Документ скасований: Наказ Мінюсту № 93/5 від 19.01.2012

МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ

01.02.2005 N 13/5


Про затвердження Порядку проведення органами юстицiї перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
1 лютого 2005 р. за N 121/10401

     Вiдповiдно до Положення про Мiнiстерство юстицiї України, затвердженого Указом Президента України вiд 30.12.97 N 1396 (iз змiнами), та Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що зачiпають права, свободи й законнi iнтереси громадян або мають мiжвiдомчий характер, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 (iз змiнами), наказую:

     1. Затвердити Порядок проведення органами юстицiї перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, що додається.

     2. Визнати такими, що втратили чиннiсть, Методичнi рекомендацiї щодо здiйснення Мiнiстерством та управлiннями юстицiї перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, затвердженi наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 06.12.2002 N 105/5.

     3. Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв (Бутрименко В.В.) забезпечити державну реєстрацiю цього наказу в установленому законодавством порядку.

     4. Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв (Бутрименко В.В.) та Господарському управлiнню (Збанацька М.I.) забезпечити доведення цього наказу до вiдома Головного управлiння юстицiї Мiнiстерства юстицiї України в Автономнiй Республiцi Крим, обласних, Київського та Севастопольського мiських управлiнь юстицiї.

     5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра Л.М. Горбунову.

Мiнiстр О.В.Лавринович

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiнiстерства юстицiї України
01.02.2005 N 13/5
Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
1 лютого 2005 р. за N 121/10401

ПОРЯДОК
проведення органами юстицiї перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв

     Цей Порядок розроблено на виконання пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (iз змiнами) та з метою встановлення єдиного механiзму здiйснення Мiнiстерством юстицiї України та територiальними органами юстицiї (далi - органи юстицiї) перевiрок стану виконання суб'єктами нормотворення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, а також надання допомоги цим органам в органiзацiї пiдготовки до такої перевiрки.

1. Загальнi положення

     1.1. Порядок визначає механiзми:

     1.1.1. Здiйснення Мiнiстерством юстицiї України (далi - Мiн'юст) планових i позапланових перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв у Нацiональному банку України, мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади, органах господарського управлiння та контролю, iнших органах, нормативно-правовi акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї.

     1.1.2. Проведення Головним управлiнням юстицiї Мiнiстерства юстицiї України в Автономнiй Республiцi Крим, обласними, Київським та Севастопольським мiськими управлiннями юстицiї (далi - обласнi управлiння юстицiї) планових i позапланових перевiрок стану дотримання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв у мiнiстерствах i республiканських комiтетах Автономної Республiки Крим, обласних, Київськiй та Севастопольськiй мiських державних адмiнiстрацiях, їх управлiннях, вiддiлах, iнших пiдроздiлах, а також територiальних органах центральних органiв виконавчої влади, мiсцевих органах господарського управлiння та контролю.

     1.1.3. Здiйснення районними, районними в мiстах Києвi та Севастополi, мiськрайонними (у разi утворення) управлiннями юстицiї (далi - районнi управлiння юстицiї) планових i позапланових перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв у районних, районних у мiстах Києвi та Севастополi державних адмiнiстрацiях, їх управлiннях, вiддiлах, iнших пiдроздiлах.

     1.2. У цьому Порядку поняття вживаються в такому значеннi:

     планова перевiрка - запланована органом юстицiї перевiрка комплексу питань щодо дотримання суб'єктом нормотворення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, яка проводиться уповноваженими посадовими особами органу юстицiї вiдповiдно до їх функцiональних повноважень за мiсцезнаходженням суб'єкта нормотворення (вiдокремленого структурного пiдроздiлу суб'єкта нормотворення) з попереднiм письмовим повiдомленням;

     позапланова перевiрка - не запланована органом юстицiї перевiрка одного чи декiлькох з комплексу питань щодо дотримання суб'єктом нормотворення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, яка проводиться уповноваженими посадовими особами органу юстицiї вiдповiдно до їх функцiональних повноважень за мiсцезнаходженням суб'єкта нормотворення (вiдокремленого структурного пiдроздiлу суб'єкта нормотворення), i може бути проведена без попереднього письмового повiдомлення.

     Поняття "нормативно-правовий акт" та "суб'єкт нормотворення" вживаються у цьому Порядку вiдповiдно до Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що зачiпають права, свободи й законнi iнтереси громадян або мають мiжвiдомчий характер, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 (iз змiнами).

     1.3. Основними завданнями перевiрки є:

     1.3.1. Здiйснення державного контролю за додержанням законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.

     1.3.2. Своєчасне попередження, виявлення та припинення дiй, якi мiстять ознаки порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, усунення причин виникнення цих порушень i умов, що їм сприяють, а в разi, якщо порушення припинено, - ужиття заходiв для усунення наслiдкiв цих порушень.

