ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
17.12.2003 р. | N 11/6-19-17833-ЕП |
---|
Керiвникам митних органiв |
Про надiслання матерiалiв наради
Для використання в роботi надсилаємо матерiали селекторної наради з питань готовностi до введення в дiю нового Митного кодексу України, яка вiдбулася 16.12.03.
Додатки: всього на 25 арк., надсилаються електронною поштою.
Заступник Голови Служби | Ю.М.Дьомiн |
Новий Митний кодекс України.
(загальна характеристика)
Новий Митний кодекс України, який набирає чинностi 1 сiчня 2004 року, майже утричi бiльший за обсягом вiд чинного Митного кодексу, який дiє з 1 сiчня 1992 року. Якщо чинний Кодекс складається з 11 роздiлiв, 24 глав, 164 статей, то новий має 21 роздiл, 67 глав, 432 статтi.
Таке значне збiльшення обсягу зумовлене двома причинами:
1. Питання, врегульованi чинним Митним кодексом, в новому Кодексi регулюються бiльш детально.
Це стосується роздiлiв "Загальнi положення", "Митний контроль", "Митне оформлення", "Перемiщення та пропуск товарiв i транспортних засобiв через митний кордон України", "Розпорядження товарами, що перебувають пiд митним контролем", "Порушення митних правил i вiдповiдальнiсть за них", "Провадження у справах про порушення митних правил", "Працiвники митних органiв, спецiалiзованих митних установ та органiзацiй".
Необхiднiсть такої деталiзацiї давно назрiла. Практика показала, що деякi норми чинного Кодексу є недосконалими, мiстять прогалини, допускають неоднозначне тлумачення i, як наслiдок, породжують спiрнi ситуацiї пiд час виконання митними органами покладених на них обов'язкiв. Крiм того, за час, що пройшов з моменту введення в дiю чинного Кодексу, цiла низка його положень перестала вiдповiдати як нормам iнших актiв законодавства України, так i вимогам життя. При розробцi нового Кодексу все це було враховано.
2. Новий Митний кодекс мiстить цiлу низку роздiлiв, яких немає в чинному Кодексi.
Це такi роздiли, як "Митнi процедури при перемiщеннi товарiв через митний кордон України рiзними видами транспорту", "Пiдприємницька дiяльнiсть iз надання послуг з декларування товарiв i транспортних засобiв та перевезення товарiв, що перемiщуються через митний кордон України або перебувають пiд митним контролем", "Митний режим щодо товарiв i транспортних засобiв, якi перемiщуються через митний кордон України", "Особливостi пропуску та оподаткування товарiв, що перемiщуються через митний кордон України громадянами", "Контроль за перемiщенням через митний кордон України товарiв, що мiстять об'єкти права iнтелектуальної власностi", "Митна вартiсть товарiв. Методи визначення митної вартостi товарiв", "Країна походження товару", "Митна статистика", "Українська класифiкацiя товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi", "Верифiкацiя сертифiкатiв про походження товарiв з України".
Як i деталiзацiя норм, що iснували ранiше, введення нових роздiлiв має на метi вдосконалення правового регулювання ряду правовiдносин, пов'язаних з митною справою. Зокрема, один з нових роздiлiв присвячено митним режимам, кiлькiсть яких значно збiльшилася порiвняно з чинним Кодексом. Замiсть поняття "особа, уповноважена на декларування на пiдставi договору" запроваджено поняття "митний брокер". Уведено нове для митного законодавства України поняття "митний перевiзник". Визначенню основ правового статусу цих суб'єктiв також присвяченi окремi роздiли Кодексу.
Не менш важливою метою введення нових роздiлiв є змiцнення законностi дiяльностi митних органiв. Справа в тому, що вiдповiдно до Конституцiї України органи державної влади, їх посадовi особи зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України. Проте в умовах стрiмкого розвитку вiтчизняного законодавства та покладення на митнi органи нових завдань вiдповiднi змiни до Митного кодексу своєчасно не вносилися. Внаслiдок цього цiлий ряд важливих питань, таких, як здiйснення верифiкацiї сертифiкатiв про походження товарiв з України, захист прав iнтелектуальної власностi при перемiщеннi товарiв через митний кордон України, ведення Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi тощо регулювався не законами, а постановами Кабiнету Мiнiстрiв України та вiдомчими наказами Держмитслужби. Тепер цi питання регулюються нормами Митного кодексу України.
Новим Митним кодексом встановлено, що митне регулювання здiйснюється за принципами:
- виключної юрисдикцiї України на її митнiй територiї;
- виключної компетенцiї митних органiв України щодо здiйснення митної справи;
- законностi;
- єдиного порядку перемiщення товарiв i транспортних засобiв через митний кордон України;
- системностi;
- ефективностi;
- додержання прав та охоронюваних законом iнтересiв фiзичних та юридичних осiб;
- гласностi та прозоростi.
З приводу останнього з наведених принципiв слiд сказати, що вiн є втiленням принципу обмiну iнформацiєю щодо законодавства, закрiпленого в статтях 36, 51, 54 та деяких iнших Угоди про партнерство та спiвробiтництво мiж Європейськими спiвтовариствами та Україною.
Якщо в чинному Митному кодексi України мiститься лише одна стаття, вiдповiдно до якої суб'єкти зовнiшньоекономiчної дiяльностi та громадяни мають право на ознайомлення з офiцiйними текстами законiв та iнших нормативних актiв, що стосуються митної справи, то в новому Кодексi питанням iнформування та консультування з питань митної справи присвячена цiла глава, яка не тiльки зобов'язує митнi органи iнформувати заiнтересованих осiб про митнi правила, норми та умови перемiщення товарiв i транспортних засобiв через митний кордон України, а й передбачає вiдповiдальнiсть посадових осiб цих органiв за надання недостовiрної iнформацiї.
Важливим нововведенням є положення статтi 9 Кодексу, якою встановлено чiткi правила набрання чинностi законами та iншими нормативно-правовими актами з питань митної справи. Запровадження цих правил дасть можливiсть уникнути суперечок мiж посадовими особами митних органiв з одного боку та суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi й громадянами з iншого щодо правомiрностi застосування того чи iншого нормативно-правового акта пiд час здiйснення митного контролю та митного оформлення товарiв, що перемiщуються через митний кордон України.
Одним з першочергових завдань Кодексу є також демократизацiя та унiфiкацiя процедур митного контролю та митного оформлення товарiв, що належать як пiдприємствам, органiзацiям, установам усiх форм власностi, так i громадянам.
Зокрема, Кодексом передбачено запровадження технологiчних схем контролю, якi вiдповiдають сучасним мiжнародним стандартам ("червоний" та "зелений" коридори).
Заслуговує на увагу й те, що в новому Кодексi визначено такi важливi фактори процедури декларування, як термiни подання митної декларацiї. З метою спрощення митних процедур упроваджується подання тимчасової, неповної, перiодичної та попередньої декларацiї.
