МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI
ПОВIДОМЛЕННЯ
Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну легкових автомобiлiв незалежно вiд країни походження та експорту
Вiдповiдно до вимог Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" (далi - Закон) Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi (далi - Комiсiя) розглянула поданий Мiнiстерством економiчного розвитку i торгiвлi України (далi - Мiнiстерство) звiт та матерiали про результати проведення спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну легкових автомобiлiв (далi - Товар) незалежно вiд країни походження та експорту, що було порушено рiшенням Комiсiї вiд 30.06.2011 N СП-259/2011/4402-27.
За результатами розгляду вказаних матерiалiв Комiсiєю було встановлено, що публiчне акцiонерне товариство з iноземними iнвестицiями "Запорiзький автомобiлебудiвний завод", приватне акцiонерне товариство "Єврокар", дочiрнє пiдприємство "Автоскладальний завод" N 2 ПАТ "Автомобiльна компанiя "Богдан Мотарс" є належним нацiональним товаровиробником вiдповiдно до пункту 11 статтi 1 Закону.
Товар вiтчизняного виробництва має ознаки, подiбнi до ознак iмпортованого Товару, тому вiн є подiбним у розумiннi положень пункту 13 статтi 1 Закону.
1. Щодо наявностi факту зростання обсягiв iмпорту в Україну та ступеня зростання обсягiв експорту Товару в Україну
Протягом перiоду розслiдування у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком вiдносно до виробництва нацiонального товаровиробника i споживання на внутрiшньому ринку iмпорт в Україну легкових автомобiлiв незалежно вiд країни походження та експорту зрiс на 37,9 i 37,1 % вiдповiдно.
Наявнiсть факту "непередбачуваних обставин" полягає у збiльшеннi питомої ваги iмпортованої продукцiї стосовно виробництва заявником легкових автомобiлiв в Українi протягом 2010 року порiвняно з 2008 роком на 37,9 %, незважаючи на скорочення обсягiв iмпорту в кiлькiсному еквiвалентi та загальне скорочення споживання легкових автомобiлiв на внутрiшньому ринку України у згаданий перiод.
2. Дослiдження експортного потенцiалу країн походження або країн експорту, який уже склався або ймовiрно складеться в майбутньому, а також можливiсть того, що зазначений потенцiал використовуватиметься для експорту Товару в Україну
Вiдповiдно до даних Свiтової органiзацiї виробникiв автомобiлiв (OICA) у 2008 та 2010 роках жодна з країн, що виробляла автомобiлi, не скоротила обсягiв виробництва автомобiлiв, як Україна (на 79 %). Беручи до уваги, що деякi країни скоротили обсяги власного виробництва, вони мають значнi вивiльненi потужностi, що можуть бути переорiєнтованi на зовнiшнi ринки, зокрема України.
Згiдно з даними Турецької асоцiацiї виробникiв автомобiлiв (Otomotiv Sanayi Derne i) обсяги виробництва легкових автомобiлiв у Турецькiй Республiцi протягом 2008 року становили 622 тис. штук, обсяги експорту - 526 тис. штук, або 85 % загального виробництва, у 2010 роцi при скороченнi виробництва - до 603 тис. штук, обсяги експорту легкових автомобiлiв також зменшилися до 440 тис. штук, що становить 73 %.
Питома вага Товару походженням з Турецької Республiки у загальному iмпортi в Україну у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком збiльшилася на 17 %, що пiдтверджує привабливiсть українського ринку для турецьких виробникiв.
Вiдповiдно до даних Корейської асоцiацiї виробникiв автомобiлiв (KAMA) обсяги виробництва легкових автомобiлiв у Корейськiй Республiцi протягом 2008 року становили 3450 тис. штук, обсяги експорту - 2509 тис. штук, або 73 % загального виробництва, у 2010 роцi при збiльшеннi виробництва до 3866 тис. штук обсяги експорту легкових автомобiлiв також збiльшилися до 2611 тис. штук, що становить 68 %.
Питома вага Товару походженням з Корейської Республiки в загальному iмпортi в Україну у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком збiльшилася на 79 %, що пiдтверджує привабливiсть українського ринку для корейських виробникiв.
Згiдно з даними Європейської асоцiацiї виробникiв автомобiлiв (ACEA) з посиланням на данi, пiдготовленi Румунською асоцiацiєю виробникiв автомобiлiв (ACAROM), обсяги виробництва легкових автомобiлiв у Румунiї протягом 2008 року становили 231 тис. штук, обсяги експорту - 154 тис. штук, або 67 % загального виробництва, у 2010 роцi при збiльшеннi виробництва до 324 тис. штук обсяги експорту легкових автомобiлiв також збiльшилися до 290 тис. штук, що становить 90 %.
Наведенi показники засвiдчують, що в Румунiї не тiльки збiльшились обсяги виробництва легкових автомобiлiв на 40 %, але i значно зросла питома вага експортних операцiй у структурi виробництва, що пiдтверджує експортну орiєнтованiсть румунської галузi. Водночас питома вага Товару походженням з Румунiї в загальному iмпортi в Україну у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком збiльшилася на 33 %.
