КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 17 вересня 2014 р. | N 455 |
---|
Про затвердження Положення про Державну службу
фiнансового монiторингу України
Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
Затвердити Положення про Державну службу фiнансового монiторингу України, що додається.
Прем'єр-мiнiстр України | А. ЯЦЕНЮК |
Iнд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 вересня 2014 р. N 455 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Державну службу фiнансового монiторингу
України
1. Державна служба фiнансового монiторингу України (Держфiнмонiторинг) є центральним органом виконавчої влади, дiяльнiсть якого спрямовується та координується Кабiнетом Мiнiстрiв України через Мiнiстра фiнансiв i який реалiзує державну полiтику у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму.
2. Держфiнмонiторинг у своїй дiяльностi керується Конституцiєю та законами України, указами Президента України i постановами Верховної Ради України, прийнятими вiдповiдно до Конституцiї та законiв України, актами Кабiнету Мiнiстрiв України, iншими актами законодавства.
3. Основними завданнями Держфiнмонiторингу є:
1) реалiзацiя державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
2) внесення на розгляд Мiнiстра фiнансiв пропозицiй щодо забезпечення формування державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
3) збирання, оброблення та проведення аналiзу iнформацiї про фiнансовi операцiї, що пiдлягають фiнансовому монiторингу, iншi фiнансовi операцiї або iнформацiї, що може бути пов'язана з пiдозрою у легалiзацiї (вiдмиваннi) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуваннi тероризму;
4) створення та забезпечення функцiонування єдиної державної iнформацiйної системи у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму.
4. Держфiнмонiторинг вiдповiдно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо вдосконалення законодавчих актiв, актiв Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України, нормативно-правових актiв та подає їх в установленому порядку Мiнiстровi фiнансiв;
2) подає до органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, суб'єктiв господарювання запити щодо одержання iнформацiї (у тому числi копiй документiв, що її пiдтверджують), необхiдної для виконання покладених на нього завдань;
3) спiвпрацює з органами виконавчої влади, iншими державними органами, дiяльнiсть яких пов'язана iз запобiганням та протидiєю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
4) подає у разi наявностi достатнiх пiдстав вважати, що фiнансова операцiя або сукупнiсть пов'язаних мiж собою фiнансових операцiй можуть бути пов'язанi з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму, до правоохоронних органiв, уповноважених приймати рiшення згiдно з кримiнальним процесуальним законодавством, а також розвiдувальних органiв для проведення оперативно-розшукової дiяльностi вiдповiднi узагальненi матерiали, додатковi узагальненi матерiали та одержує вiд них iнформацiю про хiд їх розгляду;
5) подає у разi наявностi достатнiх пiдстав пiдозрювати, що фiнансова операцiя або особа пов'язана з вчиненням дiяння, визначеного Кримiнальним кодексом України, що не стосується легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму, узагальненi матерiали вiдповiдному правоохоронному або розвiдувальному органовi;
6) бере участь у мiжнародному спiвробiтництвi з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму, зокрема:
укладає в установленому законодавством порядку мiжнароднi договори мiжвiдомчого характеру з вiдповiдними органами iнших держав з питань спiвробiтництва у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
здiйснює мiжнародне спiвробiтництво з вiдповiдними органами iноземних держав у частинi обмiну досвiдом та iнформацiєю у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
забезпечує спiвробiтництво з Групою з розробки фiнансових заходiв боротьби з вiдмиванням грошей (FATF) та iншими мiжнародними органiзацiями, дiяльнiсть яких спрямована на забезпечення мiжнародного спiвробiтництва у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
7) проводить аналiз методiв та фiнансових схем легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму;
8) узагальнює iнформацiю про стан здiйснення державними органами заходiв щодо протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
9) розробляє проекти нормативно-правових актiв у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму, зокрема щодо:
визначення форм облiку та подання iнформацiї, пов'язаної з проведенням фiнансового монiторингу, та порядку їх заповнення;
визначення форми та структури узагальнених матерiалiв, що мiстять пiдстави для прийняття правоохоронними органами рiшення вiдповiдно до Кримiнального процесуального кодексу України, а також для проведення правоохоронними та розвiдувальними органами оперативно-розшукової дiяльностi;
визначення порядку повiдомлення суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу про факт початку досудового розслiдування (або факт закриття кримiнального провадження в ходi досудового розслiдування) за їх повiдомленнями та надання iнформацiї про прийнятi судами рiшення за такими кримiнальними провадженнями;
визначення порядку доведення до вiдома суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу перелiку осiб, пов'язаних з провадженням терористичної дiяльностi або щодо яких застосовано мiжнароднi санкцiї;
визначення обсягу та порядку надання суб'єктам державного фiнансового монiторингу iнформацiї для пiдвищення ефективностi здiйснення нагляду за додержанням суб'єктами первинного фiнансового монiторингу вимог законодавства у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
визначення порядку погодження строку подання суб'єктами первинного фiнансового монiторингу запитуваної Держфiнмонiторингом iнформацiї;
визначення порядку зупинення та поновлення проведення фiнансової операцiї як такої, що може бути пов'язана з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму, зупинення проведення чи забезпечення монiторингу фiнансової операцiї особи;