Нормами нового Кодексу бiльш ефективно регулюється порядок перемiщення товарiв через митний кордон України громадянами. Це, зокрема, дасть можливiсть посилити контроль за тимчасовим увезенням товарiв громадянами та сприятиме попередженню ухилення громадян вiд сплати митних платежiв.
Позитивною рисою нового Митного кодексу є й те, що вiн визначає особливостi здiйснення митних процедур при перемiщеннi товарiв через митний кордон України рiзними видами транспорту, а також при перемiщеннi товарiв у мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях.
Ще однiєю особливiстю Кодексу є нова методика визначення митної вартостi товарiв, розроблена з урахуванням вимог Генеральної угоди з тарифiв i торгiвлi. Кодексом запроваджується декларування митної вартостi, що забезпечить повноту справляння податкiв i зборiв при митному оформленнi товарiв. Такий порядок вiдповiдає свiтовiй практицi та ставить у рiвнi умови всiх iмпортерiв.
Новим Митним кодексом установлено, що у митнiй справi Україна додержується загальновизнаних у мiжнароднiй практицi систем класифiкацiї та кодування товарiв, митних режимiв, митної статистики, iнших загальноприйнятих у свiтових митних вiдносинах норм i стандартiв, а також забезпечує виконання мiжнародних договорiв України.
I дiйсно, новий Кодекс в цiлому вiдповiдає мiжнародним стандартам, оскiльки його розроблення здiйснювалося з урахуванням положень Митного кодексу Європейського Спiвтовариства та основних мiжнародних конвенцiй i угод, до яких приєдналася або має намiр приєднатися Україна, як-от: Мiжнародна конвенцiя про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (Кiотська конвенцiя), Угоди Уругвайського раунду переговорiв країн - членiв ГАТТ/СОТ, Угода з торгiвельних аспектiв прав iнтелектуальної власностi (TRIPS), яка також є однiєю з 28 угод ГАТТ/СОТ, Мiжнародна конвенцiя про Гармонiзовану систему опису та кодування товарiв, Мiжнародна конвенцiя про гармонiзацiю митних процедур на кордонi, Митна конвенцiя про мiжнароднi дорожнi перевезення (Конвенцiя МДП), Конвенцiя про тимчасове ввезення (Стамбульська конвенцiя), Мiжнародна конвенцiя про взаємну адмiнiстративну допомогу у вiдверненнi, розслiдуваннi та припиненнi порушень митного законодавства (Найробiйська конвенцiя).
Пiдсумовуючи викладене, можна констатувати, що новий Митний кодекс України, є сучасним, актуальним нормативно-правовим актом, який повнiстю вiдповiдає Конституцiї України та загальновизнаним нормам мiжнародного права. Уведення його в дiю не тiльки забезпечить подальше удосконалення правового регулювання митної справи в Українi, а й значно розширить перспективи вступу України до СОТ, виходу України на свiтовий ринок, створює додатковi умови для змiцнення торговельних та економiчних зв'язкiв iз зарубiжними країнами, а також для участi нашої держави в мiжнародному спiвробiтництвi з митних питань.
IНФОРМАЦIЯ
про офiцiйне опублiкування актiв Кабiнету Мiнiстрiв
України, виданих з метою забезпечення реалiзацiї
положень Митного кодексу України вiд 11.07.02 N 92-IV
Дата видання | Номер | Назва | Офiцiйне опублiкування |
---|---|---|---|
Постанови Кабiнету Мiнiстрiв України | |||
12.12 02 | 1855 | "Про допущення товарiв до перемiщення через митний кордон України в режимi тимчасового ввезення (вивезення)" | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2291 |
12.12.02 | 1861 | "Про затвердження Порядку верифiкацiї сертифiкатiв про походження товарiв з України" | Урядовий кур'єр, 19.12.02, N 237 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2296 |
12.12.02 | 1862 | "Про затвердження Порядку взяття (надання) проб i зразкiв товарiв, проведення дослiджень (аналiзу, експертизи) з метою їх митного оформлення, а також розпорядження зразками" | Урядовий кур'єр, 19.12.02, N 237 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2297 |
12.12.02 | 1863 | "Про затвердження Порядку ведення Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi" | Урядовий кур'єр, 19.12.02, N 237 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2298 |
12.12.02 | 1864 | "Про затвердження Порядку визначення країни походження товару, що перемiщується через митний кордон України" | Урядовий кур'єр, 19.12.02, N 237 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2299 |
12.12.02 | 1865 | "Про порядок ведення спецiальної митної статистики" | Урядовий кур'єр, 19.12.02 N 237 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2300 |
12.12.02 | 1867 | "Деякi питання застосування режиму митного складу" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2302 |
12.12.02 | 1876 | "Про вiдомчi класифiкатори з питань митної статистики, якi використовуються у процесi оформлення митних декларацiй" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2306 |
12.12.02 | 1881 | "Про перемiщення товарiв через митний кордон України у режимi реiмпорту" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2311 |
12.12.02 | 1882 | "Про встановлення норм ввезення (вивезення) алкогольних напоїв i тютюнових виробiв для споживання членами екiпажу та пасажирами на борту транспортного засобу, який здiйснює мiжнародний рейс i прибуває на митну територiю України" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2312 |
12.12.02 | 1883 | "Про внесення змiн до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 9 червня 1997 р. N 574" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2313 |
12.12.02 | 1884 | "Про надання дозволу на перемiщення товарiв через митний кордон України через аеропорти, в яких не розташованi митнi органи" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2314 |
13.12.02 | 1908 | "Про встановлення граничних термiнiв прохiдного митного транзиту товарiв" | Урядовий кур'єр, 25.12.02, N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2322 |
13.12.02 | 1911 | "Про затвердження перелiку товарiв промислового призначення, вивезення яких громадянами України, iноземцями та особами без громадянства за межi митної територiї України не допускається" | Урядовий кур'єр, 25.12.02 N 241 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2323 |
25.12.02 | 1947 | "Про затвердження Порядку створення зон митного контролю та їх функцiонування i Порядку надання дозволу на розмiщення у зонах митного контролю споруд та об'єктiв iнфраструктури, що належать iншим, нiж митнi, органам державної влади, якi здiйснюють контроль пiд час перемiщення товарiв через митний кордон України" | Урядовий кур'єр, 04.01.03, N 2 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2370 |
25.12.02 | 1948 | "Деякi питання здiйснення митного контролю товарiв та iнших предметiв, що перемiщуються (пересилаються) через митний кордон у мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 1, ст. 11 |
25.12.02 | 1950 | "Про затвердження перелiку пунктiв пропуску через митний кордон України, через якi дозволяється перемiщення наркотичних засобiв, психотропних речовин i прекурсорiв" | Урядовий кур'єр, 03.01.03, N 1 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2371 |
25.12.02 | 1952 | "Про затвердження перелiку платних послуг, що можуть надаватися митними органами" | Урядовий кур'єр, 03.01.03, N 1 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2373 |
25.12.02 | 1953 | "Деякi питання застосування спецiальних засобiв та вогнепальної зброї посадовими особами митної служби" | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2374 |
25.12.02 | 1984 | "Про затвердження Порядку проведення атестацiї посадових осiб митної служби" | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2401 |
