МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI
РIШЕННЯ
Київ
вiд 27 липня 2000 року | N СП-3/2000/52-41 |
---|
Про результати спецiального розслiдування щодо
iмпорту в Україну автомобiлiв легкових
Вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi (далi - Мiжвiдомча комiсiя) на своєму засiданнi 27 липня 2000 року розглянула Звiт Мiнiстерства економiки України про результати спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну автомобiлiв легкових з Республiки Болгарiя, Європейського Союзу, Малайзiї, Естонської Республiки, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Росiйської Федерацiї, Республiки Бiлорусь, Республiки Корея, Республiки Молдова, Республiки Польща, Румунiї, Словацької Республiки, Турецької Республiки, Чеської Республiки, Японiї (далi - звiт Мiнекономiки).
Згiдно iз звiтом Мiнекономiки встановлено:
1. Спецiальне розслiдування.
1.1. 20 серпня 1999р. Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi розглянула заяву Спiльного українсько-корейського пiдприємства з iноземною iнвестицiєю у формi закритого акцiонерного товариства "АвтоЗАЗ-Деу" (далi - ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу") та прийняла рiшення N СП-7/1999 (далi - рiшення Мiжвiдомчої комiсiї) про порушення спецiального розслiдування стосовно iмпорту в Україну автомобiлiв легкових з Республiки Болгарiя, Європейського Союзу, Малайзiї, Естонської Республiки, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Росiйської Федерацiї, Республiки Бiлорусь, Республiки Корея, Республiки Молдова, Республiки Польща, Румунiї, Словацької Республiки, Турецької Республiки, Чеської Республiки, Японiї (далi - країни експорту), що класифiкуються згiдно ТН ЗЕД у товарнiй позицiї 8703.
1.2. Вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" спецiальне розслiдування проводилось до 1 квiтня 2000р. МЗЕЗ-торгом України, а з набранням чинностi Законом України вiд 23 березня 2000р. N 1595 "Про внесення змiн до деяких законiв України" (26.04.2000) - Мiнiстерством економiки України.
1.3. 28 серпня 1999р. рiшення Мiжвiдомчої комiсiї було опублiковано в газетi "Урядовий кур'єр".
1.4. 30 серпня 1999р. МЗС України нотифiкувало посольства країн експорту про порушення спецiального розслiдування та передало при цьому копiю рiшення Мiжвiдомчої комiсiї та запитальник МЗЕЗторгу.
1.5. Вiдповiдно до ст. 9 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" МЗЕЗторгом України направлялись запити вiдповiдним органам виконавчої влади України про надання iнформацiї, що стосується спецiального розслiдування, вiдповiдi на якi одержувались в установленi строки i враховувались.
1.6. Станом на 29 вересня 1999р. (кiнцевий термiн) МЗЕЗторгом не було одержано вiдповiдей вiд iноземних виробникiв, експортерiв, iмпортерiв, споживачiв на запитальник, що був направлений до країн експорту. Вiдповiдi на запитальник, iнша iнформацiя окремих пiдприємств та органiв, якi були надiсланi з порушенням вимог Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну", до уваги не брались.
1.7. 18 квiтня 2000р. на адресу Мiжвiдомчої комiсiї надiйшла додаткова заява ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" вiд 12.04.2000р. N 5/КП про уточнення об'єкту розслiдування та пропозицiї щодо застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту легкових автомобiлiв за кодами ТН ЗЕД 870321900; 870322900; 870323900; 870324900; 870331900; 870332900; 870333900 з країн експорту - Республiки Молдова, Естонської Республiки, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Республiки Польща, та за кодом ТН ЗЕД 8703 з Росiйської Федерацiї.
2. Нацiональний товаровиробник (заявник). У заявi ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" стверджується, що ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" є нацiональним товаровиробником. Протягом спецiального розслiдування було встановлено, що сукупне виробництво ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" товару, що є об'єктом спецiального розслiдування, становить основну частину всього обсягу виробництва в Українi цього товару (94%). У зв'язку з цим ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" є належним заявником та визначається як нацiональний товаровиробник.
