Про метрологiю та метрологiчну дiяльнiсть
Iз змiнами i доповненнями, внесеними
Законами України
вiд 15 сiчня 2015 року N 124-VIII,
вiд 22 червня 2017 року N 2119-VIII,
вiд 9 листопада 2017 року N 2189-VIII,
вiд 6 червня 2019 року N 2740-VIII,
вiд 3 грудня 2020 року N 1060-IX,
вiд 16 грудня 2020 року N 1089-IX
Цей Закон регулює вiдносини, що виникають в процесi провадження метрологiчної дiяльностi.
Стаття 1. Визначення основних термiнiв
1. У цьому Законi наведенi нижче термiни вживаються в такому значеннi:
2) державний еталон - первинний або вторинний еталон, що перебуває в державнiй власностi;
4) еталон - реалiзацiя визначення даної величини iз встановленим значенням величини та пов'язаною з ним невизначенiстю вимiрювання, що використовується як основа для порiвняння. Еталони можуть бути первинними, вторинними та робочими;
(пункт 4 частини першої статтi 1 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
12) метрологiчна дiяльнiсть - дiяльнiсть, пов'язана iз забезпеченням єдностi вимiрювань;
14) метрологiя - наука про вимiрювання та їх застосування;
15) пункт 15 частини першої статтi 1 виключено
(згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
за потреби заявника пересвiдчитися у придатностi засобiв вимiрювальної технiки до застосування;
абзац четвертий пункту 21 частини першої статтi 1 виключено
(згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
211) робочий еталон - еталон, який використовується для регулярних калiбрувань або повiрки засобiв вимiрювальної технiки;
(частину першу статтi 1 доповнено пунктом 211 згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Стаття 2. Законодавство України про метрологiю та метрологiчну дiяльнiсть
Стаття 3. Сфера законодавчо регульованої метрологiї
До сфери законодавчо регульованої метрологiї належать такi види дiяльностi:
1) забезпечення захисту життя та охорони здоров'я громадян;
2) контроль якостi та безпечностi харчових продуктiв i лiкарських засобiв;
3) контроль стану навколишнього природного середовища;
4) контроль безпеки умов працi;
5) контроль безпеки дорожнього руху та технiчного стану транспортних засобiв;
6) топографо-геодезичнi, картографiчнi та гiдрометеорологiчнi роботи, роботи iз землеустрою;
7) торговельно-комерцiйнi операцiї та розрахунки мiж покупцем (споживачем) i продавцем (постачальником, виробником, виконавцем), у тому числi пiд час надання транспортних, побутових, комунальних, електронних комунiкацiйних послуг, послуг поштового зв'язку, постачання та/або споживання енергетичних i матерiальних ресурсiв (електричної i теплової енергiї, газу, води, нафтопродуктiв тощо);
(пункт 7 частини першої статтi 3 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 16.12.2020р. N 1089-IX) |
8) обчислення сум податкiв i зборiв, податковий та митний контроль;
9) роботи, пов'язанi з визначенням параметрiв будiвель, споруд i територiї забудови;
10) роботи iз забезпечення технiчного захисту iнформацiї згiдно iз законодавством;
11) роботи з використання апаратури глобальних супутникових навiгацiйних систем;
13) реєстрацiя нацiональних i мiжнародних спортивних рекордiв.
Стаття 4. Метрологiчна система України
Основними завданнями цiєї системи є:
1) реалiзацiя єдиної технiчної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi;
2) захист громадян i нацiональної економiки вiд наслiдкiв недостовiрних результатiв вимiрювань;
4) економiя всiх видiв енергетичних i матерiальних ресурсiв;
5) забезпечення якостi та конкурентоспроможностi вiтчизняної продукцiї;
2. Метрологiчна система України включає:
нацiональну метрологiчну службу;
нацiональну еталонну базу та систему передачi розмiрiв одиниць вимiрювання;
Роздiл II
ОДИНИЦI ВИМIРЮВАННЯ. НАЦIОНАЛЬНI ЕТАЛОНИ.