25.12.02 | 1985 | "Деякi питання митного оформлення товарiв" | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2402 |
25.12.02 | 1986 | "Про порядок здiйснення митного контролю, оформлення та пропуску через митний кордон України товарiв, щодо перемiщення яких установлено обмеження" | Урядовий кур'єр, 04.01.03 N 2 Офiцiйний вiсник України, 2002, N 52, ст. 2403 |
25.12.02 | 1987 | "Про затвердження перелiку пунктiв пропуску для автомобiльного сполучення через державний кордон України для перемiщення громадянами транспортних засобiв та шасi i кузовiв до них" | Урядовий кур'єр, 03.01.03, N 1 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 1, ст. 12 |
26.12.02 | 1988 | "Про затвердження зразкiв форменого одягу посадових осiб митної служби України, їх опису, норм забезпечення i термiнiв експлуатацiї" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 1, ст. 13 |
27.12.02 | 2030 | "Про перелiк виробничих i технологiчних операцiй для визначення критерiю достатньої переробки товару та порядок його встановлення i застосування при визначеннi країни походження товару" | Урядовий кур'єр, 03.01.03, N 1 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 1, ст. 20 |
18.01.03 | 63 | "Про затвердження Порядку митного оформлення вiйськової технiки та вiйськових транспортних засобiв, що перетинають митний кордон України" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 4, ст. 122 |
18.01.03 | 93 | "Про справляння плати за митне оформлення товарiв i транспортних засобiв поза мiсцем розташування митних органiв або поза робочих часом, установленим для митних органiв" | Урядовий кур'єр, 29.01.03, N 17 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 4, ст. 139 |
26.03.03 | 377 | "Про затвердження Порядку збiльшення строку пред'явлення та продовження строкiв декларування митному органу товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 13, ст. 572 |
07.04.03 | 476 | "Про затвердження вимог, яким повинен вiдповiдати вантажний митний комплекс, автопорт, автотермiнал" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 15, ст. 656 |
23.04.03 | 574 | "Про затвердження Порядку вiдшкодування витрат, пов‘язаних iз залученням митними органами спецiалiстiв та експертiв для участi в здiйсненнi митного контролю, та у справi про порушення митних правил" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 17, ст. 767 Урядовий кур'єр, 21.05.03, N 91 |
23.04.03 | 584 | "Про затвердження Порядку визначення мiсця здiйснення митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються резидентами та нерезидентами через митний кордон України" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 17, ст. 775 Урядовий кур'єр, 21.05.03, N 91 |
26.04.03 | 607 | "Про затвердження Порядку органiзацiї митних аукцiонiв, реалiзацiї товарiв i транспортних засобiв на митних аукцiонах, товарних бiржах або через пiдприємства торгiвлi, а також розпорядження окремими видами товарiв, що не пiдлягають реалiзацiї" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 18-19, ст. 825 |
15.05.03 | 700 | "Про порядок вивезення за межi митної територiї України громадянами дорогоцiнних металiв (за винятком банкiвських металiв, пам'ятних та ювiлейних монет України iз дорогоцiнних металiв), дорогоцiнного камiння та виробiв з них, а також культурних цiнностей з метою їх вiдчуження" | Урядовий кур'єр, 28.05.03, N 96 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 21, ст. 931 |
16.06.03 | 900 | "Про затвердження положення про спецiальнi звання працiвникiв i курсантiв навчальних закладiв митної служби" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 25, ст. 1190 Урядовий кур'єр, 09.07.03, N 124 |
06.08.03 | 1211 | "Деякi питання реекспорту товарiв" | Урядовий кур'єр, 20.08.03, N 154 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 32, ст. 1700 |
28.08.03 | 1375 | "Про затвердження Порядку декларування митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України". | Урядовий кур'єр, 05.09.03, N 165 Офiцiйний вiсник України, 2003, N 35, ст. 1908 |
Розпорядження Кабiнету Мiнiстрiв України | |||
12.12.02 | 700-р | "Про надання повноважень Держмитслужбi на затвердження нормативно-правових актiв". | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 51, ст. 2332 |
15.10.03 | 605-р | "Про делегування Держмитслужбi права на визначення форми та порядку застосування унiфiкованої митної квитанцiї МД-1" | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 42, ст. 2227 |
IНФОРМАЦIЯ
про опублiкування наказiв Держмитслужби України,
виданих з метою забезпечення реалiзацiї положень
Митного кодексу України вiд 11.07.02 N 92-IV
Дата видання | Номер | Назва | Статтi МКУ | Де опублiковано |
---|---|---|---|---|
05.11.02 | 608 | "Про затвердження форми акта про проведення огляду (переогляду) ручної поклажi та багажу в разi вiдсутностi громадянина чи вповноваженої особи" | 56 | Митна газета, 2002, N 24 |
14.11.02 | 610 | "Про визначення перелiку виняткових випадкiв, коли окремi вагони, локомотиви, iншi елементи рухомого складу можуть бути виключенi зi складу поїзда для проведення митного контролю" | 143 | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 47, ст. 2175 |
18.11.02 | 630 | "Про затвердження форми акта про невiдповiднiсть товарiв вiдомостям, зазначеним у потрiбних для здiйснення митного контролю документах, про пошкодження товарiв чи їх упаковки або маркування" | 76 | Офiцiйний вiсник України, 2002, N 49, ст. 2225 |
10.12.02 | 689 | "Про затвердження форм документiв адмiнiстративного затримання" | 374 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 1, ст. 39 |
23.12.02 | 719 | "Про затвердження Нормативiв вiдбору проб i зразкiв товарiв для проведення дослiджень (аналiзу, експертизи) митними лабораторiями" | 75 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 6, ст. 255 |
21.04.03 | 261 | "Про затвердження форм процесуальних документiв у справах про порушення митних правил" | 359, 363, 366, 369-372, 375, 377-382, 386-391 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 20, ст. 897 |
21.04.03 | 262 | "Про затвердження форм постанови про проведення особистого огляду" | 57 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 20, ст. 898 |
06.05.03 | 289 | "Про затвердження Типового положення про митний пост" | 16 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 21, ст. 966 |
04.07.03 | 435 | "Про затвердження форми Акта про проведення територiй i примiщень складiв тимчасового зберiгання, митних лiцензiйних складiв, спецiальних митних зон, магазинiв безмитної торгiвлi та iнших мiсць, де перебувають або можуть перебувати товари й транспортнi засоби, що пiдлягають митному контролю, чи провадиться дiяльнiсть, контроль за якою покладено законом на митнi органи" | 61 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 30, ст. 1579 |
25.07.03 | 500 | "Про затвердження примiрних положень" | 14, 15 | Митна газета, 2003, N 15-16 |
31.07.03 | 512 | "Про затвердження форми звiту про рух товарiв у магазинi безмитної торгiвлi" | 227 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 33, ст. 1800 |
07.10.03 | 674 | "Положення про склади тимчасового зберiгання" | 99-109 | Офiцiйний вiсник України, 2003, N 47, ст. 2452 |
Декларування митної вартостi товарiв вiдповiдно до нового Митного кодексу України
Митним кодексом України вiд 11.07.2002 N 92-IV (далi - МКУ) запроваджено декларування митної вартостi.