визначення порядку надання Держфiнмонiторингу iнформацiї про вiдстеження (монiторинг) фiнансових операцiй особи, операцiї якої стали об'єктом фiнансового монiторингу;
проведення фiнансового монiторингу суб'єктами первинного фiнансового монiторингу, регулювання та нагляд за дiяльнiстю яких здiйснюється Держфiнмонiторингом;
проведення перевiрок суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, регулювання та нагляд за дiяльнiстю яких здiйснює Держфiнмонiторинг, та розгляду справ про порушення ними вимог законодавства у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
здiйснення процедури застосування вiдповiдних запобiжних заходiв щодо держав, якi не виконують або виконують неналежним чином рекомендацiї мiжнародних, мiжурядових органiзацiй, дiяльнiсть яких пов'язана з боротьбою з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму;
встановлення критерiїв ризикiв;
оформлення матерiалiв про адмiнiстративнi правопорушення, вчиненi працiвниками суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, вiдповiдальними за проведення фiнансового монiторингу;
призначення та вимог до квалiфiкацiї працiвника суб'єкта первинного фiнансового монiторингу, вiдповiдального за проведення фiнансового монiторингу;
навчання працiвникiв суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, вiдповiдальних за проведення фiнансового монiторингу, вiдповiдно до законодавства;
10) погоджує в установленому порядку проекти нормативно-правових актiв суб'єктiв державного фiнансового монiторингу з питань запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
11) проводить аналiз ефективностi заходiв щодо функцiонування системи фiнансового монiторингу на пiдставi iнформацiї, поданої органами державної влади;
12) вимагає вiд суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу дотримання вимог законодавства у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму i в разi виявлення порушення таких вимог вживає заходiв, передбачених законом, а також повiдомляє про це орган, що здiйснює нагляд за такими суб'єктами первинного фiнансового монiторингу;
13) забезпечує координацiю дiяльностi державних органiв у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
14) забезпечує органiзацiю та координацiю роботи з перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї спецiалiстiв органiв державної влади з питань проведення фiнансового монiторингу та працiвникiв суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, вiдповiдальних за проведення фiнансового монiторингу, щодо боротьби з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму;
15) надає вiдповiдно до законодавства суб'єктам державного фiнансового монiторингу iнформацiю для пiдвищення ефективностi здiйснення нагляду за додержанням суб'єктами первинного фiнансового монiторингу вимог законодавства у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
16) повiдомляє суб'єктовi первинного фiнансового монiторингу пiсля надходження вiдповiдної iнформацiї вiд правоохоронних органiв, уповноважених приймати рiшення вiдповiдно до кримiнального процесуального законодавства, про факт початку досудового розслiдування (або факт закриття кримiнального провадження в ходi досудового розслiдування) за повiдомленням такого суб'єкта, що надiйшло до Держфiнмонiторингу, а також надає йому iнформацiю про прийнятi судами рiшення за такими кримiнальними провадженнями з одночасним повiдомленням вiдповiдному суб'єктовi державного фiнансового монiторингу;
17) забезпечує ведення облiку:
iнформацiї про фiнансовi операцiї, що стали об'єктом фiнансового монiторингу;
узагальнених матерiалiв та додаткових узагальнених матерiалiв, наданих правоохоронним органам, а також прийнятих за результатами їх розгляду правоохоронними органами процесуальних рiшень;
iнформацiї про результати кримiнальних проваджень, в яких використовувалися (використовуються) наданi узагальненi матерiали, та про прийнятi судами рiшення за такими кримiнальними провадженнями;
iнформацiї про конфiскованi активи та активи, на якi накладено арешт, пiд час кримiнальних проваджень, в яких використовувалися (використовуються) наданi узагальненi матерiали;
надiсланих i виконаних мiжнародних запитiв про спiвробiтництво у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
18) здiйснює як суб'єкт державного фiнансового монiторингу вiдповiдно до пункту 8 частини першої статтi 14 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму" (далi - Закон) регулювання та нагляд за дiяльнiстю суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, зокрема:
здiйснює нагляд у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму за дiяльнiстю вiдповiдних суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу, зокрема шляхом проведення планових та позапланових перевiрок, у тому числi виїзних;
забезпечує надання методологiчної, методичної та iншої допомоги суб'єктам первинного фiнансового монiторингу у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму;
здiйснює регулювання та нагляд з урахуванням полiтики, процедур та систем контролю, оцiнки ризикiв у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму з метою визначення вiдповiдностi заходiв, що здiйснюються суб'єктами первинного фiнансового монiторингу, та зменшення ризикiв пiд час дiяльностi таких суб'єктiв у зазначенiй сферi;
вимагає вiд суб'єктiв первинного фiнансового монiторингу додержання вимог законодавства у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму, а в разi виявлення порушення таких вимог вживає заходiв, передбачених законом;
проводить перевiрку органiзацiї професiйної пiдготовки працiвникiв та керiвникiв пiдроздiлiв, вiдповiдальних за проведення фiнансового монiторингу;
забезпечує зберiгання iнформацiї, що надiйшла вiд суб'єктiв первинного та державного фiнансового монiторингу, правоохоронних та розвiдувальних органiв;
19) здiйснює управлiння об'єктами державної власностi, що належать до сфери його управлiння;
20) здiйснює розгляд звернень громадян з питань, пов'язаних з дiяльнiстю Держфiнмонiторингу, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери його управлiння;
21) забезпечує взаємодiю iз засобами масової iнформацiї та громадськiстю;
22) здiйснює iншi повноваження, визначенi законом.