ВИМIРЮВАННЯ. ЗАСОБИ ВИМIРЮВАЛЬНОЇ ТЕХНIКИ
метр як одиниця довжини (позначення одиницi: українське - м, мiжнародне - m);
кiлограм як одиниця маси (позначення одиницi: українське - кг, мiжнародне - kg);
секунда як одиниця часу (позначення одиницi: українське - с, мiжнародне - s);
ампер як одиниця сили електричного струму (позначення одиницi: українське - А, мiжнародне - А);
кельвiн як одиниця термодинамiчної температури (позначення одиницi: українське - К, мiжнародне - К);
моль як одиниця кiлькостi речовини (позначення одиницi: українське - моль, мiжнародне - mol);
кандела як одиниця сили свiтла (позначення одиницi: українське - кд, мiжнародне - cd);
3) десятковi кратнi i частиннi вiд одиниць SI.
В Українi застосовуються також:
комбiнацiї одиниць SI та дозволених позасистемних одиниць.
3. Визначення основних одиниць SI, назви та визначення похiдних одиниць SI, десяткових кратних i частинних вiд одиниць SI, дозволених позасистемних одиниць, а також їх позначення та правила застосування одиниць вимiрювання i правила написання назв та позначень одиниць вимiрювання i символiв величин встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi.
(частина третя статтi 5 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 15.01.2015р. N 124-VIII) |
1. Нацiональним еталоном вважається еталон, визнаний центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi, як основа для передачi значень величини iншим еталонам вiдповiдної одиницi величини, що є в державi.
2. Статус нацiональних еталонiв надається:
первинним еталонам (у тому числi державним еталонам i еталонам, що є власнiстю пiдприємств та органiзацiй);
вторинним еталонам (у тому числi державним еталонам i еталонам, що є власнiстю пiдприємств та органiзацiй), якi мають найвищi метрологiчнi властивостi серед еталонiв даної одиницi, що є в державi.
Надання еталонам статусу нацiональних еталонiв та позбавлення цього статусу здiйснюється центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi, вiдповiдно до критерiїв та в порядку, встановлених Кабiнетом Мiнiстрiв України.
(абзац четвертий частини другої статтi 6 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Стаття 8. Засоби вимiрювальної технiки
Роздiл III
НАЦIОНАЛЬНА МЕТРОЛОГIЧНА СЛУЖБА
Стаття 9. Структура нацiональної метрологiчної служби
1. До нацiональної метрологiчної служби належать:
3) центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiчного нагляду;
4) науковi метрологiчнi центри;
8) органи з оцiнки вiдповiдностi засобiв вимiрювальної технiки та повiрочнi лабораторiї.
забезпечення нормативно-правового регулювання у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi;
органiзацiя проведення фундаментальних дослiджень у сферi метрологiї;
забезпечення функцiонування та вдосконалення нацiональної еталонної бази;
координацiя дiяльностi щодо забезпечення функцiонування метрологiчної системи України;
органiзацiя функцiонування та пiдготовка пропозицiй з удосконалення нацiональної еталонної бази;
Стаття 12. Науковi метрологiчнi центри
5) проводять оцiнку вiдповiдностi засобiв вимiрювальної технiки;
6) проводять калiбрування та повiрку засобiв вимiрювальної технiки;
7) проводять вимiрювання у сферi законодавчо регульованої метрологiї;
8) ведуть iнформацiйний фонд за напрямами своєї дiяльностi;
9) здiйснюють мiжнародне спiвробiтництво з питань, що належать до їх компетенцiї.
Стаття 15. Забезпечення єдностi вимiрювань у сферi оборони України
(назва статтi 15 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
1. Забезпечення єдностi вимiрювань у сферi оборони України здiйснюється з урахуванням особливостей, визначених Кабiнетом Мiнiстрiв України.
(стаття 15 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Роздiл IV
ОЦIНКА ВIДПОВIДНОСТI ТА ПОВIРКА ЗАСОБIВ
ВИМIРЮВАЛЬНОЇ ТЕХНIКИ
Стаття 16. Оцiнка вiдповiдностi засобiв вимiрювальної технiки
1. Оцiнка вiдповiдностi законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вимогам технiчних регламентiв проводиться у разi, коли це передбачено вiдповiдними технiчними регламентами.