     1.3.3. Аналiз рiшень суб'єктiв нормотворення на вiдповiднiсть законодавству про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.

     1.3.4. Оцiнка дiяльностi суб'єктiв перевiрки щодо додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв та виконання вимог, урахування пропозицiй та зауважень органiв юстицiї.

     1.4. Предметом перевiрки є стан додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, зокрема Конституцiї України (стаття 117), Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" (статтi 25 та 28), Закону України "Про Нацiональний банк України" (стаття 56), Закону України "Про мiсцевi державнi адмiнiстрацiї" (стаття 41), Указу Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (iз змiнами), постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (iз змiнами), а також нормативно-правових актiв Мiн'юсту з питань державної реєстрацiї нормативно-правових актiв.

2. Механiзм органiзацiї здiйснення органами юстицiї перевiрок стану додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв суб'єктами нормотворення

     2.1. Органи юстицiї вiдповiдно до своєї компетенцiї здiйснюють плановi та позаплановi перевiрки додержання законодавства про державну реєстрацiю суб'єктами нормотворення, а саме:

     Нацiональним банком України, мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади, органами господарського управлiння та контролю, iншими органами, нормативно-правовi акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї, - Мiн'юст;

     мiнiстерствами i республiканськими комiтетами Автономної Республiки Крим, обласними, Київською та Севастопольською мiськими державними адмiнiстрацiями, їх управлiннями, вiддiлами, iншими пiдроздiлами, а також територiальними органами центральних органiв виконавчої влади, мiсцевими органами господарського управлiння та контролю - Головне управлiння юстицiї Мiнiстерства юстицiї України в Автономнiй Республiцi Крим, обласнi, Київське та Севастопольське мiськi управлiння юстицiї;

     районними, районними в мiстах Києвi та Севастополi державними адмiнiстрацiями, їх управлiннями, вiддiлами, iншими пiдроздiлами - районнi управлiння юстицiї.

     2.2. Планова перевiрка суб'єкта нормотворення проводиться за наказом уповноваженої посадової особи (керiвника або його заступника) органу юстицiї не частiше одного разу на календарний рiк у межах компетенцiї органiв юстицiї.

     Пiдставою для проведення планових перевiрок є план-графiк перевiрок, затверджений уповноваженою посадовою особою органу юстицiї.

     Плановi перевiрки проводяться лише в тому разi, коли їм не пiзнiше нiж за сiм календарних днiв до дня проведення вказаної перевiрки надiслано письмове повiдомлення iз зазначенням дати її проведення.

     Формування щорiчних проектiв планiв-графiкiв проведення планових перевiрок додержання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв суб'єктами нормотворення здiйснюється вiдповiдними структурними пiдроздiлами органiв юстицiї.

     Органи юстицiї можуть практикувати проведення спiльних перевiрок з органами державного управлiння, органами виконавчої влади та правоохоронними органами. При цьому органи юстицiї готують та узгоджують проекти наказiв щодо залучення в установленому порядку до складу комiсiй з перевiрки представникiв цих органiв.

     2.3. Позапланова перевiрка проводиться згiдно з наказом уповноваженої посадової особи (керiвника або його заступника) органу юстицiї за наявностi хоча б однiєї з таких обставин:

     а) доручення Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України, iншого органу влади вищого рiвня;

     б) прохання самого суб'єкта нормотворення;

     в) iнiцiатива органу юстицiї у разi безпосереднього виявлення ознак порушення суб'єктом нормотворення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв у ходi його поточної роботи, зокрема це може бути:

     порушення суб'єктом нормотворення встановленого строку надання органу юстицiї iнформацiї про вжиття вiдповiдних заходiв щодо усунення недолiкiв або бездiяльнiсть суб'єкта нормотворення щодо усунення таких недолiкiв;

     порушення суб'єктом нормотворення встановленого строку доопрацювання нормативно-правових актiв та скасування нормативно-правових актiв, у державнiй реєстрацiї яких вiдмовлено, а також рiшення про державну реєстрацiю яких скасовано;

     бездiяльнiсть суб'єкта нормотворення щодо приведення у вiдповiднiсть до Конституцiї та законодавства України нормативно-правових актiв, зареєстрованих вiдповiдним органом юстицiї, у зв'язку з унесенням змiн чи доповнень або визнання такими, що втратили чиннiсть, актiв законодавства, на пiдставi яких суб'єктом нормотворення були розробленi нормативно-правовi акти;

     ухилення суб'єкта нормотворення вiд подання на державну реєстрацiю та спрямування до виконання незареєстрованих нормативно-правових актiв, актiв, у державнiй реєстрацiї яких вiдмовлено, та не доведених до вiдома населення у встановленому порядку, а також установлення i доведення до виконавцiв правових норм з порушенням законодавства про державну реєстрацiю (листами, телеграмами, вказiвками тощо);

     систематичне iгнорування вимог органу юстицiї щодо надання iнформацiї з питань державної реєстрацiї нормативно-правових актiв, необхiдної для узагальнення стану цiєї роботи, у тому числi iнформацiї про розгляд судами України справ щодо визнання недiйсними в цiлому або в частинi власних нормативно-правових актiв з метою контролю за виконанням судових рiшень i запобiгання застосуванню нормативно-правових актiв, що не є чинними.

