ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про мiжнародне територiальне спiвробiтництво України

     Цей Закон визначає правовi, економiчнi та органiзацiйнi засади мiжнародного територiального спiвробiтництва України з iноземними державами, що спрямоване на налагодження мiжнародної територiальної спiвпрацi мiж державами, регiонами i територiями з метою збалансованостi соцiально-економiчного розвитку, забезпечення державних iнтересiв i безпеки шляхом пiдтримання взаємовигiдного спiвробiтництва з членами мiжнародного спiвтовариства на основi загальновизнаних принципiв i норм мiжнародного права з урахуванням iсторичних, економiчних, екологiчних, географiчних i демографiчних особливостей регiонiв i територiй.

Роздiл I. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Визначення термiнiв

     1. У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:

     1) державна пiдтримка мiжнародного територiального спiвробiтництва - сукупнiсть рiшень i дiй органiв державної влади України органiзацiйного, правового, фiнансового характеру, спрямованих на реалiзацiю проектiв (програм) мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     2) Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва - комплекс заходiв органiв державної влади України, спрямованих на розвиток мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     3) європейське об'єднання територiального спiвробiтництва - форма мiжнародного територiального спiвробiтництва, що здiйснюється шляхом об'єднання суб'єктiв мiжнародного територiального спiвробiтництва України i вiдповiдних суб'єктiв держав - членiв Європейського Союзу та iнших держав;

     4) єврорегiон - форма транскордонного спiвробiтництва, що здiйснюється вiдповiдно до двостороннiх або багатостороннiх угод для сприяння транскордонному спiвробiтництву;

     5) мiжнародне територiальне спiвробiтництво - сукупнiсть взаємовiдносин, спрямованих на встановлення i поглиблення економiчних, соцiальних, науково-технiчних, екологiчних, культурних та iнших вiдносин мiж суб'єктами i учасниками таких вiдносин в Українi та вiдповiдними суб'єктами i учасниками таких вiдносин iноземних держав, у межах компетенцiї, визначеної нацiональним законодавством та мiжнародними договорами України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України;

     6) мiжтериторiальне спiвробiтництво - вид мiжнародного територiального спiвробiтництва, крiм вiдносин транскордонного спiвробiтництва, мiж суб'єктами i учасниками таких вiдносин у межах регiонiв та територiй України та вiдповiдними суб'єктами i учасниками таких вiдносин в iноземних державах у межах компетенцiї, визначеної нацiональним законодавством та мiжнародними договорами, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України;

     7) об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва - форма органу мiжнародного територiального спiвробiтництва, що утворюється на територiї держав - членiв Ради Європи для розвитку мiжтериторiального та/або транскордонного спiвробiтництва мiж суб'єктами i учасниками таких вiдносин у сферах спiльної компетенцiї та вiдповiдно до повноважень, встановлених згiдно з нацiональним законодавством;

     8) програма мiжнародного територiального спiвробiтництва - комплекс взаємопов'язаних завдань та заходiв, що реалiзуються через проекти мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     9) проект мiжнародного територiального спiвробiтництва - комплекс взаємопов'язаних заходiв, спрямованих на розв'язання спiльних проблем розвитку в економiчнiй, соцiальнiй, науково-технiчнiй, екологiчнiй, культурнiй та iнших сферах, оформлений як документ, що визначає дiї суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва, а також ресурси, необхiднi для досягнення цiлей проекту протягом встановлених строкiв;

     10) суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва - мiсцевi органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республiки Крим, органи мiсцевого самоврядування України та/або їх об'єднання, що взаємодiють з вiдповiдними органами влади, органами мiсцевого самоврядування та/або їх об'єднаннями iноземних держав у межах своєї компетенцiї, встановленої законодавством України, вiдповiдно до угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво;

     11) транскордонне спiвробiтництво - вид мiжнародного територiального спiвробiтництва мiж суб'єктами i учасниками таких вiдносин у межах регiонiв, прилеглих до державного кордону України, у тому числi вiдокремлених водними об'єктами, вiдповiдними суб'єктами i учасниками таких вiдносин сусiднiх держав, у тому числi вiдокремлених водними об'єктами, у межах компетенцiї, визначеної нацiональним законодавством та мiжнародними договорами України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України;

     12) транснацiональне спiвробiтництво - вид мiжнародного територiального спiвробiтництва мiж Україною та iноземними державами в межах певних регiонiв (макрорегiонiв) та територiй, у тому числi вiдокремлених водними об'єктами, з метою встановлення i поглиблення соцiально-економiчних та iнших вiдносин, а також пошуку ефективних рiшень для вирiшення спiльних територiальних, економiчних i соцiальних проблем, якi потребують розв'язання на державному рiвнi;

     13) угода про мiжнародне територiальне спiвробiтництво - угода, укладена суб'єктами та учасниками мiжнародного територiального спiвробiтництва України у межах компетенцiї, встановленої законом України, та вiдповiдними суб'єктами та учасниками iноземних держав, що визначає правовi, органiзацiйнi, економiчнi та iншi питання мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     14) учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва - юридичнi та фiзичнi особи, асоцiацiї органiв мiсцевого самоврядування, їх об'єднання, iншi громадськi об'єднання та iншi особи, що беруть участь у мiжнародному територiальному спiвробiтництвi в межах своїх iнтересiв та прав, визначених цим Законом.

