ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

26.02.2004 р. N 25/4-14-36/2239-ЕП

 

Начальникам регiональних митниць
Начальникам митниць


     В зв'язку iз зверненнями митних органiв щодо питань, якi виникають при декларуваннi митної вартостi i в додаток до листа Держмитслужби України вiд 30.12.03 N 11/5-13-18576-ЕП, надаємо роз'яснення з наступних питань.

     1. У разi ввезення на митну територiю України товарiв громадянами, визначення митної вартостi товарiв здiйснюється на пiдставi вимог ст.249 "Визначення вартостi товарiв, якi перемiщуються громадянами через митний кордон України, для цiлей нарахування податкiв i зборiв" Митного Кодексу України вiд 11.07.02 N 92-IV. У такому разi подання декларацiї митної вартостi не передбачено. У разi вiдсутностi документiв (товарнi чеки, ярлики, договори дарування тощо), якi пiдтверджують цiну придбання цих товарiв, або якщо наданi документи неможливо iдентифiкувати з наявним товаром, та якщо зазначенi в цих документах вiдомостi викликають сумнiв щодо їх достовiрностi, або якщо громадянин, який надає до митного оформлення товари, вiдмовляється вiд подання необхiдних вiдомостей та документiв, для цiлей митного оподаткування здiйснюється їх митна оцiнка на пiдставi цiн на подiбнi чи iдентичнi товари згiдно з чинним законодавством. Для цiлей митної оцiнки товарiв, що ввозяться громадянами, можливо використання Довiдки про визначення митної вартостi чи здiйснення митної оцiнки товарiв з обґрунтуванням усiх викладених у нiй висновкiв (додаток 1 до Наказу ДМСУ вiд 13.10.03 N 685).

     При цьому звертаємо увагу, що вiдповiдно до п.1.2.а Постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 12.07.00 N 283 "Про затвердження Iнструкцiї про перемiщення валюти України, iноземної валюти, банкiвських металiв, платiжних документiв, iнших банкiвських документiв i платiжних карток через митний кордон України", зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України вiд 28.07.00 N 452/4673, громадянам - резидентам України дозволяється вивезення валюти за умови усного декларування на суму до 3000 дол. США. У випадку ввезення громадянами товарiв в значних обсягах рекомендується перевiряти наявнiсть документiв, якими пiдтверджується вивезення грошової суми, що вiдповiдає вартостi товарiв, якi ввозяться.

     2. Щодо декларування митної вартостi у разi ввезення та митного оформлення давальницької сировини.

     Оскiльки постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.08.03 N 1375 "Про затвердження Порядку декларування митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України" у разi перемiщення пiдприємствами через митний кордон України товарiв, якi пiдлягають обкладенню податками i зборами (обов'язковими платежами), передбачено подання декларацiї митної вартостi, а згiдно статтi 2 Закону України "Про операцiї з давальницькою сировиною у зовнiшньоекономiчних вiдносинах" давальницька сировина, що ввозиться на митну територiю України iноземним замовником, обкладається ввiзним митом за ставками Єдиного митного тарифу України, що справляються при ввезеннi товарiв вiдповiдно до законодавства, декларацiя митної вартостi в такому разi подається на загальних пiдставах (до отримання додаткових ро'зяснень).

     Також звертаємо увагу, що при iмпортi в Україну товарiв та помiщеннi їх у митний режим, який передбачає обкладення податками i зборами (обов'язковими платежами) з розрахунками за такими платежами в будь-якiй формi (грошовi кошти, вексель), визначення митної вартостi та застосування методiв оцiнки, а також подання декларацiї митної вартостi для таких товарiв здiйснюється на загальних пiдставах.

     3. Що стосується можливостi застосування окремих положень Порядку роботи вiддiлу контролю митної вартостi (Наказ ДМСУ вiд 13.10.03 N 685) у частинi надання запитiв оперативних пiдроздiлiв (уповноважених осiб) до вiддiлу контролю митної вартостi у разi виникнення спiрних питань стосовно остаточного рiшення щодо заявленої митної вартостi, повiдомляємо, що такi запити можуть готуватися у виключно складних випадках. Однак, подання таких запитiв не повинно стати прецедентом для перекладання вiдповiдальностi за прийняття рiшень щодо правильностi визначення митної вартостi.