     2.4. Рiшення щодо проведення перевiрки приймається уповноваженою посадовою особою органу юстицiї (керiвником або заступником керiвника) у встановленому законодавством порядку.

     Для проведення перевiрки за наказом уповноваженої посадової особи утворюється Комiсiя з перевiрки (далi - Комiсiя) у складi не менше двох фахiвцiв. До роботи Комiсiї можуть залучатися в установленому порядку працiвники органiв державного управлiння, органiв виконавчої влади, правоохоронних органiв та фахiвцi (експерти). У кожному конкретному випадку строк проведення перевiрки та склад Комiсiї з її проведення визначаються з урахуванням суб'єкта нормотворення та очiкуваного обсягу роботи, необхiдного для виконання поставленого завдання.

     У разi потреби за поданням голови Комiсiї продовження строку проведення перевiрки здiйснюється уповноважено посадовою особою, яка прийняла рiшення про проведення перевiрки.

     2.5. У своїй дiяльностi Комiсiя керується Конституцiєю та чинним законодавством України i проводить перевiрку в установлений строк та в обсязi поставленого завдання.

     2.6. Голова Комiсiї:

     забезпечує повiдомлення керiвника суб'єкта нормотворення про проведення перевiрки не менш як за сiм календарних днiв до дня її проведення;

     органiзовує роботу Комiсiї, визначає коло питань, що пiдлягають перевiрцi, виходячи з того, є перевiрка плановою чи позаплановою;

     розподiляє мiж членами Комiсiї конкретнi завдання для перевiрки;

     забезпечує координацiю роботи мiж членами Комiсiї при пiдготовцi та проведеннi перевiрки.

     2.7. Члени Комiсiї беруть участь у роботi Комiсiї та виконують поставленi перед ними завдання.

     Член Комiсiї має право одноособово, керуючись конкретним завданням голови Комiсiї, дослiджувати окремi питання перевiрки.

     2.8. Голова та члени Комiсiї мають право:

     безперешкодно входити на об'єкт перевiрки за службовим посвiдченням i мати доступ до документiв та iнших матерiалiв, потрiбних для проведення перевiрки. Для перевiрки суб'єкта з особливим режимом роботи допускаються державнi службовцi органу юстицiї, що мають вiдповiдний допуск до державної таємницi, оформлений в установленому порядку;

     вимагати усних або письмових пояснень посадових осiб суб'єкта нормотворення;

     у зв'язку з реалiзацiєю своїх повноважень вимагати необхiднi документи та iншу iнформацiю, у тому числi з обмеженим доступом та таку, що є комерцiйною таємницею;

     вимагати надання копiй документiв, у тому числi методом сканування чи фотокопiї для долучення їх до матерiалiв перевiрки, зокрема документiв чи носiїв iнформацiї, що можуть бути джерелом iнформацiї про порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.

     2.9. Для проведення перевiрки потрiбнi такi документи:

     лист-повiдомлення про проведення перевiрки та створення Комiсiї;

     план (програма) проведення перевiрки.

     2.10. Перед проведенням перевiрки уповноважена посадова особа органу юстицiї здiйснює попереднiй аналiз, вивчає нормативно-правовi акти, що регулюють дiяльнiсть суб'єкта нормотворення, при потребi готує та направляє в установленому порядку запити про надання iнформацiї щодо дiяльностi цього суб'єкта.

     2.11. Уповноваженi посадовi особи органу юстицiї, що здiйснюватимуть перевiрку, повиннi проаналiзувати якiсть зареєстрованих в органi юстицiї нормативно-правових актiв суб'єкта нормотворення за перiод, який планується перевiрити.

     На основi пiдготовчої роботи головою Комiсiї розробляється план (програма) перевiрки, який (яка) затверджується уповноваженою посадовою особою органу юстицiї, що прийняла рiшення про проведення перевiрки та створення Комiсiї, i має мiстити в собi визначення завдань перевiрки; визначення кола питань, якi потрiбно з'ясувати в ходi перевiрки; строк перевiрки та перiод роботи суб'єкта нормотворення, що планується перевiрити.