     2. Термiни "макрорегiон" та "Державна стратегiя регiонального розвитку" вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Законi України "Про засади державної регiональної полiтики".

     Стаття 2. Мета та принципи мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Мiжнародне територiальне спiвробiтництво здiйснюється з метою формування та поглиблення дружнiх, у тому числi добросусiдських i взаємовигiдних, вiдносин його суб'єктiв i учасникiв, що сприятимуть спiльному вирiшенню завдань мiсцевого, регiонального та державного розвитку, на основi таких принципiв:

     1) законностi;

     2) прозоростi;

     3) вiдкритостi;

     4) добровiльностi;

     5) взаємної вiдповiдальностi суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва за його результати;

     6) поваги до внутрiшнiх справ держави;

     7) додержання прав людини та основоположних свобод;

     8) взаємовигiдного спiвробiтництва та партнерства;

     9) поваги до державного суверенiтету, територiальної цiлiсностi та непорушностi кордонiв держави;

     10) вiдповiдностi угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво повноваженням суб'єктiв i правам учасникiв такого спiвробiтництва;

     11) спiльного усунення полiтичних, економiчних, правових, адмiнiстративних та iнших перешкод для взаємної спiвпрацi.

     2. Мiжнародне територiальне спiвробiтництво з суб'єктами i учасниками держави, визнаної державою-агресором, державою-терористом, не допускається.

     Стаття 3. Законодавство з питань мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Правовою основою мiжнародного територiального спiвробiтництва є Конституцiя України, мiжнароднi договори України, що регулюють вiдносини у цiй сферi, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, цей Закон та iншi нормативно-правовi акти, прийнятi вiдповiдно до закону.

     2. Якщо мiжнародним договором України, згода на обов'язковiсть якого надана Верховною Радою України, встановлено iншi правила, нiж передбаченi цим Законом, застосовуються правила мiжнародного договору України.

     Стаття 4. Мета та принципи державної полiтики у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Метою державної полiтики у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва є створення сприятливих умов для ефективної i взаємовигiдної спiвпрацi суб'єктiв та учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва, пiдвищення соцiально-економiчного розвитку регiонiв i територiй України та рiвня життя населення.

     2. Державна полiтика у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва ґрунтується на принципах:

     1) законностi;

     2) вiдповiдальностi;

     3) вiдкритостi;

     4) iнклюзивностi;

     5) чiткого розподiлу завдань, повноважень та вiдповiдальностi мiж суб'єктами i учасниками мiжнародного територiального спiвробiтництва України;

     6) гармонiзацiї державних, регiональних та мiсцевих iнтересiв;

     7) забезпечення рiвних можливостей доступу до мiжнародного територiального спiвробiтництва для регiонiв i територiальних громад України;

     8) розмежування повноважень та вiдповiдальностi центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування з метою найбiльш ефективного розв'язання проблем та виконання завдань у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     9) створення ефективних механiзмiв забезпечення умов для здiйснення мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     10) забезпечення рiвних прав та можливостей усiх осiб незалежно вiд раси, кольору шкiри, полiтичних, релiгiйних та iнших переконань, статi, вiку, стану здоров'я, етнiчного та соцiального походження, громадянства, сiмейного та майнового стану, мiсця проживання, мовних або iнших ознак;

     11) вiдповiдностi напрямiв мiжнародного територiального спiвробiтництва державнiй регiональнiй полiтицi;

     12) об'єктивностi, вiдкритостi та економiчної обґрунтованостi конкурсного вiдбору проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва, яким може надаватися державна фiнансова пiдтримка;

     13) концентрацiї фiнансових ресурсiв на прiоритетних проектах та програмах мiжнародного територiального спiвробiтництва з метою досягнення цiлей, визначених Державною стратегiєю регiонального розвитку.

Роздiл II. ОРГАНIЗАЦIЯ МIЖНАРОДНОГО ТЕРИТОРIАЛЬНОГО СПIВРОБIТНИЦТВА

     Стаття 5. Сфери та види мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Мiжнародне територiальне спiвробiтництво у межах повноважень та iнтересiв суб'єктiв та учасникiв територiального спiвробiтництва України може здiйснюватися в економiчнiй, соцiальнiй, науково-технiчнiй, екологiчнiй, культурнiй та iнших сферах, а також щодо надання взаємної допомоги у разi виникнення надзвичайних ситуацiй.

     2. Мiжнародне територiальне спiвробiтництво може здiйснюватися шляхом:

     1) утворення нових або приєднання до iснуючих органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва, зокрема до об'єднань єврорегiонального спiвробiтництва, європейських об'єднань територiального спiвробiтництва, єврорегiону;

     2) укладення угод про мiжнародне територiальне спiвробiтництво в окремих сферах;

     3) розроблення та реалiзацiї спiльних iнiцiатив, заходiв, проектiв, програм та стратегiй в окремих сферах, що передбачає координацiю дiй суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва та акумулювання ресурсiв на визначений перiод для спiльної реалiзацiї вiдповiдних заходiв;

     4) встановлення та розвитку взаємовигiдних контактiв мiж суб'єктами i учасниками мiжнародного територiального спiвробiтництва, зокрема в рамках мiжурядових комiсiй, рад, робочих груп.

