МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ

вiд 14.09.2009 р. N 11668-0-26-05-20


Щодо здiйснення розрахункiв за зовнiшньоекономiчними операцiями

     Вiдповiдно до <...> листа вiд 21 серпня 2009 року N к-101 стосовно надання роз'яснення щодо здiйснення розрахункiв за зовнiшньоекономiчними операцiями Мiнiстерством юстицiї у межах компетенцiї повiдомляється.

     Згiдно зi статтею 1 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть":

     - зовнiшньоекономiчна дiяльнiсть - це дiяльнiсть суб'єктiв господарської дiяльностi України та iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi, побудована на вiдносинах мiж ними, що має мiсце як на територiї України, так i за її межами;

     - зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) - це матерiально оформлена угода двох або бiльше суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi та їхнiх iноземних контрагентiв, спрямована на встановлення, змiну або припинення їх взаємних прав та обов'язкiв у зовнiшньоекономiчнiй дiяльностi;

     - момент здiйснення експортного (iмпортного) контракту - це момент, на який здiйснено всi обов'язки за зазначеним контрактом, включаючи оформлення векселiв (тратт) або укладення кредитних угод.

     Правовiдносини щодо порядку розрахункiв за зовнiшньоекономiчними договорами (контрактами) регулюються Законом України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi".

     Так, статтями 1 та 2 цього Закону встановлюється загальний строк розрахункiв за експортно-iмпортними операцiями у 180 календарних днiв, перевищення якого потребує висновку центрального органу виконавчої влади з питань економiчної полiтики.

     При цьому згiдно з частиною першою статтi 4 зазначеного Закону порушення резидентами строкiв, передбачених статтями 1 i 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пенi за кожний день прострочення у розмiрi 0,3 вiдсотка вiд суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару) в iноземнiй валютi, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Нацiонального банку України на день виникнення заборгованостi. Загальний розмiр нарахованої пенi не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару).

     При вирiшеннi порушеного питання також необхiдно враховувати, що постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24 березня 1999 року N 136, яку зареєстровано у Мiнiстерствi юстицiї 28 травня 1999 року за N 338/3631, затверджено Iнструкцiю про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями.

     Вiдповiдно до пiдпунктiв "г", "ґ" пункту 1.8 та пунктiв 2.6, 3.5 цiєї Iнструкцiї, сума валютної виручки або вартiсть товарiв може бути зменшена, якщо протягом виконання зобов'язань за договором, серед iншого, вiдбувається вiдповiдним чином оформлене повернення товару або його частини експортеру - на суму вартостi такого товару або вiдбувається повернення сплачених iмпортером коштiв повнiстю або частково - на суму таких коштiв.

     Банк знiмає з контролю експортну операцiю, якщо взаємнi зобов'язання за експортним договором частково або повнiстю не виконанi та вiдбувається часткове або повне повернення резиденту продукцiї, що була поставлена ним нерезиденту за цим договором, на пiдставi ВМД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування") i за наявностi iнформацiї про цю операцiю у реєстрi ВМД, а також за умови виконання вимог пункту 2.3 цього роздiлу щодо решти продукцiї. За вiдсутностi iнформацiї про зазначену операцiю в реєстрi ВМД додатковою пiдставою для зняття експортної операцiї резидента з контролю може бути письмове повiдомлення митного органу, засвiдчене пiдписом його керiвника (заступника керiвника), а також засвiдчена у порядку, встановленому Положенням про вантажну митну декларацiю, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 9 червня 1997 року N 574, копiя зазначеної ВМД, що отриманi на письмовий запит цього резидента.

     У разi повернення резиденту коштiв, що були перерахованi на адресу нерезидента за iмпортним договором у зв'язку з тим, що взаємнi зобов'язання за цим договором частково або повнiстю не виконанi, резидент самостiйно передає банку, який за дорученням резидента здiйснив платiж на користь нерезидента, копiї документiв, якi однозначно пiдтверджують повернення коштiв (за умови, що кошти повернуто на рахунок резидента в iншому банку). Вiдповiдальнiсть за порушення цiєї умови покладається на резидента.

     Таким чином, на нашу думку, незалежно вiд строкiв здiйснення всiх прав та обов'язкiв за зовнiшньоекономiчним контрактом, зарахування валютної виручки на валютнi рахунки в уповноважених банках у разi здiйснення експортних операцiй, а також поставка товарiв (робiт, послуг) при здiйсненнi iмпортних операцiй мають вiдбуватися у законодавчо визначенi строки розрахункiв за зовнiшньоекономiчними договорами (контрактами).

     При цьому експортна, iмпортна операцiї можуть бути знятi з контролю уповноваженим банком або iншою уповноваженою фiнансовою установою за наявностi належним чином оформлених документiв про припинення зобов'язань за цими операцiями.

     Звертаємо увагу на те, що листи мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, вони мають лише роз'яснювальний характер i не встановлюють правових норм.

Заступник Мiнiстра Л. Єфiменко
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.