ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до Податкового кодексу України та iнших законiв України щодо особливостей виведення з ринку системно важливого банку в умовах воєнного стану

     У зв'язку з вiйськовою агресiєю Росiйської Федерацiї проти України Верховна Рада України постановляє:

     I. Пiдроздiл 4 роздiлу XX "Перехiднi положення" Податкового кодексу України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., NN 13 - 17, ст. 112) доповнити пунктом 65 такого змiсту:

     "65. Установити, що тимчасово, на перiод до припинення або скасування воєнного стану на територiї України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, звiльняється вiд оподаткування дохiд (прибуток), який виникає у банку внаслiдок припинення його зобов'язань вiдповiдно до пункту 23 роздiлу X "Прикiнцевi та перехiднi положення" Закону України "Про систему гарантування вкладiв фiзичних осiб".

     II. Прикiнцевi та перехiднi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.

     2. На перiод дiї цього Закону положення iнших законодавчих актiв, що регулюють дiяльнiсть акцiонерних товариств та банкiв, застосовуються в частинi, що не суперечить цьому Закону.

     У разi суперечностi мiж нормами цього Закону та нормами iнших законодавчих актiв норми цього Закону мають перевагу.

     3. Внести змiни до таких законiв України:

     1) роздiл X "Прикiнцевi та перехiднi положення" Закону України "Про систему гарантування вкладiв фiзичних осiб" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2012 р., N 50, ст. 564 iз наступними змiнами) доповнити пунктом 23 такого змiсту:

     "23. Протягом дiї в Українi воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, виведення з ринку системно важливого банку за участю держави здiйснюється у спосiб, визначений пунктом 5 частини другої статтi 39 цього Закону, з урахуванням особливостей, установлених цим пунктом.

     Держава в особi Мiнiстерства фiнансiв України має право брати участь у виведеннi з ринку системно важливого банку, щодо якого Нацiональним банком України прийнято рiшення про вiднесення до категорiї неплатоспроможних з пiдстав, визначених частиною другою статтi 76 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (далi - неплатоспроможний системно важливий банк), що настали пiд час здiйсненої Росiйською Федерацiєю збройної агресiї проти України.

     Нацiональний банк України у день прийняття рiшення про вiднесення системно важливого банку до категорiї неплатоспроможних:

     повiдомляє про це рiшення банк, учасникiв банку та Фонд гарантування вкладiв фiзичних осiб (далi - Фонд) для вжиття ним заходiв, передбачених Законом України "Про систему гарантування вкладiв фiзичних осiб";

     надсилає Кабiнету Мiнiстрiв України разом з копiєю рiшення про вiднесення системно важливого банку до категорiї неплатоспроможних пропозицiю про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку з наданням копiї такої пропозицiї Фонду.

     Кабiнет Мiнiстрiв України розглядає вiдповiдну пропозицiю Нацiонального банку України та не пiзнiше наступного дня пiсля її отримання приймає рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку або про вiдмову вiд такої участi. Кабiнет Мiнiстрiв України повiдомляє про прийняте рiшення Нацiональний банк України та Фонд у день його прийняття.

     У разi прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України рiшення про вiдмову вiд участi держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку Фонд вживає передбаченi цим Законом заходи щодо виведення неплатоспроможного банку з ринку без участi держави.

     Фонд у разi отримання рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку:

     не здiйснює змiну розмiру статутного капiталу неплатоспроможного системно важливого банку, деномiнацiю акцiй такого банку, у тому числi не проводиться обмiн грошових зобов'язань банку на акцiї додаткової емiсiї;

     не формує резерви банку на покриття збиткiв за активними банкiвськими операцiями та не визначає кредитний ризик за всiма активними банкiвськими операцiями;

     не залучає мiжнародно визнану аудиторську фiрму для надання аудиторського звiту, у тому числi висновкiв щодо фiнансового стану банку, визначення розмiру регулятивного капiталу банку та потреби у його додатковiй капiталiзацiї.

     Кабiнет Мiнiстрiв України приймає рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку на пiдставi пропозицiї Нацiонального банку України, в якiй, зокрема, зазначаються:

     розмiр корпоративних прав (кiлькiсть акцiй) або розмiр частки у статутному капiталi, що не належить державi, та кiлькiсть акцiй, що мають бути придбанi державою, з перелiком акцiонерiв, акцiї яких мають бути проданi державi, та iз зазначенням реквiзитiв депозитарних установ, в яких на рахунках у цiнних паперах акцiонерiв облiковуються цi акцiї;

     перелiк осiб, зобов'язання перед якими мають бути припиненi банком вiдповiдно до цього пункту.