     3. Суб'єкти i учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва можуть обирати iншi форми спiвробiтництва, не забороненi законом України i нацiональним законодавством суб'єктiв та учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва iноземних держав, якi сприятимуть розробленню та реалiзацiї спiльних iнiцiатив, заходiв, проектiв, програм та стратегiй в окремих сферах.

     4. Види мiжнародного територiального спiвробiтництва:

     1) мiжтериторiальне спiвробiтництво;

     2) транскордонне спiвробiтництво;

     3) транснацiональне спiвробiтництво.

     Стаття 6. Мiжтериторiальне спiвробiтництво

     1. Мiжтериторiальне спiвробiтництво здiйснюється з метою найбiльш ефективного використання природно-ресурсного потенцiалу регiонiв i територiй, якi безпосередньо не прилягають до державного кордону України, пiдвищення рiвня життя населення.

     2. Мiжтериторiальне спiвробiтництво може здiйснюватися на двостороннiй або багатостороннiй основi шляхом укладання угод про мiжтериторiальне спiвробiтництво у порядку, встановленому цим Законом.

     3. Мiжтериторiальне спiвробiтництво здiйснюється шляхом:

     1) реалiзацiї спiльних проектiв та програм;

     2) укладання угод про мiжтериторiальне спiвробiтництво в окремих сферах;

     3) утворення або приєднання до об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва;

     4) приєднання до європейського об'єднання територiального спiвробiтництва.

     Стаття 7. Транскордонне спiвробiтництво

     1. Транскордонне спiвробiтництво здiйснюється з метою розв'язання спiльних проблем прикордонних регiонiв i територiй України та сумiжних держав шляхом оптимального поєднання їхнiх можливостей i ресурсiв та передбачає створення договiрних взаємовiдносин мiж суб'єктами i учасниками такого спiвробiтництва.

     2. Транскордонне спiвробiтництво здiйснюється шляхом:

     1) реалiзацiї спiльних проектiв та програм;

     2) укладання угод про транскордонне спiвробiтництво;

     3) утворення або приєднання до об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва;

     4) приєднання до європейського об'єднання територiального спiвробiтництва;

     5) утворення єврорегiону.

     Стаття 8. Транснацiональне спiвробiтництво

     1. Транснацiональне спiвробiтництво здiйснюється з метою залучення суб'єктiв i учасникiв на нацiональному, регiональному i мiсцевому рiвнях для реалiзацiї спiльних проектiв та програм з вiдповiдними суб'єктами i учасниками iноземних держав для розширення добросусiдських вiдносин та досягнення вищого ступеня територiальної iнтеграцiї до мiжнародного спiвтовариства.

     2. Транснацiональне спiвробiтництво може поєднувати iншi види мiжнародного територiального спiвробiтництва для розв'язання спiльних проблем на мiжнародному, державному, регiональному та мiсцевому рiвнях.

     3. Транснацiональне спiвробiтництво дає змогу суб'єктам i учасникам транснацiонального спiвробiтництва в Українi спiвпрацювати з iноземними державами на рiвнi макрорегiонiв, у межах значних територiй та з урахуванням стратегiчних документiв iноземних держав та Європейського Союзу.

     Стаття 9. Координацiя мiжнародного територiального спiвробiтництва щодо додержання законодавства з питань мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Загальну координацiю мiжнародного територiального спiвробiтництва щодо додержання законодавства з питань мiжнародного територiального спiвробiтництва здiйснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, за участю комiтетiв Верховної Ради України, до предметiв вiдання яких належать питання регiональної полiтики, транскордонного та мiжтериторiального (мiжрегiонального) спiвробiтництва, згiдно з цим Законом.

     2. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва:

     1) здiйснює пiдготовку та внесення у встановленому порядку проектiв нормативно-правових актiв, змiн до законодавства з питань мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     2) здiйснює монiторинг реалiзацiї Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва, пiдготовку та подання вiдповiдних звiтiв до Кабiнету Мiнiстрiв України, а також iнформування комiтетiв Верховної Ради України, до предметiв вiдання яких належать питання регiональної полiтики i транскордонного та мiжтериторiального (мiжрегiонального) спiвробiтництва, щодо стану реалiзацiї Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     3) координує дiяльнiсть центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим щодо здiйснення мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     4) затверджує порядок погодження проектiв угод про мiжнародне територiальне спiвробiтництво;

     5) затверджує форму та порядок подання звiту про здiйснення мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     6) погоджує проекти угод про мiжнародне територiальне спiвробiтництво;

     7) здiйснює реєстрацiю угод про мiжнародне територiальне спiвробiтництво;

     8) погоджує проекти угод про утворення об'єднань єврорегiонального спiвробiтництва та їх статутiв;

     9) здiйснює методичне забезпечення дiяльностi суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва щодо здiйснення ними мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     10) здiйснює iншi повноваження щодо реалiзацiї державної полiтики у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва i регiонального розвитку, визначенi Конституцiєю України та законами України, мiжнародними договорами України, що регулюють вiдносини у цiй сферi, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.