     2.12. У разi проведення позапланових перевiрок за дорученням Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України, iншого органу державної влади вищого рiвня, вiдповiдальний виконавець забезпечує складання i своєчасне доведення до всiх виконавцiв плану (програми) перевiрки, яким (якою) визначаються зокрема основнi питання, що пiдлягають перевiрцi, перелiк i форма даних, якi мають бути повiдомленi органу юстицiї для узагальнення та подання вiдповiдно Президенту України, Кабiнету Мiнiстрiв України або iншому органу державної влади вищого рiвня.

     2.13. Пiсля пiдписання наказу про проведення перевiрки голова Комiсiї:

     розподiляє мiж членами Комiсiї конкретнi завдання на перевiрку;

     ознайомлює членiв Комiсiї з документацiєю, що є в наявностi в органi юстицiї щодо суб'єкта нормотворення;

     визначає термiн прибуття членiв Комiсiї на перевiрку;

     iнформує усiх її учасникiв про строк i мету проведення перевiрки;

     не пiзнiше нiж за сiм календарних днiв до початку перевiрки надсилає керiвнику суб'єкта нормотворення за пiдписом уповноваженої посадової особи органу юстицiї лист-повiдомлення про проведення перевiрки, крiм випадкiв, передбачених пунктом 2.3 цього Порядку, коли перевiрка може бути проведена без попереднього письмового повiдомлення. Суб'єкт нормотворення, який отримує лист-повiдомлення, повинен розглянути його та створити вiдповiднi умови для проведення перевiрки. У разi потреби отримання даних, що вимагають багато часу для пiдготовки, з листом-повiдомленням направляється перелiк документiв, даних, якi мають бути пiдготовленi до початку проведення перевiрки.

3. Проведення органом юстицiї перевiрки суб'єкта нормотворення щодо дотримання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв

     3.1. Першим днем перевiрки вважається день прибуття членiв Комiсiї на перевiрку. У перший день перевiрки голова Комiсiї надає керiвниковi суб'єкта нормотворення (у разi вiдсутностi керiвника - особi, що його замiщує) документи про склад Комiсiї, повноваження її членiв та план перевiрки.

     Залежно вiд завдання i мети перевiрки голова та члени Комiсiї запитують у керiвництва суб'єкта нормотворення, керiвникiв його структурних пiдроздiлiв документи, письмовi й уснi пояснення та iншу iнформацiю, що стосується питань, якi перевiряються (у тому числi з обмеженим доступом), потрiбну для здiйснення Комiсiєю своїх функцiй, зокрема:

     оригiнали розпорядчих документiв суб'єкта нормотворення (накази, рiшення, розпорядження, постанови тощо), нормативно-правовi акти, стандарти, технiчнi умови та iншi документи, якi ними затвердженi, протоколи нарад i засiдань структурних пiдроздiлiв суб'єкта нормотворення, матерiали проведених колегiй, якi стосуються питань перевiрки;

     вiдомостi щодо структури суб'єкта нормотворення iз зазначенням прiзвищ, iмен, по батьковi керiвникiв структурних пiдроздiлiв, їхнiх посад, номерiв службових телефонiв;

     протоколи нарад суб'єкта нормотворення, вхiдну та вихiдну документацiю, ураховуючи тексти факсiв i телефонограм, матерiали дiловодства всiх пiдроздiлiв суб'єкта нормотворення;

     iнформацiйнi матерiали, що постiйно або перiодично направляються (отримуються) суб'єктом нормотворення (iнформацiйнi листи, статистичнi, аналiтичнi розробки тощо);

     будь-якi iншi фактичнi данi, якi дають змогу встановити наявнiсть або вiдсутнiсть порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.

     Комiсiї повинна бути надана повна, всебiчна та об'єктивна iнформацiя з усiх питань, якi мiстяться в планi проведення перевiрки, та створенi належнi умови для проведення перевiрки цiєї iнформацiї.

     В обов'язковому порядку перевiряється наявнiсть положення про юридичну службу суб'єкта нормотворення; посадовi iнструкцiї працiвникiв юридичної служби; нормативно-правовi акти з питань державної реєстрацiї нормативно-правових актiв, що приймались суб'єктом нормотворення, а також рекомендацiї чи iншi документи з цього питання (якщо такi є), визначення вiдповiдальних осiб за цю роботу, графiки перегляду нормативно-правових актiв та їх приведення у вiдповiднiсть до Конституцiї та законодавства України, строки проведення цiєї роботи та створення вiдповiдних комiсiй чи робочих груп тощо. Перевiряється також наявнiсть нормативно-правових актiв, що пройшли державну реєстрацiю у вiдповiдному органi юстицiї, порядок їх зберiгання та пiдтримання в контрольному станi.