     Кабiнет Мiнiстрiв України у день прийняття рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку:

     а) надсилає копiю прийнятого рiшення Фонду;

     б) повiдомляє про це рiшення Нацiональний банк України, банк, щодо якого прийнято рiшення, та його акцiонерiв у спосiб, передбачений пiдпунктом "г" цього пункту;

     в) надсилає Центральному депозитарiю цiнних паперiв засобами системи електронної взаємодiї органiв виконавчої влади копiю прийнятого рiшення та iнформацiю про депозитарну установу (найменування, код за ЄДРПОУ), в якiй вiдкритий рахунок у цiнних паперах держави, на який мають бути зарахованi/переказанi права на акцiї банку;

     г) оприлюднює повний текст рiшення з обґрунтуванням пiдстав його прийняття на своєму офiцiйному веб-сайтi з урахуванням вимог Закону України "Про захист персональних даних" та надає для опублiкування в газетi "Урядовий кур'єр" iнформацiю про оприлюднення повного тексту рiшення. З дня оприлюднення повного тексту рiшення на офiцiйному веб-сайтi Кабiнету Мiнiстрiв України банк, щодо якого прийнято рiшення, акцiонери, вкладники, iншi кредитори та контрагенти цього банку вважаються повiдомленими про прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України такого рiшення.

     Фонд протягом процедури виведення неплатоспроможного системно важливого банку з ринку за участю держави призначає, за поданням Мiнiстерства фiнансiв України, погодженим з Нацiональним банком України, керiвникiв банку, якi приступають до виконання своїх обов'язкiв з моменту припинення Фондом тимчасової адмiнiстрацiї в банку.

     Набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку здiйснюється на пiдставi укладеного вiдповiдно до цього Закону договору купiвлi-продажу акцiй. Органом управлiння корпоративними правами за акцiями такого банку, що належать державi, є Мiнiстерство фiнансiв України. Фiксацiя переходу права власностi на такi акцiї у депозитарнiй системi здiйснюється у порядку, встановленому у цьому пунктi.

     У день укладення договору купiвлi-продажу акцiй неплатоспроможного системно важливого банку Мiнiстерство фiнансiв України надає Центральному депозитарiю цiнних паперiв копiю такого договору, а депозитарнiй установi, в якiй вiдкритий рахунок у цiнних паперах держави для облiку на ньому прав на цiннi папери, за якими функцiї з управлiння виконує суб'єкт управлiння об'єктами державної власностi - Мiнiстерство фiнансiв України, копiю такого договору, а також розпорядження про зарахування/переказ прав на акцiї такого банку на рахунок у цiнних паперах держави вiдповiдно до законодавства про депозитарну систему.

     Центральний депозитарiй цiнних паперiв у день отримання розпорядження депозитарної установи, на рахунок у цiнних паперах якої переказуються акцiї банку, забезпечує проведення необхiдних депозитарних операцiй з метою переказу таких акцiй на рахунок у цiнних паперах цiєї депозитарної установи. Депозитарнi установи проводять депозитарнi операцiї у день отримання вiд Центрального депозитарiю цiнних паперiв вiдповiдного повiдомлення/розпорядження.

     Копiя договору купiвлi-продажу акцiй неплатоспроможного системно важливого банку, отримана вiд Мiнiстерства фiнансiв України, та розпорядження депозитарної установи, в якiй вiдкрито рахунок у цiнних паперах отримувача цiнних паперiв, отримане засобами iнформацiйно-телекомунiкацiйної системи обробки iнформацiї Центрального депозитарiю цiнних паперiв, є пiдставою для проведення Центральним депозитарiєм цiнних паперiв в системi депозитарного облiку безумовних депозитарних операцiй, необхiдних для переведення прав на акцiї банку з рахункiв у цiнних паперах їх власникiв на рахунок у цiнних паперах держави. Вiдповiднi депозитарнi операцiї мають бути проведенi Центральним депозитарiєм цiнних паперiв у день отримання документiв, що є пiдставою для їх проведення.

