ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

вiд 25.12.2001 N 11/6-24-10127

 

Начальникам регiональних митниць
Начальникам митниць


Про аналiз роботи з перереєстрацiї на 2001 рiк свiдоцтв про визнання пiдприємств декларантами

     Надсилаємо аналiтичний огляд з питання перереєстрацiї свiдоцтв про визнання пiдприємств декларантами за 2001 рiк, здiйснений на пiдставi узагальнення результатiв проведеної митними органами в серпнi-вереснi цього року перереєстрацiї свiдоцтв.

     У зв'язку з тим, що наведенi в матерiалах огляду недолiки та упущення є типовими i допускаються митницями iз року в рiк, прошу проаналiзувати надiсланi матерiали та вжити вiдповiдних заходiв щодо полiпшення роботи з проведення щорiчної перереєстрацiї свiдоцтв та врахувати викладенi пропозицiї пiд час здiйснення наступної перереєстрацiї у лютому-березнi 2002 року.

     До вiдома та врахування в роботi направляємо лист Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.12.2001 N 27-4330/47 за пiдписом Вiце-прем'єр-мiнiстра України Василя Рогового.

     Додаток на 8 арк.

Заступник Голови Служби Ю.М.Дьомiн

 

АНАЛIТИЧНИЙ ОГЛЯД З ПИТАННЯ ПЕРЕРЕЄСТРАЦIЇ НА 2001 РIК СВIДОЦТВ ПРО ВИЗНАННЯ ПIДПРИЄМСТВ ДЕКЛАРАНТАМИ

     На виконання положень постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.01.97 N 65 "Про ставки митних зборiв" та Положення про дiяльнiсть пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору, затвердженого наказом Держмитслужби України вiд 22.07.97 N 340 i зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України за N 495/2299 вiд 23.10.97, Держмитслужбою проведено перереєстрацiю свiдоцтв про визнання пiдприємств декларантами на 2001 рiк.

     Перереєстрацiя свiдоцтв про визнання пiдприємств декларантами на 2001 рiк iнiцiйована листом Держмитслужби вiд 16.08.2001 р. N 2/24-4030-ЕП. Пунктом 4.1. Положення про дiяльнiсть пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору, встановлюється, що перереєстрацiя щорiчно здiйснюється в перiод з 1 листопада по 31 грудня. Проте, листом Держмитслужби вiд 07.11.2000 N 24/1-4252-ЕП за пiдписом Голови Служби, у зв'язку з законодавчою неврегульованiстю питань практичної реалiзацiї процедур лiцензування посередницької дiяльностi митного брокера, перереєстрацiя переносилась до окремого розпорядження Держмитслужби. Згаданим вище листом Держмитслужби N 2/24-4030-ЕП встановлювався мiсячний термiн проведення перереєстрацiї свiдоцтв митними органами (з 20 серпня по 20 вересня).

     Документальнi матерiали перереєстрацiї вiд регiональних митниць та митниць прямого пiдпорядкування надiйшли до Держмитслужби вчасно у встановлений термiн. По надходженню матерiали перереєстрацiї розглянутi i узагальненi. За результатами розгляду та узагальнення пiдготовлено наказ Держмитслужби вiд 31.10.2001 N 702 "Про перереєстрацiю свiдоцтв про визнання пiдприємств декларантами".

     До перереєстрацiї пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору, в Українi нараховувалось 1386. Пiсля перереєстрацiї їх кiлькiсть склала 1123 пiдприємства-декларанта. За пiдсумками перереєстрацiї скасовано 263 свiдоцтва таких пiдприємств.

     Аналiз матерiалiв здiйснених ранiше щорiчних перереєстрацiй свiдчить про те, що кожного року кiлькiсть перереєстрованих та скасованих свiдоцтв в значнiй мiрi є стабiльною: так, наприклад, за результатами перереєстрацiї на 2000 рiк перереєстрованих свiдоцтв було 1034 (у 2001 роцi - 1123), а скасованих вiдповiдно - 233 (263).

     Згiдно з матерiалами, якi надiйшли на адресу Держмислужби вiд митниць, митницями не подано до скасування на пiдставi грубих порушень чинного митного законодавства нi одного свiдоцтва.