(абзац перший частини першої статтi 16 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Оцiнку вiдповiдностi законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вимогам технiчних регламентiв проводять виробники цих засобiв, призначенi органи з оцiнки вiдповiдностi та iншi суб'єкти, визначенi у вiдповiдних технiчних регламентах або передбачених ними процедурах оцiнки вiдповiдностi.
(абзац другий частини першої статтi 16 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 15.01.2015р. N 124-VIII) |
2. Призначенi органи з оцiнки вiдповiдностi повiдомляють науковому метрологiчному центру, уповноваженому центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi, на ведення реєстру затверджених типiв засобiв вимiрювальної технiки, про виданi ними сертифiкати перевiрки типу засобiв вимiрювальної технiки.
(абзац перший частини другої статтi 16 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Сертифiкат перевiрки типу засобу вимiрювальної технiки є документом, який засвiдчує, що тип засобу вимiрювальної технiки затверджено.
(абзац другий частини другої статтi 16 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Стаття 17. Повiрка засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї
Порядок встановлення мiжповiрочних iнтервалiв визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
4. Перiодична повiрка, обслуговування та ремонт (у тому числi демонтаж, транспортування та монтаж) засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення розрахункiв за спожитi для побутових потреб електричну енергiю i газ), що є власнiстю фiзичних осiб, спiльною власнiстю спiввласникiв багатоквартирного будинку, здiйснюються за рахунок суб'єктiв господарювання, що надають послуги з електро- i газопостачання.
Вiдповiдальнiсть за своєчаснiсть проведення перiодичної повiрки, обслуговування та ремонту (у тому числi демонтажу, транспортування та монтажу) засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення розрахункiв за спожитi для побутових потреб електричну енергiю i газ), що є власнiстю фiзичних осiб, спiльною власнiстю спiввласникiв багатоквартирного будинку, покладається на суб'єктiв господарювання, що надають послуги з електро- i газопостачання.
Вiдповiдальнiсть за своєчаснiсть проведення перiодичної повiрки, обслуговування та ремонту (у тому числi демонтажу, транспортування та монтажу) засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення комерцiйних розрахункiв за спожитi теплову енергiю i воду) покладається на суб'єктiв господарювання, що здiйснюють обслуговування вiдповiдних засобiв вимiрювальної технiки.
Перiодична повiрка засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення розрахункiв за спожитi електричну енергiю i газ) проводиться за рахунок тарифiв на електро- i газопостачання. Перiодична повiрка засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення комерцiйних розрахункiв за спожитi теплову енергiю i воду) проводиться за рахунок плати за абонентське обслуговування - за умови укладення iндивiдуального договору або iндивiдуального договору з обслуговуванням внутрiшньобудинкових систем про надання комунальних послуг вiдповiдно до Закону України "Про житлово-комунальнi послуги". У разi укладення колективного договору про надання комунальних послуг, договору про надання комунальних послуг з колективним споживачем або прийняття рiшення спiввласниками про порядок обслуговування та замiну вузла (вузлiв) комерцiйного облiку вiдповiдно до законодавства перiодична повiрка засобiв вимiрювальної технiки (результати вимiрювань яких використовуються для здiйснення комерцiйних розрахункiв за спожитi теплову енергiю i воду) проводиться за рахунок спiввласникiв багатоквартирного будинку.
(абзац четвертий частини четвертої статтi 17 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 03.12.2020р. N 1060-IX) |
Перiодична повiрка, обслуговування та ремонт (у тому числi демонтаж, транспортування i монтаж) вузлiв облiку, що забезпечують iндивiдуальний облiк споживання теплової енергiї та води в квартирах (примiщеннях) будинку, здiйснюються за рахунок власникiв таких вузлiв облiку, якщо iнше не встановлено договором.
(абзаци перший - третiй частини четвертої статтi 17 у редакцiї Закону України вiд 22.06.2017р. N 2119-VIII, замiнено абзацами першим - п'ятим згiдно iз Законом України вiд 09.11.2017р. N 2189-VIII, у зв'язку з цим абзац четвертий вважати абзацом шостим, абзац п'ятий частини четвертої статтi 17 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 03.12.2020р. N 1060-IX) |
Делегування науковими метрологiчними центрами, метрологiчними центрами та повiрочними лабораторiями, визначеними цiєю частиною, своїх повноважень щодо проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, iншим особам або залучення ними в будь-який спосiб до цiєї дiяльностi осiб, якi не мають вiдповiдних на те повноважень, забороняється.