     3. Мiсцевi органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республiки Крим та органи мiсцевого самоврядування, якi є суб'єктами мiжнародного територiального спiвробiтництва, щороку, протягом першого кварталу року, наступного за звiтним, подають до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, звiт про здiйснення мiжнародного територiального спiвробiтництва у рамках виконання укладених угод.

     Про результати розгляду звiтiв центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, iнформує Кабiнет Мiнiстрiв України та комiтети Верховної Ради України, до предметiв вiдання яких належать питання регiональної полiтики i мiжтериторiального (мiжрегiонального) та транскордонного спiвробiтництва.

     4. Форма та порядок подання звiту про здiйснення мiжнародного територiального спiвробiтництва затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику.

     5. Iншi центральнi органи виконавчої влади беруть участь у координацiї та розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва вiдповiдно до компетенцiї та мiжнародних договорiв України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.

     Стаття 10. Повноваження суб'єктiв мiжнародного територiального спiвробiтництва України

     1. Суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва України в межах своїх повноважень та вiдповiдно до закону:

     1) укладають угоди про мiжнародне територiальне (мiжтериторiальне, транскордонне, транснацiональне) спiвробiтництво i забезпечують їх виконання;

     2) дотримуються зобов'язань України за мiжнародними договорами України про мiжнародне територiальне (мiжтериторiальне, транскордонне, транснацiональне) спiвробiтництво;

     3) здiйснюють пiдготовку, реалiзацiю i координацiю проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     4) беруть участь у розробленнi Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     5) вносять у разi потреби у встановленому порядку пропозицiї щодо внесення змiн до актiв законодавства з питань мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     6) утворюють органи мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     7) приймають рiшення про фiнансування дiяльностi органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     8) забезпечують у межах своєї компетенцiї видiлення в установленому порядку з мiсцевих бюджетiв коштiв на розвиток мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     9) приймають рiшення про вступ до вiдповiдних мiжнародних асоцiацiй, iнших об'єднань;

     10) вносять пропозицiї щодо органiзацiї прикордонної торгiвлi;

     11) здiйснюють iншi повноваження у сферi мiжнародного територiального спiвробiтництва вiдповiдно до законiв України та мiжнародних договорiв України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.

     2. Учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва України беруть участь у мiжнародному територiальному спiвробiтництвi в межах своїх iнтересiв та прав, визначених цим Законом.

     Стаття 11. Угода про мiжнародне територiальне спiвробiтництво

     1. Суб'єкти та учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва України в межах своїх повноважень, визначених законом, мiжнародних договорiв України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, можуть укладати угоди про мiжнародне територiальне (мiжтериторiальне, транскордонне, транснацiональне) спiвробiтництво. У таких угодах визначаються правовi, органiзацiйнi, економiчнi та iншi аспекти спiвробiтництва.

     Примiрна форма угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику.

     2. Проект угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво пiдлягає погодженню центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику.

     Пiсля надходження проекту угоди центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, протягом 30 днiв здiйснює його перевiрку на вiдповiднiсть Конституцiї України, цьому Закону, мiжнародним договорам України, що регулюють вiдносини у цiй сферi, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, та в разi забезпечення такої вiдповiдностi приймає рiшення про погодження проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво. Рiшення про погодження проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво надсилається вiдповiдним суб'єктам мiжнародного територiального спiвробiтництва протягом трьох робочих днiв з дати його прийняття.

     У разi виявлення у проектi угоди невiдповiдностi Конституцiї України, цьому Закону, мiжнародним договорам України, що регулюють вiдносини у цiй сферi, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, приймає рiшення про вiдмову у погодженнi проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво iз зазначенням пiдстави. Рiшення про вiдмову у погодженнi проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво надсилається суб'єктам мiжнародного територiального спiвробiтництва протягом трьох робочих днiв з дати його прийняття.

     Пiсля усунення причин, що стали пiдставою для вiдмови у погодженнi проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво, суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва можуть повторно подати проект угоди для погодження.

     При повторному розглядi проекту угоди центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, не допускається вiдмова у його погодженнi з причин, не зазначених у рiшеннi про вiдмову у погодженнi цього проекту угоди (крiм неусунення чи усунення не в повному обсязi суб'єктами мiжнародного територiального спiвробiтництва причин, що стали пiдставою для вiдмови у погодженнi, або наявностi у проектi угоди положень, що були вiдсутнi пiд час попереднього розгляду).

     У разi якщо центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, у визначений цiєю частиною строк не прийняв та не надiслав рiшення про вiдмову у погодженнi проекту угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво, такий проект угоди вважається погодженим.