     З дня прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку:

     будь-якi накладенi ранiше арешти, заборони, обтяження або обмеження на розпорядження на акцiї банку вважаються знятими, розпочатi ранiше виконавчi провадження щодо акцiй банку вважаються припиненими, необхiднi для передачi права власностi на акцiї державi погодження або дозволи вважаються отриманими/наданими, переказ таких акцiй на користь держави здiйснюється без збереження вiдповiдних обмежень (обтяжень);

     будь-якi розпочатi i не завершенi операцiї з емiсiї нових акцiй банку вважаються припиненими та скасованими. Порядок дiй учасникiв ринкiв капiталу з метою реалiзацiї цього пiдпункту визначається Нацiональною комiсiєю з цiнних паперiв та фондового ринку.

     Вимоги до договору купiвлi-продажу акцiй, встановленi частиною п'ятою статтi 41 цього Закону, не застосовуються. Договiр купiвлi-продажу акцiй неплатоспроможного системно важливого банку може укладатися без участi та посередництва iнвестицiйної фiрми. Фонд продає акцiї неплатоспроможного системно важливого банку у повному обсязi (частку, яка не належить державi) Мiнiстерству фiнансiв України за 1 гривню. Кошти вiд продажу неплатоспроможного системно важливого банку спрямовуються на поповнення коштiв Фонду. Оплата вартостi таких акцiй може бути здiйснена пiсля їх зарахування на вiдкритий Мiнiстерством фiнансiв України рахунок у цiнних паперах.

     Мiнiстерство фiнансiв України протягом трьох робочих днiв пiсля набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку приймає рiшення про залучення за рахунок коштiв банку мiжнародно визнаної аудиторської фiрми, яка вiдповiдає визначеним Нацiональним банком України критерiям, з метою проведення оцiнки фiнансово-господарської дiяльностi банку, визначення вартостi активiв i зобов'язань та вартостi акцiй банку, стану кредитного портфелю та сформованих резервiв, перелiку осiб, зобов'язання перед якими мають бути припиненi банком, та правочинiв (у тому числi договорiв), що мають ознаки нiкчемностi, визначенi частиною третьою статтi 38 цього Закону (далi - звiт). Аудиторська фiрма готує та надає звiт у тримiсячний строк з дня набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку, якщо iнше не передбачено договором.

     Аудиторська фiрма складає звiт з урахуванням такого:

     не застосовуються положення роздiлу I Закону України "Про акцiонернi товариства" щодо визначення ринкової вартостi майна та Закону України "Про оцiнку майна, майнових прав та професiйну оцiночну дiяльнiсть". З метою проведення аналiзу фiнансово-господарського стану банку аудиторська фiрма застосовує мiжнароднi стандарти фiнансової звiтностi у частинi, яка застосовується щодо банкiв;

     до уваги береться iнформацiя/данi, вiдомi станом на день проведення такої оцiнки, включаючи iнформацiю/данi, отриманi пiсля прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку;

     вартiсть акцiй визначається у розмiрi суми, яку б покупець, який володiє усiєю необхiдною iнформацiєю та даними, сплатив би на дату укладення договору купiвлi-продажу акцiй банку з урахуванням майбутнiх перспектив банку, враховуючи реальний фiнансовий стан банку (у тому числi його регулятивний капiтал, лiквiднiсть та якiсть активiв), бiзнес-модель банку та його структуру, а також ринковi умови (у тому числi доступнiсть лiквiдностi i вартiсть фiнансування) та макроекономiчну ситуацiю;

     вартiсть акцiй визначається, ґрунтуючись на розсудливiй та реалiстичнiй оцiнцi вiдповiдно до мiжнародних стандартiв оцiнки з урахуванням особливостей функцiонування банкiв (включаючи вимоги до регулятивного капiталу, дотримання яких необхiдне для продовження дiяльностi банку).

     Оцiнка вартостi акцiй повинна базуватися на таких припущеннях:

     на дату укладення договору купiвлi-продажу акцiй банк повинен негайно сплатити/повернути будь-яку фiнансову пiдтримку, включаючи стабiлiзацiйнi кредити, рефiнансування або iншi кредити, наданi Нацiональним банком України як кредитором останньої iнстанцiї, а фiнансовий стан банку повинен оцiнюватися з урахуванням фiнансових втрат банку, якi вiн зазнав би внаслiдок здiйснення таких платежiв. У разi якщо для здiйснення виплат банк був би вимушений продавати свої активи, а також за вiдсутностi будь-яких iнших ринкових iндикаторiв до вартостi таких активiв застосовуються коригуючi коефiцiєнти для майна/гарантiй, якi є прийнятними для забезпечення виконання зобов'язань за кредитом для екстреної пiдтримки лiквiдностi, та порядок їх врахування, встановлений Нацiональним банком України на день набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку;

     пiсля дати укладення договору купiвлi-продажу акцiй жодна пiдтримка лiквiдностi (крiм доступу до стандартних iнструментiв регулювання лiквiдностi Нацiонального банку України), поповнення капiталу, гарантiї, програми викупу активiв чи iнша форма державної пiдтримки не будуть надаватися державою, включаючи Нацiональний банк України. У разi якщо така пiдтримка була надана, оцiнка майбутнiх перспектив та показникiв банку повинна здiйснюватися, базуючись на припущеннi, що така пiдтримка не надавалася.