(частину п'яту статтi 17 доповнено абзацом четвертим згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
7. Повiрка законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, проводиться за методиками повiрки, якi визначаються нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi, або нацiональними стандартами.
(статтю 17 доповнено новою частиною сьомою згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII, у зв'язку з цим частину сьому вважати частиною восьмою) |
8. Частину восьму статтi 17 виключено
(згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
1. Органом з уповноваження на проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї (далi - орган з уповноваження), є центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi.
2. Для проведення зазначеної в частинi першiй цiєї статтi повiрки науковi метрологiчнi центри, метрологiчнi центри та повiрочнi лабораторiї зобов'язанi одержати свiдоцтво про уповноваження на проведення повiрки засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї та застосовуються у сферi законодавчо регульованої метрологiї (далi - свiдоцтво про уповноваження), яке видається органом з уповноваження.
3. Для одержання свiдоцтва про уповноваження науковi метрологiчнi центри, метрологiчнi центри та повiрочнi лабораторiї (далi - заявники) подають до органу з уповноваження заяву про уповноваження.
Якщо уповноважується вiдокремлений пiдроздiл юридичної особи, заява подається пiдприємством чи органiзацiєю, до складу якої належить цей пiдроздiл.
До заяви про уповноваження додаються:
паспорт повiрочної лабораторiї заявника або його вiдокремленого пiдроздiлу, який буде виконувати роботи з повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, затверджений керiвником заявника;
проект сфери уповноваження заявника на проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, який повинен мiстити вiдомостi про категорiї законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, та їх метрологiчнi характеристики, пiдписаний керiвником заявника. У разi якщо заявник входить до складу пiдприємства чи органiзацiї як вiдокремлений пiдроздiл, проект сфери уповноваження пiдписується керiвником цього пiдприємства чи органiзацiї;
копiя договору користування примiщенням (найму примiщення), укладеного не менше нiж на п'ять рокiв, засвiдчена заявником (у разi якщо заявник не має власного примiщення, необхiдного для виконання повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вiдповiдно до заявленої сфери уповноваження);
платiжний документ (платiжне доручення, квитанцiя) про сплату плати за видачу свiдоцтва про уповноваження з вiдмiткою банку, вiддiлення поштового зв'язку або коду проведеної операцiї.
Зазначений у цiй частинi перелiк документiв, що додаються до заяви про уповноваження, є вичерпним.
4. Заявники можуть бути уповноваженi на проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, за умови їх вiдповiдностi критерiям, яким повиннi вiдповiдати уповноваженi науковi метрологiчнi центри, метрологiчнi центри та повiрочнi лабораторiї (далi - уповноваженi органiзацiї).
Критерiями, яким повиннi вiдповiдати уповноваженi органiзацiї (далi - встановленi критерiї), є:
незалежнiсть та неупередженiсть;
квалiфiкацiя персоналу;
наявнiсть матерiально-технiчної бази;
наявнiсть фонду нормативних документiв та технiчної документацiї, необхiдних для проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї;
наявнiсть впровадженої системи якостi;
забезпечення правильностi оформлення та зберiгання результатiв повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї.
Заявники з метою досягнення їх вiдповiдностi встановленим критерiям повиннi вiдповiдати вимогам, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi.
5. Орган з уповноваження протягом 80 робочих днiв пiсля надходження заяви про уповноваження:
проводить експертизу поданих заявником документiв та перевiряє повноту вiдомостей;
проводить перевiрку заявника за його мiсцезнаходженням на вiдповiднiсть встановленим критерiям;
видає заявнику свiдоцтво про уповноваження;
у разi вiдмови у видачi свiдоцтва про уповноваження надсилає заявнику письмове повiдомлення про вiдмову у видачi свiдоцтва про уповноваження iз зазначенням пiдстав для такої вiдмови.
До проведення перевiрки заявника на вiдповiднiсть встановленим критерiям орган з уповноваження залучає фахiвцiв наукових метрологiчних центрiв, якi мають досвiд проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вiдповiдно до заявленої сфери уповноваження не менше п'яти рокiв.
