування IАС митного оформлення.
5. Удосконалення системи митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ.
Удосконалення системи митного оформлення та митного контролю має здiйснюватися шляхом:
створення комплексної системи монiторингу митного оформлення та контролю та подальшого її об'єднання з iнтегрованою АСМО;
об'єднання з iнтегрованою АСМО модернiзованої системи аналiзу ризикiв, яка використовує розширений перелiк актуальних та об'єктивних даних, що були отриманi iз систем (пiдсистем) зi складу СК ТСЗМК та вiд iнших систем, включаючи зовнiшнi, по вiдношенню до систем митних органiв, системи, на рiзних етапах митного оформлення та контролю товарiв i ТЗ.
6. Удосконалення антикорупцiйної дiяльностi митної служби України.
Запровадження засобiв та технологiй митного спостереження, а також iнтегрованої АСМО та модернiзованої системи управлiння ризиками надасть можливiсть аналiзувати не тiльки iнформацiю про товари та ТЗ, але й про дiї посадових осiб митних органiв та представникiв суб'єктiв ЗЕД, якi приймають участь у їх митному оформленнi, контролi та перемiщеннi.
Реалiзацiя зазначеного завдання дозволить створити систему профiлактики та боротьби iз проявами корупцiї, та в цiлому створити умови для пiдвищення ефективностi дiяльностi митних органiв у боротьбi з митними правопорушеннями, контрабандними схемами та корупцiйними проявами.
7. Пiдготовка та перепiдготовка кадрiв (посадових осiб митних органiв i фахiвцiв у галузi митної справи).
Розв'язання зазначеної задачi дозволить створити кадровий потенцiал для митних органiв та пiдтримувати його на належному рiвнi, а також створити умови для навчання фахiвцiв у галузi митної справи, зокрема, у галузi ТСЗМК у цiлому та по окремих системах СIАВС, СЗНЗ, СЗТЗ, СКУД та iнших, а також у галузi iнформацiйних технологiй.
6. ПРIОРИТЕТНI ЗАХОДИ
Для органiзацiї та реалiзацiї процесiв iнтегрування СК ТСЗМК iз АСМО, яка є основною складовою ЄАIС Держмитслужби України, необхiдно провести комплекс прiоритетних заходiв.
1. У нормативно-правовiй сферi:
внесення змiн до пункту 7 "Порядку пiдключення до глобальних мереж передачi даних", затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 квiтня 2002 р. N 522 в частинi зняття заборони на пiдключення до глобальних мереж;
внесення змiн до Митного кодексу України в частинi введення додаткових форм митного контролю, зокрема, митного спостереження;
внесення змiн до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24 грудня 2003 р. N 1989 "Питання пропуску через державний кордон осiб, автомобiльних, водних, залiзничних та повiтряних ТЗ перевiзникiв i товарiв, що перемiщуються ними" в частинi визначення механiзму iнтеграцiї системи ТСЗМК iз АС митного оформлення;
внесення змiн до наказу Держмитслужби України вiд 21 листопада 2005 р. N 1136, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 9 грудня 2005 р. за N 1474/11754 "Про мiсця прибуття автотранспорту", в частинi оснащення мiсць прибуття системами СIАВС, СЗНЗ, СЗТЗ, СКУД;
внесення змiн до законодавства України в частинi застосування iнституту державно-приватного партнерства, зокрема, при побудовi єдиного ЦОД для накопичення вiдеоаудiоданих вiд ВМК, СТЗ i МЛС та подальшої їх ординарної та iнтелектуальної обробки, архiвування тощо;
видання актiв Держмитслужби України про перерозподiл виконуваних функцiй i штатної чисельностi структурних пiдроздiлiв (за потребою), зокрема, в частинi визначення пiдпорядкованостi пiдроздiлiв ТСЗМК iз огляду на виконуванi функцiї та вирiшуванi завдання.
2. З питань розвитку митно-логiстичної iнфраструктури:
забезпечення постiйної взаємодiї з мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади з питань, що стосуються:
а) реконструкцiї iснуючих i створення нових об'єктiв митної та транспортно-логiстичної iнфраструктури;
б) постiйної iнформацiйної взаємодiї при здiйсненнi митного оформлення та митного контролю з використанням iнформацiйних технологiй;
удосконалення iнституту державно-приватного партнерства з урахуванням зростаючих обсягiв завдань Держмитслужби України та їх складностi.
3. З питань розвитку й удосконалення митної iнфраструктури:
упровадження єдиної унiфiкованої СКУД;
оснащення (переоснащення) митних органiв унiфiкованими ефективними системами, що входять до складу СК ТСЗМК придатних для iнтегрування до АСМО;
поетапної реалiзацiї та запровадження iнтегрованої АСМО Держмитслужби України, iз включенням до неї встановлюваних СК ТСЗМК.
7. РЕАЛIЗАЦIЯ КОНЦЕПЦIЇ
Концепцiю передбачається реалiзувати протягом 2012 - 2016 рокiв. Реалiзацiя Концепцiї передбачає три етапи.