     Крiм того, перевiряється робота суб'єкта нормотворення з його територiальними органами щодо забезпечення останнiми виконання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, зокрема проведення суб'єктом перевiрок з цього питання територiальних органiв, результати цих перевiрок, якi нормативно-правовi акти приймаються цими органами, чи подаються на державну реєстрацiю до територiальних управлiнь юстицiї тощо.

     3.2. Комiсiя, у разi потреби, отримує належним чином завiренi копiї (ксерокопiї) документiв (виписки з документiв), довiдки, а також письмовi пояснення, завiренi пiдписом керiвника, його заступника або керiвникiв вiдповiдних структурних пiдроздiлiв суб'єкта нормотворення.

     3.3. Отримання копiй документiв чи носiїв iнформацiї, що можуть бути джерелом iнформацiї у справi про порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, проводиться на пiдставi листа-розпорядження уповноваженої посадової особи органу юстицiї, яке пiдтверджує право голови та членiв Комiсiї на отримання таких документiв.

     3.4. Члени комiсiї мають право на безперешкодний доступ до мiсць зберiгання iнформацiї, у тому числi й до комп'ютерiв суб'єкта перевiрки, магнiтних носiїв тощо, отримувати копiї такої iнформацiї. При цьому пiд час пiдготовки до перевiрки запит щодо надання iнформацiї може бути направлений поштою з повiдомленням про його вручення адресату.

     3.5. Пiд час проведення перевiрки до плану проведення перевiрки можуть уноситися змiни та доповнення, що затверджуються уповноваженою посадовою особою органу юстицiї, яка затвердила план перевiрки.

     3.6. Посадовi особи, що здiйснюють перевiрку, взаємодiють з органами влади, контрольними та правоохоронними органами.

4. Порядок оформлення результатiв перевiрки дотримання суб'єктом нормотворення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв

     4.1. Результати перевiрки члени Комiсiї оформляють довiдкою, що має мiстити в собi аналiз, висновки та пропозицiї з усiх питань, якi перевiрялися.

     Довiдка складається з трьох частин:

     I - вступна;

     II - описова;

     III - висновок;

     iнформативнi додатки.

     4.2. У вступнiй частинi довiдки мають бути наведенi такi данi:

     дата пiдписання довiдки про перевiрку (число, мiсяць, рiк пiдписання довiдки уповноваженими посадовими особами органу юстицiї, що проводили перевiрку, та уповноваженими посадовими особами суб'єкта нормотворення, який перевiрявся);

     номер довiдки про перевiрку (порядковий номер журналу реєстрацiї перевiрок);

     мiсцезнаходження суб'єкта нормотворення;

     повна i скорочена назва суб'єкта нормотворення вiдповiдно до положення (установчих документiв);

     пiдстави для проведення перевiрки у вiдповiдностi до вимог законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв;

     назва органу юстицiї та його структурного пiдроздiлу, прiзвища, iмена, по батьковi та посади осiб, що проводять перевiрку;

     вид перевiрки (планова чи позапланова);

     перiод, за який проводиться перевiрка;

     iнформацiя про направлення повiдомлення суб'єкту нормотворення про проведення планової перевiрки;

     iнформацiя про посадових осiб, вiдповiдальних за забезпечення дотримання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв;

     строк проведення перевiрки (при необхiдностi зазначити перерву в роботi);

     iнформацiя про попередню перевiрку (якщо така проводилася) iз зазначенням назви органу юстицiї, дати та номера довiдки про перевiрку, перiоду, за який проводилась перевiрка (планова чи позапланова, установленi порушення та вжитi заходи щодо усунення виявлених недолiкiв);

     iнформацiя про документи, якi використанi при данiй перевiрцi, згрупованi за типами (указується перiод охоплення їх перевiркою та метод - суцiльний, вибiрковий).

     4.3. В описовiй частинi довiдки про перевiрку за кожним вiдображеним у довiдцi фактом порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв необхiдно:

     висвiтлити показники, якi характеризують роботу суб'єкта нормотворення в цiлому та конкретнi порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв;

     чiтко викласти змiст порушення з посиланням на конкретнi пункти i статтi нормативно-правових актiв, що порушенi суб'єктом нормотворення, зазначити перiод (мiсяць, квартал, рiк), у якому дане порушення здiйснено, при цьому додати до довiдки письмовi пояснення посадових осiб суб'єкта перевiрки щодо встановлених порушень (за наявностi);

     зазначити докази, що достовiрно пiдтверджують наявнiсть факту порушення;

     зазначити перелiк документiв, що не були наданi в ходi здiйснення перевiрки (якщо такi були);

     у разi вiдмови посадових осiб суб'єкта нормотворення надати перевiряючим письмовi пояснення щодо причини ненадання документiв, факт вiдмови вiдобразити в довiдцi.