Посадовi особи органу з уповноваження та фахiвцi наукових метрологiчних центрiв не можуть брати участi у проведеннi експертизи поданих заявником документiв та перевiрки його на вiдповiднiсть встановленим критерiям у разi, якщо вони перебували протягом останнiх трьох рокiв або перебувають у службовiй залежностi вiд заявника чи є близькими особами в розумiннi Закону України "Про запобiгання корупцiї" для будь-якої особи, яка належить до персоналу заявника.
Посадовi особи органу з уповноваження та фахiвцi наукових метрологiчних центрiв, якi надали недостовiрнi вiдомостi щодо своєї вiдповiдностi зазначеним вимогам до них (крiм технiчних помилок), не можуть бути залученi до проведення експертизи поданих заявниками документiв та перевiрки їх на вiдповiднiсть встановленим критерiям протягом одного року з дня встановлення факту надання недостовiрних вiдомостей, задокументованого у вiдповiдному актi.
Залученi фахiвцi наукових метрологiчних центрiв беруть участь у проведеннi перевiрки заявника на вiдповiднiсть встановленим критерiям спiльно з посадовими особами органу з уповноваження, а також мають такi самi права та виконують такi самi обов'язки пiд час проведення цiєї перевiрки, що й зазначенi посадовi особи.
Залученi фахiвцi наукових метрологiчних центрiв не можуть становити бiльше половини складу комiсiї, що проводить перевiрку заявника на вiдповiднiсть встановленим критерiям, або очолювати зазначену комiсiю.
6. Пiдставами для вiдмови у видачi свiдоцтва про уповноваження є:
подання заявником неповного пакета документiв, необхiдних для уповноваження;
виявлення в документах, поданих заявником, недостовiрних вiдомостей (крiм технiчних помилок);
встановлення за результатами перевiрки заявника на вiдповiднiсть встановленим критерiям факту виконання ним без уповноваження робiт з повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, якi згiдно з цим Законом виконуються за умови уповноваження (крiм робiт, за виконання яких без уповноваження заявнику ранiше було вiдмовлено у видачi свiдоцтва про уповноваження з пiдстави, передбаченої цим абзацом, або ранiше видане йому свiдоцтво про уповноваження було анульоване з пiдстави, передбаченої абзацом восьмим частини десятої цiєї статтi);
вiдмова заявника у допуску посадових осiб органу з уповноваження та/або залучених фахiвцiв наукових метрологiчних центрiв до проведення його перевiрки на вiдповiднiсть встановленим критерiям з пiдстав, не передбачених законом, про що посадовi особи, якi проводять вiдповiдну перевiрку, складають акт;
невiдповiднiсть заявника встановленим критерiям.
У разi усунення заявником причин, що стали пiдставою для вiдмови у видачi свiдоцтва про уповноваження, видача свiдоцтва про уповноваження здiйснюється у порядку та строки, встановленi частинами третьою - п'ятою цiєї статтi.
У разi вiдмови у видачi свiдоцтва про уповноваження з пiдстав, передбачених абзацами третiм i четвертим цiєї частини, або анулювання ранiше виданого заявнику свiдоцтва про уповноваження з пiдстав, передбачених абзацами восьмим i дев'ятим частини десятої цiєї статтi, заява про уповноваження може бути повторно подана зазначеним заявником не ранiше нiж через один рiк з дня надсилання йому письмового повiдомлення про вiдмову у видачi свiдоцтва про уповноваження або набрання законної сили судовим рiшенням про анулювання ранiше виданого йому свiдоцтва про уповноваження.
7. У свiдоцтвi про уповноваження зазначаються категорiї засобiв вимiрювальної технiки, повiрку яких мають право проводити уповноваженi органiзацiї.
Строк дiї свiдоцтва про уповноваження становить п'ять рокiв.
8. Вiдомостi про уповноваженi органiзацiї вносяться до бази даних про науковi метрологiчнi центри, метрологiчнi центри i повiрочнi лабораторiї, уповноваженi на проведення повiрки засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, яка формується та ведеться органом з уповноваження в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi. Внесення вiдомостей про уповноваженi органiзацiї до зазначеної бази даних, їх оновлення є безоплатними для уповноважених органiзацiй.