Згiдно з Митним кодексом України та iншими актами законодавства при митному оформленнi товарiв, що перемiщуються пiдприємствами через митний кордон України, митна вартiсть заявляється (декларується) митному органу України у вантажнiй митнiй декларацiї (далi - ВМД).
В установлених Кабiнетом Мiнiстрiв України випадках при перемiщеннi через митний кордон України товарiв, крiм ВМД подається декларацiя митної вартостi (далi - ДМВ) вiдповiдної форми.
Порядок декларування митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.08.03 N 1375.
Заявлена декларантом митна вартiсть i данi, що стосуються її визначення, мають ґрунтуватися на достовiрнiй i документально пiдтвердженiй iнформацiї та подаватися у кiлькiсному виразi.
За недостовiрнiсть вiдомостей, зазначених у митнiй декларацiї, декларацiї митної вартостi та в документах, поданих на пiдтвердження митної вартостi товарiв, декларант несе вiдповiдальнiсть згiдно iз законодавством.
В усiх випадках, коли не встановлено обов'язкове заповнення ДМВ, митний орган при виникненнi обґрунтованих сумнiвiв щодо достовiрностi заявленої митної вартостi може вимагати вiд декларанта подання ДМВ для пiдтвердження заявленої декларантом у ВМД митної вартостi.
Митний орган, що здiйснює митне оформлення товарiв, здiйснює контроль за правильнiстю визначення декларантом митної вартостi, в тому числi за правильнiстю застосування вибраного декларантом методу визначення митної вартостi та можливостi його застосування, а також повнотою (комплектнiстi) наданих декларантом документiв.
Перевiрка достовiрностi заявленої митної вартостi здiйснюється на пiдставi документiв, визначених пунктами 14,15 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.08.03 N 1375.
За необхiдностi пiдтвердження заявленої декларантом митної вартостi декларант зобов'язаний на вимогу митного органу надати необхiднi для цього вiдомостi.
При перевiрцi банкiвських документiв особлива увага звертається на повноту платежу, а саме: зазначене перерахування коштiв здiйснено (чи передбачається здiйснити) в цiлому за весь товар чи тiльки за його частину (як при попереднiй оплатi, так i при сплатi за вже отриманий товар); чи вiдображає грошова частина платежу повну вартiсть товарiв, що перемiщуються через митний кордон України (тобто чи не передбачено контрактом будь-яких умов, що мали вплив на вартiсть угоди, у тому числi здiйснення часткової оплати за цi товари у виглядi побiчного платежу третiй особi на користь продавця як зустрiчної поставки товарiв чи надання будь-яких послуг покупцем продавцю).
Особливому контролю щодо правильностi визначення та заявлення митної вартостi пiдлягають товари, якi перемiщуються через митний кордон взаємозалежними особами чи мiстять об'єкти iнтелектуальної власностi, за якi сплачуються лiцензiйнi та подiбнi платежi.
При виникненнi у митного органу сумнiвiв в достовiрностi наданих вiдомостей декларант має право довести таку достовiрнiсть шляхом подання необхiдних документiв та вiдомостей.
Декларант може мати в наявностi iнформацiю про митну вартiсть ввезених ранiше iдентичних чи подiбних (аналогiчних) товарiв, або про їх вартiсть на внутрiшньому ринку, або калькуляцiю та прейскуранти виробника, якi вiдсутнi у митного органу, що здiйснює митне оформлення товару. Використання такої iнформацiї можливе, якщо у її пiдтвердження наданi вiдповiднi документи, наприклад, комерцiйнi, митнi i платiжнi документи, що мають вiдношення до угод з iдентичними чи подiбними (аналогiчними) товарами, рахунки, накладнi тощо.
Митний орган, що здiйснює митне оформлення товару, може мати у своєму розпорядженнi iнформацiю, вiдсутню у декларанта, в тому числi довiдковi цiни на товари, якi обертаються у зовнiшнiй торгiвлi, а також данi щодо iдентичних чи подiбних (аналогiчних) товарiв, митне оформлення яких проводилось ранiше. При цьому декларанту можуть бути наданi, за їх наявнiстю у митного органа, або середньоконтрактнi цiни, або iнформацiя про митну вартiсть за окремою угодою тiльки у знеособлюваному виглядi, для забезпечення дотримання конфiденцiйностi використання iнформацiї (тобто без зазначення продавця, покупця, декларанта та iнших даних, за якими можна iдентифiкувати угоду).
У разi неподання чи вiдмови вiд подання вiдомостей, що пiдтверджують достовiрнiсть заявленої декларантом митної вартостi, митний орган вправi прийняти рiшення про неможливiсть застосування вибраного декларантом методу оцiнки митної вартостi.
За вiдсутностi вiдомостей та даних, що пiдтверджують достовiрнiсть заявленої декларантом митної вартостi, або за наявностi пiдстав вважати, що наданi декларантом вiдомостi не є достовiрними чи достатнiми, митний орган вправi самостiйно визначити митну вартiсть декларованого товару, послiдовно застосовуючи методи визначення митної вартостi, встановленi Митним кодексом України, на пiдставi наявних у нього вiдомостей (в тому числi цiнової iнформацiї щодо iдентичних або однорiдних товарiв).
У разi, якщо при декларуваннi товару не передбачено подання ДМВ, вiдповiднi iнформацiя i розрахунки наводяться у Довiдцi про визначення митної вартостi.
Вiдповiдно до розрахункiв митного органу, який здiйснює коригування митної вартостi, декларантом заповнюється новий бланк ДМВ, про що вчиняється запис на старому бланку ДМВ "МВ перерахована. Виписано новий бланк (аркуш N ......)". Обидва бланки (старий, з невiрно розрахованою митною вартiстю, та новий, з уточненою митною вартiстю) зберiгаються митним органом. На новому бланку ДМВ, заповненому декларантом, посадовою особою митного органу зверху вчиняється запис "Коригування митницi", а в графi "Для вiдмiток митного органу" робиться запис "МВ перерахована", який завiряється особистою номерною печаткою та пiдписом посадової особи, та вказується дата заповнення (коригування). При згодi декларанта з виправленнями митного органу декларантом заповнюється графа 10 (б) в загальному порядку.