     3. Укладена угода про мiжнародне територiальне спiвробiтництво, проект якої був погоджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, пiдлягає реєстрацiї в порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     4. Суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва України за запитами центральних органiв виконавчої влади, до компетенцiї яких належать питання, що є предметом угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво, надають iнформацiю про стан та результати виконання такої угоди.

     Стаття 12. Органи мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Суб'єкти i учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва, крiм фiзичних осiб, можуть утворювати органи мiжнародного територiального (мiжтериторiального та/або транскордонного, та/або транснацiонального) спiвробiтництва вiдповiдно до повноважень, визначених нацiональним законодавством вiдповiдної держави, та угод про мiжнародне територiальне спiвробiтництво з метою заохочення, пiдтримки та розвитку спiвробiтництва в iнтересах населення.

     2. Правовий статус, функцiї, повноваження та джерела фiнансування органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва визначаються мiжнародними договорами України про мiжнародне територiальне (мiжтериторiальне та/або транскордонне, та/або транснацiональне) спiвробiтництво, угодами про мiжнародне територiальне спiвробiтництво, законодавством держав, суб'єкти i учасники яких беруть участь у роботi органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва, угодами про утворення та статутами цих органiв.

     3. У разi якщо угодою про мiжнародне територiальне спiвробiтництво передбачається розмiщення органу мiжнародного територiального спiвробiтництва (його штаб-квартири) на територiї України, такий орган може утворюватися як юридична особа, або його функцiї можуть покладатися на вiдповiднi виконавчi органи органiв мiсцевого самоврядування та/або структурнi пiдроздiли мiсцевих органiв виконавчої влади.

     4. Орган мiжнародного територiального спiвробiтництва виконує завдання, визначенi його членами вiдповiдно до установчих документiв.

     5. Суб'єкти та/або учасники мiжнародного територiального спiвробiтництва можуть утворювати (приєднуватися до утворених на територiї iноземних держав) та/або брати участь в утвореннi та роботi органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     6. Органами мiжнародного територiального спiвробiтництва є:

     1) об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва;

     2) європейське об'єднання територiального спiвробiтництва;

     3) єврорегiон;

     4) iншi органи.

     7. Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва утворюється як юридична особа вiдповiдно до нацiонального законодавства держави - члена Ради Європи, на територiї якої розмiщується його штаб-квартира.

     8. Європейське об'єднання територiального спiвробiтництва утворюється як юридична особа вiдповiдно до нацiонального законодавства держави - члена Європейського Союзу, на територiї якої розмiщується орган мiжнародного територiального спiвробiтництва (його штаб-квартира);

     9. Фiзичнi особи не можуть бути суб'єктами та/або учасниками об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, європейського об'єднання територiального спiвробiтництва, iнших органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     10. Єврорегiон утворюється вiдповiдно до двосторонньої або багатосторонньої угоди про спiвробiтництво з метою встановлення i поглиблення економiчних, соцiальних, наукових, технологiчних, екологiчних, культурних та iнших вiдносин мiж суб'єктами i учасниками транскордонного спiвробiтництва України та iноземних держав.

     Єврорегiон може бути реорганiзований в iнший орган мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     Стаття 13. Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва

     1. Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва на територiї України утворюється засновниками на пiдставi угоди про утворення та дiє вiдповiдно до його статуту, який є складовою частиною такої угоди.

     2. Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва може мати, крiм засновникiв, iнших членiв, що вступили до такого об'єднання у порядку, встановленому його статутом та законом.

     Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва утворюється в органiзацiйно-правовiй формi непiдприємницького товариства.

     3. Основними завданнями дiяльностi об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва є розроблення та реалiзацiя спiльних iнiцiатив, заходiв, проектiв, програм мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     4. Завдання об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва визначаються угодою про утворення та статутом такого об'єднання з урахуванням вимог цього Закону.

     5. Засновниками та/або iншими членами об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва можуть бути:

     1) мiсцевi органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республiки Крим, органи мiсцевого самоврядування України та/або їх об'єднання;

     2) органи влади, органи мiсцевого самоврядування та/або їх об'єднання держав - членiв Ради Європи, якi мають вiдповiднi повноваження згiдно з нацiональним законодавством;

     3) юридичнi особи, якi не здiйснюють комерцiйної дiяльностi (з урахуванням вимог частини шостої цiєї статтi).

     6. Юридична особа, яка не здiйснює комерцiйної дiяльностi, може бути членом об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, за умови що:

     1) її дiяльнiсть фiнансується переважно органом державної влади чи органом мiсцевого самоврядування; або

     2) її управлiння контролюється органом державної влади чи органом мiсцевого самоврядування; або

     3) не менше половини складу її адмiнiстративного, управлiнського або наглядового органу призначається органом державної влади чи органом мiсцевого самоврядування.

     7. Мiсцевi органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республiки Крим, органи мiсцевого самоврядування України та їх об'єднання можуть бути членами об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, орган (штаб-квартира) якого розмiщується на територiї держави - члена Ради Європи.

     8. Суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва, якi мають намiр утворити об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, готують проекти угоди про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва та статуту такого об'єднання.