     Виявленi факти однотипних порушень та порушень, якi повторюються, групуються у вiдомостi або таблицi, що додаються до довiдки. Зазначенi вiдомостi або таблицi повиннi мiстити повний перелiк однотипних порушень законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв iз зазначенням звiтного перiоду, до якого вони вiдносяться (назву, дату i номер документа, а також посилання на нормативно-правовi акти, їх пункти i статтi, положення яких порушенi). Зазначенi додатки повиннi бути пiдписанi перевiряючими, а також уповноваженими посадовими особами суб'єкта нормотворення.

     Не допускається вiдображення в довiдцi про перевiрку необґрунтованих даних, а також суб'єктивних припущень перевiряючими, якi не мають пiдтверджених доказiв, та рiзного роду висновкiв щодо дiй посадових осiб суб'єкта нормотворення.

     У разi, коли перевiркою не встановлено порушень вимог законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, в описовiй частинi довiдки вiдображаються кiлькiснi показники та робиться вiдповiдний запис: "Документальною перевiркою пункту ____ плану проведення перевiрки порушень не встановлено". При цьому до акта перевiрки додаються аналiтичнi таблицi, якi пiдтверджують цi показники.

     Матерiали перевiрок повиннi вiдображати загальнi питання про роботу, яка проведена суб'єктом нормотворення щодо забезпечення виконання Указу Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (iз змiнами).

     Крiм того, довiдка повинна мiстити в порiвняльному аспектi кiлькiснi показники щодо:

     поданих нормативно-правових актiв суб'єкта нормотворення на державну реєстрацiю до вiдповiдного органу юстицiї;

     нормативно-правових актiв суб'єкта нормотворення, зареєстрованих вiдповiдним органом юстицiї, у тому числi пiсля доопрацювання (зазначаються окремо);

     нормативно-правових актiв, повернутих на доопрацювання, та iнформацiю щодо дотримання строку доопрацювання;

     нормативно-правових актiв суб'єкта нормотворення, у державнiй реєстрацiї яких вiдмовлено;

     попередження прийняття незаконних правових норм у нормативно-правових актах, що виданi з перевищенням компетенцiї суб'єкта нормотворення або порушували права, свободи й законнi iнтереси громадян, пiдприємств, установ та органiзацiй;

     нормативно-правових актiв суб'єкта нормотворення, рiшення про державну реєстрацiю яких скасовано вiдповiдним органом юстицiї, та iнформацiю щодо дотримання строку повiдомлення про скасування таких актiв.

     4.4. Уповноважена посадова особа органу юстицiї, яка здiйснюватиме перевiрку, повинна також проаналiзувати роботу суб'єкта нормотворення щодо приведення його нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть до Конституцiї України та чинного законодавства, у тому числi за зверненням вiдповiдних органiв юстицiї. Зокрема в довiдцi вiдображаються кiлькiснi показники щодо нормативно-правових актiв, переглянутих суб'єктом нормотворення за власною iнiцiативою, у тому числi зареєстрованих органом юстицiї, а також на вимогу органу юстицiї; актiв, приведених у вiдповiднiсть до чинного законодавства, у тому числi скасованих, визнаних такими, що втратили чиннiсть, та до яких унесено змiни та доповнення; нормативно-правових актiв рiшення про державну реєстрацiю яких скасовано у зв'язку з неприведенням їх у вiдповiднiсть з чинним законодавством.

     4.5. У роздiлi "Висновок" довiдки про перевiрку вiдображається узагальнений опис виявлених перевiркою порушень законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв з посиланням на пiдпункти, пункти, статтi нормативно-правових актiв.

     Виявленi порушення вiдображаються з розбивкою за роками та перiодами, у межах перiоду, що перевiряється.

     У разi вилучення у ходi перевiрки копiй документiв, якi пiдтверджують факти виявлених порушень, про це робиться запис з вiдображенням пiдстав для вилучення, номера та дати листа-розпорядження про вилучення.

     Вiдображається кiлькiсть складених примiрникiв довiдки про перевiрку та вiдмiтка про вручення одного примiрника уповноваженим посадовим особам суб'єкта нормотворення.

     4.6. Iнформативнi додатки до довiдки про перевiрку:

     затверджений керiвником (заступником керiвника) органу юстицiї та пiдписаний керiвником управлiння (департаменту) працiвника, що очолює перевiрку, план перевiрки суб'єкта нормотворення;

     пояснення посадових осiб суб'єкта нормотворення щодо виявлених порушень, наданi у ходi перевiрки;

     iншi матерiали, що пiдтверджують наявнiсть фактiв порушень;

     лист-розпорядження про необхiднiсть проведення вилучення копiй документiв;

     копiї нормативно-правових актiв, що пiдлягали державнiй реєстрацiї, але на реєстрацiю не були поданi, а також копiї листiв, телеграм, розпоряджень тощо, якими були встановленi новi правовi норми;

     iншi матерiали, що мають значення для прийняття рiшення за результатами перевiрки та подальших заходiв щодо забезпечення усунення порушень законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.