У випадку, коли декларант не згоден з коригуванням митного органу, вiн має право не пiдписувати заповненi ним бланки ДМВ, в яких вказана перерахована посадовою особою митного органу митна вартiсть товарiв (тобто не заповнювати графу 10(б)).
У такому випадку вiдповiдно до статтi 265 Митного кодексу України декларант має можливiсть зробити письмовий запит до митного органу щодо роз'яснення причин, через якi не була прийнята заявлена ним митна вартiсть (за винятком випадкiв тимчасової (умовної) митної оцiнки).
Подання декларантом письмового запиту митному органу щодо проведеної ним митної оцiнки або оскарження прийнятого митним органом рiшення, не звiльняє декларанта вiд сплати податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв) у вiдповiдностi до здiйсненої митної оцiнки.
Уразi незгоди з прийнятим рiшенням митницi декларант має право вiдповiдно до статтi 264 Митного кодексу України звернутися до митного органу з проханням надати йому товари, що декларуються за конкретними ВМД, у вiльний обiг за тимчасовою декларацiєю (стаття 82 Митного кодексу України) за умови сплати належних податкiв i зборiв у повному обсязi на пiдставi митної оцiнки цих товарiв, здiйсненої митним органом, або iншого забезпечення повноти сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв) згiдно з законодавством.
Протягом встановленого часу (30 календарних днiв) декларант повинен надати додатковi вiдомостi та документи, що пiдтверджують заявлену ним митну вартiсть. Якщо наданi документи потребують внесення змiн, вони можуть бути внесенi за умови переоформлення вантажної митної декларацiї в установленому порядку.
При цьому користування товарами, випущеними за тимчасовою вантажною митною декларацiєю, допускається вiдповiдно до заявленого митного режиму.
У разi якщо декларантом вiрно заповнена декларацiя митної вартостi, вiрно вибрано та застосовано метод визначення митної вартостi i документально пiдтвердженi заявленi у вiдповiдностi з встановленими вимогами вiдомостi, у графi "Для вiдмiток митного органу" на всiх аркушах ДМВ робиться вiдмiтка "Митну вартiсть визнано", яка засвiдчується пiдписом та особистою номерною печаткою посадової особи, що здiйснювала перевiрку ДМВ.
Посадова особа митного органу, яка здiйснює перевiрку та оформлення декларацiї митної вартостi, не має права за власною iнiцiативою, дорученням або проханням декларанта вносити будь-якi данi про заявлену митну вартiсть у графи, якi заповнюються декларантом, або вносити змiни, доповнення та виправлення до цих граф.
Пiсля прийняття документiв до митного оформлення усi коригування заявленої декларантом митної вартостi, зробленi митним органом, розглядаються як митна оцiнка товарiв i можуть бути оскарженi декларантом в установленому порядку.
Протягом строку, встановленого Митним кодексом України, декларант надає до митного органу документи, необхiднi для уточнення та/або пiдтвердження митної вартостi.
Пiсля надання декларантом всiх документiв, необхiдних для уточнення та/або пiдтвердження митної вартостi товарiв, здiйснюється перерахунок митної вартостi i вiдповiдних податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), в т.ч. повернення надмiру стягнених податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв) або стягнення недоплачених.
У разi подання декларантом документiв або доказiв, що пiдтверджують заявлену ним митну вартiсть, декларантом в установленому порядку заповнюється нова ВМД в зв'язку з остаточною митною оцiнкою.
При здiйсненнi митної оцiнки i сплати податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв) на пiдставi митної оцiнки, всi розрахунки здiйснюються у вiдповiдностi до законодавства, дiйсного на день прийняття митної декларацiї.
1. Порядок роботи з податковими векселями у контекстi статтi 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рiк".
Статтею 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рiк" запроваджено аналогiчнi норми, якi були закладенi в статтi 51 Закону України "Про Державний бюджет України на 2003 рiк" щодо заборони здiйснення розрахункiв з бюджетом у не грошовiй формi, в тому числi шляхом застосування векселiв, за винятком операцiй по сплатi податку на додану вартiсть при iмпортуваннi на митну територiю України товарiв, якi ввозяться за прямими договорами для власних виробничих потреб (непередбаченi для подальшого продажу).
Таким чином, порядок роботи з векселями у 2004 роцi не змiнюється.
Вимоги щодо ввезення товарiв для власних виробничих потреб та за прямими договорами залишаються чинними i у продовж 2004 року.
2. Справляння митних зборiв у контекстi статтi 82 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рiк".
Статтею 82 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рiк" встановлено, що новий Митний кодекс України набирає чинностi з 1 сiчня 2004 року, крiм частини тринадцятої статтi 71, яка набирає чинностi з 1 сiчня 2005 року.
З цього випливає, що порядок нарахування та справляння митних зборiв, визначений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.01.97 N 65, залишається чинним упродовж 2004 року.
Цiєю ж статтею Закону визначено, що дiючий Митний кодекс України втрачає чиннiсть з 1 сiчня 2004 року, крiм статей 47, 85, 86, 87 та глави 2 "Митнi збори" роздiлу V "Мито та митнi збори", дiю яких продовжено до 1 сiчня 2005 року, а саме:
- стаття 47 - митний збiр за видачу пiдприємству свiдоцтва про визнання його декларантом та за продовження термiну дiї (перереєстрацiї) цього свiдоцтва;
- статтi 85, 86 та 87 - митнi збори за зберiгання товарiв та iнших предметiв на складах митниць;
- глава 2 роздiлу V - митнi збори за митне оформлення товарiв та iнших предметiв, у тому числi у зонах митного контролю на територiях i в примiщеннях пiдприємств, що зберiгають такi товари та iншi предмети, чи поза робочим часом, а також за їх перебування пiд митним контролем.
3. Оподаткування товарiв в залежностi вiд обраного митного режиму, визначеного новим Митним кодексом України.
У зв'язку з набранням з 1 сiчня 2004 року чинностi новим Митним кодексом України Держмитслужбою пiдготовлено роз'яснення щодо оподаткування товарiв та iнших предметiв вiдповiдно до обраного декларантом митного режиму, якi будуть найближчим часом надiсланi до митних органiв.
Цi роз'яснення не мiстять нових норм щодо порядку та системи оподаткування товарiв, а лише узагальнюють та структурують на базi законiв з питань оподаткування iнформацiю щодо порядку оформлення товарiв у залежностi вiд обраного митного режиму.
Оскiльки проект нового Митного кодексу розроблявся з урахуванням положень проекту Податкового кодексу, який поки що в дiю не вводиться, неврегульованим залишається питання оподаткування товарiв, що ввозяться на ремонт та обробку.