     9. У проектi угоди про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва зазначаються:

     1) найменування об'єднання, перелiк його членiв;

     2) мiсцезнаходження (адреса) органу (штаб-квартири) об'єднання, строк його функцiонування (обмежений чи необмежений);

     3) органiзацiйно-правова форма об'єднання, його мета та завдання;

     4) зобов'язання членiв щодо дiй, пов'язаних з утворенням об'єднання, а також коштiв та iншого майна, що передаються ними на момент утворення об'єднання.

     10. У проектi статуту об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва зазначаються:

     1) найменування об'єднання;

     2) мiсцезнаходження (адреса) органу (штаб-квартири) об'єднання;

     3) мета, завдання, види дiяльностi об'єднання;

     4) умови та порядок прийняття членiв об'єднання, їхнi права та обов'язки, а також умови та порядок їх виходу з об'єднання;

     5) органи управлiння об'єднання, їх склад, компетенцiя та порядок дiяльностi;

     6) порядок призначення, обрання або затвердження членiв органiв управлiння об'єднання, їх замiщення, зупинення, припинення (вiдкликання) їхнiх повноважень;

     7) порядок внесення змiн до статуту об'єднання;

     8) джерела надходжень об'єднання, порядок використання його коштiв та iншого майна, порядок здiйснення контролю i ведення звiтностi об'єднання;

     9) пiдстави та порядок припинення об'єднання, у тому числi вирiшення майнових питань у разi його лiквiдацiї.

     11. Угода про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, статут такого об'єднання складаються мовою держави, на територiї якої розмiщено його орган (штаб-квартира), та мовами членiв об'єднання, при цьому всi тексти мають однакову юридичну силу.

     12. Уповноважений представник суб'єктiв мiжнародного територiального спiвробiтництва, якi мають намiр утворити об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, надсилає проекти угоди про утворення та статуту об'єднання до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, для погодження вiдповiдно до частини другої статтi 11 цього Закону.

     13. Погоджена вiдповiдно до частини другої статтi 11 цього Закону угода про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва пiдписується в установленому законом порядку.

     Якщо одним iз засновникiв та/або iнших членiв такого об'єднання є орган мiсцевого самоврядування, прийняття рiшення про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва або про вступ до нього, схвалення угоди про утворення такого об'єднання або вступ до нього, затвердження його статуту здiйснюються на найближчому пленарному засiданнi органу мiсцевого самоврядування.

     14. У разi заснування суб'єктами мiжнародного територiального спiвробiтництва України та держав - членiв Ради Європи об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, орган (штаб-квартира) якого розмiщується на територiї України, державна реєстрацiя такого об'єднання здiйснюється за мiсцезнаходженням його органу (штаб-квартири) у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань".

     15. Примiрна угода про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва i примiрний статут такого об'єднання затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     16. Суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва можуть бути засновниками об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва, що утворюється на територiї держави - члена Ради Європи, за умови погодження проектiв угоди про утворення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва та статуту такого об'єднання вiдповiдно до частини другої статтi 11 цього Закону.

     17. Об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва провадить свою дiяльнiсть на основi кошторису, що затверджується на кожний наступний рiк вiдповiдним органом управлiння об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва.

     18. Джерелами фiнансування дiяльностi об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва є:

     1) разовi або перiодичнi внески, грошовi вiдрахування членiв об'єднання згiдно iз статутом;

     2) кошти та iнше майно, що надходять вiдповiдно до програм мiжнародної технiчної, благодiйної допомоги;

     3) надходження з iнших джерел, що не суперечать законодавству.

     19. У разi припинення об'єднання єврорегiонального спiвробiтництва його майно та iншi кошти пiсля задоволення вимог кредиторiв передаються одному або декiльком об'єднанням вiдповiдного виду або зараховуються в дохiд бюджету у порядку, визначеному статутом такого об'єднання.

     Стаття 14. Європейське об'єднання територiального спiвробiтництва

     1. Європейське об'єднання територiального спiвробiтництва утворюється з метою економiчного, соцiального, територiального спiвробiтництва мiж членами, включаючи один або декiлька напрямiв мiжтериторiального, транскордонного, транснацiонального спiвробiтництва.

     Суб'єкти мiжнародного територiального спiвробiтництва, юридичнi особи, що вiдповiдають вимогам, встановленим частиною шостою статтi 13 цього Закону, якi мають намiр стати членами європейського об'єднання територiального спiвробiтництва або утворити його спiльно з такими суб'єктами держав - членiв Європейського Союзу, керуються Конституцiєю України, цим Законом, мiжнародними договорами України, що регулюють вiдносини у цiй сферi, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, та iншими нормативно-правовими актами України.

     2. Проекти угоди про утворення європейського об'єднання територiального спiвробiтництва та статуту такого об'єднання розробляються суб'єктами транскордонного або мiжтериторiального спiвробiтництва держав - членiв Європейського Союзу, якi є його засновниками, вiдповiдно до нацiонального законодавства держави, на територiї якої розмiщено орган (штаб-квартиру) такого об'єднання.