     Усi додатки, якi мiстять iнформацiю про дiяльнiсть суб'єкта нормотворення, пiдписуються уповноваженими посадовими особами органу юстицiї, якi здiйснили перевiрку, та посадовими особами суб'єкта нормотворення.

     4.7. У мiру виявлення iстотних порушень законодавства, зловживань i недолiкiв керiвництву суб'єкта нормотворення, не чекаючи закiнчення перевiрки, слiд уживати заходiв щодо усунення виявлених порушень, зловживань i недолiкiв, запобiгання їм надалi.

     4.8. Член Комiсiї, який не погоджується з висновками Комiсiї, викладеними в довiдцi, має право письмово викласти свою окрему думку, що долучається до довiдки. Викладаючи окрему думку, член Комiсiї повинен пiдписати довiдку, зробивши помiтку: "Iз зауваженнями, що мiстяться в "окремiй думцi"".

     4.9. Голова Комiсiї пiдсумовує поданi матерiали та складає довiдку про перевiрку у двох примiрниках.

     Довiдка пiдписується головою Комiсiї та її членами, керiвником суб'єкта нормотворення або особою, що його замiнює, керiвником юридичної служби, а в разi потреби - також iншими вiдповiдальними працiвниками суб'єкта нормотворення.

     У разi потреби голова Комiсiї вносить пропозицiї про попереднє колегiальне обговорення довiдки про перевiрку.

     Один примiрник довiдки подається уповноваженiй посадовiй особi органу юстицiї, яка прийняла рiшення щодо проведення перевiрки, другий - у строк не бiльше п'яти робочих днiв пiсля закiнчення перевiрки вручається пiд пiдпис на першому примiрнику довiдки керiвнику суб'єкта нормотворення або особi, що його замiнює, а в разi його вiдсутностi - здається до канцелярiї пiд пiдпис у довiдцi iз зазначенням прiзвища та посади працiвника, що прийняв довiдку, або надсилається рекомендованим листом з поштовим пiдтвердженням про вручення поштового вiдправлення.

     4.10. При вiдмовi керiвника та iнших посадових осiб суб'єкта нормотворення вiд пiдписання довiдки про результати перевiрки уповноваженi посадовi особи органу юстицiї, що здiйснили перевiрку, засвiдчують це вiдповiдним записом за своїми пiдписами в кiнцi довiдки.

     4.11. За наявностi заперечень або зауважень до довiдки про перевiрку керiвник чи iншi посадовi особи суб'єкта нормотворення, якi пiдписують її, роблять про це застереження перед своїми пiдписами i не пiзнiше нiж через три календарних днi з дня їх пiдписання подають з цього приводу письмовi пояснення чи заперечення.

     4.12. Уснi пояснення посадових осiб суб'єкта перевiрки, якi мiстять данi, що свiдчать про наявнiсть чи вiдсутнiсть порушення, фiксуються у довiдцi, у якiй зазначаються:

     прiзвище, iм'я, по батьковi i посада посадової особи суб'єкта нормотворення, яка дала уснi пояснення, короткий виклад причин, у зв'язку з чим наданi пояснення, повний виклад пояснень. Перед пiдписом особи, що дала пояснення, нею має бути зроблений власноручний запис такого змiсту: "Ознайомлений(а), з моїх слiв записано правильно". У разi вiдмови такої особи пiдписати довiдку, про це зазначається у довiдцi.

     4.13. У разi, коли зазначена особа вважає за необхiдне уточнити наданi нею пояснення або пояснити причини вiдмови вiд пiдписання довiдки, ця особа має право власноручно зробити це на самiй довiдцi або на окремому аркушi, який додається до довiдки. Пiсля цього довiдку пiдписують члени Комiсiї.

     4.14. Достовiрнiсть обґрунтувань, фактiв, викладених у поясненнях посадових осiб суб'єкта нормотворення, члени Комiсiї повиннi ретельно перевiрити i в п'ятиденний строк дати щодо них письмовий висновок.

     4.15. У тих випадках, коли потрiбно вжити термiнових заходiв щодо усунення виявлених порушень законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, пiд час перевiрки складається промiжна довiдка i вiд посадових осiб суб'єкта нормотворення вимагаються пояснення. Цi матерiали негайно подаються уповноваженiй посадовiй особi органу юстицiї, а в разi потреби готується повiдомлення правоохоронним органам.

