ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
РIШЕННЯ
вiд 30 червня 2000 року | N 17-74/6 |
---|
Про необхiднiсть усунення порушень вимог Указу
Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про
усунення обмежень, що стримують розвиток
пiдприємницької дiяльностi" Мiнiстерством
аграрної полiтики України, Мiнiстерством
економiки України, Державною митною службою
України
На виконання Указу Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi", здiйснюючи аналiз нормативно-правових актiв центральних органiв виконавчої влади, з метою усунення надмiрного та необгрунтованого державного втручання у пiдприємницьку дiяльнiсть, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва встановив:
Мiнiстерство агропромислового комплексу України, Мiнiстерство зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi України, Державна митна служба України видали наказ вiд 16.11.99 N 345/879/725, яким був затверджений Порядок вiдвантаження зерна та продуктiв його переробки на експорт (далi - Порядок).
Аналiз Порядку виявив положення, якi суперечать чинному законодавству та створюють перешкоди у здiйсненнi пiдприємницької дiяльностi.
1. В преамбулi наказу вiд 16.11.99 N 345/879/725 зазначається, що наказ виданий на виконання постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 "Про посилення контролю за якiстю зерна та продуктiв його переробки".
В пунктi 5 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 дається вказiвка Мiнiстерству агропромислового комплексу разом з Мiнiстерством зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi та Державною митною службою в десятиденний термiн розробити i затвердити Порядок вiдвантаження зерна та продуктiв його переробки на експорт.
Проте Кабiнет Мiнiстрiв України видав постанову вiд 17.01.2000 N 46 "Про визнання такою, що втратила чиннiсть, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14 жовтня 1999 р. N 1898".
Згiдно з абзацом 1 пункту 16 Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що зачiпають права, свободи й законнi iнтереси громадян або мають мiжвiдомчий характер, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731, у разi внесення змiн, доповнень або визнання таким, що втратив чиннiсть, акта законодавства, вiдповiдно до якого прийнято нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт, зобов'язаний у мiсячний термiн внести до нього вiдповiднi змiни, доповнення або визнати його таким, що втратив чиннiсть.
Отже, оскiльки постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898, на виконання якої був виданий наказ вiд 16.11.99 N 345/879/725, втратила чиннiсть, Мiнiстерство агропромислового комплексу України, Мiнiстерство зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi України, Державна митна служба України протягом мiсячного термiну з дати 17 сiчня 2000 року повиннi були внести до наказу вiдповiднi змiни та доповнення або визнати його таким, що втратив чиннiсть.
Проте згаданi центральнi органи виконавчої влади не виконали вимог абзацу 1 пункту 16 Положення, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731.
2. Вiдповiдно до абзацiв 1 та 2 пункту 2 Порядку митне оформлення зерна здiйснюється органами Державної митної служби за наявностi сертифiката вiдповiдностi, виданого Державною хлiбною iнспекцiєю. Згiдно з абзацами 1 та 2 пункту 3 Порядку iнспектування зерна контрольно-iнспекцiйними службами здiйснюється лише за наявностi договору на сертифiкацiю продукцiї мiж власником зерна та Державною хлiбною iнспекцiєю. В пунктi 4.1 Порядку мiститься перелiк вимог, за умови додержання яких Державна хлiбна iнспекцiя здiйснює при вiдвантаженнi зерна оформлення сертифiкатiв вiдповiдностi на кожну зернову партiю.
Вказанi норми Порядку були запровадженi на виконання вiдповiдних положень постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898.
Зокрема, в пунктi 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 давалася вказiвка Держстандарту України за поданням МiнАПК України включити зерно та продукти його переробки до перелiку продукцiї, що пiдлягає обов'язковiй сертифiкацiї. В пунктi 3 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 давалася вказiвка Державнiй митнiй службi України здiйснювати митне оформлення вантажiв за експортно-iмпортними операцiями iз зерном та продуктами його переробки (групи 10 i 11 за Гармонiзованою системою опису та кодування товарiв) лише за наявностi сертифiкатiв вiдповiдностi, що видаються органами, акредитованими в державнiй системi сертифiкацiї.
На виконання пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 наказом Комiтету України з питань стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї вiд 25.10.99 N 287 "Про внесення доповнень до Перелiку продукцiї, що пiдлягає обов'язковiй сертифiкацiї в Українi, i до Термiнiв уведення обов'язкової сертифiкацiї окремих видiв продукцiї в Українi" з 26 листопада 1999 року була запроваджена обов'язкова сертифiкацiя зерна та продуктiв його переробки.
Проте, як було зазначено вище, постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14.10.99 N 1898 була визнана такою, що втратила чиннiсть.
Вiдповiдно до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.01.2000 N 46 "Про визнання такою, що втратила чиннiсть, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 14 жовтня 1999 р. N 1898" Держстандарт України видав наказ вiд 07.02.2000 N 13, яким був визнаний таким, що втратив чиннiсть, наказ Держстандарту вiд 25.10.99 N 287.
Отже, з 27 березня 2000 року (пiсля 10 днiв з дня державної реєстрацiї наказу Держстандарту України вiд 07.02.2000 N 13) зерно та продукти його переробки не пiдлягають обов'язковiй сертифiкацiї.
З огляду на це, вiдповiдно до статтi 22 Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України "Про стандартизацiю i сертифiкацiю" вiд 10.05.93 N 46-93 може здiйснюватися лише добровiльна сертифiкацiя зерна та продуктiв його переробки.