     За поданням митниць вiдповiдно до п. 3.9. вищезазначеного Положення: (невиконання функцiй пiдприємства, що здiйснює декларування на пiдставi договору, протягом одного року) скасована незначна кiлькiсть свiдоцтв. Майже всi свiдоцтва пiдприємств-декларантiв, що не пройшли перереєстрацiю, були скасованi за бажанням власника свiдоцтва щодо припинення дiяльностi в галузi здiйснення декларування з тих чи iнших обставин, у першу чергу внаслiдок того, що деякi пiдприємства у зв'язку з недостатнiм об'ємом робiт неспроможнi були сплатити митний збiр за перереєстрацiю свiдоцтва. Аналiз матерiалiв, що надiйшли з митниць, свiдчить про недостатньо вiдповiдальне ставлення до пiдготовки документiв, якi направляються митницями до Центрального апарату Держмитслужби. При цьому слiд зауважити, що практично всi недолiки, на пiдставi наявних у митницях документiв, як правило, шляхом надання термiнової iнформацiї по факсу, митницями були оперативно усуненi. Це стосується необхiдностi уточнення iнформацiї, що виникає в процесi роботи по перереєстрацiї формулювання причини неперереєстрацiї, яка пiдтверджена вiдповiдною заявою, або уточнення правильностi реквiзитiв згiдно наданих платiжних доручень по перерахуванню коштiв за перереєстрацiю, т.i. Проте, такий метод усунення недолiкiв, допущених митницями пiд час пiдготовки документiв перереєстрацiї, суттєво затруднював роботу вiддiлу.

     Приймаючи до уваги те, що кiлькiсть пiдприємств-декларантiв на рiзних митницях суттєво рiзниться, особливо прикро виявляти недолiки у роботi з пiдготовкою матерiалiв по перереєстрацiї у окремих митницях, у яких кiлькiсть пiдприємств-декларантiв навiть не досягає десяти.

     Так, поданий Севастопольською митницею, у зонi дiяльностi якої нараховується всього 4 пiдприємства-декларанта. Перелiк пiдприємств-декларантiв, свiдоцтва яких пiдлягають перереєстрацiї, наданий не по формi. "Забули" графу, у якiй мають зазначатись реквiзити платiжних доручень.

     Як приклад вiдповiдального ставлення до пiдготовки документiв, якi направляються в ДМСУ, можна привести Схiдну регiональну митницю.

     Бiльшiсть митниць "загубили" одне чи декiлька пiдприємств-декларантiв, тобто фактична кiлькiсть пiдприємств-декларантiв до початку здiйснення перереєстрацiї не вiдповiдала кiлькостi заявлених митницями як такими, що пiдлягають перереєстрацiї. Що стосується митниць, у яких велика кiлькiсть таких пiдприємств, то у певнiй мiрi це можна зрозумiти, проте незрозумiле, як, наприклад, на Центральнiй енергетичнiй митницi, де всього 7 таких пiдприємств, одне з них не подається нi до якого перелiку з причини неможливостi знайти це пiдприємство (?).

     Важливим моментом при формуваннi Перелiку свiдоцтв пiдприємств-декларантiв, що не пройшли перереєстрацiю, є формулювання причини, з якої певне пiдприємство має бути включено до нього. Факти здiйснення вiдповiдних порушень мають пiдтверджуватись юридичне грамотно виконаними документальними матерiалами. При цьому, слiд мати на увазi те, що у разi прийняття рiшення про скасування свiдоцтва пiдприємства-декларанта на пiдставi не вiдпрацьованих належним чином у юридичному вiдношеннi документiв, може призвести до виникнення конфлiктних ситуацiй, судове вирiшення яких на користь Держмитслужби малоймовiрно, а це поряд з iншим може нанести значну шкоду iмiджу Держмитслужби.

