МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ

вiд 03.10.2012 р. N 10910-0-26-12/83


     Мiнiстерство юстицiї розглянуло лист вiд 31 серпня 2012 року N 180 щодо деяких питань експорту продукцiї, яка мiстить генетично-модифiкованi органiзми, та в межах компетенцiї повiдомляє.

     Вiдповiдно до пiдпункту 29 пункту 4 Положення про Мiнiстерство юстицiї України, затвердженого Указом Президента України вiд 6 квiтня 2011 р. N 395, Мiнiстерство юстицiї вiдповiдно до покладених на нього завдань надає роз'яснення з питань, пов'язаних iз дiяльнiстю Мiн'юсту України, його територiальних органiв, пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння Мiнiстерства, а також стосовно актiв, якi ним видаються.

     Разом з тим зазначаємо, що статтею 1 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" визначено, що експорт (експорт товарiв) - це продаж товарiв українськими суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi iноземним суб'єктам господарської дiяльностi (у тому числi з оплатою в негрошовiй формi) з вивезенням або без вивезення цих товарiв через митний кордон України, включаючи реекспорт товарiв.

     Закон України "Про державну систему бiобезпеки при створеннi, випробуваннi, транспортуваннi та використаннi генетично модифiкованих органiзмiв" (далi - Закон) регулює вiдносини мiж органами виконавчої влади, виробниками, продавцями (постачальниками), розробниками, дослiдниками, науковцями та споживачами генетично модифiкованих органiзмiв та продукцiї, виробленої за технологiями, що передбачають їх розробку, створення, випробування, дослiдження, транспортування, iмпорт, експорт, розмiщення на ринку, вивiльнення у навколишнє середовище та використання в Українi iз забезпеченням бiологiчної i генетичної безпеки.

     Вiдповiдно до статтi 1 Закону обiг - це перемiщення (транспортування) або зберiгання та будь-якi дiї, пов'язанi з переходом права власностi чи володiння, включаючи продаж, обмiн або дарування.

     Продукцiя, отримана з використанням ГМО, - це продукцiя, в тому числi харчовi продукти та корми, технологiя виробництва якої передбачає використання ГМО на будь-якому етапi.

     При цьому частиною першою статтi 15 Закону забороняється промислове виробництво та введення в обiг ГМО, а також продукцiї, виробленої iз застосуванням ГМО, до їх державної реєстрацiї.

     Статтями 9 - 11 Закону визначенi повноваження центральних органiв виконавчої влади, зокрема:

     1) центральний орган виконавчої влади з питань екологiї та природних ресурсiв: здiйснює державну екологiчну експертизу ГМО, призначених для використання у вiдкритiй системi; на основi наукових принципiв та мiжнародного досвiду розробляє критерiї оцiнки ризику потенцiйного впливу ГМО на навколишнє природне середовище; здiйснює державну реєстрацiю засобiв захисту рослин, отриманих з використанням ГМО; здiйснює державний нагляд i контроль за дотриманням заходiв бiологiчної i генетичної безпеки щодо бiологiчних об'єктiв природного середовища при створеннi, дослiдженнi та практичному використаннi ГМО у вiдкритiй системi; надає дозволи на вивiльнення ГМО у вiдкритiй системi;

     2) центральний орган виконавчої влади з питань охорони здоров'я: на основi наукових принципiв та мiжнародного досвiду розробляє критерiї оцiнки ризику потенцiйного впливу на здоров'я людини ГМО та продукцiї, отриманої з використанням ГМО, у тому числi харчових продуктiв; здiйснює державну санiтарно-епiдемiологiчну експертизу ГМО, якi використовуються у вiдкритих системах, для обґрунтування висновку щодо їх бiологiчної i генетичної безпеки стосовно людини з метою їх державної реєстрацiї; здiйснює державний нагляд i контроль за дотриманням заходiв бiологiчної i генетичної безпеки стосовно людини при створеннi, дослiдженнi та практичному використаннi ГМО у вiдкритiй системi; здiйснює державну санiтарно-епiдемiологiчну експертизу продукцiї, отриманої з використанням ГМО, для обґрунтування висновку щодо її безпечностi для здоров'я i життя людини; здiйснює державну реєстрацiю ГМО джерел харчових продуктiв, а також державну реєстрацiю харчових продуктiв, косметичних засобiв, лiкарських засобiв, якi мiстять ГМО або отриманих з їх використанням; затверджує перелiк харчових продуктiв, щодо яких здiйснюється контроль вмiсту ГМО, та перелiк вiдповiдних методик детекцiї та iдентифiкацiї ГМО; здiйснює монiторинг харчових продуктiв, отриманих iз застосуванням ГМО, за критерiєм наявностi в них тiльки зареєстрованих ГМО джерел.