Орган з уповноваження забезпечує на своєму офiцiйному веб-сайтi вiльний доступ до вiдомостей, що мiстяться у зазначенiй базi даних, та їх постiйне оновлення.
9. Орган з уповноваження здiйснює монiторинг вiдповiдностi уповноважених органiзацiй вимогам цього Закону та встановленим критерiям.
Монiторинг уповноважених органiзацiй здiйснюється шляхом:
проведення планових та позапланових перевiрок уповноважених органiзацiй вiдповiдно до Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi";
розгляду звернень щодо анулювання свiдоцтва про уповноваження, якi надаються органу з уповноваження центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiчного нагляду.
Плановi перевiрки уповноважених органiзацiй проводяться вiдповiдно до рiчних планiв з перiодичнiстю, визначеною згiдно з вимогами Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi".
10. Орган з уповноваження видає наказ про анулювання свiдоцтва про уповноваження у разi, якщо:
уповноважена органiзацiя за власним бажанням звернулася iз заявою про анулювання свiдоцтва про уповноваження;
уповноважену органiзацiю припинено шляхом злиття, приєднання, подiлу, перетворення або лiквiдацiї.
Орган з уповноваження видає уповноваженiй органiзацiї наказ про анулювання свiдоцтва про уповноваження не пiзнiше 20 робочих днiв з дня одержання заяви уповноваженої органiзацiї про анулювання свiдоцтва про уповноваження.
Орган з уповноваження звертається до адмiнiстративного суду з позовом про застосування заходу реагування у видi анулювання свiдоцтва про уповноваження за наявностi хоча б однiєї з таких пiдстав:
за результатами планової або позапланової перевiрки уповноваженої органiзацiї встановлено факт або пiдтверджено ранiше одержану iнформацiю про те, що уповноважена органiзацiя не вiдповiдає встановленим критерiям або не виконує своїх обов'язкiв та вiдсутня можливiсть усунення уповноваженою органiзацiєю виявленої невiдповiдностi чи забезпечення виконання нею своїх обов'язкiв;
уповноважена органiзацiя вiдмовила в допуску посадових осiб органу з уповноваження до проведення її планової або позапланової перевiрки з пiдстав, не передбачених законом, про що посадовi особи, якi проводять вiдповiдну перевiрку, складають акт;
встановлено факт виконання уповноваженою органiзацiєю поза сферою уповноваження робiт з повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, якi згiдно з цим Законом можуть виконуватися за умови уповноваження, про що посадова особа органу з уповноваження складає вiдповiдний акт;
встановлено факт порушення уповноваженою органiзацiєю заборони, встановленої абзацом четвертим частини п'ятої статтi 17 цього Закону, про що посадова особа органу з уповноваження складає вiдповiдний акт.
У разi звернення органу з уповноваження до адмiнiстративного суду з позовом про застосування заходу реагування у видi анулювання свiдоцтва про уповноваження таке свiдоцтво вважається анульованим з дня набрання законної сили вiдповiдним судовим рiшенням.
11. Пiд час видачi свiдоцтва про уповноваження застосовується принцип мовчазної згоди.
12. Спори з питань уповноваження на проведення повiрки засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, вирiшуються в судовому порядку.
13. Порядок видачi або вiдмови у видачi свiдоцтва про уповноваження, його анулювання затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України вiдповiдно до положень Закону України "Про дозвiльну систему у сферi господарської дiяльностi" та цього Закону.
(стаття 18 у редакцiї Закону України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Стаття 181. Плата за видачу свiдоцтва про уповноваження
1. За видачу свiдоцтва про уповноваження справляється плата у такому розмiрi:
6,1 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до двох категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
7,2 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до п'яти категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
10,1 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до 10 категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
14 прожиткових мiнiмумiв для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до 20 категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
19,2 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до 30 категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
25,3 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження до 50 категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки;
33,9 прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб - у разi наявностi у проектi сфери уповноваження понад 50 категорiй законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки.
Плата за видачу свiдоцтва про уповноваження справляється у вiдповiдному розмiрi вiд прожиткового мiнiмуму для працездатних осiб, що дiє на день подання заяви про уповноваження.