5. Держфiнмонiторинг з метою органiзацiї своєї дiяльностi:
1) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, здiйснення заходiв щодо запобiгання корупцiї i контроль за їх реалiзацiєю в апаратi Держфiнмонiторингу, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
2) здiйснює добiр кадрiв в апарат Держфiнмонiторингу та на керiвнi посади на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння, формує кадровий резерв на вiдповiднi посади, органiзовує роботу з пiдготовки, перепiдготовки та пiдвищення квалiфiкацiї державних службовцiв та працiвникiв апарату Держфiнмонiторингу, їх заохочення;
3) органiзовує планово-фiнансову роботу в апаратi Держфiнмонiторингу, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння, здiйснює контроль за використанням фiнансових i матерiальних ресурсiв, забезпечує органiзацiю та вдосконалення бухгалтерського облiку;
4) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, виконання завдань з мобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави;
5) органiзовує ведення дiловодства та архiвне зберiгання документiв вiдповiдно до встановлених правил.
6. Держфiнмонiторинг для виконання покладених на нього завдань має право:
1) залучати в установленому порядку до виконання окремих робiт, участi у вивченнi окремих питань учених i фахiвцiв, працiвникiв центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, а також пiдприємств, установ та органiзацiй (за погодженням з їх керiвниками);
2) одержувати безоплатно вiд органiв виконавчої влади, правоохоронних органiв, Нацiонального банку, органiв мiсцевого самоврядування, суб'єктiв господарювання, пiдприємств, установ та органiзацiй iнформацiю (довiдки, копiї документiв), у тому числi iнформацiю, що становить банкiвську або комерцiйну таємницю, необхiдну для виконання покладених на Держфiнмонiторинг завдань;
3) здiйснювати в установленому законодавством порядку доступ, у тому числi автоматизований, до баз даних суб'єктiв державного фiнансового монiторингу та iнших органiв державної влади;
4) скликати наради, утворювати комiсiї та робочi групи, проводити науковi конференцiї, семiнари з питань, що належать до його компетенцiї;
5) користуватися вiдповiдними iнформацiйними базами даних державних органiв, державною системою урядового зв'язку та iншими технiчними засобами.
7. Держфiнмонiторинг пiд час виконання покладених на нього завдань взаємодiє в установленому порядку з iншими державними органами i службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та iншими допомiжними органами, утвореними Кабiнетом Мiнiстрiв України, органами мiсцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, громадськими спiлками, профспiлками та органiзацiями роботодавцiв, вiдповiдними органами iноземних держав i мiжнародних органiзацiй, а також пiдприємствами, установами та органiзацiями.
8. Держфiнмонiторинг у межах повноважень, передбачених законом, на основi i на виконання Конституцiї та законiв України, актiв Президента України i постанов Верховної Ради України, прийнятих вiдповiдно до Конституцiї та законiв України, актiв Кабiнету Мiнiстрiв України i наказiв Мiнфiну видає накази органiзацiйно-розпорядчого характеру, органiзовує та контролює їх виконання.
9. Держфiнмонiторинг очолює Голова, який призначається на посаду та звiльняється з посади Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Прем'єр-мiнiстра України, внесеним на пiдставi пропозицiй Мiнiстра фiнансiв.