Вiдповiдно до даних Європейської асоцiацiї виробникiв автомобiлiв (ACEA) з посиланням на данi, пiдготовленi Асоцiацiєю виробникiв автомобiлiв Федеративної Республiки Нiмеччина (VDA), обсяги виробництва легкових автомобiлiв у Федеративнiй Республiцi Нiмеччина протягом 2008 року становили 5532 тис. штук, обсяги експорту - 4132 тис. штук, або 75 % загального виробництва, у 2010 роцi при збiльшеннi виробництва до 5552 тис. штук обсяги експорту легкових автомобiлiв також збiльшилися до 4239 тис. штук, що становить 76 %.
Наведенi показники засвiдчують, що Федеративна Республiка Нiмеччина у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком наростила обсяги виробництва та експорту легкових автомобiлiв. Окремо слiд вiдзначити, що питома вага Товару виробництва Федеративної Республiки Нiмеччина в загальному iмпортi в Україну у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком збiльшилася на 197 % та досягла 12 %.
Вiдповiдно до даних Японської асоцiацiї виробникiв автомобiлiв (JAMA) обсяги виробництва легкових автомобiлiв у Японiї протягом 2003 року становили 9916 тис. штук, обсяги експорту - 5915 тис. штук, або 60 % загального виробництва, у 2010 роцi обсяги виробництва зменшились до 8307 тис. штук, обсяги експорту легкових автомобiлiв - до 4272 тис. штук, що становить 51 %.
Питома вага iмпорту в Україну Товару походженням з Японiї протягом 2010 року становила 15 %. Зазначенi показники дають пiдстави стверджувати, що японськi виробники мають можливiсть збiльшити виробництво продукцiї та, ймовiрно, використати наявний виробничий потенцiал для постачання легкових автомобiлiв на експортнi ринки, зокрема в Україну.
Вiдповiдно до даних Державного комiтету статистики Росiйської Федерацiї обсяги виробництва легкових автомобiлiв у 2008 роцi становили 1470 тис. штук, у 2010 роцi - 1210 тис. штук.
Згiдно з даними Стратегiї розвитку автомобiльної промисловостi Росiйської Федерацiї на перiод до 2020 року виробничi потужностi з виробництва легкових автомобiлiв у Росiйськiй Федерацiї на початок 2009 року становили 1979,6 тис. штук.
Стратегiєю розвитку автомобiльної промисловостi Росiйської Федерацiї передбачено збiльшення до 2020 року виробничих потужностей з виробництва легкових автомобiлiв до 3150 тис. штук з одночасним пiдвищенням рiвня локалiзацiї виробництва. При цьому передбачається близько 8 % обсягiв виробництва (252 тис. штук) постачати на експортнi ринки, переважно на ринки країн СНД.
Питома вага країн - членiв СНД у загальному експортi легкових автомобiлiв з Росiйської Федерацiї у 2010 роцi становила 37 тис. штук, або 81 % (данi Росiйського статистичного щорiчника, 2011). Протягом 2010 року в Україну з Росiйської Федерацiї було iмпортовано 17 тис. штук Товару.
Iснуючi тенденцiї розвитку автомобiльної галузi Росiйської Федерацiї дають пiдстави стверджувати, що виробничий потенцiал Росiйської Федерацiї, ймовiрно, використовуватиметься для експорту легкових автомобiлiв, зокрема в Україну.
Таким чином, зазначенi тенденцiї розвитку свiтової автомобiльної галузi в розумiннi пункту 2 частини третьої статтi 13 Закону засвiдчили, що експортний потенцiал країн походження або країн експорту, який уже склався або, вiрогiдно, складеться в майбутньому, можливо, використовуватиметься для експорту в Україну легкових автомобiлiв.
3. Дослiдження тенденцiй впливу iмпорту в Україну Товару на нацiонального товаровиробника та наявнiсть причинно-наслiдкового зв'язку мiж зростаючим iмпортом в Україну Товару та загрозою заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробниковi
Негативний вплив iмпорту в Україну Товару на становище вiтчизняної галузi засвiдчують такi показники в 2010 роцi порiвняно з 2008 роком:
обсяги виробництва Товару нацiональним товаровиробником скоротилися на 78,9 %;
вiдсоток використання виробничих потужностей нацiональним товаровиробником скоротився на 74,86 %;
обсяги продажу Товару нацiональним товаровиробником на внутрiшньому ринку України скоротилися на 86,33 %;
розмiри прибутку вiд операцiйної дiяльностi зменшилися на 89,9 %;
кiлькiсть працiвникiв на пiдприємствах нацiонального товаровиробника скоротилася на 51,56 %;
показник продуктивностi працi вiтчизняної галузi виробництва скоротився на 46,3 %.