Вiдповiдно, органи Державної митної служби України не мають права вимагати в обов'язковому порядку сертифiкат вiдповiдностi зерна та продуктiв його переробки, а контрольно-iнспекцiйнi служби, якi здiйснюють iнспектування цiєї продукцiї, - укладання договору на сертифiкацiю продукцiї мiж власником продукцiї та Державною хлiбною iнспекцiєю.
3. Вiдповiдно до пунктiв 2, 3 та 4 Порядку роботи з сертифiкацiї зерна та продуктiв його переробки, що вiдвантажуються на експорт, та видачу сертифiката вiдповiдностi здiйснює виключно Державна хлiбна iнспекцiя.
Як було зазначено, зерно та продукти його переробки можуть сертифiкуватися лише в добровiльному порядку. Згiдно з пунктом 2 статтi 22 Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України "Про стандартизацiю i сертифiкацiю" добровiльну сертифiкацiю мають право проводити пiдприємства, органiзацiї, iншi юридичнi особи, що взяли на себе функцiї органу з добровiльної сертифiкацiї, а також органи, що акредитованi в державнiй системi сертифiкацiї.
Тому згiдно з чинним законодавством роботи з добровiльної сертифiкацiї зерна та продуктiв його переробки може проводити не лише Державна хлiбна iнспекцiя, а й iншi органи з сертифiкацiї, якi мають спроможнiсть здiйснювати вiдповiднi види робiт.
З огляду на це, надання нормами Порядку права на здiйснення робiт з сертифiкацiї зерна та продуктiв його переробки, що вiдвантажуються на експорт, виключно Державнiй хлiбнiй iнспекцiї вiдповiдно до абзацу 3 пункту 1 статтi 6 Закону України "Про обмеження монополiзму та недопущення недобросовiсної конкуренцiї у пiдприємницькiй дiяльностi" вiд 18.02.92 N 2132-XII має ознаки дискримiнацiї суб'єктiв господарювання (пiдприємцiв, що вiдвантажують зерно та продукти його переробки на експорт) органами державної влади (Мiнагропромом України, МЗЕЗторгом України, Держмитслужбою України) шляхом примушення суб'єктiв господарювання до прiоритетного укладання договорiв (в даному випадку договорiв з Державною хлiбною iнспекцiєю про проведення робiт з сертифiкацiї).
4. Здiйснення митного оформлення зерна та продуктiв його переробки лише за умови наявностi сертифiката вiдповiдностi, виданого Державною хлiбною iнспекцiєю, є, де-факто, впровадженням обов'язкової сертифiкацiї вказаної продовольчої сировини, що вiдвантажується на експорт.
Згiдно з абзацами 1 та 3 пункту 1 статтi 14 Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України "Про стандартизацiю i сертифiкацiю" виключно Держстандарт як нацiональний орган України з сертифiкацiї затверджує перелiки продукцiї, що пiдлягає обов'язковiй сертифiкацiї, та визначає її запровадження.
Оскiльки обов'язкова сертифiкацiя зерна та продуктiв його переробки скасована наказом Держстандарту України вiд 07.02.2000 N 13, МiнАПК України, МЗЕЗторг України та Держмитслужба України згiдно
з чинним законодавством не мають повноважень щодо запровадження обов'язкової сертифiкацiї зерна та продуктiв його переробки.
5. Фiтосанiтарний контроль зерна та продуктiв його переробки, що вивозяться з митної територiї України, здiйснюється вiдповiдно до вимог Правил фiтосанiтарного контролю на державному кордонi України, затверджених наказом Головної державної iнспекцiї з карантину рослин вiд 25.09.96 N 72.
Порядок ветеринарного контролю зерна та продуктiв його переробки встановлений нормами Порядку пропуску вантажiв, пiдконтрольних службi державної ветеринарної медицини, через державний кордон України, затвердженого наказом Головного державного iнспектора ветеринарної медицини України вiд 27.12.99 N 49, та Обов'язкового мiнiмального перелiку дослiджень сировини, продукцiї тваринного та рослинного походження, комбiкормової сировини, комбiкормiв, вiтамiнних препаратiв та iн., якi слiд проводити в державних лабораторiях ветеринарної медицини i за результатами яких видається ветеринарне свiдоцтво (Ф-2), затвердженого наказом Державного департаменту ветеринарної медицини вiд 03.11.98 N 16.
Положення Порядку, що стосуються вимог до фiтосанiтарного та ветеринарного контролю, фактично дублюють норми вказаних вище нормативно-правових актiв.
З огляду на зазначене та скасування обов'язкової сертифiкацiї зерна та продуктiв його переробки необхiднiсть у затвердженнi Порядку вiдсутня.
У зв'язку з виявленням положень, якi суперечать чинному законодавству України та створюють перешкоди у провадженнi пiдприємницької дiяльностi, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва ВИРIШИВ:
Запропонувати Мiнiстерству аграрної полiтики України, Мiнiстерству економiки України (як правонаступникам, вiдповiдно, Мiнiстерства агропромислового комплексу України та Мiнiстерства зовнiшнiх економiчних зв'язкiв i торгiвлi України) та Державнiй митнiй службi України скасувати наказ МiнАПК України, МЗЕЗторгу України та ДМСУ вiд 16.11.99 N 345/879/725 "Про затвердження Порядку вiдвантаження зерна та продуктiв його переробки на експорт".
Рiшення Державного комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва щодо усунення обмежень, якi стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi, є обов'язковим для виконання.
Перший заступник Голови | В. Загороднiй |