     У разi наявностi значної кiлькостi запитiв без належного обґрунтування, в яких не висвiтлено заходи, що здiйснювалися для вирiшення питання щодо митної оцiнки та не запропоновано шляхи врегулювання порушеного в запитi питання, керiвництву митницi за поданням керiвництва вiддiлу контролю митної вартостi (та номенклатури) рекомендуємо вирiшувати питання щодо доцiльностi виконання функцiй контролю правильностi визначення митної вартостi такими пiдроздiлами (уповноваженими особами).

     При цьому повторно звертаємо увагу, що положення Порядку роботи вiддiлу контролю митної вартостi (Наказ ДМСУ вiд 13.10.03 N 685) застосовуються в частинi, що не суперечить Митному кодексу України та нормативно-правовим документам, розробленим на виконання цього Кодексу.

     Зокрема, оскiльки вимога подання довiдки-розрахунку митної вартостi товарiв (додаток 2 до вищезазначеного наказу ДМСУ) базувалася на законодавствi, яке було чинним до 01.01.2004, в зв'язку з набранням чинностi новим Митним кодексом України та запровадженням декларування митної вартостi товарiв зазначений документ не подається.

     4. Щодо засвiдчення результатiв контролю вiдповiдностi iнформацiї, заявленої у декларацiї митної вартостi на паперовому носiї, даним, зазначеним в електроннiй копiї ДМВ повiдомляємо, що зазначене питання опрацьовуються та буде врегульоване шляхом внесення вiдповiдних змiн до наказу ДМСУ вiд 21.10.03 N 715.

     5. Стосовно можливостi розглядати вказану у рахунку-проформi цiну товарiв, що поставляються на безоплатнiй основi, як цiну iдентичних/подiбних (аналогiчних) товарiв i зазначати її у гр. 11 (а) бланку "ДМВ-2" роз'яснюємо наступне.

     Згiдно Митного кодексу України заявлена декларантом митна вартiсть товарiв i поданi ним вiдомостi про її визначення мають базуватися на достовiрнiй, документально пiдтвердженiй iнформацiї, що подається у кiлькiсному виразi. У разi вiдсутностi документiв, необхiдних для пiдтвердження митної вартостi таких товарiв, митна оцiнка здiйснюється на пiдставi послiдовного застосування методiв оцiнки.

     6. В практичнiй роботi часто зустрiчаються випадки, коли за однiєю ВМД декларуються декiлька товарiв. Пiд час перевiрки заявленої митної вартостi таких товарiв та здiйсненнi митної оцiнки може виникати потреба у використаннi рiзних джерел її обґрунтування (наявнiсть iнформацiї про iдентичнi або подiбнi товари, iнформацiя про торгiвельнi традицiї та систему надання знижок в залежностi вiд умов укладення договорiв купiвлi-продажу, наявнiсть вiдомостей вiд виробника товарiв про вартiсть матерiалiв та витрат, понесених при виробництвi товару, iнформацiя щодо вартостi товарiв та послуг з каталогiв, прайс-листiв виробникiв тощо). Тому, в разi неможливостi застосування методу 1 та необхiдностi застосування рiзних пiдходiв до оцiнки товарiв в залежностi вiд джерела, яке використовується для митної оцiнки товару, застосовується 6 - резервний метод визначення митної вартостi, використання якого базується на свiтовiй практицi, згiдно якої в рамках цього методу допускається розумна гнучкiсть в пiдходах до застосування попереднiх методiв визначення митної вартостi.

     Заповнення декiлькох форм декларацiї митної вартостi до конкретної ВМД не допускається, оскiльки як передбачено наказом Державної митної служби України вiд 02.12.03 N 828 "Про затвердження Порядку заповнення декларацiї митної вартостi", iнформацiя щодо товарiв, зазначених у ДМВ, повинна вiдповiдати вiдповiдним графам ВМД (номер товару, код товару, митна вартiсть).

     7. Стосовно питань, якi стосуються можливостi використання декларантом другого-шостого методiв визначення митної вартостi без попереднього декларування митної вартостi товару за першим методом iнформуємо про таке.

     Метод визначення митної вартостi вибирається декларантом згiдно вимог Митного кодексу України в залежностi вiд наявностi умов та обмежень при ввезеннi товарiв в Україну, що не дають можливостi застосовувати метод визначення митної вартостi за цiною угоди щодо товарiв, якi iмпортуються.