З цього питання Держмитслужба звернулась до Державної податкової адмiнiстрацiї за вiдповiдними роз'ясненнями.
Не врегульованим на сьогоднi залишається також питання щодо порядку сплати сум, одержаних експортерами як виплати або за рахунок iнших пiльг, наданих пiд час експорту товарiв, а також процентiв з цих сум при застосуваннi режиму реiмпорту.
З цього приводу Держмитслужбою направлено запит до Державної податкової адмiнiстрацiї України, про результати розгляду якого буде проiнформовано митницi в установленому порядку.
4. Щодо порядку застосування статтi 264 Нового митного кодексу України.
Статтею 264 Митного кодексу України встановлено, що у разi виникнення потреби в уточненнi заявленої декларантом митної вартостi товарiв або у разi незгоди декларанта з митною вартiстю, визначеною митним органом, декларант має право звернутись до митного органу з проханням надати йому товари, що декларуються, у вiльний обiг пiд гарантiю уповноваженого банку.
Гарантiєю може виступати простий вексель, виданий декларантом митному органу та авальований уповноваженим банком, або депозит у банку.
Разом з цим, вiдповiдно до вимог статтi 4 Закону України вiд 05.05.01 N 2374-III "Про обiг векселiв в Українi" видавати простi векселi можна лише для оформлення грошового боргу за фактично поставленi товари, виконанi роботи, наданi послуги.
Згiдно вимог Правил здiйснення депозитних операцiй для банкiвських депозитiв, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 30.06.98 N 250, депозит (вклад) це кошти, що надаються фiзичними чи юридичними особами в управлiння резиденту, визначеному фiнансовою органiзацiєю згiдно з чинним законодавством України, на чiтко визначений строк та пiд процент i оформляються вiдповiдною угодою (тобто пiд "депозитом" розумiються кошти, що добровiльно надаються фiзичними та юридичними особами в управлiння уповноваженим банком на визначений термiн та пiд процент).
Отримання митним органом гарантiї банку у виглядi депозиту у банку, як то передбачено статтею 264 Митного кодексу, могло бути здiйснено шляхом блокування банком на конкретний перiод вiдповiдного рахунку власника товарiв - клiєнта банку (або окремої суми на такому рахунку) на вимогу митного органу. Однак, така процедура законодавством України не передбачена.
З цього приводу Нацiональний банк України проiнформував Держмитслужбу про вiдсутнiсть на цей час нормативно-правових актiв щодо визначення механiзму гарантiй банку у виглядi депозиту банку (лист Нацiонального банку України вiд 12.11.03 N 13-122/4745).
Враховуючи викладене, митним органам необхiдно керуватися статтею 4 Закону України вiд 05.05.01 N 2374-III "Про обiг векселiв в Українi" (щодо видачi простих векселiв лише для оформлення грошового боргу за фактично поставленi товари, виконанi роботи, наданi послуги), статтею 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рiк" (щодо заборони здiйснення розрахункiв з бюджетом у не грошовiй формi) та нормами Правил здiйснення депозитних операцiй для банкiвських депозитiв, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 30.06.98 N 250 щодо неможливостi у вiдповiдностi з чинним законодавством блокування банком на конкретний перiод вiдповiдного рахунку власника товарiв - клiєнта банку (або окремої суми на такому рахунку) на вимогу митного органу.
5. Щодо порядку застосування декларацiї МД-1.
Держмитслужбою з метою забезпечення реалiзацiї положень статтi 70 нового Митного кодексу України розробляється проект Порядку застосування унiфiкованої митної квитанцiї МД-1.
Проектом визначено нову форму унiфiкованої митної квитанцiї МД-1, яка дає можливiсть зменшити час на її оформлення пiд час прийняття вiд громадян та пiдприємств сум у сплату належних податкiв та зборiв, а також товарiв та валютних цiнностей на зберiгання митним органом.
Зменшення часу на оформлення квитанцiї МД-1 вiдбудеться за рахунок застосування до неї додаткових аркушiв у потрiбнiй кiлькостi, а також за рахунок оптимального використання рядкiв, що застосовуються для зазначення належних вiдомостей про пiдстави для стягнення зазначених сум митними органами та/або прийняття товарiв та валютних цiнностей на зберiгання митними органами.
Проектом передбачено, що цей Порядок застосовуватиметься з дня набрання чинностi частиною тринадцятою статтi 71 нового Митного кодексу України.
ЗАСТОСУВАННЯ ДЕЯКИХ МИТНИХ РЕЖИМIВ ПIСЛЯ ВВЕДЕННЯ В ДIЮ НОВОГО МИТНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
Переробка
До прийняття нового Митного кодексу України зазначений митний режими застосовувався тiльки при здiйсненнi операцiй з давальницькою сировиною у зовнiшньоекономiчних вiдносинах. На сьогоднi до цього режиму включено, зокрема, обробку та ремонт товарiв. У зв'язку з цим виникають такi проблеми.
1. Статтею 229 Митного кодексу України визначено, що в митний режим переробки на митнiй територiї України можуть бути розмiщенi тiльки ввезенi в Україну товари, що походять з iнших країн.
Така норма може викликати проблемнi ситуацiї при ввезеннi в Україну з метою ремонту товарiв, що були ранiше експортованi з України.
Беручи до уваги те, що за своєю економiчною сутнiстю операцiя з увезення на митну територiю України з метою ремонту ранiше експортованих українських товарiв найбiльш наближена до режиму переробки, вважаємо за можливе застосування до такої категорiї товарiв режиму переробки на митнiй територiї України.
При цьому iснують деякi застереження, пов'язанi з оподаткуванням таких товарiв.
Оподаткування операцiй з переробки здiйснюється вiдповiдно до законодавства. Регулювання операцiй з давальницькою сировиною здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про операцiї з давальницькою сировиною у зовнiшньоекономiчних вiдносинах".
Вiдповiдно до статтi 23 Закону України вiд 02.05.92 N 2097-ХII "Про Єдиний митний тариф" товари та iншi предмети, що тимчасово ввозяться на митну територiю України i призначенi до зворотного вивезення за її межi у встановленi строки у незмiнному станi або вiдремонтованому виглядi, а також товари та iншi предмети, що тимчасово вивозяться за межi митної територiї України та призначенi до зворотного ввезення на цю територiю у встановленi строки у незмiнному станi, пропускаються через митний кордон України без сплати мита. Строки умовно-безмитного ввезення та вивезення визначаються Митним кодексом України.
Положеннями цiєї статтi Закону України не обумовлюється розмiщення товарiв у режим тимчасового ввезення, а передбачається тимчасове перебування вiдповiдних товарiв на митнiй територiї України, в тому числi i з метою ремонту.