2. Анулювання свiдоцтва про уповноваження є безоплатним.
(Закон доповнено статтею 181 згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Стаття 19. Обов'язки уповноважених органiзацiй
1. Уповноваженi органiзацiї зобов'язанi:
додержуватися критерiїв, вiдповiдно до яких вони були уповноваженi;
Стаття 20. Метрологiчний нагляд та його види
2. Видами метрологiчного нагляду є:
метрологiчний нагляд за кiлькiстю фасованого товару в упаковках.
1. Державний ринковий нагляд за вiдповiднiстю законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вимогам технiчних регламентiв здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про державний ринковий нагляд i контроль нехарчової продукцiї".
стану та дотримання правил застосування засобiв вимiрювальної технiки;
додержання вимог до перiодичної повiрки засобiв вимiрювальної технiки;
застосування дозволених одиниць вимiрювання пiд час експлуатацiї засобiв вимiрювальної технiки.
2. Метрологiчний нагляд за законодавчо регульованими засобами вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, здiйснюється шляхом проведення перевiрок вiдповiдно до Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi".
Стаття 23. Метрологiчний нагляд за кiлькiстю фасованого товару в упаковках
4. Метрологiчний нагляд за кiлькiстю фасованого товару в упаковках здiйснюється шляхом проведення перевiрок вiдповiдно до Закону України "Про основнi засади державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi".
1. Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiчного нагляду:
3) перевiряє кiлькiсть фасованого товару в упаковках пiд час його фасування та продажу;
4) у разi виявлення порушення метрологiчних вимог:
видає приписи та встановлює строки усунення порушень метрологiчних вимог;
3. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi метрологiчного нагляду, щодо здiйснення державного ринкового нагляду за вiдповiднiстю законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вимогам технiчних регламентiв встановлюються Законом України "Про державний ринковий нагляд i контроль нехарчової продукцiї".
Стаття 25. Права та обов'язки державних iнспекторiв з метрологiчного нагляду
одержувати необхiднi вiдомостi та матерiали з метрологiчної дiяльностi;
видавати приписи про усунення порушення метрологiчних вимог;
4. Права та обов'язки державних iнспекторiв у межах здiйснення державного ринкового нагляду за вiдповiднiстю законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки вимогам технiчних регламентiв встановлюються Законом України "Про державний ринковий нагляд i контроль нехарчової продукцiї".
Стаття 26. Вiдносини державних iнспекторiв з правоохоронними органами
(назва роздiлу VI iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
(назва статтi 27 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
1. Калiбруванню в добровiльному порядку можуть пiдлягати засоби вимiрювальної технiки, якi застосовуються у сферi та/або поза сферою законодавчо регульованої метрологiї. Калiбруванню також пiдлягають вториннi та робочi еталони.
(частина перша статтi 27 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
2. Калiбрування засобiв вимiрювальної технiки проводиться:
науковими метрологiчними центрами;
Калiбрування вторинних та робочих еталонiв проводиться в порядку, встановленому нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi метрологiї та метрологiчної дiяльностi.
(частину другу статтi 27 доповнено абзацом п'ятим згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
3. Калiбрування та оформлення його результатiв проводяться вiдповiдно до нацiональних стандартiв, гармонiзованих з вiдповiдними мiжнародними та європейськими стандартами, та документiв, прийнятих мiжнародними та регiональними органiзацiями з метрологiї.
(частина третя статтi 27 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Роздiл VII
ФIНАНСУВАННЯ МЕТРОЛОГIЧНОЇ ДIЯЛЬНОСТI
Стаття 28. Фiнансування дiяльностi нацiональної метрологiчної служби
1. Фiнансування дiяльностi нацiональної метрологiчної служби здiйснюється за рахунок:
коштiв вiд виконання науково-дослiдних робiт (надання послуг);
iнших надходжень, визначених законом.
2. За рахунок коштiв Державного бюджету України здiйснюється фiнансування таких робiт:
роботи, пов'язанi з дiяльнiстю служб, зазначених у статтi 13 цього Закону;
участь у роботi мiжнародних та регiональних органiзацiй з метрологiї.