Роздiл III. ДЕРЖАВНА ПIДТРИМКА РОЗВИТКУ МIЖНАРОДНОГО ТЕРИТОРIАЛЬНОГО СПIВРОБIТНИЦТВА

     Стаття 15. Змiст державної пiдтримки розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Питання щодо державної пiдтримки розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва, стимулювання участi регiонiв у програмах i проектах мiжнародного територiального спiвробiтництва, а також вiдповiдностi таких проектiв i програм прiоритетам, визначеним Державною програмою розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва, та цiлям, визначеним Державною стратегiєю регiонального розвитку, розглядаються на засiданнях Мiжвiдомчої координацiйної комiсiї з питань регiонального розвитку, яка утворюється вiдповiдно до статтi 18 Закону України "Про засади державної регiональної полiтики".

     До участi в роботi Мiжвiдомчої координацiйної комiсiї з питань регiонального розвитку центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, залучає членiв комiтетiв Верховної Ради України, до предметiв вiдання яких належать питання регiональної полiтики, транскордонного та мiжтериторiального (мiжрегiонального) спiвробiтництва, за рiшенням таких комiтетiв.

     Стаття 16. Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва як стратегiчний документ визначає комплекс взаємопов'язаних завдань i заходiв довгострокового характеру, спрямованих на розвиток територiального спiвробiтництва, що здiйснюються за рахунок коштiв Державного бюджету України та iнших джерел, не заборонених законодавством, та узгодженi за строками виконання, складом виконавцiв, ресурсним забезпеченням.

     2. Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, спiльно з iншими центральними органами виконавчої влади, до компетенцiї яких належать питання мiжнародного територiального спiвробiтництва, iз залученням суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     3. До Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва включаються прiоритети та заходи, що вiдповiдають цiлям, визначеним Державною стратегiєю регiонального розвитку, якi спрямованi на розвиток мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     4. Державна програма розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва може включати проекти та програми мiжнародного територiального спiвробiтництва, вiдбiр яких здiйснюється на конкурсних засадах.

     До участi в конкурсному вiдборi проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва, яким може надаватися державна фiнансова пiдтримка, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, залучає членiв комiтетiв Верховної Ради України, до предметiв вiдання яких належать питання регiональної полiтики, транскордонного та мiжтериторiального (мiжрегiонального) спiвробiтництва, за рiшенням таких комiтетiв.

     Порядок проведення конкурсного вiдбору проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва, яким може надаватися державна фiнансова пiдтримка, затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Стаття 17. Функцiї центральних органiв виконавчої влади у сферi державної пiдтримки мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Центральнi органи виконавчої влади, до компетенцiї яких належать питання, що є предметом мiжнародного територiального спiвробiтництва, вiдповiдно до закону:

     1) погоджують участь суб'єктiв мiжнародного територiального спiвробiтництва у заснуваннi органiв мiжнародного територiального спiвробiтництва або приймають рiшення про вiдмову у погодженнi з пiдстав, визначених цим Законом, у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику;

     2) беруть участь у розробленнi та забезпеченнi реалiзацiї порядку проведення конкурсного вiдбору проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва, яким може надаватися державна фiнансова пiдтримка;

     3) надають правову, iнформацiйну, методичну, органiзацiйну пiдтримку суб'єктам i учасникам мiжнародного територiального спiвробiтництва України;

     4) беруть участь у розробленнi та забезпеченнi реалiзацiї Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     5) беруть участь у здiйсненнi монiторингу виконання Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     6) беруть участь у розглядi пропозицiй суб'єктiв i учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва України щодо включення проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва до Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     7) здiйснюють у межах своєї компетенцiї координацiю та узгодження завдань i заходiв Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва з iншими програмними документами пiд час формування проекту Державного бюджету України на вiдповiдний рiк;

     8) здiйснюють у межах своєї компетенцiї взаємодiю з мiжнародними органiзацiями щодо розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва.

Роздiл IV. ФIНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МIЖНАРОДНОГО ТЕРИТОРIАЛЬНОГО СПIВРОБIТНИЦТВА

     Стаття 18. Джерела фiнансового забезпечення мiжнародного територiального спiвробiтництва України

     1. Фiнансове забезпечення мiжнародного територiального спiвробiтництва України здiйснюється за рахунок коштiв:

     1) державного бюджету;

     2) мiсцевих бюджетiв;

     3) iнших джерел, не заборонених законодавством.

     Стаття 19. Форми державної фiнансової пiдтримки розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва

     1. Державна фiнансова пiдтримка розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва надається за прiоритетними напрямами та передбачає:

     1) забезпечення фiнансування проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     2) створення пiльгових митних, валютно-фiнансових, податкових та iнших умов для учасникiв мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     3) укладення мiжнародних договорiв України щодо спрощення правил перетину державного кордону України, iнших форм мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     4) конкурсний вiдбiр проектiв та програм мiжнародного територiального спiвробiтництва, яким може надаватися державна фiнансова пiдтримка;

     5) розроблення та виконання програм розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва;

     6) надання правової, органiзацiйної, методичної, iнформацiйної допомоги та пiдтримки суб'єктам i учасникам мiжнародного територiального спiвробiтництва України.