     З дня, наступного за днем набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку:

     1) припиняються зобов'язання банку перед особами, якi вiдповiдають хоча б одному з таких критерiїв:

     а) юридичнi або фiзичнi особи, якi були контролерами банку на день прийняття Нацiональним банком України рiшення про вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних;

     б) юридичнi або фiзичнi особи, якi мали iстотну участь у банку на день прийняття Нацiональним банком України рiшення про вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних;

     в) iншi, нiж зазначенi у пiдпунктах "а" та "б" цього пiдпункту, пов'язанi з банком особи, стосовно яких застосовано санкцiї згiдно iз законодавством iнших держав (крiм держави-агресора), резолюцiй Генеральної Асамблеї та Ради Безпеки Органiзацiї Об'єднаних Нацiй, рiшень та регламентiв Ради Європейського Союзу та/або санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї" станом на день прийняття Нацiональним банком України рiшення про вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних.

     Iнформацiя щодо зазначених у цьому пунктi осiб, зобов'язання банку перед якими припиняються, надається Нацiональним банком України у пропозицiї про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку. З цiєю метою будь-якi накладенi ранiше, в тому числi за рiшенням суду, арешти, заборони, обтяження або обмеження на розпорядження вiдповiдними активами, зобов'язання неплатоспроможного системно важливого банку стосовно яких припиняються, вважаються скасованими та знятими, розпочатi ранiше виконавчi провадження щодо таких активiв вважаються припиненими;

     2) забороняється здiйснення активних операцiй банку з особами, якi вiдповiдають хоча б одному з критерiїв, зазначених у цьому пунктi, а також з компанiями, в яких такi особи на день прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України рiшення про участь держави у виведеннi неплатоспроможного системно важливого банку з ринку прямо чи опосередковано здiйснювали контроль у значеннi, наведеному у Законi України "Про захист економiчної конкуренцiї".

     Банк наступного робочого дня пiсля набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку припиняє зобов'язання вiдповiдно до цього Закону та визнає у своєму облiку дохiд, який виникає в нього внаслiдок припинення таких зобов'язань.

     Банк протягом двох мiсяцiв з дня набуття державою права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку проводить додатковий аналiз кредиторiв банку на вiдповiднiсть критерiям для припинення зобов'язань перед ними вiдповiдно до цього Закону з урахуванням структури власностi кредиторiв, визначення їх кiнцевих бенефiцiарних власникiв (контролерiв) та припиняє тi зобов'язання перед особами, що вiдповiдають таким критерiям. Якщо в результатi такого аналiзу кредиторiв банку не вдалося встановити кiнцевих бенефiцiарних власникiв (контролерiв) таких кредиторiв або встановлено, що джерела розмiщених у банку коштiв є непрозорими чи недостатнiми, або кредитори не надали банку у строк, встановлений у запитi банку, достатньої iнформацiї для проведення аналiзу наведених даних, банк зобов'язаний здiйснити блокування операцiй за рахунками таких кредиторiв та коштiв за такими рахунками для визначення вiдповiдностi кредиторiв умовам для припинення зобов'язань перед ними або розблокування коштiв за такими рахунками вiдповiдно до цього Закону i повiдомити таких кредиторiв про прийнятi рiшення.

     Усi реєстрацiйнi дiї, пов'язанi зi змiною права власностi на акцiї неплатоспроможного системно важливого банку, здiйснюються державним реєстратором за мiсцезнаходженням Мiнiстерства фiнансiв України.

     Норми статей 36, 39, 41 та 411 цього Закону застосовуються Фондом пiд час виведення неплатоспроможного системно важливого банку з ринку у спосiб, визначений пунктом 5 частини другої статтi 39 цього Закону, за участю держави пiд час дiї в Українi воєнного стану в частинi, що не суперечить нормам цього пункту.

