ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо вдосконалення окремих положень кримiнального процесуального законодавства

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:

     1. У Кримiнальному процесуальному кодексi України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2013 р., NN 9 - 13, ст. 88):

     1) у частинi першiй статтi 3:

     у пунктах 8 i 17 слова "органу державного бюро розслiдувань, органу Державної кримiнально-виконавчої служби України, пiдроздiлу детективiв, пiдроздiлу внутрiшнього контролю" замiнити словами "органу Державного бюро розслiдувань, Головного пiдроздiлу детективiв, пiдроздiлу детективiв, вiддiлу детективiв, пiдроздiлу внутрiшнього контролю";

     у пунктi 15 цифри "17" замiнити цифрами "15";

     2) третє речення частини шостої статтi 36 викласти в такiй редакцiї: "Скасування незаконних та необґрунтованих постанов детективiв Нацiонального антикорупцiйного бюро України та прокурорiв Спецiалiзованої антикорупцiйної прокуратури може бути здiйснено Генеральним прокурором або особою, яка виконує його обов'язки, чи керiвником Спецiалiзованої антикорупцiйної прокуратури";

     3) у статтi 38:

     у частинi першiй:

     у пунктi 1:

     пiдпункт "г" викласти в такiй редакцiї:

     "г) органiв Державного бюро розслiдувань";

     пiдпункт "ґ" виключити;

     пункт 2 викласти в такiй редакцiї:

     "2) пiдроздiли детективiв, пiдроздiл внутрiшнього контролю Нацiонального антикорупцiйного бюро України";

     у частинi третiй слова "органiв Державної кримiнально-виконавчої служби України" виключити;

     4) у частинi першiй статтi 41 слова "органiв Державної кримiнально-виконавчої служби України" виключити;

     5) частину четверту статтi 97 виключити;

     6) статтю 169 доповнити частинами другою i третьою такого змiсту:

     "2. Копiя судового рiшення про вiдмову в задоволеннi або про часткове задоволення клопотання про арешт тимчасово вилученого майна, копiя судового рiшення про повне або часткове скасування арешту тимчасово вилученого майна негайно пiсля його оголошення вручається слiдчому, прокурору. У разi вiдсутностi слiдчого, прокурора пiд час оголошення судового рiшення його копiя надсилається таким особам не пiзнiше наступного робочого дня.

     3. Слiдчий, прокурор пiсля отримання судового рiшення про вiдмову в задоволеннi або про часткове задоволення клопотання про арешт тимчасово вилученого майна, судового рiшення про повне або часткове скасування арешту тимчасово вилученого майна повиннi негайно вжити заходiв щодо виконання судового рiшення та направити повiдомлення про його виконання слiдчому суддi";

     7) абзац другий частини четвертої статтi 170 викласти в такiй редакцiї:

     "Арешт накладається на майно третьої особи, якщо вона набула його безоплатно або за цiною, вищою чи нижчою за ринкову вартiсть, i знала або повинна була знати, що таке майно вiдповiдає будь-якiй з ознак, передбачених пунктами 1 - 4 частини першої статтi 962 Кримiнального кодексу України";

     8) частину п'яту статтi 208 викласти в такiй редакцiї:

     "5. Про затримання особи, пiдозрюваної у вчиненнi злочину, обов'язково складається протокол, в якому, крiм вiдомостей, передбачених статтею 104 цього Кодексу, зазначаються: мiсце, дата i точний час (година i хвилини) затримання вiдповiдно до положень статтi 209 цього Кодексу; пiдстави затримання; результати особистого обшуку; клопотання, заяви чи скарги затриманого, якщо такi надходили; повний перелiк процесуальних прав та обов'язкiв затриманого. У разi якщо на момент затримання прiзвище, iм'я, по батьковi затриманої особи не вiдомi, у протоколi зазначається докладний опис такої особи та долучається її фотознiмок. Протокол про затримання пiдписується особою, яка його склала, i затриманим. Копiя протоколу негайно пiд розпис вручається затриманому та надсилається прокурору";