     За наявностi таких умов та обмежень, або за вiдсутностi необхiдних документiв, якими пiдтверджуються вiдомостi, необхiднi для розрахунку митної вартостi та за власним бажанням декларант може звернутися до митного органу для отримання консультацiї щодо застосування методу визначення митної вартостi, як про це роз'яснювалося листом Держмитслужби України вiд 30.12.03 N 11/5-13-18576-ЕП. Це може бути будь-яка форма за згодою сторiн (усна чи письмова). При цьому наголошуємо, що консультацiя не може бути здiйсненням попередньої митної оцiнки.

     За результатами консультацiї декларантом заповнюється ВМД, ДМВ та здiйснюється розрахунок належних платежiв.

     8. Щодо застосування методу оцiнки та заповнення декларацiї митної вартостi у разi ввезення товарiв, у вартiсть яких включено вартiсть транспортування по митнiй територiї України.

     У такому випадку у графi 20 декларантом можуть бути наведенi витрати по доставцi товару пiсля ввезення на митну територiю України до мiсця призначення для виключення даних витрат iз цiни угоди в тих випадках, коли має мiсце їх окреме зазначення в рахунку-фактурi та вiдповiдне застереження у контрактi.

     Якщо договором передбаченi такi умови поставки, як CIP, СРТ, DDP, DDU, CIF (у разi некоректного використання останнього термiну у випадку доставки товару до мiсця призначення на митнiй територiї України, наприклад, СIF - Київ) i, вiдповiдно, до фарктурної вартостi ввiйшли витрати по доставцi товару до мiсця призначення, то для видiлення цiєї частки витрат з цiни угоди або iз загальної суми цих витрат та окремого облiку транспортних витрат до мiсця ввезення на територiю України i вiд цього мiсця до мiсця доставки, необхiдне їх окреме зазначення в рахунку-фактурi.

     За вiдсутностi документiв, що пiдтверджують витрати на доставку товару вiд пункту пропуску на кордонi до мiсця призначення, та окремого зазначення в рахунку-фактурi таких витрат можливе подання декларацiї митної вартостi за формою ДМВ-1 у разi, якщо заявлена вартiсть вiдповiдає вимогам, визначеним статтею 267 Митного кодексу України. У такому випадку фактурна вартiсть може дорiвнювати митнiй вартостi.

     9. Стосовно питання щодо випадкiв заповнення ДМВ при експортi iнформуємо про наступне. При митному оформленнi товарiв, що вивозяться (експортуються) пiдприємствами з України, на якi встановлено вивiзне, антидемпiнгове, компенсацiйне чи спецiальнi види мита i вартiсть яких за контрактом перевищує еквiвалент 5000 євро, подається декларацiя митної вартостi за формою ДМВ-3.

     Також iнформуємо, що Держмитслужбою України пiдготовлено ряд проектiв, направлених на врегулювання питань, пов'язаних з поданням декларацiї митної вартостi, зокрема:

     1. З метою однозначного розумiння окремих положень Постанови Кабiнету Мiнiстрiв України N 1375 вiд 28.08.03 Держмитслужбою пiдготовлено проект постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, який на даний час узгоджено з вiдповiдними мiнiстерствами та направлено до Кабiнету Мiнiстрiв України.

     У разi прийняття зазначеного проекту буде врегульовано питання однозначного розумiння вимог пункту 8 зазначеної постанови, усунено технiчнi помилки у формi ДМВ-2, та пiдвищено статус такого документу, як декларацiя митної вартостi.

     2. Пiдготовлено проект наказу Держмитслужби України "Про внесення змiн i доповнень до Порядку здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв i транспортних засобiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї, затвердженого наказом Державної митної служби України вiд 21 жовтня 2003 року N 715". Зазначеним проектом передбачено врегулювання питань контролю та застосування для цiлей митного оформлення декларацiї митної вартостi.

     3. Опрацьовується питання можливостi надання декларантам доступу до бази даних цiнової iнформацiї Держмитслужби України, оскiльки при цьому повинно бути забезпечено дотримання конфiденцiйностi наданої iнформаiї.

     4. Готується нова редакцiя наказу Держмитслужби України "Про затвердження Порядку роботи вiддiлу контролю митної вартостi регiональної митницi, вiддiлу контролю митної вартостi та номенклатури митницi при вирiшеннi питань визначення митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України", яким передбачено за результатами вiдпрацювання на практицi здiйснення контролю за правильнiстю визначення митної вартостi товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, в тому числi iз застосуванням декларацiї митної вартостi пiдготувати єдиний порядок контролю правильностi визначення митної вартостi таких товарiв.

Заступник Голови Служби А.Войцещук
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.