     Банк пiсля укладення договору купiвлi-продажу акцiй дослiджує проведенi банком операцiї на предмет збитковостi i протиправностi; правочини (договори), якi були вчиненi (укладенi) протягом одного року до дня вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних, - на предмет нiкчемностi вiдповiдно до пiдстав, встановлених частиною третьою статтi 38 цього Закону; правочини (договори), вчиненi (укладенi) банком з пов'язаними особами та/або в iнтересах пов'язаних осiб, та/або на їх користь протягом трьох рокiв до дня вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних, - на предмет нiкчемностi вiдповiдно до пiдстав, встановлених частиною третьою статтi 38 цього Закону. У разi виявлення шкоди (збиткiв), завданої банку, такий банк звертається з вимогою про вiдшкодування шкоди (збиткiв), завданої банку, до:

     пов'язаної з банком особи та/або iншої особи, рiшеннями, дiями (в тому числi вчиненими правочинами, операцiями, укладеними договорами) та/або бездiяльнiстю якої завдано шкоди (збиткiв) банку;

     та/або пов'язаної з банком особи, та/або iншої особи, яка внаслiдок таких рiшень, дiй (в тому числi правочинiв, операцiй, договорiв) або бездiяльностi прямо чи опосередковано отримала майнову вигоду.

     Такi особи, у разi якщо шкоду (збитки) було завдано внаслiдок спiльного прийняття рiшення, вчинення спiльної дiї чи бездiяльностi, несуть солiдарну вiдповiдальнiсть.

     З метою вжиття банком заходiв зi стягнення шкоди керiвники, власники iстотної участi та кiнцевi бенефiцiарнi власники банку, визначенi вiдповiдно до закону, зобов'язанi надати банку у порядку, встановленому у вiдповiдному запитi банку, iнформацiю про все належне їм майно (активи) та зобов'язання. У разi ненадання iнформацiї вказаними особами банк звертається з такими вимогами до суду. Вимоги банку про надання iнформацiї про все майно (активи) та зобов'язання забезпечуються накладенням арешту на все рухоме та нерухоме майно осiб, до яких вони заявленi, та/або забороною вчиняти певнi дiї у порядку забезпечення позову. Заходи забезпечення позову дiють до моменту добровiльного виконання вимог банку або виконання рiшення суду про надання iнформацiї про все майно (активи) та зобов'язання у встановленому законодавством порядку.

     У разi невиконання вимог про вiдшкодування шкоди (збиткiв) такими особами банк звертається до суду про вiдшкодування шкоди (збиткiв). Вимоги банку про вiдшкодування шкоди (збиткiв) можуть забезпечуватися накладенням арешту на рухоме та нерухоме майно осiб, до яких вони заявленi, та/або шляхом застосування iнших заходiв забезпечення у порядку забезпечення позову.

     Завдана шкода (збитки) вiдшкодовується у разi, якщо вiдповiднi рiшення, дiї (враховуючи дiї, що вiдповiдають ознакам ризикової дiяльностi) або бездiяльнiсть прийнятi або вчиненi з порушенням законодавства, у тому числi нормативно-правових актiв Нацiонального банку України, та якщо шкода (збитки) виникла внаслiдок:

     1) вчинення правочинiв (у тому числi договорiв), якi мають ознаки нiкчемностi, визначенi частиною третьою статтi 38 цього Закону;

     2) недотримання вiдповiдними особами обов'язку дiяти в iнтересах банку та його кредиторiв, добросовiсно i розумно та/або не перевищувати своїх повноважень;

     3) порушення заборон та/або вимог, встановлених законодавством, у тому числi Законом України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", щодо угод iз пов'язаними з банком особами або в iнтересах пов'язаних з банком осiб, або на користь таких осiб;

     4) купiвлi цiнних паперiв (крiм державних цiнних паперiв) та/або iнших фiнансових iнструментiв з порушенням вимог, встановлених Нацiональним банком України;

     5) надання банком власних активiв (майна) в забезпечення (застава, порука, гарантiя, притримання, право довiрчої власностi тощо) виконання зобов'язань третiх осiб перед їх кредитором у порядку, iншому, нiж здiйснення операцiй вiдповiдно до Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", крiм майна (активiв), переданого (переданих) як забезпечення виконання зобов'язань перед Нацiональним банком України або для забезпечення здiйснення платежiв та розрахункiв за угодами, укладеними з платiжними системами або операторами таких систем;

     6) незабезпечення банком контролю за цiльовим використанням позичальниками кредитних коштiв;

     7) змiни графiка погашення боргу (строкiв i сум погашення основного боргу, сплати процентiв/комiсiйних винагород, черговостi платежiв) за кредитним договором та договором забезпечення, якi були здiйсненi з порушенням вимог законодавства;

     8) необґрунтованого зменшення та/або звiльнення боржника вiд сплати нарахованих за активними операцiями процентiв та iнших винагород;

     9) безпiдставного припинення прийнятного забезпечення перед банком за правочином або його замiни на менш лiквiдне забезпечення;

     10) операцiй, вчинених банком всупереч обмежень, встановлених Нацiональним банком України, в тому числi з пов'язаними з банком особами.