     9) частину другу статтi 214 пiсля слiв "Нацiональним антикорупцiйним бюро України" доповнити словами "Державним бюро розслiдувань";

     10) частину шосту статтi 216 виключити;

     11) у частинi шостiй статтi 232 слова "органу Державної кримiнально-виконавчої служби України" виключити;

     12) частину другу статтi 234 доповнити словами "а у кримiнальних провадженнях щодо злочинiв, вiднесених до пiдсудностi Вищого антикорупцiйного суду, - на пiдставi ухвали слiдчого суддi Вищого антикорупцiйного суду";

     13) у статтi 242:

     частину першу викласти в такiй редакцiї:

     "1. Експертиза проводиться експертною установою, експертом або експертами, яких залучають сторони кримiнального провадження або слiдчий суддя за клопотанням сторони захисту у випадках та порядку, передбачених статтею 244 цього Кодексу, якщо для з'ясування обставин, що мають значення для кримiнального провадження, необхiднi спецiальнi знання. Не допускається проведення експертизи для з'ясування питань права";

     у частинi другiй:

     абзац перший викласти в такiй редакцiї:

     "2. Слiдчий або прокурор зобов'язанi забезпечити проведення експертизи щодо";

     пункт 5 виключити;

     пункт 6 викласти в такiй редакцiї:

     "6) визначення розмiру матерiальних збиткiв, якщо потерпiлий не може їх визначити та не надав документ, що пiдтверджує розмiр такої шкоди, розмiру шкоди немайнового характеру, шкоди довкiллю, заподiяного кримiнальним правопорушенням";

     14) статтi 243 i 244 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 243. Порядок залучення експерта

     1. Експерт залучається у разi наявностi пiдстав для проведення експертизи за дорученням сторони кримiнального провадження.

     Сторона захисту має право самостiйно залучати експертiв на договiрних умовах для проведення експертизи, у тому числi обов'язкової.

     Експерт може бути залучений слiдчим суддею за клопотанням сторони захисту у випадках та порядку, передбачених статтею 244 цього Кодексу.

     Стаття 244. Розгляд слiдчим суддею клопотання про проведення експертизи

     1. Сторона захисту має право звернутися до слiдчого суддi з клопотанням про проведення експертизи у разi, якщо:

     1) для вирiшення питань, що мають iстотне значення для кримiнального провадження, необхiдне залучення експерта, проте сторона обвинувачення не залучила його або для вирiшення залученим стороною обвинувачення експертом поставленi запитання, що не дозволяють дати повний та належний висновок з питань, для з'ясування яких необхiдне проведення експертизи, або iснують достатнi пiдстави вважати, що залучений стороною обвинувачення експерт внаслiдок вiдсутностi у нього необхiдних знань, упередженостi чи з iнших причин надасть або надав неповний чи неправильний висновок;

     2) сторона захисту не може залучити експерта самостiйно через вiдсутнiсть коштiв чи з iнших об'єктивних причин.

     2. У клопотаннi зазначаються:

     1) короткий виклад обставин кримiнального правопорушення, у зв'язку з яким подається клопотання;

     2) правова квалiфiкацiя кримiнального правопорушення iз зазначенням статтi (частини статтi) закону України про кримiнальну вiдповiдальнiсть;

     3) виклад обставин, якими обґрунтовуються доводи клопотання;

     4) експерт, якого необхiдно залучити, або експертна установа, якiй необхiдно доручити проведення експертизи;

     5) вид експертного дослiдження, що необхiдно провести, та перелiк запитань, якi необхiдно поставити перед експертом.

     До клопотання також додаються:

     копiї матерiалiв, якими обґрунтовуються доводи клопотання;

     копiї документiв, що пiдтверджують неможливiсть самостiйного залучення експерта стороною захисту.