10. Голова Держфiнмонiторингу:
1) очолює Держфiнмонiторинг, здiйснює керiвництво його дiяльнiстю, представляє Держфiнмонiторинг у вiдносинах з iншими органами, пiдприємствами, установами та органiзацiями в Українi та за її межами;
2) вносить на розгляд Мiнiстра фiнансiв пропозицiї щодо забезпечення формування державної полiтики у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення, розробленi Держфiнмонiторингом проекти законiв, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України, а також визначає позицiю щодо проектiв, розробниками яких є iншi мiнiстерства;
3) вносить на розгляд Мiнiстра фiнансiв проекти нормативно-правових актiв Мiнфiну з питань, що належать до компетенцiї Держфiнмонiторингу;
4) у межах повноважень, передбачених законом, органiзовує i контролює виконання в апаратi Держфiнмонiторингу Конституцiї та законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України, наказiв Мiнфiну з питань, що належать до компетенцiї Держфiнмонiторингу;
5) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, реалiзацiю державної полiтики стосовно державної таємницi, контроль за її збереженням у апаратi Держфiнмонiторингу, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
6) подає Мiнiстровi фiнансiв для затвердження плани роботи Держфiнмонiторингу;
7) звiтує перед Мiнiстром фiнансiв про виконання планiв роботи Держфiнмонiторингу та покладених на нього завдань, про усунення порушень i недолiкiв, виявлених пiд час проведення перевiрок дiяльностi Держфiнмонiторингу, а також про притягнення до вiдповiдальностi посадових осiб, винних у допущених порушеннях;
8) утворює, лiквiдовує, реорганiзує пiдприємства, установи та органiзацiї, що належать до сфери управлiння Держфiнмонiторингу, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посаду та звiльняє з посади їх керiвникiв, здiйснює в межах повноважень, передбачених законом, iншi функцiї з управлiння об'єктами державної власностi;
9) розподiляє обов'язки мiж своїми заступниками;
10) затверджує положення про самостiйнi структурнi пiдроздiли апарату Держфiнмонiторингу;
11) забезпечує виконання наказiв та доручень Мiнiстра фiнансiв з питань, що належать до компетенцiї Держфiнмонiторингу;
12) забезпечує взаємодiю Держфiнмонiторингу з визначеним Мiнiстром фiнансiв структурним пiдроздiлом в апаратi Мiнфiну;
13) забезпечує дотримання встановленого Мiнiстром фiнансiв порядку обмiну iнформацiєю мiж Мiнфiном та Держфiнмонiторингом та вчаснiсть її подання;
14) призначає на посаду та звiльняє з посади у порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовцiв апарату Держфiнмонiторингу (якщо iнше не передбачено законом);
15) приймає на роботу та звiльняє з роботи у порядку, передбаченому законодавством про працю, працiвникiв апарату Держфiнмонiторингу;
16) вирiшує в установленому порядку питання щодо заохочення та притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi державних службовцiв та працiвникiв апарату Держфiнмонiторингу, присвоює їм ранги державних службовцiв (якщо iнше не передбачено законом);
17) вносить в установленому порядку подання щодо представлення державних службовцiв та працiвникiв апарату Держфiнмонiторингу, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери його управлiння, до вiдзначення державними нагородами;
18) скликає та проводить наради, утворює комiсiї, робочi та експертнi групи з питань, що належать до компетенцiї Держфiнмонiторингу;
19) пiдписує накази Держфiнмонiторингу;
20) дає у межах повноважень, передбачених законом, доручення, обов'язковi для виконання державними службовцями та працiвниками апарату Держфiнмонiторингу;
21) здiйснює iншi повноваження, визначенi законом.
11. Голова Держфiнмонiторингу має двох заступникiв, у тому числi одного першого, якi призначаються на посаду та звiльняються з посади Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Прем'єр-мiнiстра України, внесеним на пiдставi пропозицiй Мiнiстра фiнансiв.
12. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї Держфiнмонiторингу, обговорення найважливiших напрямiв його дiяльностi у Держфiнмонiторингу може утворюватися колегiя.
Рiшення колегiї можуть бути реалiзованi шляхом видання наказу Держфiнмонiторингу.
Для розгляду наукових рекомендацiй та проведення фахових консультацiй з основних питань дiяльностi у Держфiнмонiторингу можуть утворюватися iншi постiйнi або тимчасовi консультативнi, дорадчi та iншi допомiжнi органи.
Рiшення про утворення чи лiквiдацiю колегiї, iнших постiйних або тимчасових консультативних, дорадчих та iнших допомiжних органiв, їх кiлькiсний та персональний склад, положення про них затверджує Голова Держфiнмонiторингу.
13. Гранична чисельнiсть державних службовцiв та працiвникiв апарату Держфiнмонiторингу затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Структуру апарату Держфiнмонiторингу затверджує його Голова за погодженням з Мiнiстром фiнансiв.
Штатний розпис та кошторис апарату Держфiнмонiторингу затверджує його Голова за погодженням з Мiнфiном.
14. Держфiнмонiторинг є юридичною особою публiчного права, має печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власнi бланки, рахунки в органах Казначейства.