ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
12.10.2022 | N 08-1/10-06/7/5880 |
---|
Митницi |
Про надання iнформацiї
З 01 жовтня 2022 року набрав чинностi Закон України вiд 15.08.2022 N 2510-IX "Про внесення змiн до Митного кодексу України та iнших законодавчих актiв України щодо деяких питань виконання Глави 5 Роздiлу IV Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони" (далi - Закон N 2510).
Законом N 2510, серед iншого, викладено в новiй редакцiї окремi положення глави 4 Митного кодексу України (далi - МК України), якою визначено порядок оскарження рiшень митних органiв в досудовому порядку, а також доповнено новими нормами, якi визначають, зокрема, строки подання скарг, права осiб, якi подають скарги, порядок їх розгляду.
Частиною першою оновленої редакцiї статтi 24 МК України передбачено, що будь-яка особа має право оскаржити рiшення, дiї або бездiяльнiсть митних органiв до митного органу вищого рiвня або до суду, якщо вважає, що такими рiшеннями, дiями або бездiяльнiстю порушено її права, свободи чи iнтереси, створено перешкоди для їх реалiзацiї або на неї незаконно покладено будь-якi обов'язки.
Згiдно зi статтею 24 МК України положення глави 4 МК України: застосовуються у всiх випадках оскарження пiдприємствами або громадянами рiшень, дiй або бездiяльностi митних органiв, крiм випадкiв, якщо законом встановлено iнший порядок оскарження таких рiшень, дiй або бездiяльностi (частина третя);
не застосовуються у випадках оскарження постанов у справах про порушення митних правил, податкових повiдомлень - рiшень митних органiв (частина четверта).
Слiд зазначити, що можливiсть особою оскаржити рiшення, дiї або бездiяльнiсть митних органiв до митного органу вищого рiвня згiдно з частиною першою статтi 24 МК України є правом особи, а не її обов'язком.
Таким чином, наявнiсть у особи права на оскарження рiшень, дiй або бездiяльностi митних органiв до митного органу вищого рiвня не позбавляє її можливостi подати скаргу на такi рiшення, дiї чи бездiяльнiсть для розгляду та прийняття вiдповiдного рiшення безпосередньо до митного органу, яким їх було прийнято (здiйснено).
Право митних органiв приймати рiшення пiд час розгляду скарг на рiшення, дiї або бездiяльнiсть митних органiв, а, отже, i розглядати скарги, передбачене статтею 19 МК України (пункт 4 частини першої статтi 19 МК України). Частиною другою статтi 19 МК України визначено, що рiшення митних органiв можуть бути оскарженi вiдповiдно до глави 4 МК України.
Згiдно з визначеннями термiнiв i понять, наведеними у статтi 4 МК України, митними органами є центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, митницi та митнi пости (пiдпункт 341 статтi 4 МК України).
Вiдповiдно до пункту 1 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 06 березня 2019 року N 227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" (далi - Положення N 227) Держмитслужба є центральним органом виконавчої влади, дiяльнiсть якого спрямовується та координується Кабiнетом Мiнiстрiв України через Мiнiстра фiнансiв. При цьому пунктом 7 Положення N 227 встановлено, що Держмитслужба здiйснює повноваження безпосередньо та через територiальнi органи. До територiальних органiв Держмитслужби належать митницi та спецiалiзованi органи.
Положеннями частин другої та четвертої статтi 211 Закону України "Про центральнi органи виконавчої влади" передбачено, що територiальнi органи центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, як вiдокремленi пiдроздiли утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здiйснюють казначейське обслуговування бюджетних коштiв, печатку та бланк зi своїм найменуванням та iз зображенням Державного Герба України. Керiвник центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, керiвник центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, може делегувати керiвнику територiального органу як вiдокремленого пiдроздiлу такого центрального органу виконавчої влади окремi повноваження вiдповiдно до положення про такий територiальний орган.
Згiдно з пунктом 11 Положення N 227 Голова Держмитслужби делегує керiвникам територiальних органiв (вiдокремлених пiдроздiлiв) Держмитслужби повноваження на виконання функцiй, визначених МК України, законодавством з митної справи, iншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на Держмитслужбу, законодавством про державну службу та iншими нормативно-правовими актами щодо, зокрема, розгляду скарг на дiї або бездiяльнiсть державних службовцiв, якi займають посади державної служби категорiй "Б" i "В" (пiдпункт 281 пункту 11 Положення N 227).
Повноваження на здiйснення розгляду скарг на рiшення, дiї або бездiяльнiсть посадових осiб або iнших працiвникiв митницi (включаючи заступника начальника митницi) та митних постiв, якi є самостiйними структурними пiдроздiлами митницi, делеговане митницям Головою Держмитслужби та закрiплене в положеннях про митницi, затверджених наказом Держмитслужби вiд 29.10.2020 N 489 "Про затвердження положень про територiальнi органи Держмитслужби", (пiдпункт 70 пункту 4 положень про митницi).
Положеннями статтi 28 МК України передбачено права митних органiв щодо перевiрки законностi та обґрунтованостi рiшень, дiй або бездiяльностi митних органiв у порядку контролю та визначено, що:
центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, має право в порядку контролю за дiяльнiстю пiдпорядкованих митних органiв або їх посадових осiб скасовувати або змiнювати їхнi неправомiрнi рiшення, а також вживати передбачених законом заходiв за фактами неправомiрних рiшень, дiй або бездiяльностi зазначених органiв або осiб (частина перша);
керiвник митницi має право в порядку контролю за дiяльнiстю пiдпорядкованих структурних пiдроздiлiв та митних постiв, якi входять до складу митницi, скасовувати або змiнювати їхнi неправомiрнi рiшення, а також вживати передбачених законом заходiв за фактами неправомiрних рiшень, дiй або бездiяльностi зазначених органiв (частина друга).
Враховуючи змiни в нормах глави 4 МК України керiвникам митниць необхiдно забезпечити iнформування громадян та суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi про її положення, зокрема в частинi прав осiб, якi подають скарги на рiшення, дiї або бездiяльнiсть митних органiв.
В. о. Голови | Вячеслав ДЕМЧЕНКО |