Таким чином, питання звiльнення товарiв, що ввозяться на митну територiю України з метою ремонту, вiд обкладення ввiзним митом врегульовано Законом України вiд 02.05.92 N 2097-ХII "Про Єдиний митний тариф".
Спецiальним додатком F до Кiотської конвенцiї визначено термiн "переробка на митнiй територiї", як митний режим вiдповiдно до якого товари можуть бути ввезенi на митну територiю в режимi умовного звiльнення вiд сплати ввiзного мита i податкiв, оскiльки такi товари призначенi для виробництва, переробки чи ремонту з наступним вивезенням.
Звiльнення вiд обкладення податком на додану вартiсть товарiв, що ввозяться тимчасово з метою ремонту, Законом України вiд 03.03.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартiсть" не передбачено. Згiдно з пунктом 11.4 статтi 11 цього Закону змiни порядку обкладення податком на додану вартiсть можуть здiйснюватися лише шляхом внесення змiн до цього Закону.
2. Статтями 235 та 242 Митного кодексу передбачається при вивезеннi за межi митної територiї України та ввезеннi на її територiю продуктiв переробки оформлення двох вантажних митних декларацiй: одну - на продукти переробки та окремо - на товари, якi були витраченi на здiйснення операцiй щодо переробки.
На сьогоднi наказ Держмитслужби N 609 вiд 13.09.03 дiє в межах Закону про операцiї з давальницькою сировиною, яким не передбачено оформлення окремої ВМД на товари, якi були витраченi при здiйсненнi операцiй щодо переробки.
Держмитслужбою розроблено окремий порядок щодо декларування українських та iноземних компонентiв, що використовуються при здiйсненнi операцiй щодо переробки.
Тимчасове ввезення
Статтями 117 та 206 нового Митного кодексу України встановлено перелiк товарiв, що можуть бути тимчасово ввезенi на митну територiю України з умовним (тобто за виконання певних умов) повним звiльненням вiд оподаткування.
Разом з тим, статтею 209 Митного кодексу визначено, що звiльнення вiд сплати податкiв пiд час перемiщення товарiв у режимi тимчасового ввезення (вивезення) регулюється виключно податковими законами України.
Що стосується мита, то на сьогоднi вiдповiдно до статтi 23 Закону України вiд 05.02.92 N 2097-XII "Про Єдиний митний тариф" товари та iншi предмети, що тимчасово ввозяться на митну територiю України й призначенi до зворотного вивезення за її межi у встановленi строки у незмiнному станi або вiдремонтованому виглядi, а також товари та iншi предмети, що тимчасово вивозяться за межi митної територiї України та призначенi до зворотного ввезення на цю територiю у встановленi строки у незмiнному станi, пропускаються через митний кордон України без сплати мита. Строки умовно-безмитного ввезення та вивезення визначаються Митним кодексом України.
Проте у Законi України "Про податок на додану вартiсть" аналогiчнi норми вiдсутнi.
У зв'язку з цим слiд взяти до уваги, що у свiтовiй практицi перемiщення товарiв у митному режимi тимчасового ввезення (вивезення) регулюється Стамбульською конвенцiєю про тимчасове ввезення (1990 рiк), учасниками якої на сьогоднi є понад 60 країн i заходи з приєднання до якої здiйснюються Україною.
Зазначеною Конвенцiєю про тимчасове ввезення визначено категорiї товарiв, що можуть розмiщуватися в режимi тимчасового ввезення (вивезення). Зокрема, додатком Е передбачається можливiсть тимчасового ввезення товарiв з частковим зняттям ввiзних зборiв i мита.
Положення цього додатку застосовуються до категорiй товарiв, визначених Стамбульською конвенцiєю, у разi якщо такi товари не задовольняють усiм умовам, якi передбачаються для користування правом на тимчасове ввезення з повним звiльненням вiд сплати ввiзних зборiв i мита, а також товарiв, призначених для використання в цiлях виробництва чи виконання робiт.
ЗАХИСТ ПРАВ IНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТI ВIДПОВIДНО ДО НОВОГО МИТНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
З набранням чинностi 1 сiчня 2004 року новим Митним кодексом України можливе ускладнення ситуацiї з захистом прав iнтелектуальної власностi на митному кордонi, оскiльки в такому випадку Україною не буде виконуватися 5 статей роздiлу "Особливi вимоги щодо заходiв на кордонi" Угоди про торговельнi аспекти прав iнтелектуальної власностi (TRIPS).
Зокрема новий Митний кодекс України не передбачає незастосування заходiв захисту прав iнтелектуальної власностi по вiдношенню до товарiв, що перемiщуються в особистому багажi пасажирiв та пересилаються поштовими вiдправленнями.
З огляду на це митним органам необхiдно керуватись Положенням про порядок реєстрацiї та перемiщення через митний кордон України товарiв, що мiстять об'єкти iнтелектуальної власностi, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.04.01 N 412. Дiя цього Положення не поширюється на товари, що перемiщуються транзитом або ввозяться/вивозяться фiзичними особами для власного використання та не призначенi для використання в комерцiйних цiлях, а також пересилаються в мiжнародних поштових та експрес-вiдправленнях.
Поряд з цим, вiдповiдно до Закону України вiд 13.09.01 N 2681-III "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарiв та транспортних засобiв, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територiю України" у випадку ввезення громадянами товарiв, сумарна митна вартiсть яких перевищує 1000 євро та/або загальна вага яких перевищує 100 кг, митними органами здiйснюється контроль за дотриманням прав iнтелектуальної власностi
Особливостi здiйснення процедур з визначення країни походження при митному оформленнi товарiв
Вiдповiдно до положень нового Митного кодексу Кабiнетом Мiнiстрiв України постановою вiд 12.12.02 N 1864 затверджено Порядок визначення країни походження товару, що перемiщується через митний кордон України. Саме цим документом регламентовано процедури контролю за правильнiстю визначення країни походження товарiв.
Зазначеним Порядком встановлено, що декларант визначає країну походження товару, що перемiщується через митний кордон України, на пiдставi сертифiката про походження товару чи декларацiї про походження товару, що подається митному органу для пiдтвердження цих вiдомостей.
Сертифiкат про походження товару подається разом з митною декларацiєю, декларацiєю митної вартостi та iншими документами, що подаються для митного оформлення.
Сертифiкат про походження товару повинен однозначно свiдчити про те, що зазначений товар походить з вiдповiдної країни, i має мiстити: письмову заяву експортера про країну походження товару; письмове посвiдчення компетентного органу країни вивезення, який видав сертифiкат, про те, що наведенi у сертифiкатi вiдомостi вiдповiдають дiйсностi.