     3. Клопотання розглядається не пiзнiше п'яти днiв iз дня його надходження до суду слiдчим суддею мiсцевого суду, в межах територiальної юрисдикцiї якого здiйснюється досудове розслiдування, а в кримiнальних провадженнях щодо злочинiв, вiднесених до пiдсудностi Вищого антикорупцiйного суду, - слiдчим суддею Вищого антикорупцiйного суду. Особа, яка подала клопотання, повiдомляється про мiсце та час його розгляду, проте її неприбуття не перешкоджає розгляду клопотання, крiм випадкiв, коли участь такої особи визнана слiдчим суддею обов'язковою.

     4. У разi встановлення слiдчим суддею, що клопотання подано без додержання вимог частини другої цiєї статтi, слiдчий суддя повертає таке клопотання особi, яка його подала, про що постановляє ухвалу.

     5. Пiд час розгляду клопотання слiдчий суддя має право за клопотанням учасникiв розгляду або за власною iнiцiативою заслухати будь-якого свiдка чи дослiдити будь-якi матерiали, що мають значення для вирiшення клопотання.

     6. Слiдчий суддя за результатами розгляду клопотання має право своєю ухвалою доручити проведення експертизи експертнiй установi, експерту або експертам, якщо особа, яка звернулася з клопотанням, доведе наявнiсть пiдстав, визначених частиною першою цiєї статтi.

     7. До ухвали слiдчого суддi про доручення проведення експертизи включаються запитання, поставленi перед експертом особою, яка звернулася з вiдповiдним клопотанням. Слiдчий суддя має право не включити до ухвали запитання, поставленi особою, яка звернулася з вiдповiдним клопотанням, якщо вiдповiдi на них не стосуються кримiнального провадження або не мають значення для судового розгляду, обґрунтувавши таке рiшення в ухвалi.

     8. При задоволеннi клопотання про залучення експерта слiдчий суддя у разi необхiдностi має право за клопотанням особи, яка звернулася з клопотанням про залучення експерта, вирiшити питання про отримання зразкiв для експертизи вiдповiдно до статтi 245 цього Кодексу.

     9. Висновок експерта, залученого слiдчим суддею, надається особi, за клопотанням якої вiн залучений";

     15) в абзацi п'ятому частини п'ятої статтi 246 слова "керiвником Державної кримiнально-виконавчої служби України" виключити;

     16) частину третю статтi 254 викласти в такiй редакцiї:

     "3. Виготовлення копiй протоколiв про проведення негласних слiдчих (розшукових) дiй та додаткiв до них до прийняття рiшення про їх розсекречування у порядку, визначеному законодавством, не допускається";

     17) перше речення частини четвертої статтi 263 пiсля слiв "Нацiональної полiцiї" доповнити словами "Нацiонального антикорупцiйного бюро України, Державного бюро розслiдувань";

     18) у статтi 284:

     у частинi першiй:

     доповнити пунктом 31 такого змiсту:

     "31) не встановлено особу, яка вчинила кримiнальне правопорушення, у разi закiнчення строкiв давностi притягнення до кримiнальної вiдповiдальностi, крiм випадкiв вчинення особливо тяжкого злочину проти життя чи здоров'я особи або злочину, за який згiдно iз законом може бути призначено покарання у видi довiчного позбавлення волi.

     Учасники кримiнального провадження мають право заявляти клопотання прокурору про закриття кримiнального провадження за наявностi передбачених цим пунктом пiдстав";

     частину другу доповнити пунктом 11 такого змiсту:

     "11) з пiдстави, передбаченої пунктом 31 частини першої цiєї статтi";

     у частинi четвертiй:

     абзац третiй доповнити словами "крiм випадку, передбаченого абзацом четвертим цiєї частини";

     доповнити абзацом четвертим такого змiсту:

     "Закриття кримiнального провадження з пiдстави, передбаченої пунктом 31 частини першої цiєї статтi, здiйснюється судом за клопотанням прокурора";

     19) частину першу статтi 309 доповнити пунктом 51 такого змiсту:

     "51) застосування запобiжного заходу у виглядi застави або про вiдмову в застосуваннi такого заходу";

     20) статтю 347 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 347. Початок судового розгляду

     1. Пiсля закiнчення пiдготовчих дiй головуючий оголошує про початок судового розгляду.