     2. Державна фiнансова пiдтримка надається проектам та програмам мiжнародного територiального спiвробiтництва, якi вiдiбранi за результатами конкурсного вiдбору у порядку, що затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України, та можуть бути включенi у встановленому законом порядку до Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     Фiнансове забезпечення Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва здiйснюється у межах коштiв, передбачених у державному i мiсцевих бюджетах на вiдповiдний рiк, зокрема за рахунок коштiв державного фонду регiонального розвитку, а також мiжнародної технiчної допомоги та iнших джерел, не заборонених законодавством.

     3. Обсяги державної фiнансової пiдтримки розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва визначаються у законi про Державний бюджет України на вiдповiдний рiк згiдно з Державною програмою розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     4. Обсяг коштiв, що спрямовуються суб'єктами мiжнародного територiального спiвробiтництва України на виконання державних програм розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва, визначається у вiдповiдних мiсцевих бюджетах та бюджетах суб'єктiв мiжнародного територiального спiвробiтництва.

     5. Заходи щодо виконання Державної програми розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва фiнансуються за рахунок бюджетних призначень головних розпорядникiв коштiв Державного бюджету України.

Роздiл V. ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХIДНI ПОЛОЖЕННЯ

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.

     2. Визнати таким, що втратив чиннiсть, Закон України "Про транскордонне спiвробiтництво" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2004 р., N 45, ст. 499; 2010 р., N 12, ст. 116; 2014 р., N 4, ст. 61; 2018 р, N 43, ст. 343).

     3. У перiод дiї воєнного стану в Українi, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, та протягом 30 днiв пiсля його припинення чи скасування суб'єктами мiжнародного територiального спiвробiтництва в розумiннi цього Закону можуть бути начальники вiйськових адмiнiстрацiй населених пунктiв, стосовно яких Верховною Радою України прийнято рiшення, передбачене частиною другою статтi 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

     4. Угоди про транскордонне спiвробiтництво, погодженi центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну регiональну полiтику, та зареєстрованi/включенi до реєстру угод про транскордонне спiвробiтництво до набрання чинностi цим Законом, не потребують перегляду та/або перереєстрацiї (крiм випадкiв внесення змiн до таких угод) у зв'язку iз прийняттям цього Закону.

     5. Внести змiни до таких законiв України:

     1) у Законi України "Про мiсцеве самоврядування в Українi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1997 р., N 24, ст. 170 iз наступними змiнами):

     у частинi першiй статтi 26:

     пункт 212 викласти в такiй редакцiї:

     "212) схвалення угод про європейське об'єднання територiального спiвробiтництва, прийняття рiшень про утворення європейського об'єднання територiального спiвробiтництва, про приєднання до такого об'єднання або про вихiд з нього";

     доповнити пунктами 213 i 214 такого змiсту:

     "213) прийняття рiшень про вступ до вiдповiдних мiжнародних асоцiацiй, iнших об'єднань;

     214) прийняття рiшень щодо фiнансування дiяльностi органiв мiжтериторiального та транскордонного спiвробiтництва";

     у частинi першiй статтi 43:

     пункт 152 викласти в такiй редакцiї:

     "152) схвалення угод про європейське об'єднання територiального спiвробiтництва, прийняття рiшень про утворення європейського об'єднання територiального спiвробiтництва, про приєднання до такого об'єднання або про вихiд з нього";

     доповнити пунктами 153 i 154 такого змiсту:

     "153) прийняття рiшень про вступ до вiдповiдних мiжнародних асоцiацiй, iнших об'єднань;

     154) прийняття рiшень щодо фiнансування дiяльностi органiв мiжтериторiального та транскордонного спiвробiтництва";

     2) у Законi України "Про мiсцевi державнi адмiнiстрацiї" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1999 р., N 20 - 21, ст. 190 iз наступними змiнами):

     частину першу статтi 13 доповнити пунктом 11 такого змiсту:

     "11) реалiзацiї державної регiональної полiтики та розвитку мiжнародного територiального спiвробiтництва";

     пункт 3 частини першої статтi 26 викласти в такiй редакцiї:

     "3) укладає договори з iноземними партнерами про спiвробiтництво, угоди про мiжнародне територiальне спiвробiтництво в межах компетенцiї, визначеної законом";

     3) пункт 7 частини другої статтi 13 Закону України "Про засади державної регiональної полiтики" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2015 р., N 13, ст. 90; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 9 липня 2022 року N 2389-IX) викласти в такiй редакцiї:

     "7) стимулювання участi регiонiв у програмах та проектах мiжнародного територiального спiвробiтництва".

     6. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     1) протягом шести мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом:

     а) забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;

     б) привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     в) забезпечити приведення мiнiстерствами, iншими центральними та мiсцевими органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     2) при розробленнi проектiв Державного бюджету України передбачати кошти на розвиток мiжнародного територiального спiвробiтництва.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
24 квiтня 2024 року
N 3668-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.