3. Товар, що є об'єктом спецiального розслiдування та подiбний товар.
3.1. Вiдповiдно до заяви ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" товар, що має бути об'єктом спецiального розслiдування, є легковi автомобiлi, що iмпортуються в Україну з країн експорту.
Вiдповiдно до рiшення Мiжвiдомчої комiсiї вiд 20.08.1999р. NСП-7/1999 товаром, що є об'єктом спецiального розслiдування, є легковi автомобiлi, що iмпортуються з країн експорту та класифiкуються згiдно з Державним класифiкатором України "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" i ТН ЗЕД у товарнiй позицiї 8703.
3.2. У заявi ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" стверджується та протягом спецiального розслiдування було пiдтверджено, що автомобiлi легковi нацiонального виробника є подiбними автомобiлям легковим, якi iмпортуються з країн експорту.
4. Iмпорт в Україну товару, що є об'єктом розслiдування.
У процесi розслiдування, на пiдставi даних заявника та органiв виконавчої влади України, було встановлено, що в 1999р. загальнi обсяги iмпорту в Україну автомобiлiв легкових (код ТН ЗЕД 8703) в торговому (юридичними особами) та неторговому (фiзичними особами) обiгу у порiвняннi з 1996р. скоротилися бiльше нiж в 2,5 рази. При цьому, iмпорт легкових автомобiлiв у неторговому обiгу (переважна частина яких є автомобiлi, що були у користуваннi) за цi роки становив вiдповiдно 95,8%, 89,4%, 84,5% та 70% вiд загального iмпорту зазначеного товару. Щорiчнi обсяги iмпорту легкових автомобiлiв в Україну фiзичними особами за перiод з 1996р. по 1999р. скоротилися в 3,5 рази.
За перiод розслiдування (з 1 жовтня 1998р. по 31 березня 1999р.) середньомiсячнi обсяги загального iмпорту в Україну легкових автомобiлiв у порiвняннi з вiдповiдними попереднiми перiодами (з 1 жовтня 1997р. по 31 березня 1998р. та з 1 квiтня 1998р. по 30 вересня 1998р.) скоротились вiдповiдно на 54% та 66%.
Щорiчнi обсяги iмпорту легкових автомобiлiв в торговому обiгу з країн експорту за останнi 4 роки були незначними i не перевищували з окремої країни 3% вiд загального обсягу iмпорту.
Митної статистики щодо iмпорту в Україну легкових автомобiлiв в неторговому обiгу по окремих країнах не ведеться, тому встановити обсяги iмпорту зазначених товарiв з країн експорту в неторговому обiгу не має можливостi.
5. Виробниче, торговельне та фiнансове становище заявника.
Згiдно заяви ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" виробниче, торговельне та фiнансове становище заявника протягом перiоду розслiдування, погiршувалось.
В процесi спецiального розслiдування було встановлено, що обсяги виробництва заявником в перiод розслiдування скорочувались i помiсячно становили 70%, 24%, 1%, 2% та 90% вiд рiвня виробництва у жовтнi 1998р. Обсяги продажу подiбного товару в цей перiод становили вiдповiдно 51%, 141%, 29%, 27%, 33% вiд рiвня першого мiсяця перiоду розслiдування. У перiод розслiдування та у порiвняннi з попереднiми вiдповiдними перiодами вiдбувалось зниження прибуткiв , неповне використання виробничих потужностей, зниження цiни подiбного товару, неповна зайнятiсть на пiдприємствах заявника тощо.
6. Визначення причинно-наслiдкового зв'язку мiж обсягами iмпорту
в Україну товару, що є об'єктом розслiдування, та заподiянням шкоди нацiональному товаровиробнику.
Вiдповiдно до статтi 13 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" в процесi спецiального розслiдування дослiджувалась наявнiсть причинно-наслiдкового зв'язку мiж обсягами та умовами здiйснення iмпорту в Україну легкових автомобiлiв та заподiянням шкоди нацiональному товаровиробнику.