     2. Судовий розгляд починається з оголошення прокурором короткого викладу обвинувального акта.

     3. Якщо в кримiнальному провадженнi пред'явлено цивiльний позов, цивiльний позивач або його представник чи законний представник, а в разi їх вiдсутностi - головуючий оголошує короткий виклад позовної заяви.

     4. Суд, з урахуванням розумних строкiв, може обмежити тривалiсть оголошення прокурором короткого викладу обвинувального акта, а також оголошення короткого викладу позовної заяви";

     21) частину першу статтi 349 викласти в такiй редакцiї:

     "1. Пiсля виконання дiй, передбачених статтею 348 цього Кодексу, головуючий надає сторонi обвинувачення та сторонi захисту право проголосити вступнi промови.

     У вступнiй промовi зазначається, якими доказами сторона пiдтверджуватиме наведенi нею обставини, порядок дослiдження доказiв, а також може бути зазначена позицiя сторони.

     Сторона обвинувачення, сторона захисту має право вiдмовитися вiд проголошення вступної промови.

     Право проголосити вступну промову першою надається сторонi обвинувачення, пiсля чого вступну промову проголошує сторона захисту.

     Вступнi промови проголошуються з дотриманням розумних строкiв залежно вiд обсягу обвинувачення. Якщо проголошення вступної промови має ознаки зловживання правом з метою затягування судового розгляду, суд пiсля усного попередження зупиняє проголошення промови.

     Iншi учасники судового провадження можуть висловити свою думку про те, якi докази потрiбно дослiдити, та про порядок їх дослiдження пiсля вступної промови сторони захисту.

     Докази зi сторони обвинувачення дослiджуються в першу чергу, зi сторони захисту - у другу";

     22) частину другу статтi 369 пiсля слова "якому" доповнити словами "слiдчий суддя";

     23) частину першу статтi 472 пiсля слiв "звiльнення вiд його вiдбування з випробуванням" доповнити словами "умови застосування спецiальної конфiскацiї";

     24) статтю 481 доповнити частиною другою такого змiсту:

     "2. Генеральний прокурор (виконувач обов'язкiв Генерального прокурора), його заступник, керiвник регiональної прокуратури може доручити iншим прокурорам здiйснити письмове повiдомлення про пiдозру особам, визначеним частиною першою цiєї статтi, у порядку, передбаченому частинами першою i другою статтi 278 цього Кодексу";

     25) в абзацi першому частини першої статтi 509 слова "звернутися з клопотанням до слiдчого суддi щодо залучення експерта (експертiв)" замiнити словами "залучити експерта (експертiв)";

     26) частину другу статтi 562 викласти в такiй редакцiї:

     "2. У разi якщо при зверненнi за допомогою в iноземнiй державi необхiдно виконати процесуальну дiю, для проведення якої в Українi потрiбен дозвiл прокурора або суду, така процесуальна дiя потребує надання вiдповiдного дозволу прокурором або судом у порядку, встановленому цим Кодексом, лише у разi, якщо це передбачено мiжнародним договором або є обов'язковою умовою надання такого виду допомоги за законодавством запитуваної сторони. При цьому строк дiї такого дозволу не обмежується, а належно засвiдчена копiя дозволу долучається до матерiалiв запиту";

     27) у частинi четвертiй статтi 575 слова "органу Державної кримiнально-виконавчої служби України" виключити.

     2. Частину першу статтi 7 Закону України "Про судову експертизу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1994 р., N 28, ст. 232; 2005 р., N 1, ст. 14; 2017 р., N 48, ст. 436) викласти в такiй редакцiї:

     "Судово-експертну дiяльнiсть здiйснюють державнi спецiалiзованi установи, а також судовi експерти, якi не є працiвниками зазначених установ, та iншi фахiвцi (експерти) з вiдповiдних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом".

