НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 03.06.2022 р. | N 40-0007/38782 |
---|
Незалежна асоцiацiя банкiв України |
Про розгляд листа
Нацiональний банк України розглянув листа Незалежної асоцiацiї банкiв України iз питанням щодо практичного застосування окремих норм постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 24 лютого 2022 року N 18 "Про роботу банкiвської системи в перiод запровадження воєнного стану" (зi змiнами) (далi - Постанова N 18) та пропозицiєю щодо доповнення норм пункту 172 Постанови N 18 i повiдомляє таке.
Щодо питання про можливiсть здiйснення резидентом транскордонного переказу iноземної валюти за межi України з метою проведення розрахункiв з нерезидентом за договором (комiсiї, доручення, агентським договором), який уповноважує цього резидента на продаж в Українi продукцiї, робiт, послуг за дорученням нерезидента
Згiдно з пiдпунктом 2 пункту 14 Постанови N 18 уповноваженим установам забороняється здiйснювати транскордонний переказ валютних цiнностей з України / переказ коштiв на кореспондентськi рахунки банкiв-нерезидентiв у гривнях / iноземнiй валютi, вiдкритi в банках-резидентах, уключаючи перекази, що здiйснюються за дорученням клiєнтiв, крiм випадкiв здiйснення, зокрема iмпортних операцiй резидентiв з купiвлi товарiв критичного iмпорту за перелiком, затвердженим Кабiнетом Мiнiстрiв України, за умови, якщо поставка товарiв за такими операцiями здiйснена/здiйснюється пiсля 23 лютого 2021 року.
Стаття 1 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" визначає iмпорт товарiв як купiвлю (у тому числi з оплатою в негрошовiй формi) українськими суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi в iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi товарiв з ввезенням або без ввезення цих товарiв на територiю України, включаючи купiвлю товарiв, призначених для власного споживання установами та органiзацiями України, розташованими за її межами. При цьому пiд термiном "товар" розумiється будь-яка продукцiя, послуги, роботи, права iнтелектуальної власностi та iншi немайновi права, призначенi для продажу (оплатної передачi).
Статтею 655 Цивiльного кодексу України визначено, що за договором купiвлi-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власнiсть другiй сторонi (покупцевi), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) i сплатити за нього певну грошову суму.
Водночас при здiйсненнi посередницьких операцiй на пiдставi комiсiйних, агентських договорiв, договорiв доручення право власностi на товар не переходить до посередника.
Так, вiдповiдно до статтi 1011 Цивiльного кодексу України за договором комiсiї одна сторона (комiсiонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комiтента) за плату вчинити один або кiлька правочинiв вiд свого iменi, але за рахунок комiтента. Тобто за договором комiсiї надаються посередницькi послуги в сферi торгового обороту i предметом договору комiсiї виступає дiяльнiсть комiсiонера, а не сам правочин, який вiн вчиняє.
Водночас згiдно зi статтею 295 ГКУ комерцiйне посередництво (агентська дiяльнiсть) є пiдприємницькою дiяльнiстю, що полягає в наданнi комерцiйним агентом послуг суб'єктам господарювання при здiйсненнi ними господарської дiяльностi шляхом посередництва вiд iменi, в iнтересах, пiд контролем i за рахунок суб'єкта, якого вiн представляє.
Крiм того, статтею 297 ГКУ визначено, що за агентським договором одна сторона (комерцiйний агент) зобов'язується надати послуги другiй сторонi (суб'єкту, якого представляє агент) в укладеннi угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) вiд iменi цього суб'єкта i за його рахунок.
Тож, операцiї резидентiв, що здiйснюються на пiдставi комiсiйних, агентських договорiв, договорiв доручення, не є операцiями з iмпорту товару у розумiннi Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть".
Ураховуючи викладене вище, зазначаємо, що норми пункту 14 Постанови N 18 не передбачають можливостi здiйснення резидентом транскордонного переказу iноземної валюти за межi України з метою проведення розрахункiв з нерезидентом за договором (комiсiї, доручення, агентським договором), який уповноважує цього резидента на продаж в Українi продукцiї, робiт, послуг за дорученням нерезидента.
Щодо пропозицiй про внесення змiн до пункту 172 Постанови N 18
Заходи, запровадженi Постановою N 18, постiйно актуалiзуються Нацiональним банком України з урахуванням змiни ситуацiї та нагальних потреб держави у сферi нацiональної безпеки i оборони, забезпечення стабiльного функцiонування економiки та банкiвської системи України в умовах воєнного стану.
Тож, Нацiональний банк України розглянув пропозицiю Незалежної асоцiацiї банкiв України в контекстi загальної спрямованостi санкцiйної полiтики держави (уключаючи взаємодiю українського бiзнесу та контрагентiв з рф/рб) та повiдомляє про те, що наразi вiдсутнi передумови для її врахування. За наявностi вiдповiдних передумов у сферi нацiональної безпеки Нацiональний банк України проаналiзує можливiсть її врахування при внесеннi чергових змiн до Постанови N 18.
Директор Департаменту вiдкритих ринкiв | Олексiй ЛУПIН |