На першому етапi (2012 рiк) iнтегрування СК ТСЗМК до АСМО та впровадження IАС митного оформлення потребує здiйснення заходiв щодо:
розробки базових вимог до СК ТСЗМК, що iнтегруватимуться з АСМО, та добiр систем-претендентiв для iнтегрування як у пунктах пропуску через митний кордон України, так i у ВМК (виключно щодо товарiв, якi перемiщуються автомобiльним транспортом);
визначення пiлотних зон та реалiзацiя пiлотних проектiв з упровадження СIАВС та решти систем iз метою вiдпрацювання пiдходiв з iнтеграцiї iснуючих, модернiзованих та нових систем до АСМО, а також уточнення вимог до всiх компонентiв iнтегрованої АСМО та процесiв iнтегрування за результатами аналiзу результатiв пiлотного проекту;
удосконалення нормативно-правової та методично-технологiчної основи процесу iнтегрування для застосування результатiв роботи СК ТСЗМК та вiдповiдних iнформацiйно-телекомунiкацiйних технологiй у роботi iнтегрованої АСМО на базi обраних об'єктiв пiлотної зони;
створення об'єктивних передумов для розвитку необхiдної митно-логiстичної iнфраструктури та митної iнфраструктури;
удосконалення АС, що функцiонують у митнiй службi, зокрема, iнтегрованої АСМО, iснуючих СЗНЗ та СЗТЗ, якi спрямованi на забезпечення технологiчної безперервностi потоку, накопичення та обробки iнформацiї в електронному виглядi для цiлей митного оформлення та контролю;
забезпечення взаємодiї iнтегрованої АСМО, що функцiонує на базi ВТМ, iз АСО ВМК та Монiторинговим центром Держмитслужби України (локальними монiторинговими центрами), якi функцiонують на базi глобальної мережi Iнтернет;
забезпечення захисту iнформацiї в iнформацiйно-телекомунiкацiйних системах митних органiв та iнформацiї, що отримується та/або передається до АСО ВМК.
На другому етапi (2013 - 2014 роки) передбачається:
розробка за результатами пiлотного проекту уточнених вимог до СК ТСЗМК i до процесiв iнтегрування, вибiр i масштабне розгортання таких систем для iнтегрування в пунктах пропуску через митний кордон України та iнших митних органах, а також реалiзацiя заходiв з iнтеграцiї функцiонально аналогiчних систем, що встановленi у ВМК;
подальше вдосконалення програмного забезпечення Монiторингового центру Держмитслужби України (локальних монiторингових центрiв) iнтегрованого з iнтелектуальною пiдсистемою розпiзнавання та обробки СIАВС та iнтегрованою АСМО;
подальше вдосконалення програмного забезпечення iнтегрованої АСМО.
На третьому етапi (2015 - 2016 роки) передбачається:
завершення створення модернiзованої системи аналiзу ризикiв як складової частини iнтегрованої АСМО нового поколiння на всiх рiвнях ЄАIС;
впровадження системи електронного документообiгу у всiй системi управлiння митними органами та при взаємодiї iнтегрованої АСМО iз суб'єктами ЗЕД;
розробка та iнтегрування до АСМО додаткових систем:
а) системи зчитування номерiв залiзничних вагонiв;
б) системи зчитування номерiв цистерн;
в) системи зчитування номерiв контейнерiв.
З метою реалiзацiї основних положень Концепцiї розробляються мiжвiдомчий план заходiв та вiдомчi цiльовi програми Держмитслужби України.
8. ФIНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Фiнансове забезпечення реалiзацiї Концепцiї здiйснюється за рахунок коштiв, передбачених у державному бюджетi для забезпечення дiяльностi Держмитслужби України на вiдповiдний рiк, а також коштiв з iнших джерел, отримуваних вiдповiдно до законодавства України.
9. ОЧIКУВАНI РЕЗУЛЬТАТИ РЕАЛIЗАЦIЇ КОНЦЕПЦIЇ
Реалiзацiя Концепцiї iнтегрування СК ТСЗМК iз АСМО Держмитслужби України дасть змогу:
забезпечити постiйний централiзований монiторинг та оперативний контроль транспортних потокiв у пунктах пропуску, а також дiй посадових осiб митної служби та представникiв суб'єктiв ЗЕД у ЗМК;
оперативного реагування Монiторингового центру Держмитслужби України (локальних монiторингових центрiв) на спроби контрабанди та порушень митних правил, а також на прояви корупцiї, хабарництва та iнших службових зловживань у митнiй службi України;
централiзованого накопичення та ведення унiкальної аналiтичної БД щодо виконаних процедур митного контролю, ситуацiйних обставин та зв'язаних iз ними суб'єктами ЗЕД i об'єктами контролю та оформлення, включаючи посадових осiб митної служби;
створити передумови реалiзацiї ефективної системи комплексного монiторингу процесiв митного оформлення та митного контролю;
пiдвищити ефективнiсть та скоротити час митного контролю та митного оформлення товарiв та ТЗ;
поступового впровадження елементiв системи електронного документообiгу при виконаннi процедур митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ;
оперативно забезпечувати митнi органи та iншi державнi органи влади всiх рiвнiв актуальною й достовiрною iнформацiєю щодо результатiв митного оформлення та митного контролю товарiв та ТЗ;
забезпечити пiдвищення повноти сплати податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв), iнших надходжень до бюджету;
створити систему профiлактики та боротьби iз проявами корупцiї, порушеннями митних правил та контрабандою, шахрайством, органiзованою злочиннiстю й тероризмом;
пiдвищити ефективнiсть управлiння митною службою України.
Начальник Департаменту митних iнформацiйних технологiй та статистики | К.Г.Юрченко |