     3) центральний орган виконавчої влади з питань аграрної полiтики: забезпечує державну апробацiю (випробовування) та державну реєстрацiю створених на основi ГМО сортiв сiльськогосподарських рослин, порiд тварин, мiкробiологiчних сiльськогосподарських препаратiв; здiйснює державний нагляд i контроль за дотриманням заходiв бiологiчної i генетичної безпеки щодо сiльськогосподарських рослин i тварин при створеннi, дослiдженнi та практичному використаннi ГМО у вiдкритих системах на пiдприємствах, в установах i органiзацiях агропромислового комплексу незалежно вiд їх пiдпорядкування i форми власностi.

     Разом з цим Закон України "Про зерно та ринок зерна в Українi" визначає державну полiтику щодо розвитку ринку зерна як прiоритетного сектора економiки агропромислового комплексу України та спрямований на створення правових, економiчних та органiзацiйних умов конкурентоспроможного виробництва i формування ринку зерна для забезпечення внутрiшнiх потреб держави у продовольчому, насiннєвому та фуражному зернi, нарощування його експортного потенцiалу.

     Статтею 18 вказаного Закону суб'єктам ринку зерна гарантується право вiльно розпоряджатися власними ресурсами зерна та продуктами його переробки, укладати угоди щодо їх продажу, у тому числi на експорт, брати участь у формуваннi зернових ресурсiв України.

     Забороняється, крiм випадкiв, визначених законами України, встановлювати обмеження у перемiщеннi зерна та продуктiв його переробки.

     У свою чергу, частинами першою та другою статтi 21 цього Закону визначено, що якiсть зерна та продуктiв його переробки, що виробляються в Українi або ввозяться на митну територiю України, має вiдповiдати державним стандартам та iншим нормативним документам. Якiсть експортного зерна та продуктiв його переробки може вiдповiдати вимогам, що зафiксованi сторонами в експортному контрактi.

     Експортно-iмпортнi операцiї iз зерном та продуктами його переробки, крiм хлiбобулочних i макаронних виробiв, проводяться за наявностi сертифiката якостi зерна та продуктiв його переробки, який видається на платнiй основi територiальними органами спецiально уповноваженого державного органу у сферi державного контролю за якiстю зерна та продуктiв його переробки у порядку, що встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Разом з цим слiд зазначити, що згiдно з частиною першою статтi 196 Митного кодексу України не можуть бути пропущенi через митний кордон України:

     товари, перемiщення яких через митний кордон України заборонено законом;

     товари, на пропуск яких вiдповiдно до закону потрiбнi дозволи iнших державних органiв, за вiдсутностi цих дозволiв (крiм алкогольних напоїв i тютюнових виробiв, а також харчових продуктiв для власного споживання, що ввозяться громадянами в обсязi та в порядку, встановлених статтею 376 та частиною другою статтi 378 цього Кодексу);

     товари, що перемiщуються через митний кордон України з порушенням вимог цього Кодексу та iнших законiв України, крiм випадкiв, передбачених цим Кодексом.

     Також частинами першою та другою статтi 197 цього Кодексу визначено, що у випадках, передбачених законом, на окремi товари встановлюються обмеження щодо їх перемiщення через митний кордон України.

     Пропуск таких товарiв через митний кордон України та їх митне оформлення здiйснюються митними органами на пiдставi отриманих з використанням засобiв iнформацiйних технологiй документiв, якi пiдтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здiйснення вiдповiдних контрольних функцiй, iншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо подання таких документiв митним органам передбачено законами України.

     Перелiки таких товарiв (iз зазначенням їх опису та коду згiдно з УКТ ЗЕД), а також порядок видачi вiдповiдних дозволiв та їх обiгу з використанням засобiв iнформацiйних технологiй затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

Заступник Мiнiстра Д. М. Ворона
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.