     3. Частину другу статтi 5 Закону України "Про радiочастотний ресурс України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2004 р., N 48, ст. 526 iз наступними змiнами) пiсля слiв "Нацiональної полiцiї" доповнити словами "Нацiонального антикорупцiйного бюро України, Державного бюро розслiдувань".

     4. У Законi України "Про Нацiональне антикорупцiйне бюро України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2014 р., N 47, ст. 2051; 2015 р., N 17, ст. 118; 2018 р., N 36, ст. 272):

     1) частини третю та шосту статтi 5 викласти в такiй редакцiї:

     "3. Структура, штатний розклад, положення про структурнi пiдроздiли, посадовi iнструкцiї працiвникiв Нацiонального бюро затверджуються Директором Нацiонального бюро";

     "6. Гранична чисельнiсть центрального та територiальних управлiнь Нацiонального бюро становить 700 осiб, у тому числi не бiльше 500 осiб начальницького складу";

     2) у частинi першiй статтi 8:

     пункт 4 пiсля слова "затверджує" доповнити словом "кошторис";

     доповнити пунктом 41 такого змiсту:

     "41) визначає вiдповiдно до законодавства в межах граничної чисельностi Нацiонального бюро перелiк посад, що пiдлягають замiщенню особами начальницького складу, граничних спецiальних звань за цими посадами";

     3) у статтi 10:

     у частинi першiй:

     абзац перший викласти в такiй редакцiї:

     "1. До працiвникiв Нацiонального бюро належать особи, якi є гласними i негласними штатними працiвниками, з числа осiб начальницького складу, державних службовцiв та iнших працiвникiв, якi працюють за трудовими договорами в Нацiональному бюро";

     пiсля абзацу першого доповнити новим абзацом такого змiсту:

     "Негласними штатними працiвниками Нацiонального бюро можуть бути детективи, старшi детективи та працiвники iнших пiдроздiлiв Нацiонального бюро".

     У зв'язку з цим абзаци другий i третiй вважати вiдповiдно абзацами третiм i четвертим;

     абзац третiй пiсля слiв "оперативно-технiчних пiдроздiлiв" доповнити словами "та пiдроздiлiв детективiв";

     в абзацi четвертому слова "якi є державними службовцями" замiнити словами "а також оперативно-технiчнi пiдроздiли i пiдроздiли внутрiшнього контролю";

     у частинi третiй:

     абзац перший пiсля слова "посад" доповнити словами "гласних штатних працiвникiв";

     пiсля абзацу першого доповнити новим абзацом такого змiсту:

     "Для проведення конкурсу на зайняття посад негласних штатних працiвникiв Нацiонального бюро Директором Нацiонального бюро з урахуванням вимог Закону України "Про державну таємницю" утворюється окрема конкурсна комiсiя з числа працiвникiв Нацiонального бюро, якi мають допуск до державної таємницi та яким Директором Нацiонального бюро надано вiдповiдний доступ до iнформацiї про кандидатiв на такi посади".

     У зв'язку з цим абзаци другий - четвертий вважати вiдповiдно абзацами третiм - п'ятим;

     пiсля частини третьої доповнити новою частиною такого змiсту:

     "4. Призначення на посади негласних штатних працiвникiв Нацiонального бюро здiйснюється вiдповiдно до частини п'ятої цiєї статтi за результатами конкурсу, що проводиться в окремо визначеному Директором Нацiонального бюро порядку з урахуванням вимог Закону України "Про державну таємницю".

     У зв'язку з цим частини четверту - восьму вважати вiдповiдно частинами п'ятою - дев'ятою;

     частину п'яту пiсля слiв "результатами вiдкритого" доповнити словами "(крiм випадку, передбаченого частиною четвертою цiєї статтi)".

     5. У пунктi 1 роздiлу II "Прикiнцевi i перехiднi положення" Закону України "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо першочергових заходiв iз реформи органiв прокуратури" вiд 19 вересня 2019 року N 113-IX слово i цифру "пунктiв 2" замiнити словами i цифрами "пiдпункту 2 пункту 2, пунктiв".

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
4 жовтня 2019 року
N 187-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.