Було встановлено, що загальнi обсяги iмпорту в Україну легкових автомобiлiв протягом останнiх рокiв мали тенденцiю до значного зменшення. В цей же перiод соцiально-економiчнi та фiнансовi показники роботи ЗАТ "АвтоЗАЗ-Деу" суттєво не покращились, а в бiльшостi випадкiв навiть погiршились.
Таким чином, прямого причинно-наслiдкового зв'язку мiж тенденцiєю скорочення обсягiв iмпорту в Україну легкових автомобiлiв iноземного виробництва та виробничим, торговельним i фiнансовим становищем нацiонального товаровиробника не спостерiгається.
Разом з тим, значнi загальнi обсяги iмпорту в Україну легкових автомобiлiв (i в першу чергу в неторговому обiгу) не сприяють виробництву та реалiзацiї автомобiлiв нацiональним товаровиробником.
У зв'язку з цим, є доцiльним, щоб Мiнекономiки разом з Держмитслужбою продовжили вiдстеження iмпорту легкових автомобiлiв в Україну. Iнформацiю з цього питання розглянути на засiданнi Мiжвiдомчої комiсiї в сiчнi 2001 року.
7. Застосування спецiальних заходiв.
Вiдповiдно до статтi 16 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну", якщо зростання обсягу iмпорту в Україну вiдбувається у таких розмiрах та (або) у такi строки або на таких умовах, що заподiюється або iснує загроза заподiяння значної шкоди, з метою захисту нацiональних iнтересiв Мiжвiдомча комiсiя може прийняти рiшення про застосування спецiальних заходiв.
Матерiали цього спецiального розслiдування не пiдтверджують факту зростання загальних обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом спецiального розслiдування, а також наявностi прямого причинно-наслiдкового зв'язку мiж обсягами iмпорту в Україну i обсягами виробництва та реалiзацiї подiбного товару нацiональним товаровиробником. Крiм того, вiдсутнiсть облiку даних щодо iмпорту в Україну автомобiлiв легкових у неторговому обiгу по окремих країнах не дає пiдстав для застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну товару, що є об'єктом розслiдування, з країн експорту.
Виходячи з наведеного, враховуючи iнтереси нацiональних споживачiв та мiжнароднi економiчнi iнтереси України, а також з метою сприяння добросовiснiй конкуренцiї на внутрiшньому ринку автомобiлiв, керуючись статтями 16 i 17 Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" Мiжвiдомча комiсiя з мiжнародної торгiвлi ВИРIШИЛА:
1) Не застосовувати спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну автомобiлiв легкових з Республiки Болгарiя, Європейського Союзу, Малайзiї, Естонської Республiки, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Росiйської Федерацiї, Республiки Бiлорусь, Республiки Корея, Республiки Молдова, Республiки Польща, Румунiї, Словацької Республiки, Турецької Республiки, Чеської Республiки, Японiї, якi класифiкуються згiдно з Державним класифiкатором України "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" або ТН ЗЕД у товарнiй позицiї 8703.
2) Рекомендувати Держмитслужбi запровадити ведення митної статистики щодо iмпорту в Україну автомобiлiв легкових у неторговому обiгу, як за країнами походження автомобiлiв, так i за країнами їх експорту.
3) Мiнекономiки забезпечити публiкацiю цього рiшення у газетi "Урядовий кур'єр".
4) Мiнiстерству закордонних справ України нотифiкувати компетентнi органи Республiки Болгарiя, Європейського Союзу, Малайзiї, Естонської Республiки, Латвiйської Республiки, Литовської Республiки, Росiйської Федерацiї, Республiки Бiлорусь, Республiки Корея, Республiки Молдова, Республiки Польща, Румунiї, Словацької Республiки, Турецької Республiки, Чеської Республiки, Японiї про це рiшення.
5) Це рiшення набуває чинностi з дня його опублiкування.
Перший заступник голови Комiсiї | А. ГОНЧАРУК |