Стаття 29. Оплата метрологiчних робiт та використання коштiв, отриманих за їх виконання
1. Оплата робiт з проведення повiрки законодавчо регульованих засобiв вимiрювальної технiки, що перебувають в експлуатацiї, здiйснюється в порядку та вiдповiдно до методики визначення вартостi зазначених робiт, якi затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
(частина перша статтi 29 у редакцiї Закону України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
2. Кошти, отриманi за виконання метрологiчних робiт (надання послуг), використовуються науковими метрологiчними центрами i метрологiчними центрами для забезпечення їх виробничої та наукової дiяльностi.
(частина друга статтi 29 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Роздiл VIII
ВИЗНАННЯ РЕЗУЛЬТАТIВ МЕТРОЛОГIЧНИХ РОБIТ,
ПРОВЕДЕНИХ В IНШИХ ДЕРЖАВАХ
Стаття 30. Визнання результатiв метрологiчних робiт, проведених в iнших державах
1. За наявностi вiдповiдних чинних мiжнародних договорiв України визнаються результати повiрки засобiв вимiрювальної технiки та калiбрування, проведених в iнших державах.
(стаття 30 у редакцiї Закону України вiд 06.06.2019р. N 2740-VIII) |
Роздiл IX
ВIДПОВIДАЛЬНIСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО
МЕТРОЛОГIЮ ТА МЕТРОЛОГIЧНУ ДIЯЛЬНIСТЬ
Стаття 31. Вiдповiдальнiсть за порушення законодавства про метрологiю та метрологiчну дiяльнiсть
Роздiл X
ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХIДНI ПОЛОЖЕННЯ
7. Визнати таким, що втратив чиннiсть, Закон України "Про метрологiю та метрологiчну дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1998 р., N 30 - 31, ст. 194; 2003 р., N 30, ст. 247; 2004 р., N 37, ст. 449; 2010 р., N 33, ст. 471; 2013 р., N 15, ст. 98).
8. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1) у Кодексi України про адмiнiстративнi правопорушення (Вiдомостi Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до N 51, ст. 1122):
статтi 171, 1711 i 172 викласти в такiй редакцiї:
Стаття 1711. Порушення умов i правил проведення повiрки засобiв вимiрювальної технiки
"Стаття 172. Порушення правил застосування засобiв вимiрювальної технiки
у назвi слова "метрологiї та сертифiкацiї" замiнити словами "та оцiнки вiдповiдностi";
абзац перший викласти в такiй редакцiї:
доповнити статтею 18844 такого змiсту:
у частинi першiй статтi 2444 слова i цифри "стаття 172 - стосовно порушень на пiдприємствах (в органiзацiях) торгiвлi, громадського харчування, сфери послуг i громадянами, якi займаються пiдприємницькою дiяльнiстю" виключити;
статтю 2447 викласти в такiй редакцiї:
доповнити статтею 24420 такого змiсту:
в абзацi першому частини другої цифри "222 - 24419" замiнити цифрами "222 - 24420";
2) пiдпункт 2 пункту 8 роздiлу X втратив чиннiсть
(у зв'язку з втратою чинностi Законом України вiд 17.05.2001р. N 2406-III згiдно iз Законом України вiд 15.01.2015р. N 124-VIII) |
3) частину третю статтi 2 Закону України "Про дозвiльну систему у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2005 р., N 48, ст. 483; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 9 квiтня 2014 року N 1193-VII) доповнити частиною четвертою такого змiсту:
4) у пунктi 9 частини першої статтi 26 Закону України "Про захист прав споживачiв" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2006 р., N 7, ст. 84; 2014 р., N 4, ст. 61) слова "у сферi метрологiї" замiнити словами "у сферi метрологiчного нагляду";
5) пункт 120 Перелiку документiв дозвiльного характеру у сферi господарської дiяльностi, затвердженого Законом України "Про Перелiк документiв дозвiльного характеру у сферi господарської дiяльностi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 47, ст. 532 iз наступними змiнами), у графi "Назва документа дозвiльного характеру" викласти в такiй редакцiї:
9. Кабiнету Мiнiстрiв України до набрання чинностi цим Законом:
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, передбачених цим Законом;
Президент України | П. ПОРОШЕНКО |
м. Київ
5 червня 2014 року
N 1314-VII