     Факти, викладенi в промiжнiй довiдцi, включаються до загальної довiдки.

     4.16. Результати перевiрки викладаються в довiдцi на пiдставi перевiрених даних i фактiв, що випливають з наявних оригiналiв документiв суб'єкта нормотворення, а також iнших даних.

     При складаннi довiдки про перевiрку повинна бути додержана об'єктивнiсть i вичерпнiсть опису виявлених фактiв i даних.

     Не допускається включення до довiдки висновкiв, пропозицiй та даних, не пiдтверджених документами.

     Довiдка реєструється канцелярiєю органу юстицiї.

5. Порядок розгляду результатiв перевiрки

     5.1. Голова Комiсiї протягом семи робочих днiв пiсля завершення перевiрки доповiдає про її результати уповноваженiй посадовiй особi, яка прийняла рiшення про проведення перевiрки та створення Комiсiї, з наданням довiдки та iнших матерiалiв Комiсiї, складених за результатами перевiрки, з вiдмiткою про вручення її керiвнику суб'єкта нормотворення.

     5.2. Якщо в ходi перевiрки було виявлено ознаки порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, уповноваженi посадовi особи органу юстицiї розглядають наданi матерiали i вирiшують питання щодо:

     надання рекомендацiй та внесення пропозицiй суб'єкту нормотворення стосовно припинення дiй, якi мiстять ознаки порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, усунення причин виникнення цих порушень i умов, що їм сприяють, а в разi, якщо порушення припинено, - щодо вжиття заходiв для усунення наслiдкiв цих порушень;

     унесення пропозицiї суб'єкту перевiрки про притягнення до вiдповiдальностi посадових осiб, винних у порушеннi законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв;

     заслуховування стану цiєї роботи суб'єкта на засiданнi колегiї органу юстицiї.

     Якщо в ходi перевiрки було встановлено факт порушення законодавства України, що не належить до компетенцiї органiв юстицiї, то орган юстицiї iнформує вiдповiднi державнi органи.

     5.3. Пiсля ознайомлення з довiдкою уповноважених осiб суб'єкта нормотворення, який перевiрявся, орган юстицiї надсилає йому лист за результатами перевiрки, у якому зазначаються недолiки та порушення, вносяться пропозицiї про їх усунення та, при необхiдностi, притягнення до вiдповiдальностi посадових осiб, винних у допущених порушеннях.

     5.4. Суб'єкт нормотворення у мiсячний строк зобов'язаний повiдомити орган юстицiї про вжитi заходи та вказати термiни усунення виявлених перевiркою недолiкiв та порушень.

     У разi невиконання зазначеної вимоги орган юстицiї приймає рiшення щодо:

     iнформування у засобах масової iнформацiї про нечиннiсть актiв у разi виявлення органом юстицiї випадкiв неналежного реагування суб'єкта нормотворення на результати перевiрки, зокрема якщо ним не приведено у вiдповiднiсть до чинного законодавства України або не скасованi акти, що не були поданi на державну реєстрацiю;

     надiслання правоохоронним органам матерiалiв про порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв;

     iнформування Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України щодо неналежного виконання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв суб'єктом нормотворення.

6. Обов'язки i вiдповiдальнiсть уповноважених посадових осiб органiв юстицiї, що здiйснюють перевiрки. Оскарження їхнiх дiй

     6.1. Уповноваженi посадовi особи органiв юстицiї, що здiйснюють перевiрки, зобов'язанi суворо додержуватися Конституцiї України, законiв України, прав та iнтересiв громадян, пiдприємств, установ i органiзацiй, що охороняються законом, забезпечувати дотримання комерцiйної та службової таємниць.

     6.2. За невиконання або неналежне виконання своїх обов'язкiв, у тому числi порушення встановлених порядку i перiодичностi проведення перевiрок, виннi посадовi особи несуть вiдповiдальнiсть вiдповiдно до чинного законодавства України.

     6.3. Скарги на дiї уповноважених посадових осiб, що проводили перевiрку дотримання законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, розглядаються i вирiшуються керiвником вiдповiдного органу юстицiї.

     Скарги розглядаються i рiшення за ними приймаються не пiзнiше як у мiсячний строк з моменту їх надходження.

     У разi незгоди суб'єкта нормотворення з рiшенням керiвника вiдповiдного органу юстицiї за результатами розгляду скарги, воно може бути оскаржене в судовому порядку.

7. Вiдповiдальнiсть суб'єктiв нормотворення за порушення законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв

     Керiвники мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади несуть персональну вiдповiдальнiсть за недотримання вимог постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (iз змiнами).

Директор Департаменту державної реєстрацiї нормативних актiв В.В.Бутрименко
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.