     Як приклад, можна привести подання Полтавської митницi щодо включення до Перелiку пiдприємств-декларантiв, що не пройшли перереєстрацiю, трьох пiдприємств-декларантiв, що здiйснюють декларування в зонi дiяльностi Полтавської митницi. У якостi єдиного аргументу щодо пiдтвердження скоєних пiдприємствами-декларантами порушень надаються талони-вiдмови у митному оформленнi товарiв, якi у кращому випадку можна прийняти до уваги при розглядi питання скасування квалiфiкацiйного свiдоцтва особи, уповноваженої на декларування. При цьому, вiдмова в перереєстрацiї свiдоцтв пiдприємств-декларантiв мотивована загальним посиланням на порушення п. 2.2 наказу Держмитслужби вiд 27.07.97 N 340 (цей пункт налiчує 21 пiдпункт) (?). Може й мали мiсце порушення при здiйсненнi декларування цими пiдприємствами, але це переконливо та юридичне грамотно не пiдтверджено вiдповiдними документами, i тому свiдоцтва цих пiдприємств були Держмитслужбою перереєстрованi.

     У ходi розгляду надiсланих митницями заяв та копiй свiдоцтв пiдприємств-декларантiв, виявлено досить велику кiлькiсть пiдприємств-декларантiв, якi здiйснюють свою дiяльнiсть на пiдставi свiдоцтв, у яких не знайшли вiдображення органiзацiйнi змiни (реорганiзацiя пiдприємства) чи змiни у статутi пiдприємства, якщо такi мали мiсце.

     У цьому зв'язку простежується певна закономiрнiсть: чим бiльше пiдприємств-декларантiв працює у зонi дiяльностi митницi, тим бiльшою є кiлькiсть згаданих свiдоцтв.

     У якостi позитивного прикладу роботи митниць у напрямку приведення документiв до iснуючих реалiй слiд назвати роботу Криворiзької митницi, в результатi якої протягом 2-ох мiсяцiв 2000 року, вiдраховуючи вiд закiнчення перереєстрацiї свiдоцтв на 2000 рiк, були переоформленi всi свiдоцтва, якi цього потребували.

     На пiдставi аналiзу питань, що виникли у ходi перереєстрацiї, вважаємо за необхiдне звернути окрему увагу на особливостi перереєстрацiї свiдоцтв пiдприємств-декларантiв, якi одночасно є власниками лiцензiй на право вiдкриття та експлуатацiї митного лiцензiйного складу. Оскiльки у випадку неперереєстрацiї такого свiдоцтва згiдно з нормативними документами Держмитслужби до вiдповiдного митного лiцензiйного складу можуть застосовуватись заходи, включно до закриття МЛС, вважаємо, що при iнформуваннi суб'єктiв, якi одночасно є власниками свiдоцтва декларанта i при цьому поєднують цю дiяльнiсть iз дiяльнiстю МЛС, митницям доцiльно отримувати розписку власника митного лiцензiйного складу про його ознайомлення з встановленим термiном перереєстрацiї свiдоцтв пiдприємств-декларантiв.

     Пiдсумовуючи викладене, треба вiдмiтити, що на рiвнi регiональних митниць не придiляється достатньої уваги органiзацiї роботи з щорiчної перереєстрацiї. Iз року в рiк допускаються однi й тi ж помилки, якi аналiзуються тiльки в Центральному апаратi Держмитслужби, а не на регiональному рiвнi, не ведеться чiткий облiк працюючих пiдприємств-декларантiв, не знаходять вiдображення в вiдповiдних актах допущенi цими пiдприємствами порушення на протязi року i таким чином має-мiсце вiдсутнiсть пiдстав для скасування при перереєстрацiї свiдоцтв пiдприємств-декларантiв на пiдставi договору, якi очевидно у ходi своєї дiяльностi допускають порушення чинного законодавства з митної справи.

     Враховуючи те, що Держпiдприємництвом знято вимоги щодо скасування наказу Держмитслужби вiд 22.07.97 N 340, вважаємо за необхiдне посилити контроль за роботою пiдприємств-декларантiв протягом року. При цьому всi грубi порушення, допущенi пiдприємствами-декларантами на пiдставi договору, мають фiксуватись в актах, а матерiали перереєстрацiї подаватись на адресу Держмитслужби у встановленi термiни та за погодженням представника юридичної служби вiдповiдної митницi.

Начальник Управлiння захисту прав iнтелектуальної власностi Т.К.Петрова
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.