При цьому обсяг iмпорту в Україну легкових автомобiлiв у кiлькiсному еквiвалентi у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком скоротився на 71 %, але зрiс на 38 % вiдносно виробництва українськими пiдприємствами.
Споживання на внутрiшньому ринку України Товару у 2010 роцi порiвняно з 2008 роком зменшилося на 78,8 %, питома вага галузi вiтчизняного виробництва на нацiональному ринку скоротилася на 35 %. Унаслiдок зростання обсягiв iмпорту в Україну Товару та умов його здiйснення нацiонального товаровиробника було витiснено з внутрiшнього ринку України, що призвело до поглиблення негативного становища вiтчизняної галузi та загрози заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробниковi.
У рамках проведення розслiдування окремi заiнтересованi сторони зазначали, що значне погiршення виробничого, торговельного та фiнансового становища нацiонального товаровиробника було спричинено, зокрема, впливом iнших факторiв, значна шкода, завдана якими, не вважається шкодою, заподiяною внаслiдок зростання обсягiв iмпорту.
Проведене Мiнiстерством дослiдження засвiдчило, що саме зростання iмпорту в Україну легкових автомобiлiв незалежно вiд країни походження та експорту вiдносно виробництва нацiонального товаровиробника i споживання вiдбувалося на таких умовах i в обсягах, що загрожувало заподiянням значної шкоди нацiональному товаровиробниковi, а не було спричинено впливом iнших факторiв.
4. Щодо вiдповiдностi застосування спецiальних заходiв нацiональним iнтересам України
Застосування спецiальних заходiв позитивно вплине на фiнансово-господарське становище нацiонального товаровиробника, надасть йому можливiсть полегшити процес економiчного пристосування до умов конкуренцiї та сприятиме усуненню впливу диспропорцiй в торгiвлi.
Дiя спецiальних заходiв сприятиме вiдновленню обсягiв виробництва та продажiв автотранспортних засобiв українського виробництва, позитивно вплине на зайнятiсть населення та iнвестицiї нацiонального товаровиробника.
Запропонований розмiр ставки спецiального мита не обмежить iнтересiв споживачiв на вiльний вибiр та не може розглядатися як заборона на iмпорт Товару в Україну.
Мiжнароднi зобов'язання, взятi Україною, не забороняють застосовувати спецiальнi заходи стосовно зростаючого iмпорту, який загрожує заподiянням значної шкоди нацiональному товаровиробниковi.
Ураховуючи вищезазначене, Комiсiя дiйшла висновкiв, що:
протягом перiоду розслiдування вiдносно виробництва нацiонального товаровиробника i споживання iмпорт в Україну легкових автомобiлiв незалежно вiд країни походження та експорту зростав, це зростання вiдбувалося на таких умовах i в обсягах, що загрожувало заподiянням значної шкоди нацiональному товаровиробниковi;
нацiональнi iнтереси вимагають застосування до такого iмпорту спецiальних заходiв.
Таким чином, на виконання вимог статтi 16 Закону Комiсiя прийняла рiшення вiд 28.04.2012 N СП-275/2012/4423-08, вiдповiдно до якого застосовувала спецiальнi заходи щодо iмпорту Товару в Україну незалежно вiд країни походження та експорту, що має такий опис: автомобiлi легковi та iншi моторнi транспортнi засоби, призначенi переважно для перевезення людей (категорiя М1 - транспортнi засоби, що мають не менше нiж 4 колеса, якi використовуються для перевезення пасажирiв та мають не бiльше 8 мiсць для сидiння, крiм сидiння водiя), з двигуном внутрiшнього згоряння з iскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механiзмом з робочим об'ємом цилiндрiв двигуна понад 1000 см3, але не бiльш як 2200 см3, новi, якi класифiкуються згiдно з УКТЗЕД за кодами 8703 22 10 00 та 8703 23 19 10.
Спецiальнi заходи застосовуються термiном на три роки шляхом запровадження спецiального мита щодо iмпорту в Україну вищезазначеної продукцiї залежно вiд робочого об'єму цилiндрiв двигуна:
понад 1000 см3, але не бiльш як 1500 см3 у розмiрi 6,46 %;
понад 1500 см3, але не бiльш як 2200 см3 у розмiрi 12.95 %.
Вiдповiдно до статтi 21 Закону спецiальнi заходи не застосовуються щодо iмпорту в Україну товару походженням з таких країн - членiв СОТ: Ангола, Бангладеш, Бенiн, Буркiна-Фасо, Бурундi, Камбоджа, Центральноафриканська Республiка, Чад, Конго, Джибутi, Гамбiя, Гвiнея, Гвiнея-Бiсау, Гаїтi, Лесото, Мадагаскар, Малавi, Малi, Мавританiя, Мозамбiк, М'янма, Непал, Нiгер, Руанда, Сенегал, Сьєрра-Леоне, Соломоновi Острови, Танзанiя, Того, Уганда, Замбiя.
Рiшення Комiсiї набирає чинностi через 30 днiв з дня опублiкування цього повiдомлення.