     Якщо пiдставами для пред'явлення банком вимог про вiдшкодування шкоди (збиткiв), зокрема, стали дiї пов'язаних з банком осiб, направленi на приховування реального фiнансового стану банку, у тому числi систематичне подання та/або оприлюднення недостовiрної iнформацiї або звiтностi щодо операцiй, правочинiв (договорiв), що були вчиненi (укладенi) протягом одного року, а правочинiв (договорiв), вчинених (укладених) банком з пов'язаними особами та/або в iнтересах пов'язаних осiб, та/або на їх користь, - протягом трьох рокiв до дня вiднесення банку до категорiї неплатоспроможних, вчиненi пов'язаними з банком особами правочини, якi мають ознаки нiкчемностi, визначенi частиною третьою статтi 38 цього Закону, та/або правочини, визнанi недiйсними у встановленому порядку, або якщо шкода (збитки) виникла внаслiдок вчинення пов'язаними з банком особами вказаних у цьому пунктi дiянь, внаслiдок яких банку заподiяно шкоду (збитки), цi пiдстави є достатнiми для суду для прийняття рiшення про накладення арешту на рухоме та нерухоме майно осiб та/або заборону вчиняти певнi дiї особам, до яких банком заявленi вимоги, у межах суми пред'явлених вимог, якщо iншi обставини не встановленi в судовому порядку.

     У разi подання заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви банк повинен пред'явити позов протягом 30 робочих днiв з дня постановлення ухвали про забезпечення позову.

     Право на звернення до судiв належної юрисдикцiї (в тому числi iноземних судiв) з позовом про вiдшкодування шкоди (збиткiв), заподiяної банку, виникає у банку з моменту виявлення рiшень, дiй чи бездiяльностi, якими завдано шкоди (збиткiв) банку, виявлення осiб, якi брали участь у прийняттi таких рiшень, вчиненнi дiй чи бездiяльностi та/або отримали вiд них майнову вигоду, а також встановлення розмiру заподiяної шкоди (збиткiв)";

     2) роздiл XIII "Прикiнцевi та перехiднi положення" Закону України "Про ринки капiталу та органiзованi товарнi ринки" вiд 19 червня 2020 року N 738-IX доповнити пунктом 152 такого змiсту:

     "152. Протягом дiї в Українi воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, положення статтi 36 цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, установлених цим пунктом.

     Правочини щодо фiнансових iнструментiв, вчиненi за участю, вiд iменi та/або на користь осiб, до яких застосовано санкцiї вiдповiдно до законодавства iнших держав (крiм держави-агресора), резолюцiй Генеральної Асамблеї та Ради Безпеки Органiзацiї Об'єднаних Нацiй, рiшень та регламентiв Ради Європейського Союзу та/або санкцiї вiдповiдно до Закону України "Про санкцiї", а також правочини щодо цiнних паперiв, емiтентами яких є такi особи, є нiкчемними, крiм випадкiв вчинення таких правочинiв за участю Фонду гарантування вкладiв фiзичних осiб пiд час виведення неплатоспроможного банку з ринку.

     Договiр купiвлi-продажу акцiй неплатоспроможного банку може укладатися без участi та посередництва iнвестицiйної фiрми у випадках, встановлених законом";

     3) абзац перший пункту 2 роздiлу II "Прикiнцевi та перехiднi положення" Закону України "Про внесення змiн до деяких законiв України щодо забезпечення стабiльностi системи гарантування вкладiв фiзичних осiб" вiд 1 квiтня 2022 року N 2180-IX доповнити словами "та резидентiв у значеннi, наведеному у Законi України "Про основнi засади примусового вилучення в Українi об'єктiв права власностi Росiйської Федерацiї та її резидентiв".

     4. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом одного мiсяця з дня набрання чинностi цим Законом:

     забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

     5. Рекомендувати Нацiональному банку України та Фонду гарантування вкладiв фiзичних осiб протягом одного мiсяця з дня набрання чинностi цим Законом:

     забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
6 жовтня 2022 року
N 2643-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.