Статтею 282 Митного кодексу України встановлено, що у разi ввезення товару на митну територiю України сертифiкат про походження товару подається обов'язково:
1) на товари, що походять з країн, яким Україна надає преференцiї за Митним тарифом України;
2) на товари, ввезення яких з вiдповiдної країни регулюється кiлькiсними обмеженнями (квотами) чи iншими заходами регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
3) якщо це передбачено мiжнародними договорами України, укладеними в установленому законом порядку, а також законодавством України в галузi охорони довкiлля, здоров'я населення, захисту прав споживачiв, громадського порядку, державної безпеки та iнших життєво важливих iнтересiв України;
4) у випадках, коли у документах, якi подаються для митного оформлення, немає вiдомостей про походження товарiв або у митного органу є достатнi пiдстави вважати, що декларуються недостовiрнi вiдомостi про походження товарiв.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.12.02 N 1864 визначено, що декларацiя про походження товару являє собою заяву (на комерцiйному рахунку або iншому товаросупровiдному документi) про країну походження товару, зроблену виробником або експортером i засвiдчену ними або органом, уповноваженим видавати сертифiкати.
У разi коли в декларацiї про походження товару та в iнших документах, що подаються митному органу для здiйснення митного контролю та митного оформлення, є розбiжностi у вiдомостях про країну походження товару або митним органом встановлено iншi вiдомостi про країну походження товару, нiж тi, що зазначенi в декларацiї, декларант має право надати митному органу для пiдтвердження вiдомостей про заявлену країну походження товару сертифiкат або додатковi вiдомостi, на пiдставi яких митним органом визначається країна походження товару.
Додатковими вiдомостями про країну походження є вiдомостi, що мiстяться в товарних накладних, пакувальних листах, вiдвантажувальних специфiкацiях, сертифiкатах (вiдповiдностi, якостi, фiтосанiтарних, ветеринарних тощо), митнiй декларацiї країни експорту, якими супроводжується товар, а також у паспортах, технiчнiй документацiї, висновках-експертизах митних та iнших уповноважених органiв, iнших матерiалах, що можуть бути використанi для пiдтвердження вiдомостей про країну походження товару.
Особливо потрiбно звернути увагу, що визначення країни походження товару пiд час вирiшення спiрних питань здiйснюється митним органом у термiн, що не перевищує 10 календарних днiв. У виняткових випадках цей термiн може продовжуватися за рiшенням керiвника митного органу, але не бiльше нiж на 5 календарних днiв.
Країною походження товару вважається країна, в якiй товар був повнiстю вироблений або пiдданий достатнiй переробцi.
Згiдно з статтею 279 Митного кодексу та вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.12.2002 N 2030 "Про перелiк виробничих i технологiчних операцiй для визначення критерiю достатньої переробки товару та порядок його встановлення i застосування при визначеннi країни походження товару" якщо стосовно конкретного товару або конкретної країни критерiй достатньої переробки окремо не обумовлено, то застосовується правило, згiдно з яким товар вважається пiдданим достатнiй переробцi, якщо в результатi його переробки змiнено класифiкацiйний код товару за Гармонiзованою системою опису та кодування товарiв на рiвнi будь-якого з перших чотирьох знакiв.
Окремо обумовлено критерiй достатньої переробки для товару, що ввозиться на митну територiю України на умовах будь-якого спецiального преференцiйного митного режиму. У такому випадку застосовуватиметься критерiй у виглядi перелiку виробничих i технологiчних операцiй для визначення критерiю достатньої переробки товару, який затверджено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.12.2002 N 2030. Проте, слiд врахувати, що на теперiшнiй час згаданий спецiальний преференцiйний митний режим не застосовується.
При застосуваннi критерiю достатньої переробки потрiбно враховувати, що не визнаються такими, що вiдповiдають критерiю достатньої переробки:
1) операцiї, пов'язанi iз забезпеченням збереження товарiв пiд час зберiгання чи транспортування;
2) операцiї щодо пiдготовки товарiв до продажу та транспортування (роздрiбнення партiї, формування вiдправлень, сортування, перепакування);
3) простi складальнi операцiї;
4) змiшування товарiв (компонентiв) без надання одержанiй продукцiї характеристик, що iстотно вiдрiзняють її вiд вихiдних складових;
5) комбiнацiя двох чи бiльшої кiлькостi зазначених вище операцiй;
6) забiй тварин.
Пiд простими складальними операцiями, якi не визнаються такими, що вiдповiдають критерiю достатньої переробки, розумiються операцiї, якi здiйснюються шляхом складання виробiв за допомогою простого крiпильного матерiалу (ґвинтiв, гайок, болтiв тощо) чи клепання або монтажу готових вузлiв за допомогою зварювання (за винятком виготовлення складних виробiв шляхом зварювання), та iншi операцiї (регулювання, контроль, заправка робочою рiдиною тощо), необхiднi в процесi складання i не пов'язанi з переробкою (обробкою) товарiв, незалежно вiд кiлькостi та складностi зазначених операцiй.
За вiдсутностi належним чином оформленого сертифiката чи додаткових вiдомостей про походження товару або у разi неможливостi достовiрно визначити країну походження товару така країна визнається невiдомою. Товари, країна походження яких невiдома, пропускаються митним органом з метою їх перемiщення через митний кордон України за умови сплати мита за повними ставками.
Неподання належним чином оформленого сертифiката чи вiдомостей про походження товару не є пiдставою для вiдмови у митному оформленнi та випуску товару з метою його перемiщення через митний кордон України.
Митний орган може вiдмовити у випуску товару з метою його перемiщення через митний кордон України лише за наявностi достатнiх пiдстав для висновку, що товар походить з країни, товари якої не пiдлягають випуску згiдно iз законами України та мiжнародними договорами, укладеними в установленому законом порядку (стаття 284 Митного кодексу).
Важливою новою нормою є те, що до товарiв може застосовуватися (вiдновлюватися) режим найбiльшого сприяння або преференцiйний режим за умови одержання належним чином оформленого посвiдчення про їх походження не пiзнiше нiж через один рiк з дати здiйснення митного оформлення.
Стосовно визначення в умовах нового Митного кодексу преференцiйного походження товарiв вiдповiдно до угод про вiльну торгiвлю, укладених Україною, то слiд керуватися таким положенням:
для визначення країни походження товару, що перемiщується через митний кордон України, у разi, коли мiжнародним договором, укладеним в установленому законом порядку, встановлено iншi правила, нiж тi, що передбаченi Митним кодексом України, застосовуються правила мiжнародного договору.
Таким чином, визначення країни походження товарiв, що перемiщуються через митний кордон України на умовах угод про вiльну торгiвлю, укладених Україною, в умовах нового Митного кодексу здiйснюється згiдно з правилами, встановленими вказаними угодами.
Порядок проведення митними органами перевiрки преференцiйних сертифiкатiв при ввезеннi товарiв на митну територiю України на умовах угод про вiльну торгiвлю, затверджено наказом Держмитслужби України вiд 13.10.03 N 683.